Zjistí-li soud rozhodující ve správním soudnictví, že v projednávané
věci není dána
pravomoc soudů (resp. že soudnímu řízení má předcházet řízení před jiným orgánem)
a namístě není ani
postup podle §
46 odst. 5 s. ř.
s., návrh podle §
46
odst. 1 písm. a) s. ř. s. odmítne pro neodstranitelný nedostatek jedné z podmínek
řízení a
věc za přiměřeného použití §
104
odst. 1 věty druhé o. s. ř. postoupí příslušnému orgánu.
(Podle usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 12. 2007, čj.
Nad
39/2006-16)
Prejudikatura: č. 791/2006 Sb. NSS a č. 1048/2007 Sb. NSS.
Věc: Miroslav N. proti České správě sociálního zabezpečení o úpravu výše
srážek ze
starobního důchodu.
Návrhem ze dne 14. 8. 2006 se navrhovatel, který se označil za žalobce a za
žalovaného označil
Českou správu sociálního zabezpečení, u Obvodního soudu pro Prahu 5 domáhal, aby
soud nařídil
žalované snížit výši srážek ze starobního důchodu prováděných na základě exekučního
příkazu
Finančního úřadu v Roudnici nad Labem ze dne 30. 1. 2006 žalovanou jako plátcem důchodu
navrhovatele. Exekučním příkazem se vymáhal vykonatelný nedoplatek na dani z příjmů
fyzických osob
za různá zdaňovací období v celkové výši 22 126 Kč na základě výkazu nedoplatků sestaveného
ke dni
20. 8. 2001. Srážky z důchodu požadoval navrhovatel snížit z 3 446 Kč měsíčně na
1 000 Kč měsíčně.
Svůj návrh odůvodnil tím, že jeho starobní důchod ve výši 7 911 Kč je jediným jeho
příjmem a že
náklady na bydlení u něho dosahují 5 100 Kč měsíčně. Při určení výše srážek tak podle
navrhovatele
nebyly zohledněny reálné náklady na bydlení, které má, neboť po jejich úhradě by
u něho nastal stav
absolutní hmotné nouze. Přílohou podání navrhovatele je jednak shora specifikovaný
exekuční příkaz
Finančního úřadu v Roudnici nad Labem, jednak oznámení žalované ze dne 12. 5. 2006
jako plátce
důchodu navrhovateli jako příjemci důchodu o provádění srážek podle
§ 73 zákona č.
337/1992
Sb., o správě daní a poplatků (dále jen
„daňový řád“
„d. ř.“), a
§ 299 odst. 1
o. s. ř v
souvislosti s §
282 odst. 1 o.
s. ř. Dále navrhovatel přiložil listiny, jež mají doložit jeho výdaje na bydlení.
Konečně
přílohou jeho podání bylo i usnesení Okresního soudu v Litoměřicích ze dne 3. 8.
2006. Tímto
usnesením okresní soud zastavil řízení navrhovatele o jeho žalobě ze dne 24. 5. 2006,
kterou se
podle soudu „domáhal změny rozhodnutí České správy sociálního zabezpečení, na základě
kterého jsou
mu od června 2006 prováděny srážky z důchodu“. Soud dospěl k závěru - evidentně na
základě toho, že
úkon žalované, kterým navrhovateli oznámila provádění srážek z důchodu a jejich výši,
považoval za
správní rozhodnutí - že v dané věci není dána jeho věcná příslušnost, nýbrž že k
věci je příslušný
soud rozhodující ve správním soudnictví, konkrétně Městský soud v Praze. Proto řízení
podle
§ 104b odst.
1 o. s. ř.
zastavil a navrhovatele v odůvodnění rozhodnutí poučil o možnosti podat u věcně a
místně příslušného
soudu žalobu ve správním soudnictví do jednoho měsíce od právní moci rozhodnutí o
zastavení řízení a
o tom, že v takovém případě by žaloba byla považována za podanou dnem jejího dojití
soudu
rozhodujícímu v občanském soudním řízení.
Obvodní soud pro Prahu 5 přípisem ze dne 28. 8. 2006 návrh navrhovatele zaslal
Městskému soudu
v Praze, a to s odůvodněním, že návrh byl na obvodní soud zaslán omylem. Městský
soud v Praze návrh
předložil přípisem ze dne 17. 10. 2006 Nejvyššímu správnímu soudu s poukazem na to,
že mu návrh byl
Obvodním soudem pro Prahu 5 postoupen podle
§ 7 odst. 5
(nyní podle
§ 7 odst. 6)
s. ř. s. Podle
názoru
Městského soudu v Praze však nešlo o věc, u níž by byla dána pravomoc soudu rozhodujícího
ve
správním soudnictví, takže s postoupením věci nesouhlasil a podle
§ 7 odst. 6
(nyní
§ 7 odst. 7)
s. ř. s. věc
předložil k
rozhodnutí Nejvyššímu správnímu soudu.
Navrhovatel podal k Obvodnímu soudu pro Prahu 5, tj. k okresnímu soudu, v jehož
obvodu sídlí
žalovaná, svůj návrh, označený jako žaloba, dne 16. 8. 2006. Lze tedy mít za to,
že následoval
poučení daného mu Okresním soudem v Litoměřicích, ovšem své podání směřoval vůči
jinému soudu, než
který byl soudem věcně a místně příslušným k žalobě proti rozhodnutí žalované, za
něž navrhovatel
nepochybně - veden názorem Okresního soudu v Litoměřicích - její oznámení ze dne
12. 5. 2006
považoval.
Nejvyšší správní soud návrh odmítl a věc postoupil Finančnímu úřadu v Roudnici
nad Labem.
Z odůvodnění:
(...) Přiměřené použití občanského
soudního řádu pro daňovou exekuci znamená, že se v ní použijí v první řadě
ta jeho
ustanovení, která upravují obdobné způsoby výkonu rozhodnutí podle
občanského soudního
řádu, a
vedle toho i některá obecná ustanovení o výkonu rozhodnutí. Je nutno zdůraznit, že
ustanovení
občanského soudního
řádu se
použijí toliko přiměřeně, tj. s ohledem na povahu daňové
exekuce
a na její odlišnosti
od soudního
výkonu rozhodnutí, přičemž se přirozeně nepoužijí ta ustanovení, jejichž aplikovatelnost
vylučuje
výslovná či implicitní odlišná úprava v
daňovém řádu.
U daňové
exekuce
srážkami ze mzdy tedy v první řadě přichází v úvahu přiměřené použití
§ 276 až 302 o.
s. ř.
V konkrétním případě navrhovatele nutno uvážit, čeho se vlastně svým podáním ze
dne 24. 5. 2006
podaným k Okresnímu soudu v Litoměřicích, resp. podáním ze dne 14. 8. 2006 podaným
k Obvodnímu soudu
pro Prahu 5, domáhal. Podle obsahu podání chtěl docílit snížení výše měsíční srážky
důchodu na
částku, která by mu podle jeho mínění zaručila důstojný život z důchodu jako jediného
příjmu.
V daňové exekuci je orgánem, který ji provádí, a to vydáváním exekučních příkazů
na zákonem
taxativně vymezené typy majetkových hodnot specifikovaných v
§ 73 odst.
4 písm. a) až d) d.
ř., správce daně, u něhož je daňový dlužník evidován
(§ 73 odst. 3
věta první d.
ř.), tj. v případě navrhovatele Finanční úřad v Roudnici nad Labem. Česká
správa sociálního
zabezpečení nemá v daňové exekuci postavení správního orgánu, nýbrž toliko plátce
důchodu, který je
povinen uposlechnout příkazu správce daně obsaženého v exekučním příkazu a provádět
z důchodu srážku
v zákonem stanovené výši [§
73
odst. 6 písm. b) a odst.
7 věta první d. ř. ve spojení s
§ 299 odst.
1 písm. f),
§ 282 odst. 1
a
§ 283 o. s. ř.].
Oznámení
České správy sociálního zabezpečení o tom, že příjemci důchodu budou prováděny srážky
na základě
daňové
exekuce
a v jaké výši, tak není správním rozhodnutím, nýbrž toliko informačním
úkonem orgánu
veřejné správy, který nemá povahu rozhodnutí ve smyslu
§ 65 odst. 1
s. ř. s.,
neboť jej orgán veřejné správy činí na základě exekučního příkazu správce daně jako
pouhý plátce
důchodu, který je uvedeným správním rozhodnutím sám vázán. Znamená to tedy, že pojmově
nepřichází v
úvahu přezkum takového rozhodnutí k žalobě ve správním soudnictví podle
§ 65 a násl. s.
ř. s.;
soudnímu přezkumu ve správním soudnictví přirozeně podléhá samotný exekuční příkaz,
přesněji řečeno
rozhodnutí o námitkách proti němu (viz rozsudek rozšířeného senátu Nejvyššího správního
soudu ze dne
26. 10. 2005, čj. 2 Afs 81/2004-54, č. 791/2006 Sb. NSS).
Ani samotné určení výše srážek v daňové exekuci není vyloučeno ze soudní kontroly.
V soudním
výkonu rozhodnutí se vychází ze zásady, že určení výše srážek je povýtce technický
a početní úkon,
který plátce mzdy zpravidla provede věcně správně; zákon však počítá s tím, že ve
sporných případech
výši srážky určí soud, a to postupem podle
§ 288 o. s. ř.,
tedy na
žádost povinného, oprávněného nebo plátce mzdy. Přiměřená aplikace
občanského soudního
řádu v
daňové exekuci užití tohoto pravidla nevylučuje, toliko je modifikuje - na žádost
daňového dlužníka
či plátce mzdy určí částku, kterou je třeba v příslušném období srazit, správce daně.
Jeho
rozhodnutí, jež zasahuje jak do subjektivních práv daňového dlužníka (odebírá mu
část příjmu), tak
plátce mzdy (zakládá jeho povinnost předepsanou srážku provést a poukázat ji správci
daně a
odpovědnost za porušení této povinnosti zakotvenou v
§ 292 o. s. ř.,
tedy se
rovněž dotýká jeho majetkové sféry), je přezkoumatelné ve správním soudnictví.
Navrhovatel se ovšem určení výše srážek přiměřeným použitím
§ 288 o. s. ř.
nedomáhal,
neboť z početního hlediska nebylo sporu o tom, kolik má platit (již vůbec pak nezpochybňoval
samotnou existenci vykonatelné pohledávky). Domáhal se snížení srážené částky ze
sociálních důvodů;
ve své podstatě se tedy domáhal částečného odkladu daňové
exekuce
z důvodů obdobných
jako v
§ 266 odst. 1
o. s. ř.
(podle tohoto ustanovení na návrh může soud odložit provedení výkonu rozhodnutí,
jestliže se povinný
bez své viny ocitl přechodně v takovém postavení, že by neprodlený výkon rozhodnutí
mohl mít pro
něho nebo pro příslušníky jeho rodiny zvláště nepříznivé následky a oprávněný by
nebyl odkladem
výkonu rozhodnutí vážně poškozen), případně možná požadoval, aby se správce daně
spokojil s nižšími
srážkami (pro účely soudního výkonu rozhodnutí dohodu mezi oprávněným a povinným
o nižších srážkách
připouští § 287
odst. 1 o. s.
ř.). Obecně vzato je §
266
o. s. ř. v daňové exekuci přiměřeně aplikovatelný (viz rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze
dne 12. 9. 2006, čj. 1 Afs 154/2005-64, č. 1048/2007 Sb. NSS). Odklad
exekuce
z důvodů
podobných
důvodům uvedeným jak v §
266
odst. 1, tak v odst.
2 o.
s. ř. (podle něho i bez návrhu povinného může soud odložit provedení výkonu
rozhodnutí,
lze-li očekávat, že výkon rozhodnutí bude zastaven), tj. důvodů nikoli obdobných,
nýbrž s nimi se
shodujících jen v určité části rozhodných rysů, je v daňové exekuci výslovně zakotven
v
§ 73 odst. 9
d. ř., shora
již citovaném, a proto výslovná úprava v
d. ř. vylučuje
přiměřenou
aplikovatelnost §
266 o. s.
ř. v daňové exekuci stran důvodů odkladu (ve výsledku ovšem nebude okruh důvodů,
pro které
bude odložena
exekuce
daňová, nijak zásadně odlišný od důvodů odložení
exekuce
uvedených
§ 266 odst.
1 a
odst. 2 s. ř.
s.).
Výslovná úprava v §
73 odst. 9
d. ř., jakož i znatelně odlišné postavení správce daně ve srovnání s postavením
oprávněného v
běžném řízení o soudní výkon rozhodnutí (v daňové exekuci je správce daně jak oprávněným,
tak tím,
kdo exekuci provádí) rovněž činí v daňové exekuci neaplikovatelným
§ 287 odst. 1
o. s. ř.
Správní orgán může uzavřít dohodu se soukromou osobou o otázce spadající do jeho
působnosti jen
tehdy, je-li mu taková
kompetence
- přinejmenším implicitně - zákonem svěřena (viz
čl. 2 odst.
3 Ústavy,
čl. 2 odst.
2 Listiny
základních práv a svobod, obdobně viz rozsudek Nejvyššího správního soudu
ze dne 19. 9. 2007,
čj. 2 Afs 173/2006-77; k zásadní nepřítomnosti smluvní volnosti ve veřejném právu
srov. Vedral, J.
Správní řád.
Komentář.
Bova-Polygon : Praha, 2006, s. 913-914, komentář k
§ 160 odst.
1). Žádné
takové oprávnění však z daňového
řádu nevyplývá (§
160
odst. 1 správního řádu z roku 2004, je s ohledem na
§ 99 d. ř.
v daňovém řízení
neaplikovatelný), neboť přiměřené užití
§ 287 odst. 1
o. s. ř.
je, jak uvedeno, vyloučeno a daňový
řád zná jiné prostředky, jimiž lze docílit částečného či úplného prominutí
daňové povinnosti
daňového dlužníka (§
55a ,
§ 65 d. ř.)
či
modifikace
časových parametrů jeho vykonatelné povinnosti
(§ 60,
§ 65 odst. 3
in fine d.
ř.)
Není ovšem potřeba, aby pro účely rozhodnutí o návrhu navrhovatele Nejvyšším správním
soudem bylo
postaveno na jisto, čeho že přesně se tento vlastně domáhal, je-li zřejmé, že se
domáhal omezení
výše jemu srážených splátek; na jisto si obsah návrhu postaví až orgán veřejné moci
nadaný pravomocí
o něm rozhodnout. V daňové exekuci ovšem o takovém návrhu nemůže rozhodnout nikdo
jiný než správce
daně jako správní orgán. Rozhodně tak nemůže učinit plátce důchodu, neboť v tomto
řízení - jak shora
podáno - má toliko postavení subjektu, který je povinen plnit příkaz správce daně
provádět daňovému
dlužníku zákonem stanovené srážky z důchodu. Pravomoc k tomu však nemá ani soud rozhodující
v
občanském soudním řízení, ani soud rozhodující ve správním soudnictví, neboť je zákonem
výslovně
svěřena jinému orgánu. Pravomoc činit veškeré úkony v daňové exekuci, včetně rozhodování
o odkladu,
však v daňové exekuci má správce daně, neboť mu ji svěřuje již shora zmíněný
§ 73 odst. 1
věta první d.
ř. Úkony správce daně při provádění
exekuce
, jsou-li rozhodnutími ve smyslu
§ 65 odst. 1
s. ř. s.,
pak přirozeně podléhají soudnímu přezkumu ve správním soudnictví. Ustanovení
§ 73 odst. 1
věta první d.
ř. tak vylučuje, aby ve vztahu k návrhu stěžovatele byla dána pravomoc soudů,
a to ani jedné
z obou větví obec- ného soudnictví, neboť tato pravomoc je zkrátka svěřena jinému
orgánu. Uvedené
zákonné ustanovení je jistě ústavně konformní, neboť zákonodárce nepochybně může,
jak vyplývá i z
čl. 36 odst.
1 Listiny
základních práv a svobod (které stanoví, že každý se může domáhat stanoveným
postupem svého
práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu),
učiní-li tak
výslovnou úpravou v zákoně, svěřit rozhodování o určitém individuálním právu či určité
individuální
povinnosti jiným orgánům veřejné moci než soudům, zásadně ovšem se zajištěným soudním
přezkumem (viz
čl. 36 odst.
2 Listiny,
též čl. 6
odst. 1 Úmluvy o
ochraně lidských práv a základních svobod ve znění protokolů č. 3, 5 a 8,
č.
209/1992 Sb.).
Výjimku zde
představuje rozhodování o vině a trestu, které musí být vždy svěřeno soudu (viz
čl. 90 věta druhá
Ústavy
a čl. 40 odst.
1 Listiny
základních práv na svobod).
Je tedy zřejmé, že návrh měl směřovat k Finančnímu úřadu v Roudnici nad Labem.
Již Okresní soud v
Litoměřicích měl tedy svým usnesením ze dne 3. 8. 2006, kterým zastavil řízení o
žalobě navrhovatele
ze dne 24. 5. 2006, vedle samotného zastavení řízení věc podle
§ 104 odst. 1
věty druhé o. s.
ř. [ta říká, že nespadá-li věc do pravomoci soudů nebo má-li předcházet jiné
řízení, soud
postoupí věc po právní moci usnesení o zastavení řízení příslušnému orgánu; právní
účinky spojené s
podáním žaloby (návrhu na zahájení řízení) zůstávají přitom zachovány] postoupit
právě zmíněnému
finančnímu úřadu. Podobně měl postupovat i Obvodní soud pro Prahu 5, na nějž navrhovatel,
který se
řídil chybným poučením Okresního soudu v Litoměřicích, návrh ze dne 14. 8. 2006 podal.
Namísto toho
však Obvodní soud pro Prahu 5, domnívaje se, jak plyne z přípisu soudu ze dne 28.
8. 2006, že
navrhovatel svůj návrh směřoval ve skutečnosti k Městskému soudu v Praze a že jej
pouze omylem
zaslal zmíněnému obvodnímu soudu, věc krátkou cestou předal Městskému soudu v Praze.
Nejvyššímu
správnímu soudu není zřejmé, z čeho Obvodní soud pro Prahu 5 usoudil, že navrhovatel
se dopustil
takového omylu, je-li jako soud, kterému je určena žaloba, v návrhu jednoznačně označen
právě
Obvodní soud pro Prahu 5; pro účely svého vlastního postupu ve věci však nepovažuje
za nezbytné se
touto otázkou dále zabývat. Městský soud v Praze měl za to, že se nejedná o věc správního
soudnictví, a z tohoto důvodu věc předložil k rozhodnutí Nejvyššímu správnímu soudu;
i on však měl,
jak bude dále vyloženo, věc postoupit Finančnímu úřadu v Roudnici nad Labem.
V České republice existují od účinnosti
soudního řádu správního
dvě
vedle sebe stojící a na sobě relativně nezávislé větve obecného soudnictví - obecné
soudnictví v
užším slova smyslu (tj. soudy rozhodující ve věcech civilních, trestních a některých
dalších) a
soudnictví správní. Občanský
soudní
řád a soudní
řád
správní mají výslovně upraveny mechanismy vzájemného „předávání si“ věcí mezi
soudnictvím
civilním a správním v §
104b o.
s. ř. a §
46 odst. 2 s.
ř. s. Civilní soudnictví i trestní soudnictví pak mají upraven mechanismus
postupování věcí
od soudu k příslušnému správnímu orgánu
[§ 104 odst.
1 věta
druhá, § 221
odst. 1 písm.
c), §
243b odst. 4 o. s.
ř.; § 171,
§ 222 odst.
2,
§ 257 odst.
1 písm. b)
trestního řádu]. Soudní
řád
správní však výslovné ustanovení o postoupení věci z této větve obecného soudnictví
ke
správnímu orgánu nemá.
Absenci výslovné úpravy takového postupu v
soudním řádu správním
lze
vykládat zejména následujícími způsoby: za prvé tak, že zákonodárce nechtěl, aby
správní soudy mohly
postupovat způsobem obdobným tomu, jakým mohou postupovat soudy v řízení občanskoprávním
či
trestním; to by znamenalo, že v případě, že by ke správnímu soudu byl podán návrh,
k jehož
projednání by byl příslušný nikoli on, nýbrž určitý správní orgán, správní soud by
konstatoval
nedostatek své pravomoci a pro tento neodstranitelný nedostatek jedné z podmínek
řízení by návrh
odmítl podle §
46 odst. 1
písm. a) s. ř. s. Druhou výkladovou alternativou je, že zákonodárce měl za
to, že uvedený
postup upravuje §
104 odst. 1
věta druhá o. s. ř., systematicky zařazená do části třetí
občanského soudního
řádu, jež
se (vedle části první) podle §
64
s. ř. s., příp. podle tohoto ustanovení ve spojení s
§ 120 s. ř. s.,
použije
pro řízení ve správním soudnictví přiměřeně, nestanoví-li
soudní řád správní
jinak,
takže uvedený postup je možný i ve správním soudnictví cestou použití
§ 104 odst.
1 věty druhé s. ř.
s. z důvodu její inkorporace do pravidel řízení ve správním soudnictví na
základě
§ 64 s. ř. s.
Nejvyšší správní soud se přiklání ke druhé z výše popsaných výkladových alternativ,
a to z
následujících důvodů: Jestliže ostatní předpisy upravující řízení před soudy, tedy
občanský soudní řád
a
trestní řád,
postoupení věci
soudem příslušnému správnímu orgánu znají a mají upraveno, lze se domnívat, že racionální
zákonodárce bude takový postup volit i v případě obdobného typu soudního řízení,
tj. řízení ve
správním soudnictví, leda by byl právě u tohoto typu soudního řízení - na rozdíl
od ostatních dvou -
dán rozumný důvod k odlišné úpravě. Žádný takový rozumný důvod však Nejvyšší správní
soud u řízení
ve správním soudnictví nevidí. Naopak, přímé postoupení věci soudem správnímu orgánu
[děje-li se tak
podle § 104 odst.
1 věty druhé
o. s. ř., dokonce s tím, že právní účinky spojené s podáním žaloby (návrhu
na zahájení
řízení) zůstávají přitom zachovány] je rychlé, hospodárné a z hlediska „uživatelské
přívětivosti“
postupu orgánů rozhodujících o právech a povinnostech a právního řádu jako takového
i nejúčelnější.
Ve správním soudnictví přitom nelze vidět žádné zvláštnosti, pro které by takový
postup nebyl vhodný
či dokonce možný.
Nejvyšší správní soud proto dospěl k závěru, že i v řízení ve správním soudnictví,
a to jak v
řízení před krajskými soudy, tak za situace, kdy je věc předložena Nejvyššímu správnímu
soudu, ať
již v řízení o kasační stížnosti či z jiného důvodu (např. postupem podle
§ 7 odst. 7 věty
druhé s. ř.
s.), lze aplikovat §
104
odst. 1 větu druhou s. ř. s. Soud rozhodující ve správním soudnictví v případě,
že dospěje k
závěru, že věc nespadá do pravomoci soudů (tj. k rozhodnutí nemá pravomoc tento ani
jiný soud
rozhodující ve správním soudnictví a není dána ani pravomoc soudu rozhodujícího v
občanském soudním
řízení) nebo v případě, že má řízení před soudem předcházet jiné řízení, rozhodne
o odmítnutí návrhu
podle § 46
odst. 1 písm. a) s.
ř. s. pro neodstranitelný nedostatek pravomoci soudů jako jedné z podmínek
řízení a věc podle
§ 104 odst.
1 věty druhé
ve spojení s §
64 s. ř. s.
(příp. též § 120
s. ř. s.)
postoupí příslušnému orgánu. Nejvyšší správní soud podotýká, že postup podle
§ 104 odst. 1
věty druhé o. s.
ř. není možný tehdy, jde-li o případ výslovně upravený v
§ 46 odst. 5
s. ř. s.,
který stanoví, že podal-li navrhovatel návrh proto, že se řídil nesprávným poučením
správního orgánu
o tom, že proti jeho rozhodnutí není přípustný opravný prostředek, soud z tohoto
důvodu tento návrh
odmítne a věc postoupí k vyřízení opravného prostředku správnímu orgánu k tomu příslušnému.
Byl-li
návrh podán včas u soudu, platí, že opravný prostředek byl podán včas. Uvedená úprava
pro případy,
na něž dopadá, vylučuje přiměřenou aplikovatelnost
§ 104 odst. 1
věty druhé o. s.
ř., neboť není splněna podmínka
§ 64 s. ř. s.,
že
soudní řád správní
nestanoví
jinak (naopak, soudní
řád
správní zde právě jinak stanoví).
Nejvyšší správní soud dodává, že výše uvedený postup měl uplatnit již Městský
soud v Praze,
namísto aby věc předložil Nejvyššímu správnímu soudu podle
§ 7 odst. 7 věty
druhé s. ř.
s. (v době, kdy tak Městský soud v Praze učinil, tj. před účinností zákona
č.
159/2006 Sb.,
o střetu zájmů,
se jednalo o §
7 odst. 6 větu
druhou s. ř. s.). Ustanovení
§ 7 odst. 7 s.
ř. s.
obsahově navazuje na odstavec 6 téhož ustanovení a vztahuje se toliko na řešení sporů
o věcnou nebo
místní příslušnost ve věcech správního soudnictví, tj. za splnění vstupního předpokladu,
že se vůbec
jedná o věc správního soudnictví. Přibude-li k soudu, který rozhoduje ve správním
soudnictví, věc,
která věcí správního soudnictví není, zjistí tento soud v první řadě, zda je vůbec
dána pravomoc
soudů resp. zda před jejím uplatněním nemá předcházet řízení před jiným orgánem -
pokud se jedná o
takový případ, soud návrh odmítne a věc postoupí příslušnému orgánu (viz postup popsaný
výše);
zvláštním případem takového postupu pak je již shora zmíněné odmítnutí návrhu a postoupení
věci
podle § 46 odst.
5 s. ř.
s. Teprve jde-li o věc v pravomoci soudů (resp. nemá-li předcházet řízení
před jiným
orgánem), uváží soud rozhodující ve správním soudnictví, zda se jedná o věc správního
soudnictví,
anebo o věc, o níž rozhodují soudy v řízení občanskoprávním. Jde-li o věc, o které
rozhodují soudy v
řízení občanskoprávním, je namístě postup podle
§ 46 odst. 2,
příp.
odst. 3
či
odst. 4 s. ř.
s. Pouze
tehdy, má-li soud rozho- dující ve správním soudnictví za to, že se o věc správního
soudnictví
jedná, avšak má za to, že není věcně nebo místně příslušný, připadá v úvahu postup
podle
§ 7 odst. 6,
příp.
odst. 7 s. ř.
s.
Nejvyšší správní soud v případě navrhovatele nemá pochyb - jak shora vyložil -
že v jeho věci
není dána pravomoc soudů a že o ní má rozhodnout Finanční úřad v Roudnici nad Labem.
O případ podle
§ 46 odst. 5
s. ř. s. již
prima facie
nejde. Soud proto návrh podle
§ 46 odst.
1 písm. a) s. ř.
s. odmítl a věc podle §
104 odst. 1 věty druhé s. ř. s. ve spojení s
§ 64 s. ř. s.
postoupil
uvedenému finančnímu úřadu. (...)