Rozhodnutí o odstranění tvrdostí zákona podle
§ 53a zákona č. 48/1997 Sb.,
o veřejném zdravotním pojištění, není vyloučeno ze soudního přezkumu. S ohledem na
§ 180 odst. 1 správního řádu z
roku 2004 musí toto rozhodnutí obsahovat odůvodnění.
(Podle rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 26. 11. 2008, čj.
10 Ca
370/2006-56)1)
Prejudikatura: srov. nález Ústavního soudu č.
240/2005 Sb. a usnesení č. 11/2007 Sb. ÚS (sp.
zn. IV. ÚS 2323/07); č.
950/2006 Sb. NSS.
Věc: Ing. Miloš L. proti Všeobecné zdravotní pojišťovně ČR o pojistné na veřejné
zdravotní pojištění.
Všeobecná zdravotní pojišťovna (žalovaná) zaslala dne 30. 11. 2005 žalobci vyúčtování
nedoplatků na pojistném na veřejném zdravotní pojištění a penále na tomto pojištění za zaměstnance
žalobce. Penále bylo vyčísleno ke dni 30. 10. 2005 částkou 706 466,48 Kč. Žalobce podal žádost o
prominutí penále. V žádosti obsáhle popisuje důvody, proč bylo podnikání předmětného sdružení
ukončeno a svoji současnou finanční, osobní a zdravotní situaci. Žalovaná vydala dne 2. 3. 2006
platební výměr, kterým uložila žalobci povinnost zaplatit penále na pojistném na všeobecné zdravotní
pojištění ve výši 706 466,48 Kč. Proti tomuto platebnímu výměru žalobce odvolání nepodal, takže
platební výměr nabyl dne 22. 3. 2006 právní moci. Dne 8. 3. 2006 vyzvala Všeobecná zdravotní
pojišťovna žalobce k úhradě dlužného pojistného ve výši 227 086 Kč. Upozornila ho, že jeho žádosti o
odstranění tvrdosti nemůže být vyhověno, pokud ve lhůtě 30 dnů neuhradí dlužné pojistné. Rozhodčí
orgán Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky rozhodnutím ze dne 24. 5. 2006 posoudil žádost
o prominutí penále ve výši 706 466,48 Kč, vyměřeného platebním výměrem ze dne 2. 3. 2006, a podle
§ 53a odst. 2,
odst. 3,
odst. 4 zákona o veřejném
zdravotním pojištění žádosti o odstranění tvrdosti nevyhověl. Rozhodnutí neobsahuje žádné
odůvodnění, pouze poučení, že rozhodnutí je konečné.
Žalobce se žalobou podanou u Krajského soudu v Brně dne 28. 7. 2006 domáhal přezkoumání
rozhodnutí Rozhodčího orgánu Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky ze dne 24. 5. 2006.
Usnesením Krajského soudu v Brně ze dne 17. 8. 2006, byla věc postoupena Městskému soudu v Praze
jako soudu věcně a místně příslušnému.
Žalobce v žalobě uváděl, že předmětné penále je výsledkem podnikatelské činnosti, kterou
žalobce provozoval s dalšími osobami na základě smlouvy o sdružení. Nejedná se tedy výlučně o jeho
závazky. Jedná se o závazek sdružení, který je vymáhán pouze po žalobci. Jediný příjem žalobce tvoří
starobní důchod, a pokud bude muset dluh uhradit, bude nucen žít prakticky až do smrti na hranici
životního minima. Tvrdost zákona tedy spatřuje v tom, že se jedná o závazek, za který odpovídají
všichni účastníci sdružení společně a nerozdílně.
Žalovaná se k žalobě vyjádřila podáním doručeným zdejšímu soudu dne 19. 3. 2007. Uvedla, že
podle § 53a odst. 3 písm. a)
zákona o veřejném zdravotním pojištění, o odstranění tvrdosti nelze rozhodnout, jestliže
plátce nezaplatil pojistné na zdravotní pojištění splatné do dne vydání rozhodnutí o prominutí
pokuty, přirážky k pojistnému nebo penále. Odkazuje rovněž na rozsudek Městského soudu v Praze
38 Ca 202/2002-45, dle kterého je rozhodnutí o
odstranění tvrdosti vyloučeno ze soudního přezkumu.
Městský soud v Praze napadené rozhodnutí žalovaného zrušil a věc mu vrátil k dalšímu
řízení.
Z odůvodnění:
(...) Soud se dále zabýval otázkou, zda rozhodnutí o odstranění tvrdosti dle
§ 53a odst. 4 zákona o veřejném
zdravotním pojištění podléhá soudnímu přezkumu.
Rozsudek, na nějž odkazuje žalovaný ve vyjádření k žalobě, vychází z právní úpravy účinné přede
dnem 1. 1. 2003, kdy nabyl účinnosti
soudní řád správní, tj. z
§ 248 odst. 2 písm. i) o. s.
ř., ve znění ke dni 31. 12. 2002.
Soudní řád správní stanovil
okruh rozhodnutí vyloučených ze soudního přezkumu oproti předchozí právní úpravě podstatně odlišným
způsobem a výslovně již rozhodnutí o odstranění tvrdosti zákona ze soudního přezkumu nevylučuje.
Judikatura
sice nejprve zaujala názor, že tato rozhodnutí jsou i podle nové právní úpravy
vyloučena ze soudního přezkumu s odůvodněním, že se jím nerozhoduje o právu ve smyslu nároku
založeného zákonem (srov. usnesení Městského soudu v Praze čj.
10 Ca 96/2003-8), avšak následně převážil v
judikatuře názor opačný.
Pro řešení této otázky je v daném případě možno použít závěry rozsudku Nejvyššího správního soudu
ze dne 30. 11. 2005, čj. 6 A 69/2000-55, a
rozsudku ze dne 31. 7. 2007, čj. 8 Afs
127/2005-65, kdy soud vyložil, že rozhodnutí ve věci prominutí daně podle
§ 55a daňového řádu je
rozhodnutím, u něhož sice není ani při splnění zákonných podmínek právní nárok na kladné vyřízení
žádosti, avšak které podléhá soudnímu přezkumu z hlediska dodržení předepsaného procesního postupu i
mezí správního uvážení, přičemž vyšel rovněž z názoru vyjádřeného v usnesení rozšířeného senátu
Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 3. 2005, čj. 6 A
25/2002-422), týkající se rozhodování o udělení státního občanství. V
tomto usnesení Nejvyšší správní soud zejména uvedl následující:
„Právo na přístup k soudu je jednou ze základních komponent práva na spravedlivý proces,
garantovaného jak mezinárodními smlouvami, tak i vnitrostátním ústavním právem. Na ústavní úrovni má
pro správní soudnictví klíčový význam
čl. 36 odst. 2 Listiny základních
práv a svobod (dále jen
,Listina'), podle něhož ten, ,kdo
tvrdí, že byl na svých právech zkrácen rozhodnutím orgánu veřejné správy, může se obrátit na soud,
aby přezkoumal zákonnost takového rozhodnutí, nestanoví-li zákon jinak. Z pravomoci soudu však nesmí
být vyloučeno přezkoumávání rozhodnutí týkajících se základních práv a svobod podle
Listiny.' Citovaný článek je sice
oproti současným standardům soudní ochrany formulován úžeji (z judikatury Evropského soudu pro
lidská práva k čl. 6 odst. 1
Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod dále vyplývá požadavek plné jurisdikce;
krom toho se správní soudnictví dnes již neomezuje toliko na přezkum rozhodnutí, ale poskytuje
rovněž ochranu před nečinností i před nezákonnými zásahy); právo na přístup k soudu ve věcech
správního soudnictví z něj však beze vší pochybnosti vyplývá. Pravomoc správních soudů je podle
tohoto článku založena na generální klauzuli: přezkoumat lze každé rozhodnutí správního orgánu,
ledaže by je ze soudního přezkumu výslovně vyloučil zákon (u rozhodnutí týkajících se základních
práv a svobod však žádná zákonná kompetenční výluka možná není).
Právo na soudní přezkum každého rozhodnutí správního orgánu (ledaže by bylo zákonem výslovně
vyloučeno), je tedy jedním z veřejných subjektivních práv explicitně zaručených
Listinou. Dopadá na něj i příkaz
ústavodárce obsažený v čl. 4 odst.
4 Listiny, aby při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod bylo šetřeno jejich
podstaty a smyslu a aby taková omezení nebyla zneužívána k jiným účelům, než pro které byla
stanovena. Mezemi práva na přístup k soudu jsou mj. kompetenční výluky: proto při jejich používání
je nutno vždy klást si otázku, proč zákon určitou kompetenční výluku obsahuje, a respektovat její
smysl; nepřípustný je zejména formalistický výklad, dovolávající se textu zákona proti jeho
skutečnému smyslu. Z ústavních interpretačních pravidel zároveň plyne, že v pochybnostech o tom, zda
žalobci svědčí právo na přístup k soudu či nikoliv, je nezbytné přiklonit se k výkladu svědčícímu ve
prospěch výkonu tohoto práva.
Na základě těchto interpretačních východisek se nelze ztotožnit se závěrem, že neúspěšný žadatel
o udělení státního občanství není legitimován k žalobě, a to pro údajnou absenci rozhodnutí ve
smyslu § 65 odst. 1 s. ř.
s., tj. pro kompetenční výluku vyplývající z
§ 70 písm. a) s. ř. s.
Rozhodnutí o neudělení státního občanství totiž rozhodnutím správního orgánu je.
Pojem rozhodnutí vymezuje pro řízení o žalobě
§ 65 odst. 1 s. ř. s.,
podle něhož se jedná o úkon správního orgánu [viz
§ 4 odst. 1 písm. a) s. ř.
s.], jímž se zakládají, mění, ruší nebo závazně určují práva nebo povinnosti žalobce.
Rozhodnutí je tedy vymezeno materiálními znaky; je proto nevýznamné, zda je úkon správního orgánu
jako rozhodnutí výslovně označen a zda má zákonem předepsanou formu či nikoliv (posléze uvedená
otázka je
relevantní
až při posuzování merita).“
Koncepce citovaného ustanovení vyžaduje, aby interpret u každého jednotlivého úkonu správního
orgánu zkoumal, jaké právo vlastně napadený úkon založil, změnil, zrušil či závazně určil. Je
nasnadě, že u řady správních aktů, které soudy již dnes běžně přezkoumávají, by při striktním
doslovném výkladu tohoto ustanovení nebylo možno žádné takové subjektivní právo nalézt. Tato situace
může nastat typicky tam, kde správní orgán rozhoduje o žádosti účastníka řízení o vydání
konstitutivního rozhodnutí: pokud žádosti vyhoví, jeho
konstitutivní
rozhodnutí je z hlediska
hmotného práva zároveň právní skutečností, tj. teprve jím je založeno subjektivní hmotné právo,
ovšem naproti tomu jestliže žádosti nevyhoví (zamítne ji), nemá takové zamítavé rozhodnutí z
hlediska hmotného práva právotvornou povahu, tedy žádné subjektivní právo nebylo založeno, změněno,
zrušeno nebo závazně určeno. Např. vyhoví-li stavební úřad žádosti o vydání stavebního povolení,
zakládá tím stavebníkovi subjektivní hmotné právo stavět (či provádět změny staveb a udržovací práce
na nich); pokud naopak stavební povolení neudělí, není tím žádné subjektivní hmotné právo založeno,
změněno, zrušeno či závazně určeno. Je ovšem zjevné, že i takové rozhodnutí se právní sféry žadatele
dotýká, a to zcela zásadním způsobem.
Není rozhodné, zda se rozhodování děje ve sféře volného správního uvážení či nikoliv; rozhodnutí
založené na diskreci správního orgánu se může dotknout právní sféry zcela stejně negativně, jako
rozhodnutí, u nějž se diskrece neuplatňuje. Stejně tak může být zatíženo vadami nejen řízení
předcházející vydání takového rozhodnutí, ale může se rovněž přihodit, že i samo rozhodnutí založené
na volné úvaze nemůže pro zásadní porušení práva obstát (např. pro porušení principu rovnosti,
překročení mezí, zneužití atd.).
To, zda je rozhodnutí založeno na volné úvaze či nikoliv, má význam z hlediska rozsahu přezkumu,
a nikoliv z pohledu žalobní legitimace. Žalobní legitimace musí být dána i pro případy přezkumu
rozhodnutí založených na volném správním uvážení, neboť jinak by soud vůbec nemohl přezkoumat jeho
použití ani z těch hledisek, které mu předepisuje
§ 78 odst. 1 věta druhá s. ř.
s. Proti tomuto závěru nelze argumentovat ani tím, že v některých případech je správní
uvážení absolutní, a nemá tedy meze, které by vůbec mohly být překročeny. Úvaha o tom, že udělení
státního občanství je projevem „neomezené“ státní suverenity a děje se ve sféře „absolutního“
správního uvážení, je v podmínkách materiálního právního státu přinejmenším velmi pochybná. Správní
uvážení je v prvé řadě vždy limitováno principy vyplývajícími z ústavního pořádku České republiky; z
nich lze vyvodit, že i tam, kde vydání rozhodnutí závisí toliko na uvážení správního orgánu, je
tento orgán omezen zákazem libovůle, příkazem rozhodovat v obdobných věcech obdobně a ve stejných
věcech stejně (různost rozhodování ve stejných či obdobných věcech může být právě projevem ústavně
reprobované libovůle), tj. principem rovnosti, zákazem diskriminace, příkazem zachovávat lidskou
důstojnost, jakož i povinností výslovně uvést, jaká kritéria v rámci své úvahy použil, jaké důkazní
prostředky si opatřil, jaké důkazy provedl a jak je hodnotil, a k jakým skutkovým a právním závěrům
dospěl. V této souvislosti je namístě poukázat i na doporučení Výboru ministrů Rady Evropy č. (80)
2, ze dne 20. 6. 2007 týkající se výkonu správního uvážení správními orgány, které upravuje řadu
požadavků na výkon správního uvážení (zákaz sledovat jiný účel než ten, pro který byla diskreční
pravomoc stanovena; objektivnost a nestrannost; rovnost a zákaz diskriminace; proporcionalita mezi
negativními dopady rozhodnutí na práva, svobody a zájmy osoby a sledovaným účelem), jakož i
požadavek na přezkum zákonnosti správního uvážení soudem nebo jiným nezávislým orgánem.
Každé správní uvážení - i to, jež se (pouze) na úrovni obyčejného zákona jeví jako neomezené či
absolutní - tedy má své meze. I u něj proto správní soud zkoumá nejen to, zda jej správní orgán
nezneužil, ale i to, zda jeho meze nepřekročil (opětovně se přitom zdůrazňuje, že neomezené správní
uvážení v moderním právním státě neexistuje; věc nelze konstruovat ani tak, že je neomezené pouze na
úrovni obyčejného zákona, neboť nelze od sebe uměle odtrhovat jednoduché právo od práva ústavního;
ústava již dávno není pouhým monologem ústavodárce). Správní soud samozřejmě nepřezkoumává pouze
zneužití správního uvážení či překročení jeho mezí ve smyslu
§ 78 odst. 1 s. ř. s.,
nýbrž i to, zda řízení předcházející vydání napadenému rozhodnutí proběhlo v souladu se zákonem, tj.
zda v něm byla respektována všechna procesní práva žalobce.
Závěry Nejvyššího správního soudu uvedené shora (které shledal i Ústavní soud ve svém usnesení
sp. zn. IV. ÚS
2323/073) ústavně konformní) je možno použít i na nyní projednávanou
věc týkající se žádosti o prominuti penále na veřejném zdravotním pojištění. Dopad na postavení
žalobce, pokud by jeho žádosti o odstranění tvrdosti bylo vyhověno, je v daném případě zcela zřejmý,
znamenal by totiž zánik žalobcovy povinnosti zaplatit předmětné penále. Proto ve světle shora
uvedených úvah nemůže být takové rozhodnutí ze soudního přezkumu vyloučeno.
Městský soud v Praze proto přistoupil k věcnému přezkumu žalobou napadeného rozhodnutí, jakož i
řízení, které jeho vydání předcházelo, a dospěl k závěru, že žaloba je důvodná.
Podle § 53a odst. 5 zákona o
veřejném zdravotním pojištění se na řízení o prominutí pokuty, přirážky k pojistnému nebo
penále se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.
Při aplikaci tohoto ustanovení je však nutno zohlednit
§ 180 odst. 1 správního
řádu (zákon č. 500/2004
Sb., účinný od 1. 1. 2006). Podle tohoto ustanovení tam, kde se podle dosavadních právních
předpisů postupuje ve správním řízení tak, že správní orgány vydávají rozhodnutí, aniž tyto předpisy
řízení v celém rozsahu upravují, postupují v otázkách, jejichž řešení je nezbytné, podle tohoto
zákona včetně části druhé.
K tomu zdejší soud poznamenává, že Ústavní soud ve svém nálezu
Pl. ÚS
21/044) ze dne 26. 4. 2005 dovodil neústavnost takových ustanovení
zákona, která vylučují použití obecných procesních předpisů, aniž by zároveň byla stanovena
komplexním způsobem úprava jiná. Ustanovením
§ 180 odst. 1 správního
řádu proto byla protiústavnost takových ustanovení odstraněna.
Rozhodování o odstranění tvrdosti podle
zákona o veřejném zdravotním
pojištění představuje právě takový případ, jaký má na mysli
§ 180 odst. 1 správního
řádu. Zákon o veřejném zdravotním
pojištění sice stanoví, že na řízení o prominutí penále se nevztahují obecné předpisy o
správním řízení, avšak upravuje postup pro toto řízení pouze tím, že stanoví, že toto rozhodnutí je
rozhodnutím konečným. Vzhledem k tomu je nutno na toto řízení v otázkách, jejichž řešení je
nezbytné, podle § 180 odst. 1
správního řádu aplikovat zákon č.
500/2004 Sb. Pro projednávanou
věc to zejména znamená, že rozhodnutí o žádosti o odstranění tvrdosti musí obsahovat odůvodnění ve
smyslu § 68 odst. 3 správního
řádu.
Jak vyplývá z vyjádření žalovaného, hlavním důvodem pro zamítnutí žádosti byla skutečnost, že ke
dni rozhodnutí neuhradil žalobce dlužné pojistné. Z textu podané žaloby ovšem vyplývá, že tohoto
důvodu si žalobce nebyl dostatečně vědom, neboť proti němu nikterak nebrojil. Na tom je možno
demonstrovat porušení žalobcových procesních práv - neboť právě v důsledku toho, že neznal důvody
rozhodnutí žalovaného, byla mu proti tomuto rozhodnutí podstatným způsobem ztížena obrana.
Odůvodnění rozhodnutí je nutné konečně i vzhledem k možnosti následného soudního přezkumu
takového rozhodnutí. Aby mohl soud rozhodnutí přezkoumat z hledisek zmíněných shora a ověřit, zda
přezkoumávané rozhodnutí není projevem libovůle správního orgánu, musí v prvé řadě obsahovat
odůvodnění, neboť pouze z odůvodnění může soud seznat důvody a úvahy správního orgánu, které ho
vedly k závěru uvedenému ve výroku rozhodnutí.
V daném případě však žalobou napadeného rozhodnutí neobsahuje žádné odůvodnění a důvody, které
žalovaného vedly k zamítnutí žádosti, specifikoval stručně až ve vyjádření k podané žalobě.
Soud musí nadto konstatovat, že žalobce ve své žádosti o prominutí penále nijak nespecifikoval
výši tohoto penále, žádal však o „prominutí celkového penále“. Z vyúčtování ze dne 30. 11. 2005
přitom vyplývá, že ke dni tohoto vyúčtování činil dluh na penále vyměřené dříve vydaným platebním
výměrem ještě dalších 204 320,52 Kč. Předmět žádosti o prominutí penále však nebyl přes tuto
nejasnost ze strany žalovaného nijak upřesňován. Z napadeného rozhodnutí tak není zcela zřejmé, zda
žalovaný skutečně rozhodoval o tom, co bylo předmětem žádosti žalobce ze dne 27. 1.
2006.