(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 6. 2010, čj.
6 Ads 155/2009-42)
Prejudikatura: č. 614/2005 Sb. NSS a č. 1809/2009 Sb. NSS; nálezy Ústavního soudu č.
185/1997 Sb. a č.
279/2001 Sb.; rozhodnutí velkého senátu
Evropského soudu pro lidská práva o přijatelnosti ze dne 10. 7. 2002, Gratzinger a Gratzingerova
proti České republice (stížnost č. 39794/98, ECHR 2002-VII) ), a ze dne 10. 7. 2002, Polacek a
Polackova proti České republice (stížnost č. 38645/97)
Odůvodnění:
Žalobce (dále jen "stěžovatel“) napadá rozsudek Krajského soudu v Plzni ze dne 24.
6. 2009, č. j. 16 Cad 238/2008 - 24, o zamítnutí jeho žaloby proti rozhodnutí žalované ze dne 27. 6.
2008, č. X, jímž byla zamítnuta jeho žádost o příplatek k důchodu podle nařízení vlády č.
622/2004 Sb., o poskytování příplatku k
důchodu ke zmírnění některých křivd způsobených komunistickým režimem v oblasti sociální, neboť není
občanem České republiky.
Krajský soud žalobu zamítl s tím, že na poskytnutí příplatku k důchodu podle
§ 1 odst. 1 písm. a) nařízení vlády č.
622/2004 Sb. stěžovateli nevznikl právní
nárok, protože ke dni podání žádosti nebyl státním občanem České republiky, což je jedna z výslovně
stanovených podmínek pro vznik nároku na tento příplatek k důchodu. Pokud se pak stěžovatel odvolává
na Listinu základních práv Evropské unie, která zakazuje diskriminaci na základě státní
příslušnosti, k tomu soud odkázal, že vycházel z právního stavu ke dni 27. 6. 2008. Krajský soud pak
uzavřel svou argumentaci s tím, že nárok na příplatek k důchodu vzniká při kumulativním splnění
několika podmínek, z nichž jedna je podmínka státního občanství ČR. S ohledem na to, že stěžovatel
jednu z podmínek pro vznik nároku na příplatek k důchodu nesplnil, nedochází ke vzniku nároku na
příplatek k důchodu.
Ve své kasační stížnosti se žalobce dovolává kasačního důvodu podle
§ 103 odst. 1 písm. a) zákona č.
150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "s. ř. s.“), a namítá nesprávné právní posouzení. Stěžovatel
poukazuje na to, že je jako občan Spolkové republiky Německo občanem Evropské unie a Listina
základních práv Evropské unie ve svém článku 21 zakazuje diskriminaci na základě státní
příslušnosti. Stěžovatel poukazuje na to, že má Listina základních práv Evropské unie aplikační
přednost před nařízením vlády. Dále stěžovatel upozorňuje, že pro příplatek k důchodu podle
§ 25 zákona č.
119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, pro
odškodnění podle § 23 odst. 1 téhož
zákona či pro získání jednorázové částky podle nařízení vlády č.
165/1997 Sb. není státní občanství ČR
podmínkou. V posuzovaném případě tedy moc zákonodárná v zákoně č.
119/1990 Sb. přiznala příplatek k důchodu bez
ohledu na státní občanství, moc výkonná pak váže nárok na příplatek dle vládního nařízení č.
622/2004 Sb. na státní občanství ČR.
Stěžovatel odkazuje na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 6. 2007, č. j.
4 Ads 10/2006 - 76, které konstatovalo, že
aktivity zákonodárce a moci výkonné v oblasti nápravy křivd způsobených v letech 1948 - 1989
postrádají mnohdy vzájemnou provázanost. Dále stěžovatel upozornil i na nález Ústavního soudu ČR ze
dne 12. 3. 2001, sp. zn. II ÚS 187/2000, ve věci J. M., podle nějž "ustanovení rehabilitačních
předpisů je právě s ohledem na jejich smysl a účel zapotřebí interpretovat extenzivně ve prospěch
postižených osob“.
Nejvyšší správní soud ze správního spisu konstatuje, že stěžovatel byl od svého
narození německým státním občanem, poté se stal ve svých třiceti letech, tedy v roce 1958, státním
občanem Československa a z toho titulu byl předvolán k odvodu a povolán k výkonu vojenské služby,
což z důvodů svého náboženského přesvědčení nerespektoval. Proto byl stěžovatel odsouzen pro trestné
činy nenastoupení služby v branné moci a vyhýbání se výkonu vojenské služby. V rámci soudních
rehabilitací byl stěžovatel obžalob zproštěn. Žalovaná eviduje, že stěžovatel byl v době od 9. 9.
1946 do 28. 3. 1967 na území Československa zaměstnán a za dobu věznění (62 měsíců) vyplácí
stěžovateli dávku podle § 25 odst. 7 zákona o soudní rehabilitaci. Od roku 1967 stěžovatel žije v
Německé spolkové republice a v současnosti má pouze německé státní občanství.
Stěžovatel je osobou oprávněnou k podání kasační stížnosti, neboť byl účastníkem
řízení, z něhož napadené rozhodnutí krajského soudu vzešlo
(§ 102 s. ř. s.). V kasační stížnosti,
kterou podal včas (§ 106 odst. 2 s. ř.
s.), uplatňuje námitku nezákonnosti napadeného rozhodnutí spočívající v nesprávném posouzení právní
otázky soudem v předcházejícím řízení, tedy námitku z důvodu dle
§ 103 odst. 1 písm. a) s. ř. s.
Nejvyšší správní soud pro tento důvod shledává kasační stížnost přípustnou.
Nejvyšší správní soud za této situace napadený rozsudek krajského soudu v mezích řádně uplatněného
kasačního důvodu podle § 109 odst. 2 a
3 s. ř. s. přezkoumal, přitom dospěl k
závěru, že kasační stížnost není důvodná.
Nejvyšší správní soud při posuzování stížnostních námitek se nejprve zabýval tím,
zda právní úprava příplatku k důchodu podle nařízení vlády č.
622/2004 Sb., která podmiňuje vznik nároku na
tento příplatek státním občanstvím České republiky, není v rozporu s unijním právem, a to zejména
zákazem diskriminace na základě státního občanství.
Podle aktuálního znění Smlouvy o Evropské unii, účinného od 1. 12. 2009 (a to
čl. 6 odst. 1): "Unie uznává práva,
svobody a zásady obsažené v Listině základních práv Evropské unie …“. Nicméně i původní znění
Smlouvy o Evropské unii v čl. 6
zakotvovalo, že "Unie je založena na zásadách svobody, demokracie, dodržování lidských práv a
základních svobod a právního státu, zásadách, které jsou společné členským státům.“ Stejně jako
ochrana základních práv a svobod v rámci Evropské unie, ani zákaz diskriminace na základě státní
příslušnosti není novým institutem unijního práva. Obdobné ustanovení jako v
čl. 21 odst. 1 Listiny základních práv
Evropské unie obsahovalo primární evropské právo již před účinností posledního znění Smlouvy o
Evropské unii (tedy Lisabonské smlouvy účinné od 1. 12. 2009), neboť
čl. 12 Smlouvy o založení Evropského
společenství stanovil i před účinností Lisabonské smlouvy zákaz diskriminace na základě státní
příslušnosti. Tento zákaz se však uplatňoval jen v rámci použití Smlouvy o Evropské unii, tedy v
oblastech, v nichž byla dána pravomoc orgánů Evropské unie. Obdobné omezení použití práv
vyplývajících z Listiny základních práv Evropské unie však obsahuje i stávající úprava primárního
evropského práva. V čl. 51 Listiny
základních práv EU jsou ustanovení Listiny základních práv Evropské unie "při dodržení zásady
subsidiarity určena orgánům, institucím a jiným subjektům Unie, a dále členským státům, výhradně
pokud uplatňují právo Unie.“
Nejvyšší správní soud musel zhodnotit, zda příplatek k důchodu podle nařízení vlády
č. 622/2004 Sb. je součástí uplatňování práva
Unie, tedy jaký je jeho právní charakter a k jakému účelu byl zaveden. Nejvyšší správní soud se
domnívá, že se jedná o plnění ze strany státu z titulu odstranění některých křivd způsobených
komunistickým režimem, čemuž napovídá i uvozovací ustanovení vládního nařízení, které uvádí, že
posuzované vládní nařízení provádí ustanovení §
8 zákona č. 198/1993 Sb., o
protiprávnosti komunistického režimu a o odporu proti němu. Toto ustanovení zmocňuje vládu, aby
nařízením napravila některé křivdy spáchané na odpůrcích komunistického režimu a na osobách, které
byly postiženy jeho perzekucemi, v oblasti sociální, zdravotní a finanční. Sám stěžovatel účel
posuzovaného příplatku k důchodu spatřuje v odškodnění osob nevinně vězněných v období komunistické
vlády a dále jej označuje jako rehabilitační předpis. Z textu vládního nařízení i ze zákonné úpravy,
kterou vládní nařízení provádí, vyplývá, že účelem bylo vedle odškodnění křivdy i vyjádření určité
satisfakce
(tedy uznání či poděkování) vězněným obětem komunistického režimu a účastníkům odporu
proti komunistickému režimu. Problematika odškodňování obětí či odpůrců komunistického režimu a
odstranění křivd způsobených komunistickým režimem nespadá do uplatňování práva Unie, a proto na
právní úpravu členského státu v této oblasti nelze bez dalšího vztáhnout zákaz diskriminace na
základě státní příslušnosti vyplývající z primárního evropského práva. Účelem příplatku k důchodu
podle nařízení vlády č. 622/2004 Sb. je
odstranění křivd komunistického režimu,
satisfakce
obětí a účastníků odporu proti komunistickému
režimu; nepodléhá tedy unijnímu právu, neuplatní se na něj právo Evropské unie a Listina základních
práv Evropské unie a nespadal ani do rámce použití Smlouvy o založení Evropského společenství.
Nejvyšší správní soud se dále zabýval tím, zda je možno na posuzovaný příplatek k
důchodu podle nařízení vlády č. 622/2004 Sb.
pohlížet jako na dávku sociálního zabezpečení, což by evokoval jeho název. Pokud by totiž posuzovaný
příplatek k důchodu podle nařízení vlády č. 622/2004
Sb.
byl dávkou sociálního zabezpečení, pak by výplata tohoto příplatku podléhala koordinaci podle právní
úpravy Evropské unie, tedy podle v rozhodné době účinného nařízení Rady EHS č. 1408/71 ze dne 14.
června 1971 o uplatňování systémů sociálního zabezpečení na zaměstnané osoby a jejich rodiny
pohybující se v rámci Společenství a nařízení Rady EHS č. 574/72, stanovujícího postup při provádění
nařízení č. 1408/71. Obě nařízení byla v rozhodné době přímo aplikovatelná. Zásada rovného zacházení
byla i před přijetím Listiny práv Evropské unie stěžejním principem, na němž byla budována
koordinace národních systémů sociálního zabezpečení. Je však nutno zodpovědět otázku, zda má
příplatek k důchodu charakter dávky sociálního zabezpečení spadající do věcného rozsahu nařízení
Rady EHS č. 1408/71 (dále jen "Nařízení“). Tak tomu však v posuzovaném případě není. Nařízení se
totiž vztahuje na všechny právní předpisy týkající se následujících odvětví sociálního zabezpečení,
zmíněných v článku 4 odst. 1 Nařízení: a) dávky v nemoci a mateřství b) dávky v invaliditě, včetně
těch, jež jsou určeny k udržení nebo zlepšení výdělečné činnosti c) dávky ve stáří d) dávky
pozůstalých e) dávky při pracovních úrazech a nemocích z povolání f) pohřebné g) dávky v
nezaměstnanosti h) rodinné dávky. Dále se jedná o preventivní zdravotní opatření, pomoc při odborném
vzdělávání - druh podpor v nezaměstnanosti a nepříspěvkové dávky smíšeného typu pramenící z
integrace sociálního zabezpečení a péče. Rozhodujícím kritériem pro zahrnutí dávky do působnosti
Nařízení je, že musí být spojena s jednou z dávek vyjmenovaných v čl. 4 odst. 1. Je zcela zřejmé, že
posuzovaný příplatek k důchodu leží mimo věcný rozsah Nařízení, neboť účelem rehabilitačních a na ně
navazujících předpisů je zmírnění křivd spáchaných předchozím režimem; tato dávka nepatří mezi dávky
sociálního zabezpečení České republiky. Ve výsledku tak není možné se k této částce dovolávat článku
3 Nařízení, zakotvujícího rovnost zacházení bez ohledu na státní příslušnost (k tomu srov. rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 8. 2009, č. j. 3
Ads 75/2009 - 30). K charakteru příplatku k důchodu podle nařízení vlády č.
622/2004 Sb. konstatoval Nejvyšší správní soud
ve svém rozsudku ze dne 27. 6. 2007, č. j. 6 Ads 73/2006
- 82, že má charakter odškodňovací či rehabilitační dávky: "Příplatek k důchodu podle
nařízení vlády má tedy s důchody vyplácenými z důchodového pojištění podle zákona o důchodovém
pojištění společné pouze technikálie výplaty a příslušný orgán státní správy; pokud jde o samu
podstatu příplatku, nemá s důchody z důchodového pojištění společného nic. Jde stále o samostatnou
dávku, která není v nejmenším od dávky důchodového pojištění odvozena, nestává se její součástí a
existuje bez ohledu na společnou výplatu stále jako samostatný nárok odvozený z jiných právních
předpisů, než jsou předpisy důchodového pojištění.“ (obě citovaná rozhodnutí Nejvyššího správního
soudu jsou dostupná na www.nssoud.cz).
S odkazem na výše uvedené lze tedy konstatovat, že posuzovaný příspěvek k důchodu
podle nařízení vlády č. 622/2004 Sb. má
charakter odškodňovací a rehabilitační dávky, není dávkou sociálního zabezpečení a nespadá ani do
žádné jiné oblasti, upravované evropským právem, neuplatní se na něj právo Evropské unie a ani
nepatří do rámce použití Smlouvy o založení Evropského společenství. Z tohoto důvodu tedy při jeho
posuzování není možno zohlednit zákaz diskriminace dle státní příslušnosti či státního občanství,
který vyplývá z čl. 21 odst. 1 Listiny
základních práv Evropské unie a z dřívějšího čl. 12 Smlouvy o založení Evropského společenství.
Právní názor žalované a Krajského soudu v Plzni nikterak v obecné rovině
nezpochybňuje ani stěžovatelem citovaný nález Ústavního soudu ze dne 12. 3. 2001, sp. zn.
II. ÚS 187/2000, který přikazuje rehabilitační
předpisy s ohledem na jejich smysl a účel interpretovat extenzivně ve prospěch postižených osob.
Stěžovatelem citované rozhodnutí Ústavního soudu ČR nesměřuje k posuzovanému problému, tedy ke
skutečnosti, zda je ústavně konformní rozlišování mezi občany České republiky a cizinci v oblasti
restituční, tedy v oblasti odstraňování některých křivd komunistického režimu.
"Ústavní soud již mnohokrát vyslovil - a to v souvislosti s restitučními předpisy -
že je základním oprávněním státu, aby stanovil hranice, v nichž chce odčinit, resp. zmírnit některé
křivdy spáchané dřívějším režimem.“ (srov. usnesení Ústavního soudu ze dne 16. 9. 2008, sp. zn.
I. ÚS 1335/08, dostupné na
http://nalus.usoud.cz). Ústavní soud ČR rovněž opakovaně konstatoval, že československý stát, který
se po listopadu 1989 rozhodl odčinit majetkové a jiné křivdy, k nimž došlo v předcházejícím období v
důsledku nedemokratických postupů předchozího režimu, se rozhodl vyjít z principu alespoň částečného
zmírnění vzniklých křivd, vědom si toho, že provést úplnou rehabilitaci nebo úplné odškodnění těch,
kteří byli v minulosti poškozeni, není možné (srov. nález Ústavního soudu ze dne 6. 6. 2001, sp. zn.
Pl. ÚS 46/2000, publikovaný pod č.
279/2001 Sb.). Rozhodnutí státu o tom, zda
přistoupí k odčinění majetkových a jiných křivd, a v jakém rozsahu tak učiní, je zcela v kompetenci
samotného státu. Požadavek státního občanství jako podmínka účasti na majetkových restitucích (např.
podle zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích) byl shledán Ústavním soudem ČR jako souladný s českým ústavním pořádkem, zejména s
čl. 11 odst. 2 a
čl. 3 Listiny základních práv a svobod, a
s mezinárodními smlouvami zakotvujícími lidská práva, zejména čl. 2 a 26 Mezinárodního paktu o
občanských a politických právech, a to nálezem ze dne 4. 6. 1997, sp. zn. Pl. ÚS 33/1996,
publikovaným pod č. 185/1997 Sb. Právní úpravu
českého restitučního zákonodárství, zvýhodňujícího v přístupu k restitucím občany ČR, uznal i
Evropský soud pro lidská práva v rozhodnutích o stížnostech manželů P. a G. - ve věci G. a Gá proti
České republice, stížnost č. 39794/98, rozhodnutí ze dne 10. 7. 2002, a ve věci P. a Pá proti České
republice, stížnost č. 38645/97, rozhodnutí ze dne 10. 7. 2002, uveřejněné v časopise Soudní
judikatura
- Přehled rozsudků Evropského soudu pro lidská práva, č. 4/2002. Nejvyšší správní soud si
je vědom odlišného názoru na tuto otázku ze strany Výboru pro lidská práva, avšak je při svém
rozhodování vázán zejména českými právními předpisy a judikaturou Ústavního soudu ČR a Evropského
soudu pro lidská práva, umožňující různý přístup k restitucím a odškodněním křivd komunistického
režimu v návaznosti na státní občanství.
Nejvyšší správní soud i Ústavní soud ČR odsouhlasily podmínku státního občanství i
v případě účasti na odškodnění podle zákona č.
172/2002 Sb., o odškodnění osob odvlečených do
SSSR nebo do táborů, které SSSR zřídil v jiných státech (srov. rozsudky Nejvyššího správního soudu
ze dne 22. 7. 2008, č. j. 4 Ads 76/2007 - 68,
publ. pod č. 1809/2009 Sb. NSS, ze dne 4. 5. 2005, č. j.
3 Ads 65/2004 - 63, ze dne 20. 4. 2005, č. j.
3 Ads 66/2004 - 46, publ. pod č. 614/2005 Sb.
NSS, a ze dne 4. 5. 2005, č. j. 3 Ads 67/2004 -
46, dostupné na www.nssoud.cz, a usnesení Ústavního soudu ČR ze dne 24. 1. 2006, sp. zn. I.
ÚS 435/2005, ze dne 9. 8. 2006, sp. zn. II. ÚS 433/2005, a ze dne 9. 11. 2006, sp. zn.
II. ÚS 434/05, dostupné na
http://nalus.usoud.cz).
Ústavní soud ČR i obecné české soudy tedy vycházejí ze zásady, že v případě
odškodnění obětí komunistického režimu či restitucí je podmínka státního občanství přípustná.
Nejvyšší správní soud se zabýval i další stížnostní námitkou spočívající v tom, že státní občanství
není podmínkou pro získání příplatku k důchodu podle
§ 25
zákona č. 119/1990 Sb., pro získání odškodnění
podle § 23 odst. 1 téhož zákona a pro
získání jednorázové částky podle nařízení vlády č.
165/1997 Sb. Z toho pak stěžovatel dovozuje,
že pokud moc výkonná váže nárok na příplatek dle vládního nařízení č.
622/2004 Sb. na státní občanství ČR, pak tím
porušuje vázanost moci výkonné zákony.
Nejvyšší správní soud konstatuje, že v původním zákoně o soudní rehabilitaci
základní odškodnění nespravedlivě odsouzených, přijaté v časové návaznosti na změnu politického
režimu, vázáno na státní občanství nebylo. Právě s ohledem na skutečnost, že další příplatky k
důchodu navazující na původní trestní rehabilitace a přiznávané více než deset let poté (posuzovaný
příplatek k důchodu podle vládního nařízení č.
622/2004 Sb., poskytnutí jednorázové peněžní
částky podle zákona č. 261/2001 Sb., o poskytnutí jednorázové peněžní částky účastníkům národního
boje za osvobození, politickým vězňům a osobám z rasových nebo náboženských důvodů soustředěných do
vojenských pracovních táborů a o změně zákona č.
39/2000 Sb., o poskytnutí jednorázové peněžní
částky příslušníkům československých zahraničních armád a spojeneckých armád v letech 1939 až 1945,
nebo přiznání zvláštního příspěvku k důchodu dle zákona č.
357/2005 Sb., o ocenění účastníků národního
boje za vznik a osvobození Československa a některých pozůstalých po nich, o zvláštním příspěvku k
důchodu některým osobám, o jednorázové peněžní částce některým účastníkům národního boje za
osvobození v letech 1939 až 1945 a o změně některých zákonů) mají charakter spíše satisfakční než
sociální a stát tímto příplatkem vyjadřuje úctu a poděkování svým občanům, kteří se účastnili
národního boje za osvobození. Proto Nejvyšší správní soud nespatřuje žádný rozpor v tom, že právní
úprava, která v těsné návaznosti na soudní rehabilitace poskytla určitou dávku všem obětem bez
ohledu na státní občanství, avšak v dalších právních úpravách, zdůrazňujících poctu a satisfakci
občanům, kteří se účastnili odboje proti fašismu či komunismu, restituční dávky podmínila státním
občanstvím.
Nejvyšší správní soud při posuzování argumentace stěžovatele vycházel ze své
dosavadní judikatury i z konstantní judikatury Ústavního soudu ČR. Pokud by se v tomto případě
rozhodl vyhovět stěžovateli, jednalo by se o vybočení z dosavadního chápání restitučních předpisů a
vedlo by to k nespravedlivému zvýhodnění stěžovatele oproti ostatním osobám, v jejichž případě české
i mezinárodní soudy diskreci státu při určení okruhu oprávněných osob či odškodňovaných skutečností
aprobovaly, a z rehabilitací, restitucí či odškodnění vyloučeným osobám, nemajícím české státní
občanství, v jejich žalobách a stížnostech nevyhověly. Nejvyšší správní soud si je vědom zásadního
dilematu, které řešily orgány veřejné moci v postkomunistických státech i mezinárodní orgány ohledně
rozsahu restitucí. Tato tíživá otázka spočívá v tom, zda "je z hlediska obecné ochrany lidských práv
přijatelné odmítnout nápravu některých křivd způsobených některým obětem komunistického režimu jen
proto, že demokratický stát není (ekonomicky) schopen a (politicky) ochoten napravit veškeré křivdy
všech obětí?“ Nejvyšší správní soud se ztotožňuje s odpovědí, kterou na tuto otázku přinesl německý
Spolkový ústavní soud v jiném historickém kontextu: Základním zákonem nelze v žádném případě obhájit
rigorózní
přístup, vyjádřený větou: "Das schlechte darf dem Besseren nicht weichen, weil das Beste
(oder von diesem Standpunkt aus: das allein Gute) nicht erreichbar ist.“ Tedy v české transpozici:
Špatné řešení nemůžeme upřednostnit lepšímu jen proto, že to nejlepší či to nejvyšší dobro není
dosažitelné (k tomu více Malenovský, J.:
"Právo na restituci“ ve státech střední a východní
Evropy ve světle judikatury Evropské komise a Evropského soudu pro lidská práva
, Právník
č. 6/2003, str. 537 a násl., Fassbender, B.:
Gleichheitssatz und
Restitutionsgesetzgebung
, EuGRZ, 2002, Heft 5 - 8 s. 106). Nejvyšší správní soud tedy
dospěl k závěru, že pokusy o satisfakci obětem komunistického režimu a účastníkům odboje proti
fašismu či komunismu nemůže zpochybnit či odmítnout jako nezákonné jen proto, že tuto satisfakci
nedostávají všechny oběti, ale pouze čeští občané jako vyznamenání za účast na boji za osvobození
své vlasti.
Nejvyšší správní soud tedy závěrem konstatuje, že napadený rozsudek krajského soudu
je zákonný a žádná z námitek stěžovatele není důvodná. Z těchto důvodů Nejvyšší správní soud kasační
stížnost podle § 110 odst. 1 s. ř. s.
zamítl.
Nejvyšší správní soud dále rozhodl v souladu s
§ 60 odst. 1 ve spojení s
§ 120 s. ř. s. o nákladech řízení o
kasační stížnosti. Stěžovatel neměl ve věci úspěch, a proto nemá právo na náhradu nákladů řízení.
Právo na náhradu nákladů však nenáleží ani žalované, ačkoliv měla ve věci plný úspěch, neboť
přiznání nákladů řízení správnímu orgánu ve věcech důchodového pojištění je podle
§ 60 odst. 2 s. ř. s. vyloučeno.
V Brně dne 16. června 2010
JUDr. Bohuslav Hnízdil