Rozhodnutí vyšší přezkumné komise u Ministerstva obrany podle
§ 30 odst. 4 zákona č.
585/2004 Sb., branného zákona, jímž byl voják
podle § 29 odst. 7 tohoto zákona ve
spojení s § 2 a přílohou č. 1 k vyhlášce
Ministerstva obrany č. 103/2005 Sb., o
zdravotní způsobilosti k vojenské činné službě, shledán neschopen k vojenské činné službě, podléhá
přezkumu ve správním soudnictví, neboť zasahuje bezprostředně do práv a povinností vojáka; takové
rozhodnutí lze podřadit pod § 65 odst. 1
s.ř.s. a nedopadá na něj kompetenční výluka podle
§ 70 písm. d) s.ř.s.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 3. 11. 2009, čj.
3 Ads 81/2009 - 75)
Odůvodnění:
Žalovaný se včas podanou kasační stížností domáhá zrušení shora označeného
rozsudku Městského soudu v Praze, jímž bylo zrušeno rozhodnutí Vyšší přezkumné komise u Ministerstva
obrany ze dne 23. 1. 2007, č.j. 28-5/2007-3818-VPK, č. protokolu 20/2007 a věc byla vrácena
žalovanému k dalšímu řízení. Tímto rozhodnutím žalovaný zamítl odvolání žalobce a potvrdil
rozhodnutí přezkumné komise u Ústřední vojenské nemocnice Praha ze dne 7. 12. 2006. Tímto
rozhodnutím byla žalobci stanovena zdravotní kvalifikace Neschopen "D" s konstatováním, že zjištěná
celková porucha zdraví není v přímé souvislosti s výkonem vojenské činné služby, když úraz ze dne 5.
3. 2006 v přímé souvislosti s výkonem služby je a dále bylo rozhodnuto, že žalobce je neschopen k
vojenské činné službě. Žalovaný shodně se správním orgánem I. stupně konstatoval, že zjištěná
celková porucha zdraví žalobce není v přímé souvislosti s výkonem vojenské činné služby a dále
uvedl, že zdravotní stav žalobce nedovoluje déle než 12 měsíců vykonávat vojensky činnou službu.
Chronické bolesti v zádech s poruchou funkce páteře odpovídají stanovené zdravotní kvalifikaci. Byly
přitom vyčerpány všechny možnosti léčby. Žalovaný poukázal na názor odborných lékařů Ústřední
vojenské nemocnice Praha, podle kterého není služební úraz ze dne 5. 3. 2006 jedinou a
nejpodstatnější příčinou zjištěné poruchy zdraví.
Žalobce v žalobě namítal, že před uvedeným úrazem neměl zdravotní problémy, jeho
veškeré zdravotní prohlídky po dobu vojenské činné služby byly zařazeny do skupiny "A". Žalobce měl
zájem nadále setrvat ve vojenské činné službě a dalším léčení. Zdravotní problémy u žalobce nastaly
po zmiňovaném úrazu a jeho zdravotní stav je v příčinné souvislosti s tímto úrazem. Žalobce dále
nesouhlasil se závěrem, že služební úraz není jedinou a nejpodstatnější příčinou zjištěné poruchy
zdraví.
Žalovaný ve vyjádření k žalobě poukázal na charakter napadeného rozhodnutí, které
dle jeho názoru není rozhodnutím ve smyslu §
65 zákona č. 150/2002 Sb., soudního
řádu správního (dále "s. ř. s."), které je možno soudem přezkoumávat. K potencionálnímu zkrácení
práv žalobce proto nedochází rozhodnutím komise o zdravotní klasifikaci, nýbrž teprve následným
propuštěním ze služebního poměru, které však již nečiní orgán správní, ale zaměstnavatel.
Napadené rozhodnutí Městský soud v Praze posoudil jako rozhodnutí, jehož vydání
sice závisí výlučně na posouzení zdravotního stavu žalobce, avšak samo o sobě znamená právní
překážku výkonu povolání. Rozhodnutí o propuštění ze služebního poměru podle
§ 19 odst. 1 písm. c) zákona č.
221/1999 Sb., o vojácích z povolání, (voják
musí být propuštěn ze služebního poměru, pokud přestal být ze zdravotních důvodů způsobilý vykonávat
službu v dosavadním služebním zařazení, s výjimkou zdravotních důvodů souvisejících s těhotenstvím,
nebo podle zvláštního právního předpisu není způsobilý pro další výkon služby v dosavadním služebním
zařazení a není pro něho jiné služební zařazení) je pak důsledkem existence překážky, nikoli
překážkou samotnou. Napadené rozhodnutí se pak podle soudu nepochybně přímo dotýká veřejných
subjektivních práv žalobce a je rozhodnutím ve smyslu
§ 65 s. ř. s.
Městský soud v Praze dále vyšel z
§ 2 odst. 1 vyhlášky č.
103/2005 Sb., o zdravotní způsobilosti k
vojenské činné službě, a z § 11 odst. 2 a
odst. 3 téže vyhlášky upravujícího zejména náležitosti rozhodnutí přezkumné komise. Soud poukázal na
závěr napadeného rozhodnutí, že služební úraz žalobce není jedinou a nejpodstatnější příčinou
zjištěné poruchy zdraví, aniž by však bylo dále uvedeno, co touto nejpodstatnější příčinou zdravotní
poruchy je. Není tak možné přezkoumat, jaké skutečnosti žalovaného, respektive správní orgán I.
stupně k takovému závěru vedly. Z hlediska soudního přezkumu pak nemůže obecný odkaz žalovaného na
názor odborných lékařů Ústřední vojenské nemocnice Praha bez bližšího určení tohoto názoru a bez
uvedení skutečností, ze kterých takový názor vychází a bez
konfrontace
tohoto názoru ze zjištěným
skutkovým stavem, obstát. Rozhodnutí žalovaného tudíž soud považoval za nepřezkoumatelné pro
nedostatek důvodů, a proto toto rozhodnutí podle
§ 76 odst. 1 písm. a) s. ř. s. zrušil a
věc vrátil žalovanému k dalšímu řízení.
Ve včas podané kasační stížnosti stěžovatel namítal, že Městský soud v Praze
postupoval nesprávně, neboť měl žalobu za použití ustanovení
§ 46 odst. 1 písm. d) s. ř. s.
odmítnout. Stěžovatel se domnívá, že napadené rozhodnutí není rozhodnutím podle
§ 65 s. ř. s. U práv přezkoumatelných ve
správním soudnictví je třeba prokázat zkrácení jejich nositele rozhodnutím správního orgánu. Takové
zkrácení rozhodnutím správního orgánu však může nastat jenom tehdy, jedná - li se o rozhodnutí
zakládající, rušící nebo závazně určující žalobcova práva či povinnosti. Vyšší přezkumná komise
pouze hodnotila zdravotní stav žalobce. Soud se však výše uvedenými námitkami stěžovatele nezabýval
a toliko uvedl, že napadené rozhodnutí se nepochybně dotýká veřejných subjektivních práv žalobce a
je rozhodnutím podle § 65 s. ř. s.
Stěžovatel na podporu svých tvrzení dále odkázal na nález Ústavního soudu č. 11/08 ze dne 23. 9.
2008, z něhož dle jeho názoru vyplývá, že lékařský posudek o způsobilosti k práci určitého
zaměstnance není aktem vrchnostenského orgánu nadaného rozhodovat o právech a povinnostech, ale jde
o odborné stanovisko lékaře, který poskytuje součinnost zaměstnavateli. Ten je pak teprve tím, kdo
na podkladě zjištění a závěrů lékaře činí konkrétní úkony v rámci pracovněprávního
(služebněprávního) vztahu, kterými zasahuje právní sféru zaměstnance.
Stěžovatel navrhl, aby Nejvyšší správní soud rozsudek Městského soudu v Praze
zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Žalobce se ve vyjádření ke kasační stížnosti ztotožnil se závěry Městského soudu v
Praze. Vyzdvihl veřejnoprávní aspekt služebního poměru a poukázal na skutečnost, že lékařský posudek
o způsobilosti k práci není aktem vrchnostenského orgánu. Přezkumné a vyšší přezkumné komise u
Ministerstva obrany jsou však orgány moci veřejné, jenž vydávají rozhodnutí, které zakládají, mění,
ruší nebo závazně určují práva a povinnosti dané osoby.
Nejvyšší správní soud poté přezkoumal napadený rozsudek v souladu s ustanovením
§ 109 odst. 2 a
3 s. ř. s. vázán rozsahem a důvody,
které stěžovatel uplatnil ve své kasační stížnosti. Neshledal přitom vady podle ustanovení
§ 109 odst. 3 s. ř. s., k nimž by musel
přihlédnout z úřední povinnosti.
Nejvyšší správní soud neshledal kasační stížnost důvodnou.
Nejvyšší správní soud se jako klíčovou otázkou v projednávané věci zabýval tím, zda
žalobou napadené rozhodnutí bylo způsobilé přezkumu ve správním soudnictví. Přitom dospěl k závěru,
že Městský soud v Praze správně posoudil právní otázku, že napadené rozhodnutí je rozhodnutím ve
smyslu § 65 s. ř. s. a že se na žalobou
napadené rozhodnutí nevztahuje kompetenční výluka podle
§ 70 písm. d) s. ř. s., byť argumentace
Městského soudu v Praze nebyla zcela přiléhavá.
Podle § 29 odst. 1
zákona č. 585/2004 Sb., branného zákona, se
při přezkumném řízení posuzuje schopnost vojáka vykonávat vojenskou činnou službu na základě
závažných změn jeho zdravotního stavu. Zdravotní způsobilost se posuzuje při lékařské prohlídce
podle potřeby doplněné o odborná vyšetření. Podle
§ 29 odst. 2 téhož zákona se k provádění
přezkumného řízení zřizují tříčlenné přezkumné komise u vojenských nemocnic a
§ 29 odst. 7 dále praví, že podle
výsledků lékařské prohlídky přezkumná komise stanoví stupeň zdravotní způsobilosti a rozhodne o
schopnosti nebo o neschopnosti vojáka vykonávat vojenskou činnou službu. Podle
§ 30 vyšší přezkumná komise rozhoduje o
odvolání proti přezkumným rozhodnutím přezkumných komisí u vojenských nemocnic a přezkumné
rozhodnutí potvrdí nebo změní. Proti jejímu rozhodnutí se nelze odvolat. Pokud není v zákoně č.
585/2004 Sb. stanoveno jinak, použije se na
řízení podle tohoto zákona správní řád (§ 38 zákona).
Podle vyhlášky Ministerstva obrany č.
103/2005 Sb., o zdravotní způsobilosti k
vojenské činné službě, přezkumná komise při přezkumném řízení podle výsledku lékařské prohlídky
stanoví stupeň zdravotní způsobilosti a rozhodne o schopnosti nebo neschopnosti vojáka vykonávat
vojenskou činnou službu. Přezkumné řízení se koná za přítomnosti posuzovaného vojáka. Vojáka,
kterému v jednání před přezkumnou komisí brání procesní nezpůsobilost, zastupuje zákonný zástupce
nebo opatrovník (§ 11 odst. 1 vyhlášky). Přezkumná komise na základě výsledku lékařské prohlídky
vydá posudkový závěr, který obsahuje zdravotní klasifikaci s případným uvedením doby nového
přezkumného řízení, vyjádření o souvislosti zjištěné poruchy zdraví s výkonem vojenské činné služby,
popřípadě vyjádření o zařazení na vhodnou funkci a vyjádření o potřebě dalších preventivních,
léčebných a jiných opatření. Přímá souvislost se stanoví v případech, kdy výkon vojenské činné
služby byl hlavní, převažující a nejpodstatnější příčinou vzniku nebo závažného zhoršení zjištěné
poruchy zdraví. Posudkový závěr přezkumné komise je podkladem pro vydání rozhodnutí přezkumné komise
(§ 11 odst. 2). Podle § 11 odst. 3 uvedené vyhlášky rozhodnutí přezkumné komise obsahuje zdravotní
klasifikaci s vyjádřením o souvislosti zjištěné poruchy zdraví s výkonem vojenské činné služby a
výrok o schopnosti nebo o neschopnosti vojáka vykonávat vojenskou činnou službu. Dále obsahuje
odůvodnění výroku a poučení o odvolání.
Podle § 18 zákona č.
221/1999 Sb., o vojácích z povolání, služební
poměr vojáka zaniká: a) uplynutím stanovené doby, b) propuštěním, c) odnětím hodnosti, d) na základě
rozhodnutí soudu o ztrátě vojenské hodnosti, e) úmrtím vojáka, f) prohlášením vojáka za mrtvého, g)
pozbytím státního občanství České republiky, h) ztrátou zdravotní způsobilosti na základě rozhodnutí
přezkumné komise, i) zbavením nebo omezením způsobilosti k právním úkonům, j) zrušením ve zkušební
době.
Nejvyšší správní soud úvodem předesílá, že rozhodnutí Vyšší přezkumné komise u
Ministerstva obrany, jímž byl žalobce prohlášen neschopen k vojenské činné službě, je rozhodnutí
správního orgánu, které je samo o sobě způsobilé právně relevantním způsobem založit, změnit nebo
zrušit práva a povinnosti osoby, které se týká, jak bude vyloženo níže, nejedná se tedy o podklad
pro další eventuální rozhodování o služebním poměru vojáků, k čemuž směřovala kasační stížnosti
stěžovatele, jenž k obecně podávané charakteristice požadavků na rozhodnutí podle
§ 65 s. ř. s. rozvinul toliko skutečnost,
že napadené rozhodnutí je pouhé zhodnocení zdravotního stavu žalobce.
Podle ustanovení § 70 písm.
d) s. ř. s. jsou ze soudního přezkumu vyloučeny úkony správního orgánu, jejichž vydání závisí
výlučně na posouzení zdravotního stavu osob nebo technického stavu věcí, pokud sama o sobě
neznamenají právní překážku výkonu povolání, zaměstnání nebo podnikatelské, popřípadě hospodářské
činnosti, nestanoví-li zvláštní zákon jinak.
Nejvyšší správní soud si je vědom, že smyslem tohoto ustanovení je nepodrobovat
soudnímu přezkumu rozhodnutí nespočívající vůbec v posouzení právních otázek, ke kterémužto
hodnocení jsou správní soudy především povolány.
V souzené věci je tak požadováno soudní přezkoumání rozhodnutí stěžovatele, které
posuzovalo výlučně zdravotní stav žalobce o tom, že žalobce byl vzhledem ke svému zdravotnímu stavu
shledán neschopen k vojenské činné službě, o této skutečnosti nebylo sporu, jak konstatoval Městský
soud v Praze i stěžovatel.
Klíčovým pro úvahy o případném odmítnutí žaloby bylo posouzení skutečnosti, zda
napadené rozhodnutí stěžovatele samo o sobě znamenalo právní překážku výkonu povolání či nikoliv;
pokud by totiž soud dospěl ke kladnému závěru, nebylo by možné na souzenou věc aplikovat kompetenční
výluku podle § 70 písm. d) s. ř. s.,
jak stěžovatel požadoval již ve vyjádření k žalobě.
K takovému závěru dospěl Městský soud v Praze, jenž uvedl, že napadené rozhodnutí
je překážkou výkonu povolání, neboť následující rozhodnutí o propuštění ze služebního poměru podle
§ 19 odst. 1 písm. c) zákona č.
221/1999 Sb., o vojácích z povolání, je pak
pouze důsledkem již existující překážky výkonu povolání, nikoli překážkou samotnou.
Na tomto místě Nejvyšší správní soud koriguje závěry Městského soudu v Praze a
poukazuje na právní úpravu služebních poměrů vojáků, kde v ust.
§ 18 zákona č.
221/1999 Sb., o vojácích z povolání, jsou
stanoveny důvody zániku služebního poměru vojáka. Podle § 18 písm. b) zaniká služební poměr
propuštěním, § 19 odst. 1 uvedeného zákona dále stanovuje důvody, na základě nichž musí být voják
propuštěn ze služebního poměru, § 19 odst. c) uvádí důvod, kdy voják ve služebním poměru přestal být
ze zdravotních důvodů způsobilý vykonávat službu v dosavadním služební zařazení. Z takto podávané
právní úpravy vyšel i Městský soud v Praze, když své závěry opřel o skutečnost, že rozhodnutí o
propuštění ze služebního poměru je pouhým důsledkem rozhodnutí Vyšší přezkumné komise u Ministerstva
obrany.
Pro projednávanou věc však považuje zdejší soud za podstatné ustanovení
§ 18 písm. h) zákona č.
221/1999 Sb., které jako důvod zániku
služebního poměru vojáka předpokládá situaci, kdy voják ztratil zdravotní způsobilost na základě
rozhodnutí přezkumné komise. Tak se stalo i v nyní projednávané věci, a to na základě napadeného
rozhodnutí. V soudním spise se nalézá rozkaz velitele 4. brigády rychlého nasazení ve věcech
personálních, který neměl náležitosti rozhodnutí a z nějž vyplývá, že podle
§ 18 písm. h) zákona č.
221/1999 Sb. zanikl služební poměr vojáka z
povolání - stěžovatele dnem 28. 2. 2007 na základě rozhodnutí přezkumné komise a podle
§ 7 zákona č.
585/2004 Sb., branný zákon, mu tímto dnem
zaniká branná povinnost a do zálohy se nezařazuje.
K povaze tohoto typu zániku služebního poměru zdejší soud uvádí, že se tak děje bez
dalšího, toliko na základě rozhodnutí Vyšší přezkumné komise u Ministerstva obrany, aniž by zákon č.
221/1999 Sb. předpokládal vydání dalšího
rozhodnutí - rozhodnutí o propuštění ze služebního poměru. Závěry o nutnosti vydání dalšího
správního aktu navazujícího na rozhodnutí přezkumné komise o ztrátě zdravotní způsobilosti tedy
nesprávně podával jak Městský soud v Praze, tak i stěžovatel.
Ostatně i důvodová zpráva k zákonu č.
254/2002 Sb., jenž nabyl účinnosti dne 28. 6.
2002 a kterým byl do § 18 zákona č.
221/1999 Sb. doplněn mimo jiné i další důvod
zániku služebního poměru - 18 písm. h) - ztráta zdravotní způsobilosti na základě rozhodnutí
přezkumné komise, uvádí, že důvody zániku služebního poměru se navrhuje rozšířit o ty důvody, které
vyplývají z rozhodnutí jiných orgánů a není je třeba duplicitně řešit formou dalšího rozhodnutí o
propuštění ze služebního poměru.
Taktéž ze znění § 132
zákona č. 221/1999 Sb. jenž upravuje nárok na
výsluhový příspěvek, vyplývá rozlišení zániku služebního poměru vojáka podle § 18 písm. h) (ztráta
zdravotní způsobilosti na základě rozhodnutí přezkumné komise) a zániku služebního poměru podle § 19
odst. 1 písm. c) (propuštění ze zdrav. důvodů). Stejné rozlišení je obsaženo i v § 138 tohoto
zákona.
Pouze pro úplnost je vhodné uvést, že z ustanovení
§ 7 písm. b) zákona č.
585/2004 Sb., branného zákona, plyne, že i
branná povinnost zaniká dnem právní moci rozhodnutí vydaného v přezkumném řízení, kterým se voják
stává neschopným vykonávat vojenskou činnou službu.
Z napadeného rozhodnutí stěžovatele je zřejmé, že žalobce byl shledán zdravotně
nezpůsobilým k vojenské činné službě. Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že napadené rozhodnutí
deklarující tuto skutečnost samo o sobě znamená právní překážku výkonu jeho dosavadního služebního
poměru a způsobuje zánik služebního poměru žalobce. Překážka výkonu povolání nebyla podmíněna dalším
rozhodnutím, tyto důsledky s sebou nese napadené rozhodnutí, a proto se na něj nevztahuje
kompetenční výluka podle § 70 písm. d)
s. ř. s.
Argumentace stěžovatele odkazující na nález Ústavního soudu ze dne 23. 9. 2008, sp.
zn. Pl. ÚS 11/08 není případná. Ústavní soud v
citovaném nálezu konstatoval, že:
"posudek vydaný zařízením závodní preventivní péče o
způsobilosti k práci určitého zaměstnance není aktem vrchnostenského orgánu nadaného právem
rozhodovat o právech a povinnostech, ale jde o odborné stanovisko lékaře, který zákonem předvídaným
a vyžadovaným způsobem poskytuje součinnost zaměstnavateli. Ten je pak teprve tím, kdo na podkladě
zjištění a závěrů lékaře činí konkrétní úkony v rámci pracovněprávního vztahu, kterými zasahuje
právní sféru zaměstnance".
Ústavní soud dále dovodil, že:
sama okolnost, že lékařský posudek
vydaný v režimu zákona o péči o zdraví lidu podléhá v souladu s ustanovením § 77 odst. 5 tohoto
zákona přezkumu na základě podání, které je označeno jako návrh na přezkoumání zdravotního posudku,
a že proces tohoto přezkumu se podle § 77b téhož zákona řídí, není-li v zákoně uvedeno jinak,
ustanoveními zákona o správním řízení, nemění nic na povaze posudku jako podkladového materiálu,
který sám o sobě do práv a povinností posuzovaného nezasahuje. Tato procedura toliko slouží k
dosažení maximální objektivity odborných závěrů posudku.
V nyní projednávané věci se však jedná o
situaci, kdy samotné rozhodnutí vyšší přezkumné komise je způsobilé zasáhnout právní sféru
stěžovatele, aniž by služební orgán činil další rozhodnutí, které by vyšlo z rozhodnutí vyšší
přezkumné komise jako podkladového materiálu a jeho závěry by byly pouze převzaty do finálního
rozhodnutí služebního orgánu. Jinými slovy, konstrukce právní úpravy obsažená v zákoně č.
221/1999 Sb. neodsouvá vojákovi ve služebním
poměru, který ztratil zdravotní způsobilost k vojenské činné službě na základě rozhodnutí přezkumné
komise [§ 18 odst. h) zákona č.
221/1999 Sb.], možnost soudní ochrany až proti
finálnímu rozhodnutí služebního orgánu, nýbrž je z ní nutno dovodit žalobní legitimaci již proti
samotnému rozhodnutí vyšší přezkumné komise.
Městský soud v Praze tím, že žalobu neodmítl a napadené rozhodnutí stěžovatele
přezkoumal, postupoval v souladu se zákonem. Ze všech výše uvedených důvodů proto dospěl Nejvyšší
správní soud k závěru, že napadený rozsudek netrpí vadami podle
§ 103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. a
kasační stížnost proto v souladu s § 110 odst.
1 s. ř. s. zamítl jako nedůvodnou.
O nákladech řízení o kasační stížnosti rozhodl Nejvyšší správní soud podle ust.
§ 60 odst. 1 s. ř. s., podle něhož
účastník, měl-li ve věci úspěch, má proti druhému účastníkovi právo na náhradu všech nákladů řízení,
pokud je vynaložil důvodně. Stěžovatel v řízení o kasační stížnosti úspěch neměl.
Žalobce měl ve věci plný úspěch, a proto mu Nejvyšší správní soud podle ust.
§ 60 odst. 1 s. ř. s. přiznal právo na
náhradu nákladů řízení před soudem, které důvodně vynaložil vůči stěžovateli. Nejvyšší správní soud
úspěšnému žalobci přiznal odměnu za jeden úkon právní služby, a to za sepsání vyjádření ke kasační
stížnosti ze dne 12. 5. 2009 ve výši 2100 Kč [§
7, § 9 odst. 3 písm. f) a
§ 11 odst. 1 písm. d) vyhlášky č.
177/1996 Sb.], a náhradu hotových výdajů ve
výši 300 Kč (§ 13 odst. 3 téže vyhlášky). Co se týče právního úkonu převzetí a přípravy zastoupení
[§ 11 odst. 1 písm. a) téže vyhlášky], soud vzal především zřetel na to, že se jedná o zastoupení
advokátem, který žalobce zastupoval již v řízení před soudem prvního stupně. Zástupci žalobce se
tedy přiznává celková náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti ve výši 2400 Kč. Tuto částku je
povinen stěžovatel zaplatit žalobci na účet advokáta JUDr. Adama Batuny do 3 dnů od právní moci
rozsudku.
V Brně dne 3. listopadu 2009
JUDr. Jaroslav Vlašín