Řízení před soudem: nepřípustnost kasační stížnosti; neveřejné části správního spisu
I. Sdělení předsedy senátu krajského soudu, kterým nebylo vyhověno žádosti účastníka
řízení (žalobce) o nahlížení do neveřejné části správního spisu
(§ 45 odst. 3 s. ř. s.),
není rozhodnutím ve smyslu § 53 s.
ř. s. a z tohoto důvodu proti němu není přípustná kasační stížnost
(§ 102 a contrario s. ř.
s.). Nejvyšší správní soud proto kasační stížnost směřující proti uvedenému sdělení předsedy
senátu odmítne pro nepřípustnost
[§ 46 odst. 1 písm. d) s. ř.
s. za použití § 120 s. ř.
s.].
II. Nesprávnou aplikaci
§ 45 odst. 3 s. ř. s. může
účastník řízení namítat v kasační stížnosti proti rozhodnutí krajského soudu ve věci samé jako jinou
vadu řízení před soudem ve smyslu
§ 103 odst. 1 písm. d) s. ř.
s.
(Podle usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 20. 7. 2007, čj.
7 Afs 28/2007-47)
Prejudikatura: srov. č. 15/2003 Sb. NSS.
Věc: JUDr. Martin K. proti Finančnímu ředitelství pro hlavní město Prahu o nahlédnutí do
neveřejné části správního spisu, o kasační stížnosti žalobce.
Proti rozhodnutí Finančního ředitelství pro hlavní město Prahu ze dne 1. 6. 2006 podal žalobce
žalobu k Městskému soudu v Praze. V tomto řízení, které dosud není skončeno, sdělil soud žalobci
přípisem ze dne 15. 12. 2006 [s poukazem na
§ 23 odst. 2 zákona č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků (dále jen
„daňový řád“,
„d. ř.“)], že jeho žádosti o
nahlédnutí do neveřejné části správního spisu nelze vyhovět.
V kasační stížnosti proti tomuto sdělení městského soudu žalobce (stěžovatel) zejména namítal,
že napadené rozhodnutí nemá charakter soudního rozhodnutí, když postrádá jeho náležitosti (např.
výrok, odůvodnění, poučení o odvolání). Poukázal na to, že součástí neveřejné části správního spisu
jsou kromě utajovaných písemností i materiály, které zvláštní ochraně nepodléhají (např. faktura č.
6/2000 a rozsudek Okresního soudu v Havlíčkově Brodě). Tyto materiály stěžovatel žádal, aby mohl
řádně zpracovat repliku k podanému vyjádření Finančního ředitelství pro hlavní město Prahu. Pokud
tuto možnost pro utajení části spisu nedostal, nemůže dostát ani povinnosti uložené mu výzvou
městského soudu ze dne 16. 11. 2006. Z těchto důvodů stěžovatel navrhl, aby Nejvyšší správní soud
rozhodl tak, že se mu umožňuje nahlédnout do neveřejné části správního spisu tak, aby se mohl
vyjádřit k vyjádření žalovaného finančního úřadu.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost odmítl.
Z odůvodnění:
Úprava práva nahlížet i do příloh soudního spisu souvisí s charakterem správního soudnictví,
jehož těžiště spočívá především v přezkoumávání správních rozhodnutí, při kterém musí mít soud k
dispozici správní spisy (§ 74
odst. 1 s. ř. s.). Tyto spisy pak tvoří přílohu soudního spisu. Účastníci řízení, jejich
zástupci a osoby zúčastněné na řízení proto mají právo nahlížet do soudního spisu a jeho příloh, s
výjimkou protokolu o hlasování, a pořizovat si z něj výpisy a opisy nebo žádat, aby jim byl takový
výpis nebo opis vydán (§ 45 odst.
1 s. ř. s.). Při předložení spisu správní orgán vždy označí ty části spisu, které obsahují
utajované informace chráněné zvláštním zákonem nebo jiné skutečnosti chráněné podle zvláštních
zákonů. Předseda senátu tyto části spisu vyloučí z nahlížení. To platí přiměřeně i o spisech soudu
(§ 45 odst. 3 s. ř. s.). Z
nahlížení nelze vyloučit části spisu uvedené v odstavci 3, jimiž byl nebo bude prováděn důkaz
soudem, a z nahlížení nelze dále vyloučit ani ty části spisu, do nichž měl účastník právo nahlížet v
řízení před správním orgánem (§ 45
odst. 4 s. ř. s.). Do částí spisu uvedených v odstavci 3, které podle odstavce 4 z nahlížení
nebyly vyloučeny, smí nahlížet pouze účastník a jeho zástupce, popřípadě též osoba, která se prokáže
osvědčením pro příslušný stupeň utajení projednávaných skutečností chráněných zvláštním zákonem,
prokáže-li na nahlížení právní zájem
(§ 45 odst. 5 s. ř.
s.).
Ve věci samé rozhoduje soud rozsudkem; usnesením jen tam, kde to zákon stanoví
(§ 53 odst. 1 s. ř. s.). V
jiných věcech soud rozhoduje usnesením tam, kde to zákon stanoví
(§ 53 odst. 2 s. ř. s.).
Proti rozhodnutí soudu jsou opravné prostředky přípustné, jen stanoví-li tak tento zákon
(§ 53 odst. 3 s. ř.
s.).
Kasační stížnost je opravným prostředkem proti pravomocnému rozhodnutí krajského soudu ve
správním soudnictví, jímž se účastník řízení, z něhož toto rozhodnutí vzešlo, nebo osoba zúčastněná
na řízení domáhá zrušení soudního rozhodnutí. Kasační stížnost je přípustná proti každému takovému
rozhodnutí, není-li dále stanoveno jinak
(§ 102 s. ř. s.).
Z výše uvedeného vyplývá, že ve věci samé rozhoduje soud rozsudkem, popř. usnesením, stanoví-li
tak zákon. V jiných věcech než ve věci samé pak soud rozhoduje pouze usnesením, a to v případech,
kde to zákon stanoví. Pro úkony soudu podle
§ 45 s. ř. s. není stanoveno,
že je soud činí formou usnesení. Podle stávající právní úpravy je tedy možné rozhodnout usnesením
jen tam, kde to stanoví zákon. V jiných případech formy usnesení užít nelze. Uvedenému výkladu
odpovídá i postup, který zvolil městský soud, když reagoval na žádost stěžovatele o nahlédnutí do
neveřejné části správního spisu. Z použité formy je zřejmé, že ani po této stránce nejde o
rozhodnutí (chybí např. odůvodnění, poučení o opravném prostředku), ale jen o sdělení. V tomto
případě (nahlížení do spisu), kde nejde o
meritorní
vyřízení věci a
§ 45 s. ř. s. není zahrnut do
výčtu věcí, v nichž je rozhodováno usnesením, nemá soud jinou možnost než věc vyřídit přípisem.
Městský soud právě tímto způsobem postupoval. Jelikož
s. ř. s. v kontextu uvedených
ustanovení (nahlížení do spisu) neumožňuje, aby účastníci řízení nebo osoby zúčastněné na řízení
podali proti sdělení krajského, resp. městského, soudu kasační stížnost (arg. kasační stížnost je
přípustná jen proti rozhodnutí), nelze než dovodit (za použití logického výkladu důkazem opaku ve
vazbě na § 53 odst. 3 s. ř.
s.), že kasační stížnost proti napadenému sdělení městského soudu přípustná není.
Nejvyšší správní soud musí v této souvislosti poukázat i na usnesení ze dne 26. 6. 2003, čj.
6 A 164/2002-8, č. 15/2003 Sb. NSS. V tomto
usnesení je vysloven právní názor, že: „Rozhodnutí správce daně o rozsahu, v němž bylo daňovému
subjektu umožněno nahlédnout do spisů týkajících se jeho daňových povinností
(§ 23 odst. 2 zákona ČNR č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků), je rozhodnutím, jímž se upravuje vedení řízení, a to
i přesto, že je přezkoumatelné hierarchicky vyšším správcem daně v odvolacím řízení
(§ 23 odst. 4 zákona ČNR č.
337/1992 Sb.). Na taková rozhodnutí se vztahuje kompetenční výluka stanovená v
§ 70 písm. c) s. ř. s. a
žaloba ve správním soudnictví není podle
§ 68 písm. e) s. ř. s.
přípustná. Vady způsobené nesprávnou aplikací
§ 23 zákona ČNR č. 337/1992
Sb. lze ve správním soudnictví napadnout jedině po vyčerpání řádných opravných prostředků v
daňovém řízení žalobou směřující proti meritornímu rozhodnutí správce daně o daňové povinnosti
poplatníka.“
Nejvyšší správní soud z tohoto judikátu pro danou věc dovozuje, že je-li rozhodnutí správce daně
o rozsahu, v němž bylo daňovému subjektu umožněno nahlédnout do spisů týkajících se jeho daňových
povinností (§ 23 odst. 2 d.
ř.) jen rozhodnutím, jímž se upravuje vedení řízení bez možnosti meritorního přezkoumání, tím
spíše není důvod přezkoumat v řízení o mimořádném opravném prostředku sdělení městského soudu o
nevyhovění žádosti o nahlédnutí do neveřejné části správního spisu, které není ani rozhodnutím.
(-)
Nejvyšší správní soud dodává, že stěžovatel není na svých právech zkrácen, neboť bude-li mít za
to, že městský soud nesprávnou aplikací ustanovení
§ 45 s. ř. s. porušil jeho
práva jako účastníka řízení, lze takovou vadu namítat v rámci řízení o kasační stížnosti proti
rozhodnutí městského soudu ve věci samé jako jinou vadu řízení před soudem, mohla-li mít taková vada
za následek nezákonné rozhodnutí o věci samé
[§ 103 odst. 1 písm. d) s. ř.
s.].