Ustanovení § 104 odst. 2 s. ř. s. se vztahuje pouze na kasační stížnost
podanou výlučně
proti výroku o nákladech řízení.
Odůvodnění:
Dosavadní skutkový a procesní stav věci
1. Krajský soud v Ústí nad Labem, pobočka v Liberci rozsudkem ze
dne 31. 10. 2006,
č. j. 59 Ca 75/2006 - 22, zrušil ve výroku I. rozhodnutí Finančního úřadu v Liberci
(dále jen
"stěžovatel“) ze dne 4. 5. 2006, č. j. 120252/06/192913/5300 a ze dne 19. 4. 2006,
č. j.
105551/06/192913/5300. Prvním z uvedených rozhodnutí byla zamítnuta reklamace žalobce
(dále jen
"účastník řízení“) proti druhému z uvedených rozhodnutí, jímž stěžovatel rozhodl
z úřední povinnosti
o převedení přeplatku na dani z přidané hodnoty ve výši 2237 Kč na úhradu nedoplatku
daně z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků. Ve výroku II. krajský soud
uložil
stěžovateli povinnost nahradit účastníkovi řízení náklady řízení ve výši 2558 Kč
k rukám advokáta
Mgr. Martina Pinty.
2. Proti tomuto rozsudku podal stěžovatel kasační stížnost z důvodů
uvedených v
§ 103 odst. 1 písm. a) a
d) s. ř. s., ve které namítal
nesprávné posouzení otázky zákonnosti jeho postupu podle
§ 105 odst. 1 zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty a
nepřezkoumatelnost výroku o náhradě nákladů řízení. Nepřezkoumatelnost podle jeho
názoru spočívá v
tom, že účastník řízení v petitu žaloby pouze uvedl, že požaduje uhradit náklady
řízení spočívající
v úhradě soudního poplatku ve výši 1000 Kč a náklady právního zastoupení, aniž by
specifikoval, v
jaké výši požaduje odměnu za zastupování, a přesto mu byla soudem přiznána. Stěžovatel
rovněž
poukázal na to, že Mgr. Martin Pinta je společníkem účastníka řízení oprávněným za
něj jednat, tedy
nikoliv jeho právním zástupcem na základě plné moci. Pokud krajský soud přesto účastníkovi
řízení
přiznal náhradu nákladů za právní zastoupení, nesprávně posoudil právní otázku ve
smyslu
§ 103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. Z výše
uvedených důvodů stěžovatel navrhl zrušení napadeného rozsudku a vrácení věci krajskému
soudu k
dalšímu řízení.
3. Žalobce ve vyjádření ke kasační stížnosti zdůraznil, že postup
finančního orgánu
podle § 64 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, v
platném znění, představuje za trvání konkurzu nepřípustné započtení a vede k neodůvodněnému
zvýhodnění jednoho z věřitelů, tj. státu, zastoupeného finančními orgány; vede též
k porušení článku
11 odst. 1 Listiny, dle nějž vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah
a ochranu.
Poukázal rovněž na nálezy Ústavního soudu, který se touto problematikou opakovaně
zabýval a který
vždy postup spočívající ve "skrytém započtení“ posoudil jako protiústavní. Napadený
rozsudek
krajského soudu vycházející z těchto nálezů a jimi vytvořené ustálené judikatury
proto označil za
zcela správný a kasační stížnost za nedůvodnou. Navrhoval, aby Nejvyšší správní soud
kasační
stížnost zamítl a uložil stěžovateli povinnost nahradit účastníkovi řízení (žalobci
v rámci řízení
před krajským soudem) náklady právního zastoupení v řízení o kasační stížnosti.
4. Sedmý senát dospěl při předběžné poradě k závěru o nutnosti věc
postoupit
rozšířenému senátu, neboť tato klíčová otázka přípustnosti kasační stížnosti směřující
proti výroku
o nákladech řízení je dosavadní judikaturou Nejvyššího správního soudu řešena rozdílně.
Dosavadní
judikatura
k rozhodné právní otázce a důvody předložení
věci
rozšířenému senátu
5. K otázce, zda je přípustná námitka směřující proti výroku o náhradě
nákladů
řízení a zda se jí tedy může Nejvyšší správní soud zabývat, se již vyslovil druhý
senát v rozsudku
ze dne 12. 6. 2007, č. j. 2 Afs 190/2006 - 228,
přičemž své závěry shrnul do této právní věty: "
Vylučuje-li
§ 104 odst. 2 s. ř. s. podání kasační
stížnosti směřující proti náhradě nákladů řízení, neznamená to, že ve spojení s věcnou
kasační
stížností je námitka směřující proti nákladům řízení přípustná.“
V odůvodnění
citovaného
rozsudku pak uvedl, že
"z §
104 odst.
2 s. ř. s. plyne, že nemůže být úspěšná kasační stížnost, jíž by byl důvodně
napadán jen
výrok o náhradě nákladů řízení. Znamená to vyloučení rozhodnutí Nejvyššího správního
soudu
zrušujícího pouze výrok rozsudku krajského soudu o náhradě nákladů řízení. Zákon
zaměřil kasační
přezkum jen na stěžejní rozhodovací problémy, a pokud z něho vyloučil otázku náhrady
nákladů řízení,
nelze připustit možnost obcházení této výluky podáním nedůvodné stížnosti ve věci
samé, současně
napadající i výrok o nákladech řízení. Jistě je jiná situace tam, kde kasační stížnost
ve věci samé
je úspěšná; v tom případě je zrušen jeho celý rozsudek (případně konkrétní věcný
výrok a na něm
závislý výrok o náhradě nákladů řízení) a pak ze zákona v dalším řízení krajský soud
rozhoduje znovu
i o náhradě nákladů řízení.“
Na citovaný rozsudek později výslovně odkázal
čtvrtý senát v
rozsudku ze dne 17. 6. 2008, č. j. 4
As 33/2008 -
129, devátý senát v usnesení ze dne 30. 7. 2008, č. j.
9 Azs 16/2008 - 74, a pátý senát v rozsudku ze
dne 5. 8. 2008, č. j. 5 Ans 8/2007 - 55.
6. Sedmý senát upozornil, že již dříve byl stejný právní názor vyjádřen
Nejvyšším
správním soudem v rozsudku ze dne 17. 10. 2006, č. j. 2
As 54/2006 - 96, ve kterém je uvedeno, že "
kasační námitku směřující
proti výroku o
nákladech řízení nemohl Nejvyšší správní soud přezkoumat, neboť dle ustanovení
§ 104 odst. 2. s. ř. s. je taková
námitka nepřípustná. V této souvislosti zdejší soud uvádí, že systém opravných prostředků
v soudním
řízení, aby respektoval ústavně zaručené právo na spravedlivý proces a respektoval
principy
materiálního právního státu, musí nalézt přiměřenou rovnováhu mezi dvěma zájmy: zájmem
na
spravedlnosti v každém jednotlivém případě a zájmem na efektivitě působení objektivního
práva. Ryze
formální důraz kladený na dosažení spravedlivého výsledku řízení (ve smyslu jeho
procesní
bezvadnosti) ve svých důsledcích může oslabovat právní jistotu, a tedy i efektivitu
práva. Jak k
tomu opakovaně uvedl Ústavní soud (viz např. nález ze dne 13. 11. 2001, sp. zn.
Pl. ÚS 15/01, Sbírka nálezů a usnesení, sv. 24,
str. 222-223; obdobně též nález ze dne 6. 11. 2003, sp. zn.
III. ÚS 150/03, Sbírka nálezů a usnesení, sv. 31,
str. 149, žádný právní řád není a nemůže být z hlediska soustavy procesních prostředků
k ochraně
práv, jakož i z hlediska soustavy uspořádání přezkumných instancí, budován
ad infinitum
.
Každý
právní řád přináší a nutně musí přinášet i určitý počet chyb. Účelem přezkumného,
resp. přezkumných
řízení může být reálně takováto pochybení aproximativně minimalizovat, a nikoliv
beze zbytku
odstranit. Soustava přezkumných instancí je proto výsledkem poměřování na straně
jedné úsilí o
dosažení panství práva, na straně druhé efektivity rozhodování a právní jistoty.
Podle ustanovení
§ 104 odst. 2. s. ř. s. je kasační
námitka směřující toliko do výroku o nákladech řízení nepřípustná a za této situace
tedy nemohl
Nejvyšší správní soud postupovat jinak, než ji ze svého přezkumu vyloučit.“
7. Proti posledně citovanému rozsudku byla podána ústavní stížnost,
kterou Ústavní
soud odmítl usnesením ze dne 5. 6. 2008, sp. zn. II. ÚS 264/07, v němž ve vztahu
k ustanovení
§ 104 odst. 2 s. ř. s. uvedl, že
"rozdílný názor na interpretaci běžného práva sám o sobě nemůže založit
porušení práva
základního (mezi mnohými viz např. nález sp. zn. III.
ÚS
31/97, uveřejněný ve Sbírce nálezů a usnesení Ústavního soudu, sv. 8, č. 66).
To platí i pro
výklad příslušných ustanovení procesních předpisů upravujících náklady řízení a jejich
náhradu.
Navíc Ústavní soud při posuzování problematiky nákladů řízení, tj. problematiky ve
vztahu k předmětu
řízení před obecnými soudy jednoznačně podružné, postupuje nanejvýš zdrženlivě a
k zásahům do výroků
o nákladech řízení se uchyluje pouze výjimečně, například když zjistí, že došlo k
porušení práva na
spravedlivý proces extrémním způsobem nebo že bylo zasaženo i jiné základní právo
(viz nález
Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 259/05 ze dne 21.
března 2006). Kasační stížnost je toliko mimořádným opravným prostředkem, a proto
jsou jak důvody
kasační stížnosti, tak i její rozsah, vázány na nejzávažnější případy nezákonností.
Mezi tyto
případy nepatří dle vůle zákonodárce (ani dle přesvědčení Ústavního soudu) okruh
uvedený právě v
ustanovení § 104 odst. 2 soudního řádu
správního. Formalistické argumentaci stěžovatele, podle níž jeho stížnost nesměřuje
"jen“ proti
výroku o nákladech řízení, ale "také“ proti výrokům ostatním, a proto nebylo možno
§ 104 odst. 2 soudního řádu správního
aplikovat, nelze přisvědčit. Účelu zákona, totiž nezatěžovat Nejvyšší správní soud
podružným
rozhodováním, by se při takovém výkladu dalo vyhnout jednoduše tím, že by kasační
stížnost napadala
kromě výroku o nákladech řízení i jakýkoliv výrok další. To je možné v zásadě vždy
a předmětné
ustanovení by takový výklad učinil prázdným. Navíc vyloučení výroku o nákladech řízení
z možnosti
podat proti němu mimořádný opravný prostředek (v tomto případě kasační stížnost),
není v českém
právním řádu ojedinělé. Rovněž dovolání upravené občanským soudním řádem nelze podávat
proti výroku
o nákladech řízení. Vůbec námitka stěžovatele, týkající se údajné neústavnosti části
ustanovení
§ 104 odst. 2 soudního řádu správního,
je podle přesvědčení Ústavního soudu v daném případě účelová. Úprava nepřípustnosti
kasační
stížnosti v § 104 soudního řádu správního
je totiž zcela jednoznačná a vylučuje dvojí interpretaci. Stěžovatel tak mohl a měl
vědět, že se
nejedná o další opravný prostředek a že tedy jeho kasační stížnost bude Nejvyšším
správním soudem v
této části odmítnuta bez meritorního projednání.“
8. Sedmý senát připomněl, že stejný právní názor vyjádřil Ústavní
soud i v usnesení
ze dne 21. 4. 2004, sp. zn. II. ÚS 1/04, kterým
odmítl jako zjevně neopodstatněnou ústavní stížnost v části napadající usnesení Nejvyššího
správního
soudu ze dne 13. 11. 2003, č. j. 2 Ads
57/2003 -
48, jímž byla podle § 104 odst. 2
s. ř. s. odmítnuta pro nepřípustnost kasační stížnost úspěšného žalobce směřující
jen proti výroku o
nákladech řízení. Zároveň Ústavní soud pro opožděnost odmítl tuto ústavní stížnost
v části směřující
proti výroku městského soudu o nákladech řízení.
9. Sedmý senát je toho názoru, že stížní námitka směřující proti
výroku o náhradě
nákladů řízení je za určitých podmínek přípustná a Nejvyšší správní soud se s ní
musí vypořádat;
ostatně v souladu s tímto právním názorem již také Nejvyšší správní soud opakovaně
rozhodl. Poukázal
na rozsudek ze dne 13. 12. 2007, č. j. 3
As 34/2006 -
71, v němž Nejvyšší správní soud posoudil jako přípustnou část kasační stížnosti,
která byla
podána proti výroku o náhradě nákladů řízení s odůvodněním, že nepřípustná je pouze
kasační stížnost
směřující
jen
proti výroku o nákladech řízení. V rozsudku ze dne
29. 7. 2003, č.
j. 4 Ads 19/2003 - 48, vedle toho, že soud
přezkoumal napadený rozsudek věcně, dále uvedl, že
"pochybení nebylo shledáno
ani ve výroku
o náhradě nákladů řízení“.
Stejně tak se stížní námitkou směřující proti
výroku o náhradě
nákladů řízení zabýval Nejvyšší správní soud věcně i v rozsudcích ze dne 25. 3. 2005,
č. j.
7 As 1/2005 - 68, ze dne 7. 9. 2005, č. j.
3 Azs 390/2004 - 49, ze dne 2. 7. 2008, č. j.
3 Ads 58/2008 - 54 a ze dne 19. 11. 2008, č. j.
1 As 61/2008 - 98.
10. Sedmý senát upozornil zvláště na usnesení Nejvyššího správního
soudu ze dne 20.
9. 2004, č. j. 4 Ans 1/2004 - 53, v němž sice
Nejvyšší správní soud odmítl kasační stížnost, protože byla podána pouze proti výroku
o nákladech
řízení, ale současně uvedl, že
"se stěžovatelem se lze ztotožnit v tom,
že za stávající
právní úpravy nelze ve správním soudnictví napravit soudem rozhodujícím o kasační
stížnosti případná
nesprávná rozhodnutí krajských soudů (Městského soudu v Praze) o nákladech řízení,
pokud není
současně kasační stížností napaden též výrok o věci samé, nicméně zákonodárce v tomto
ohledu
přezkoumání rozhodnutí uvedených soudů vyloučil a Nejvyššímu správnímu soudu nezbývá,
než tuto
zákonnou úpravu respektovat.“
Podle sedmého senátu tak čtvrtý senát připustil
možnost, že
se Nejvyšší správní soud bude stížní námitkou směřující proti výroku o nákladech
řízení věcně
zabývat, ale pouze za předpokladu, že kasační stížností bude napaden i výrok ve věci
samé. S tímto
právním názorem se sedmý senát ztotožnil a dodal, že při posuzování, zda je tento
předpoklad splněn,
tj. zda je napaden i výrok ve věci samé, nelze vycházet pouze z toho, že kasační
stížnost obsahuje i
námitky směřující proti výroku ve věci samé, ale je třeba nejprve zhodnotit přípustnost
takových
stížních námitek. Pouze v případě, že obsahuje alespoň jednu přípustnou stížní námitku
proti výroku
krajského soudu ve věci samé, je přípustná i námitka proti výroku o nákladech
řízení
.
Je-li však kasační stížnost odmítnuta proto, že žádnou přípustnou stížní námitku
proti výroku ve
věci samé neobsahuje, je aplikace ustanovení §
104 odst. 2 s. ř. s. zcela opodstatněná.
11. Tomuto právnímu názoru svědčí podle názoru sedmého senátu i
jazykový výklad
ustanovení § 104 odst. 2 s. ř. s., podle
kterého je kasační stížnost, která směřuje jen proti výroku o nákladech řízení nebo
proti důvodům
rozhodnutí soudu, nepřípustná. Citované ustanovení přezkum výroku o nákladech řízení
nevylučuje
absolutně, ale pouze v případě, že kasační stížnost směřuje "jen“ proti tomuto výroku.
Druhý senát
ve výše citovaných rozhodnutích však slovo "jen“ zcela opomíjí přesto, že hraje při
interpretaci
citovaného ustanovení klíčovou roli. Věcný přezkum stížní námitky proti výroku o
nákladech řízení by
byl vyloučen pouze v případě, žeby slovo "jen“ nebylo v citovaném ustanovení vůbec
obsaženo. Účelem
citovaného ustanovení podle názoru sedmého senátu není bezvýjimečně vyloučit přezkum
výroku o
nákladech řízení, ale umožnit jej v případě, že Nejvyšší správní soud věcně přezkoumává
výrok ve
věci samé. Citované ustanovení je tak aplikovatelné pouze na kasační stížnosti podané
výlučně proti
výroku o nákladech řízení nebo na ty, které sice obsahují i stížní body směřující
proti meritornímu
výroku, ale tyto jsou nepřípustné, např. podle ustanovení
§ 104 odst. 4 s. ř. s.
12. K argumentaci Ústavního soudu v usnesení ze dne 5. 6. 2008,
sp. zn. II. ÚS
264/07, sedmý senát pouze odkázal na výše uvedené důvody, které jej vedly k nesouhlasu
s právním
názorem druhého senátu, a zdůraznil, že přinejmenším ve vztahu k otázce přezkumu
výroku o nákladech
řízení nesdílí přesvědčení Ústavního soudu o zcela jednoznačné úpravě nepřípustnosti
kasační
stížnosti a nemožnosti dvojího výkladu §
104 s. ř. s., což ostatně nejlépe dokumentuje existence rozdílné judikatury
Nejvyššího
správního soudu.
13. K případnému poukazu na závaznost právního názoru vysloveného
Ústavním soudem
uvedl, že v daném případě Ústavní soud svůj právní názor ke sporné otázce vyjádřil
v usnesení, jímž
ústavní stížnost odmítl pro zjevnou neopodstatněnost. Tato forma rozhodnutí nemá
podle samotného
Ústavního soudu "tutéž relevanci jako nálezy“ (viz nález Ústavního soudu ze dne 13.
9. 2007, sp. zn.
I. ÚS 643/06, bod 38).
14. Sedmý senát s ohledem na jím zaujatý právní názor navrhl i procesní
vyústění,
tedy zodpovězení související otázky týkající se výroku rozhodnutí Nejvyššího správního
soudu.
Zdůraznil, že problematická situace nastává tehdy, kdy kasační stížnost ve věci samé
je nedůvodná,
ale stěžovatel důvodně napadl výrok o nákladech řízení. Pro tento případ navrhl sedmý
senát řešení:
zrušit pouze výrok rozhodnutí krajského soudu o nákladech řízení a ve věci samé kasační
stížnost
zamítnout. O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti by v takovém případě měl
rozhodovat Nejvyšší
správní soud, neboť řízení ve věci samé je jeho rozhodnutím ukončeno a v tomto rozsahu
tedy Nejvyšší
správní soud nevrací věc krajskému soudu k dalšímu řízení (viz ustanovení
§ 110 odst. 2 věta první s. ř. s.).
Krajský soud by následně usnesením rozhodl pouze o nákladech řízení před krajským
soudem s tím, že
by byl vázán názorem Nejvyššího správního soudu. Kasační stížnost proti tomuto usnesení
o nákladech
řízení by byla nepřípustná podle ustanovení §
104 odst. 2 s. ř. s.
15. Pravomoc rozšířeného senátu rozhodnout i o této otázce je podle
názoru sedmého
senátu dána, neboť druhý senát v již citovaném rozsudku ze dne 12. 6. 2007, č. j.
2 Afs 190/2006 - 228, vyslovil závěr, že
"nemůže být úspěšná kasační stížnost, jíž by byl důvodně napadán jen výrok
o náhradě
nákladů řízení. Znamená to vyloučení rozhodnutí Nejvyššího správního soudu zrušujícího
pouze výrok
rozsudku krajského soudu o náhradě nákladů řízení“.
Rovněž s tímto právním
názorem sedmý
senát nesouhlasil a v této souvislosti opětovně poukázal na rozsudek ze dne 13. 12.
2007, č. j.
3 As 34/2006 - 71, jímž třetí senát odmítl
kasační stížnost proti výroku ve věci samé, zrušil pouze výrok o nákladech řízení
a věc vrátil v
tomto rozsahu krajskému soudu k dalšímu řízení. Jakkoli se s takovým postupem sedmý
senát
neztotožňuje v případě, že kasační stížnost ve věci samé byla odmítnuta (viz výše
uvedená
argumentace k podmínkám přípustnosti stížních námitek proti výroku o nákladech řízení),
principiálně
s dělitelností výroků, pokud je kasační stížnost nedůvodná ve věci samé a důvodná
pouze ve vztahu k
výroku o nákladech řízení, souhlasí. Základní podmínka pro zrušení rozhodnutí krajského
soudu, tj.
důvodnost kasační stížnosti (viz §
110 odst.
1 s. ř. s.), pak bude splněna právě pouze ve vztahu k výroku o nákladech řízení.
Uvedeným
způsobem ostatně již v minulosti postupoval třetí senát, který rozsudkem ze dne 2.
7. 2008, č. j.
3 Ads 58/2008 - 54, zamítl kasační stížnost
směřující proti výroku městského soudu o zastavení řízení a zároveň zrušil výrok
o náhradě nákladů
řízení a v tomto rozsahu věc městskému soudu vrátil k dalšímu řízení.
16. Podle sedmého senátu je druhou variantou možného výroku rozsudku
Nejvyššího
správního soudu za situace úspěšně napadeného nezákonného výroku o nákladech řízení,
možnost zrušení
rozhodnutí krajského soudu jako celku. Tento postup označil sedmý senát za nesprávný
zejména proto,
že v takovém případě neexistuje jediná důvodná stížní námitka proti výroku ve věci
samé, tj. není
zde důvod pro zrušení tohoto výroku. Označil takový postup za nehospodárný, neboť
krajský soud by
byl nucen v novém rozhodnutí pouze zopakovat argumentaci Nejvyššího správního soudu
přesto, že
důvody jeho původního rozhodnutí v řízení o kasační stížnosti obstály, a jinak by
rozhodl pouze o
nákladech řízení.
Pravomoc rozšířeného senátu k rozhodnutí
17. Rozšířený senát musel nejprve zkoumat, zda má pravomoc rozhodnout
ve věci.
Podle § 17 odst. 1 s. ř. s. dospěl-li
senát Nejvyššího správního soudu při svém rozhodování k právnímu názoru, který je
odlišný od
právního názoru již vyjádřeného, v rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, postoupí
věc k rozhodnutí
rozšířenému senátu.
18. Rozšířený senát tak rozhoduje za splnění dvou podmínek:
a) existuje rozporná
judikatura
, nebo se senát hodlá od stávající
judikatury
odchýlit;
b) předložená sporná otázka má význam pro řešení věci, kterou předkládající
senát
má rozhodovat.
19. Rozšířený senát zjistil, že ohledně možnosti přezkumu rozhodnutí
krajského
soudu o nákladech řízení za situace, kdy je kasační stížností napaden i výrok rozhodnutí
o věci
samé, skutečně existuje rozpor mezi sedmým senátem označenými rozhodnutími. Přitom
je nesporné, že
předložená otázka má význam pro řešení věci, kterou předkládající senát má rozhodovat,
když současně
s výrokem o věci samé je kasační stížností žalovaného napaden též výrok o náhradě
nákladů řízení. V
této souvislosti je nutno připomenout usnesení rozšířeného senátu ze dne 12. 6. 2007,
č. j.
2 Afs 52/2006 - 86 (č. 1762/2009 Sb. NSS), podle
něhož
je jeho úkolem sjednocovat judikaturu Nejvyššího správního soudu a
je dle
§ 17 odst. 1 s. ř. s. oprávněn rozhodovat
tam, kde mu je věc postoupena jeho senátem, který dospěl k závěru odlišnému od závěru
dříve
vysloveného. Postoupit rozšířenému senátu lze jak celou právní věc k rozhodnutí,
tak i některou z
jednotlivých sporných otázek. Rozšířený senát však neřeší
abstraktní
právní otázky
bez ukotvení ke
skutkovým zjištěním posuzovaných případů.
20. Rozšířený senát proto dovodil, že je dána jeho pravomoc k projednání
a
rozhodnutí postoupení věci.
Posouzení věci rozšířeným senátem
21. Pro posuzovaný případ jsou klíčová tato ustanovení soudního
řádu správního:
Kasační stížnost je opravným prostředkem proti pravomocnému
rozhodnutí
krajského soudu ve správním soudnictví, jímž se účastník řízení, z něhož toto rozhodnutí
vzešlo,
nebo osoba zúčastněná na řízení (dále jen
"stěžovatel“) domáhá
zrušení soudního
rozhodnutí. Kasační stížnosti je přípustná proti každému takovému rozhodnutí, není-li
dále stanoveno
jinak.
(1)
Kasační stížnost ve věcech volebních
a ve věcech
místního referenda je nepřípustná
(2)
Kasační stížnost, která směřuje jen
proti výroku o
nákladech řízení nebo proti důvodům rozhodnutí soudu, je nepřípustná.
(3)
Kasační stížnost je dále nepřípustná
proti
rozhodnutí,
a)
jímž soud rozhodl znovu poté, kdy
jeho původní
rozhodnutí bylo zrušeno Nejvyšším správním soudem;to neplatí, je-li jako důvod kasační
stížnosti
namítáno, že se soud neřídil závazným právním názorem Nejvyššího správního soudu,
b)
jímž se pouze upravuje vedení řízení,
nebo
c)
které je podle své povahy dočasné.
(4)
Kasační stížnost není přípustná,
opírá-li se jen o
jiné důvody, než které jsou uvedeny v § 103, nebo o důvody, které stěžovatel neuplatnil
v řízení
před soudem, jehož rozhodnutí má být přezkoumáno, ač tak učinit mohl.
22. Z citace § 102 s. ř.
s., je patrné, že základním předpokladem využití kasační stížnosti je existence rozhodnutí
krajského
soudu vydaného ve věci spadající do správního soudnictví a nabytí právní moci takového
rozhodnutí.
Nejvyšší správní soud proto v první řadě musí při přezkumu kasační stížností napadeného
rozhodnutí
zjišťovat, zda jde o rozhodnutí krajského soudu, které těmto předpokladům vyhovuje,
tj. zda bylo
vydáno ve věci správního soudnictví a zda jde o rozhodnutí, které nabylo právní moci.
Splnění
naposledy uvedeného požadavku předznamenává, že kasační stížnost je pokládána za
opravný prostředek
mimořádný a že tedy řízení před krajským soudem ve věcech správního soudnictví je
řízením
jednoinstančním bez možnosti podat řádný opravný prostředek (odvolání), který je
běžný v jiných
procesních předpisech (např. v občanském soudním řádu). Pokud jsou výše uvedené předpoklady
splněny,
pak věta druhá § 102 s. ř. s. zásadně
připouští kasační stížnost proti každému pravomocnému rozhodnutí krajského soudu
a z tohoto principu
vyjímá pouze případy, kdy zákon stanoví jinak. Zákon stanoví jinak v
§ 104 s. ř. s. Ten sice obsahuje výčet
rozhodnutí, proti kterým není stížnost přípustná (
a contrario
proti rozhodnutí, které
v
§ 104 s. ř. s. není uvedeno, lze kasační
stížnost podat), avšak tento výčet nemůže postihovat širokou škálu možných výroků
soudních
rozhodnutí (jejich částí) vydávaných v řízení podle části třetí hlavy první dílu
prvního soudního
řádu správního. Testem přípustnosti kasační stížnosti z hlediska
§ 104 s. ř. s. musí tudíž projít každé
rozhodnutí krajského soudu napadené kasační stížností.
23. Pomineme-li nepřípustnost kasační stížnosti ve věcech volebních
a ve věcech
místního referenda, v nichž důvodem zvolené právní úpravy o nepřípustnosti kasační
stížnosti je
specifikum řízení, především snaha zamezit průtahům a maření voleb s cílem minimalizovat
délku
řízení, pak testu přípustnosti kasační stížnosti z hledisek uvedených v
§ 104 odst. 2,
3,
4 s. ř. s. podléhá každé jiné pravomocné
rozhodnutí krajského soudu, a to v několika na sebe navazujících (ale i vzájemně
se prolínajících)
rovinách. V první rovině bude důležité zjištění, zda se kasační stížnost netýká rozhodnutí
s
charakteristikami uvedenými v ustanovení §
104
odst. 3 s. ř. s., tedy zda nejde o rozhodnutí proti nimž kasační stížnost
obecně není
přípustná. Pod písm. a) zákon stanoví, "
že nepřípustnou je kasační stížnost,
která směřuje
proti novému rozhodnutí vydanému krajským soudem po zrušení jeho původního rozhodnutí
Nejvyšším
správním soudem“.
Výjimkou jsou případy, kdy stěžovatel v kasační stížnosti
namítá, že se
krajský soud neřídil závazným právním názorem Nejvyššího správního soudu. Ta vyplývá
z
§ 110 odst. 3 s. ř. s. a znamená
povinnost krajského soudu, jehož rozhodnutí bylo zrušeno, respektovat v novém rozhodnutí
právní
názor vyslovený Nejvyšším správním soudem v předchozím zrušovacím rozhodnutí. Nestane-li
se tak, a
stěžovatel porušení této zákonné povinnosti soudem, jehož původní rozhodnutí bylo
zrušeno, v kasační
stížnosti důvodně namítne, je nutné kasační stížnost projednat a rozhodnout o ní
za splnění všech
ostatních podmínek řízení. Na další případy pamatuje
§ 104 odst. 3 s. ř. s. pod písmeny b) a
c), kdy nelze kasační stížností napadnout procesní rozhodnutí, jímž se pouze upravuje
vedení řízení
(písm. b), nebo které je podle své povahy dočasné. V případě usnesení, jímž se toliko
upravuje
vedení řízení, jde v zásadě jen o rozhodnutí, u nichž zabránění možnosti podat proti
nim kasační
stížnost stěžovatele v jeho právech účastníka řízení nikterak nezkracuje. Jde vesměs
o rozhodnutí
méně významná, která nezavazují ani soud, protože je může změnit. Rozhodnutí, které
je podle své
povahy dočasné (písm. c), jímž je např. rozhodnutí o přiznání odkladného účinku žaloby,
(§ 73 s. ř. s.), přezkumu Nejvyššího
správního soudu nepodléhá, neboť kasační stížnost proti nim je z povahy věci nepřípustná.
Z hlediska
problému řešeného v tomto rozhodnutí rozšířeného senátu je nutno uvést, že nejde
o případy pro
posouzení věci podstatné, neboť oba typy rozhodnutí s ohledem na svůj procesní význam
jen pro určité
stadium řízení (pro svou dočasnost) výrok o náhradě nákladů řízení zpravidla neobsahují
a s řešenou
problematikou se tak míjejí.
24. V dalším kroku pak soud zjišťuje, zda se kasační stížnost týká
výroku
napadeného rozhodnutí o věci samé, nebo též akcesorického výroku o nákladech řízení,
event. pouze
(jen) právě naposledy uvedeného výroku. Nejvyšší správní soud musí rovněž ověřit,
zda kasační
stížnost nesměřuje jen proti důvodům rozhodnutí soudu, což je z hlediska
§ 104 odst. 2 s. ř. s. rovněž
nepřípustné. Projde-li kasační stížnost tímto testem přípustnosti, tj. zjistí-li
se, že směřuje
proti výroku rozhodnutí o věci samé (nejde o případ kasační stížnosti směřující jen
proti výroku o
nákladech řízení nebo proti důvodům rozhodnutí krajského soudu), pak se přezkum přípustnosti
posunuje do další fáze (§ 104 odst. 4 s.
ř. s.).
25. Nastupuje tedy konečné stadium, tj. zjišťování, zda je kasační
stížnost
přípustná a Nejvyšším správním soudem projednatelná z hlediska důvodů v ní uplatněných.
Kasační
stížnost je totiž přípustná jen tehdy, je-li podána z důvodů uvedených v
§ 103 s. ř. s.;
neopírá-li se o takové důvody, tj. opírá-li se
o důvody jiné, přípustná není. Jinak řečeno, jsou-li uplatněny v kasační stížnosti
jak důvody
uvedené v § 103 odst. 1 s. ř. s., tak
důvody jiné, zde neuvedené, je kasační stížnost přípustná. Nutno v této souvislosti
zdůraznit, že
zákonodárce se snažil velmi široce koncipovat znění
§ 103 s. ř. s. tak, aby umožnil
stěžovatelům v co nejširším rozsahu přístup do opravného řízení, čímž je velmi zúžen
okruh případů,
na něž toto ustanovení dopadá. Nicméně v judikatuře Nejvyššího správního soudu je
možno poukázat na
některé případy, např. na rozhodnutí sp. zn. 1
Azs
23/2004, podle něhož,
byla-li krajským soudem odmítnuta žaloba pro
neodstranění vad,
které bránily jejímu meritornímu přezkoumání (§
37 odst. 5 s. ř. s.), a jediný důvod uplatněný stěžovatelem v kasační stížnosti
spočívá v
žádosti o odstranění tvrdosti zákona s ohledem na skutečnosti, jež vyšly najevo po
vydání rozhodnutí
správního orgánu, odůvodňující podle stěžovatele udělení azylu z humanitárních důvodů,
není takový
důvod podřaditelný pod žádný z důvodů vypočtených v
§ 103 odst. 1 s. ř. s. a Nejvyšším
správním soudem proto musí být taková kasační stížnost jako nepřípustná odmítnuta
(§ 104 odst. 4 s. ř.
s.).
Obdobně ve věci sp. zn. 6
Ads
113/2009, 7 Afs 106/2009 a
8 As 52/2006.
26. V použití příslovce
(jehož synonymy
jsou výrazy
"pouze“, "toliko“) jak v odstavci druhém, tak i v odstavci čtvrtém ustanovení
§ 104 s. ř. s. nelze přitom hledat žádnou
přímou souvztažnost, neboť v prvním případě se vztahuje k výroku rozhodnutí, resp.
jeho částem (týká
se rozsahu napadení) a v druhém případě k důvodům rozhodnutí (obsahu), což jsou zcela
rozdílné
kategorie.
27. Zákonná úprava v §
104
odst. 4 s. ř. s. považuje za nepřípustnou také kasační stížnost, která se
opírá o důvody,
které stěžovatel neuplatnil v řízení před soudem, jehož rozhodnutí má být přezkoumáno,
ač tak učinit
mohl. Takto opakovaně již Nejvyšší správní soud judikoval, např. ve věci sp. zn.
2 Afs 23/2003 uvedl, že:
kasační
stížnost, v níž je namítáno pouze vadné označení příjemce dodatečného platebního
výměru, přičemž
tento výlučný důvod stěžovatelka neuplatnila v řízení před krajským soudem, ačkoliv
tak učinit
mohla, je nepřípustná podle ustanovení §
104
odst. 4 s. ř. s. a Nejvyšší správní soud ji proto odmítne podle
§ 46 odst. 1 písm. d) s. ř.
s.
28. Neprojde-li kasační stížnost tímto testem přípustnosti (v naznačených
rovinách), musí ji Nejvyšší správní soud podle
§ 46 odst. 1 písm. d) s. ř. s.
odmítnout, jinak ji musí projednat a rozhodnout o ní.
29. Podle ustanovení §
104
odst. 2 s. ř. s. není přípustná kasační stížnost, která směřuje
jen
proti výroku o
nákladech řízení.
Jinými slovy, zákon nepřipouští kasační stížnost, je-li
jejím jediným
důvodem napadení výroku o nákladech řízení. Pokud by kasační stížnost byla podána
v takto
jednoznačné (čisté) podobě, musela by být pro nepřípustnost odmítnuta, byť by Nejvyšší
správní soud
seznal, že rozhodnutí krajského soudu o nákladech řízení není správné (viz rozsudek
Nejvyššího
správního soudu ze dne 20. 9. 2004, č. j. 4
Ans 1/2004 -
53, podle něhož "
nelze za stávající právní úpravy ve správním soudnictví
napravit
soudem rozhodujícím o kasační stížnosti případné nesprávné rozhodnutí krajských soudů
o nákladech
řízení, pokud není současně kasační stížností napaden též výrok o věci samé“
).
Jinak
řečeno, pokud je kasační stížností napaden též jiný výrok, je kasační stížnost zásadně
přípustná.
Právě situace, kdy kasační stížnost směřuje jak do výroku o věci samé, tak do výroku
o nákladech
řízení, působí výkladové problémy. Ty jsou způsobeny především zjištěním, že účastníci,
kteří v
rozhodnutí krajského soudu nejsou spokojeni pouze s výrokem o nákladech řízení, se
možnosti
dosáhnout kasační stížností na tento výrok, domáhají podáním kasační stížnosti směřující
též do
výroku o věci samé.
30. Na jedné straně zde stojí názor druhého senátu (akceptovaný
některými senáty v
řadě výše již připomenutých rozhodnutí), podle něhož vylučuje-li
§ 104 odst. 2 s. ř. s. podání kasační
stížnosti proti výroku o náhradě nákladů řízení, neznamená to, že ve spojení s věcnou
kasační
stížností je námitka směřující proti výroku o nákladech řízení přípustná. Naproti
tomuto zde stojí
názor především třetího senátu, podle něhož je stížní námitka směřující proti výroku
o náhradě
nákladů řízení za určitých podmínek věcně přípustná a Nejvyšší správní soud se s
ní musí vypořádat,
byť by kasační stížnost do výroku o věci samé nebyla důvodnou.
31. Rozšířený senát Nejvyššího správního soudu se k názoru třetího
senátu přiklání.
Nevidí totiž jakýkoliv rozpor v něm zaujatého názoru se zákonnou úpravou. Ta totiž
nebrání tomu, aby
k takto podané kasační stížnosti napravil Nejvyšší správní soud nesprávný výrok krajského
soudu o
nákladech řízení, i když kasační stížnost do výroku o věci samé nebude shledána důvodnou.
Podle
názoru rozšířeného senátu zákonodárce nemínil absolutně a bezvýjimečně vyloučit přezkum
výroku o
nákladech řízení, ale naopak umožnit jej tam, kdy Nejvyšší správní soud věcně přezkoumává
výrok o
věci samé. Ustanovení § 104 odst. 2 s.
ř. s. je tudíž aplikovatelné pouze na kasační stížnosti podané výlučně proti výroku
o nákladech
řízení. Logicky vzato, bude-li nepřípustná kasační stížnost do výroku o věci samé
z některého z
důvodů zde uvedených, pak osud této kasační stížnosti směřující proti výroku ve věci
samé bude
následován i tou její částí, kterou bude napaden výrok o nákladech řízení.
32.Rozšířený senát je rovněž jako senát sedmý toho názoru, že tomuto
závěru svědčí
i jazykový výklad ustanovení §
104 odst.
2 s. ř. s. Citované ustanovení přezkum výroku o nákladech řízení totiž nevylučuje
absolutně,
ale pouze v případě, že kasační stížnost směřuje
proti
tomuto výroku.
Druhý senát ve výše citovaném rozhodnutí slovo
opomíjí,
a to i přesto, že
při interpretaci cit. ustanovení jde o slovo zcela klíčové. Věcný přezkum stížní
námitky proti
výroku o nákladech řízení by byl vyloučen pouze v případě, že by slovo
nebylo v cit. ustanovení vůbec obsaženo.
33. Rozšířený senát má za to, že jeho závěr není v rozporu ani s
výše již citovaným
názorem Ústavního soudu vyjádřeným v usnesení ze dne 5. 6. 2008, sp. zn. II. ÚS 264/07,
jímž byla
odmítnuta jako zjevně neopodstatněná ústavní stížnost směřující proti rozsudku Nejvyššího
správního
soudu ze dne 17. 10. 2006, č. j. 2 As
54/2006 -
96. Jeho smyslem bylo mimo jiné nastavit určité limity přístupu k soudu ve
smyslu
čl. 36 odst. 1,
2 Listiny, avšak neplyne z něho zákaz
poskytnutí vyššího standardu soudní ochrany., jak bude ostatně rozebráno níže.
34. Právní názor zaujatý rozšířeným senátem vychází rovněž z nutnosti
dodržování
zásady nezatěžovat Nejvyšší správní soud podružným rozhodováním, když vylučuje z
přezkumu nejen
kasační stížnosti, směřující toliko proti výroku o nákladech řízení, ale i ty, které
sice obsahují
námitky proti výroku o věci samé, avšak ty jsou z hlediska ustanovení
§ 104 odst. 4 s. ř. s. nepřípustné.
Je-li kasační stížností zahájeno řízení, ať již jsou uplatněné námitky proti výroku
o věci samé
důvodné či nikoliv, není zde žádného zákonného podkladu k tomu, aby nebyl přezkoumán
též výrok o
nákladech řízení. Možnost takového přezkumu není v rozporu ani s požadavkem nezatěžovat
Nejvyšší
správní soud rozhodováním o bagatelních věcech, když se věcí samotnou již soud zabýval
. Pokud je
takto zjištěna jen nesprávnost výroku o nákladech řízení, není zde zákonného důvodu
takový výrok
nenapravit.
35. Rozšířený senát v této souvislosti upozorňuje, že ve vztahu
k otázce přezkumu
výroku rozhodnutí o nákladech řízení ve věcech správního soudnictví se vyslovil i
Ústavní soud i v
jiných rozhodnutích. Zatímco však v usnesení výše již citovaném dává najevo, že samotný
spor o
náhradě nákladů řízení nedosahuje zpravidla takové intenzity, aby se jimi nejvyšší
soudy či Ústavní
soud musely zabývat, tak ve svých dalších rozhodnutích současně připouští, že rozhodování
o
nákladech řízení je integrální součástí soudního řízení jako celku, a proto i na
tuto část řízení
dopadají zásady spravedlivého procesu. Např. nálezem ze dne 19. 6. 2007, sp. zn.
II. ÚS 187/06,
zrušil Ústavní soud rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 22. 11. 2005, č. j. 6
Ca 48/2004 - 84,
jen ve výroku, jímž bylo žalovanému Celnímu ředitelství Praha uloženo zaplatit stěžovatelce
na
náhradu nákladů řízení částku (pouze) 2000 Kč, a to k ústavní stížnosti žalobkyně
(stěžovatelky),
směřující toliko do nákladů řízení. Ústavní soud v odůvodnění potvrdil, že ve své
rozhodovací praxi
konstatoval dříve, že při posuzování problematiky nákladů řízení postupuje nanejvýš
zdrženlivě,
nicméně ve svých rozhodnutích současně připouští, že
rozhodování o nákladech
řízení je
integrální součástí soudního řízení jako celku a proto i na tuto část řízení dopadají
postuláty
spravedlivého procesu. Z hlediska kritérií spravedlivého procesu může otázka náhrady
nákladů řízení
nabýt ústavně právní dimenze např. tehdy, pokud by v procesu
interpretace
a aplikace
příslušných
ustanovení obecně závazného předpisu ze strany obecného soudu byl obsažen prvek libovůle,
svévole
nebo extrémní rozpor s principy spravedlnosti. Taková pochybení byla zjištěna i v
nyní projednávané
věci.
36. Ve věci projednávané Ústavním soudem zrušil Městský soud v Praze
rozhodnutí
žalovaného celního ředitelství a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Výrok o nákladech,
jímž přiznal
žalobkyni toliko náhradu ve výši soudního poplatku a nepřiznal jí náhradu za náklady
řízení
vynaložené na zastoupení advokátem, odůvodnil tím, že sama stěžovatelka má právnické
vzdělání a
vykonává činnost advokáta a měla by tudíž být schopna hájit své zájmy dostatečně
kvalifikovaným
způsobem sama. Toto rozhodnutí napadl žalovaný kasační stížností směřující do výroku
o věci samé,
která byla rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 1. 2007, č. j.
2 Afs 57/2006 - 121, zamítnuta. V podané ústavní
stížnosti stěžovatelka tvrdila, že napadeným výrokem rozsudku městského soudu bylo
zasaženo do
jejích práv garantovaných čl. 3,
čl. 36 odst. 1,
čl. 37 odst. 2 a
3 Listiny základních práv a svobod a
porušeno i ustanovení § 35 odst. 2 a
§ 57 odst. 2 s. ř. s. Bylo jí upřeno
domáhat se stanoveným postupem svého práva a napadený výrok taktéž diskriminuje v
řízení ty
účastníky, kteří mají právnické vzdělání a vykonávají činnost advokacie. Ústavní
soud tomuto názoru
stěžovatelky přisvědčil a v odůvodnění svého nálezu uvedl, že "
ústavně garantované
právo na
právní pomoc zahrnuje (zásadně vyjma řízení, pro něž je předepsáno
obligatorní
zastoupení)
právo
účastníka zvolit si, zda se nechá zastoupit a případně též kým. Důvody tohoto kroku
nelze spatřovat
jen v nedostatku příslušného právního vzdělání, jak by se podávalo z napadeného rozhodnutí,
ale
např. i ve vyšší míře objektivity zástupce, jeho konkrétní specializace na daný případ
apod.
Účastník si musí být vědom toho, že v případě neúspěchu ponese náklady řízení, a
to případně i
náklady právního zastoupení protistrany. Na druhou stranu mu však příslušné procesní
předpisy (zde
§ 60 odst. 1 s. ř. s.) garantují, že jeho
náklady řízení budou v případě úspěchu nahrazeny. Obecný soud svou interpretaci odvíjel
od slova
"důvodně” vynaložené náklady. Ústavní soud se však domnívá, že se svou interpretací
ocitl mimo meze
ústavnosti. Pojem "důvodný” v aplikovaném ustanovení nutno chápat jako určitou pojistku
před
hrazením nákladů nesouvisejících s řízením, před nadbytečnými či nadměrnými náklady.
Vzhledem k
ústavně zaručenému právu na právní pomoc nelze prostřednictvím uvedeného termínu
"důvodný” vymezovat
kategorii osob, která by tak z hlediska právního zastoupení měla odlišné postavení,
a tak ji
de
facto
její právo upírat a z hlediska ostatních ji diskriminovat“.
Ústavní
soud dovodil, že
městský soud porušil právo stěžovatelky na spravedlivý proces a nepřímo zasáhl do
jejího práva na
právní pomoc. Výrok městského soudu, jímž stěžovatelce nepřiznal náhradu nákladů
řízení v
požadovaném rozsahu označil za nezákonný a protiústavní. Z uvedeného je patrno, že
Ústavní soud
připouští přezkum rozhodnutí obecných soudů o nákladech řízení a že i jeho současný
náhled na
omezování přístupu účastníků řízení k Nejvyššímu správnímu soudu v oblasti přezkumu
nákladů řízení
nad zákonnou výluku danou ustanovením §
104
odst. 2 s. ř. s. jde nad limit stanovený v jeho usnesení ze dne 5. 6. 2008,
sp. zn. II. ÚS
264/07.
37. Protože se rozšířený senát ztotožnil s právním názorem předkládajícího
senátu
ve vztahu v otázce základní, musel ještě zodpovědět i související otázku, týkající
se výroku
rozhodnutí Nejvyššího správního soudu pro procesní situaci, kdy kasační stížnost
ve věci samé je
nedůvodná, ale důvodná je do výroku o nákladech řízení. V takovém případě je podle
jeho názoru nutné
zrušit pouze výrok krajského soudu o nákladech řízení a ve věci samé kasační stížnost
zamítnout. O
náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti v takovém případě rozhoduje Nejvyšší správní
soud, neboť
řízení ve věci samé je jeho rozhodnutím ukončeno a v tomto rozsahu tedy Nejvyšší
správní soud věc
krajskému soudu nevrací k dalšímu řízení (viz ustanovení
§ 110 odst. 2 věta první s. ř. s.
). Krajský soud by následně usnesením rozhodl pouze
o nákladech řízení
před ním, přičemž by byl vázán názorem Nejvyššího správního soudu. Rozšířený senát
též souhlasí se
sedmým senátem v tom, že kasační stížnost proti tomuto usnesení krajského soudu o
nákladech řízení
by byla nepřípustná podle § 104 odst. 2
s. ř. s. (směřovala by totiž jen proti výroku o nákladech řízení).
38. Rozšířený senát v dané věci posoudil předloženou spornou právní
otázku. V
souladu s ustanovením § 71 odst. 1 Jednacího řádu Nejvyššího správního soudu rozhodl
usnesením jen o
této otázce a věc vrací sedmému senátu, který o ní rozhodne v souladu s vysloveným
právním
názorem.
V Brně dne 1. června 2010
JUDr. Josef Baxa