Řízení před soudem: přezkoumání rozhodnutí o námitce poddlužníka proti exekučnímu
příkazu
I. Práva dlužníka povinného (poddlužníka) mohou být dotčena rozhodnutím
o zamítnutí
námitky proti exekučnímu příkazu
[§ 73 odst.
6 písm. a)
a § 73 odst.
8 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků] jen za předpokladu, že existuje jeho
závazek vůči
daňovému dlužníku, který byl postižen exekučním příkazem. Pokud žalobce založí žalobu
toliko na
tvrzení, že není poddlužníkem, musí být žaloba odmítnuta dle
§ 46 odst.
1 písm. c) s. ř.
s.
II. Námitku týkající se existence závazku poddlužníka vůči daňovému
dlužníku, případně
jeho promlčení, může poddlužník uplatnit pouze v řízení o poddlužnické žalobě dle
§ 315 o. s.
ř.
(Podle rozsudku rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
18. 5. 2010, čj.
5 Afs 33/2008-180)
Věc: Společnost s ručením omezeným COMMATEL-Uher proti Celnímu úřadu
Praha D1 o
přikázání pohledávky, o kasační stížnosti žalobce.
Žalovaný nařídil exekuci proti daňovému dlužníku BENA, a. s. (nyní LREAGRAO
UNLOGANI KLINDLENT
PROPERTIS, akciová společnost, dále též „daňový dlužník“), a to exekučním příkazem
ze dne 26. 9.
2003 na přikázání jiné peněžité pohledávky dlužníka vůči žalobci podle
§ 73 odst. 6
d. ř. ve
spojení s § 312
o. s. ř.
Exekuční příkaz byl doručen žalobci dne 1. 10. 2003. Žalobce podal proti exekučnímu
příkazu námitku.
Uvedl, že jeho dluh vůči daňovému dlužníkovi byl ve skutečnosti nižší, než je uvedeno
v exekučním
příkazu, neboť zčásti jej již dříve uhradil a zčásti započetl. Zbývající část dluhu
ve výši 1 138
035 Kč pak daňový dlužník postoupil společnosti CHASEVANGUARD CAPITAL Co. LTD. se
sídlem v
Basseterre na ostrově Svatého Kryštofa v Karibiku, což bylo žalobci oznámeno dopisem
datovaným dne
30. 6. 2003. Žalovaný pak (poté co exekuci částečně zastavil, co do částky uhrazené
a započtené)
námitky zamítl rozhodnutím ze dne 7. 3. 2007 (napadené rozhodnutí žalovaného).
Žalobce podal žalobu proti rozhodnutí žalovaného ke Krajskému soudu v Praze,
který ji rozsudkem
ze dne 25. 10. 2007 zamítl. Krajský soud výslovně konstatoval, že žaloba je přípustná
s odvoláním na
rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 2. 2007, čj. 8 Afs 94/2005-48, č.
1185/2007 Sb. NSS.
Dle krajského soudu však byla žaloba nedůvodná. Rozhodná byla dle soudu okolnost,
zda bylo žalobci
doručeno oznámení o postoupení pohledávky daňového dlužníka dříve než exekuční příkaz.
Žalovaný dne
7. 11. 2003 vyzval žalobce, aby prokázal, kdy mu bylo oznámení o postoupení pohledávky
doručeno,
žalobce tuto skutečnost však nebyl schopen prokázat. Pohledávka daňového dlužníka
vůči žalobci tak
ke dni doručení exekučního příkazu existovala a rozhodnutí žalovaného o zamítnutí
námitky bylo
správné.
Žalobce (stěžovatel) podal proti rozsudku krajského soudu kasační stížnost.
Namítl, že
příslušná právní úprava (§
526
občanského zákoníku) neukládá stěžovateli, aby prokazoval, kdy mu bylo postoupení
pohledávky
oznámeno. I přesto se stěžovatel domnívá, že toto prokázal interním účetním dokladem
o změně
věřitele datovaným dne 15. 8. 2003.
Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti polemizoval s tvrzením stěžovatele,
že prokázal
datum oznámení o postoupení pohledávky, neboť z interního účetního dokladu podle
žalovaného nic
takového nevyplývá.
Pátý senát Nejvyššího správního soudu usnesením ze dne 11. 12. 2008 rozhodl
o postoupení věci
rozšířenému senátu Nejvyššího správního soudu.
V usnesení o postoupení věci rozšířenému senátu předkládající senát uvedl, že
při předběžné
poradě dospěl k názoru odchylnému od názoru již vysloveného v rozsudku Nejvyššího
správního soudu ze
dne 28. 2. 2007, čj. 8 Afs 94/2005-48, č. 1185/2007 Sb. NSS. V tomto rozsudku Nejvyšší
správní soud
navázal na rozsudek rozšířeného senátu ze dne 26. 10. 2005, čj. 2 Afs 81/2004-54,
č. 791/2006 Sb.
NSS, podle kterého rozhodnutí o námitkách proti exekučnímu příkazu se přezkoumává
ve správním
soudnictví. Osmý senát Nejvyššího správního soudu na základě tohoto názoru došel
k závěru, že
rozhodnutí o námitce poddlužníka proti exekučnímu příkazu podléhá soudnímu přezkumu
v plném rozsahu
včetně posouzení námitek soukromoprávní povahy, tj. otázky existence závazkového
smluvního vztahu
mezi daňovým dlužníkem a poddlužníkem. Pro správce daně je to otázka předběžná, o
níž si má učinit
úsudek podle §
28 d. ř.
Opačný názor by dle 8. senátu vedl k praxi, kdy by správce daně zabavoval zjevně
neexistentní
pohledávky a nebylo by možné se domoci nápravy.
Z toho podle pátého senátu vyplývá závěr, že pokud žalobce od počátku tvrdí,
že žádný dluh vůči
daňovému dlužníku nemá, sám popírá svou žalobní legitimaci. Jeho žalobu je třeba
odmítnout podle
§ 46 odst.
1 písm. c) s. ř.
s.
Nejvyšší správní soud rozsudek Krajského soudu v Praze zrušil a žalobu odmítl.
Z odůvodnění:
III.
Posouzení věci rozšířeným senátem
(...)
III. a)
Úvodní úvahy - mechanismus exekuce přikázáním jiné peněžité pohledávky
[11]
Exekuce
přikázáním jiné peněžité pohledávky má specifický zákonem stanovený
postup, který
vyplývá z §
73 odst. 6 písm.
a) a §
73 odst. 7 d.
ř. ve spojení s §
312 a
násl. o. s. ř.
Exekuce
se zahajuje tím, že správce daně vydá na základě vykonatelného
exekučního titulu ve smyslu §
73
odst. 4 d. ř. exekuční příkaz, kterým nařídí přikázání pohledávky daňového
dlužníka na
peněžité plnění vůči třetí osobě (poddlužník). Pohledávku musí v exekučním příkazu
dostatečně
určitým způsobem vymezit, zejména co do jejího důvodu a osoby poddlužníka (srov.
§ 261 odst. 1
poslední věta o.
s. ř.). Správce daně v exekučním příkazu zakáže daňovému dlužníku, aby s pohledávkou
jakkoli
nakládal (tzv. inhibitorium) a zároveň zakáže poddlužníkovi, aby po doručení exekučního
příkazu
pohledávku daňovému dlužníku vyplatil, provedl na ni započtení nebo s ní jinak nakládal
(tzv.
arrestatorium
).
[12] Poté, co exekuční příkaz nabude právní moci, správce daně to oznámí poddlužníkovi
a vyzve
jej, aby postiženou pohledávku následující den po doručení tohoto oznámení vyplatil
správci daně.
Pokud pohledávka povinného dosud není splatná, je poddlužník povinen ji správci daně
vyplatit až po
její splatnosti.
[13] Samotné provedení
exekuce
přikázáním jiné peněžité pohledávky zákon svěřuje
do rukou
poddlužníka:
exekuce
se provede výplatou pohledávky povinného správci daně. Správce
daně přitom nemá
možnost provedení
exekuce
vynucovat jakýmkoli jiným způsobem než podáním poddlužnické
žaloby dle
§ 315 o. s. ř.
Správce daně
tak především nemůže pro nevyplacení pohledávky povinného uložit poddlužníkovi pokutu
podle
§ 37 odst. 1
d. ř. (srov.
rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 9. 2005, čj. 1 Afs 111/2004-123, č.
1077/2007 Sb.
NSS).
[14] Správci daně vzniká vůči poddlužníkovi tzv. úkojné právo na vyplacení pohledávky
povinného
(daňového dlužníka). Pokud poddlužník správci daně pohledávku neuhradí, je na uvážení
správce daně,
zda se bude vlastním jménem domáhat zaplacení přikázané pohledávky v nalézacím řízení
u civilního
soudu namísto daňového dlužníka žalobou na plnění - tzv. poddlužnickou žalobou dle
§ 315 o. s. ř.
V řízení o
poddlužnické žalobě může poddlužník vůči správci daně uplatnit jakékoli námitky,
které by mohl
uplatnit vůči daňovému dlužníku. Soud se tak zabývá tím, zda správce daně jako žalobce
v tomto
řízení vznik pohledávky, její splatnost a výši prokázal. Soud dále zkoumá, zda pohledávka
případně
nezanikla některým ze způsobů namítaných poddlužníkem. Soud také k případné námitce
poddlužníka
přezkoumá, zda postižená pohledávka povinného není promlčena.
[15] Pokud má správce daně v řízení o poddlužnické žalobě úspěch, získá vykonatelný
exekuční
titul vůči poddlužníkovi. Na jeho základě pak může navrhnout civilní exekuci (výkon
rozhodnutí podle
občanského soudního
řádu nebo
exekuci dle zákona č. 120/2001
Sb., exekuční řád) vůči poddlužníkovi. Jakékoli vynucování povinností stanovených
v exekučním
příkazu je tedy možné až na základě vykonatelného rozhodnutí soudu vydaného v občanském
soudním
řízení zahájeném poddlužnickou žalobou podanou správcem daně.
III. b)
Obrana poddlužníka
[16] Pokud poddlužník v rámci výkonu rozhodnutí podle
občanského soudního
řádu
namítá, že vůči povinnému nemá žádnou pohledávku, že pohledávka zanikla nebo že je
promlčená, může
tedy tyto námitky uplatnit výhradně v řízení o poddlužnické žalobě, nikoli však formou
opravného
prostředku proti usnesení o nařízení výkonu rozhodnutí přikázáním jiné peněžité pohledávky,
respektive proti exekučnímu příkazu, kterým se tato
exekuce
nařizuje podle
daňového řádu.
Podle
judikatury civilních soudů dokonce poddlužník není vůbec osobou oprávněnou podat
odvolání proti
usnesení o nařízení výkonu rozhodnutí přikázáním jiné peněžité pohledávky: srov.
např. rozsudek
Nejvyššího soudu ze dne 28. 11. 2002, sp. zn. 20 Cdo 2186/2001, publikovaný v časopise
Soudní
judikatura
pod č. 36/2003. Poddlužník není dle Nejvyššího soudu účastníkem, o jehož
právech je v
řízení rozhodováno. „Účastníky řízení o výkon rozhodnutí, případně jeho určité části,
je třeba lišit
od subjektů toliko na řízení o výkon rozhodnutí zúčastněných, které sice do exekučního
řízení
zasahují, resp. v něm vystupují, ale o jejichž práva a povinnosti v něm nejde; buď
se jejich
právního postavení určitý úsek exekučního řízení netýká vůbec (týká se jej fáze řízení
jiná), nebo
se jej sice týká (je způsobilé na ně mít vliv), ale jejich ochraně se vyhrazuje zvláštní
procesní
institut (viz kupř. §
267 odst.
1 o. s. ř.), anebo tyto subjekty vystupují především v roli organizačního
instrumentária, aby
exekuce
mohla být fakticky provedena. Tak kupříkladu účastníkem řízení o výkon rozhodnutí
srážkami
ze mzdy se plátce mzdy nestává již tím, že je mu uloženo
(§ 282 odst.
1 o. s. ř.)
provádět srážky ze mzdy povinného, peněžní ústav tím, že mu soud uložil povinnost
nevyplácet z účtu
povinného určité peněžní prostředky
(§ 304 odst.
1 o. s. ř.),
dlužník povinného tím, že mu bylo zakázáno vyplatit pohledávku povinnému
(§ 313 odst.
1 o. s. ř.),
dražitelé ve výkonu rozhodnutí prodejem movitých věcí tím, že se zúčastnili dražby
(§ 329 o. s. ř.),
a stejně
tak osoby, uvedené v ustanovení
§ 335b odst.
3 o. s. ř.
tím, že se jim doručuje pravomocné usnesení o nařízení výkonu rozhodnutí prodejem
nemovitosti
atd.“
[17] Rozsudkem ze dne 20. 3. 2002, sp. zn. 20 Cdo 54/2001, č. 6/2003 Sb. NS, Nejvyšší
soud dále
rozhodl, že poddlužník se proti nařízení
exekuce
na přikázání jiné peněžité pohledávky
nemůže bránit
ani prostřednictvím určovací žaloby v občanském soudním řízení. Nejvyšší soud zde
na půdorysu daňové
exekuce
přikázání jiné peněžité pohledávky neshledal naléhavý právní zájem poddlužníka
na určení
neexistence jeho závazku vůči povinnému (daňovému dlužníku), a to na základě následující
argumentace. „Podstata daňové
exekuce
vydáním exekučního příkazu na přikázání jiné
pohledávky ve
smyslu shora uvedených ustanovení záleží v tom, že správní orgán zakáže poddlužníkovi,
aby po
doručení exekučního příkazu svému věřiteli (daňovému dlužníkovi) platil (tzv.
arrestatorium
),
a
zároveň nařídí daňovému dlužníku, že nesmí se svou pohledávkou nijak nakládat, zejména
pohledávku
vybrat (tzv. inhibitorium). Daňový dlužník ztrácí právo na vyplacení pohledávky dnem,
kdy byl
poddlužníkovi doručen exekuční příkaz. Povinnosti poddlužníka uhradit pohledávku
na účet správce
daně, která se pojí s vyrozuměním o právní moci exekučního příkazu a která má základ
v procesním
právu (srov. §
73 odst. 7. větu
první, zákona č. 337/1992 Sb.,
§ 314 odst. 1
o. s. ř.),
odpovídá právo správce daně (státu) uplatňovat vlastním jménem oprávnění příslušející
daňovému
dlužníku jako věřiteli poddlužníka (s omezeními co do hmotněprávních dispozic s přikázanou
pohledávkou); nevyplatí-li poddlužník pohledávku na účet určený správcem daně poté,
kdymu bylo
doručeno vyrozumění, že exekuční příkaz nabyl právní moci, nebo kdy se stala pohledávka
splatnou,
může se tzv. poddlužnickou žalobou ve smyslu
§ 315 odst. 1
věty první o. s.
ř. správce daně vlastním jménem domáhat na poddlužníkovi u jeho obecného soudu
vyplacení
pohledávky. Z hlediska hmotného práva ovšem k žádným změnám v tvrzeném závazkovém
vztahu mezi
poddlužníkemadaňovým dlužníkem přikázáním pohledávky nedochází. Odtud plyne, že postižení
pohledávky
v daňové exekuci, tj. vydání exekučního příkazu na přikázání ,jiné` pohledávky, neznamená,
že
předmětná (nejudikátní) pohledávka - ať deklarovaný právní důvod jejího vzniku je
jakýkoliv - se
nadále pokládá za existentní; v tomto směru se tedy právní postavení žalobce v hmotněprávním
poměru
k žalované nemohlo změnit (je stejné, jako před vydáním exekučního příkazu). Úvahy
dovolatele, že
správce daně, jakmile bude mít pohledávku v přikázané výši za splatnou, může přistoupit
k exekuci
přímo proti poddlužníku srážkami z jeho mzdy, jsou - z pohledu výše uvedeného výkladu
- zjevně
nesprávné. [...] Pro účely posouzení dané věci lze uzavřít, že právní poměry žalobce,
který žalobu o
splnění povinnosti ve smyslu §
80 písm. b) o. s. ř. k dispozici nemá (protože netvrdí, že je věřitelem, tedy
oprávněným v
daném obligačním vztahu, a že tudíž má právo na plnění), daňovou exekucí (vydáním
exekučního příkazu
na přikázání sporné pohledávky) dotčeny - ve smyslu ohrožení nebo znejistění práva
nebo právního
vztahu, jehož má být účasten - nebyly“ (zvýraznění doplnil Nejvyšší správní soud).
Shodně s tímto
judikátem i odborná literatura zdůrazňuje, že nařízením výkonu rozhodnutí přikázáním
jiné peněžité
pohledávky soud nepřebírá odpovědnost za to, že taková pohledávka skutečně existuje
ani existenci
pohledávky neprejudikuje (srov. Tripes, A.
Exekuce
v soudní praxi. C. H. Beck : Praha,
2006, s.
344).
[18] Dle judikatury civilních soudů nemůže námitku týkající se existence postižené
pohledávky
uplatnit ani povinný, který jinak právo na podání odvolání proti usnesení o nařízení
výkonu
rozhodnutí přikázáním jiné peněžité pohledávky má. Nejvyšší soud k tomu uvedl: „Soud
nařizující
výkon rozhodnutí nezkoumá, zda má povinný skutečně pohledávku vůči svému dlužníkovi;
vychází, jak je
to rozhodování o nařízení výkonu rozhodnutí vlastní, z tvrzení oprávněného, a je-li
dostatečně
určité (a úplné, srozumitelné), pak bez ohledu na stanovisko povinného či jeho dlužníka
(které mu
typicky ani není známo), návrhu vyhoví. Odvolací soud pak posuzuje předpoklady nařízení
výkonu
rozhodnutí v rozsahu jejich relevance pro soud prvostupňový a takové posouzení provádí
v těch
procesních mezích, které byly k dispozici soudu I. stupně; je proto zcela bezvýznamné,
jak se k
tvrzení oprávněného o pohledávce po doručení nařizujícího usnesení staví povinný
či jeho dlužník“
(srov. usnesení Nejvyššího soudu ze dne 14. 10. 2004, sp. zn. 20 Cdo 1128/2004, publikováno
v
Souboru rozhodnutí Nejvyššího soudu pod č. C 3073). I civilní soudy tedy vycházejí
z toho, že
prostor pro uplatnění námitek poddlužníka (nebo i povinného) týkajících se existence
či promlčení
pohledávky povinného je výhradně v řízení o poddlužnické žalobě.
[19] Podle zvláštní úpravy v
§ 73 odst. 8
d. ř. se
exekuční příkaz doručuje daňovému dlužníkovi nebo ručiteli a dalším osobám, kterým
jsou exekučním
příkazem ukládány povinnosti. Všechny tyto osoby mohou proti němu podat do patnácti
dnů námitky. O
námitkách rozhodne správce daně, který exekuci nařídil. Rozšířený senát nepochybuje
o právu osoby
označené za „poddlužníka“, zalo- ženém citovaným ustanovením, podat námitku proti
exekučnímu
příkazu, kterým se nařizuje
exekuce
přikázáním jiné peněžité pohledávky povinného
vůči
poddlužníkovi. Poddlužník má v tomto smyslu postavení osoby, které jsou ukládány
exekučním příkazem
povinnosti. Poddlužníku, který má vůči daňovému dlužníku peněžitý závazek, jsou bezpochyby
exekučním
příkazem ukládány povinnosti. Jak bylo výše uvedeno v bodu 11, exekučním příkazem
správce
poddlužníkovi daně zakazuje, aby pohledávku daňovému dlužníku po doručení exekučního
příkazu
vyplatil, započetl ji nebo aby s ní jakkoli nakládal.
[20] Z povahy věci však vyplývá, že tato námitka proti exekučnímu příkazu uplatněná
poddlužníkem
může být obdobného obsahu jako námitka uplatnitelná daňovým dlužníkem. Námitky se
tak mohou týkat
pouze předpokladů pro nařízení daňové exekuce: tedy především existence daňového
nedoplatku,
exekučního titulu, vhodnosti a proporcionality zvoleného způsobu
exekuce
a případně
též správnosti
procesního postupu správce daně. Jak konstatoval rozšířený senát již ve svém rozsudku
ze dne 26. 10.
2005, čj. 2 Afs 81/2004-54, č. 791/2006 Sb. NSS, „[n]ámitkami proti exekučnímu příkazu
proto nelze
účinně brojit proti samotnému daňovému nedoplatku, stanovenému samostatným správním
rozhodnutím, a
rovněž následný soudní přezkum může být zaměřen zejména na vhodnost a proporcionalitu
způsobu a
rozsahu provedení
exekuce
, na vykonatelnost exekučního titulu, na jeho právní účinnost
vůči
povinnému apod., nikoliv již na přezkum důvodnosti samotného exekučního titulu“.
Totéž analogicky
platí i o námitkách proti exekučnímu příkazu, které se týkají existence a promlčení
pohledávky
daňového dlužníka vůči poddlužníkovi: podobně jako námitky směřující proti otázkám,
o nichž správce
daně již pravomocně rozhodl exekučním titulem, nemohou být ani tyto otázky existence
a promlčení
postižené pohledávky věcně posuzovány správcem daně v námitkovém řízení.
[21] Jistě je užitečné, když „poddlužník“ své argumenty o neexistenci pohledávky
daňového
dlužníka spolu s příslušnými doklady předloží správci daně, který tak má možnost
zvážit úspěšnost
případné poddlužnické žaloby v občanském soudním řízení. Stejně tak je správné, aby
správce daně
sdělil vhodnou formou svůj názor na argumenty a doklady předložené poddlužníkem a
aby případně
přehodnotil svůj názor na existenci pohledávky daňového dlužníka vůči „poddlužníku“.
Otázka, zda
osoba označená v exekučním příkazu za „poddlužníka“ má skutečně peněžitý závazek
vůči daňovému
dlužníku, nemůže být věcně řešena v námitkovém řízení.
III. c)
Aktivní legitimace poddlužníka v řízení před správními soudy
[22] Odděleně od otázky oprávnění k podání námitky proti exekučnímu příkazu je
třeba posoudit
otázku aktivní legitimace poddlužníka k podání správní žaloby proti rozhodnutí správce
daně o
námitce proti exekučnímu příkazu. Podle
§ 65 odst. 1
s. ř. s. je
aktivní legitimace k podání žaloby proti rozhodnutí správního orgánu založena tvrzením
žalobce, že
byl na svých právech rozhodnutím správního orgánu zkrácen přímo nebo v důsledku porušení
svých práv
v předcházejícím řízení před správním orgánem. Pokud je žaloba podána osobou, která
aktivně
legitimována k podání žaloby není, je namístě odmítnutí žaloby podle
§ 46 odst.
1 písm. c) s. ř.
s. Nejvyšší správní soud přitom uvedl ve svém rozsudku ze dne 27. 9. 2005,
čj. 5 As 50/2004-
-59, č. 1043/2007 Sb. NSS, že „postup podle
§ 46 odst.
1 písm. c) s. ř.
s., tedy odmítnutí návrhu usnesením, jestliže návrh byl podán osobou k tomu
zjevně
neoprávněnou, lze vyhradit pouze případům nedostatku procesní legitimace a jen zcela
zjevným
nedostatkům legitimace hmotné, zjistitelným bez pochyb okamžitě, zpravidla již ze
žaloby samé.“
[23] Rozšířený senát se otázkou aktivní legitimace zabýval mj. i ve svém usnesení
ze dne 21. 7.
2009, čj. 1 Ao 1/2009-120, č. 1910/2009 Sb. NSS. Jeho závěry lze vztáhnout i na řízení
o žalobě
proti rozhodnutí správního orgánu, neboť zde, stejně jako v řízení o návrhu na zrušení
opatření
obecné povahy je aktivní legitimace založena tvrzením o zkrácení (dotčení) na právech.
Rozšířený
senát v citovaném usnesení uvedl k přípustnosti návrhu z hlediska aktivní legitimace
následující.
„[31] [...] Přípustný je tedy ten návrh, který tvrdí zkrácení navrhovatele na jeho
právech
příslušným opatřením obecné povahy. Navrhovatel tedy musí v první řadě tvrdit, že
existují určitá
jemu náležející subjektivní práva, která jsou opatřením obecné povahy dotčena. Nestačí
tedy,
tvrdí-li navrhovatel, že opatření obecné povahy či procedura vedoucího k jeho vydání
jsou nezákonné,
aniž by současně tvrdil, že se tato nezákonnost dotýká jeho právní sféry. [32] Soud
v rámci
posuzování projednatelnosti návrhu tedy musí ověřit, zda požadovaná tvrzení návrh
obsahuje, a pokud
ne, případně vyzvat navrhovatele podle
§ 37 odst. 5
věty první s. ř.
s. k jeho doplnění. Pokud tvrzení nebudou ani přes výzvu soudu doplněna, bude
zásadně namístě
návrh odmítnout podle §
37 odst.
5 věty druhé s. ř. s., neboť nebude zpravidla možno v řízení pokračovat, jelikož
nebude
zřejmé, v jakých ohledechmá být zákonnost opatření obecné povahy či procedury vedoucí
k jeho vydání
zkoumána. [33] Bude-li již z obsahu samotných tvrzení navrhovatele (doplněných případně
postupem
podle § 37 odst.
5 věty první s.
ř. s.) patrné, že i kdyby byla pravdivá, nemůže být navrhovatel (zejména pro
povahu věci nebo
jinou zcela zjevnou skutečnost) ve své právní sféře opatřením obecné povahy dotčen,
je na místě
odmítnout návrh jako nepřípustný podle
§ 46 odst.
1 písm. c) s. ř.
s. [34] Splnění podmínek aktivní procesní legitimace bude tedy dáno, bude-li
stěžovatel
logicky konsekventně amyslitelně tvrdit možnost dotčení jeho právní sféry příslušným
opatřením
obecné povahy. [...]“
[24] Tyto závěry lze přenést i na řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu.
Pokud z
tvrzení žalobce obsažených v žalobě vyplývá, že i kdyby byla tato tvrzení pravdivá,
žalobce nemohl
být na svých právech dotčen, žalobní legitimace žalobce ve smyslu
§ 65 odst. 1
s. ř. s.
dána není. V takovém případě byla žaloba podána osobou zjevně neoprávněnou a má být
odmítnuta dle
§ 46 odst.
1 písm. c) s. ř.
s.
[25] „Poddlužník“, který tvrdí, že nemá povinnost vůči daňovému dlužníkovi z důvodu
uvedeného v
exekučním příkazu ničeho plnit (ať již proto, že tento závazek nikdy nevznikl, že
zanikl některým
zákonem předvídaným způsobem nebo že došlo k jeho promlčení), zároveň tvrdí, že nemůže
být exekučním
příkazem nařizujícím exekuci postižením jiné peněžité pohledávky nijak na svých právech
dotčen. Práv
poddlužníka se totiž takový exekuční příkaz může dotknout pouze v případě, že skutečně
má závazek
vůči daňovému dlužníkovi. Pouze tehdy poddlužníkovi vznikají povinnosti z exekučního
příkazu, tj.
zákaz dluh daňovému dlužníku vyplatit, provést na něj započtení, jinak s ním nakládat
a, po nabytí
právní moci exekučního příkazu a po splatnosti dluhu, povinnost pohledávku daňového
dlužníka
vyplatit správci daně. Naopak v případě neexistence pohledávky k datu doručení exekučního
příkazu
„poddlužníkovi“ žádná z těchto povinností z povahy věci vzniknout nemůže. Jak bylo
výše ukázáno,
správce daně nemůže své úkojné právo vůči „poddlužníkovi“ jakýmkoli způsobem vynucovat
(např.
uložením pokuty nebo exekučními úkony směřujícími přímo proti „poddlužníkovi“).
[26] Rozšířený senát za dotčení na právech nepovažuje ani možnost podání poddlužnické
žaloby
správcem daně proti „poddlužníkovi“. Žalobu na plnění v občanském soudním řízení
může podat
kterýkoli procesně legitimovaný subjekt proti kterémukoli jinému procesně legitimovanému
subjektu,
přičemž je na uvážení žalobce, koho v žalobě za žalovaného označí. Zda je takto uplatněná
žaloba
důvodná, či nikoli, rozhoduje civilní soud rozsudkem ve věci samé. Za případné uplatnění
nedůvodné
žaloby je žalobce sankcio- nován neúspěchem v řízení a povinností nahradit žalovanému
náklady řízení
(srov. § 142
odst. 1 o. s.
ř.). Proto hrozbu podání žaloby na plnění v občanském soudním řízení nelze
považovat za zásah
do práv „poddlužníka“, tím méně za zásah do subjektivních práv veřejných.
[27] Lze tedy konstatovat, že pokud „poddlužník“ podá žalobu proti rozhodnutí
správce daně o
námitce proti exekučnímu příkazu a jediným uplatněným žalobním bodem je tvrzení o
tom, že k
rozhodnému dni (doručení exekučního příkazu „poddlužníkovi“) žalobce neměl vůči daňovému
dlužníkovi
peněžitý závazek specifikovaný v exekučním příkazu nebo že je tento závazek promlčený,
žalobce své
dotčení na právech zakládající žalobní legitimaci ve smyslu
§ 65 odst. 1
s. ř. s.
nejenže netvrdí, nýbrž přímo popírá. Takovou žalobu je proto třeba odmítnout podle
§ 46 odst.
1 písm. c) s. ř.
s.
[28] Bylo by ostatně
absurdní
, kdyby správní soudy řešily námitku „poddlužníka“,
že nemá žádný
závazek plnit daňovému dlužníku, když stejnou námitku by zákonitě musely řešit soudy
civilní v
(případně paralelně probíhajícím) řízení o poddlužnické žalobě správce daně. Lze
si jistě představit
situaci, kdy by správní soudy dospěly k odlišným závěrům o shodné otázce než soudy
civilní. Případné
zrušení exekučního příkazu v důsledku závěru správního soudu o neexistenci postižené
pohledávky by
navíc nijak nebránilo správci daně v podání návrhu na nařízení výkonu rozhodnutí
přikázáním jiné
peněžité pohledávky u civilního soudu (srov.
§ 73 odst. 3
věta druhá d.
ř.)
[29] Tento závěr naopak nic nemění na právu poddlužníka žalobu proti rozhodnutí
správce daně o
námitce podat, pokud tvrdí, že k dotčení jeho práv došlo jiným myslitelným způsobem
v důsledku
zasažení jeho skutečně existujícího závazkového právního vztahu s daňovým dlužníkem.
V úvahu tak
přicházejí námitky uplatnitelné samotným daňovým dlužníkem, např. neoprávněnost daňové
exekuce
v
důsledku neexistence vykonatelného exekučního titulu, promlčení práva vymáhat daňový
nedoplatek,
závažné procesní pochybení správce daně apod.
III. d)
Aplikace na řešený případ
[30] V případě stěžovatele v tomto řízení lze ze spisů zjistit, že žalovaný nařídil
exekučním
příkazem ze dne 26. 9. 2003 přikázání jiné peněžité pohledávky daňového dlužníka
vůči stěžovateli.
Stěžovatel podal dne 14. 10. 2003 námitku, v níž tvrdil toliko to, že vůči daňovému
dlužníku žádný
závazek nemá, neboť pohledávka byla daňovým dlužníkem postoupena třetí osobě a to
bylo žalobci
oznámeno ještě před doručením exekučního příkazu. Žalovaný námitku zamítl napadeným
rozhodnutím ze
dne 7. 3. 2007, neboť dospěl k závěru, že stěžovatel přes výzvu žalovaného neprokázal,
že by
postoupení pohledávky bylo stěžovateli doručeno před doručením exekučního příkazu.
Ve správní žalobě
podané stěžovatelem proti rozhodnutí žalovaného o zamítnutí námitky stěžovatel uplatnil
znovu toliko
tvrzení o neexistenci závazku vůči daňovému dlužníku ke dni doručení exekučního příkazu.
[31] Stěžovatel tedy v žalobě své zkrácení na právech netvrdil, naopak jeho tvrzení
zásah do práv
fakticky vylučovala, jak rozšířený senát výše ukázal (bod 27). Žaloba proto byla
podána osobou k
tomu zjevně neoprávněnou [§
46
odst. 1 písm. c) ve spojení s
§ 65 odst. 1
s. ř. s.], a
proto má být odmítnuta.
[32] Pouze na okraj soud poznamenává, že spor pro účastníky věcně postrádá smyslu,
neboť, jak
bylo zjištěno dotazem u Obvodního soudu pro Prahu 4, poddlužnická žaloba uplatněná
žalovaným vůči
žalobci byla zamítnuta rozsudkem uvedeného soudu ze dne 10. 2. 2009, čj. 47 C 31/2007-88,
který
nabyl právní moci dne 3. 4. 2009. (...)