Žalobu nelze považovat za opožděnou, je-li podána po uplynutí zvláštní
třicetidenní
lhůty vyplývající z §
129 odst. 1
s. ř. s., avšak před uplynutím obecné dvouměsíční lhůty podle
§ 72 odst. 1 s.
ř. s.,
pokud žalobce nebyl správním orgánem v napadeném rozhodnutí o této zvláštní lhůtě
poučen.
(Podle rozsudku rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
27. 10. 2009,
čj. 4 Ads 39/2008-83)
Věc: MUDr. Ivana B. proti České lékařské komoře o vyloučení z komory,
o kasační
stížnosti žalobkyně.
Žalobkyně byla rozhodnutím žalované ze dne 14. 4. 2007 uznána vinnou z disciplinárního
provinění a bylo jí uloženo disciplinární opatření - vyloučení z České lékařské komory
(dále jen
„Komora“).
Proti tomuto rozhodnutí žalobkyně brojila žalobou ke Krajskému soudu v Ostravě,
který usnesením
ze dne 10. 1. 2008 její žalobu odmítl pro opožděnost. Vycházel z
§ 18 odst. 4
a
odst. 5 zákona
č. 220/1991
Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické
komoře, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon č.
220/1991 Sb.“),
podle něhož lze
proti rozhodnutí čestné rady Komory o uložení disciplinárního opatření vyloučení
z Komory podat
opravný prostředek, o němž rozhoduje soud. Podle soudu tato žaloba měla být v souladu
s
§ 129 odst. 1
s. ř. s.
podána v rámci třicetidenní lhůty. Napadené rozhodnutí bylo žalobkyni doručeno dne
25. 7. 2007.
Třicetidenní lhůta uplynula dne 24. 8. 2007. Žaloba byla k soudu podána až dne 19.
9. 2007, tedy
podle názoru krajského soudu opožděně.
Usnesení krajského soudu žalobkyně (stěžovatelka) napadla kasační stížností.
Nesouhlasila s
tím, že žaloba byla podána opožděně. Odkazovala na nesprávné poučení o možnosti podat
proti
rozhodnutí žalované opravný prostředek k soudu, neboť v něm chyběl údaj o tom, u
jakého soudu má být
opravný prostředek podán, v jaké lhůtě a jestli se má jednat o žalobu podle
s. ř. s. nebo
o žalobu podle
části páté o. s. ř.
Podle
stěžovatelky žalovaná zřejmě ani sama nevěděla, jak měla stěžovatelku správně poučit,
když jí
nejprve sdělila, že podání žaloby má odkladný účinek, ale poté naopak sdělila, že
stěžovatelku
považuje ode dne 25. 8. 2007 za vyloučenou z Komory. Ve vyjádření k žalobě však žalovaná
poukázala
na ustanovení §
129 odst. 1 s. ř.
s., podle něhož má podaná žaloba přímo ze zákona odkladný účinek. Stěžovatelka
též podpůrně
argumentovala judikaturou Ústavního soudu (nálezem ze dne 11. 5. 1999, sp. zn.
I. ÚS 367/98,
č. 72/1999 Sb. ÚS
a nálezem ze dne 15. 10. 2003, sp. zn.
IV. ÚS 115/03,
č. 119/2003,
oba publikované na
www.usoud.cz),
která se vztahuje
k problematice vadných poučení ve vazbě k ustanovení
§ 250m odst. 2
o. s. ř.
Stěžovatelka považuje postup krajského soudu za přepjatý formalismus, jenž vedl k
porušení jejího
práva na spravedlivý proces. Podle stěžovatelky krajský soud nesprávně aplikoval
na její případ
ustanovení § 129
odst. 1 s. ř.
s. Uvedla, že z ustanovení
§ 18 odst. 4
a
odst. 5 zákona
č. 220/1991
Sb. nevyplývá, o jaký opravný prostředek k soudu se jedná. Poznámka pod čarou
č. 1) uvádí
odkaz na § 249 -
§ 250f o. s.
ř., nikoliv na část pátou o.
s.
ř., a navíc nemá normativní charakter. Kromě toho stěžovatelka podotkla, že
ustanovení
§ 129 odst. 1
s. ř. s. má
přechodný charakter, a proto nemělo být aplikováno na rozhodnutí žalované, které
bylo vydáno několik
let po účinnosti s.
ř. s. Za
rozpor v jednání krajského soudu považovala, že tento nejprve rozhodl usnesením ze
dne 11. 10. 2007
o nepřiznání odkladného účinku, avšak poté žalobu odmítl na základě nesplnění lhůty
obsažené v
přechodném ustanovení §
129 odst.
1 s. ř. s. Pokud ovšem aplikoval
§ 129 odst. 1
s. ř. s.,
nemohl by podle stěžovatelky samostatně rozhodovat o přiznání či nepřiznání odkladného
účinku,
jelikož ten nastává v tomto případě ze zákona. V poslední námitce stěžovatelka tvrdila,
že
ustanovení § 129
odst. 1 s. ř.
s. je v rozporu s ústavním pořádkem. Lhůta třiceti dnů k podání žaloby o přezkoumání
rozhodnutí žalované je diskriminační a naprosto neodůvodněná, jsoucí v rozporu s
čl. 1 Ústavy,
čl. 36 odst. 1
a
čl. 38 odst. 2
Listiny,
jakož i s čl.
6 odst. 1 Úmluvy o
ochraně lidských práv a základních svobod, ve znění jejích protokolů a dodatkových
protokolů.
Proto navrhla, aby Nejvyšší správní soud přerušil řízení a předložil Ústavnímu soudu
návrh na
zrušení tohoto ustanovení s.
ř.
s., případně aby Nejvyšší správní soud přímo aplikoval na její případ
čl. 36 odst. 1
a
odst. 2 Listiny.
Ve vyjádření ke kasační stížnosti žalovaná uvedla, že plně souhlasí se závěrem
krajského soudu,
že žaloba proti napadenému rozhodnutí byla podána opožděně. Uvedla, že náležitosti
rozhodnutí čestné
rady Komory jsou stanoveny stavovským předpisem Komory č. 4, který nestanoví, že
by poučení muselo
obsahovat ty náležitosti, které označila stěžovatelka. Ohledně stěžovatelkou namítaného
odvolání,
které podala u žalované dne 21. 8. 2007, žalovaná namítla, že se jednalo o nicotný
právní akt, z
jehož obsahu rozhodně nevyplývala snaha žalobkyně brojit proti předmětnému rozhodnutí
žalované v
rámci řízení před správními soudy či v jiném řízení. K argumentaci odůvodňující názor
stěžovatelky,
že ustanovení §
129 odst. 1 s. ř.
s. je neústavní, žalovaná podotkla, že ji považuje za účelovou a nepřípadnou,
neboť toto
ustanovení dopadá na všechna řízení, v nichž zvláštní zákon svěřuje soudu rozhodování
o opravných
prostředcích proti rozhodnutím správních orgánů podle části páté hlavy třetí
o. s. ř., ve znění
účinném k 31.
12. 2002.
Rozšířený senát Nejvyššího správního soudu napadené usnesení Krajského soudu
v Ostravě zrušil a
věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
III. Dosavadní judikatura Nejvyššího správního soudu ke sporné právní otázce
[15] V zatím zaujatých právních názorech Nejvyššího správního soudu lze vysledovat
následující
varianty výkladu §
129 odst. 1 s.
ř. s.
[16] První je již čtvrtým senátem zmíněný výklad, že ustanovení
§ 129 odst. 1
s. ř. s. je
sice systematicky zařazeno mezi ustanovení přechodná, avšak nevyplývá z něho ani
z jiného dalšího
ustanovení s. ř. s.
nebo jiného
zákona, že by mělo ryze dočasný charakter. Proto je aplikovatelné i na žaloby podané
s významným
časovým odstupem od nabytí účinnosti s.
ř. s. a představuje případ zkrácené lhůty k podání žaloby proti rozhodnutí
správního orgánu
(oproti standardní lhůtě podle §
72 odst. 1 s. ř. s.), která platí zásadně bez časového omezení, tj. dokud
budou v právním
řádu existovat zvláštní zákony, v nichž se hovoří o opravných prostředcích proti
rozhodnutím
správních orgánů podle části páté hlavy třetí
občanského soudního řádu,
ve
znění účinném k 31. 12. 2002, tj. ve znění před účinností
s. ř. s. Reprezentanty
uvedené
výkladové varianty jsou například shora již zmíněné rozsudky Nejvyššího správního
soudu ze dne 27.
6. 2007, čj. 4 Ads 118/2006-27,
a ze dne 17. 6.
2008, čj. 4 As 6/2008-66, oba publikované
na
www.nssoud.cz.
[17] Další výkladovou variantu představuje názor vyslovený v rozsudku Nejvyššího
správního soudu
ze dne 11. 11. 2004, čj. 2 As 37/2004-47,
publikovaném na www.nssoud.cz.
Ten, pokud by byl zobecněn a bylo by odhlédnuto od toho, že rozhodné skutkové okolnosti
se odehrály
v době pozbytí účinnosti staré úpravy správního soudnictví a nabytí účinnosti
s. ř. s., vychází
z názoru, že
nebyl-li účastník řízení, u něhož zákon předvídal možnost podat proti konečnému rozhodnutí
správního
orgánu do třiceti dnů opravný prostředek podle
§ 250m odst. 2
o. s. ř.,
ve znění účinném ke dni 31. 12. 2002, o této možnosti poučen, nezměnilo přechodné
ustanovení
§ 129 odst. 1
s. ř. s. nic
na tom, že i podle nové právní úpravy provedené v
s. ř. s. s účinností
od 1. 1.
2003 lze žalobu podle nového procesního předpisu podat do šesti měsíců od doručení
rozhodnutí.
Uvedený právní názor se opírá o ustanovení o prodloužení lhůty k podání opravného
prostředku k soudu
podávanému proti nepravomocným rozhodnutím správních orgánů podle části páté hlavy
třetí
občanského soudního řádu,
ve
znění účinném k 31. 12. 2002; ustanovení
§ 250m odst. 2
tehdejšího znění
o. s. ř. stanovilo, že „návrh se podává u příslušného soudu ve lhůtě třiceti
dnů od doručení
rozhodnutí, pokud zvláštní zákon nestanoví něco jiného. Návrh je podán včas i tehdy,
byl-li podán ve
lhůtě u orgánu, který vydal rozhodnutí. Neobsahuje-li rozhodnutí řádné poučení o
opravném
prostředku, lze je napadnout do šesti měsíců od jeho doručení“.
[18] Konečně třetí variantu představuje nový názor čtvrtého senátu, na základě
něhož věc
předložil rozšířenému senátu. Podle něho má být ustanovení
§ 129 odst. 1
s. ř. s.
považováno za přechodné ustanovení, a tedy nemá být aplikováno na žaloby podané s
podstatným časovým
odstupem od nabytí účinnosti s.
ř.
s. Důvody pro takový závěr lze hledat jednak ve výkladu některých pojmů užívaných
v
§ 129 odst. 1
s. ř. s.,
jednak (a především) ve smyslu a účelu zmíněného ustanovení. Na pojem „opravného
prostředku“ ve
zmíněném ustanovení je možno s ohledem na novou úpravu
s. ř. s. hledět
jako na
obsoletní
, neboť tato nová úprava zná pouze „žalobu“ podle ustanovení
§ 65 a násl. s. ř.
s. o
žalobě proti rozhodnutí správního orgánu, podle nichž se ostatně i zvláštní případy
spadající pod
ustanovení § 129
odst. 1 s. ř.
s. mají (s výjimkami z obecných pravidel plynoucími z tohoto ustanovení) projednávat.
Především však §
72 odst. 1 s. ř.
s., stanovící lhůtu k podání žaloby podle
§ 65 a násl. s. ř.
s.,
připouští odlišnou úpravu délky žalobní lhůty ve „zvláštním“ zákoně, nikoli ovšem
také v „tomto“
zákoně, tj. nepočítá se zvláštní úpravou délky žalobní lhůty v samotném
s. ř. s., nýbrž
toliko ve
zvláštních zákonech. Účelem §
129
odst. 1 s. ř. s. tedy podle této výkladové varianty není trvale zkrátit obecnou
žalobní
lhůtu, nýbrž působit toliko přechodně, na řízení probíhající již v okamžiku nabytí
účinnosti
s. ř. s. Na žaloby
podané po
účinnosti s. ř. s.
se tak
zkrácení žalobní lhůty ustanovením
§ 129 odst. 1
s. ř. s. na
třicet dní nemá vztahovat a má pro ně platit obecná dvouměsíční lhůta.
IV. Posouzení rozhodné právní otázky rozšířeným senátem
[19] Podle §
129 odst. 1 s. ř.
s. „ve věcech správního soudnictví, v nichž zvláštní zákon svěřuje soudu rozhodování
o
opravných prostředcích proti rozhodnutím správních orgánů podle části páté hlavy
třetí
občanského soudního řádu,
ve
znění účinném k 31. prosinci 2002, lze ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona podat
ve lhůtě třiceti
dnů od doručení rozhodnutí, nestanoví-li zvláštní zákon lhůtu jinak, žalobu podle
části třetí hlavy
druhé dílu prvního tohoto zákona, jsou-li splněny podmínky tam stanovené. Nestanoví-li
zvláštní
zákon jinak, má podání žaloby odkladný účinek“.
[20] Uvedené ustanovení je systematicky zařazeno do části páté
s. ř. s. nazvané
„Ustanovení
přechodná a zmocňovací“ a samotný §
129 je opatřen nadpisem „Přechodná ustanovení k opravným prostředkům proti
rozhodnutí
správního orgánu“. Jakkoli systematické zařazení určitého ustanovení ani jeho nadpis
samy o sobě
nemají normativní povahu, jsou zpravidla významnou výkladovou pomůckou dotyčného
ustanovení.
[21] V posuzovaném případně ostatně všechny další odstavce
§ 129 s. ř. s.
podle jejich
obsahu jsou ustanoveními přechodnými, neboť stanovují, jak se naloží s opravnými
prostředky podanými
před účinností s. ř.
s. (odst.
2), jak se naloží s odvoláními proti rozhodnutím soudů o opravných prostředcích (odst.
3) a jak se
naloží s dovoláními proti rozhodnutím odvolacích soudů o odvoláních proti rozhodnutím
soudů o
opravných prostředcích (odst. 3). Zjednodušeně lze říci, že odstavce 2 až 4 „převádějí“
dříve
zahájená řízení o opravných prostředcích a příslušná na to navazující řízení odvolací
či dovolací do
režimu řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu (odst. 2) či podmíněně (odst.
3) nebo
nepodmíněně (odst. 4) do režimu řízení o kasační stížnosti.
[22] I ustanovení §
129 odst.
1 s. ř. s. se na první pohled může jevit jako ustanovení „převodní“. Chybí
mu však - na
rozdíl od ustanovení odst. 2 až 4 - prvek typický pro přechodná ustanovení, a sice
to, že by právně
upravovalo (kvalifikovalo, klasifikovalo či pro ně vytvářelo určité právní důsledky)
rozhodné
skutkové okolnosti nastalé před účinností nového právního předpisu (v případě
s. ř. s. jako
procesního
předpisu určité před jeho účinností učiněné procesní úkony) odlišně od obecných pravidel
majících
platit pro rozhodné skutkové okolnosti, které nastanou po nabytí účinnosti zákona,
jehož se
přechodná ustanovení týkají. Dalším typickým obsahem přechodných ustanovení je zvláštní
režim platný
pro rozhodné skutkové okolnosti nastalé v určitém období po nabytí účinnosti příslušného
zákona [viz
např. čl. V. bod
2. zákona č.
216/2005 Sb., kterým se mění zákon č.
513/1991 Sb.,
obchodní zákoník,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
99/1963 Sb., občanský
soudní řád,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
189/1994 Sb.,
o vyšších soudních
úřednících, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č.
358/1992 Sb.,
o notářích a
jejich činnosti (notářský
řád),
ve znění pozdějších předpisů]. Vzhledem k tomu, že všechny v úvahu přicházející rozhodné
skutkové
okolnosti, tedy všechny typy v úvahu přicházejících podání účastníků (opravné prostředky
samotné a
odvolání a dovolání ve věcech těchto opravných prostředků), které byly učiněny před
účinností
s. ř. s., jsou
regulovány
ustanoveními odst. 2 až 4, týká se právní úprava v
§ 129 odst. 1
s. ř. s.
procesních úkonů, jež budou učiněny až po nabytí účinnosti
s. ř. s. Ostatně
dikce zmíněného
ustanovení je v tomto ohledu zcela jednoznačná, říká-li se v něm, že „od nabytí účinnosti“
s. ř. s. lze
v případech, v
nichž zvláštní zákon zakládá možnost podat opravný prostředek podle dřívější úpravy
opravných
prostředků podle části páté hlavy třetí
o. s. ř. v jeho
znění účinném ke
dni předcházejícímu dni nabytí účinnosti
s. ř. s., podat
žalobu proti
rozhodnutí správního orgánu, ovšem v modifikované lhůtě a s modifikovanými účinky
takové žaloby. Z
časového hlediska však aplikovatelnost
§ 129 odst. 1
s. ř. s.
není nijak omezena, přinejmenším ne přímo (není stanovena žádná lhůta počítaná od
účinnosti
s. ř. s., po
jejímž uplynutí
zvláštní pravidla zakotvená v §
129
s. ř. s. přestanou platit). Ve skutečnosti se tedy po obsahové stránce v
§ 129 odst. 1
s. ř. s. o
žádné přechodné ustanovení nejedná, nýbrž jde o ustanovení upravující speciální podmínky
žaloby
proti rozhodnutí správního orgánu v některých případech, jejichž okruh je definován
tak, že jde o
věci, v nichž na základě zvláštních zákonů byla podle úpravy správního soudnictví
předcházející
soudnímu řádu správnímu
soudní
ochrana poskytována zvláštní formou opravných prostředků proti nepravomocným rozhodnutím
správních
orgánů, kterou dřívější úprava znala, avšak kterou úprava v
s. ř. s. nezná,
a která byla
novou úpravou vědomě a záměrně opuštěna.
[23] „Přechodnost“ úpravy v §
129 odst. 1 s. ř. s. spočívá v jediném - pokud by byla z právního řádu odstraněna
všechna
ustanovení zvláštních zákonů účinných k 31. 12. 2002, hovořící o opravných prostředích
proti
rozhodnutím správních orgánů, pozbylo by zmíněné ustanovení
s. ř. s. významu,
neboť by zde
neexistoval žádný okruh případů, na něž by se vztahovalo. Dosud však k takovému „očištění“
právního
řádu nedošlo a z činnosti zákonodárce není ani patrné, že by k němu v dohledné době
mělo dojít.
Proto nelze o §
129 odst. 1 s. ř.
s. hovořit jako o ustanovení „materiálně“ přechodném, neboť dopadá i na případy
nastalé
výrazně později než v době nabytí účinnosti
s. ř. s. a po
dlouhou dobu se
již používá a zřejmě ještě dlouhou dobu používat bude „paralelně“ s obecnou úpravou
řízení o žalobě
proti rozhodnutí správního orgánu podle
§ 65 a násl. s. ř.
s.
[24] Ve své podstatě se u §
129 odst. 1 s. ř. s. jedná o nepřímou novelu oněch zvláštních zákonů, které
do účinnosti
s. ř. s. upravovaly
opravné
prostředky k soudu proti nepravomocným správním rozhodnutím. Zvolená legislativní
technika (nepřímá
novelizace, kterou vládní legislativní praxe považuje za nepřípustnou, jak vyplývá
z
čl. 54 odst. 1 Legislativních pravidel
vlády, ve
znění účinném ke dni vydání tohoto rozsudku; viz úplné znění Legislativních pravidel
vlády
schválených usnesením vlády ze dne 19. března 1998 č. 188 a naposledy změněných usnesením
vlády ze
dne 18. července 2007, č. 816,
http://www.vlada.cz/assets/ppov/lrv/legislativn__pravidla_vl_dy.pdf,
stav webové stránky ke dni vydání rozsudku rozšířeného senátu) již sama o sobě způsobuje
nepřehlednost, nejednoznačnost a nepředvídatelnost nové právní úpravy, neboť u zákonů
přijatých před
účinností s. ř. s.
nedochází k
jejich výslovné změně, nýbrž je nutno vykládat je s přihlédnutím k
§ 129 odst. 1
s. ř. s. a k
dalším ustanovením s.
ř. s. o
žalobě proti rozhodnutí správního orgánu. Důvody použití nepřímé novely jsou nicméně
pochopitelné,
neboť pokud by měla být provedena přímá novela (či
derogace
) těch ustanovení různých
zvláštních
zákonů, která hovoří o opravných prostředcích k soudu proti nepravomocným správním
rozhodnutím,
jednalo by se o změnu velkého množství právních předpisů, což by zvyšovalo pravděpodobnost
legislativně-technických chyb a opomenutí.
[25] V obdobných případech povahy soukromoprávní nicméně zákonodárce stanovil,
že po účinnosti
nové úpravy části páté o.
s. ř.
„ve věcech uvedených v §
244,
v nichž zvláštní právní předpis svěřuje soudu rozhodování o opravných prostředcích
proti rozhodnutím
správních orgánů podle části páté hlavy třetí
občanského soudního řádu,
ve
znění účinném k 31. prosinci 2002, lze ode dne účinnosti tohoto zákona podat žalobu
podle části páté
tohoto zákona za podmínek jím stanovených“
(čl. XXV. bod
1. zákona č.
151/2002 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím
soudního řádu správního;
citované ustanovení je přechodným ustanovením k části VI. zmíněného zákona, jíž byl
v souvislosti s
přijetím s. ř. s.
zásadně
novelizován o. s. ř.,
zejména
zcela změněna jeho část pátá). Ustanovení nové části páté
o. s. ř. o žalobě
se ovšem na
výše zmíněné případy použila v plném rozsahu, bez jakékoli
modifikace
srovnatelné
s ustanovením
§ 129 odst. 1
s. ř. s.,
takže v tomto případě výkladové nejasnosti obdobné povahy, které vyvstávají v souvislosti
s
§ 129 odst. 1
s. ř. s.,
nevznikly.
[26] Smysl a účel úpravy v §
129 odst. 1 s. ř. s. je zachovat za nové úpravy, obecně podřízené režimu žaloby
proti
rozhodnutí správního orgánu, u žalob podávaných proti určitým druhům rozhodnutí některé
specifické
účinky dřívějších tzv. opravných prostředků proti nepravomocným rozhodnutím správních
orgánů.
Smyslem a účelem je tedy zachování podstatných prvků procesního standardu, kterými
se opravné
prostředky k soudu proti nepravomocným správním rozhodnutím odlišovaly od žalob proti
rozhodnutí
správního orgánu.
[27] Odlišnosti žalob podle §
129 odst. 1 s. ř. s. oproti obecné úpravě žalob podle
§ 65 a násl. s. ř.
s. jsou
dvě: za prvé zvláštní zkrácená lhůta k podání žaloby (namísto dvouměsíční jde o lhůtu
třicetidenní)
a za druhé automatický odkladný účinek žaloby (zatímco žaloba podle
§ 65 a násl. s. ř.
s. obecně
nemá odkladný účinek - viz §
73
odst. 1 s. ř. s.). Zcela identické odlišnosti oproti žalobám proti rozhodnutí
správního
orgánu měly i opravné prostředky k soudu proti nepravomocným správním rozhodnutím
(u lhůty k podání
opravného prostředku viz §
250m
odst. 2 o. s. ř., ve znění účinném do 31. 12. 2002; automatického odkladného
účinku bylo
podle této úpravy dosaženo tím, že jeho podání odkládalo nabytí právní moci, a tedy
zásadně i
vykonatelnosti příslušného správního rozhodnutí).
[28] Navíc však u dřívějších opravných prostředků k soudu proti nepravomocným
rozhodnutím
správních orgánů podle §
250m
odst. 2 věty třetí o. s. ř., ve znění účinném do 31. 12. 2002, platilo, že
neobsahovalo-li
rozhodnutí řádné poučení o opravném prostředku, bylo lze je napadnout opravným prostředkem
do šesti
měsíců od jeho doručení. Zákon tedy absenci poučení o opravném prostředku v příslušném
opravným
prostředkem napadeném rozhodnutí automaticky spojoval s prodloužením lhůty k podání
opravného
prostředku, podobně jako to v o.
s.
ř. bylo a i nyní je upraveno u odvolání
(§ 204 odst. 2
věta druhá o. s.
ř. u odvolání, podle níž se v případě absence poučení o odvolání v prvoinstančním
rozhodnutí
lhůta k jeho podání prodlužuje z patnácti dnů na tři měsíce). V obou případech lze
dokonce
vysledovat stejnou proporci mezi původní a prodlouženou lhůtou, tedy prodloužení
lhůty k podání
opravného prostředku na zhruba šestinásobek. Důvody k uvedené úpravě lze hledat zřejmě
v povaze
opravného prostředku upraveného v hlavě třetí části páté
o. s. ř., ve znění
účinném do 31.
12. 2002, který je po obsahové stránce blízký odvolání jako řádnému opravnému prostředku
ve správním
či soudním řízení s jediným významným rozdílem, a sice s rozdělením pravomoci rozhodovat
o věci mezi
správní orgány v první instanci a soudy v instanci druhé.
[29] Obdobnou úpravu, byť s jiným poměrem mezi normální a prodlouženou lhůtou
(a sice dva
versus
čtyři měsíce) lze nalézt v ustanoveních
o. s. ř. o dovolání,
tedy
mimořádném opravném prostředku proti rozhodnutí odvolacího soudu [podle
§ 240 odst. 3
věty druhé
tohoto zákona, „neobsahuje-li rozhodnutí (odvolacího soudu - pozn. NSS) poučení o
dovolání, o lhůtě
k dovolání nebo o soudu, u něhož se podává, nebo obsahuje-li nesprávné poučení o
tom, že dovolání
není přípustné, lze podat dovolání do čtyř měsíců od doručení“]. Ostatně Nejvyšší
správní soud za
analogického použití §
240 odst. 3
věty druhé o. s. ř. dovodil stejné pravidlo i pro kasační stížnost, která
je formálně vzato
též mimořádným opravným prostředkem, a sice prodloužení lhůty k jejímu podání ze
dvou týdnů na čtyři
týdny, jestliže krajský soud nesprávně opomenul žalobce poučit o možnosti podat proti
jeho usnesení
kasační stížnost (viz usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 7. 2005, čj.
1 As 25/2005-70, jeho rozsudek
ze dne 8. 12. 2005,
čj. 2 Afs 34/2005-45, jakož i jeho
rozsudek ze dne
28. 2. 2007, čj. 1 Afs 27/2006-75,
všechny na
www.nssoud.cz).
Ustanovení
§ 129 odst. 1
s. ř. s.
však uvedený prvek procesního standardu dřívějšího řízení o opravných prostředcích
proti rozhodnutí
správních orgánů podle hlavy třetí části páté
o. s. ř., ve znění
účinném do 31.
12. 2002, nezavádí a v tomto ohledu nechává plně působit obecnou úpravu v řízení
o žalobě proti
rozhodnutí správního orgánu podle §
65 a násl. s. ř. s., která nevyžaduje, aby rozhodnutí správního orgánu, proti
němuž je
přípustná tato žaloba, poučení o možnosti podat žalobu a o tom, v jaké lhůtě je třeba
tak učinit,
obsahovalo.
[30] Okruh správních rozhodnutí, u nichž je žaloba proti nim modifikována ustanovením
§ 129 odst. 1
s. ř. s., je
definován odkazem na příslušnou úpravu ve zvláštním zákoně, která byla účinná k 31.
12. 2002 a která
podle svého obsahu stanovila, že proti danému správnímu rozhodnutí lze podat opravný
prostředek
proti rozhodnutí správního orgánu podle části páté hlavy třetí
o. s. ř., v tehdy
účinném znění.
Znamená to tedy, že ustanovení §
129 odst. 1 s. ř. s. se vztahuje jen a pouze na úpravy v těch zvláštních zákonech,
jež hovoří
o opravných prostředcích proti rozhodnutí správního orgánu a které současně byly
účinné ke dni 31.
12. 2002. Uvedený závěr je důležitý proto, že i v některých zákonech schválených
již po nabytí
účinnosti s. ř. s.
byly zavedeny
tzv. opravné prostředky proti rozhodnutím správních orgánů, přičemž podle obsahu
těchto rozhodnutí
se jedná o věci veřejného práva, spadající s ohledem na
§ 2 s. ř. s.
do působnosti
správního soudnictví. Typickým příkladem je ustanovení
§ 14 odst. 4 zákona
č. 357/2005
Sb., o ocenění účastníků národního boje za vznik a osvobození Československa
a některých
pozůstalých po nich, o zvláštním příspěvku k důchodu některým osobám, o jednorázové
peněžní částce
některým účastníkům národního boje za osvobození v letech 1939 až 1945 a o změně
některých zákonů,
podle něhož „proti rozhodnutí orgánu uvedeného v
§ 13 [tj.
proti rozhodnutí o
nároku, o výši jednorázové peněžní částky a o její výplatě, které vydává Česká správa
sociálního
zabezpečení - pozn. NSS] lze podat opravný prostředek ke krajskému soudu, v jehož
obvodu je obecný
soud oprávněné osoby“. Na zákony, jež hovoří o opravných prostředcích proti rozhodnutí
správního
orgánu a nabyly účinnosti 1. 1. 2003 nebo později, se tedy ustanovení
§ 129 odst. 1
s. ř. s.
nevztahuje a pojem „opravného prostředku“ v takovém zákoně užitý je nutno vykládat
podle jeho obsahu
zpravidla jako žalobu proti rozhodnutí správního orgánu podle
§ 65 a násl. s. ř.
s., pro
níž platí zásadně dvouměsíční žalobní lhůta.
[31] Výše popsaná právní úprava v
§ 129 odst. 1
s. ř. s., na
níž navazuje právní úprava ve zvláštních zákonech, je pro běžného adresáta právních
norem překvapivá
a její účinky obtížně předvídatelné. Kombinuje totiž „ukrytí“ zvláštních pravidel
pro některá
žalobní řízení do zdánlivě přechodného, ve skutečnosti však za nyní platného právního
stavu (tedy v
situaci, kdy součástí právního řádu i nadále v řadě případů zůstávají ustanovení
zvláštních zákonů
hovořící o opravných prostředcích proti rozhodnutí správního orgánu) bez časového
omezení
aplikovatelného ustanovení se stanovením zvláštní kratší žalobní lhůty k podání žaloby
proti
takovému rozhodnutí. Dalším prvkem zesilujícím překvapivost právní úpravy v
§ 129 odst. 1
s. ř. s. je
to, že při vymezení okruhu věcí, na něž se vztahuje, používá legislativní techniku
odkazu na projevy
dřívější existence již neplatné a neúčinné právní úpravy a přebírá z ní některé charakteristické
prvky (zkrácenou žalobní lhůtu a automatický odkladný účinek žaloby), ovšem jiné
prvky, dřívější
úpravě vlastní a pro ni rovněž charakteristické (poučovací povinnost správního orgánu
o tom, že
proti jeho rozhodnutí lze podat opravný prostředek k soudu a že je tak třeba učinit
v zákonem
stanovené lhůtě), nepřejímá. V materiálním právním státě nelze akceptovat, aby nežádoucí
důsledky
takovéto ve svém celku a při zvážení synergie jejích dílčích problematických prvků
velmi překvapivé
úpravy s obtížně předvídatelnými negativními důsledky pro účastníky řízení dopadaly
na soukromé
osoby. Argumentem pro akceptaci uvedené tvrdosti právní úpravy není ani potřeba toho,
aby speciální
kratší třicetidenní lhůtou byly chráněny zájmy třetích osob nebo zájem veřejný. Pokud
má zákonodárce
za to, že zejména vzhledem k povaze přezkoumávaného správního rozhodnutí je potřeba,
aby lhůta pro
podání žaloby (či dříve opravného prostředku) byla odlišná od lhůty standardní, stanovuje
tak pro
žaloby proti konkrétním typům správních rozhodnutí vždy příslušný zvláštní zákon.
[32] Pokud pak měl zákonodárce za to, že pro určitý typ žalob má platit trvalé
či zjevně
dlouhodobě použitelné zvláštní pravidlo o lhůtě k podání žaloby proti rozhodnutí
správního orgánu,
jež má být obsaženo v obecné úpravě soudního řízení správního (tedy v
s. ř. s.), měl
takové zvláštní
pravidlo systematicky zařadit do ustanovení
s. ř. s. o lhůtě
k podání žaloby
(tedy do § 72 s.
ř. s.) a
podobně měl zvláštní pravidlo o automatickém odkladném účinku systematicky zařadit
do
§ 73 s. ř. s.
(ostatně i z
vyjádření stěžovatelky a z chování Komory v souvislosti s podáním žaloby je patrné,
že i u samotného
správního orgánu panovala značná nejistota o tom, jaké má stěžovatelčina žaloba účinky).
Namísto
toho však zákonodárce dokonce samotnou dikcí
§ 72 odst. 1 s.
ř. s.
naznačuje, že v s. ř.
s. není
žádného ustanovení, které by obecnou délku žalobní lhůty modifikovalo, a že takové
ustanovení mohou
obsahovat jen jiné zákony než s.
ř.
s. (viz formulace, že „žalobu lze podat do dvou měsíců poté, kdy rozhodnutí
bylo žalobci
oznámeno doručením písemného vyhotovení nebo jiným zákonem stanoveným způsobem, nestanoví-li
zvláštní [zvýraznění doplněno] zákon lhůtu jinou“), ač tomu tak není (samotný
s. ř. s. stanovuje
zvláštní
lhůtu v § 129
odst. 1),
zatímco na jiném místě (u odkladných účinků) zákonodárce v analogické situaci uvádí,
že „podání
žaloby nemá odkladný účinek, pokud tento nebo zvláštní [zvýraznění doplněno] zákon
nestanoví jinak“,
přičemž „tento“ zákon (tedy s.
ř.
s.) tak stanoví právě v §
129 odst. 1 větě druhé.
[33] Zvláštní žalobní lhůta odlišná od obecné dvouměsíční lhůty je již sama o
sobě - i když je
umístěna jen v určitém zvláštním zákoně a vztahuje se jen na žaloby podávané proti
rozhodnutím
vydávaným podle tohoto zákona - prvkem posilujícím nejistotu soukromé osoby v procesu
podávání
správní žaloby a zvyšujícím odborné právnické nároky na ni kladené. V případě lhůty
podle
§ 129 odst. 1
s. ř. s. k
tomu navíc přistupuje „skrytost“ lhůty v ustanoveních označených samotným zákonodárcem
za přechodná.
Uvedené zvýšené nároky na žalobce musí být proto adekvátním způsobem kompenzovány
odpovídající
procesní činností příslušného správního orgánu, jinak nepříznivé účinky kratší žalobní
lhůty vůči
soukromé osobě nelze akceptovat, neboť vybočují z požadavků na přiměřenou míru přehlednosti
a
předvídatelnosti právní regulace.
Kompenzace
lze nejlépe dosáhnout poučením o procesních
právech,
kterého se soukromé osobě dostane v rozhodnutí, jež může být napadeno správní žalobou
za podmínek
modifikovaných ustanovením §
129
odst. 1 s. ř. s. K tomu, aby po soukromé osobě jako žalobci mohlo být spravedlivě
požadováno
podání žaloby v třicetidenní lhůtě podle tohoto zvláštního ustanovení, a nikoli v
obecné lhůtě
dvouměsíční, musí být tato osoba ve správním rozhodnutí poučena, že žalobu proti
němu může podat jen
v této zvláštní lhůtě. Účelem poučení je poskytnout soukromé osobě při aplikaci překvapivé
a
výkladově nejednoznačné úpravy včas informaci o tom, že proti vydanému správnímu
rozhodnutí musí
brojit v kratší lhůtě, než jaká obecně pro soudní ochranu tohoto typu platí, a že
tedy z hlediska
časového jsou na ni kladeny zvýšené procesní nároky. Nestane-li se tak, není možno
žalobu, která
bude podána v obecné dvouměsíční lhůtě, považovat za opožděnou; podá-li ji tedy žalobce
v této
obecné lhůtě za situace, kdy se mu nedostalo poučení o existenci lhůty zkrácené,
nutno mít za to, že
ji podal včas. Na druhé straně, dostane-li se soukromé osobě patřičného poučení,
lze po ní
spravedlivě požadovat, aby žalobu zvládla podat ve zkrácené lhůtě, a to i tehdy,
platí-li pro ni i
za těchto podmínek koncentrační zásada zakotvená zejména v
§ 71 odst. 1
písm. d),
§ 71 odst. 2
větě druhé a
§ 75 odst. 2
větě první a
§ 76 s. ř. s.,
neboť i
zkrácená lhůta poskytuje dostatek času přinejmenším k tomu, aby žalobce aspoň v hrubých
rysech
formuloval žalobní body.
[34] Za hranici pro včasnost podání žaloby v případě absence poučení v rozhodnutí
správního
orgánu nelze považovat lhůtu šesti měsíců, jak to učinil Nejvyšší správní soud ve
shora zmíněném
rozsudku ze dne 11. 11. 2004, čj. 2 As
37/2004-47.
Je nutno totiž vzít v úvahu, že ačkoli
§ 129 odst. 1
s. ř. s.
existenci právní úpravy opravných prostředků podle hlavy třetí části páté
o. s. ř., ve znění
účinném do 31.
12. 2002, či přesněji řečeno projevy existence této úpravy ve zvláštních zákonech
používá při
definici okruhu věcí, na které jeho zvláštní úprava dopadá, samotná tato dřívější
úprava byla z
právního řádu bez náhrady odstraněna. Intence historického zákonodárce (viz důvodová
zpráva k
vládnímu návrhu soudního
řádu
správního, zvláštní část, k § 64 - § 77, Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky, 3.
volební období 1998-2002, tisk 1080,
http://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?o=3&ct=1080&ct1=0)
zjevně směřovala k zavedení jednotného režimu přezkumu rozhodnutí správních orgánů
cestou žalob
proti pravomocným rozhodnutím správních orgánů (na rozdíl od úpravy v
§ 250l odst. 1
o. s. ř.,
ve znění účinném do 31. 12. 2002, kde se jasně hovořilo o opravných prostředcích
proti nepravomocným
rozhodnutím správních orgánů) a důslednému odstranění soudního přezkumu nepravomocných
správních
rozhodnutí. Na tom nic nemění ani skutečnost, že podání žaloby má někdy automatický
odkladný účinek
(vedle případů spadajících do §
129 odst. 1 s. ř. s. zejména žaloby ve věcech mezinárodní ochrany či některé
žaloby v oblasti
cizineckého práva, ale třeba i žaloba proti rozhodnutí o udělení pokuty podávaná
podle
§ 61 odst. 6 zákona
č. 231/2001
Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů),
a vede tedy
ke „zmrazení“ účinků rozhodnutí a k jeho faktické dočasné „neexistenci“ po dobu trvání
řízení o
žalobě, nicméně to nic nemění na jeho právní moci. Jinak řečeno, hledat analogii
v již neplatné a
neúčinné úpravě (§
250m odst. 2
větě druhé o. s. ř., ve znění účinném do 31. 12. 2002) by bylo na místě, pokud
by nová úprava
přinejmenším v určitých částech základní rysy opravných prostředků podle hlavy třetí
části páté
o. s. ř., ve znění
účinném do 31.
12. 2002, zachovala. Není-li tomu tak, a to zcela záměrně, je za situace, kdy ustanovení
o zvláštní
žalobní lhůtě podle §
129 odst. 1
s. ř. s. v konkrétním případě nelze pro jeho neúnosné účinky aplikovat, nutno
použít úpravu
obecnou, a tedy ustanovení §
72
odst. 1 s. ř. s. Nejvyšší správní soud tedy uzavírá, že problém neúnosně tvrdých
účinků
§ 129 odst. 1
s. ř. s.
neřeší prodlužováním žalobní lhůty tam uvedené, nýbrž neaplikováním lhůty podle tohoto
ustanovení v
konkrétním případě a použitím ustanovení o obecné žalobní lhůtě.
[35] Nejvyšší správní soud zdůrazňuje, že zvláštní poučovací povinnost je třeba
dodržet výlučně u
správních rozhodnutí, proti nimž lze podat žalobu, na níž se vztahuje
§ 129 odst. 1
s. ř. s., a
to proto, že pouze u těchto rozhodnutí je nestandardní délka lhůty k podání žaloby
s ohledem na
synergii všech dílčích problematických prvků uvedené úpravy stanovena natolik nepředvídatelně,
že to
je nutno kompenzovat zvláštní poučovací povinností. Tato povinnost se naopak netýká
zejména
správních rozhodnutí, proti nimž se podává žaloba ve standardní dvouměsíční lhůtě.
Netýká se však
ani žalob, u nichž je stanovena zvláštní lhůta ve zvláštním zákoně upravujícím podmínky
vydání
správního rozhodnutí, proti němuž se žaloba ve zvláštní lhůtě podává (viz např.
§ 17 odst. 6 zákona
č. 526/1990
Sb., o cenách; §
32 odst.
1 a odst.
2 zákona č.
325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č.
283/1991 Sb.,
o Policii České
republiky, ve znění pozdějších předpisů). U těchto zvláštních lhůt, právě proto,
že jsou uvedeny v
zákoně, který zároveň upravuje podmínky vydání rozhodnutí, na které se zvláštní žalobní
lhůta
vztahuje, nedosahuje právní regulace takové míry překvapivosti, aby ji bylo nutno
kompenzovat
zvláštní poučovací povinností.
[36] Nejvyšší správní soud dále upozorňuje, že tam, kde zvláštní zákon svěřuje
soudu rozhodování
o opravných prostředcích proti rozhodnutím správních orgánů podle části páté hlavy
třetí
občanského soudního řádu,
ve
znění účinném k 31. prosinci 2002, avšak zároveň stanovuje pro podání opravného prostředku
jinou
lhůtu než obecnou třicetidenní podle tehdejší úpravy v
o. s. ř. (např.
šedesátidenní
lhůta podle § 8 odst.
3 zákona č.
83/1990 Sb., o sdružování občanů, či patnáctidenní lhůta podle
§ 11 odst. 3 zákona
č. 84/1990
Sb., o právu shromažďovacím), platí, že žalobu podle
§ 129 odst. 1
s. ř. s. je
nutno podat v této jiné lhůtě a že
§ 129 odst. 1
s. ř. s.
nelze považovat za ustanovení, které by obecně zrušovalo tyto jiné lhůty a nahrazovalo
je lhůtou
třicetidenní (totéž by platilo, pokud by zvláštní zákon sám výslovně stanovil třicetidenní
lhůtu k
podání opravného prostředku, tj. lhůtu shodnou se lhůtou podle
§ 129 odst. 1
s. ř. s.).
Zároveň není třeba, aby příslušný správní orgán poučil ve svém rozhodnutí o možnosti
podat žalobu v
této jiné lhůtě, neboť i zde právě proto, že zvláštní žalobní lhůty jsou uvedeny
v zákoně, který
zároveň upravuje podmínky vydání rozhodnutí, na které se zvláštní žalobní lhůta vztahuje,
nedosahuje
právní regulace takové míry překvapivosti, aby ji bylo nutno kompenzovat zvláštní
poučovací
povinností.
V. Důsledky pro projednávanou věc
[37] Rozšířený senát v dané věci posoudil jemu předloženou právní otázku. Podle
§ 71 odst. 1 jednacího řádu Nejvyššího
správního
soudu, „spočívá-li sporná právní otázka v právním názoru toliko na některou
otázku výkladu
nebo použití hmotného nebo procesního práva, o níž lze rozhodnout samostatně, rozhodne
rozšířený
senát jen o této otázce a věc vrátí senátu k dalšímu projednání a rozhodnutí, pokud
není z důvodů
hospodárnosti řízení nebo z jiných důležitých důvodů vhodné, aby celou věc projednal
a rozhodl sám“.
Vzhledem k tomu, že jádrem sporu v řízení o kasační stížnosti je výlučně posouzení
právní otázky,
kterou se zabýval rozšířený senát, a že žádné další otázky není třeba v tomto řízení
řešit, rozhodl
rozšířený senát z důvodu hospodárnosti řízení ve věci sám.
[38] Krajský soud neposoudil správně rozhodnou právní otázku, dospěl-li k závěru,
že stěžovatelka
podala žalobu opožděně, nedodržela-li třicetidenní lhůtu k jejímu podání. Nevzal
totiž v úvahu, že
se jedná o rozhodnutí o uložení disciplinárního opatření podle
§ 18 odst. 3 zákona
č. 220/1991
Sb. (tedy o uložení zjevně veřejnoprávní sankce), proti kterému bylo podle
§ 18 odst. 4
a
odst. 5
téhož zákona,
účinného již ke dni 31. 12. 2002, možno podat opravný prostředek, o němž rozhoduje
soud; zvláštní
lhůta k podání opravného prostředku není v tomto zákoně stanovena. Jednalo se tedy
o věc spadající s
ohledem na § 2 s.
ř. s. do
působnosti správního soudnictví, na kterou dopadá ustanovení
§ 129 odst. 1
s. ř. s.
Pochybnost o tom, že se jednalo o věc, na kterou dopadala ustanovení hlavy třetí
části páté
o. s. ř., ve znění
účinném do 31.
12. 2002, nevyvolává ani poznámka pod čarou č. 1) na konci věty v
§ 18 odst. 5 zákona
č. 220/1991
Sb., odkazující na §
244 a
násl. o. s. ř., neboť nemá jiný význam než ten, že opravný prostředek se měl
za staré úpravy
správního soudnictví projednávat podle části páté
o. s. ř.; o tom,
ve kterém ze
dvou v této úpravě existujících režimů se tak mělo dít, poskytují informaci slova
„opravný
prostředek“ užitá v odst.
4
i odst. 5
§ 18 zákona č. 220/1991
Sb.,
která jednoznačně ukazují, že v rámci části páté v jejím znění účinném do 31. 12.
2002 na věc
dopadala ustanovení její hlavy třetí.
[39] V žalobou napadeném správním rozhodnutí však nelze nalézt poučení o tom,
že proti němu lze
podat žalobu podle §
65 a násl. s.
ř. s., a že je tak nutno učinit ve třicetidenní lhůtě od doručení jeho písemného
vyhotovení.
Poučení obsažené v rozhodnutí pouze obsahově zcela nesprávně hovoří o tom, že „podle
ustanovení
§ 18 odst. 4 zákona
č. 220/1991
Sb. lze proti tomuto rozhodnutí podat opravný prostředek k soudu“, namísto
aby poučilo o
možnosti podat správní žalobu a v jaké lhůtě. Absentovalo-li v rozhodnutí takovéto
poučení, bylo na
žalobu nutno hledět jako na včas podanou, byla-li podána v obecné dvouměsíční lhůtě.
Tak se však
stalo - napadené správní rozhodnutí bylo stěžovatelce doručeno dne 25. 7. 2007 a
ona žalobu podala
19. 9. 2007, tedy v rámci dvouměsíční lhůty. Kasační stížnost stěžovatelky je proto
s ohledem na
§ 103 odst.
1 písm. e) s. ř.
s. důvodná, neboť krajský soud nezákonně rozhodl o odmítnutí žaloby stěžovatelky
pro
opožděnost. Rozšířený senát Nejvyššího správního soudu proto rozsudek krajského soudu
zrušil a věc
vrátil tomuto soudu k dalšímu řízení
(§ 110 odst. 1
věta první, část
věty před středníkem s. ř. s.).
[40] S ohledem na to, že Nejvyšší správní soud nalezl takový výklad ustanovení
§ 129 odst. 1
s. ř. s.,
který šetří ústavně zaručená práva soukromých osob a není v rozporu s právem na spravedlivý
proces,
jak jej zaručují čl.
1 Ústavy,
čl. 36 odst. 1
a
čl. 38 odst. 2
Listiny,
jakož i s čl.
6 odst. 1 Úmluvy o
ochraně lidských práv a základních svobod, ve znění jejích protokolů a dodatkových
protokolů,
nebylo důvodu k postupu podle čl.
95 odst. 2 Ústavy. (-)