Opatření k zajištění vybraných výrobků nebo dopravního prostředku podle
§ 42 odst. 4 zákona č.
353/2003 Sb., o spotřebních daních, pojaté při
kontrole do protokolu, není rozhodnutím ve smyslu
§ 65 s.ř.s., může však být podle okolností
"zásahem" ve smyslu § 82 s.ř.s. Nevydá-li
správní orgán podle téhož ustanovení zákona o spotřebních daních nejpozději následujícího pracovního
dne po vyhotovení protokolu řádné rozhodnutí o zajiíštění zboží, právní účinky opatření o zajištění
pomíjejí.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 3. 9. 2009, čj.
8 Aps 2/2009 - 134)
Odůvodnění:
Dne 24. 11. 2008 provedl žalovaný v provozovně žalobkyně (stěžovatelky) místní
šetření dle § 41 zákona č.
353/2003 Sb., o spotřebních daních. V rámci
šetření na základě odebraných vzorků žalovaný dospěl k názoru, že se ve skladu stěžovatelky
nacházejí vybrané výrobky dle zákona o spotřebních daních (dále jen "zákon o spotřebních daních").
Žalovaný tvrdí, že stěžovatelka dostatečně neprokázala zdanění vybraných výrobků, a proto ústně
oznámil opatření o zajištění vybraných výrobků a vyhotovil o tom protokol. Nevydal však rozhodnutí o
zajištění dle § 42 odst. 4 zákona o spotřebních daních.
Dne 1. 12. 2008 podala stěžovatelka u Krajského soudu v Brně žalobu podle
§ 82 a násl. s. ř. s. na ochranu před
nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením správního orgánu. Namítala, že bylinné extrakty, které
vyrábí, nejsou vybraným výrobkem dle § 1 odst. 1 písm. a) a § 67 odst. 1 a 2 zákona o spotřebních
daních, protože u stěžovatelky nedochází k "výrobě" podle § 3 písm. s) zákona o spotřebních daních.
Při výrobě doplňků stravy ze zdaněného lihu nevzniká výrobek nový, který by měla stěžovatelka znovu
zdanit.
Namítala, že žalovaný se v rámci místního šetření dopustil nezákonného donucení,
především proto, že vyslovil zajištění dle § 42
odst. 2
zákona o spotřebních daních. Stěžovatelka tvrdí, že vyčerpala všechny možnosti obrany proti
nezákonnému postupu žalovaného, a proto podala žalobu dle
§ 82 s. ř. s. Současně s ní podala návrh na
vydání předběžného opatření; uvedla, že kdyby bylo vykonáno zajištění výrobků, hrozilo by jí
ochromení podnikatelské činnosti a následná likvidace, ztráta pozice na obchodním trhu a vznik
značné materiální škody.
Ve vyjádření k žalobě žalovaný uvedl, že stěžovatelka neprokázala řádné zdanění
výrobků, proto chtěl výrobky zajistit. To však vzhledem k neposkytnuté součinnosti stěžovatelky,
jejíž pracovnice sklad zamkla, nebylo možné. Žalovaný proto proces zajišťování nedokončil. Dále
nesouhlasí s tím, jakým způsobem stěžovatelka vyčíslila "zajištěné zboží".
Krajský soud usnesením ze dne 18. 2. 2009 žalobu odmítl. Vyšel z právního názoru,
že žalovaný vydal rozhodnutí, a to ústně do protokolu. Stěžovatelka proto nemohla brojit proti
jednání žalovaného žalobou na ochranu proti nezákonnému zásahu dle
§ 82 s. ř. s., ale měla po vyčerpání
opravných prostředků v rámci daňového řízení podat případně žalobu proti rozhodnutí správního orgánu
(§ 65 s. ř. s.).
Stěžovatelka proti usnesení podala kasační stížnost. Namítla, že protokol o ústním
jednání v rámci místního šetření není rozhodnutím o zajištění výrobků. Žalovaný v rozporu s
§ 42 odst. 4 zákona o spotřebních daních
takové rozhodnutí do druhého dne od vyhotovení protokolu rozhodnutí o zajištění výrobků nevydal.
Stěžovatelka proto nemohla podat odvolání v rámci daňového řízení a musela proti postupu žalovaného
brojit žalobou dle § 82 s. ř. s. Dále
požádala, aby Nejvyšší správní soud kasační stížnosti přiznal odkladný účinek.
Nejvyšší správní soud o věci uvážil:
Dle § 42 odst. 4 zákona o spotřebních daních
"celní úřad nebo celní ředitelství
ústně oznámí opatření o zajištění vybraných výrobků nebo dopravního prostředku osobě, u které byly
vybrané výrobky nebo dopravní prostředek zjištěny (dále jen "kontrolovaná osoba"), a bezodkladně
vyhotoví protokol, ve kterém uvede i důvod zajištění, popis zajištěných vybraných výrobků, popřípadě
popis zajištěného dopravního prostředku. Zaměstnanec, který pracuje v celním úřadu, nebo celním
ředitelství, předá kopii protokolu kontrolované osobě".
K této situaci došlo i v posuzované
věci: správce daně vydal opatření o zajištění výrobků a předal stěžovatelce protokol ze dne 24. 11.
2008. Zákon dále stanoví:
"Rozhodnutí o zajištění musí být vydáno nejpozději následující pracovní
den po dni vyhotovení protokolu"
.
Žalovaný po sepsání protokolu rozhodnutí nevydal; uvádí, že to nebylo možné,
protože mu stěžovatelka zamezila vstup do skladu, a proto zajištění výrobků nemohl dokončit. Taková
úvaha ale není správná; zákon nepředpokládá, že úřední výkon nebude dokončen, pokud zaměstnanec
kontrolované osoby uzamkne sklad. Právě naopak:
"celní úřad nebo celní ředitelství uskladní
zajištěné vybrané výrobky nebo dopravní prostředek mimo dosah kontrolované osoby. Kontrolovaná osoba
je povinna zajištěné vybrané výrobky nebo dopravní prostředek celnímu úřadu nebo celnímu ředitelství
vydat. Odmítne-li vydání, vybrané výrobky nebo dopravní prostředek jsou jí odňaty"
(§ 42 odst. 7
zákona). Popřípadě může celní úřad (odst. 8 téhož ustanovení)
"místo postupu podle odstavce 7
ponechat zajištěné vybrané výrobky nebo dopravní prostředek kontrolované osobě a uložit jí, že je
nesmí používat, prodávat nebo s nimi jiným způsobem nakládat".
Přes nesouhlas stěžovatelky proto
mohl žalovaný zajištěné výrobky odejmout anebo si přístup do skladu zjednat - a to popřípadě za
použití donucovacích prostředků - nebo stěžovatelce uložit, aby s konkrétními výrobky nenakládala. V
takovém postupu mu samotný fakt, že mu stěžovatelka zamezila vstup do skladu, nebránil. Proto
samotné zamezení vstupu do skladu neznemožnilo vydání řádného rozhodnutí o zajištění výrobků.
Stěžovatelka namítá nesprávné odmítnutí žaloby; krajský soud má za to, že tu bylo
rozhodnutí, proti kterému mohla být podána žaloba. Názor prvého soudu není správný.
Zákon (§ 42 odst. 5 a 6) uvádí, že
"(5) V rozhodnutí o zajištění vybraných
výrobků nebo dopravního prostředku se uvedou důvody, pro které se vybrané výrobky nebo dopravní
prostředek zajišťují, a poučení o právech a povinnostech osoby, jíž se rozhodnutí týká. V rozhodnutí
se též uvede upozornění, že u zajištěných vybraných výrobků nebo dopravního prostředku může být
uloženo propadnutí nebo rozhodnuto o zabrání, jestliže se prokáží důvody rozhodné pro zajištění. (6)
Proti rozhodnutí o zajištění vybraných výrobků nebo dopravního prostředku může kontrolovaná osoba
podat odvolání nejpozději do 7 pracovních dní ode dne doručení tohoto rozhodnutí."
Zákonné náležitosti ale protokol nesplňuje. V části "Přijatá ujednání a rozhodnutí"
(rozhodnutí o zajištění věci) správce daně uvedl:
"zajištění vybraných výrobků dle ust. § 42
odst. 2 zákona o SPD - vysloveno pouze ústně"
. Neuvádí konkrétní důvody zajištění, neposkytuje
stěžovateli poučení ani upozornění na další právní následky. Je tak pouhým oznámením opatření o
zajištění vybraných výrobků. Stěžovatelka proto neměla reálnou možnost brojit proti rozhodnutí o
zajištění odvoláním a následně správní žalobou proti rozhodnutí správního orgánu, jak nesprávně měl
za to krajský soud.
Proto je zajištění, pojaté do protokolu, samo o sobě zásahem, proti kterému se -
pojmově - lze bránit tzv. "zásahovou" žalobou a tvrdit jeho nezákonnost
(§ 82 a násl. s. ř. s.). Jinak by totiž -
za situace, kdy rozhodnutí v rozporu se zákonem není vydáno, mohl správní orgán se zajištěnými
výrobky disponovat, uskladnit je u sebe, popřípadě by kontrolovaná osoba nemohla výrobky prodat,
nakládat s nimi jinak, používat dopravní prostředky atp. Samo zajištění, byť pojaté do protokolu,
tedy rozhodnutím není.
Reálná možnost bránit se proti zajištění výrobků tzv. zásahovou žalobou je však při
pravidelném běhu věcí (tzn. při vydání rozhodnutí v následující pracovní den, jak zákon ukládá)
velmi omezená a nepraktická. Je-li totiž vydáno rozhodnutí následující den, nastupuje jiná možnost
obrany, totiž obvyklá žaloba proti nezákonnému rozhodnutí. Vyhoví-li takové žalobě soud, nutně
přestávají také právní účinky předchozího zásahu.
V posuzované věci však k vydání rozhodnutí - ať už z jakéhokoli důvodu - v
následující pracovní den (25. 11. 2008), ba ani později, nedošlo.
Tato skutečnost má dva důležité důsledky.
Za prvé ze zákona lze dovodit, že kontrolovaná osoba nesmí se zajištěnými výrobky
nakládat do doby, než bude rozhodnuto o jejich propadnutí nebo zabrání, popřípadě do doby, kdy se
prokáže, že k porušení zákona nedošlo. Zpravidla je to správní orgán, který fyzicky znemožní
kontrolované osobě s výrobky nakládat. Může ale postupovat i tak, že výrobky ponechá u kontrolované
osoby s tím, že vysloví právní zákaz je prodat nebo s nimi jinak disponovat. Není-li ale rozhodnuto
v zákonem stanovené lhůtě (text zákona je v tomto ohledu jednoznačný - správní orgán "musí"
rozhodnutí vydat, a to "nejpozději" následující pracovní den), přestávají právní účinky
protokolárního zajištění. Nelze totiž mít za to, že tyto účinky přetrvávají po nespecifikovanou dobu
(do doby, než bude - v takovém případě v rozporu se zákonem po uplynutí lhůty - vydáno rozhodnutí)
na újmu kontrolované osoby. Je totiž zřejmé, že v praxi půjde často o problém časově neodkladný,
např. při zajištění výrobků rychle se kazících (potravinářských), nebo dopravních prostředků (třeba
i při silniční kontrole). Kontrolovaná osoba nemůže proto obvykle vyčkávat blíže neurčenou dobu, až
správní orgán rozhodnutí vydá; její zájem na neprodleném vyjasnění právního režimu zajištěných věcí
je zřejmý.
Za druhé je také patrno, že tu v zásadě nastává dvojí situace: buď jsou zajištěné
výrobky v dispozici správního orgánu (byly odvezeny, uloženy u schovatele, nebo podobným způsobem
bylo fyzicky zamezeno kontrolované osobě s nimi nakládat), anebo jsou nadále uloženy u kontrolované
osoby. V prvém případě nelze po ní po právu žádat, aby po nejistou dobu vyčkávala řádného a
odůvodněného rozhodnutí, proti němuž by se mohla bránit opravným prostředkem a případně i dále
správní žalobou proti rozhodnutí; proto v takovém případě je kontrolovaná osoba legitimována k
podání zásahové žaloby, v níž bude zřejmě namítat ve shodě s názorem právě uvedeným, že právně již
zajištění netrvá a bude oprávněna žádat, aby výrobky (dopravní prostředky) byly vráceny nebo
uvolněny k její volné dispozici. Ve druhém případě pak vychází soud z toho, že právní účinky
zajištění pominuly uplynutím dne, kdy mělo být vydáno rozhodnutí, a protože tu není fyzická
nemožnost s výrobky či dopravními prostředky disponovat, je na svobodné vůli kontrolované osoby, jak
s nimi dále naloží.
Zda jde o první nebo druhý případ právě naznačený, je třeba vyjasnit řádným
skutkovým zjištěním ke dni svého rozhodnutí (§
87 odst. 1 s. ř. s.), zda účinky zásahu trvají nebo netrvají. Teprve poté bude moci
rozhodnout, zda zásahové žalobě vyhoví nebo ji zamítne.
Krajský soud, který měl za to, že protokolární zajištění je rozhodnutím, vyšel z
jiného právního názoru, a proto skutkový stav nezjišťoval. Odmítnutí návrhu tedy nebylo namístě.
Kasační stížnost je tedy důvodná; Nejvyšší správní soud proto napadené rozhodnutí
krajského soudu zrušil (§ 110 odst. 1 s.
ř. s.) a věc mu vrátil k dalšímu řízení. V něm bude krajský soud postupovat ve shodě s právním
názorem vysloveným v tomto rozsudku.
Náhradou nákladů řízení o kasační stížnosti se krajský soud bude zabývat v novém
rozhodnutí (§ 110 odst. 2 s. ř. s.).
V Brně dne 3. září 2009
JUDr. Michal Mazanec