I. Podjatost soudců
(§ 8 odst. 1 s.
ř. s.) ve
vztahu ke správním orgánům, resp. k osobám za ně jednajícím, je nutno vykládat restriktivněji,
než
je tomu u ostatních účastníků řízení.
II. Ze samotného spoluautorství odborné publikace nelze dovozovat podjatost
soudce
(§ 8 odst. 1 s.
ř. s.) ve
vztahu k účastníkům řízení, resp. k jejich zástupcům, kteří se na této publikaci
také
podíleli.
(Podle usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 11. 6. 2010, čj.
Nao
46/2010-78)
Prejudikatura: nálezy Ústavního soudu č. 127/1996 Sb. ÚS (sp. zn.
I. ÚS 167/94), č.
98/2001 Sb. ÚS. (sp. zn. II. ÚS 105/01), č. 51/2005 Sb. ÚS (sp. zn. III. ÚS 448/04)
a č. 42/2007 Sb.
ÚS (sp. zn. I. ÚS 722/05).
Věc: Jaroslav Č. proti Finančnímu úřadu Brno-venkov, o námitce podjatosti
v řízení o
kasační stížnosti žalobce.
Žalobce (stěžovatel) podal kasační stížnost proti rozsudku Krajského soudu v
Brně ze dne 11.
12. 2009, kterým byla zamítnuta jeho žaloba proti nezákonnému zásahu žalovaného.
Tento zásah měl
spočívat v nezákonné daňové kontrole.
Soudkyně JUDr. Lenka Kaniová, která byla v souladu s rozvrhem práce soudkyní
zpravodajkou v
této věci, dne 27. 5. 2010 předsedovi Nejvyššího správního soudu sdělila, že po prostudování
spisu
zjistila, že za žalovaného jedná ředitelka JUDr. Alena Schillerová, Ph.D., se kterou
ji pojí
dlouholetý přátelský vztah. Za této situace je dán důvod pochybovat o její nepodjatosti
ve smyslu
§ 8 odst. s. ř.
s.
Svůj vztah k JUDr. Schillerové sdělili rovněž další členové rozhodujícího senátu
JUDr. Josef
Baxa a JUDr. Marie Žišková, kteří shodně uvedli, že jsou členy autorského týmu publikace
„Daňový řád
- komentář“, kde
jmenovaná též působí.
Nejvyšší správní soud rozhodl, že soudkyně JUDr. Lenka Kaniová je vyloučena
z projednávání a
rozhodování věci a že soudci JUDr. Josef Baxa a JUDr. Marie Žišková nejsou vyloučeni
z projednávání
a rozhodování věci.
Z odůvodnění:
[5] Je elementární a obecně platnou zásadou, že nikdo nesmí být soudcem ve své
vlastní věci. Za
notorietu tuto zásadu považoval již Aristotelés, když poukázal na to, že každý soudí
ze své vlastní
perspektivy: „Tak se například právo pokládá za rovnost, a také jí jest, ale ne pro
všechny, nýbrž
jen pro rovné; a tak se i nerovnost pokládá za právo, a zajisté jím skutečně jest,
ale ne pro
všechny, nýbrž jenom pro nerovné; avšak vynechává se, pro koho má být něco právem,
i soudí se mylně.
To proto, že se soud týká samého soudce; a většina lidí ve vlastních záležitostech
je špatným
soudcem“ (Aristoteles. Politika. 3. vyd. Nakladatelství Petr Rezek : Praha, 2009,
s. 113). Na jiném
místě stejný autor připomíná, že „i lékaři, když sami jsou nemocni, povolávají k
sobě jiné lékaře, a
učitelé tělocviku, chtějí-li sami cvičit, jiné učitele, ve vědomí, že nedovedou správně
soudit,
protože soudí o vlastní záležitosti a vzrušeni“ (tamtéž, s. 131). Proto také v podmínkách
demokratického právního státu platí, že princip nestranného, nezávislého a spravedlivého
rozhodování
představuje základní pilíř a předpoklad fungování soudní moci; tento princip jsou
všichni soudci
povinni ctít a naplňovat.
[6] Podle §
8 odst. 1 s. ř.
s. jsou soudci vyloučeni z projednávání a rozhodnutí věci tehdy, jestliže
se zřetelem na
jejich poměr k věci, k účastníkům nebo k jejich zástupcům je dán důvod pochybovat
o jejich
nepodjatosti. Důvodem vyloučení je tedy taková povaha subjektivního vztahu soudce
k věci samé, k
účastníkům či jejich zástupcům, která je natolik objektivizovatelná, že lze důvodně
pochybovat o
soudcově nepodjatosti.
[7] Podle §
8 odst. 3 s. ř.
s. soudce, který zjistí důvod své podjatosti, oznámí takovou skutečnost předsedovi
soudu a v
řízení zatím může provést jen takové úkony, které nesnesou odkladu. Předseda soudu
na jeho místo
určí podle rozvrhu práce jiného soudce nebo jiný senát. Má-li předseda soudu za to,
že není dán
důvod podjatosti soudce, nebo týká-li se věc předsedy soudu, rozhodne o vyloučení
Nejvyšší správní
soud usnesením, a jde-li o soudce Nejvyššího správního soudu, jiný jeho senát. Jelikož
se v daném
případě považují za podjaté tři soudci Nejvyššího správního soudu, z nichž jeden
je současně jeho
předsedou, je dána pravomoc a příslušnost k rozhodnutí o vyloučení jinému senátu
Nejvyššího
správního soudu.
[8] Z ustálené judikatury zdejšího soudu a také Ústavního soudu plyne, že nestrannost
soudce je
především subjektivní psychickou kategorií, jež vyjadřuje vnitřní psychický vztah
soudce k
projednávané věci. Při posuzování námitky podjatosti je však třeba nestrannost vnímat
i z hlediska
objektivního, tzn. zkoumat, zda skutečně existují objektivní okolnosti, jež vyvolávají
oprávněné
pochybnosti o nezaujatosti soudce v konkrétním případě. Jak se k této otázce vyjádřil
Ústavní soud,
vyloučení soudce z projednávání a rozhodování ve věci má být založeno nikoliv jen
na skutečně
prokázané podjatosti, ale již tehdy, jestliže lze mít pochybnosti o jeho nepodjatosti;
při
posuzování této otázky je tedy třeba učinit úvahu, zda - s ohledem na okolnosti případu
- lze mít za
to, že by soudce podjatý mohl být (viz nález Ústavního soudu ze dne 27. 11. 1996,
sp. zn. I. ÚS
167/94, č. 127/1996 Sb. ÚS,
http://nalus.usoud.cz).
Otázka podjatosti nemůže být ve všech případech postavena zcela najisto, nicméně
rozhodovat o této
otázce je nutno vždy na základě existujících objektivních skutečností, které k subjektivním
pochybnostem osob zúčastněných na řízení vedou. K vyloučení soudce z projednání a
rozhodnutí věci
však může v zásadě dojít teprve tehdy, když je evidentní, že vztah soudce k dané
věci, účastníkům
nebo jejich zástupcům dosahuje takové povahy a intenzity, že i přes zákonem stanovené
povinnosti
nebudou moci nebo schopni nezávisle a nestranně rozhodovat (srov. nález Ústavního
soudu ze dne 3. 7.
2001, sp. zn. II. ÚS 105/01, č. 98/2001 Sb. ÚS,
http://nalus.usoud.cz).
[9] Rozhodnutí o vyloučení soudce z důvodů uvedených v
§ 8 s. ř. s.
představuje
výjimku z ústavní zásady, podle níž nikdo nesmí být odňat svému zákonnému soudci
s tím, že
příslušnost soudu i soudce stanoví zákon
(čl. 38 odst.
1 Listiny
základních práv a svobod; dále jen
„Listina“). Tak
jak zákon tuto
příslušnost stanovil, je tato zásadně dána, a postup, kterým je věc odnímána příslušnému
soudci a
přikázána soudci jinému, je nutno chápat jako postup výjimečný.
[10] Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 30. 9. 2005, sp. zn. 4 As 14/2004,
uvedl, že
„[i]ntegrální součástí práva na spravedlivý (fair) proces tak, jak je vymezeno v
čl. 36 odst.
1 Listiny
a v čl. 6
odst. 1
Úmluvy, je garance toho, aby ve věci rozhodoval nezávislý a nestranný soudce.
Nestrannost a
nezaujatost soudce je jedním z hlavních předpokladů spravedlivého rozhodování a jednou
z hlavních
premis důvěry občanů a jiných subjektů práva v právo a právní stát
(čl. 1 odst.
1 Ústavy).
Nestrannost soudce je především subjektivní psychickou kategorií, vyjadřující vnitřní
psychický stav
soudce k projednávané věci v širším smyslu (zahrnuje vztah k předmětu řízení, účastníkům
řízení,
jejich právním zástupcům atd.), o nichž je schopen relativně přesně referovat toliko
soudce sám.
Pouze takto úzce pojímaná kategorie nestrannosti soudce by však v praxi nalezla stěží
uplatnění
vzhledem k obtížné objektivní přezkoumatelnosti vnitřního rozpoložení soudce. Kategorii
nestrannosti
je proto třeba vnímat šířeji, také v rovině objektivní. Za objektivní ovšem nelze
považovat to, jak
se nestrannost soudce pouze subjektivně jeví vnějšímu pozorovateli (účastníkovi řízení),
nýbrž to,
zda reálně neexistují objektivní okolnosti, které by mohly objektivně vést k legitimním
pochybnostem
o tom, že soudce určitým, nikoliv nezaujatým vztahem k věci disponuje. Vyloučení
soudce z
projednávání a rozhodování věci má být založeno nikoliv pouze na skutečně prokázané
podjatosti, ale
je dáno již tehdy, jestliže lze mít pochybnost o jeho nepodjatosti (I. ÚS 167/94,
Ústavní soud:
Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu). Na druhé straně Ústavní soud vyslovil,
že subjektivní
hledisko účastníků řízení o podjatosti může být podnětem k jejímu zkoumání, rozhodování
o této
otázce se však musí dít výlučně na základě hlediska objektivního. To znamená, že
otázka podjatosti
nemůže být postavena nikdy zcela najisto, nelze ovšem vycházet pouze ze subjektivních
pochybností
osob zúčastněných na řízení, nýbrž i z právního rozboru skutečností, které k těmto
pochybnostem
vedou (II. ÚS 105/01). Rovněž
judikatura
Evropského soudu pro lidská práva vychází
z dvojího testu
nestrannosti soudce: subjektivní test je založen na základě osobního přesvědčení
soudce v dané věci,
objektivní test sleduje existenci dostatečných záruk, že je možno v tomto ohledu
vyloučit jakoukoliv
legitimní pochybnost (III. ÚS 448/04).“ Lze tak shrnout, že při posouzení otázky
podjatosti soudce
je třeba akcentovat též tzv. zdání nezávislosti a nestrannosti nejen ve vztahu k
účastníkům řízení,
nýbrž i ke třetím osobám (z novější judikatury Ústavního soudu k tomu viz např. nález
ze dne 7. 3.
2007, sp. zn. I. ÚS 722/05, č. 42/2007 Sb. ÚS).
[11] V nyní projednávané věci soud nemohl přehlédnout, že vztah tří jmenovaných
soudců není dán k
účastníkům řízení ani k jejich zástupcům, nýbrž k JUDr. Schillerové, která jedná
za žalovaného.
Jakkoliv ze shora popsaných důvodů platí, že podjatost soudce může být dána i tehdy,
existuje-li
vztah k osobě, která jedná za správní orgán, je současně zřejmé, že se jedná o kvalitativně
odlišnou
situaci, než když je dán poměr soudce přímo k fyzické osobě coby k účastníkovi řízení,
resp. k jeho
zástupci. Jednání za správní orgán není totiž ničím jiným než realizací jeho pravomocí
v rámci
zákonem vymezené působnosti - na rozdíl od aktivit fyzických či právnických osob
soukromoprávní
povahy. Zdejší soud má proto za to, že podjatost soudců ve vztahu ke správním orgánům,
resp. k
osobám za ně jednajícím, je nutno vykládat restriktivněji, než je tomu u ostatních
účastníků řízení.
Jiná je totiž např. situace, kdy je soudce ve svém soukromém životě účastníkem správního
řízení
(např. podá žádost o vydání stavebního povolení, je daňovým subjektem apod.), tj.
přijde do osobního
kontaktu s některým správním orgánem, a současně přezkoumává rozhodnutí těchto správních
orgánů v
jiných věcech. Zdejší soud má za to, že v těchto případech jeho vztah ke správnímu
orgánu není
takové povahy, aby bez dalšího mohl založit důvod podjatosti ve smyslu citovaného
zákonného
ustanovení.
[12] Je totiž třeba vycházet z toho, že správní orgán může činit pouze to, co
stanoví zákon
(čl. 2 odst.
3 Ústavy,
čl. 2 odst.
2 Listiny);
na rozdíl od soukromých subjektů, které mohou činit vše, co není zákonem zakázáno
(čl. 2 odst.
4 Ústavy,
čl. 2 odst.
3 Listiny).
Navíc, v případě správních orgánů je zákonem založena jejich věcná a místní působnost,
takže ten,
kdo se účastní správního řízení, nemá na výběr, u kterého orgánu toto bude vedeno
- tento orgán
zpravidla není „zastupitelný“.
[13] Jiná situace proto nastává tehdy, dostane-li se soudce ve svém soukromém
životě do kontaktu
se soukromým subjektem. Zde totiž má v podmínkách tržní ekonomiky na výběr, od koho
např. koupí
určitou věc anebo která firma pro něj vykoná určitou službu. Zde je třeba z hlediska
možného vzniku
podjatosti odlišovat běžné, každodenní situace, kdy např. při nákupu věcí osobní
spotřeby osoba
prodejce nehraje prakticky žádnou roli. Jiná situace nicméně může vzniknout, dostane-li
se soudce do
právního vztahu se soukromým sub- jektem a důvod vzniku tohoto vztahu má pro něj
zásadní význam:
koupí si např. od stavební firmy dům či od prodejce automobilů automobil, příp. uzavře
s ním
leasingovou smlouvu. V těchto případech je - přinejmenším z důvodu vnějšího náhledu
(objektivizovatelná rovina nestrannosti - viz výše) - vhodné, aby takovýto soudce
nerozhodoval v
případech, kdy je tato stavební firma či prodejce automobilů účastníkem soudního
řízení. Jinak
řečeno, je třeba v praxi oddělovat situace, kdy dotyčný soudce v podstatě ani nerozlišuje,
s kým
vstupuje do právního vztahu, od situací mimořádných, kdy se osoba smluvního partnera
může jevit jako
zcela zásadní. Navíc, v těchto případech se jedná nezřídka o obchodní vztah dlouhodobější
povahy a
dochází během něj k navázání osobních kontaktů, někdy i častých a značně intenzivních.
Současná
existence smluvního vztahu mezi soudcem a takovouto firmou a rozhodování v otázkách,
které jsou pro
tuto firmu zásadní, proto podjatost soudce v konkrétním případě založit může.
[14] Odlišnost postavení správních orgánů od jiných účastníků řízení ve správním
soudnictví plyne
i z toho, že extenzivní výklad §
8 odst. 1 s. ř. s. by vedl až k takovým důsledkům, že by se soudce např. nesměl
podílet na
rozhodování ve věcech, v nichž by jako účastník řízení vystupoval správní orgán,
u něhož byl tento
soudce někdy v minulosti zaměstnán. Takovýto výklad považuje zdejší soud za
absurdní
a zjevně
neúčelný, protože by mohl znamenat nevyužití odborných znalostí a praktických zkušeností
konkrétních
soudců.
[15] Proto zdejší soud činí závěr, že podjatost soudců ve vztahu ke správnímu
orgánu je dána jen
tehdy, jestliže se tito soudci přímo či nepřímo podíleli na projednávání a rozhodování
věci u tohoto
správního orgánu, příp. existuje-li k osobě, která před soudem za správní orgán jedná,
skutečně
osobní vztah. V nyní projednávané věci je z tohoto důvodu vyloučena z rozhodování
o předmětné
kasační stížnosti JUDr. Lenka Kaniová, jelikož právě ona na dlouholetý přátelský
vztah k JUDr.
Schillerové upozorňuje.
[16] V případě soudců JUDr. Baxy a JUDr. Žiškové se však jedná o situaci zcela
odlišnou. Svůj
vztah k JUDr. Schillerové jednající za žalovaného totiž omezují pouze na spoluúčast
na vydání
odborné publikace. Takovýto vztah, vycházející z toliko časově a účelově omezené
profesionální
spolupráce, nicméně nepovažuje zdejší soud za natolik závažný a hluboký, aby byl
svojí povahou
způsobilý založit podjatost.
[17] Důvodem vyloučení soudce pro podjatost je totiž garantovat spravedlivý proces,
jehož
základním předpokladem je nezávislost a nestrannost, a nelze proto připustit, aby
soudci rozhodovali
v případech, kdy by mohli být na výsledku řízení jakkoliv přímo zainteresováni. U
osobnosti soudce
je však třeba vždy vycházet primárně z toho, že se jedná o profesionála, který dokáže
oddělit svoje
soukromé zájmy od rozhodovací činnosti, na které se podílí, a u něhož je vždy na
prvním místě
respektování profesní a osobní cti.
[18] Nelze ostatně přehlédnout, že soudce kromě své běžné pracovní agendy (zejména
rozhodovací
činnosti) je povinen dále se vzdělávat a zákonná úprava rovněž umožňuje jeho další
realizaci v
oblasti vědecké, pedagogické, literární, publicistické a umělecké. Pokud tedy zákonná
úprava např.
mezi povinnosti soudce stanoví „dbát soustavným vzděláváním o prohlubování svých
odborných právních
a dalších znalostí potřebných pro řádný výkon funkce“
(§ 82 odst. 2 zákona
č. 6/2002
Sb., o soudech a soudcích) a za výkon soudcovské funkce označuje např. i odbornou
přípravu a
vzdělávání soudců, státních zástupců, justičních a právních čekatelů a dalších zaměstnanců
soudů a
státních zastupitelství, a také notářů, advokátů, soudních exekutorů, advokátních
koncipientů,
notářských koncipientů, notářských kandidátů, exekutorských koncipientů a exekutorských
kandidátů
(§ 83 citovaného
zákona),
nemělo by logiku, jestliže by např. samotná účast na těchto vzdělávacích akcích a
kontakty z ní
nutně plynoucí mohla sama o sobě následně založit podjatost soudce ve vztahu k účastníkům
řízení,
kteří byli např. na této akci lektory či účastníky.
[19] Jestliže pak zákon výslovně umožňuje výdělečnou činnost soudců spočívající
v činnosti mj.
vědecké a publikační (§
85
citovaného zákona), má zdejší soud za to, že ze samotného spoluautorství odborné
publikace ještě
nelze dovozovat podjatost soudce ve vztahu k účastníkům řízení, resp. k jejich zástupcům,
kteří se
na této publikaci také podíleli. V reálném životě totiž existuje celá řada možnosti
spoluautorství:
od velmi volného, čistě formálního, až po těsnou a intenzivní spolupráci. Jiná je
proto zjevně
situace, kdy je např. vydáván monotématicky zaměřený sborník, jehož jednotliví autoři
často ani
nemohou ovlivnit, kdo všechno do něj bude přispívat, a naopak situace „společného
psaní“ dvou či
více autorů, kdy nelze ani specifikovat, kdo z nich vlastně psal které části publikace.
Rovněž u
komentářů zákonů, kdy se samozřejmě předpokládá poměrně úzká spolupráce a konzultace
jednotlivých
autorů, se však jedná o jejich čistě odborný vztah založený na profesionalitě a nelze
bez dalšího
usuzovat na vztah osobní, který by mohl vést až ke vzniku podjatosti.
[20] Navíc, je nesporným faktem, že v České republice existuje poměrně velmi úzká
odborná
komunita u některých právních specializací. Není proto výjimkou značná odborná provázanost
jednotlivých osob: při pořádání odborných konferencí či seminářů a ve vystupování
na nich, v
kvalifikačním růstu (např. vedení či oponování disertačních nebo habilitačních prací),
v recenzování
odborných publikací apod. Je proto třeba vždy velmi bedlivě od sebe odlišovat ryze
odbornou rovinu
od roviny osobní. Pokud by se tak totiž nedělo a ryze odborná spolupráce osob různých
profesí by bez
dalšího měla vést k podjatosti soudců, kteří se na těchto odborných projektech podíleli,
docházelo
by ve svém faktickém důsledku k potlačování odborné úrovně rozhodovací činnosti soudů,
a to z
důvodů, které nelze považovat za rozumné. Jinak řečeno, při hodnocení možné podjatosti
je třeba vždy
v každém konkrétním případě velmi citlivě hodnotit, zda se lze domnívat, že je skutečně
dán osobní
vztah soudce k projednávané věci či k účastníkům řízení, anebo zda se ve skutečnosti
jedná toliko o
vztah založený výlučně na jeho odbornosti. Toto konstatování činí zdejší soud právě
s vědomím toho,
že hodnocení podjatosti soudce lze velmi obtížně provádět v obecné či dokonce
abstraktní
rovině:
vždy jde o posouzení konkrétních okolností toho kterého případu.
[21] Na základě výše provedených úvah proto soud uzavírá, že ohledně soudců JUDr.
Baxy a JUDr.
Žiškové samotná skutečnost jejich členství v autorském týmu společně s JUDr. Schillerovou
nezakládá
podjatost, pro kterou by se nemohli podílet na rozhodování o předmětné kasační stížnosti.