Požadavku §
93
odst. 2 s. ř. s. vyhovuje, je-li podání soudu zasláno v elektronické podobě
opatřené
zaručeným elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu vydaném
akreditovaným
poskytovatelem certifikačních služeb, a není jej třeba doplňovat písemným podáním.
(Podle usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 6. 2010, čj.
Vol
31/2010-7)
Věc: BSc. Jaroslav A. proti Státní volební komisi o návrhu na neplatnost
volby
kandidáta.
V návrhu doručeném Nejvyššímu správnímu soudu v elektronické podobě (s ověřeným
elektronickým
podpisem) dne 11. 6. 2010 se navrhovatel na Nejvyšší správní soud obrátil ve věci
„voleb do
Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky 2010“. Ve svém návrhu bez jakéhokoliv
bližšího
označení strany či konkrétního voliče upozornil na „rozpor v prezentaci výsledků
[...] oproti
hlasování jed- noho konkrétního voliče“. Volič, o němž navrhovatel hovoří, označil
na svém
hlasovacím lístku preferenční hlasy pro čtyři kandidáty, z výsledku voleb v příslušném
okrsku však
vyplývá, že minimálně ke třem těmto hlasům nebylo vůbec přihlédnuto. Navrhovatel
současně v obecné
rovině zpochybnil možnost zpětné kontroly správnosti sečtení hlasů volebními komisemi.
Nejvyšší správní soud návrh odmítl.
Z odůvodnění:
Před dalším pokračováním řízení v dané věci musel Nejvyšší správní soud nejprve
posoudit, zda se
lze tímto podáním vůbec dále zabývat. Jak je totiž výše uvedeno, podání bylo soudu
doručeno v
elektronické podobě, přičemž bylo opatřeno elektronickým podpisem podle zvláštního
zákona ve smyslu
§ 37 odst. 2
s. ř. s. Z
§ 93 odst. 2
téhož zákona
ovšem vyplývá speciální pravidlo, podle něhož mimo jiné návrhy ve věcech volebních,
jimiž se řízení
zahajuje, lze provést pouze písemně nebo ústně do protokolu u věcně a místně příslušného
soudu.
Smyslem a účelem této zvláštní úpravy je jasná a včasná identifikace navrhovatele
v řízení
odpovídající povaze posuzovaných věcí - regulérnosti proběhlých voleb.
Ačkoliv zmíněná právní úprava nezmiňuje výslovně formu elektronického podání opatřeného
zaručeným
elektronickým podpisem, Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že je třeba se uvedeným
podáním dále
zabývat, neboť výjimka daná §
93
odst. 2 s. ř. s. se na elektronická podání opatřená zaručeným elektronickým
podpisem
nevztahuje. Je totiž třeba zdůraznit, že na rozdíl od „obyčejných“ elektronických
podání lze v
případě podání opatřených zaručeným elektronickým podpisem jednoznačně určit, kdo
podání učinil a
jaký byl jeho obsah při odeslání. Za těchto okolností by bylo proti smyslu řádného
a spravedlivého
soudního procesu, pokud by soud účastníka takto učiněného podání vyzýval k jeho listinnému
potvrzení
či doplnění. V důsledku změn, které se v rámci právního řádu v poslední době staly
(zejména nabytí
účinnosti zákona č. 300/2008
Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, či novely
občanského soudního
řádu č.
7/2009 Sb.),
je proto současně
třeba zcela jednoznačně přehodnotit dosavadní výkladovou dichotomii podání písemných
a podání
učiněných osobně a aplikovat spíše rozlišování podání listinných a ostatních (i podání
učiněné v
elektronické podobě je totiž podáním písemným).
Požadavku §
93 odst. 2 s. ř.
s. vyhovuje, je-li podání soudu zasláno v elektronické podobě opatřené zaručeným
elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu vydaném akreditovaným
poskytovatelem
certifikačních služeb a není jej třeba doplňovat písemným podáním. Uvedený názor
je přitom též zcela
v souladu se zásadami plynoucími ze směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/93/ES
ze dne 13. 12.
1999 o zásadách Společenství pro elektronické podpisy, podle nichž by především zaručený
elektronický podpis měl být postaven na roveň podpisu vlastnoručnímu; obdobný názor
ostatně zastává
i aktuální komentářová literatura (srov. např. David, L.; Ištvánek, F.; Javůrková,
N.; Kasíková, M.;
Lavický, P. a kol. Občanský
soudní
řád. Komentář. 1. díl. Wolters Kluwer : Praha, 2009, s. 244 a násl.).
Vzhledem k tomu, že však návrh obsahoval vady, které bránily jeho věcnému projednání,
vyzval
Nejvyšší správní soud navrhovatele v souladu s
§ 37 odst. 5
s. ř. s. k
odstranění vad podání usnesením ze dne 14. 6. 2010. V usnesení navrhovateli uložil,
aby upřesnil
výrok, jehož vydání se domáhá, dále označil kandidáta, proti němuž návrh na neplatnost
volby
směřuje, a uvedl či doplnil konkrétní skutečnosti, z nichž vyplývá porušení
volebního zákona
způsobem,
který mohl ovlivnit výsledek volby kandidáta, proti jehož volbě navrhovatel brojí.
Zároveň jej
poučil o tom, že nebudou-li tyto vady podání odstraněny ve lhůtě tří dnů od doručení
této výzvy,
nebude pro tento nedostatek možno v řízení pokračovat a soud podání odmítne.
Na tuto výzvu, která mu byla doručena dne 18. 6. 2010, navrhovatel nijak nereagoval,
nevyhověl
tedy výzvě soudu a neodstranil vady svého návrhu; tyto vady jsou zároveň takového
charakteru, že
brání tomu, aby se soud mohl návrhem zabývat věcně.
Z § 87 odst.
1 a
odst. 5 zákona
č. 247/1995
Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých
dalších zákonů,
vyplývá, že podáním návrhu na neplatnost volby kandidáta se může ochrany u soudu
domáhat každý občan
zapsaný do stálého seznamu ve volebním okrsku, kde byl poslanec volen. Návrh na neplatnost
volby
kandidáta může podat navrhovatel, má-li za to, že byla porušena ustanovení tohoto
zákona způsobem,
který mohl ovlivnit výsledek volby tohoto kandidáta. Z této právní úpravy se podává,
že navrhovatel
v prvé řadě musí označit kandidáta, jehož volbu napadá; tento kandidát je pak v souladu
s
§ 90 odst. 2
s. ř. s.
účastníkem řízení. Aby se tedy soud mohl návrhem vůbec zabývat, musí navrhovatel
v návrhu jednak
označit zvoleného kandidáta, jehož volbu napadá, a jednak uvést konkrétní skutečnosti,
z nichž
dovozuje porušení volebního
zákona, jakož i vztah mezi těmito skutečnostmi a volbou označeného kandidáta.