Řízení před soudem: přezkum rozhodnutí o příspěvku na péči
Rozhodnutí o příspěvku na péči podle zákona č.
108/2006 Sb., o sociálních
službách, není vyloučeno ze soudního přezkumu na základě
§ 70 písm. d) s. ř.
s.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 6. 1. 2010, čj.
3 Ads 110/2009-49)
Věc: Jan M. proti Krajskému úřadu Pardubického kraje o příspěvek na péči, o kasační
stížnosti žalobce.
Městský úřad Žamberk dne 18. 8. 2008 podle
§ 7 odst. 2 zákona o sociálních
službách zvýšil žalobci příspěvek na péči ode dne 1. 5. 2008 z částky 2 000 Kč na 4 000 Kč
měsíčně.
Proti tomuto rozhodnutí podal žalobce odvolání, které žalovaný dne 7. 10. 2008 zamítl.
Rozhodnutí žalovaného napadl žalobce žalobou, kterou Krajský soud v Hradci Králové, pobočka
Pardubice, dne 15. 5. 2009 odmítl. Krajský soud konstatoval, že z
§ 7 odst. 1 a
odst. 2 zákona o sociálních
službách je patrné, že ve správním řízení, které předcházelo vydání žalobou napadeného
rozhodnutí, byly hodnoceny dopady zdravotního stavu stěžovatele na jeho schopnost pečovat o sebe a
být soběstačným. Rozhodnutí vydané v tomto řízení tak výlučně závisí na posouzení zdravotního stavu
stěžovatele. Rozhodnutí o příspěvku současně samo o sobě neznamená právní překážku výkonu povolání,
a tudíž je vyloučeno ze soudního přezkumu podle
§ 70 písm. d) s. ř.
s.
Žalobce (stěžovatel) brojil proti tomuto rozhodnutí krajského soudu kasační stížností, v níž
zejména namítl, že se nejednalo o případ, kdy by rozhodnutí správního orgánu záviselo výlučně na
posouzení zdravotního stavu stěžovatele, ale o to, že správní orgán neoznačil stupeň bezmocnosti
stěžovatele a v rozporu s právními předpisy mu nepřiznal a nehradil všechny platby, které s
bezmocností souvisí. V rozhodnutí správního orgánu chybí zásadní údaj, podle kterého se výše částky
pro bezmocnost přiznává. Ode dne 1. 1. 2007 vstoupil v platnost
zákon o sociálních službách,
podle kterého občan, kterému náleželo zvýšení důchodu pro bezmocnost, nemusel podávat novou žádost,
neboť dávka měla být automaticky převedena a přepočtena a měla být vyplacena již v lednu 2007.
Nejvyšší správní soud napadené usnesení Krajského soudu v Hradci Králové, pobočka Pardubice,
zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
(-) V projednávaném případě krajský soud žalobu odmítl, neboť dospěl k závěru, že napadené
rozhodnutí žalovaného je ze soudního přezkumu vyloučeno. Věc samu tudíž neposuzoval. Nejvyšší
správní soud tak může v řízení o kasační stížnosti pouze přezkoumat, zda krajský soud správně
posoudil povahu rozhodnutí žalovaného ve smyslu
§ 70 písm. d) s. ř. s.
Nemůže se však již zabývat námitkami týkajícími se „merita věci“, tedy toho, zda správní rozhodnutí
žalovaného je zákonné či nikoli.
(-) Příspěvek na péči se podle §
7 zákona o sociálních službách poskytuje osobám závislým na pomoci jiné fyzické osoby za
účelem zajištění potřebné pomoci, a to ve výši stanovené na základě zjištěného stupně závislosti,
který vymezuje § 8 tohoto
zákona.
Příspěvek na péči v zákoně o
sociálních službách byl transformován z dávky důchodového zabezpečení - zvýšení důchodu pro
bezmocnost upravené v § 70 zákona
č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení (změnu již poskytované dávky upravuje přechodné
ustanovení § 120 odst. 4 zákona
o sociálních službách). Rozhodnutí ve věci zvýšení důchodu pro bezmocnost podléhala
přezkoumání ve správním soudnictví.
Charakter dávkového rozhodnutí má i příspěvek na péči. Při posouzení závislosti na pomoci jiné
fyzické osoby vychází okresní správa sociálního zabezpečení (do 30. 6. 2009 úřad práce) podle
§ 25 zákona o sociálních
službách ze zdravotního stavu osoby žadatele doloženého nálezem ošetřujícího lékaře,
popřípadě z výsledků funkčních vyšetření a z výsledku vlastního vyšetření posuzujícího lékaře,
současně však zohledňuje i výsledky sociálního šetření a zjištění potřeb osoby žadatele. Příslušný
obecní úřad obce s rozšířenou působností pak na základě výsledku posouzení stupně závislosti osoby
stanoví výši příspěvku podle § 11
zákona o sociálních službách. Z uvedeného vyplývá, že při rozhodování o nároku na příspěvek
na péči a jeho výši správní orgán hodnotí otázky právní i skutkové, přičemž skutková zjištění
nezávisí výlučně na posouzení zdravotního stavu osoby žadatele.
Závěr o přezkoumatelnosti rozhodnutí o příspěvku na péči lze opřít i o
§ 56c zákona č. 114/1988
Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení, který
stanoví, že ze soudního přezkumu jsou vyloučena rozhodnutí ve věcech sociálního zabezpečení o
dávkách sociální péče a o mimořádných výhodách občanům těžce zdravotně postiženým podle
§ 34 odst. 1 písm. a) až
e), a dále rozhodnutí o odstranění tvrdostí podle
§ 2 odst. 2 tohoto zákona.
Ačkoli byl zákonem o sociálních
službách nově zavedený příspěvek na péči upraven jako dávka sociální péče, nebylo rozhodnutí
v této věci zákonodárcem zařazeno mezi rozhodnutí o dávkách sociální péče vyloučená ze soudního
přezkumu. Nejvyšší správní soud zde poznamenává, že dávky sociální péče podle
§ 34 odst. 1 písm. a) až e)
zákona č. 114/1988 Sb. přitom mají obdobný charakter jako příspěvek na péči - vzhledem k
tomu, že jsou poskytovány v rámci péče o těžce zdravotně postižené občany, závisí jejich přiznání
rovněž převážně na posouzení zdravotního stavu.
Nejvyšší správní soud závěrem zdůrazňuje, že v případě pochybností je zapotřebí jakékoliv výluky
ze soudního přezkumu interpretovat restriktivně, tj. ve prospěch soudního přezkumu; jiný přístup by
ve svých důsledcích mohl být odepřením spravedlnosti -
denegatio iustitiae
.