Řízení před soudem: návrh na ustanovení konkrétního zástupce
I. Jestliže účastník řízení splňující předpoklady pro ustanovení zástupce
podle
§ 35 odst. 8 s.
ř. s.
navrhne ustanovit svým zástupcem konkrétní osobu a zjistí-li soud, že tento návrh
je opřen o rozumné
a věcně oprávněné důvody, pak zpravidla takovému návrhu vyhoví.
II. Pokud soud nevyhoví návrhu účastníka řízení na ustanovení konkrétního
zástupce, je
povinen své rozhodnutí přezkoumatelným způsobem odůvodnit; aplikace ustanovení
§ 55 odst. 4 s.
ř. s. není
v takovém případě namístě.
(Podle rozsudku rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
21. 12. 2009,
čj. 7 Azs 24/2008-141)
Prejudikatura: nález č. 5/1997 Sb. ÚS (sp. zn.
II. ÚS 229/95);
č. 1006/2007
Sb. NSS, č. 1011/2007 Sb. NSS, č. 1372/2007 Sb. NSS.
Věc: a) Tolkun K. b) Nuriman K., c) Ajsha K. (Republika Kazachstán) proti
Ministerstvu
vnitra o ustanovení zástupce, o kasační stížnosti žalobců.
Žalovaný svým rozhodnutím ze dne 14. 2. 2007 neudělil žalobcům mezinárodní ochranu.
Toto
rozhodnutí napadli žalobci dne 8. 3. 2007 žalobou u Krajského soudu v Brně, který
ji rozsudkem ze
dne 16. 11. 2007 zamítl. Proti tomuto rozsudku krajského soudu podali následně žalobci
(stěžovatelé)
dne 2. 1. 2008 kasační stížnost a současně s tím požádali o ustanovení zástupce z
řad advokátů pro
řízení o kasační stížnosti. Jako zástupce navrhli Mgr. Bohdanu Novákovou, neboť její
advokátní
kancelář je pro stěžovatele zárukou toho, že jejich práva budou v řízení o kasační
stížnosti řádně
hájena. Krajský soud v Brně svým usnesením ze dne 7. 1. 2008 ustanovil stěžovatelům
pro řízení o
jejich kasační stížnosti zástupce JUDr. Janu Kuřátkovou.
Proti výše uvedenému usnesení Krajského soudu v Brně brojili stěžovatelé včas
podanou kasační
stížností, v níž především poukázali na to, že v rámci žádosti o ustanovení advokáta
navrhli, aby
jejich zástupkyní byla ustanovena advokátka Mgr. Bohdana Nováková, avšak krajský
soud ustanovil
advokátku jinou. Žádají proto o opětovné zvážení jejich žádosti, neboť Mgr. Bohdaně
Novákové je
jejich případ detailně znám, stejně tak i případ manžela stěžovatelky a), o němž
je vedeno
samostatné řízení. Stěžovatelé jsou přesvědčeni, že jejich práva budou lépe šetřena
při zastoupení
advokátní kanceláří, které je jejich případ detailně znám, než zástupcem, který by
musel celý případ
studovat od počátku. Stěžovatelé dále uvedli, že s advokátkou Mgr. Bohdanou Novákovou
lze
komunikovat v ruském jazyce. Poukázali současně na to, že manželovi stěžovatelky
a) byla ustanovena
advokátka JUDr. Skýbová, což pro stěžovatele znamená, že by museli komunikovat se
dvěma různými
kancelářemi ve věcech, jež jsou skutkově propojeny.
Žalovaný ve svém vyjádření ke kasační stížnosti především uvedl, že právo na
ustanovení
zástupce není právem na ustanovení konkrétní osoby, kterou navrhovatel v návrhu uvede.
Žalovaný
dodal, že Mgr. Bohdana Nováková nezastupovala stěžovatele ve správním řízení ani
v řízení před
soudem, přičemž totéž se týká manžela stěžovatelky a). Žalovaný navrhl zamítnutí
kasační
stížnosti.
Šestý senát Nejvyššího správního soudu ve svém rozsudku ze dne 8. 9. 2005, čj.
6 Ads 64/2005-25, č. 1372/2007
Sb. NSS, dospěl k
závěru, že právo na ustanovení zástupce je toliko právem na zástupce, jímž může být
i advokát,
nikoli však právem na konkrétního zástupce, kterého navrhovatel v návrhu označuje.
Z uvedeného
rozsudku se mimo jiné podává, že „[p]odle
§ 35 odst. 7 s.
ř. s. [nyní
odst. 8, poznámka rozšířeného senátu] může navrhovateli (v tomto případě je jím stěžovatel
v řízení
o žalobě), u něhož jsou předpoklady, aby byl osvobozen od soudních poplatků, a je-li
to třeba k
ochraně jeho práv, předseda senátu na návrh ustanovit usnesením zástupce, jímž může
být i advokát.
Smyslem tohoto ustanovení je poskytnutí faktické a odborně fundované ochrany práv
osobě, která by
jinak měla být osvobozena od soudních poplatků a u níž je takové ochrany třeba, neboť
jen tak lze v
kvalifikovaných případech (za splnění
§ 35 odst. 7 s.
ř. s.)
dostát zásadě rovnosti, jež se promítá v zákonem výslovně vyjádřené zásadě rovného
postavení
účastníků podle §
36 odst. 1 s. ř.
s. Má-li být tímto ustanovením založeno konkrétní subjektivní právo stěžovatele
na odborné
zastoupení osobou s právnickým vzděláním v řízení před soudem, pak toto právo je
toliko právem na
zástupce, jímž může být i advokát, nikoli však právem na konkrétního zástupce, kterého
osoba
navrhující ustanovení zástupce ve svém návrhu označuje.“ V citovaném rozsudku se
rovněž uvádí, že
„[p]okud by toto právo mělo být „právem na konkrétního zástupce“, pak by se taková
interpretace
dotýkala samotného smyslu ustanovení zástupce soudem; pokud by totiž navrhovatel
věděl o konkrétním
zástupci, jenž je s jeho věcí seznámen a jenž již v minulosti činil jednotlivé kroky
právní služby v
téže věci, byť v době, kdy tato věc byla rozhodována jiným orgánem (-), patrně by
neexistovala
potřeba jej nyní ustanovit soudem. Nedostatek finančních prostředků související se
splněním podmínky
osvobození od soudních poplatků, jak je shora uvedeno, je totiž toliko jednou z podmínek
vyplývajících z §
35 odst. 7 s. ř.
s.“
Sedmý senát (pro rozhodování o kasačních stížnostech ve věcech mezinárodní ochrany)
Nejvyššího
správního soudu dospěl při předběžné poradě v dané věci k opačnému názoru, než který
zaujal šestý
senát ve shora citovaném rozsudku (na uvedené rozhodnutí šestého senátu bylo odkázáno
i v rozsudcích
zdejšího soudu ze dne 15. 2. 2006, čj. 3
Ads
101/2005-42, ze dne 29. 10. 2007, čj. 4
Ads
35/2007-28, a ze dne 30. 9. 2008, čj. 4
Ads
135/2008-134, dostupných na
www.nssoud.cz).
S ohledem na to
sedmý senát svým usnesením ze dne 12. 2. 2009 postoupil věc k rozhodnutí rozšířenému
senátu. Sedmý
senát předně uvedl, že v žádném případě nezastává názor, že by mělo být povinností
soudu požadavku
navrhovatele na ustanovení konkrétního zástupce za všech okolností vyhovět. Má však
za to, že
vyhovět mu je namístě tehdy, je-li návrh opřen o rozumné a věcné důvody a není-li
v rozporu s jinými
hledisky, která je nezbytné při rozhodnutí o konkrétní osobě zástupce vzít v úvahu.
Navrhne-li totiž
účastník řízení konkrétní osobu, která by jej měla zastupovat, obvykle tak činí z
důvodů, které
pokládá za rozumné a věcně oprávněné. Typicky účastník řízení navrhuje určitou konkrétní
osobu
tehdy, má-li k ní z určitých důvodů vybudován vztah důvěry, z něhož vyvozuje, že
právě ona bude
řádně hájit jeho zájmy. Za rozumné a věcně oprávněné důvody naopak zpravidla nebude
možno považovat,
navrhuje-li účastník ustanovení konkrétního zástupce jen proto, že tento je všeobecně
znám. Jak dále
sedmý senát uvádí, navrhne-li účastník řízení ustanovit jeho zástupcem určitou konkrétní
osobu a
zjistí li soud, že tento návrh je opřen o rozumné a věcně oprávněné důvody, je namístě
návrhu
vyhovět, nejsou-li důvody pro jiný postup, což mohou být takové okolnosti, které
svojí povahou a
svým významem převáží zájem na tom respektovat rozumné a věcné důvody, o něž účastník
opřel svůj
návrh. Pokud ale soud návrhu účastníka řízení ustanovit jeho zástupcem konkrétní
osobu nevyhoví, je
povinen své rozhodnutí přezkoumatelným způsobem odůvodnit.
Nejvyšší správní soud napadené usnesení Krajského soudu v Brně zrušil a věc
mu vrátil k dalšímu
řízení.
Z odůvodnění:
[9] Jak již bylo shora nastíněno, spočívá sporná právní otázka předložená rozšířenému
senátu v
posouzení toho, zda právo na ustanovení zástupce je pouze právem na zástupce obecně
(nikoli tedy
právem na konkrétního zástupce, kterého navrhovatel v návrhu označil), anebo zda
je soud při
rozhodování o ustanovení zástupce povinen vždy přihlížet k návrhu účastníka řízení
na ustanovení
konkrétního zástupce (tedy pokud ustanoví jiného zástupce, musí své rozhodnutí řádně
odůvodnit).
[10] Rozšířený senát považuje za vhodné předně připomenout, že
§ 35 odst. 8 s.
ř. s., z
něhož se mimo jiné podává, že navrhovateli, u něhož jsou předpoklady, aby byl osvobozen
od soudních
poplatků, a je-li to třeba k ochraně jeho práv, může předseda senátu na návrh ustanovit
usnesením
zástupce, jímž může být i advokát, je konkrétním projevem ústavně zaručeného širšího
práva na právní
pomoc v řízení před soudy (čl.
37
odst. 2 Listiny základních práv a svobod). Jak přitom také vyplývá z již konstantní
judikatury zdejšího soudu, je právo na právní pomoc i v rámci řízení před správními
soudy „nezbytné
pro zachování principu rovnosti účastníků v jejich procesním postavení a možnostech,
judikaturou
Evropského soudu pro lidská práva často nazývaného „rovností zbraní“ (srov. např.
rozsudek tohoto
soudu ze dne 17. 1. 1970 ve věci Delcourt proti Belgii, A 11 (1970)“ (rozsudek Nejvyššího
správního
soudu ze dne 27. 9. 2006, čj. 2 As 2/2006-50,
č.
1011/2007 Sb. NSS). Rozhodování o ustanovení zástupce lze přitom pro účely větší
přehlednosti v
zásadě rozdělit do dvou relativně samostatných částí. V prvé řadě je totiž nezbytné
posoudit, zda
vůbec navrhovatel splňuje podmínky dané ustanovením
§ 35 odst. 8 s.
ř. s.
(předpoklad osvobození od soudních poplatků a je-li zastoupení třeba k ochraně práv
účastníka).
Teprve jsou-li splněny uvedené podmínky, následuje úvaha (rozhodnutí) soudu o tom,
kterého
konkrétního zástupce navrhovateli (účastníkovi řízení) ustanoví.
[11] V návaznosti na výše uvedené přitom rozšířený senát ve shodě s právním názorem
sedmého
senátu nejprve zdůrazňuje, že vyhovět návrhu na ustanovení konkrétního zástupce bude
namístě
především tehdy, bude-li takové rozhodnutí opřeno o rozumné a věcné důvody a současně
nebude v
rozporu s jinými hledisky, které je nezbytné při rozhodnutí o konkrétní osobě zástupce
vzít v úvahu.
Pokud totiž účastník řízení navrhne konkrétní osobu, která by jej měla zastupovat,
obvykle tak činí
z důvodů, které pokládá za rozumné a věcně oprávněné. Typicky účastník řízení navrhuje
určitou
konkrétní osobu tehdy, má-li k ní z určitých důvodů vybudován vztah důvěry, z něhož
vyvozuje, že
právě ona bude řádně hájit jeho zájmy. Tato důvěra přitom představuje jeden ze základních
atributů
vztahu mezi advokátem a jeho klientem [srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu
ze dne 30. 11.
2005, čj. 7 Azs 214/2005-96
(www.nssoud.cz)].
Vztah důvěry
často vznikne tehdy, zabývala-li se navrhovaná osoba jako zástupce věcí účastníka
řízení již dříve
(např. v jiném řízení před orgány veřejné moci), zastupovala-li jej v jiné jeho věci,
je-li z jiných
důvodů obeznámena více než jiné osoby s jeho věcí či s jejími významnými aspekty
nebo má-li určité
specifické vlastnosti, schopnosti či dovednosti, které jsou předpokladem pro to,
že by mohla ve věci
účastníka řízení s přihlédnutím ke konkrétním okolnostem vystupovat účinněji než
jiné osoby.
Takovými specifickými schopnostmi, vlastnostmi či dovednostmi může být například
specializace
navrhovaného zástupce na určitá právní odvětví či schopnost komunikovat s účastníkem
řízení (typicky
právě v případě žadatelů o mezinárodní ochranu) v jeho mateřštině nebo jiném jazyce,
kterým se
dorozumí.
[12] V obecné rovině je třeba ještě k právu na ustanovení zástupce jakožto k integrální
součásti
práva na právní pomoc podotknout, že i na výkon tohoto práva je třeba nazírat především
z hlediska
materiálního (srov. nález Ústavního soudu ze dne 15. 1. 1997, sp. zn.
II. ÚS 229/95,
č. 5/1997 Sb.
ÚS). Jinak řečeno, důraz v tomto ohledu musí být kladen předně na zajištění maximální
možné reálné
ochrany práv účastníků řízení; ustanovené zastoupení by tak nemělo být v žádném případě
zastoupením
toliko formálním (iluzorním). Zvláště pak ve věcech mezinárodní ochrany nevhodně
zvolený zástupce ve
svém důsledku nepředstavuje řízení nedostatečnou garanci ochrany jejich práv pouze
pro účastníky,
ale současně může znamenat i určitou komplikaci pro řádný průběh samotného řízení
před soudem. Ve
srovnání s jinými řízeními zde zpravidla vyniká jazyková neznalost zastoupeného,
který tak většinou
není schopen hodnocení úrovně zastoupení.
[13] Právo účastníků řízení na ustanovení konkrétního zástupce ovšem nepochybně
nemůže mít podobu
práva absolutního. Za rozumné a věcně oprávněné důvody tak zpravidla nebude možno
považovat návrh na
ustanovení konkrétního zástupce jen proto, že takový zástupce je všeobecně znám (například
díky
tomu, že často vystupuje v médiích, nebo že se jako advokát těší vynikající pověsti).
Další meze
práva na ustanovení konkrétního zástupce pak zcela jistě musí existovat pro případ
možného zneužití
předmětného práva (opakované změny návrhu na konkrétního zástupce, zneužití práva
na ustanovení
konkrétního zástupce jako obstrukčního prostředku pro řízení před soudem apod.).
[14] Jestliže tedy navrhne účastník řízení ustanovit svým zástupcem konkrétní
osobu a zjistí-li
soud, že tento návrh je opřen o rozumné a věcně oprávněné důvody, pak je rozšířený
senát ve shodě se
sedmým senátem zajedno v tom, že je namístě zpravidla takovému návrhu vyhovět. Důvodem
pro
nevyhovění návrhu na ustanovení konkrétního zástupce mohou být především okolnosti,
které svojí
povahou či významem převažují nad respektováním rozumných a věcně oprávněných důvodů,
které účastník
uvedl ve svém návrhu. Takovými situacemi, kdy nebude vhodné návrhu na ustanovení
konkrétního
zástupce vyhovět, bude například to, že vzhledem k místu konání soudního řízení či
k místu pobytu
účastníka řízení by komunikace zástupce se soudem, s účastníkem řízení či s jinými
osobami narážela
na neúměrné obtíže, nebo to, že navrhovaný zástupce je toho času zaneprázdněn poskytováním
právní
pomoci jiným osobám a není schopen se věci účastníka řízení věnovat s potřebnou péčí.
V tomto ohledu
je nicméně třeba trvat na tom, že pokud soud návrhu účastníka řízení na ustanovení
konkrétního
zástupce nevyhoví, je povinen své rozhodnutí přezkoumatelným způsobem odůvodnit.
Tuto povinnost v
případě usnesení, kterým se zamítá žádost o ustanovení zástupce, již výslovně potvrdil
rozšířený
senát ve svém usnesení ze dne 25. 4. 2006, čj. 8
As
21/2005-101, č. 1006/2007 Sb. NSS, když mimo jiné konstatoval, že „byť tedy
rozhodnutí o
zamítnutí žádosti o ustanovení zástupce je rozhodnutím, jímž se řízení nekončí, a
jakkoliv by ho
bylo možno formálně posoudit jako rozhodnutí, jímž se nikomu neukládá povinnost,
nelze takové
rozhodnutí se zřetelem k jeho významu a možnému výraznému zásahu do práv účastníka
řadit mezi
rozhodnutí, která nemusí obsahovat odůvodnění“. Uvedená povinnost (odůvodnění) by
se však měla
analogicky vztahovat i na rozhodnutí o ustanovení jiného zástupce, než kterého účastník
ve svém
návrhu označil. Ostatně již ve svém rozsudku ze dne 15. 12. 2006, čj.
8 As 60/2006-90
(www.nssoud.cz),
Nejvyšší
správní soud vyslovil názor, že „ustanoví-li soud účastníku řízení advokáta a v jiném
skutkově
obdobném řízení a identické procesní situaci témuž účastníku advokáta neustanoví,
aniž by řádně a
přesvědčivě odůvodnil odlišnost tohoto rozhodnutí, Nejvyšší správní soud ke kasační
stížnosti
rozhodnutí o neustanovení zástupce zruší“. Aplikace
§ 55 odst. 4 s.
ř. s. proto
není namístě v případě, kdy soud ustanoví účastníkovi řízení jiného zástupce, než
účastník v návrhu
výslovně označil. (-)