Řízení před soudem: neaplikovatelnost nařízení vlády pro rozpor s ústavním pořádkem
Ustanovení § 2
odst. 2 písm. d) nařízení vlády č. 152/1992 Sb., o ochranných pásmech přírodních léčivých
zdrojů lázeňského místa Františkovy Lázně, podle něhož je zakázáno parkovat s motorovými vozidly ve
zvláštním ochranném pásmu mimo vyhrazená parkoviště a uzavřené garáže, nelze pro jeho rozpor s
čl. 4 odst. 2 Listiny základních
práv a svobod aplikovat jako ustanovení zakládající skutkovou podstatu
přestupku.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 7. 2009, čj.
7 As 32/2009-69)
Prejudikatura: nálezy Ústavního soudu č.
206/1996 Sb., č.
405/2002 Sb., č. 180/2006 Sb. ÚS (sp. zn.
III. ÚS 269/05), č.
409/2006 Sb., č.
94/2007 Sb.; č. 449/2005 Sb.
NSS.
Věc: Sonia S. proti Krajskému úřadu Karlovarského kraje o odpovědnost za přestupek, o
kasační stížnosti žalovaného.
Rozhodnutím Komise k projednávání přestupků Města Františkovy Lázně z 4. 7. 2008 byla žalobkyně
uznána vinnou přestupkem podle
§ 29a odst. 1 písm. c) zákona
č. 200/1990 Sb., o přestupcích,(dále jen
„zákon o přestupcích“), neboť
měla vykonávat činnost zakázanou v ochranném pásmu přírodního léčivého zdroje v rozporu s
§ 2 odst. 2 písm. d) nařízení
vlády č. 152/1992 Sb. (parkování ve zvláštním ochranném pásmu mimo vyhrazené
parkoviště).
Rozhodnutím Krajského úřadu Karlovarského kraje, odboru správních agend a dozoru, z 3. 9. 2008
bylo zamítnuto odvolání žalobkyně a potvrzeno rozhodnutí správního orgánu I. stupně.
Proti tomuto rozhodnutí podala žalobkyně žalobu ke Krajskému soudu v Plzni, který rozsudkem z
11. 2. 2009 vyslovil nicotnost obou rozhodnutí správních orgánů ve smyslu
§ 77 odst. 2 správního
řádu (č. 500/2004 Sb.).
Krajský soud nejprve poukázal na nepřehlednou právní kvalifikaci skutku, jehož se účastnice řízení
měla dopustit. V oznámení o zahájení správního řízení i v obou správních rozhodnutích je
argumentováno porušením nařízení vlády č.
152/1992 Sb., přičemž dále se v
nich toto nařízení nazývá „předmětnou vyhláškou“. Krajský soud dospěl k závěru, že účastnici řízení
bylo možné postihovat pouze podle vyhlášky, avšak nikoli podle nařízení vlády. V dané věci se
účastnice řízení měla dopustit přestupku podle ustanovení
§ 29a odst. 1 písm. c) zákona
o přestupcích, které bylo do citovaného zákona vloženo zákonem č.
164/2001 Sb., o přírodních
léčivých zdrojích, zdrojích přírodních minerálních vod, přírodních léčebných lázních a lázeňských
místech a o změně některých souvisejících zákonů
(lázeňský zákon). S tímto
lázeňským zákonem je tedy
§ 29a zákona o přestupcích
úzce svázán, jednotlivé skutkové podstaty přestupků se vztahují k porušování konkrétních ustanovení
lázeňského zákona, nadto
poznámky pod čarou u § 29a zákona
o přestupcích výslovně na
lázeňský zákon odkazují. Od
okamžiku účinnosti lázeňského
zákona, tj. ode dne 18. 6. 2001, tak vznikly nové skutkové podstaty přestupku podle
§ 29a zákona o přestupcích.
Lázeňský zákon však jednoznačně
v § 21 odst. 1 stanoví, že
k ochraně zdroje před činnostmi, které mohou nepříznivě ovlivnit jeho chemické, fyzikální a
mikrobiologické vlastnosti, jeho zdravotní nezávadnost, jakož i zásoby a vydatnost zdroje, stanoví
ochranná pásma ministerstvo vyhláškou. V dalších odstavcích je pak stanoven podrobný postup pro
přijetí takové vyhlášky (povinnost projednat návrh vyhlášky na stanovení ochranného pásma s obcemi a
dotčenými správními úřady, povinnost pořídit odborné posudky). Důležité v dané věci je i ustanovení
§ 21 odst. 2 věta druhá a třetí
lázeňského zákona, podle něhož se ochranná pásma stanoví tak, aby bylo dosaženo sledovaného
účelu a oprávněné zájmy právnických a fyzických osob byly na dotčeném území omezeny pouze v míře
nezbytně nutné, a podle něhož se ochranná pásma stanoví zpravidla ve dvou stupních. Ustanovení o
nutnosti zasahovat do práv osob pouze v nezbytně nutné míře se částečně kryje s žalobní námitkou
spočívající v podstatě v tom, že účastnici řízení není jasné, proč by nemohla parkovat na pozemku -
zpevněné ploše, který vlastní její manžel a který používají ke společnému podnikání. Absence řádného
postupu při projednávání návrhu na stanovení ochranných pásem vedla v daném případě k neodůvodněnému
zásahu do práv osob k pozemku.
Lázeňský zákon předpokládá
zpravidla pouze dva stupně ochranných pásem, kdežto nařízení vlády č.
152/1992 Sb., podle něhož
správní orgány postupovaly, počítá se třemi základními pásmy ochrany a navíc se zvláštním ochranným
pásmem, které zákon vůbec nezná. Účastnice řízení byla postižena právě za parkování ve zvláštním
ochranném pásmu podle § 2 odst.
2 písm. d) nařízení vlády č. 152/1992 Sb., podle něhož je ve zvláštním ochranném pásmu
zakázáno parkovat s motorovými vozidly mimo vyhrazená parkoviště. Toto nařízení vlády stanovuje jiná
ochranná pásma, tj. zcela
praeter legem
. Přímo
contra legem
jsou pak zásady, na základě nichž jsou
ochranná pásma nařízením vlády zřizována. Tyto vůbec neodpovídají platnému lázeňskému zákonu. Jde o
zásadu omezování práv osob jen v nezbytném rozsahu. Z dalších ustanovení
lázeňského zákona vyplývají
ještě zcela nové principy. Nejvýrazněji se to týká rozsahu ochranného pásma prvního stupně. Podle
§ 22 odst. 1 lázeňského
zákona se u přírodního léčivého zdroje minerální vody stanoví ochranné pásmo prvního stupně
zpravidla o poloměru 50m od zdroje, není-li na základě hydrogeologického šetření nutno stanovit
jinak. I v takovém případě se k zabezpečení bezprostřední ochrany jímání zdroje vymezuje pásmo v
rozsahu zpravidla 10 x 10m okolo zdroje. Naproti tomu ochranné pásmo prvního stupně podle
přílohy nařízení vlády č.
152/1992 Sb. zahrnuje zjevně plochu několika km^2. Jedná se tedy o zásadní rozpor se zákonem.
Konečně krajský soud poukázal i na
§ 22 odst. 5 lázeňského
zákona, z něhož vyplývá, že rovněž zakázané činnosti z důvodu ochrany zdroje mají být
stanoveny opět, stejně jako samotné ochranné pásmo, vyhláškou ministerstva, nikoli nařízením vlády.
Proto na podkladě čl. 95 odst. 1
Ústavy nezákonné nařízení vlády nepoužil. Tyto zcela zásadní rozpory se současnou zákonnou
úpravou jsou způsobeny tím, že nařízení vlády č.
152/1992 Sb. bylo vydáno na
podkladě předchozí zákonné úpravy lázeňství zrušené a nahrazené
lázeňským zákonem, tj. na
podkladě
§§
43 až 51 zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu (dále jen
„zákon o péči o zdraví lidu“).
Po vydání lázeňského zákona je
na místě, aby Město Františkovy Lázně iniciovalo vznik nového prováděcího předpisu, a to vyhlášky
ministerstva. V současné době neexistuje žádný prováděcí předpis k lázeňskému zákonu, který by
stanovil ochranná pásma a v něm zakázané činnosti. V tom případě ovšem nelze aplikovat
§ 29a odst. 1 písm. c) zákona
o přestupcích, když nejsou vymezeny prováděcím předpisem zakázané činnosti ani ochranná
pásma. Jelikož přestupkem podle citovaného ustanovení je vykonávání zakázané činnosti ve stanoveném
ochranném pásmu přírodního léčivého zdroje, pak dokud neexistuje vyhláška stanovující tato pásma a
vymezující zakázané činnosti, nelze skutkovou podstatu tohoto přestupku naplnit. Zřejmý důvod
nicotnosti shledal krajský soud v nedostatku zákonného podkladu k nařízení vlády, za něž byla
účastnice řízení postihována, když ustanovením
§ 50 lázeňského zákona byla
zrušena k 18. 6. 2001 část zákona o
péči o zdraví lidu týkající se přírodních léčivých zdrojů. Navíc je nařízení vlády, s ohledem
na principy, na nichž je založena současná právní úprava lázeňství, neaplikovatelné. Spojení
§ 29a zákona o přestupcích
a nařízení vlády č. 152/1992
Sb. ve výroku správních rozhodnutí představuje rovněž zjevný vnitřní rozpor zakládající
nicotnost ve smyslu § 77 správního
řádu, neboť v zásadě zde došlo ke spojení zrušující právní úpravy
(lázeňského zákona) s byť
nepřímo zrušovanou právní úpravou.
Proti tomuto rozsudku podal žalovaný (stěžovatel) kasační stížnost. Závěr krajského soudu o
nicotnosti rozhodnutí správních orgánů obou stupňů nemůže podle stěžovatele obstát. Ústavním limitem
pro činnost veřejné správy je v prvé řadě
čl. 2 odst. 3 Ústavy.
Veškerá činnost veřejné správy musí tak mít svůj právní základ. Obecným podkladem činnosti veřejné
správy jsou v prvé řadě normy zákonného a nadzákonného charakteru. Jako konkrétní podklad
jednotlivých veřejnoprávních činností pak vystupují i normy podzákonné, jakož i jednotlivé akty
nadřízených orgánů veřejné správy. Stěžovatel vychází z
čl. 7 Ústavy o šetrném
využívání přírodních zdrojů a ochraně přírodního bohatství a
čl. 11 odst. 3 Listiny základních
práv a svobod (dále jen
„Listina“) o závazku vlastnictví,
které tvoří ústavněprávní rámec posouzení podstaty dané věci. Výkon ochrany přírodních léčivých
zdrojů je v obecné rovině legitimním omezením vlastnického práva a jeho prostřednictvím naplňuje
stát svou ústavní povinnost zakotvenou v
čl. 7 Ústavy. Pokud by
vlastnické právo bylo vykonáváno takovým způsobem, který by eliminoval výkon práva lázeňství a výkon
ochrany přírodních léčivých zdrojů, byl by výkon vlastnického práva v rozporu s
čl. 11 odst. 3 Listiny.
Výkon vlastnického práva v lázeňském městě Františkovy Lázně je upraven se zřetelem na výskyt
přírodních léčivých zdrojů a s ohledem na nutnost jejich ochrany. K ochraně přírodních léčivých
zdrojů lázeňského místa Františkovy Lázně vláda nařízením č.
152/1992 Sb. stanovila ochranná
pásma a omezila činnost v těchto pásmech. K vydání tohoto nařízení byla zmocněna
§ 46 odst. 1 zákona o péči o
zdraví lidu. Lázeňským
zákonem byla ke dni 18. 6. 2001 zrušena celá část
zákona o péči o zdraví lidu
týkající se přírodních léčivých zdrojů a v zájmu zachování právní jistoty pak
§ 44 odst. 2 lázeňského
zákona potvrzuje platnost opatření, která byla učiněna podle dosavadních přepisů, když
ochranná pásma stanovená podle dosavadních právních předpisů považuje za ochranná pásma stanovená
podle tohoto zákona. S ohledem na výše uvedené má stěžovatel za to, že na ochranná pásma uvedená v
nařízení vlády č. 152/1992 Sb.
je nutno pohlížet jako na ochranná pásma stanovená podle
lázeňského zákona, tedy jako na
ochranná pásma stanovená po nabytí účinnosti tohoto zákona podle
§ 46 odst. 3 písm. b).
Aplikace § 46 odst. 3 lázeňského
zákona se z jazykového hlediska vztahuje, s ohledem na dikci
§ 44 odst. 2 citovaného
zákona, zcela jistě na ochranná pásma přírodních léčivých zdrojů a přírodních minerálních vod
zakládaná, měněná nebo rušená po účinnosti tohoto zákona, což lze též dovodit z
§ 21 odst. 3 a
odst. 4 lázeňského zákona.
Stěžovatel nesouhlasí s názorem krajského soudu, že nařízení vlády č.
152/1992 Sb. stanovuje jiná
ochranná pásma než lázeňský
zákon, a to právě s ohledem na
§ 44 odst. 2 lázeňského
zákona. Z uvedeného lze dovodit, že na základě citovaného ustanovení, v němž zákonodárce
hovoří o ochranných pásmech a prozatímních ochranných pásmech přírodních léčivých zdrojů a zdrojů
přírodních minerálních vod stolních stanovených podle dosavadních právních předpisů, tedy i podle
nařízení vlády č. 152/1992 Sb.,
lze pod pojmem „ochranná pásma“ chápat také zvláštní ochranné pásmo tvořící organickou součást buď
ochranného pásma I. nebo II. stupně, event. podmnožinu obou těchto pásem. Z těchto důvodů správní
orgány mohly postihovat přestupek podle
§ 29a odst. 1 písm. c) zákona
o přestupcích, jehož podstatou je vykonávání činnosti zakázané v ochranném pásmu přírodního
léčivého zdroje podle nařízení vlády č.
152/1992 Sb. Ze všech uvedených
důvodů stěžovatel navrhl, aby Nejvyšší správní soud rozsudek krajského soudu zrušil a věc vrátil
tomuto soudu k dalšímu řízení.
Nejvyšší správní soud napadený rozsudek Krajského soudu v Plzni zrušil a věc mu vrátil k
dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
(-) Nejvyšší správní soud však připomíná, že při aplikaci podzákonného právního předpisu (v daném
případě nařízení vlády, jímž byla stanovena ochranná pásma) nemůže soud pominout ústavní imperativ
vyplývající z čl. 95 odst. 1
Ústavy, tj. povinnost soudu zkoumat, zda podzákonný právní předpis není v rozporu se zákonem
nebo s mezinárodní smlouvou, která je součástí právního řádu. Pokud by takový rozpor existoval, soud
by v konkrétní věci nemohl takový podzákonný právní předpis aplikovat (srov. např. nález Ústavního
soudu ze dne 4. 10. 2006, č. 180/2006
Sb. ÚS, sp. zn. III. ÚS
269/05).
Nařízení je podzákonným právním předpisem a musí být vydáno na základě a v mezích zákona. Tato
zásada je vyjádřena v čl. 78
Ústavy a vychází z podstaty dělby moci. Výkonná moc tak nejen, že nesmí bez výslovného
dovolení zákonodárce stanovit nic dalšího či nového o právních vztazích nebo jiné materii upravené
zákonem, ať již shledaná mezera v zákoně se stala nedopatřením nebo záměrně (zákaz úpravy
praeter
legem
), ale i tehdy, je-li jí výslovně dovoleno vydat nařízení k provedení zákona, může být
provedeno jenom to, co zákonodárce výslovně označil. Zpravidla výčtem jednotlivých zákonných
ustanovení shrnutých v ustanoveních zmocňovacích, anebo přímo v jednotlivých ustanoveních zákona,
někdy oběma způsoby současně, ale nic jiného. Konečně, a to zejména, už pojmově z výrazu „provedení
zákona“ plyne, že nařízení nesmí zákonu odporovat, nesmí jít
contra legem
. Pro doplnění se
poznamenává, že vláda k vydání nařízení zákonné zmocnění sice nepotřebuje (její zmocnění je
generálně založeno v čl. 78
Ústavy), nicméně i nařízení vlády musí respektovat účel („k provedení zákona“) a zákaz úpravy
praeter legem
(„v jeho mezích“).
Právní život však nezřídka přináší situace, kdy dojde k vydání nařízení, které, nebo častěji
některé z jeho ustanovení, se neopírá o výslovné zákonné zmocnění, nebo takové zmocnění překračuje,
anebo úprava jde „nad zákon“ (tzn. je upraveno něco, co by vyžadovalo zákonnou úpravu, která však
chybí) nebo proti němu (např. jsou upraveny podrobnosti při plnění povinnosti, o které zákon vůbec
nemluví a nelze ji z něj dovodit, případně takovou povinnost nařízení samo stanoví, resp. odpírá,
oslabuje či podmiňuje subjektivní oprávnění, aniž by to zákon umožňoval). V uvedených situacích,
tedy tam, kde se dostává do rozporu zákon s nařízením, je postavení soudu výjimečné v tom, že na
rozdíl od orgánu exekutivy je vázán pouze zákonem. Jen on je oprávněn nařízení v takovém případě
nerespektovat (čl. 95 odst. 1
Ústavy) a použít pouze zákon. Smyslem tohoto přezkumu není
abstraktní
přezkoumání zákonnosti
a jeho zrušení. Soud rozhoduje pouze o neaplikovatelnosti podzákonného předpisu či jeho určitého
ustanovení v projednávané věci (viz usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 5.
5. 2004, čj. 6 A 100/2002-74, č. 449/2005 Sb.
NSS).
Krajský soud se proto správně zabýval tím, zda je nařízení vlády č.
152/1992 Sb. v tomto konkrétním
případě v rozporu se zákonem či
Listinou základních práva a
svobod či nikoliv. Podle názoru Nejvyššího správního soudu však krajský soud nesprávně posoudil, že
citované nařízení vlády stanovuje ochranná pásma
praeter legem
. Ust.
§ 44 odst. 2 lázeňského
zákona určuje, že ochranná pásma zdroje II. a III. stupně se považují za ochranné pásmo II.
stupně podle § 23 odst. 2.
Lze souhlasit se stěžovatelem, že pod pojem „ochranná pásma“ lze zahrnout také zvláštní ochranné
pásmo tvořící organickou součást buď ochranného pásma I. nebo II. stupně, event. podmnožinu obou
těchto pásem. Nejvyšší správní soud se rovněž neztotožňuje s argumentací krajského soudu ohledně
šíře vymezení ochranného pásma I. stupně. Ust.
§ 22 odst. 2 lázeňského
zákona určuje, že u přírodního léčivého zdroje se ochranné pásmo stanoví zpravidla pro území
vymezené kruhem o poloměru 50m od zdroje, není-li na základě hydrogeologického šetření nutno
stanovit jinak. V takovém případě se v ochranném pásmu I. stupně k zabezpečení bezprostřední ochrany
jímání zdroje vymezí zpravidla v rozsahu 10 x 10m okolo zdroje pásmo fyzické ochrany zdroje, v němž
se mohou provádět jen činnosti spojené s ochranou a využitím zdroje. V tomto ustanovení je použito
slovo zpravidla a navíc je v něm výslovně upraveno, že na základě hydrogeologického šetření lze
stanovit širší ochranné pásmo s tím, že se k zabezpečení bezprostřední ochrany jímání zdroje okolo
zdroje stanoví pásmo fyzické ochrany zdroje. Podle Nejvyššího správního soudu tak není vymezení
ochranného pásma v nařízení vlády v rozporu s
lázeňským zákonem, neboť i
podle něho může být ochranné pásmo širší než v rámci limitů, které stanoví zákon jako základní
pravidlo. To platí tím spíše, jestliže
lázeňský zákon v přechodných
ustanoveních za ochranná pásma podle nové úpravy prohlašuje i ochranná pásma stanovená dřívějšími
předpisy, jež svojí rozlohou ochranná pásma podle nového základního pravidla výrazně převyšují.
Krajský soud rovněž dovodil, že absence řádného postupu při projednávání návrhu na stanovení
ochranných pásem vedla k neodůvodněnému zásahu do práv osob k pozemku a poukázal přitom na žalobní
námitku účastnice řízení, že jí není jasné, proč by nemohla parkovat na pozemku - zpevněné ploše,
který vlastní její manžel, a který používají ke společnému podnikání.
Součástí obsahu vlastnického práva je právo věc nerušeně užívat a požívat její plody. Závisí
proto na rozhodnutí vlastníka, jakým způsobem bude nemovitost užívat. Podle
§ 2 odst. 2 písm. d) nařízení
vlády č. 152/1992 Sb. je ve zvláštním ochranném pásmu zakázáno parkovat s motorovými vozidly
mimo vyhrazená parkoviště a uzavřené garáže a podle
§ 6 citovaného nařízení jsou
fyzické a právnické osoby povinny do doby tří let od nabytí účinnosti tohoto nařízení vybavit
parkoviště motorových vozidel v ochranném pásmu 1. stupně a ve zvláštním ochranném pásmu
nepropustným povrchem jejich odstavných ploch a parkoviště upravit tak, aby unikající kapaliny,
zejména pohonné hmoty, oleje, chladící kapaliny, kyseliny, louhy a kapaliny do ústrojí motorových
vozidel (brzdy, spojky) byly zachycovány odlučovačem nebo jiným zvláštním zařízením. V těchto
normách je upraven plošný zákaz parkování ve vymezeném území bez ohledu na vlastnické vztahy k
nemovitostem a je zde stanovena povinnost vybavit parkoviště motorových vozidel nepropustným
povrchem a zachytávat nevhodné látky do odlučovačů či jiných zařízení. Stanovení těchto povinností
je určitým omezením vlastnického práva, především práva věc nerušeně užívat. Omezit vlastnické právo
lze, tak jako ostatně i jiná základní práva, jen zákonem
(čl. 4 odst. 2 Listiny).
Nedostatek zákonné úpravy přitom nemůže být nahrazován podzákonnou normotvorbou, tedy vydáním
podzákonného právního předpisu orgánem moci výkonné. Ponechání úpravy mezí vlastnického práva jiným
než zákonným právním předpisům by totiž znamenalo, že by se sféra ochrany základních práv a svobod
dostala do pravomoci moci výkonné, která k tomu není oprávněna. Ustanovení
§ 22 odst. 5 a
§ 23 odst. 3 lázeňského
zákona stanoví, že v ochranném pásmu stanoveném pro území větší než vymezené kruhem o
poloměru 50m od zdroje je zakázáno provádět činnosti, které mohou negativně ovlivnit chemické,
fyzikální a mikrobiologické vlastnosti zdroje a jeho zdravotní nezávadnost, jakož i zásoby a
vydatnost zdroje. Tyto činnosti a termín jejich ukončení v návaznosti na místní geologické podmínky
stanoví vyhláška ministerstva, kterou se stanoví ochranné pásmo. Tato ustanovení jsou natolik vágní,
že nestanoví zákonné meze vlastnického práva ani rozsah povinností adresátů těchto právních norem,
což vede k narušení principu právní jistoty adresátů. Navíc se v daném případě jedná o správní
trestání, ve kterém je podle judikatury Evropského soudu pro lidská práva nutnou podmínkou
dostatečná míra předvídatelnosti právní regulace, která umožňuje každému předem „volit“ mezi
jednáním v souladu se zákonem, za které nebude postižen, a jednáním v rozporu se zákonem, za něž mu
hrozí postih veřejnoprávní sankcí (srov. bod 27. rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 4.
2007, čj. 2 Afs 176/2006-96, publikovaný pod č.
1258/2007 Sb. NSS a na
www.nssoud.cz). Například v
rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ze dne 18. 7. 2006, Štefanec proti České republice,
stížnost č. 75615/01 (neoficiální český překlad rozsudku viz Přehled rozsudků Evropského soudu pro
lidská práva, ASPI, č. 4/2006, s. 217), je uvedeno, že „norma je zejména předvídatelná, pokud
poskytuje určitou záruku proti svévolným zásahům ze strany orgánů veřejné moci (Tourancheau a July
proti Francii, č. 53886/00, § 54, 24. listopad 2005) a proti příliš širokému uplatňování určitého
omezení na úkor subjektů práv [viz mutatis mutandi, Başkaya a Okçuoglu proti Turecku (velký senát),
č. 23536/94 a 24408/94, § 36, ESLP
1999-IV].“ Ustanovení § 22 odst.
5 a § 23 odst. 3
lázeňského zákona však dostatečně nedefinují zakázané činnosti, tedy konkrétně jakým
nekonáním mají adresáti této normy povinnost se zdržet činností, které mohou negativně ovlivnit
vlastnosti zdroje. Předmětná ustanovení místo toho odkazují na podzákonný právní předpis. V
ustanoveních vztahujících se k zakázaným činnostem tak nejsou zákonem dostatečně konkrétně upraveny
meze vlastnického práva ani povinnosti vlastníků. Tento požadavek (stanovení mezí zákonem) však
jednoznačně plyne z ústavního požadavku ochrany stanovení mezí základních práv zákonem, jakož i
ústavního požadavku stanovení povinností jednotlivce a omezení jeho svobody zákonem
(čl. 2 odst. 4 Ústavy a
obdobně i čl. 4 odst. 1
Listiny, nález Ústavního soudu ze dne 10. 7. 1996, sp. zn.
Pl. ÚS 35/95, publikovaný pod
č. 206/1996 Sb. a na
http://nalus.usoud.cz). V
nařízení vlády je tak upraveno něco (omezení vlastnického práva a stanovení povinnosti určitým
způsobem konat, resp. nekonat), co vůbec nemůže být upraveno v podzákonném předpise, nýbrž pouze v
zákoně.
V souladu s čl. 95 odst. 1
Ústavy proto Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že ust.
§ 2 odst. 2 písm. d) nařízení
vlády č. 152/1992 Sb. je v projednávaném případě v rozporu s
čl. 4 odst. 2 Listiny.
Uvedeným ustanovením tedy soud není vázán. Proto se Nejvyšší správní soud ztotožňuje s krajským
soudem v tom smyslu, že citované ustanovení nařízení vlády č.
52/1992 Sb. nelze aplikovat jako
ustanovení zakládající skutkovou podstatu přestupku a účastnici řízení podle něho trestat, ale z
jiného důvodu, než jaký seznal krajský soud.
Nejvyšší správní soud si je vědom, že pravidlo obsažené v
§ 3 odst. 2 písm. d) nařízení
vlády č. 152/1992 Sb. (že je ve zvláštním ochranném pásmu zakázáno parkovat s motorovými
vozidly mimo vyhrazená parkoviště a uzavřené garáže) může být z věcného hlediska nezbytné pro
ochranu přírodních léčivých zdrojů v dané oblasti, a že tedy bude třeba, aby takové pravidlo
platilo. Musí je však stanovit zákonodárce při dodržení principu proporcionality, tedy při
poskytnutí nejvyšší možné míry ochrany vlastnického práva. Podle ustálené judikatury Ústavního soudu
musí být míra a rozsah omezení vlastnického práva proporcionální ve vztahu k cíli, který omezení
sleduje, a prostředkům, jimiž je omezení dosahováno. V nálezu ze dne 1. 3. 2007, sp. zn.
Pl. ÚS 8/06, publikovaném pod
č. 94/2007 Sb., Ústavní soud poukázal na to, že
již v nálezu ze dne 20. 6. 2006, sp. zn.
Pl. ÚS 38/04 (publikovaný ve
Sbírce zákonů pod č. 409/2006 Sb.), a v nálezu
ze dne 13. 8. 2002, sp. zn. Pl. ÚS
3/02 (publikovaný ve Sbírce zákonů pod č.
405/2002 Sb.), konstatoval, že v případech
střetů základních práv či svobod s veřejným zájmem, resp. jinými základními právy či svobodami: „(-)
je třeba posuzovat účel (cíl) takového zásahu ve vztahu k použitým prostředkům, přičemž měřítkem pro
toto posouzení je zásada proporcionality (přiměřenosti v širším smyslu), jež může být také nazývána
zákazem nadměrnosti zásahů do práv a svobod. Tato obecná zásada zahrnuje tři kriteria posuzování
přípustnosti zásahu. Prvním z nich je princip způsobilosti naplnění účelu (nebo také vhodnosti), dle
něhož musí být příslušné opatření vůbec schopno dosáhnout zamýšleného cíle, jímž je ochrana jiného
základního práva nebo veřejného statku. Dále se pak jedná o princip potřebnosti, dle něhož je
povoleno použití pouze nejšetrnějšího - ve vztahu k dotčeným základním právům a svobodám - z více
možných prostředků. Třetím principem je princip přiměřenosti (v užším smyslu), dle kterého újma na
základním právu nesmí být nepřiměřená ve vztahu k zamýšlenému cíli, tj. opatření omezující základní
lidská práva a svobody nesmějí, jde-li o kolizi základního práva či svobody s veřejným zájmem, svými
negativními důsledky přesahovat pozitiva, která představuje veřejný zájem na těchto opatřeních.“ V
této souvislosti je třeba poznamenat, že zásah do vlastnického práva, bude-li mít charakter jeho
nuceného omezení, musí splňovat i další ústavní požadavky
(čl. 11 odst. 4
Listiny).
Nejvyšší správní soud tedy dospěl k závěru, že předmětná správní rozhodnutí nejsou nicotná, ale z
výše uvedených důvodů nezákonná. (-)