Řízení před soudem: osvobození právnické osoby od soudních poplatků
Při posuzování podmínek pro osvobození od soudních poplatků soud podle
§ 36 odst. 3
věty první s. ř.
s. zkoumá, zda právnická osoba má dostatečné prostředky. Pokud právnická osoba
vědomě
uspořádá svoji činnost tak, aby dlouhodobě setrvávala bez dostatečných finančních
prostředků,
ačkoliv jejich vynakládání v souvislosti s vykonávanou činností je obvyklé a nezbytné,
nelze takovou
právnickou osobu zpravidla osvobodit od soudního poplatku ve smyslu
§ 36 odst. 3
s. ř.
s.
(Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
27. 5. 2010, čj.
1 As 70/2008-74)
Prejudikatura: č. 423/2005 Sb. NSS, č. 869/2006 Sb. NSS a č. 1778/2009
Sb. NSS;
nálezy Ústavního soudu č. 98/1998 Sb. ÚS (sp. zn. IV. ÚS 13/98), č. 131/1998 Sb.
ÚS (sp. zn. II. ÚS
13/98), č. 71/1999 Sb. ÚS (sp. zn. I. ÚS 13/98) a č. 125/2004 Sb. ÚS (sp. zn. IV.
ÚS
289/03).
Věc: Občanské sdružení Ateliér pro životní prostředí proti Magistrátu
hlavního města
Prahy o osvobození od soudních poplatků, o kasační stížnosti žalobce.
V řízení před Městským soudem v Praze o žalobě proti rozhodnutí žalovaného požádal
žalobce
(stěžovatel) o osvobození od soudních poplatků, a to s odkazem na své majetkové poměry
(neziskový
subjekt nevykonávající ziskové aktivity a nemající stálý příjem) a na
čl. 9 odst. 4
Úmluvy o
přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně
v záležitostech
životního prostředí (č. 124/2004
Sb. m.
s., dále jen „Aarhuská úmluva“). Stěžovatel se podle svého tvrzení zabývá
ochranou hodnot
veřejného zájmu (životního prostředí, veřejného zdraví, oprávněných zájmů místních
rezidentů) v
souvislosti s rozhodováním veřejné správy. V minulosti soutěžil o různé granty, od
přelomu let 2005
a 2006 je však již zcela bez takovýchto prostředků. Nepřispějí-li sami členové stěžovatele
nebo
např. „postižený rezident“, nemá žádné příjmy. Nemá ani žádný významný majetek.
Městský soud žádost o osvobození od soudních poplatků usnesením ze dne 11. 2.
2008 zamítl s
tím, že pokud si žalobce předsevzal vyvíjet činnost, jejíž součástí je též uplatňování
práv v
soudním řízení, nezbývá, než aby počítal i s existencí povinnosti platit soudní poplatky
a s
nutností obstarat si vhodným způsobem potřebné prostředky. Soud neshledal důvodu,
proč by žalobce
měl svou dobrovolnou činnost konat, byť zčásti, za peníze z veřejných zdrojů.
V kasační stížnosti proti tomuto usnesení stěžovatel namítl kromě jiného, že
městský soud
pochybným způsobem zredukoval otázku opatřování prostředků na činnost sdružení pouze
na placení
členských příspěvků. Členů stěžovatele je zhruba tucet, mají různé odbornosti a jejich
předností
není placení členských příspěvků, ale výkon neplacené práce ku prospěchu sdružení
a jeho aktivit.
Členské příspěvky by musely jít do horentních částek, aby se z nich daly hradit provozní
náklady;
toho nejsou schopny ani velké organizace stejného druhu. Zjednodušující pohled soudu
je podle
stěžovatele důsledkem neznalosti poměrů v neziskovém nevládním sektoru. Potřebu získat
provozní
prostředky řeší cestou dobrovolných darů členů i nečlenů, dobrovolnou prací a v omezené
míře z
grantů. Na soudní poplatky však nadace ani jiné obdobné subjekty prostředky neposkytují.
Stěžovatel
měl za to, že zajišťuje svůj provoz a nezbytné prostředky na své aktivity racionálním
způsobem a
rozhodně není subjektem, který by si účelově navozoval stav či zdání nemajetnosti,
aby dosáhl výhod
osvobození od soudních poplatků.
Dále uvedl, že vystupuje v řadě úředních rozhodovacích procesů, v nichž musí
kompenzovat zjevná
selhávání správních úřadů při hájení veřejných zájmů. Tento jev přitom není nahodilý,
ale soustavný,
a jeho příčinou je nepovedená reforma veřejné správy. Jde o systémový problém, jemuž
se žalobce
snaží čelit, považuje proto za spravedlivé, aby stát nesl rovněž alespoň malou část
jeho nákladů.
Žalobce nemá prostředků nazbyt, jeho příjmy postačují na vedení kanceláře, nájemné
a poplatky a
služby nezbytné k fungování agendy.
Při předběžné poradě dospěl první senát Nejvyššího správního soudu k závěru
o nutnosti věc
postoupit rozšířenému senátu. Podle prvního senátu je i ve věcech ochrany životního
prostředí v prvé
řadě nutno brát v úvahu mezinárodní závazky České republiky,
in concreto
tedy zajistit,
aby
přezkoumání postupů, rozhodnutí, aktů nebo nečinnosti v těchto věcech nevyžadovalo
vysoké náklady
(čl. 9 odst.
4 Aarhuské
úmluvy). S ohledem na výši poplatku za řízení o žalobě proti rozhodnutí správního
orgánu (2 000 Kč),
absenci povinného zastoupení advokátem a soudní praxi vylučující možnost uložit neúspěšnému
žalobci
k náhradě náklady správního orgánu spojené s jeho zastoupením advokátem a obecně
vylučující náhradu
nákladů osoby zúčastněné na řízení však zřejmě nelze považovat náklady soudního řízení
správního za
nepřiměřeně vysoké ve smyslu uvedeného ustanovení Aarhuské úmluvy, a to ani v součtu
s ostatními
běžně očekávatelnými náklady řízení. Nicméně pokud by poplatek i v takovéto výši
představoval
překážku pro přístup k soudu, soud účastníka řízení za splnění zákonných podmínek
od povinnosti jeho
placení osvobodí.
Stejně jako u jiných subjektů je tedy i u žalobce třeba zkoumat splnění podmínek
podle
§ 36 odst. 3
s. ř. s.
Dosavadní konstantní
judikatura
Nejvyššího správního soudu vycházela podle prvního
senátu z toho, že
předpokladem pro osvobození od soudních poplatků je kumulativní splnění tří podmínek:
žalobce o
osvobození od soudních poplatků požádá, nedostatek prostředků doloží a návrh na zahá-
jení řízení
není zjevně neúspěšný. Soud při posuzování nedostatečnosti prostředků především porovnává
na jedné
straně výdělkové a další majetkové a sociální poměry dotyčného účastníka řízení,
na druhé straně pak
výši soudního poplatku se zřetelem na případné další náklady spojené s předmětným
řízením před
soudem (dokazování, náklady právního zastoupení, apod.) či povahu věci samé. Z rozsudku
ze dne 1. 9.
2004, čj. 2 Afs 28/2004-40, č. 423/2005 Sb. NSS, dále podle prvního senátu plyne,
že příčiny, z
jakých se žadatel dostal do situace znemožňující mu úhradu soudních poplatků, lze
v neprospěch
žadatele vážit jen tam, kde se jeho činnost (podnikání) zřejmě vymykala řádnému jednání
a nakládání
s majetkem. V uvedeném rozsudku Nejvyšší správní soud uvedl: „Soud je při rozhodování
o přiznání
osvobození od soudních poplatků oprávněn a povinen zkoumat majetkové poměry žalobce
a ty hodnotit z
hlediska zákonných podmínek - tedy z hlediska, zda žadatel o osvobození má, nebo
nemá dostatečné
prostředky k úhradě soudního poplatku. Příčiny, z jakých se žadatel dostal do situace
znemožňující
mu úhradu soudních poplatků, lze v neprospěch žadatele vážit jen tam, kde se jeho
podnikání zřejmě
vymykalo řádnému podnikání a nakládání s majetkem, což by ovšem muselo být doloženo.
[...] Hodnocení
příčin nedostatku finančních prostředků tak, jak je provedl v daném případě městský
soud, by vedlo
ke znemožnění přístupu k soudu lidem v životě či podnikání neúspěšným.“
V rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 5. 2008, čj. 4 As 18/2008-32,
se však uvádí,
že „lze po občanském sdružení, hodláli být aktivně činným, požadovat, aby si materiální
prostředky
na svoji činnost (alespoň v základní a pro samotnou činnost nezbytné míře) zajistilo
samo.
Rezignuje-li sdružení na jejich zajištění, není možné odpovědnost za nevytvoření
těchto prostředků
bez dalšího převést na stát prostřednictvím osvobozování od soudních poplatků.“ Tento
výklad podle
prvního senátu již nerespektuje znění
§ 36 odst. 3
s. ř. s. a
ve vztahu k posuzování nedostatečnosti prostředků působí vůči neziskovým subjektům
zabývajícím se
ochranou veřejných zájmů nepřípustně restriktivně. Vzdaluje se již totiž pouhému
posuzování poměrů
účastníka řízení a naopak mu ukládá povinnost aktivní činnosti, čímž vnáší do jeho
postavení vůči
ostatním účastníkům řízení nerovnost. Je navíc i v rozporu s prejudikaturou Nejvyššího
správního
soudu, podle níž bylo již dříve postupováno i vůči současnému žalobci (např. rozsudek
ze dne 6. 2.
2008, čj. 1 As 48/2007- 67).
Interpretace
podaná čtvrtým senátem je pak podle prvního senátu i v rozporu
s judikaturou
Ústavního soudu ohledně dodržování zásady rovnosti stran v otázce možnosti přiznat
osvobození od
soudních poplatků právnickým osobám. Podle nálezu Ústavního soudu ze dne 3. 9. 1998,
sp. zn. IV. ÚS
13/98, č. 98/1998 Sb. ÚS,
http://nalus.usoud.cz,
je
zásada rovnosti stran „stěžejní zásadou spravedlivého procesu. Je zakotvena v
čl. 37 odst.
3 Listiny
a v čl. 96
odst. 1 Ústavy
ČR a promítá se také do řady ustanovení procesních předpisů.
Občanský soudní řád
výslovně
rovnost účastníků řízení stanoví v ustanovení
§ 18, z něhož
pro soudy
plyne povinnost zajistit účastníkům stejné, tj. rovnocenné možnosti k uplatňování
jejich práv. Je
proto třeba také při interpretaci ustanovení
§ 138 odst. 1
o. s. ř., z
jehož dikce plyne, že jeho použití se může dovolávat každý účastník, vycházet z pohledu
uvedené
ústavní zásady rovnosti. Právnické osoby, mezi něž patří i jednotky územní samosprávy,
mají
způsobilost být účastníkem řízení, a soud s nimi tedy musí zacházet stejným způsobem
jako s
účastníkem řízení, který je fyzickou osobou. Skutečnost, že zjišťování poměrů právnické
osoby při
rozhodování o osvobození od soudních poplatků by mělo být obtížné či nákladné, sama
o sobě nemůže
být důvodem k tomu, aby u takového účastníka řízení byla předem a bez dalšího vyloučena
možnost
použití ustanovení §
138 odst. 1
o. s. ř., jehož aplikace může ve svých důsledcích ovlivnit i tak významné
právo, jako je
právo na přístup k soudu. Je pak věcí judikatury obecných soudů, aby vymezila kritéria
poměrů, z
nichž bude při aplikaci tohoto ustanovení u právnických osob vycházet.“ Ke shodným
závěrům pak podle
prvního senátu Ústavní soud dospěl i v dalších případech, lze poukázat např. na nálezy
ze dne 27.
10. 1998, sp. zn. II. ÚS 13/98, č. 131/1998 Sb. ÚS, a ze dne 11. 5. 1999, sp. zn.
I. ÚS 13/98, č.
71/1999 Sb. ÚS,
http://nalus.usoud.cz.
K povinnosti nerozlišujícího přístupu vůči účastníkům řízení se dále Ústavní
soud vyjádřil i v
nálezu ze dne 31. 8. 2004, sp. zn. IV. ÚS 289/03, č. 125/2004 Sb. ÚS,
http://nalus.usoud.cz: „Jedním
ze základních
práv, které je zakotveno v čl.
36 odst. 1 Listiny, je právo domáhat se stanoveným způsobem svého práva u
nezávislého a
nestranného soudu. Toto právo, jak vyplývá z citace, má každý, tedy i ten, kdo nemá
finanční
prostředky na zaplacení soudního poplatku. Proto i když zákon stanoví povinnost uhradit
soudní
poplatek jako podmínku postupu při uplatňování práva v civilním procesu, současně
upravuje
okolnosti, za nichž lze tuto podmínku prominout. Ty pak nerozlišují potencionální
žadatele o tuto
výjimku podle způsobu a okolností, za nichž vznikl problém, který je předmětem řízení,
a
,nerozlišují` účastníky podle povolání či profese ani nestanoví kritéria délky vědomí
povinnosti
soudní poplatek uhradit.“ Ústavní soud dodal (byť ve vztahu k
§ 138 odst. 1
o. s. ř.),
že „k tomu, aby soud mohl osvobodit účastníka řízení od zaplacení soudního poplatku,
musí být
současně splněny dvě podmínky, a to nepříznivá finanční situace a pravděpodobnost
úspěchu v daném
řízení na straně žadatele. Jen v tomto rozsahu může soud hodnotit oprávněnost žádosti.“
Podle prvního senátu je v této souvislosti nutno si plně uvědomit důležitost
existence subjektů
občanské společnosti (ať již se jedná o nevládní neziskové organizace všech možných
forem či o
jednotlivce) při hájení veřejných zájmů. Argumentace, podle níž si má stěžovatel
obstarat vhodným
způsobem potřebné prostředky ke své činnosti, a to včetně placení soudních poplatků,
typicky cestou
výběru členských příspěvků, svědčí o malé obeznámenosti s realitou fungování nevládního
sektoru v
České republice. Občanská společnost v postkomunistických zemích střední a východní
Evropy (Českou
republiku nevyjímaje) vykazuje z mnoha důvodů specifické rysy ve srovnání s tím,
jak funguje v
dlouhodobě etablovaných demokraciích. Jedním z nich je nízká míra přímé participace
občanů na
činnosti různých aktérů občanské společnosti. Ve vztahu k nevládním organizacím hájícím
jednotlivé
veřejné zájmy (tzn. občanským sdružením s environmentální, lidskoprávní apod. orientací)
proto bývá
uváděno, že disponují relativně nízkou mobilizační kapacitou. Podle prvního senátu
se výše popsaná
forma aktivismu z povahy věci potýká s výraznými finančními problémy, protože takové
organizace jsou
schopny získat pouze omezené zdroje cestou členských příspěvků. Proto bývají zpravidla
výrazně
závislé na dotacích či grantech z různých soukromých i veřejných zdrojů, jejichž
obecným rysem je
přísná vázanost toho, jak lze peníze z nich získané užít. Soudní poplatky přitom
z těchto zdrojů
financovat obvykle nelze. Proto je možno považovat za vysoce
relevantní
argument,
podle nějž
představuje povinnost platit soudní poplatek pro takové organizace faktickou bariéru
v přístupu k
soudu, a to i navzdory jeho omezené výši.
První senát dále poukázal na srovnání s jinými evropskými státy. Soudní poplatky,
jsou-li
vybírány, tam jsou vesměs spíše nízké či od nich jsou sdružení zabývající se ochranou
životního
prostředí v některých zemích osvobozena. Obecně však soudní poplatky mohou být prominuty
nemajetným
osobám, včetně osob právnických, s čímž se typicky spojuje i poskytnutí právní pomoci
v podobě
ustanovení advokáta na náklady státu. O tuto formu pomoci mohou zpravidla požádat
i nevládní
organizace zabývající se ochranou životního prostředí. Pouze rozhodovací praxi soudů
v Německu lze v
tomto ohledu považovat za
restriktivní
.
První senát podotkl, že odmítá „toliko mechanickou aplikaci pravidla o nedostatku
finančních
prostředků coby podmínky pro přiznání osvobození od soudních poplatků“ či důsledek
„přiznání
absolutního práva ,za všech okolností bezplatného přístupu k soudu` pro určité skupiny
osob (zde
občanských sdružení, jakým je stěžovatel)“. Výklad dotčených ustanovení procesních
předpisů zajisté
nemůže vést ke zneužití institutu osvobození od soudních poplatků. Ke každé žádosti
o osvobození od
soudních poplatků je podle názoru prvního senátu nutno přistupovat přísně individuálně,
avšak
nediskriminačně, tedy na půdorysu ústavně zakotvené rovnosti účastníků řízení.
Čtvrtý senát Nejvyššího správního soudu zaujal v rozsudku ze dne 26. 5. 2008,
čj. 4 As
18/2008-32, názor, že i když občanské sdružení objektivně nemá dostatečné prostředky,
není to
důvodem pro jeho osvobození od soudních poplatků, jestliže samo rezignovalo na jejich
zajištění.
První senát naopak má za to, že podmínkou pro osvobození je jen nedostatek prostředků;
je-li
prokázáno, že účastník nemá dostatečné prostředky, nemohou podle prvního senátu další
rozhodné
skutečnosti, vyjma zneužití práva, vést k odepření osvobození. Rezignace na zajištění
prostředků na
soudní poplatky tedy podle prvního senátu zejména u občanských sdružení, která v
různých správních a
soudních řízeních vystupují jako reprezentanti občanské společnosti, nemůže vést
bez dalších důvodů
k odepření osvobození od soudních poplatků.
Z uvedeného je patrné, že první senát dospěl k právnímu názoru odlišnému od
toho, který zaujal
čtvrtý senát, a proto v rozsahu, v jakém jsou výše popsané právní názory v rozporu,
přešla pravomoc
k posouzení rozhodných právních otázek na rozšířený senát.
Rozšířený senát rozhodl, že při posuzování podmínek pro osvobození od soudních
poplatků soud
podle § 36 odst.
3 věty první s.
ř. s. zkoumá, zda právnická osoba má dostatečné prostředky. Pokud právnická
osoba vědomě
uspořádá svoji činnost tak, aby dlouhodobě setrvávala bez dostatečných finančních
prostředků,
ačkoliv jejich vynakládání v souvislosti s vykonávanou činností je obvyklé a nezbytné,
nelze takovou
právnickou osobu zpravidla osvobodit od soudního poplatku ve smyslu
§ 36 odst. 3
s. ř.
s.
Z odůvodnění:
III. 2. Předpoklady pro osvobození od soudních poplatků
[18] Čl.
36 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod (dálen jen
„Listina“) stanoví,
že „[k]aždý
se může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu
a ve stanovených
případech u jiného orgánu“. Je-li součástí „stanoveného postupu“ procedura, v níž
může být
jednotlivec osvobozen od soudních poplatků, je porušení této procedury a nesprávná
aplikace
pravidel, za nichž má být osvobození přiznáno, porušením základního práva. Z toho
ostatně vychází i
judikatura
Ústavního soudu.
[19] Podle §
138 odst. 1 o.
s. ř. „[n]a návrh může předseda senátu přiznat účastníkovi zcela nebo zčásti
osvobození od
soudních poplatků, odůvodňují-li to poměry účastníka a nejde-li o svévolné nebo zřejmě
bezúspěšné
uplatňování nebo bránění práva“. Uvedené ustanovení vyložil Ústavní soud ve světle
čl. 36 odst.
1 Listiny
ve shora již zmíněném nálezu ze dne 31. 8. 2004, sp. zn. IV. ÚS 289/03, jednoznačně
tak, že „k tomu,
aby soud mohl osvobodit účastníka řízení od zaplacení soudního poplatku, musí být
současně splněny
dvě podmínky, a to nepříznivá finanční situace a pravděpodobnost úspěchu v daném
řízení na straně
žadatele. Jen v tomto rozsahu může soud hodnotit oprávněnost žádosti.“
[20] S ohledem na uvedenou judikaturu Ústavního soudu je nutno vykládat i obdobné
ustanovení
procesního předpisu, jímž se řídí správní soudnictví. Podle
§ 36 odst. 3
věty první s. ř.
s. „[ú]častník, který doloží, že nemá dostatečné prostředky, může být na vlastní
žádost
usnesením předsedy senátu osvobozen od soudních poplatků“.
Soudní řád správní
tedy ještě
explicitněji než občanský
soudní
řád stanoví v rovině podmínek pro osvobození od soudních poplatků týkajících
se majetku
jedině to, že účastník musí „nemít dostatečné prostředky“. Uvedené ustanovení nelze
vyložit jinak
než jako pravomoc soudu k prověření objektivní situace (zjištění, zda účastník má,
anebo nemá
dostatečné prostředky), nikoli však jako pravomoc k prověření, z jakých příčin se
tak stalo (tj. k
prověření „subjektivní stránky“ nemajetnosti). Příčiny nemajetnosti jsou totiž pro
rozhodnutí o
osvobození od soudních poplatků zásadně irelevantní, neboť zákonodárce je jako kritérium
pro
posouzení nestanoví. Jinak řečeno, i kdyby účastník neměl dostatečné prostředky proto,
že se
nechoval zodpovědně (např. rezignoval na výdělečnou činnost, ač jí byl schopen),
nelze mu za
situace, kdy dostatečné prostředky vskutku objektivně nemá, zásadně dobrodiní
§ 36 odst. 3
s. ř. s.
odepřít (samozřejmě jen za předpokladu, že i další kumulativně stanovené podmínky
jsou splněny).
Shora již zmíněný rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 1. 9. 2004, čj. 2 Afs
28/2004-40, č.
423/2005 Sb. NSS, ostatně právě z takového výkladu vychází a zohlednění chování jednotlivce
připouští jen v případech zjevné (excesivní) nezodpovědnosti. Uvedený
judikát
trefně
poznamenává, že
příliš silný důraz na „subjektivní stránku“ jednání účastníka by vedl „ke znemožnění
přístupu k
soudu lidem v životě či podnikání neúspěšným“.
[21] Slovo „může“ užité v §
36 odst. 3 větě první s. ř. s. ovšem dává soudu určitý, byť ve světle judikatury
Ústavního
soudu poměrně nevelký, prostor pro uvážení, zda i když jsou podmínky pro osvobození
splněny, tj.
účastník nemá dostatek prostředků a není naplněna ani negativní podmínka osvobození
zakotvená ve
větě druhé zmíněného ustanovení, není výjimečně namístě mu dobrodiní osvobození od
soudních poplatků
odepřít. Soudní uvážení se musí řídit stejnými pravidly jako uvážení správní, tj.
zejména se musí
vyvarovat libovůle, rozlišovat mezi různými případy na základě racionálních, logických
a
nediskriminačních kritérií a posuzovat obdobné případy obdobně a různé případy různě.
Tato povinnost
při soudním uvážení plyne z principu materiálního právního státu
(čl. 1 odst.
1 Ústavy).
Znamená to, že budou-li podmínky podle
§ 36 odst. 3
věty prvé a věty
druhé s. ř. s. splněny, pravidelně to povede k osvobození od soudních poplatků,
a to v míře,
která bude odpovídat majetkové nouzi účastníka řízení. Je proto žádoucí účastníka
osvobodit jen
částečně, lze-li po něm spravedlivě požadovat, aby byť jen z určité části svoji poplatkovou
povinnost splnil. Neosvobození bude za splnění podmínek výjimkou z pravidla, pro
kterou musí
existovat vážné skutkové důvody, které je soud v rámci odůvodnění svého uvážení povinen
přezkoumatelně vyložit, přičemž vždy musí mít na paměti, že základním smyslem a účelem
uvedeného
ustanovení je zajistit rovný přístup všech osob k soudní ochraně, tj. výkon ústavně
zaručeného
základního práva.
III. 3. Posuzování nedostatku prostředků
[22] Soud ovšem může (a musí) důkladně prověřit, zda nemajetnost účastníka je
skutečná, a nikoli
toliko zdánlivá, předstíraná, simulovaná. Musí tedy vyloučit eventualitu, že účastník
ve skutečnosti
dostatečné prostředky má, avšak soudu předstírá, že nikoli (např. pokud by účastník-fyzická
osoba
užíval majetek rodinných příslušníků nebo jiných osob tak, že by z rozhodných okolností
bylo patrné,
že ekonomickou kontrolu nad tímto majetkem má on, i když právně mu nepatří). Ustanovení
o nedostatku
prostředků se netýká toliko formální vlastnické a majetkové kapacity účastníka, nýbrž
zahrnuje i
sféru materiálních zdrojů, které účastník ovládá fakticky, byť nikoli právně. Zahrnuje
tedy všechny
prostředky, které účastník má k dispozici na základě faktických vztahů či faktických
okolností tak,
že jimi může disponovat podobně, jako kdyby byl jejich vlastníkem či majitelem.
[23] Ve světle výše uvedených pravidel nutno hledět na všechny potenciální účastníky
soudního
řízení vedeného podle soudního
řádu
správního, tj. jak na osoby fyzické, tak na osoby právnické. České právo vychází
z koncepce
právní existence právnické osoby. Ačkoli lze mít za to, že „přirozeně“ právnická
osoba neexistuje,
neboť jde „jen“ o strukturu tvořenou osobami a/nebo majetkem a soustavou vztahů právních
i
faktických, která se navenek i dovnitř sebe sama jeví jako jsoucí bytost, právo právnické
osobě
existenci přiznává a vnímá ji zásadně jako entitu existující nezávisle na fyzických
osobách ji
ovládajících. V rovině normativní (a tedy i v rovině procesních práv) je proto nutno
s právnickou
osobou zacházet stejně jako s osobou fyzickou, leda by právo ve zvláštních případech
stanovilo, že
tomu má být jinak. Ostatně přesně takto vnímá postavení právnických osob v soudním
řízení i
judikatura
Ústavního soudu zmíněná výše (viz nález Ústavního soudu ze dne 3. 9. 1998,
sp. zn. IV. ÚS
13/98,
http://nalus.usoud.cz).
Z
uvedeného vyplývá, že ani právnickým osobám nelze v žádném ohledu odepřít dobrodiní
§ 36 odst. 3
s. ř. s.,
nemají-li dostatečných prostředků. Jejich zvláštní faktická povaha založená na tom,
že se za nimi ve
skutečnosti „skrývají“ osoby fyzické, uskutečňující prostřednictvím právnických osob
své cíle, však
nabádá k tomu, aby soud velmi pečlivě zkoumal, zda nemajetnost právnické osoby je
skutečná.
[24] Lze tedy přisvědčit prvnímu senátu v základní úvaze, že soud je oprávněn
při posuzování
podmínek podle §
36 odst. 3 s.
ř. s. ohledně majetkových poměrů zkoumat zásadně toliko, zda právnická osoba
má dostatečné
prostředky, anebo nikoli. V obecné rovině se proto není možno zcela ztotožnit s tezí
vyslovenou v
rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 5. 2008, čj. 4 As 18/2008-32, že po
občanském
sdružení, hodlá-li být aktivně činným, lze požadovat, aby si materiální prostředky
na svoji činnost
(alespoň v základní a pro samotnou činnost nezbytné míře) zajistilo samo, a že rezignuje-li
na to,
není možné odpovědnost za nevytvoření těchto prostředků bez dalšího převést na stát
prostřednictvím
osvobozování od soudních poplatků.
[25] Součástí zkoumání existence dostatečných prostředků však musí být i prověření,
zda právnická
osoba jejich nedostatek ve skutečnosti nepředstírá. Indicií takového předstírání
právě vzhledem k
odlišnostem podstaty právnických osob od osob fyzických zpravidla bude dlouhodobější
fungování
právnické osoby bez přiměřeného formálního majetkového zázemí. Jestliže právnická
osoba dlouhodoběji
funguje v souladu s účelem (cílem), pro který byla založena či který je předmětem
její činnosti,
aniž by ovšem byla schopna takové fungování zabezpečit ze zdrojů, které má sama právně
k dispozici,
je to indicií, že ve skutečnosti ekonomické zázemí takové osoby tvoří lidé podílející
se přímo či
nepřímo, zjevně či skrytě na její činnosti. Takové dlouhodobé fungování tedy naznačuje,
že skutečné
ekonomické možnosti dané právnické osoby jsou větší než rozsah majetku, který jí
(formálně) právně
patří, a že ve skutečnosti netrpí nedostatkem prostředků, neboť žádná právnická osoba
nemůže jako
skutečně samostatná entita dlouhodobě existovat bez dostatečného majetkového zázemí
pokrývajícího
náklady na její činnost.
[26] Důkazní břemeno k prokázání, že nemá dostatek prostředků, nese účastník řízení.
V případě,
že v řízení vyjdou najevo výše uvedené
indicie
, je proto na právnické osobě, aby
prokázala, že
fakticky nedisponuje prostředky formálně vlastněnými někým jiným, zejména pak fyzickými
osobami
podílejícími se na její činnosti či jinými právnickými nebo fyzickými osobami, s
nimiž ji pojí
faktické vztahy. Jelikož nelze po nikom požadovat prokázání negativní skutečnosti,
bude na právnické
osobě, aby podrobně osvětlila všechny
relevantní
aspekty své činnosti a popsala,
z čeho jsou
financovány a jak vysoké faktické náklady vyžadují.
III. 4. Zákaz zneužití práva
[27] I kdyby právnická osoba unesla výše popsané důkazní břemeno, bude zpravidla
namístě odepřít
jí na základě soudního uvážení dobrodiní osvobození od soudních poplatků, bude-li
model jejího
fungování založený vědomě na tom, že určitý typ obvyklých nákladů na svoji činnost,
s jejichž
vynakládáním vzhledem k povaze této činnosti musí zásadně počítat, eliminuje tím,
že své poměry
(tedy způsob vyřizování činností a financování potřeb) nastaví tak, aby delší dobu
setrvávala ve
stavu bez dostatečných prostředků. Přesně taková situace by nastala u občanského
sdružení
zabývajícího se účastí ve správních a soudních řízeních zejména v oblasti ochrany
životního
prostředí či kulturních nebo urbanistických hodnot, které by administrativní a odbornou
agendu s tím
spojenou zajišťovalo prací svých členů či příznivců anebo účelově vázanými příspěvky
(granty apod.)
nepoužitelnými na úhradu soudních či správních poplatků, avšak spoléhalo na to, že
vzhledem k
nedostatku majetku bude vždy od těchto poplatků osvobozováno. Nutno si totiž uvědomit,
že
§ 36 odst. 3
s. ř. s.
stanoví výjimku z pravidla - soudní poplatky jsou účastníci řízení z dobrých důvodů
(zejména kvůli
omezení podání k soudům na ta, která jsou vskutku vážně míněna, a kvůli částečnému
krytí nákladů na
fungování justice) zásadně povinni platit a pouze výjimečně mají být od této povinnosti
osvobozeni.
Výše uvedený model fungování právnické osoby ovšem
ratio
uvedeného ustanovení zcela
popírá, činí-li
v jejím případě z výjimky pravidlo, a snaží se tedy zákonodárcem stanovené pravidlo
eliminovat
.
[28] Nebudou-li tedy pro výše popsaný model fungování právnické osoby existovat
zvláštní
legitimní důvody, nutno jej zásadně považovat za zneužití práva daného
§ 36 odst. 3
s. ř. s.
Soud proto dobrodiní plynoucí z uvedeného ustanovení za takové situace zpravidla
odepře. Nejvyšší
správní soud v této souvislosti podotýká, že - jak ostatně plyne již z jeho dřívější
judikatury (viz
zejm. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 10. 11. 2005, čj. 1 Afs 107/2004-
48, č. 869/2006
Sb. NSS, a rozsudek rozšířeného senátu téhož soudu ze dne 16. 10. 2008, čj. 7 Afs
54/2006-155, č.
1778/2009 Sb. NSS) - zákaz zneužití práva je pravidlo českého vnitrostátního práva,
včetně práva
veřejného, které vyplývá z povahy České republiky jako materiálního právního státu
založeného na
určitých vůdčích hodnotách, k nimž vedle úcty ke svobodě jednotlivce a ochraně lidské
důstojnosti
patří mimo jiné i úcta k harmonickému sociálnímu řádu tvořenému právem a odepření
ochrany jednání,
které práva vědomě a záměrně využívá v rozporu s jeho smyslem a účelem. Nejvyšší
správní soud
podotýká, že zákaz zneužití práva je v jistém smyslu
ultima ratio
, a proto musí být
uplatňován
nanejvýš restriktivně a za pečlivého poměření s jinými obdobně důležitými principy
vlastními
právnímu řádu, zejména principem právní jistoty, s nímž se - zcela logicky - nejvíce
střetává. V
případě odepření osvobození od soudních poplatků však prostor k uplatnění zákazu
zneužití práva
existuje, neboť zákonodárce sám takový prostor vytváří zmocněním k soudnímu uvážení
slovem „může“ v
§ 36 odst. 3
s. ř. s. a
navíc smysl a účel institutu osvobození je dostatečně zřejmý - umožnit přístup k
soudu i těm, kteří
z objektivních důvodů (a nikoli proto, že se vědomě a záměrně do takové situace dostali)
nemají
prostředky na hrazení určitých nákladů soudního řízení.
[29] Argumentem ve prospěch aprobování výše popsaného modelu fungování u některých
právnických
osob nemůže být ani deklarovaný (a nezřídka i skutečný) účel jejich činnosti, a sice
prosazování
cílů, které v určitém úhlu pohledu lze ztotožnit s ochranou veřejného zájmu. Rozvoj
občanské
společnosti a v rámci něho i podpora neziskových aktivit zaměřených na občanskou
kontrolu
nejrůznějších veřejnoprávních řízení je jistě ústavně žádoucím cílem (viz preambule
Ústavy), který
může jako
teleologický argument podstatně ovlivnit výklad procesního předpisu (např. při úvaze
o přístupu
sdružení zaměřených na tyto aktivity do zmíněných řízení jako jeho účastníci a o
tom, jaké argumenty
mohou v uvedených řízeních uplatňovat). Při výkladu
§ 36 odst. 3
s. ř. s.
však uvedený teleologický argument musí ustoupit jinému argumentu podstatně silnější
ústavní
relevance, a sice požadavku zajištění skutečné rovnosti přístupu jedinců (fyzických
a právnických
osob resp. právnických osob všeho druhu) k soudu. Přijetí uvedeného argumentu by
vedlo k faktickému
zvýhodnění těch právnických osob, které by z politologického hlediska byly součástmi
občanské
společnosti hájícími veřejné zájmy, oproti osobám, které by takovou vlastnost neměly.
„Příslušnost“
určité právnické osoby k tzv. občanské společnosti však ze zájmu jí hájeného ještě
nečiní zájem
a
priori
hodnotnější než zájem hájený jinou právnickou či fyzickou osobou, a proto
není důvodu bez
dostatečně zřejmého zákonného zakotvení takového zvýhodnění uvedené právnické osoby
v právu na
přístup k soudu zvýhodňovat pro ně příznivějším výkladem
§ 36 odst. 3
s. ř. s.
[30] Zákonodárce by tedy zřejmě mohl (právě s ohledem na ústavní legitimitu podpory
občanské
společnosti, vyjádřenou, jak již uvedeno, v preambuli
Ústavy) na základě
svého uvážení
takové zákonné zvýhodnění zavést, např. osobním osvobozením určitého typu právnických
osob od
soudních poplatků (třeba obecně prospěšných společností a nadací a nadačních fondů)
či kombinací
věcného a osobního osvobození. Stejně tak by ale naopak mohl
§ 36 odst. 3
s. ř. s. (či
§ 138 odst. 1
o. s. ř.)
formulovat podstatně přísněji, například zavedením „subjektivní stránky“ jako doplňkového
kritéria
ke zkoumání objektivní nemajetnosti účastníka. Zákonodárce však ani jedno, ani druhé
neučinil. Za
takové situace je nutno vykládat
§ 36 odst. 3
s. ř. s. v
souladu s jeho dikcí i s jeho účelem, přičemž oba výklady směřují k závěru, že právnická
osoba
vystupující jako obhájce veřejného zájmu nemůže být jen pro tuto svoji vlastnost
oproti ostatním
právnickým osobám v právu na přístup k soudu zvýhodněna, a to ani v případě, že by
ji opravdu bylo
lze z politologického hlediska považovat za součást občanské společnosti.
[31] Argument, že dotační mechanismy používané k financování takových právnických
osob zpravidla
neumožňují, aby z prostředků takto poskytovaných byly hrazeny soudní či správní poplatky,
rovněž
není
relevantní
. Je zásadně věcí dotyčné právnické osoby, z jakých prostředků financuje
svoji
činnost; používá-li k tomu dlouhodobě pouze takových dotačních mechanismů, které
neumožňují
financování určité podmnožiny jejích aktivit (placení soudních poplatků), je nutno
opět považovat za
snahu o zneužití práva zakotveného v
§ 36 odst. 3
s. ř. s.,
spoléhá-li na to, že takové náklady bude krýt tím, že od nich bude v soudním řízení
osvobozena.
Faktické nastavení určitých dotačních mechanismů však může mít při posuzování podmínek
§ 36 odst. 3
s. ř. s.
výjimečně význam tehdy, když by jejich náhlá změna způsobila právnické osobě dočasné
finanční obtíže
(zde jde o obdobu situace, kdy osoba, která dříve měla dostatek prostředků, o ně
z nějakých důvodů
přišla).
[32] V intencích judikatury Ústavního soudu zmíněné prvním senátem je proto třeba
klást důraz na
zajištění rovného přístupu všech osob k soudu a vykládat
§ 36 odst. 3
s. ř. s.
tak, aby součásti občanské společnosti v tomto ohledu neznevýhodňoval, ale ani nezvýhodňoval
oproti
jiným osobám. Argumenty
komparativní
, které první senát uvedl, ostatně podporují
právě tento závěr,
neboť na základě nich nelze vysledovat určité v evropských státech převažující řešení,
k němuž by
bylo namístě se v pochybnostech ohledně obsahu české vnitrostátní právní úpravy přiklonit.
Spíše lze
konstatovat, že různá jednotlivá řešení užívaná evropskými státy mají jeden nepochybný
společný
jmenovatel, kterým je právě snaha zajistit skutečně rovný přístup všech osob k soudu.
III. 5. Shrnutí
[33] Z výše uvedeného tedy vyplývá následující závěr: Při posuzování podmínek
pro osvobození od
soudních poplatků soud podle §
36 odst. 3 věty první s. ř. s. zkoumá, zda právnická osoba má dostatečné prostředky.
Pokud
právnická osoba vědomě uspořádá svoji činnost tak, aby dlouhodobě setrvávala bez
dostatečných
finančních prostředků, ačkoliv jejich vynakládání v souvislosti s vykonávanou činností
je obvyklé a
nezbytné, nelze takovou právnickou osobu zpravidla osvobodit od soudního poplatku
ve smyslu
§ 36 odst. 3
s. ř. s.