Řízení před soudem: návrh na určení lhůty k provedení procesního úkonu; řízení o zajištění
cizince
I. V řízení o žalobě proti rozhodnutí o zajištění cizince (podle
§ 124 odst. 1 zákona č. 326/1999
Sb., o pobytu cizinců na území České republiky) má soud povinnost konat veškeré procesní
úkony bez jakýchkoliv odkladů (tyto úkony na sebe zároveň musí bezprostředně navazovat) tak, aby
bylo možno o žalobě rozhodnout přednostně a urychleně
(§ 56 odst. 2 s. ř.
s.).
II. V řízení o žalobě proti rozhodnutí o zajištění cizince (podle
§ 124 odst. 1 zákona č. 326/1999
Sb., o pobytu cizinců na území České republiky) soud zároveň nemůže stanovovat nadměrně
dlouhé lhůty k úkonům, k jejichž vykonání účastníky vyzývá. Je zde totiž třeba hledat vhodný
kompromis a vyvažovat na jedné straně procesní práva účastníků řízení a na straně druhé právo na
osobní svobodu, respektive právo zajištěného cizince na to, aby bylo co nejrychleji soudem určeno,
zda je omezen na svobodě v souladu se zákonem.
(Podle usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 1. 12. 2009, čj.
Aprk 12/2009-28)
Prejudikatura: č. 1850/2009 Sb. NSS; nález Ústavního soudu č.
229/2009 Sb.; rozsudek velkého senátu ESLP ze
dne 25. 3. 1999, Nikolova proti Bulharsku (stížnost č. 31195/96, ECHR
1999-II1)) a rozsudky ze dne 13. 9. 1999, Varbanov proti Bulharsku (stížnost
č. 31365/96, ECHR 2000-X), ze dne 25. 1. 2005, Singh proti České republice (stížnost č.
60538/002)) a ze dne 27. 11. 2008, Rashed proti České republice (stížnost č.
298/073)).
Věc: Maka G. (Gruzie - Abcházie) proti Policii České republiky, oblastnímu ředitelství
služby cizinecké a pohraniční policie Praha, o zajištění cizince, o návrhu žalobkyně na určení lhůty
k provedení procesního úkonu.
Žalovaný rozhodl dne 12. 7. 2009 o zajištění žalobkyně za účelem správního vyhoštění podle
§ 124 odst. 1 zákona o pobytu
cizinců.
Žalobou zaslanou Městskému soudu v Praze faxem dne 11. 8. 2009 (v písemném vyhotovení doručenou
dne 14. 8. 2009) se žalobkyně domáhala podle
§ 65 s. ř. s. zrušení
uvedeného rozhodnutí žalovaného.
Dne 21. 9. 2009 učinil soudce městského soudu pokyny pro vyššího soudního úředníka, který
následně přípisem ze dne 30. 9. 2009 (doručeným žalobkyni dne 7. 10. 2009) vyzval žalobkyni, aby ve
lhůtě do čtrnácti dnů od doručení této výzvy prokázala své osobní a majetkové poměry za účelem
rozhodnutí o její žádosti o přiznání osvobození od placení soudních poplatků. Vyplněný formulář
potvrzení o osobních a majetkových poměrech doručila žalobkyně soudu dne 13. 10. 2009, ten poté
usnesením ze dne 15. 10. 2009 přiznal žalobkyni osvobození od placení soudních poplatků pro dané
řízení. Přípisem ze dne 22. 10. 2009 zaslal městský soud kopii žaloby žalovanému a zároveň mu
uložil, aby do patnácti dnů od doručení této výzvy předložil soudu úplný spisový materiál v
originále a aby zaslal vyjádření k žalobě.
Žalobkyně (navrhovatelka) se svým podáním doručeným dne 10. 11. 2009 městskému soudu domáhala
určení lhůty k provedení procesního úkonu podle
§ 174a zákona č. 6/2002 Sb.,
o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších zákonů. Domáhala
se tak určení lhůty k vydání rozhodnutí ve věci. Podle obsahu soudního spisu městský soud věc dne
13. 11. 2009 vypravil k Nejvyššímu správnímu soudu, tomu byla věc doručena dne 20. 11. 2009. V tomto
návrhu navrhovatelka uvedla, že na základě rozhodnutí žalovaného byla zajištěna v zařízení pro
zajištění cizinců Bělá - Jezová. Do zařízení s ní byl umístěn i její nezletilý syn. Dne 12. 8. 2009
podala proti uvedenému rozhodnutí žalobu, o níž nebylo do dnešního dne rozhodnuto, ačkoli má být
řešena přednostně. Právem, jehož ochrany se domáhala, je právo na osobní svobodu podle
článku 8 Listiny základních práv a
svobod (dále jen „Listina“)
a čl. 5 Úmluvy o ochraně lidských
práv a základních svobod (č.
209/1992 Sb., dále jen
„Úmluva“). Zbavena svobody
přitom byla na základě rozhodnutí správního orgánu, nikoli soudu, který je typickým ochráncem
základních práv a svobod. Soudní přezkum zde splní svoji funkci pouze za předpokladu, že bude
rychlý. Navrhovatelka k tomu odkázala na rozsudky Evropského soudu pro lidská práva (dále jen
„ESLP“) ze dne 25. 6. 1996, Amuur proti Francii, stížnost č. 19776/92, Reports 1996-III a ze dne 27.
11. 2003, Shamsa proti Polsku, stížnosti č. 45355/99 a 45357/99. Navrhovatelka byla v době podání
návrhu i s dítětem zbavena svobody téměř čtyři měsíce, a to na základě rozhodnutí cizinecké policie,
které považovala za nezákonné. V jiných případech omezení osobní svobody (v odvětví trestního práva)
přitom musí soud rozhodnout do 48, respektive do 72 hodin. Skutečnost, že městský soud nebyl schopen
vydat rozhodnutí v řádu dnů, ať už jsou příčiny objektivně jakékoliv, označila navrhovatelka za
průtahy v řízení.
Předsedkyně senátu 11 Ca Městského soudu v Praze JUDr. Hana Veberová ve svém vyjádření ze dne
12. 11. 2009 vyjmenovala procesní úkony, které soud ve věci dosud učinil a konstatovala, že podle
názoru městského soudu v projednávané věci k průtahům nedošlo.
Nejvyšší správní soud rozhodl, že Městský soud v Praze je povinen ve věci nařídit jednání tak,
aby se uskutečnilo nejpozději ve lhůtě do 31. 12. 2009.
Z odůvodnění:
III.
(-) [9] Nejprve považoval Nejvyšší správní soud za vhodné vyjádřit se obecně k povaze soudního
přezkumu rozhodnutí o zajištění cizince za účelem správního vyhoštění podle
§ 124 zákona o pobytu
cizinců. Soudní řád
správní neobsahuje žádnou speciální úpravu řízení o žalobě proti takovému rozhodnutí, a tak
je nutno postupovat podle obecných ustanovení o řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu
(§ 65 a násl. s. ř. s.).
Jediné speciální ustanovení je obsaženo v
§ 56 odst. 2 s. ř. s.,
podle nějž soud přednostně vyřizuje žaloby ve věcech rozhodnutí o zajištění cizince.
[10] Tuto bezpochyby sporou zákonnou úpravu je nicméně nutno vykládat ve světle patřičných
ustanovení právních předpisů vyšší právní síly, tj. jednak
Listiny, jednak mezinárodních
smluv, kterými je Česká republika vázána. Podle
čl. 8 odst. 1 Listiny je
osobní svoboda zaručena. Čl. 8
odst. 2 Listiny stanoví, že nikdo nesmí být stíhán nebo zbaven svobody jinak než z důvodů a
způsobem, který stanoví zákon. Zároveň je třeba vyjít z
čl. 4 odst. 4 Listiny, který
stanoví, že při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod musí být šetřeno jejich
podstaty a smyslu. Čl. 8 odst.
2 je přitom zjevně ustanovením o mezi základní svobody. Podle
čl. 5 odst. 4 Úmluvy
„[k]aždý, kdo byl zbaven svobody zatčením nebo jiným způsobem, má právo podat návrh na řízení, ve
kterém by soud urychleně rozhodl o zákonnosti jeho zbavení svobody a nařídil propuštění, je-li
zbavení svobody nezákonné.“ Nejvyšší správní soud ostatně na uvedenou povinnost rozhodovat v případě
takových žalob „přednostně a urychleně“ upozornil městský soud již ve svém rozsudku ze dne 15. 4.
2009, čj. 1 As 12/2009-61, č. 1850/2009 Sb. NSS
(všechna zde uváděná rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jsou dostupná na
www.nssoud.cz).
[11] K citovanému čl. 5
Úmluvy konstantně judikuje ESLP, že požadavek
Úmluvy, aby zbavení osobní
svobody podléhalo nezávislému soudnímu přezkumu, má zásadní význam z hlediska cíle
článku 5 Úmluvy, kterým je
ochrana před svévolí. V určitých případech může být soudní přezkum zahrnut v rozhodnutí o internaci,
je-li toto vydáno orgánem považovaným za „soud“ ve smyslu
článku 5 odst. 4 Úmluvy.
Aby mohl být takový orgán považován za „soud“, musí být nezávislý na výkonné moci a na účastnících
řízení. Musí také poskytovat základní procesní záruky uplatňované ve věcech zbavení osobní svobody.
Pokud řízení, podle kterého postupuje příslušný orgán, který internaci nařizuje, tyto záruky
neposkytuje, je stát povinen umožnit podání účinného právního prostředku nápravy k jinému orgánu,
který ztělesňuje všechny záruky soudního řízení [rozsudek velkého senátu ESLP ze dne 25. 3. 1999
Nikolova proti Bulharsku, stížnost č. 31195/96, ECHR 1999-II, § 58; rozsudek ESLP ze dne 13. 9. 1999
Varbanov proti Bulharsku, stížnost č. 31365/96, ECHR 2000-X, § 58; všechna zde uváděná rozhodnutí
ESLP jsou dostupná na http://echr.coe.int]. ESLP v
mnoha svých rozhodnutích rovněž zdůraznil význam rychlosti soudního přezkumu. Z rozhodnutí, v nichž
konstatoval porušení čl. 5 odst.
4 Úmluvy přímo ve vztahu k České republice, lze odkázat např. na rozsudek ze dne 27. 11.
2008, Rashed proti České republice, stížnost č. 298/07, či na rozsudek ze dne 25. 1. 2005, Singh
proti České republice, stížnost č. 60538/00. Např. v posledně citované věci shledal ESLP porušení
čl. 5 odst. 4 v situaci,
kdy řízení trvalo na dvou stupních necelé tři měsíce a doručování rozhodnutí soudu druhé instance si
vyžádalo ještě další měsíc. ESLP zde sice hodnotil soudní přezkum v případě umístění žadatelů do
vyhošťovací vazby podle § 350c a
násl. zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním, zdejší soud však považuje závěry
ESLP za
relevantní
i pro nyní posuzovanou věc.
[12] Podpůrně lze odkázat rovněž na srovnání úpravy zajištění cizince podle
zákona o pobytu cizinců s jinými
formami omezení práva na osobní svobodu obsaženými v českém právním řádu. Například podle
čl. 8 odst. 5 Listiny
„[n]ikdo nesmí být vzat do vazby, leč z důvodů a na dobu stanovenou zákonem a na základě rozhodnutí
soudu.“ O vzetí do vazby tak musí být rozhodnuto pouze soudem a nikoliv správním orgánem. Podle
čl. 8 odst. 6 Listiny
„[z]ákon stanoví, ve kterých případech může být osoba převzata nebo držena v ústavní zdravotnické
péči bez svého souhlasu. Takové opatření musí být do 24 hodin oznámeno soudu, který o tomto umístění
rozhodne do 7 dnů.“ V případě zadržení osoby v ústavní zdravotnické péči bez jejího souhlasu tedy
soud fakticky rozhodne do osmi dnů od počátku omezení osobní svobody dané osoby.
Čl. 8 odst. 3 Listiny dále
stanoví, že „[o]bviněného nebo podezřelého z trestného činu je možno zadržet jen v případech
stanovených v zákoně. Zadržená osoba musí být ihned seznámena s důvody zadržení, vyslechnuta a
nejpozději do 48 hodin propuštěna na svobodu nebo odevzdána soudu. Soudce musí zadrženou osobu do 24
hodin od převzetí vyslechnout a rozhodnout o vazbě, nebo ji propustit na svobodu.“ Je tedy zřejmé,
že také v případě zadržení lze osobu omezit na svobodě bez souhlasu soudu pouze na velmi krátkou
dobu.
[13] Nejvyšší správní soud si je vědom skutečnosti, že legislativní úprava řízení o zajištění
cizince za účelem správního vyhoštění a následného soudního přezkumu je v České republice značně
nedokonalá. Avšak v situaci, kdy Ústavní soud nálezem ze dne 12. 5. 2009, sp. zn.
Pl. ÚS 10/08, č.
229/2009 Sb.
(http://nalus.usoud.cz) zamítl
návrh na vyslovení protiústavnosti
§ 124 odst. 1 zákona o pobytu
cizinců, ve znění zákona č.
217/2002 Sb., je nutno hledat
takový ústavně konformní výklad stávajících právních předpisů, který bude ctít právo zajištěných
cizinců na osobní svobodu v maximální možné míře. Takový výklad musí trvat na povinnosti soudů konat
v řízeních o předmětných žalobách veškeré procesní úkony bez jakýchkoliv odkladů (tyto úkony na sebe
zároveň musí bezprostředně navazovat) tak, aby bylo možno o žalobách rozhodovat ve velice krátkém
časovém horizontu po jejich podání.
[14] Nejvyšší správní soud konstatuje, že v nyní posuzované věci městský soud uvedeným požadavkům
nedostál. Nelze přehlédnout, že mezi podáním žaloby (učiněným 11. 8. 2009) a prvním úkonem soudce ve
věci (pokyn vyššímu soudnímu úředníkovi ze dne 21. 9. 2009), uplynula doba delší než jeden měsíc. K
realizaci těchto pokynů vyšším soudním úředníkem navíc došlo s nemalým zpožděním, např. k zaslání
kopie žaloby k vyjádření žalovanému a k vyžádání úplného spisového materiálu od žalovaného
přistoupil městský soud až za další měsíc (dne 22. 10. 2009). Městský soud navíc stanovoval nadměrně
dlouhé lhůty k úkonům, k jejichž vykonání účastníky vyzýval. Například stanovení patnáctidenní lhůty
žalovanému k zaslání úplného spisového materiálu a vyjádření k žalobě je namístě ve „standardních“
řízeních, nikoli však v řízení o žalobě proti rozhodnutí o zajištění cizince. Jak již Nejvyšší
správní soud ve své judikatuře připustil, jistá omezení procesního standardu účastníků řízení ve
správním soudnictví mohou být v určitých řízeních nezbytná. Jedná se o řízení, v nichž existuje
výrazný právní zájem na rychlosti soudního rozhodování, typicky řízení podle
hlavy II. dílu 4. s. ř. s.
(soudnictví ve věcech volebních a ve věcech místního referenda), anebo řízení o žalobě proti
rozhodnutí o zákazu shromáždění podle
§ 12 zákona č. 84/1990 Sb., o
právu shromažďovacím. Obdobně je tomu v řízení o žalobě proti rozhodnutí o zajištění cizince, v němž
je také třeba hledat vhodný kompromis a vyvažovat na jedné straně procesní práva účastníků řízení a
na straně druhé právo na osobní svobodu, respektive právo zajištěného cizince na to, aby bylo co
nejrychleji soudem určeno, zda je omezen na svobodě v souladu se zákonem.
IV.
[15] Ze všech shora uvedených důvodů Nejvyšší správní soud dospěl k závěru o oprávněnosti
podaného návrhu, a proto určil lhůtu pro provedení procesního úkonu, u něhož jsou v návrhu namítány
průtahy. Touto lhůtou, ve které byla stanovena povinnost městského soudu ve věci nařídit jednání
tak, aby se uskutečnilo nejpozději do 31. 12. 2009, je městský soud vázán. Pokud nicméně městský
soud shledá, že jsou dány podmínky pro vydání rozhodnutí, jímž se řízení končí, i bez jednání (viz
např. § 51 s. ř. s. nebo
§ 76 s. ř. s.), vydá v téže
lhůtě takové rozhodnutí.