I. Teprve kumulativním splněním materiální (dotčení na právech) a formální (výslovné
oznámení) podmínky stanovené v § 34 odst.
1 s.ř.s. se určitý subjekt stává osobou zúčastněnou na řízení. Zmešká-li subjekt domáhající
se procesního postavení osoby zúčastněné na řízení lhůtou stanovenou soudem podle
§ 34 odst. 2 věty druhé s.ř.s., nesplní
formální podmínku a není osobou zúčastněnou na řízení, což soud vysloví usnesením
(§ 34 odst. 4 s.ř.s.). Zmeškání této
lhůty lze však z vážných omluvitelných důvodů na žádost prominout
(§ 40 odst. 5 s.ř.s.).
II. Pokud krajský (městský) soud jednal jako s osobou zúčastněnou na řízení s někým,
komu toto postavení nepřísluší, zruší Nejvyšší správní soud napadené rozhodnutí v případě, že
existuje důvodná pochybnost o zákonnosti napadeného rozhodnutí v příčinné souvislosti s touto vadou
řízení.
III. V řízení o kasační stížnosti je třeba vycházet z toho, s kým jako s osobou
zúčastněnou na řízení jednal krajský (městský) soud, a to i v případě, že jednal se subjektem,
kterému toto postavení nepřísluší.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 12. 2010, čj.
7 As 70/2009 – 190)
Prejudikatura: č. 489/2005 Sb.NSS a č. 1479/2008 Sb.NSS.
Věc: Akciová společnost Potamon GTS proti Ministerstvu životního prostředí, za účasti města
Kašperské Hory, o stanovení průzkumného území, o kasační stížnosti žalobce.
Odůvodnění:
Městský soud v Praze rozsudkem ze dne 28. 4. 2009, č. j. 11 Ca 360/2007 - 121 zamítl
žalobu, kterou se žalobce (dále jen „stěžovatel“) domáhal zrušení rozhodnutí ministra životního
prostředí ze dne 29. 10. 2007, č. j. 6313/M/07, 77272/ENV/07, sp. zn. R/2027, jímž byl zamítnut
rozklad a potvrzeno rozhodnutí Ministerstva životního prostředí (dále jen „ministerstvo“) ze dne 12.
7. 2007, zn. 520/259/07, kterým byla zamítnuta stěžovatelova žádost o stanovení průzkumného území
Kašperské Hory pro vyhledávání a průzkum ložisek vyhrazených nerostů. V odůvodnění rozsudku městský
soud uvedl, že stěžovatel v žalobě nekonkretizoval, s jakými rozkladovými námitkami se ministerstvo
nevypořádalo, proto přihlédl k tomu, že námitky, které stěžovatel v rozkladu uplatnil, jsou
námitkami obecnými, které v podstatě představují vyjádření k dané problematice. Stěžovateli lze
přisvědčit, že z odůvodnění napadeného rozhodnutí není zřejmé, jaké konkrétní stanovisko k
jednotlivým námitkám ministerstvo zaujalo, nicméně z hlediska věcného je zřejmé, že obsah
uplatněných námitek byl posuzován a bylo zaujato stanovisko k věci samé. Z odůvodnění napadeného
rozhodnutí je zřejmé, že důvodem pro zamítnutí žádosti byly zákonem stanovené důvody, a to jednak
existence zájmu na ochraně předmětného území, který převyšuje zájmy na průzkumu a následném využití
území, a jednak rozpor se státní surovinovou politikou. Ani městský soud nemohl při úvaze o
důvodnosti námitek odhlédnout od toho, že jde o ložisko vyhrazených nerostů, které jsou ve
vlastnictví státu, a je tedy na jeho vůli, zda umožní podnikatelskému subjektu jeho využití.
K namítanému porušení ust. § 89
odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, (dále jen „správní řád“) městský soud uvedl, že z citovaného ustanovení
vyplývá, že odvolací orgán přezkoumává soulad napadeného rozhodnutí s právními předpisy v plném
rozsahu, zatímco jeho věcnou správnost přezkoumává jen v rozsahu námitek uvedených v odvolání nebo
tehdy, pokud to vyžaduje veřejný zájem. Ačkoliv oproti předcházející právní úpravě došlo k omezení
plného revizního principu, je i nadále odvolací orgán povinen přezkoumat napadené rozhodnutí z
hlediska souladu s právními předpisy v celém rozsahu bez ohledu na námitky uplatněné v odvolání
(rozkladu). Navíc z věty druhé ust. § 89 odst.
2
správního řádu vyplývá jeho oprávnění přezkoumat napadené rozhodnutí po věcné stránce nad rámec
námitek v případě, že to vyžaduje veřejný zájem. To platí zejména v daném případě, kdy bylo nutno
posoudit, zda zájem na dalším průzkumu a následném využití vyhrazeného ložiska není převýšen jiným
veřejným zájmem. Správní řízení tvoří jeden celek a zákon výslovně nezakazuje, aby odvolací orgán
rozšířil důvody výroku prvostupňového rozhodnutí, je-li shledán jako souladný se zákonem, o další
důvody, které jsou podle jeho názoru dány. I když odůvodnění prvostupňového rozhodnutí bylo kusé a
neúplné, městský soud má za to, že rozhodnutí o rozkladu tyto nedostatky odstranilo.
Pokud stěžovatel poukázal na závazný výklad věcně kompetentního správního orgánu,
kterým je podle jeho názoru Ministerstvo průmyslu a obchodu, městský soud konstatoval, že bylo
rozhodováno o žádosti o stanovení průzkumného území za účelem vyhledávání a průzkumu výhradního
ložiska prostřednictvím geologických prací. Ústředním orgánem státní správy pro výkon státní
geologické služby a pro geologické práce je Ministerstvo životního prostředí. Proto o žádosti
stěžovatele rozhodovalo toto ministerstvo, které je podle zákona č.
62/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
(dále jen „zákon o geologických pracích“) kompetentní posuzovat žádost o stanovení průzkumného
území. Z ust. § 4a odst. 6 citovaného zákona vyplývá, že ministerstvo žádost o stanovení průzkumného
území zamítne, mimo jiné v případě, že průzkum je v rozporu se státní surovinovou politikou, státní
politikou životního prostředí, zájmy obrany státu, zahraničními závazky státu nebo pokud další
veřejný zájem převýší zájem na dalším průzkumu a následném využití výhradního ložiska. Má-li
ministerstvo posuzovat žádost i z hlediska státní surovinové politiky, je dána jeho
kompetence
posoudit, zda je žádost o stanovení průzkumného území v souladu se státní surovinovou politikou. Z
citovaného zákona nevyplývá, že by při posuzování této otázky muselo ministerstvo vyžadovat
stanovisko Ministerstva průmyslu a obchodu. I když nepochybně Ministerstvo průmyslu a obchodu je
ústředním orgánem státní správy, mimo jiné i pro tvorbu jednotné státní surovinové politiky,
využívání nerostného bohatství, těžbu, úpravu a zušlechťování rud, je nutno vycházet z toho, že
jednotná surovinová politika byla vytvořena v roce 1999, kdy usnesením vlády ze dne 13. 12. 1999, č.
1311 byl schválen dokument „Surovinová politika v oblasti nerostných surovin a jejich zdrojů“ (dále
jen „státní surovinová politika“), který byl zpracován společně ministerstvem a Ministerstvem
průmyslu a obchodu. Z tohoto dokumentu ministerstvo vycházelo při posuzování důvodnosti podané
žádosti. Tvrzení stěžovatele, že Ministerstvo průmyslu a obchodu je ústředním orgánem státní správy
také pro využívání nerostného bohatství, těžbu, úpravu a zušlechťování rud, je nerozhodné, neboť v
této věci nešlo o konkrétní využívání nerostného bohatství ani o těžbu či úpravu a zušlechťování
rudy.
K námitce, že se ministerstvo při své správní úvaze odchýlilo od předmětu řízení,
městský soud uvedl, že z ust. § 4a odst. 6 zákona o geologických pracích vyplývá, že při posuzování
otázky, zda jsou splněny podmínky pro zamítnutí žádosti z důvodu „vyššího veřejného zájmu“, je
důvodem pro zamítnutí zjištění, že další veřejný zájem převýší zájem na dalším průzkumu a následném
využití výhradního ložiska. Posuzuje se tedy nejen zájem na dalším průzkumu, ale současně — viz
použití spojky „a“ — na následném využití výhradního ložiska. To má svoji logiku, neboť jinak by
průzkum byl samoúčelný. Ministerstvo musí posoudit zejména ty skutečnosti, které jsou demonstrativně
uvedeny v citovaném ustanovení. V dané věci bylo posuzováno, zda veřejný zájem na ochraně životního
prostředí převyšuje zájem na dalším průzkumu a následném využití výhradního ložiska. Již ve stadiu
rozhodování o žádosti o stanovení průzkumného území je tedy při posuzování dalšího veřejného zájmu
správní orgán povinen posoudit nejen míru zájmu na dalším průzkumu, ale i míru zájmu na následném
využití výhradního ložiska. K tvrzení stěžovatele, že v závěru prvostupňového rozhodnutí bylo předem
vyloučeno, že by někdy v budoucnu mohlo dojít ke stanovení dobývacího prostoru v jeho prospěch,
městský soud uvedl, že takový závěr z rozhodnutí nevyplývá, protože v jeho odůvodnění je pouze
uvedeno, že zamítnutím žádosti ministerstvo předchází případným budoucím námitkám žadatele za marně
vynaložené finanční prostředky na provedený ložiskový průzkum a následné nestanovení dobývacího
prostoru pro negativní stanovisko města Kašperské Hory a Správy NP a CHKO Šumava.
K námitce, že není prokázáno, že se výhradní ložisko nachází v přírodních
rezervacích Nebe a Amalino údolí, městský soud uvedl, že poloha výhradního ložiska byla zjištěna
nejen průzkumem z roku 1993, ale i průzkumem z roku 1999. Přesné vymezení přírodních rezervací a
chráněných krajinných oblastí a vymezení výhradního ložiska a jejich vzájemné územní překrytí je
ministerstvu známo z jeho úřední činnosti, a proto nebylo třeba k této otázce provádět podrobné
dokazování, když stěžovatel k žádosti předložil mapu, z níž jsou tyto skutečnosti zřejmé.
Skutečnost, zda se průzkumné území nachází zcela na uvedených chráněných územích či zda „pouze“
zasahuje do těchto lokalit, je nerozhodná. Argumentaci ust.
§ 13 zákona č.
44/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
(dále jen „horní zákon“) označil městský soud za nepřípadnou, neboť v citovaném ustanovení je
uvedeno, co se rozumí zásobami výhradního ložiska a dále vymezuje charakteristiku podmínek
využitelnosti zásob. Nezabývá se tedy otázkou územního vymezení vyhrazeného ložiska.
Žalobní námitku, že výklad státní surovinové politiky ministerstva byl chybný,
městský soud vyhodnotil tak, že při posuzování souladu stěžovatelovy žádosti se státní surovinovou
politikou nelze vycházet pouze z její jedné části, jak to činí stěžovatel. Státní surovinová
politika se pod bodem 3.2 zabývá výslovně otázkou zlata. V tomto bodě je konkrétně uvedeno, že v
oblasti využívání ložisek drahých kovů lze uvažovat pouze o zlatě, jehož zdroje představují rezervu
pro eventuální využití v budoucnu s tím, že bude záviset na splnění zákonných, zejména ekologických,
požadavků, a to s přihlédnutím k tomu, že některá ložiska zlata se vyskytují v enviromentálně
exponovaných oblastech. Tento závěr se pak promítl i v bodě 4.1, v němž se o zlatě výslovně uvádí,
že při komplexním posouzení využitelnosti nerostných zdrojů budou brány v úvahu aspekty, které jsou
zde uvedeny, a to s ohledem na ochranu přírodních, kulturních a krajinných hodnot. Ministerstvo se
od obsahu státní surovinové politiky neodchýlilo. Nelze přehlédnout ani rozhodnutí Ministerstva
průmyslu a obchodu ze dne 19. 6. 2002, kterým bylo rozhodnuto o odpisu zásob výhradního ložiska
Kašperské Hory z bilančních zásob do zásob nebilančních. Toto rozhodnutí je platné, a je ho proto
třeba respektovat. Stanovisko Ministerstva průmyslu a obchodu ze dne 3. 12. 2007 předložené
stěžovatelem bylo vydáno až po vydání napadeného rozhodnutí a nelze tedy vytýkat ministerstvu, že se
jím nezabýval. Proto k němu nemůže přihlížet ani městský soud.
K námitkám, které stěžovatel uplatnil v replikách, městský soud nepřihlédl, protože
byly uplatněny po uplynutí lhůty, která je zákonem stanovena pro podání žaloby. Pokud stěžovatel
navrhoval doplnění dokazování výslechem svědků RNDr. R. N. a RNDr. P. Š., městský soud pro ně
neshledal důvody, protože tito svědkové by se mohli vyjádřit ke státní surovinové politice, a ta je
jednoznačně vyjádřena v dokumentu schváleném usnesením vlády. Ani návrh stěžovatele na doplnění
dokazování znaleckým posudkem k posouzení opodstatněnosti veřejného zájmu na průzkumu daného ložiska
neshledal městský soud důvodným, neboť se jedná o posouzení právní otázky.
Proti tomuto rozsudku podal stěžovatel v zákonné lhůtě kasační stížnost z důvodů
uvedených v ust. § 103 odst. 1 písm.
a), b) a
d) s. ř. s. Podle stěžovatele městský
soud dospěl k nesprávnému právnímu názoru, že ministerstvo neporušilo ust.
§ 89 odst. 2 správního řádu. Veškerá
věcná argumentace stěžovatele v rozkladu, žalobě i replikách totiž zůstala jak ministerstvem, tak
městským soudem zcela bez povšimnutí a vypořádání. Stěžovatel také vyjádřil nesouhlas s právním
názorem městského soudu, že je povinností odvolacího orgánu přezkoumat napadené rozhodnutí z
hlediska souladu s právními předpisy v celém rozsahu, aniž by byl vázán uplatněnými námitkami,
kterými není třeba se zabývat. V této souvislosti poukázal na to, že ani městský soud ani
ministerstvo se nevypořádaly s otázkou veřejného zájmu, tedy, že nedošlo k prokázání zákonem
požadovaného „převýšení“ veřejného zájmu nad zájmem na vlastním průzkumu ložiska. Povinnost
ministerstva přezkoumat námitky obsažené v rozkladu jednoznačně vyplývá z příslušných ustanovení
správního řádu a prokazatelně nebyla splněna. Místo přezkoumání, zda ministerstvo splnilo svoji
zákonnou povinnost, však městský soud bez dalšího převzal jeho názor, že „existence zájmu na ochraně
předmětného území převyšuje nad zájmem na průzkumu a následném využití území“, přičemž v řízení nic
z toho nebylo prokázáno a naopak stěžovatel veškerou argumentaci vedenou tímto směrem vyvrátil.
Stěžovatel rovněž nesouhlasil se závěrem městského soudu, že v žalobě
nekonkretizoval, s jakými námitkami se ministerstvo v rozhodnutí o rozkladu nevypořádalo. Jelikož se
nevypořádalo prakticky s žádnou rozkladovou námitkou, bylo povinností městského soudu se postupem
ministerstva zabývat. Dále se stěžovatel neztotožnil s názorem městského soudu, že mu sice lze
přisvědčit, že z odůvodněni napadeného rozhodnutí není zřejmé, jaké konkrétní stanovisko k
jednotlivým námitkám ministerstvo zaujalo, nicméně z hlediska věcného je zřejmé, že obsah
stěžovatelem uplatněných námitek byl posuzován a bylo zaujato stanovisko k věci samé.
Stěžovatel dále zpochybnil právní názor městského soudu, že nedostatky
prvostupňového rozhodnutí byly odstraněny tím, že ministerstvo v rozporu s ust.
§ 89 odst. 2 správního řádu rozšířilo
odůvodnění prvostupňového rozhodnutí o zcela nové skutečnosti, Ministerstvo podle stěžovatele
postupovalo nesprávně, neboť použilo nové skutečnosti. Toto vybočení z mezí správního uvážení nad
rámec přezkoumávaného rozhodnutí bylo jednoznačně pochybením způsobujícím nezákonnost rozhodnutí o
rozkladu. Městský soud tak nevzal v potaz, že ministerstvo v rozhodnutí o rozkladu nahradilo
rozhodovací činnost správního orgánu I. stupně a v tomto směru je dán důvod kasační stížnosti podle
ust. § 103 odst. 1 písm. d) s. ř.
s.
Stěžovatel také vyjádřil nesouhlas s výkladem městského soudu co se týče obsahu
státní surovinové politiky. Žádost o stanovení průzkumného území byla z hlediska bodu 2.5 státní
surovinové politiky v naprostém souladu s tímto dokumentem a opačný závěr ministerstva i městského
soudu je nesprávný. Městský soud nezohlednil, že ministerstvo neprokázalo rozpor se státní
surovinovou politikou, a pominul i to, že se s touto rozkladovou námitkou nevypořádalo. Na tuto
žalobní námitku pak nijak nereagoval ani městský soud. Naprosto nepřípustně také vyložil obsah
státní surovinové politiky. Zcela přitom pominul, že údajný rozpor se státní surovinovou politikou
nebyl ve správním řízení prokázán. Další pochybení městského soudu spočívá v tom, že nepřezkoumal
námitku, ve které bylo poukazováno na text části 2.5 státní surovinové politiky jasně deklarující
zájem státu na průzkumu ložisek nerostů jako domácích surovinových zdrojů. Stěžovatel naopak
prokázal odkazem na konkrétní části státní surovinové politiky, že její součástí je státem jasně
deklarovaný zájem na průzkumu ložisek nerostů. Městský soud pominul i to, že se ministerstvo s touto
námitkou nevypořádalo. Stěžovatel rovněž nesouhlasil s jeho interpretací bodu 3.2. státní surovinové
politiky, neboť od doby přijetí státní surovinové politiky v roce 1999 došlo k podstatnému vývoji.
Byl schválen zákaz kyanidového loužení rud, což je ekologické opatření, kterým Česká republika
zajišťuje ochranu svého životního prostředí. Cena zlata se od přijetí státní surovinové politiky
zvýšila o 300 %, přičemž Česká republika dosud zůstává zcela odkázána na dovoz této komodity.
Argumentuje - li městský soud tím, že vychází ze znění státní surovinové politiky, která nebyla
měněna, tuto nemohl příslušný orgán státu změnit, když nemá k dispozici podklady pro změnu, kterými
jsou právě informace o ložisku, které stěžovatel jako báňský podnikatel hodlal nabídnout státu Je-li
mu takto čistě formálně bráněno, aby prozkoumal a posoudil využitelnost přírodního nahromadění
nerostů, potom jak správní orgán, tak i městský soud zabraňují použít jediný zákonem stanovený
postup, jimž lze ověřit existenci nerostného bohatství jako přírodního zdroje a zajistit jeho
zákonem stanovenou ochranu. Ministerstvo i městský soud tedy postupovaly v přímém rozporu s
čl. 7 Ústavy.
V rámci stížního důvodu podle ust.
§ 103 odst. 1 písm. b) s. ř. s.
poukázal stěžovatel na to, že ani městský soud ani ministerstvo se nevypořádaly s otázkou veřejného
zájmu. Městský soud se vůbec nezabýval žalobní námitkou, že v napadeném rozhodnutí není uvedeno, o
jaký veřejný zájem se jedná, není prokázáno, že se vůbec o veřejný zájem jedná a jakým způsobem
tento neprokázaný a nekonkretizovaný veřejný zájem převyšuje zájem na dalším průzkumu a následném
využití výhradního ložiska. Městský soud navíc vůbec nevzal v potaz to, že veřejný zájem na šetrném
využití ložisek nerostů jako jednoho z přírodních zdrojů má naopak oporu přímo v
čl. 7 Ústavy.
Městský soud podle stěžovatele rovněž nesprávně hodnotil jeho žalobní námitku, že
není prokázáno, že výhradní ložisko se nachází v přírodních rezervacích Nebe a Amalino údolí.
Vycházel totiž z nesprávného závěru, že se nachází na území CHKO Šumava a zčásti v I. a II. zóně
chráněného území, jak vyplývá z mapy předložené stěžovatelem. Ze snímku pozemkové mapy s nákresem
průzkumného území Kašperské Hory, vyhotoveného Ing. Miroslavem Brtnou, jednoznačně vyplývá, že
průzkumné území zasahuje do těchto lokalit pouze okrajově. Městský soud oproti tomu dospěl k
nesprávnému závěru a zcela pominul prokázanou skutečnost, že ložisko se nachází nikoliv na území
CHKO Šumava, které je stanoveno na povrchu, nýbrž v hloubce horninového masivu pod povrchem a nelze
je ani v budoucnosti dobývat jinak než hlubinnou těžbou. Navíc toto ložisko bylo již v historických
dobách vydobyto, jak dokazují pozůstatky po minulém dobývání, které nijak nenarušilo předmět ochrany
přírody. Průmět ložiska na povrch nemůže vyvolat dotčení zájmů ochrany přírody, které jsou
materiálně vzato vázány na povrch. V této souvislosti stěžovatel připomněl, že průzkum má spočívat v
přehodnocení ložiska podle současných podmínek využitelnosti, a nemůže se tedy zájmů ochrany přírody
vůbec v ničem dotknout, natož s nimi být v zásadním rozporu. Stejná argumentace platí i pro přírodní
rezervace, které jsou vymezeny uvnitř CHKO.
Dále je podle stěžovatele dán i stížní důvod podle ust.
§ 103 odst. 1 písm. d) s. ř. s., neboť
městský soud se s žalobními námitkami ohledně údajného rozporu jeho žádosti s veřejným zájmem a se
státní surovinovou politikou vypořádal nedostatečně či vůbec. Samotný průzkum nemá s otvírkou a
těžbou z hlediska povolovacího režimu žádnou souvislost. Stěžovatel si je vědom toho, že povolení
průzkumu mu nedává žádnou právní garanci pozdějšího povolení těžby a je srozuměn s případným
rizikem, že by mu po provedeném průzkumu v dané lokalitě obnovení těžby nebylo povoleno.
Stěžovatel také městskému soudu vytkl, že neprovedl navržené důkazy (výslech
svědků) a místo toho sám vyložil znění státní surovinové politiky bez znalosti odborných hledisek a
souvislostí. Stěžovatel připomněl, že státní surovinová politika jasně deklaruje zájem státu na
průzkumu ložisek nerostů v bodě 2.5. Městský soud zcela pominul argumenty, že v mezidobí došlo ke
změně situace, co se týče zvýšení cen zlata na světovém trhu. Rovněž nepřihlédl ani k argumentům, že
právě uvedení svědkové by se měli vyjádřit ke změně situace v oblasti ochrany životního prostředí a
k otázce nových metod zjišťování výtěžnosti ložiska, která se promítá i do koncepce státní
surovinové politiky. Dále stěžovatel městskému soudu vytkl, že nepřipustil doplnění dokazování
znaleckým posudkem s odůvodněním, že se jedná o posouzení otázky právní, které musí učinit
ministerstvo. Ministerstvo se však s touto otázkou nevypořádalo, neboť nezdůvodnilo, v čem spatřuje
nesoulad stěžovatelovy žádosti s veřejným zájmem. Pokud městský soud nedoplnil dokazování navrženým
způsobem, nezjistil dostatečně skutkový a právní stav, z něhož měl vycházel při svém rozhodování.
Svým přístupem tak toleroval postup ministerstva, při němž bylo rozhodováno neodůvodněně rozdílně v
obdobných případech. Jestliže u ostatních nerostů je průzkumné území vždy stanoveno, průzkum zlata
byl bezdůvodně zamítnut. Tvrzení, že na stanovení průzkumného území není zákonný nárok, však
neznamená, že správní orgán může rozhodovat, aniž by řádně zdůvodnil své rozhodnutí v souladu s
příslušnými právními předpisy. Stěžovatel proto navrhl zrušení napadeného rozsudku a vrácení věci
městskému soudu k dalšímu řízení.
Ministerstvo ve vyjádření ke kasační stížnosti vyjádřilo nesouhlas s tím, že bylo
porušeno ust. § 89 odst. 2 správního
řádu. Správní řízení tvoří jeden celek a smyslem odvolacího řízení je i odstranění případných vad
řízení. V případě napadaného rozhodnutí nemohlo jít o porušení citovaného ustanovení, jelikož
ministerstvo prvostupňové rozhodnutí přezkoumalo v zákonném rozsahu včetně zákonnosti, správnosti a
mezí přípustnosti správního uvážení. V plném rozsahu se ztotožnilo se závěrem správního orgánu I.
stupně a pouze rozšířilo v odůvodnění svého rozhodnutí argumentaci o další zákonný důvod zamítnutí
žádosti. Rozpor žádosti se státní surovinovou politikou je podle ust. § 4a odst. 6 zákona o
geologických pracích jedním ze zákonných důvodů pro zamítnuti žádosti o stanovení průzkumného území.
Státní surovinová politika je veřejnosti přístupný dokument schválený usnesením vlády, ministerstvu
podrobně známý z jeho úřední činnosti. To, že ministerstvo použilo jeho obsah jako další argument,
nelze považovat za odůvodnění rozhodnutí zcela novými skutečnostmi. K zamítnutí žádosti stačilo, aby
byl naplněn pouze jeden ze zákonných důvodů uvedených v citovaném ustanovení. Doplnění odůvodnění o
další důvod tedy nemůže způsobit nezákonnost rozhodnuti o rozkladu. Souladem žádosti se státní
surovinovou politikou se ministerstvo zabývalo obligatorně z hlediska posouzení souladu
prvostupňového rozhodnutí s právními předpisy.
Ke stížní námitce týkající se chybného výkladu státní surovinové politiky
ministerstvo vyjádřilo přesvědčení, že nepřekročilo meze uvážení dané mu zákonem a že jeho správní
úvaha je logická a založená na skutečném stavu věci. Na stanovení průzkumného území není právní
nárok. Jedná se o řízení, ve kterém stát jako vlastník rozhoduje o dalším nakládání se svým majetkem
a nemůže být „nucen“ podnikatelským subjektem k nakládání se svým majetkem proti své vůli. Ložisko
bylo administrativně odepsáno z bilančních zásob z důvodu střetu zájmů na ochraně přírody a krajiny.
Stát má na základě minulých geologických průzkumů k dispozici dostatek informací, na základě nichž
je možné dostát požadavku státní surovinové politiky, tedy chránit předmětné ložisko pro jeho
případné využití v budoucnosti. Pokud je ve správním řízení zjištěna skutečnost, která znemožňuje
podané žádosti vyhovět, správní orgán žádost zamítne, bez nutnosti vypořádávat se s dalšími
individuálními námitkami žadatele (§ 51 odst.
3
správního řádu). Ministerstvo ve svém rozhodnutí jasně uvedlo, že důvodem pro zamítnutí žádosti byl
rozpor se státní surovinovou politikou a skutečnost, že další veřejný zájem převyšuje zájem na
dalším průzkumu a využití ložiska. Ve správním řízeni o stanoveni průzkumného území vystupuje stát
prostřednictvím příslušného orgánu státní správy nejen jako ochránce veřejných zájmů, ale i jako
vlastník ložiska vyhrazeného nerostu. Neexistuje žádný závazný výklad státní surovinové politiky a
její výklad a aplikace přísluší pouze ministerstvu v konkrétním správním řízení.
Ministerstvo také vyslovilo nesouhlas s tvrzením stěžovatele, že ve správním řízení
nebylo prokázáno, že výhradní ložisko se nachází v přírodních rezervacích Nebe a Amálino údolí. Na
základě ust. § 6 odst. 1 a ust.
§ 29 odst. 1 horního zákona vede
ministerstvo evidenci zjištěných ložisek vyhrazených nerostů. Na ochranu výhradního ložiska
Kašperské hory bylo vyhlášeno chráněné ložiskové území podle ust.
§ 16 horního zákona a toto území bylo
zavedeno do evidence ministerstva v souladu s ust.
§ 29 odst. 2 horního zákona. Přírodní
rezervace Nebe a Amálino údolí byly vyhlášeny jako zvláště chráněná území podle ust.
§ 33 zákona č.
114/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a
jejich správa spadá do působnosti Správy NP a CHKO Šumava, jejíž odborné vyjádření je součástí
správního spisu. Existence a lokace výhradního ložiska Kašperské hory, stejně jako přesné územní
vymezení přírodních rezervací a chráněných krajinných oblastí, a jejich vzájemné územní překrytí,
jsou skutečnosti známé ministerstvu z jeho úřední činnosti, a proto nemělo důvod ke zpochybňování
stanoviska odborného orgánu státní správy na úseku ochrany přírody a krajiny. Je také zřejmé, že
oním převažujícím veřejným zájmem, je zájem na ochraně přírody a krajiny. Rozhodnutí ministerstva
rovněž vychází ze skutečnosti, že zásoby nerostů, z nichž lze průmyslově vyrábět kovy, byly na
výhradním ložisku Kašperské Hory rozhodnutím Ministerstva průmyslu a obchodu ze dne 17. 5. 2002
odepsány a převedeny do nebilančních zásob v souladu s ust. § 14a odst. 2 písm. c) horního zákona,
jelikož by vydobytí zásob předmětného vyhrazeného nerostu ohrozilo zákonem chráněné obecné zájmy,
zejména ochranu životního prostředí a význam ochrany převyšuje zájem na vydobytí těchto zásob.
Ke stížní námitce, že průzkum nemá s otvírkou a těžbou z hlediska povolovacího
režimu žádnou souvislost, ministerstvo uvedlo, že geologický průzkum je vždy účelově zaměřený,
prováděný s určitým jasně definovaným cílem. Pro posouzení potřeby, resp. zájmu, státu na provedení
ložiskového průzkumu je tak třeba vždy též posoudit, zda jeho účel (cíl) je tím, co je v souladu s
veřejným zájmem, a nemůže být rozlišováno, zda je tento veřejný zájem definován zvláštním zákonem
nebo je stanoven v závazných vládních dokumentech, popř. jde o zájmy na obraně státu nebo jeho
zahraniční závazky. Ministerstvo ve svém rozhodnutí jednoznačně uvedlo, jaký je důvod nevyhovění
žádosti stěžovatele a na čem založilo svou správní úvahu. Státní surovinová politika jednoznačně
stanoví, že ložiska zlata představují rezervu pro eventuální využití v budoucnosti a ministerstvu se
ukládá zabezpečení ochrany zásob těchto ložisek a ponechání těchto zásob jako rezervy pro případné
ekologicky příznivé využití budoucími generacemi. Městský soud zcela v souladu s ust. § 4a odst. 6
zákona o geologických pracích konstatoval, že při rozhodování o žádosti stěžovatele byl správním
orgánem správně vážen nejen zájem státu na dalším průzkumu tohoto výhradního ložiska, ale také jeho
zájem na jeho následném využití. Při podání jakékoli žádosti o stanovení průzkumného území je vždy
posuzován soulad žádosti se státní, popř. regionální, surovinovou politikou, přičemž je nutné
aplikovat
relevantní
ustanovení státní surovinové politiky s ohledem na to, o jaký nerost se jedná.
Ministerstvo v 90-tých letech pozastavilo přidělování dalších průzkumných území na ložiscích zlata.
Tento postup byl následně závazně zakotven do státní surovinové politiky, aby bylo zajištěno, že
zásoby zlata budou ponechány jako rezerva. Ze všech uvedených důvodů ministerstvo navrhlo zamítnutí
kasační stížnosti.
Město Kašperské Hory se ve svém vyjádření ztotožnilo s kvalitním a důkladně
koncipovaným vyjádřením ministerstva a uvedlo, že není pravdou, že by se městský soud a ministerstvo
nezabývaly argumentací stěžovatele. Je faktem, že pokud správní orgán zjistí v průběhu řízení
skutečnost znemožňující žádosti vyhovět, další dokazování již neprovádí a žádost bez dalšího s
ohledem na zásadu ekonomie řízení zamítne (§ 51
odst. 3 správního řádu).
Pokud tedy správní orgán I. stupně zjistil záporné stanovisko dotčeného orgánu a z
dokladů o odpisu provedeném Ministerstvem průmyslu a obchodu v roce 2002 pak i jasně deklarovanou
převahu veřejného zájmu na ochraně přírody a krajiny nad případnými zájmy na vydobytí nerostu, neměl
jinou možnost, než žádost zamítnout. Ministerstvo tento postup po právu potvrdilo a pouze v
odůvodnění uvedlo i to, že vyhovění žádosti by bylo v rozporu se státní surovinovou politikou. Tím
nijak nevybočilo z mezí rozkladového přezkumu. Nešlo o nové skutkové okolnosti, ale o již dávno
známé a v řízení namítané a projednávané právní okolnosti a souvislosti. Podstata problému spočívá v
soukromém podnikatelském zájmu stěžovatele, který se snaží dotlačit stát k tomu, aby mu uvedené
ložisko zpřístupnil k formálnímu provedení geologického průzkumu, o který by se pak mohl opřít a
uplatňovat právo přednosti při udělení předchozího souhlasu ke stanovení dobývacího prostoru podle
horního zákona, a pak i k těžbě. Proto stěžovatel navrhuje doplnění dokazování provedením důkazů,
které jsou neúčelné. Město Kašperské Hory rovněž odkázalo na svá vyjádření ve věci ze dne 16. 2. a
23. 2. 2009.
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek v souladu s ustanovením
§ 109 odst. 2 a
3 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody,
které uplatnil stěžovatel v podané kasační stížnosti, a přitom sám shledal vadu uvedenou v odstavci
3, k níž musel přihlédnout z úřední povinnosti.
Ve smyslu ust. § 109 odst.
3 s.ř.s. se Nejvyšší správní soud zabýval otázkou, zda městský soud postupoval v souladu se
zákonem, když jednal s městem Kašperské Hory jako s osobou zúčastněnou na řízení.
Stěžovatel v žalobě označil město Kašperské Hory jako osobu zúčastněnou na řízení.
Městský soud v souladu s ust. § 34 odst.
2 s. ř. s. přípisem ze dne 4. 4. 2008 vyrozuměl město Kašperské Hory o probíhajícím řízení,
poučil je o právech osoby zúčastněné na řízení a vyzval, aby ve lhůtě 15 dnů od doručení vyrozumění
oznámilo, zda bude v řízení uplatňovat práva osoby zúčastněné na řízení s tím, že oznámení lze
učinit pouze v této lhůtě. Toto vyrozumění bylo městu Kašperské Hory doručeno dne 8. 4. 2008 na
adresu městského úřadu. V uvedené lhůtě město Kašperské Hory nereagovalo. Teprve podáním označeným
„vstup zúčastněné osoby do soudního řízení“ ze dne 1. 10. 2008 doručeným městskému soudu téhož dne
prostřednictvím elektronické pošty a potvrzeným v zákonné lhůtě písemným podáním shodného obsahu
oznámilo město Kašperské Hory, že bude uplatňovat práva osoby zúčastněné na řízení. V tomto podání
mimo jiné uvedlo, že se o předmětném soudním řízení dozvědělo na základě dotazu na městském soudě.
Následně se vyjádřilo k žalobě v podáních ze dne 16. 2. 2009 a ze dne 23. 2. 2009 a jeho zástupce se
také zúčastnil jednání u městského soudu dne 17. 2. 2009 a 28. 4. 2009. Rozsudek městského soudu byl
zástupci města Kašperské hory doručen dne 29. 5. 2009. V odůvodnění rozsudku městský soud k
postavení města Kašperské Hory jako osoby zúčastněné na řízení uvedl, že „nemá pochybnosti o tom, že
město Kašperské Hory je osobou zúčastněnou na řízení ve smyslu
§ 34 odst. 1 s. ř. s., když ze spisového
materiálu je zřejmé, že požadované průzkumné území by zasahovalo do území této obce v rozloze 3,18
km2.“
Institut osoby zúčastněné na řízení relativně uceleně upravuje ust.
§ 34 s. ř. s. Z odst. 1 citovaného
ustanovení vyplývá, že pro to, aby se určitý subjekt stal osobou zúčastněnou na řízení, musí být
splněny dvě podmínky. První podmínka je materiální a splňuje ji ten, kdo je přímo dotčen ve svých
právech a povinnostech vydáním napadeného správního rozhodnutí, resp. nečinností správního orgánu, a
dále ten, kdo může být přímo dotčen zrušením správního rozhodnutí soudem či vydáním soudního
rozhodnutí podle návrhu, ale není účastníkem řízení, protože nepodal žalobu. Druhá podmínka je
formální a splní ji ten, kdo výslovně oznámí, že bude v řízení práva osoby zúčastněné na řízení
uplatňovat. K uvedeným podmínkám lze odkázat na rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 9.
2004, č. j. 7 As 33/2003 - 80
(publikován pod č. 489/2005 Sb. NSS), ze dne 16. 7. 2009, č. j.
8 Afs 15/2009 - 129, ze dne dostupné na
www.nssoud.cz). Teprve kumulativním splněním obou podmínek se subjekt stává osobou zúčastněnou na
řízení se všemi procesními právy z tohoto postavení vyplývajícími.
Průzkumné území, jehož stanovení se stěžovatel ve správním řízení domáhal, mělo být
situováno na katastrálním území města Kašperské Hory a z tohoto důvodu také bylo město Kašperské
Hory účastníkem správního řízení (§ 4a odst.
2 zákona o geologických pracích). Nejvyšší správní soud proto nemá pochybnosti o tom, že
město Kašperské Hory splňuje materiální podmínku ve smyslu ust.
§ 34 odst. 1 s. ř. s.
Jinak je tomu však se splněním podmínky formální. Město Kašperské Hory totiž ve
stanovené patnáctidenní lhůtě na vyrozumění městského soudu nereagovalo a oznámení, že uplatňuje
práva osoby zúčastněné na řízení, doručilo městskému soudu až cca pět měsíců po marném uplynutí této
lhůty. Tuto skutečnost ponechal městský soud v průběhu řízení o žalobě i v napadeném rozsudku zcela
bez povšimnutí.
Přitom z ust. § 34 odst.
2 věta druhá za středníkem s. ř. s. vyplývá, že u subjektů, které jsou podle tohoto
ustanovení předsedou senátu vyrozuměny o probíhajícím řízení a vyzvány k oznámení, zda budou práva
osoby zúčastněné na řízení uplatňovat, je možnost splnění formální podmínky limitována lhůtou
určenou předsedou senátu. Stanoví-li citované ustanovení, že „takové oznámení lze učinit pouze v
této lhůtě“, nelze podle Nejvyššího správního soudu dospět k jinému závěru, než že zmeškání této
lhůty má za následek nesplnění formální podmínky pro to, aby se mohl určitý subjekt stát osobou
zúčastněnou na řízení. Jsou li totiž právní následky spojené s právním úkonem vázány na určitou
lhůtu, ať již stanovenou zákonem nebo určenou soudem, lze jej úspěšně provést jen v této lhůtě.
V této souvislosti je třeba uvést, že zatímco nesplnění podmínky materiální v
zásadě není možné jakkoliv zhojit, zmeškání lhůty stanovené soudem pro oznámení uplatnění práv osoby
zúčastněné na řízení lze z vážných omluvitelných důvodů na žádost prominout
(§ 40 odst. 5
s. ř. s.). S. ř. s. totiž v ust. § 34 odst.
2, na rozdíl od jiných ustanovení, např.
§ 62 odst. 3,
§ 72 odst. 4,
§ 80 odst. 2,
§ 84 odst. 2,
§ 93 odst. 3,
§ 106 odst. 2 a
§ 115 odst. 3 s. ř. s., výslovně
nestanoví, že zmeškání této lhůty prominout nelze. V daném případě, i když město Kašperské Hory
lhůtu zmeškalo, o její prominutí dosud nepožádalo.
Nedodržení lhůty stanovené podle ust.
§ 34 odst. 2 s. ř. s. logicky nepřichází
v úvahu u subjektů, jimž soud žádnou lhůtu nestanovil, tj. u těch, které uplatnily práva osoby
zúčastněné na řízení z vlastní iniciativy. Tyto subjekty formální podmínku bez dalšího splňují a
zkoumat bude nutno pouze splnění podmínky materiální. V takovém procesním postavení však město
Kašperské Hory v dané věci není, na čemž nic nemění ani to, že své oznámení, že uplatňuje práva
osoby zúčastněné na řízení, formulovalo takovým způsobem, jako by se o probíhajícím řízení dozvědělo
až dotazem na městském soudě. Podle obsahu soudního spisu je ale nepochybné, že město Kašperské Hory
bylo o probíhajícím řízení v souladu se zákonem vyrozuměno přípisem městského soudu ze dne 4. 4.
2008, který mu byl řádně doručen dne 8. 4. 2008. Přípis obsahoval rovněž poučení, že předmětné
oznámení lze učinit pouze ve stanovené lhůtě. Město Kašperské Hory tedy nelze považovat za subjekt,
který, ač nebyl soudem vyzván, uplatnil v průběhu řízení práva osoby zúčastněné na řízení a který by
tedy automaticky splňoval formální podmínku stanovenou v ust.
§ 34 odst. 1 s. ř. s.
Pokud se jedná o délku lhůty stanovené předsedou senátu, stejně jako u jiných
soudcovských lhůt musí být i tato přiměřená povaze úkonu. Vzhledem k tomu, že případná reakce na
vyrozumění podle ust. § 34 odst. 2 s. ř.
s. je úkonem nevyžadujícím podrobnou právní argumentaci, byla podle Nejvyššího správního soudu
patnáctidenní lhůta stanovená v dané věci městským soudem přiměřená.
Z ust. § 34 odst. 4 s.
ř. s. vyplývá, že v případě, kdy se určitý subjekt domáhá postavení osoby zúčastněné na řízení a
nesplňuje pro to podmínky, musí soud usnesením vyslovit, že takový subjekt osobou zúčastněnou na
řízení není. Tento postup je pak nutno užít nejen v případě nesplnění podmínky materiální
(nedostatek přímého dotčení na právech), ale rovněž v případě nedodržení lhůty stanovené podle ust.
§ 34 odst. 2 s. ř. s. V dané věci městský
soud pochybil tím, že poté, co město Kašperské Hory po uplynutí stanovené lhůty opožděně oznámilo
svůj vstup do řízení, nevydal usnesení podle ust.
§ 34 odst. 4 s. ř. s. a místo toho s ním
jako s osobou zúčastněnou na řízení jednal. Nejvyšší správní soud se proto musel dále zabývat
otázkou, zda tato vada řízení byla takové intenzity, že mohla mít za následek nezákonnost napadeného
rozsudku.
V této souvislosti je vhodné poukázat na situaci
de facto
opačnou, a sice na
případy, kdy soud opomenul o probíhajícím řízení o žalobě vyrozumět osoby, které splňují materiální
podmínku pro vstup do řízení. V rozsudku ze dne 2. 5. 2007, č. j.
5 As 3/2007 - 68 (dostupný na www.nssoud.cz)
Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že pokud žalobce v žalobě neoznačil osobu, o jejímž postavení
osoby zúčastněné na řízení před soudem nebylo již podle napadeného správního rozhodnutí pochyb, bylo
povinností předsedy senátu tuto osobu vyrozumět o probíhajícím řízení a vyzvat ji, aby oznámila, zda
bude svá práva v řízení uplatňovat. Nedostál - li krajský soud této povinnosti a takovou osobu v
řízení zcela pominul, trpí jeho rozhodnutí vadou, pro kterou je nutno jej zrušit
[§ 103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.]. V
rozsudku ze dne 21. 12. 2005, č. j. 1 As 39/2004 -
75 (publikovaný pod č. 1479/2008 Sb. NSS) pak dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že
„ustanovení § 34 odst. 2 s. ř. s.
předpokládá aktivní postup soudu při zjišťování okruhu možných osob zúčastněných na řízení. Jestliže
krajský soud nevyrozuměl o probíhajícím řízení účastníka správního řízení odlišného od žalobce,
který splňoval podmínky § 34 odst. 1 s.
ř. s. (zde stavebník), zatížil řízení vadou, která mohla mít za následek nezákonné rozhodnutí o věci
samé.“ Ve vztahu k zákonnosti napadeného rozsudku však v tomtéž rozsudku vyslovil, že „takové
pochybení soudu nemá vliv na zákonnost rozhodnutí o věci samé (rozsudku), pokud bylo správní řízení
stiženo tak závažnou vadou, že rozhodnutí správního orgánu z něj vzešlé nelze přezkoumat v mezích
žalobních bodů (§ 76 odst. 1 s. ř. s.), a
soud je tak může zrušit i bez návrhu, nebo pokud je rozhodnutí správního orgánu nicotné
(§ 76 odst. 2 s. ř. s.).“ V rozsudku ze
dne 18. 12. 2007, č. j. 8 Aps 8/2007 - 90
(dostupný na www.nssoud.cz), pak Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že osoba, která byla přímo
dotčena ve svých právech a povinnostech vydáním napadeného rozhodnutí, má právo oznámit vstup do
řízení i v jeho kasační fázi. V citovaném rozsudku dále mimo jiné uvedl, že účastenství osoby, která
svůj vstup do řízení oznámila až v řízení o kasační stížnosti, „nebylo natolik zjevné, aby vznikla
povinnost krajského soudu dotázat se jí z úřední povinnosti, zda bude uplatňovat práva osoby
zúčastněné na řízení“.
Z judikatury Nejvyššího správního soudu lze tedy dovodit několik kritérií pro
řešení situace, kdy v řízení o žalobě krajský (městský) soud nevyrozumí osobu přicházející v úvahu
jako osoba zúčastněná na řízení. Je-li taková osoba označená již v žalobě nebo je-li existence
takové osoby zjevná z obsahu správního rozhodnutí či správního spisu, je takové opomenutí důvodem
pro zrušení napadeného soudního rozhodnutí pro jinou vadu řízení
[§ 109 odst. 3 ve spojení s
§ 103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.]. To
však neplatí v případě, kdy napadené správní rozhodnutí bylo krajským (městským) soudem správně
zrušeno pro některý z důvodů, ke kterým je nutno přihlížet z úřední povinnosti, např. pro
nepřezkoumatelnost ve smyslu ust. § 76 odst. 1
písm. a)
s. ř. s., bez ohledu na to, zda byl tento důvod namítán v žalobě. Dále nelze za jinou vadu řízení
před krajským (městským) soudem považovat případy, kdy to, že určitá osoba splňuje materiální
podmínku podle ust. § 34 odst. 1 s. ř.
s., není natolik zjevné, aby krajskému soudu vznikla povinnost takovou osobu vyrozumět o
probíhajícím řízení ve smyslu odst. 2 citovaného ustanovení.
Uvedené závěry jsou v modifikované podobě aplikovatelné i na situaci, která nastala
v dané věci, tj. na případ, kdy městský soud jako s osobou zúčastněnou na řízení jednal se
subjektem, který nesplňoval některou ze zákonných podmínek. Nelze přitom jednoznačné stanovit, kdy
má skutečnost, že krajský (městský) soud jednal jako s osobou zúčastněnou na řízení s někým, komu
toto postavení nepřísluší, alespoň potenciální vliv na zákonnost rozhodnutí ve věci. V této
souvislosti je třeba uvést, že ust. § 103
odst. 1 písm. d)
s. ř. s. (ve spojení s § 109 odst. 3 s.
ř. s.) nehovoří o vadě, která měla vliv na zákonnost rozhodnutí, ale o vadě, která mohla takový vliv
mít. Pro závěr o nutnosti aplikace citovaného ustanovení tedy postačí i důvodná pochybnost o
zákonnosti napadeného rozhodnutí v příčinné souvislosti se zjištěnou vadou řízení.
V daném případě Nejvyšší správní soud takovou důvodnou pochybnost má. Město
Kašperské Hory se totiž po oznámení vstupu do řízení velmi obsáhle a opakovaně k věci vyjádřilo a
navrhlo provedení důkazu výslechem RNDr. J. Na tato vyjádření pak reagoval stěžovatel replikami
obsahujícími další argumenty pro zrušení napadeného správního rozhodnutí, s nimiž se následně musel
vypořádat městský soud. Zástupce města Kašperské Hory se rovněž zúčastnil jednání u městského soudu.
Vzhledem k tomu, že město Kašperské Hory svůj vstup do řízení oznámilo po uplynutí soudem stanovené
lhůty a poté v řízení aktivně činilo procesní úkony, dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že
jednal-li městský soud s městem Kašperské Hory jako s osobou zúčastněnou na řízení, zatížil řízení
vadou, která mohla mít za následek nezákonnost napadeného rozsudku, přičemž napadený rozsudek je z
tohoto důvodu nepřezkoumatelný pro jinou vadu řízení
[§ 103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.].
I přes to, že město Kašperské Hory nesplnilo jednu z podmínek pro to, aby v soudním
řízení mohlo mít postavení osoby zúčastněné na řízení, Nejvyšší správní soud s ním jako s osobou
zúčastněnou na řízení jednal. Řízení o kasační stížnosti je sice samostatným řízením o mimořádném
opravném prostředku proti pravomocnému rozhodnutí krajského (městského) soudu ve správním soudnictví
(§ 102 s. ř. s.), nicméně s předcházejícím
řízením před krajským (městským) soudem je velmi úzce provázáno.
Podle ust. § 105 odst.
1 s. ř. s. jsou účastníky řízení o kasační stížnosti stěžovatel a všichni, kdo byli účastníky
původního řízení. Okruh účastníků řízení o kasační stížnosti je tedy (s výjimkou případů, kdy
kasační stížnost podává osoba zúčastněná na řízení, příp. některá z osob uvedených ust.
§ 106 odst. 2 věta druhá s. ř. s., nebo
případů specifických - např. kasační stížnost advokáta proti usnesení o jeho ustanovení) fakticky
shodný s okruhem účastníků řízení o žalobě.
V případě osob zúčastněných na řízení s. ř. s., na rozdíl od vymezení účastníků
řízení, výslovně nerozlišuje mezi osobami zúčastněnými na řízení o žalobě a o kasační stížnosti.
Proto je podle Nejvyššího správního soudu v řízení o kasační stížnosti třeba vycházet z toho, s kým
jako s osobou na zúčastěnou na řízení jednal krajský (městský) soud, a to i v případě, že jednal se
subjektem, kterému toto postavení nepřísluší. Pokud tedy osoba zúčastněná na řízení není
stěžovatelem, její procesní postavení se v řízení před Nejvyšším správním soudem nemění. Podpůrně
lze v této souvislosti poukázat na ust. § 108
odst. 1 věta druhá s. ř. s., podle kterého krajský (městský) soud doručí kasační stížnost
mimo jiné i osobám zúčastněným na řízení a poskytne jim možnost se k jejímu obsahu vyjádřit. Již ve
fázi, kdy je kasační stížnost podána, ale ještě není předložena Nejvyššímu správnímu soudu, tedy s.
ř. s. předpokládá, že krajský soud bude komunikovat s osobami zúčastněnými na řízení a že tyto budou
mít možnost aktivně hájit svá práva i v řízení o kasační stížnosti. Důsledné rozlišování mezi
osobami zúčastněnými na řízení o žalobě a o kasační stížnosti by navíc vedlo k nutnosti v řízení o
kasační stížnosti opětovně požadovat splnění formální podmínky, tj. vyzývat subjekty, které
přicházejí v úvahu jako osoby zúčastněné na řízení, k opakovanému oznámení, že uplatňují práva osoby
zúčastněné na řízení. Takový postup by však byl formalistický a v rozporu se zásadou procesní
ekonomie.
Nejvyšší správní soud nemohl v daném případě sám vyslovit, že město Kašperské Hory
není osobou zúčastněnou na řízení, neboť z ust. §
34 s. ř. s. vyplývá, že usnesení podle odst. 4 citovaného ustanovení vydává soud, před kterým
je vedeno řízení, v jehož průběhu se určitý subjekt domáhá postavení osoby zúčastněné na řízení, tj.
v dané věci městský soud. Navíc pokud by Nejvyšší správní soud sám rozhodl podle ust.
§ 34 odst. 4 s. ř. s., odňal by tím městu
Kašperské Hory možnost bránit se kasační stížností proti případnému usnesení, že není osobou
zúčastněnou na řízení, a rovněž by eliminoval možnost požádat o prominutí zmeškání lhůty.
Ze stížních bodů uvedených v kasační stížnosti se Nejvyšší správní soud nejprve
zabýval namítanou nepřezkoumatelností napadeného rozsudku ve smyslu ust.
§ 103 odst. 1 písm. d)
s. ř. s. Uvedl - li stěžovatel, že se městský soud s žalobními námitkami vypořádal nedostatečně,
opomenul konkretizovat, o které námitky se jedná. K tomuto obecnému tvrzení proto Nejvyšší správní
soud nepřihlédl. Stěžovatel také namítal, že městský soud se vůbec nevypořádal s žalobním bodem
týkajícím se údajného rozporu jeho žádosti s veřejným zájmem a se státní surovinovou politikou. Z
odůvodnění napadeného rozsudku je nicméně zřejmé, že městský soud se těmito otázkami zabýval (str.
20 odstavec druhý a poslední, str. 21 odstavec první a str. 22 odstavec třetí), což ostatně
potvrzuje i to, že závěry v této souvislosti vyslovené městským soudem stěžovatel v kasační
stížnosti rovněž zpochybnil. Z důvodů namítaných stěžovatelem proto není napadený rozsudek
nepřezkoumatelný.
Ve vztahu k porušení procesních předpisů ve správním řízení stěžovatel v kasační
stížnosti namítal, že městský soud nesprávně vyložil ust.
§ 89 odst. 2 správního řádu, resp. že
chybně hodnotil postup ministerstva, které v rozporu s citovaným ustanovením rozšířilo důvody pro
zamítnutí žádosti.
Podle citovaného ustanovení, jehož aplikovatelnost na řízení o rozkladu vyplývá z
ust. § 152 odst. 4 správního řádu,
přezkoumává správní orgán soulad napadeného rozhodnutí a řízení, které vydání rozhodnutí
předcházelo, s právními předpisy. Správnost napadeného rozhodnutí přezkoumává jen v rozsahu námitek
uvedených v odvolání, jinak jen tehdy, vyžaduje-li to veřejný zájem. K vadám řízení, o nichž nelze
mít důvodně za to, že mohly mít vliv na soulad napadeného rozhodnutí s právními předpisy, popřípadě
na jeho správnost, se nepřihlíží; tímto ustanovením není dotčeno právo na náhradu škody způsobené
nesprávným úředním postupem.
V daném případě přezkum souladu prvostupňového rozhodnutí s právními předpisy
zahrnoval i hodnocení toho, zda správní orgán I. stupně neopomenul hodnotit některé ze zákonných
kritérií pro posouzení žádosti o stanovení průzkumného území (§ 4a odst. 6 zákona o geologických
pracích). Pokud by Nejvyšší správní soud akceptoval argumentaci stěžovatele, znamenalo by to, že
správní orgán rozhodující o odvolání (rozkladu) by v případě, že shledá existenci dalšího zákonného
důvodu pro zamítnutí žádosti, nemohl tento důvod při svém rozhodování zohlednit. Takový postup by
byl nejen zjevně nehospodárný, ale v podstatě by znamenal rezignaci na přezkum zákonnosti správních
rozhodnutí z úřední povinnosti a nemožnost napravit závažné vady prvostupňového rozhodnutí. V této
souvislosti je také nutné poukázat na ustálenou judikaturu Nejvyššího správního soudu, z níž
vyplývá, že řízení před správním orgánem I. stupně a řízení odvolací (o rozkladu) tvoří jeden celek
(viz např. usnesení rozšířeného senátu ze dne 12. 10. 2004, č. j.
5 Afs 16/2003 - 56 a rozsudky ze dne 28. 12.
2007, č. j. 4 As 48/2007 - 80, či ze dne 26. 2.
2010, č. j. 4 Ads 123/2009 - 99). Pokud tedy
ministerstvo v rozhodnutí o rozkladu uvedlo jako další důvod pro zamítnutí stěžovatelovy žádosti
její rozpor se státní surovinovou politikou, nepostupovalo v rozporu s ust.
§ 89 odst. 2 správního řádu. Rovněž
městský soud při hodnocení této otázky nepochybil. Proto je tato stížní námitka nedůvodná.
Stěžovatel dále namítal, že se městský soud nevypořádal s jeho argumentací týkající
se vývoje cen zlata, a rovněž poukázal na ust. § 30 odst. 2 horního zákona, které obsahuje zákaz
kyanidového loužení. K těmto stížním námitkám je především nutno uvést, že se jedná o argumentaci,
jíž se městský soud věcně nezabýval proto, že byla podle jeho názoru uplatněna po lhůtě pro podání
žaloby. Proto musel Nejvyšší správní soud nejprve posoudit, zda se skutečně jednalo o námitky
opožděné.
Podle ust. § 71 odst. 1 písm.
d) s. ř. s. musí žaloba mimo jiné obsahovat žalobní body, z nichž musí být patrno, z jakých
skutkových a právních důvodů považuje žalobce napadené výroky rozhodnutí za nezákonné nebo nicotné.
Podle odst. 2 věta třetí citovaného ustanovení může žalobce rozšířit žalobu na dosud nenapadené
výroky rozhodnutí nebo ji rozšířit o další žalobní body jen ve lhůtě pro podání žaloby.
Podle judikatury Nejvyššího správního soudu se za žalobní bod považuje každé
vyjádření žalobce, z něhož, lze, byť i jen v nejhrubších obrysech, dovodit, že má napadené správní
rozhodnutí z určitého důvodu za nezákonné. Pouze takovým ve prospěch žalobce extenzívním výkladem
pojmu žalobního bodu lze naplnit ústavní požadavek řádného přístupu k soudní ochraně před
rozhodnutím veřejné správy ve smyslu čl. 36
odst. 2 Listiny základních práv a svobod. Koncentraci žalobních bodů danou lhůtou pro jejich
uplatnění totiž nelze vykládat tak, že by pro žalobce vytvářela překvapivé situace a vysokou míru
nejistoty o tom, co ze svých námitek pro žalobou napadenému rozhodnutí se mu podařilo procesně
účinným způsobem uplatnit a co nikoli. Účelem lhůty k uplatnění žalobních bodů je totiž pouze časové
fixování základního rozsahu toho, co bude předmětem soudního přezkumu správního rozhodnutí, tak, aby
byla zajištěna patřičná míra právní jistoty účastníků řízení a rychlost řízení (viz např. rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 8. 2007, č. j. 2
Azs 54/2007 - 42; shodně se vyslovil později i rozšířený senát Nejvyššího správního soudu v
usnesení ze dne 24. 8. 2010, č. j. 4 As 3/2008 -
78, obě rozhodnutí publikována na www.nssoud.cz).
Ze shora uvedených obecných závěrů vycházel Nejvyšší správní soud i při hodnocení
otázky opožděnosti předmětných námitek. Ze soudního spisu vyplývá, že stěžovatel na ust. § 30 odst.
2 horního zákona obsahující zákaz kyanidového loužení a na vývoj ceny zlata poukázal ve vyjádření ze
dne 6. 4. 2009. V něm přitom mimo jiné uvedl, že „citované usnesení vlády (státní surovinová
politika - pozn. NSS) bylo přijato v době, kdy cena zlata byla historicky na nejnižší úrovni a
pohybovala se pod 300 USD za trojskou unci“ a dále že „je sice pravdou tvrzení zúčastněné osoby, že
Státní surovinová politika jako akt vlády, konkrétně dvou příslušných ministerstev, je výsledkem
snahy o státní správu v oblasti exploatace daných přírodních zdrojů s přihlédnutím k jejich ochraně.
Žalobce však poukazuje na to, že v tomto případě je ochrana více než dostatečně zajištěna již s
přihlédnutím k tomu faktu, že v České republice byl schválen v rámci novely horního zákona - § 30
odst. 2 - zákaz kyanidového loužení rud, což je ekologické opatření, kterým Česká republika
zajišťuje ochranu svého životního prostředí nad rozsah požadavků Evropské unie...“ Z citovaného
vyjádření je podle Nejvyššího správního soudu zřejmé, že jak argumentaci vývojem ceny zlata, tak i
argumentaci zákazem kyanidového loužení vztahuje stěžovatel k výkladu státní surovinové politiky.
Státní surovinová politika přitom v kapitole věnované dlouhodobým cílům výslovně hovoří o komplexním
posouzení využitelnosti nerostných zdrojů, jež má umožnit odpovědně rozhodnout o využití např.
ložisek černého uhlí a zlata, přičemž v této souvislosti mimo jiné zmiňuje i nutnost vzít v úvahu
aspekt ekonomický a ekologický (viz bod 4.1 státní surovinové politiky). Je tedy zřejmé, že jak
vývoj ceny zlata (aspekt ekonomický), tak i nově zavedené omezení určité metody těžby (aspekt
ekologický) mohou být při hodnocení souladu (či rozporu) žádosti o stanovení průzkumného území se
státní surovinovou politikou
relevantní
. Námitku týkající se
interpretace
státní surovinové politiky
přitom stěžovatel uplatnil již v žalobě. S ohledem na výše uvedené a při zohlednění požadavku
extenzívního posuzování obsahu žalobních bodů dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že argumentaci
vývojem ceny zlata a nově zavedeným zákazem kyanidového loužení nelze v daném případě považovat za
opožděné žalobní body. Jedná se o přípustnou konkretizaci uplatněné žalobní námitky. Městský soud
proto pochybil, pokud se s touto argumentací stěžovatele věcně nevypořádal.
Procesní pochybení ministerstva spatřoval stěžovatel v tom, že se ve svém
rozhodnutí nevypořádalo prakticky se žádnou z jeho námitek uvedených v rozkladu. V této souvislosti
stěžovatel zpochybnil závěr městského soudu, že z rozhodnutí o rozkladu je zřejmé, že obsah
rozkladových námitek byl posuzován a bylo zaujato stanovisko k věci samé.
Tuto námitku shledal Nejvyšší správní soud důvodnou, protože ze správního spisu
vyplývá, že ministerstvo v rozhodnutí o rozkladu reagovalo pouze na některé námitky stěžovatele.
Výslovně se vyjádřilo pouze k námitce nedodržení lhůt pro vydání rozhodnutí a k námitce týkající se
postavení Správy Národního parku a CHKO Šumava. Rovněž se vyjádřilo k otázce dalšího veřejného zájmu
a dospělo k závěru, že zájem na ochraně zvláště chráněného území (CHKO Šumava) převyšuje zájem na
průzkumu a dalším využití ložiska. Naopak ale vůbec se nezabývalo namítaným porušením ust.
§ 3 správního řádu a také ponechalo bez
povšimnutí argumentaci týkající se lokalizace předmětného ložiska a možnosti dobývání ložiska
hlubinným způsobem bez vlivu na území CHKO.
Takový postup je podle Nejvyššího správního soudu v rozporu s ust.
§ 89 odst. 2
správního řádu, ze kterého lze dovodit povinnost odvolacího (rozkladového) správního orgánu
vypořádat se všemi odvolacími (rozkladovými) námitkami. Stejná povinnost vyplývá také z ust.
§ 68 odst. 3 ve spojení s
§ 93 odst. 1 správního řádu, podle
kterého správní orgán v odůvodnění rozhodnutí uvede mimo jiné informace o tom, jak se vypořádal s
návrhy a námitkami účastníků. Účelem odůvodnění správního rozhodnutí je zejména doložit správnost a
zákonnost postupu správního orgánu, jakož i vydaného rozhodnutí. Je proto třeba, aby se správní
orgán vypořádal s námitkami účastníků řízení, přičemž z odůvodnění jeho rozhodnutí musí být
seznatelné, proč považuje námitky účastníka řízení za nedůvodné anebo za vyvrácené (srovnej rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 7. 2009, č. j. 9
As 71/2008 - 109, dostupný na www.nssoud.cz). Nevypořádalo-li se ministerstvo s některými
námitkami stěžovatele, je jeho rozhodnutí v této části nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů
[§ 76 odst. 1 písm. a) s. ř. s.]. S
ohledem na uvedené je proto nesprávný závěr městského soudu, který v napadeném rozsudku uvedl, že „z
odůvodnění napadeného rozhodnutí ministra životního prostředí není zřejmé, jaké konkrétní stanovisko
k jednotlivým námitkám zaujal, nicméně z hlediska věcného je zřejmé, že obsah žalobcem uplatněných
námitek byl posuzován a bylo zaujato stanovisko k věci samé.“ Shledal - li městský soud v postupu
ministerstva pochybení, bylo jeho povinností vyhodnotit, zda šlo o vadu v intenzitě mající vliv na
zákonnost rozhodnutí. Městský soud sice konstatoval, že ministerstvo se nevypořádalo se
stěžovatelovými námitkami, ale zároveň toto pochybení v podstatě bagatelizoval, a to navíc zcela
vágně a obecně. Souhlasit nelze ani s jeho závěrem o obecnosti rozkladových námitek. Rozklad totiž
obsahoval konkrétní a poměrně podrobnou argumentaci zpochybňující závěry prvostupňového rozhodnutí
ministerstva. S městským soudem lze souhlasit v tom, že je na vůli státu, zda umožní podnikatelskému
subjektu využití ložiska vyhrazených nerostů, ale to nicméně neznamená, že může jít o libovůli a že
správní orgán v takových případech nemusí v průběhu správního řízení dodržovat pro něj ze zákona
vyplývající povinnosti, např. vypořádat se s rozkladovými námitkami.
Argumentovalo - li ministerstvo ve vyjádření ke kasační stížnosti s odkazem na ust.
§ 51 odst. 3 správního řádu tím, že v
daném případě zjistilo skutečnost, která znemožňovala žádosti stěžovatele vyhovět, a proto se již
nezabývalo dalšími námitkami uvedenými v rozkladu, jedná se o argumentaci zcela nepřípadnou. Podle
ust. § 51 odst. 3 správního řádu správní
orgán neprovádí další dokazování a žádost zamítne, je - li v souladu s požadavky ust.
§ 3 správního řádu zjištěna skutečnost,
která znemožňuje žádosti vyhovět. Citované ustanovení správním orgánům umožňuje, zejména z důvodu
hospodárnosti řízení, neprovádět dokazování v situaci, kdy se toto vzhledem k jiné v řízení již
zjištěné skutečnosti jeví jako
obsoletní
, neboť žádosti nemůže být vyhověno. Toto ustanovení se však
vztahuje pouze k dokazování a rozhodně správní orgán nezbavuje povinnosti vypořádat se se všemi
námitkami uvedenými v odvolání (rozkladu).
V kasační stížnosti stěžovatel rovněž namítal, že městský soud nevzal v potaz, že
veřejný zájem na šetrném využití ložisek má oporu přímo v
čl. 7 Ústavy. Citovaný článek sice ukládá
státu, aby dbal o šetrné využívání přírodních zdrojů, nicméně jádro sporu v daném případě spočívá v
hodnocení střetů různých veřejných zájmů. Jde přitom nejen o veřejný zájem formulovaný v úvodní
části čl. 7 Ústavy, ale i o další
relevantní
veřejné zájmy, např. na ochraně přírodního bohatství (jehož součástí je i zájem na
ochraně a zachování zdravého životního prostředí), zakotvený v další části téhož článku Ústavy. Jak
ministerstvo, tak i městský soud se přitom otázkou, který z veřejných zájmů v dané věci převažuje,
zabývaly, byť některé své závěry nedostatečně odůvodnily.
Stěžovatel dále městskému soudu vytýkal, že neprovedl jím navržený důkaz výslechem
svědků k otázce
interpretace
státní surovinové politiky. Státní surovinová politika je ze zákona
závazným kritériem pro posuzování a rozhodování orgánů státní správy o využití nerostných surovin a
jejich zdrojů. O takové rozhodování se pak nepochybně jedná i v případě posuzování žádosti o
stanovení průzkumného území, přičemž pravomoc rozhodnout o této žádosti zákon o geologických pracích
svěřuje ministerstvu. Výklad státní surovinové politiky, tj. v daném případě toho, co s ní je a není
v souladu, je tedy v kompetenci ministerstva, přičemž správnost této
interpretace
podléhá přezkumu
ve správním soudnictví. Výslech svědka k tomu, jak má být státní surovinová politika správně
interpretována, byť by se jednalo o osobu, která se podílela na vzniku státní surovinové politiky,
tedy nemůže nahradit úvahu a právní argumentaci ministerstva a ani odlišný názor takové osoby nemůže
mít vliv na to, zda ministerstvo tuto otázku posoudilo správně a zda svou úvahu podpořilo logickými
a relevantními argumenty. Městský soud proto nepochybil, pokud výslechy stěžovatelem navržených
svědků neprovedl.
Pochybení pak Nejvyšší správní soud neshledal ani v tom, že městský soud nedoplnil
dokazování k otázce opodstatněnosti veřejného zájmu na průzkumu daného ložiska znaleckým posudkem.
Jak správně uvedl městský soud v napadeném rozsudku, jedná se o posouzení otázky právní. Znalci je
vyhrazeno pouze zkoumání otázek skutkových, zatímco právní hodnocení náleží správním orgánům a
soudům. Jakékoliv závěry znalce či znaleckého ústavu o tom, co je v daném případě ve veřejném zájmu,
nebo zda je určitý veřejný zájem převažující či dominantní, by proto byly pro posouzení věci
bezpředmětné.
Ke stížní námitce týkající se lokalizace předmětného ložiska je třeba v obecné
rovině uvést, že primárním úkolem správních soudů je posoudit zákonnost závěrů vyslovených správními
orgány ve správních rozhodnutích. Pokud správní rozhodnutí žádný závěr k určité sporné otázce
neobsahuje, není úkolem soudu činnost správního orgánu nahradit a samostatně věc zhodnotit, ale musí
posoudit závažnost takové vady a na základě této úvahy rozhodnout, zda jsou splněny podmínky pro
zrušení takového rozhodnutí, či zda rozhodnutí přes pochybení správního orgánu obstojí. Podle
Nejvyššího správního soudu se otázkou lokalizace ložiska mělo zabývat ministerstvo v rozhodnutí o
rozkladu, a to v rozsahu námitky, ve které stěžovatel zejména poukázal na možnost dobývat ložisko
hlubinným způsobem bez dotčení území CHKO. Ministerstvo však tuto námitku opomenulo a k poloze
ložiska v podstatě pouze uvedlo, že se nachází v I. a II. zóně CHKO. Jak již bylo uvedeno výše, je
rozhodnutí ministerstva proto, že se s touto
relevantní
námitkou uplatněnou v rozkladu nevypořádalo,
nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů. Městský soud postupoval v rozporu se zákonem, když tuto vadu
kompenzoval věcným přezkumem související žalobní námitky. Závěry, které v této souvislosti vyslovil,
byly tedy předčasné a městský soud svým postupem
de facto
nahradil činnost ministerstva. Nejvyšší
správní soud se proto věcně námitkou, že se předmětné ložisko nachází pod povrchem, nezabýval.
Vytýká - li stěžovatel v kasační stížnosti městskému soudu, že nezohlednil, že
ministerstvo rozhoduje neodůvodněně rozdílně v obdobných případech, jedná se o argumentaci, kterou
stěžovatel neuplatnil v řízení před městským soudem, ač tak učinit mohl. Nejvyšší správní soud se
proto ve smyslu ust. § 104 odst. 4
s.ř.s. touto stížní námitkou nezabýval.
Přezkum napadeného rozsudku v rozsahu dalších stížních námitek, které již směřují
do merita věci, by byl vzhledem k výše uvedeným závěrům předčasný. Nejvyšší správní soud se proto
nezabýval námitkou chybné
interpretace
státní surovinové politiky, ani otázkou, zda lze v řízení o
stanovení průzkumného území zohlednit i následné využití výhradního ložiska.
Závěrem je třeba zdůraznit, že na stanovení průzkumného území není právní nárok.
Úkolem ministerstva v řízení o stanovení průzkumného území je porovnat jednotlivé, mnohdy
protichůdné, veřejné zájmy a přezkoumatelným způsobem svou úvahu zdůvodnit. Kritéria pro takové
posouzení žádosti přitom demonstrativně stanoví ust. § 4a odst. 6 zákona o geologických pracích.
Správní soudy nemohou tuto úvahu ministerstva nahrazovat, doplňovat či jakkoli modifikovat, ale
jejich úloha spočívá v přezkumu zákonnosti postupu a rozhodnutí ministerstva.
Ze všech shora uvedených důvodů Nejvyšší správní soud napadený rozsudek městského
soudu zrušil a věc vrátil tomuto soudu k dalšímu řízení
(§ 110 odst. 1 věta první před
středníkem s. ř. s.). Ve věci rozhodl v souladu s
§ 109 odst. 1 s. ř. s., podle něhož
rozhoduje Nejvyšší správní soud o kasační stížnosti zpravidla bez jednání, když neshledal důvody pro
jeho nařízení.
V dalším řízení je městský soud vázán právním názorem, který je vysloven v tomto
rozsudku (§ 110 odst. 3 s. ř. s.).
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne městský soud v novém
rozhodnutí (§ 110 odst. 2 s. ř. s.).
V Brně dne 17. prosince 2010
JUDr. Eliška Cihlářová