O zvláštní nabídku zboží (§ 2b odst.
1 zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci
reklamy, ve znění před novelizací provedenou zákonem č.
36/2008 Sb.) zpravidla půjde tehdy, je-li zboží
nabízeno za sníženou cenu (obvykle s výrazným upozorněním na takové snížení), v omezeném množství a
čase a je rozsáhle inzerováno širokému okruhu obyvatelstva. Hodlá-li regulační orgán postihnout
podnikatele za to, že zveřejnil zakázanou reklamu uvádějící zvláštní nabídku zboží, není povinen
místo podnikatele hledat odpovědi na to, jakou poptávku měl podnikatel na základě takové nabídky
očekávat, zda povaha zboží odpovídala inzerované ceně nebo kolik zájemců o zboží nabylo fakticky
uspokojeno. Pro závěr, že podnikatel porušil zákaz podle § 2b odst. 1 citovaného zákona, postačí
zjištění, že množství zboží, které je v provozovně ve skutečnosti k dispozici, je ve zcela zjevném
nepoměru k množství potenciálních zákazníků, které podnikatel oslovil inzercí plošně vhazovanou do
poštovních schránek.
(Podle rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 15. 1. 2010, čj. 5 Ca 7/2007 – 35)
Věc: Veřejná obchodní společnost Lidl Česká republika proti Magistrátu hlavního města Prahy o
uložení pokuty
Žalovaný zahájil správní řízení z podnětu zákazníka, který si v prvý den nabídky chtěl koupit
inzerovaný telefon, avšak ten již nebyl k dispozici. K výzvě žalovaného se žalobce k věci vyjádřil
tak, že telefon nepatří do standardního artiklu žalobce, jedná se o tzv. akční zboží. Dopředu nikdy
nelze zcela spolehlivě odhadnout množství takových výrobků, které bude nutné dodat, aby byli
uspokojeni všichni případní zákazníci. Proto se žalobce domnívá, že zákon neporušil. Dále žalobce
sdělil, že na prodejnu v Praze-Bohnicích (na niž se žalovaný výslovně tázal) byly dodány celkem dva
telefony. Žalovaný po zhodnocení věci dospěl k závěru, že žalobce porušil pravidla pro reklamu
uvádějící zvláštní nabídku zboží. Tištěná nabídka obchodních řetězců bývá podle něj ve většině
případů považována za zvláštní nabídku, neboť nabízí v ohraničeném období zboží, které je zpravidla
po dobu trvání nabídky zlevněné. Právě snížená cena je jedním z typických znaků zvláštní nabídky, ve
spojitosti s tím, že na ni podnikatel v určitém období zvlášť upozorňuje. V případě žalobce bylo
zřetelně uvedeno, že jde o cenu nižší a o kolik procent byla snížena. Žalobce nezbavuje odpovědnosti
za správní delikt ani v reklamě obsažené oznámení, podle nějž nabídka platí od 26. 6. 2006 do 2. 7.
2006 nebo do vyprodání zásob: taková liberace byla možná jen před účinností novely č.
25/2006 Sb. (před 25. 1. 2006), poté byla
úprava zvláštních nabídek zpřísněna. To, že se na správní orgán obrátil jediný neuspokojený
zákazník, není podstatné: učinil tak totiž hned v prvý den nabídky ve 13:15 hodin, takže je více než
pravděpodobné, že po něm nebyli uspokojeni i další zákazníci. K tomu, že stížnost podal jediný
zákazník, však žalovaný přihlédl při stanovení výše pokuty. Žalovaný vzal v úvahu i to, že
inzerovanému telefonu je v letáku Lidl věnován největší prostor (plocha A4); je zřejmé, že tržba ze
dvou prodaných telefonů nemohla pokrýt náklady na vytištění takto velké barevné inzerce plošně
dodávané do domácnosti. Žalovaný proto shledal žalobce vinným z porušení § 2 odst. 1 zákona o
regulaci reklamy a uložil mu pokutu ve výši 8 000 Kč.
Žalobce podal proti rozhodnutí žalovaného žalobu k Městskému soudu v Praze. Uvedl v ní, že
předmětná nabídka nebyla zvláštní nabídkou ve smyslu § 2 odst. 1 zákona o regulaci reklamy. Zákon
ani směrnice Evropského parlamentu a Rady
2005/29/ES o nekalých obchodních praktikách vůči
spotřebitelům na vnitřním trhu a o změně směrnice Rady
84/450/EHS, směrnice Evropského parlamentu a Rady
97/7/ES,
98/27/ES a
2002/65/ES a nařízení Evropského parlamentu a Rady
(ES) č. 2006/2004 (směrnice o nekalých obchodních
praktikách) konkrétně neuvádí, co e zvláštní nabídkou, a výklad provedený žalovaným je nepřesvědčivý
a ponechává nezodpovězenou řadu otázek. Podle žalobce není z napadeného rozhodnutí patrné, jak se
žalovaný vypořádal s následujícími otázkami: zda žalobci bylo známo nebo mohl předpokládat, že není
nebo nebude schopen zajistit nabízené zboží v množství, které odpovídá očekávané poptávce, a jaká
poptávka mohla být ze strany žalobce očekávána; zda povaha zboží odpovídala ceně uvedené v nabídce,
jakou poptávku mohla tato cena vyvolat a zda skutečně vyvolaná poptávka je v rozporu se zjištěným
údajem o tom, kolik zákazníků nebylo ve své poptávce uspokojeno.
Žalovaný ve svém vyjádření k žalobě setrval na tom, že v daném případě šlo o zvláštní nabídku;
podle všeho ji za takovou považoval i sám žalobce, neboť v zápatí letáku uvedl, že nabídka platí do
vyprodání zásob. Důraz kladený žalobcem na to, že svou připomínku k nedostatku zboží vyjádřil jediný
zákazník, žalovaný nesdílí. Zákazník není povinen svou roztrpčenost někde ohlásit; ostatně ani
stížnost mu nemůže přinést žádnou satisfakci.
Městský soud v Praze žalobu zamítl.
Z odůvodnění:
Podle § 2b odst. 1 zákona o regulaci
reklamy ve znění účinném před novelizací provedenou zákonem č.
36/2008 Sb. (s účinností k 12. 2. 2008) se
zakazuje „reklama uvádějící zvláštní nabídku zboží v případech, kdy prodávajícímu jako zpracovateli
nebo zadavateli reklamy je známo, nebo může předpokládat, že není nebo nebude schopen zajistit
nabízené zboží v množství, které odpovídá očekávané poptávce, a to s ohledem na rozsah nebo způsob
šíření reklamy, povahu zboží nebo nabízenou cenu, anebo pokud v reklamě neuvede, jaké množství zboží
bude v rámci zvláštní nabídky v jednotlivých provozovnách nabízeno k prodeji.“
Žalobce má pravdu v tom, že zákon přesně nedefinuje pojem „zvláštní nabídka zboží“ – pouze uvádí,
za jakých okolností je taková zvláštní nabídka nepřípustná. Soud však již nemůže souhlasit s tím, že
v takovém případě nelze danou právní normu aplikovat. Žalobce připouští, že by to snad bylo možné,
kdyby správní orgán řádně vysvětlil, proč zrovna jeho jednání naplňuje znaky skutkové podstaty podle
§ 2b odst. 1 zákona o regulaci reklamy; takové důkladné zdůvodnění však žalobce v napadeném
rozhodnutí postrádá.
Soud nemá v tomto ohledu žalovanému co vytknout. Žalobce sám cituje důvodovou zprávu k zákonu č.
25/2006 Sb. (tím byl s účinností k 26. 1. 2006
novelizován § 2b odst. 1 zákona o regulaci reklamy do podoby, kterou správní orgán aplikoval v tomto
případě); podle ní má ustanovení dopadat na „výprodejní a podobné akce“ a má zamezit situacím, kdy v
provozovnách nebude dostatek zboží, na které byla zveřejněna reklama, případně přimět prodávající,
aby v reklamě upřesnili, na jaké množství zboží na jednotlivých provozovnách se reklamní akce
vztahuje. Činnost spočívající v inzerování telefonu a) za sníženou cenu, b) v omezeném množství a
čase, c) v prodejně jinak zaměřené na zboží zcela odlišného typu (potraviny) je nepochybně právě
takovou „podobnou akcí“ (pojem „výprodejní akce“ bude spíše dopadat na případy, v nichž se
podnikatel zbavuje zboží, kterým obvykle obchoduje a které má případně k dispozici ve větším
množství, než je pro něj v danou chvíli výhodné).
Sám žalobce potvrzuje závěry správního orgánu o existenci „zvláštní nabídky zboží“ v tomto
případě, když uvádí (v přípisu ze dne 17. 7. 2006), že nabízený telefon nepatří do jeho standardního
sortimentu a že se jedná o tzv. „akční zboží“ prodávané v rámci časově omezené nabídky. Již ze
samotného tohoto vyjádření lze usuzovat na zvláštní povahu nabídky, a to hned z několika důvodů.
Obvyklá nabídka zboží nebývá časově omezená: zboží je do provozovny totiž dodáváno průběžně. Zároveň
je dodáváno v takovém množství, které obvykle stačí uspokojit veškerou poptávku. U zákazníků tak
existuje oprávněné očekávání, takové (obvyklé a obvykle nabízené) zboží bude v provozovně vždy k
dispozici. Dalším znakem zvláštní nabídky zboží je fakt, že je speciálně inzerováno. U běžné nabídky
zboží se to neděje, a ani k tomu není důvod: na reklamu je totiž třeba speciálně vynaložit náklady,
a bylo by zcela ekonomicky neúčelné touto nákladnou formou sdělovat zákazníkům skutečnosti, které
jsou jim běžně známy (např. pokud by provozovatel prodejny potravin speciálním oznámením sdělovat
zákazníkům, že v jeho provozovně si lze obstarat máslo, mléko a chléb za běžné ceny, za které
nezboří u něj nabízeno dlouhodobě a které jsou srovnatelné s cenami u jiných prodejců). Konečně je
zvláštní povaha nabídky stvrzena i tím, že se zboží vymyká z jinak běžného sortimentu.
U nabídky digitálního bezdrátového telefonu, který žalobce nabízel ve své prodejně, jsou splněny
všechny tyto znaky: není tedy pochyb o tom, že se jedná o „zvláštní nabídku zboží“. Správní orgán
tento pojem vyložil správně; ačkoli zákon ani směrnice o nekalých obchodních praktikách tento pojem
blíže nerozvádějí, je povinností správního orgánu, aby jej za pomoci zákonných kritérií vymezil sám.
Nemůže – jak to žalobce naznačuje – rezignovat na aplikaci zákonného ustanovení jen proto, že
zákonodárce pojal formulaci určitého ustanovení spíše obecně. Výklad prováděný správním orgánem v
takové situaci musí pochopitelně vycházet ze smyslu a účelu dané normy, nesmí být svévolný ani
diskriminující; žádné takové nežádoucí prvky však soud ve výkladu žalovaného neshledal, přijatý
výklad je rozumný a řádně zdůvodněný.
Žalovaný nebyl povinen zkoumat, jakou poptávku mohl žalobce očekávat, ani se nemusel zabývat
vztahem mezi povahou zboží a nabízenou cenou. V prvé řadě totiž vůbec nebylo úkolem žalovaného
pozitivně formulovat takové řešení, při němž by se zvláštní nabídka zboží nepříčila požadavkům § 2b
odst. 1 zákona o regulaci reklamy (nalézt takové řešení je v zájmu podnikatele samotného); jeho
povinností po zahájení správního řízení naopak bylo zjistit, zda postup, který žalobce zvolil, není
v rozporu s tímto ustanovením. To žalovaný zkoumal, dospěl k závěru o nezákonnosti žalobcova jednání
a své úvahy zdůvodnil. Nelze od něj žádat, by žalobci vysvětloval svou vlastní představu o očekávané
poptávce po zboží či o tom, jaké množství zboží by považoval za dostatečné: takové úvahy by byly
pouze spekulativní a hlavně by k řešení tohoto konkrétního případu nemohly nijak přispět. Jinými
slovy a konkrétném příkladem: přinesl-li želovaný argumenty pro to, že nabízené množství zboží je
zcela zjevně nedostatečné, mohl bez dalšího uzavřít, že žalobce naplnil jeden ze znaků skutkové
podstaty § 2b odst. 1 zákona o regulaci reklamy. Nebyl tedy povinen sdělovat v rozhodnutí své
hypotetické úvahy o tom, kdy přesně vede hranice mezi dostatečnou nabídkou zboží, které je ale v
důsledku intenzivní poptávky rozebráno velmi rychle, a mezi nabídkou, o níž od počátku bylo nebo
mělo být zřejmé, že bude co do množství zboží nedostatečná.
Žalovaný při hodnocení nabídky digitálního bezdrátového telefonu vycházel jednak ze znění letáku
Lidl, jednak ze sdělení samotného žalobce, jednak ze skutečností obecně známých nebo známých mu z
úřední činnosti. Žalobce se mýlí, pokud žalovanému vytýká nedostatečná skutková zjištění: soud má za
to, že některé předpoklady, které žalovaný vzal za své, obstojí i bez toho, že by byly speciálně
ověřovány v daném správním řízení. To se týká zejména kritéria „rozsah nebo způsob šíření reklamy“.
Žalovaný v rozhodnutí vyšel z toho, že leták Lidl je – stejně jako obdobné letáky jiných obchodních
řetězců – tištěn ve velkých nákladech a hromadně distribuován do domácností; žalobce tyto
předpoklady nezpochybnil. Z toho bez dalšího skutkového zjišťování dovodil, že reklamou bylo
osloveno nepoměrně větší množství zákazníků, než mohlo být nabídkou telefonu v počtu dvou kusů v
dané provozovně uspokojeno. Soud považuje takový postup za korektní: při takto minimálním nabízeném
množství zboží je totiž už celkem nepodstatné, zda se reklama v poštovních schránkách dostala do
rukou řádově stovkám zákazníků, nebo spíše řádově tisícům. V každém případě je nepoměr mezi nabídkou
a možnou (předvídatelnou) poptávkou příliš intenzivní. Dodržení požadavků na zvláštní nabídku zboží
není otázkou jediného správného postupu, nýbrž spíše otázkou rozumné míry (jinak to ani není možné,
pokud zákon používá pojmy jako „může předpokládat“, „očekávaná poptávka“ nebo „odpovídající
množství“); ta tu zjevně nebyla dodržena. K nepoměru mezi velkým počtem oslovených zákazníků a
zanedbatelným množstvím nabízeného zboží pak přistoupil ještě fakt, že v letáku nebylo ani
naznačeno, s jakým množstvím zboží mohou zákazníci v provozovně zhruba počítat, resp. že jde o
nabídku extrémně omezenou, která nepotrvá ani jeden den (např. formulací „pouze několik kusů“).
Žalobce se domnívá, že žalovaný opomněl některé důležité otázky – například zda je každé zlevnění
zboží zvláštní nabídkou nebo co znamená upozornění na snížení ceny. Opět je však třeba zopakovat, že
smyslem správního řízení v konkrétní věci a z něj vzešlého rozhodnutí o pokutě není podat obšírný a
systematický náhled na institut zvláštní nabídky zboží, včetně hypotetických příkladů toho, co je
pro správní orgán ještě přijatelné a co už považuje za chování vybočující z mezí zákona. Žalovaný
rozhodně nevyjádřil postoj, podle nějž je zvláštní nabídkou každé zlevnění zboží, a také žalobci
nevytkl jen tak nějaké zlevnění zboží, aniž to řádně zdůvodnil. Naopak vysvětlil, že a) zlevnění
bylo nejen prostým způsobem konstatováno, ale pro větší účinek tu byla uvedena i původní cena a
rozdíl mezi oběma cenami v procentech, b) reklamě na toto konkrétní zlevnění zboží byl v daném
letáku věnován největší prostor, c) reklama byla šířena tak, aby se dostala přímo do domácností
velkého počtu zákazníků. O tom, že žalobce velmi účinně upozornil touto formou na snížení ceny, snad
ani nelze mít žádné pochybnosti. Při srovnání se žalobcovým hypotetickým příkladem obchodníka, který
před koncem zavírací doby vyvěsí v provozovně oznámení o slevě na některé zbylé výrobky, je zřejmá
zásadní odlišnost. Zatímco onen pomyslný obchodník oslovuje jen ty zákazníky, kteří se již v
provozovně nacházejí (poptávají tam tedy primárně jiné výrobky než ty, které právě byly zlevněny)
nebo kteří jsou právě okolo, a mohou se tak bez větší námahy na místě samém přesvědčit, zda je
výrobek ještě k dispozici či nikoli, žalobce oslovit nepoměrně větší počet zákazníků přímo v jejich
domácnostech a vzbudil v nich očekávání, které se snadno mohlo stát hlavním podnětem pro návštěvu
provozovny – kde ovšem naprostá většina zákazníků (až na dva) zjistila, že jejich očekávání bylo
zmařeno.
První příklad obchodníka snažícího se zbavit přebytků tak nespadá do rozsahu § 2b odst. 1 zákona
o regulaci reklamy, a to právě s ohledem na rozsah a způsob šíření reklamy. Taková reklama „na
místě“ z povahy věci oslovuje jen dosti úzký okruh zákazníků; navíc jakmile je zboží rozebráno, lze
reklamu bez potíží odstranit, aby v dalších kolemjdoucích nevznikalo očekávání, že i oni budou
uspokojeni. To ale není žalobcům případ. Na žalobce jsou kladeny přísné požadavky citovaného
ustanovení právě proto, že jeho reklama je plošná a vydávaná velkonákladovým tiskem a je
distribuována přímo do domácností (není zde tedy bezprostřední možnost ověřit si skutečný stav
nabídky v provozovně). Za takových okolností musí žalobce usilovat o to, aby dosáhl rozumné
rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou. Žalovaná jistě nemůže od žalobce žádat, aby uspokojil poptávku
v neomezené míře; ani druhý extrém však není přípustný. Z toho, že chování zákazníků je v případě
tzv. akčních nabídek nepředvídatelné, nemůže žalobce jako zadavatel reklamy vyvodit, že pro potřeby
stovek či tisíců oslovených zákazníků postačí dva kusy zvýhodněného zboží. To platí tím spíše, že
zboží, o něž šlo v tomto případě, netvoří součást žalobcova běžného sortimentu a musí být speciálně
objednáváno (nejde tedy o případ zboží, které je v provozovně běžně dostupné a je poptáváno s
různými výkyvy, takže ho někdy zbude více, někdy méně).
Nelze souhlasit s výkladem důvodové zprávy k zákonu č.
25/2006 Sb., jak ji provádí žalobce (tedy že
úprava dopadá pouze na masivní výprodeje, při nichž jsou postiženy řádově stovky neuspokojených
zákazníků). Ostatně sám žalobce odkazuje na bod 5 přílohy 1 ke směrnici on nekalých obchodních
praktikách (z jejíhož návrhu nová úprava vycházela): podle něj patří mezi klamavé obchodní praktiky
(tj. nekalé obchodní praktiky, jejichž používání směrnice zakazuje za všech okolností), „výzva ke
koupi produktů za určitou cenu, aniž by obchodník zveřejnil důvody, na základě kterých se může
domnívat, že nebude sám nebo prostřednictvím jiného obchodníka schopen zajistit dodávku uvedených
nebo rovnocenných produktů za cenu platnou pro dané období a v přiměřeném množství vzhledem k povaze
produktu, rozsahu reklamy a nabízené ceny (vábivá reklama)“. Případy, které žalobce uvádí, jistě
budou § 2b odst. 1 citovaného zákona regulovány také; tím se však dopad tohoto ustanovení
nevyčerpává. Samotná důvodová zpráva rozlišuje mezi „výprodejními“ a „obdobnými“ akcemi (rozdíl mezi
nimi byl popsán výše); podstatné však je, že podmínkou pro aplikaci normy není určitý minimální
počet skutečně a prokazatelně neuspokojených zákazníků. Porušení zákazu se obchodník dopouští už
určitou (nedostatečnou) formulací výzvy; aplikace zmíněného pravidla tak není omezena jen případy,
kdy si na obchodníka přijde stěžovat dostatečně velký počet zklamaných zájemců o výhodnou koupi.
Za zmínku stojí i to, že § 2b odst. 1
zákona o regulaci reklamy byl s účinností k 12. 2. 2008 zrušen zákonem č.
36/2008 Sb. Tento zákon přinesl především
novelizaci zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně
spotřebitele, v němž byly – zcela v souladu s výše citovanou směrnicí – nově upraveny nekalé
obchodní praktiky a jako jejich podskupina klamavé obchodní praktiky. Podle důvodové zprávy k zákonu
č. 36/2008 Sb. je v novém znění zákona o
ochraně spotřebitele upravena i tzv. vábivá reklama (srov. jeho § 4, § 5 a přílohu 1 písm. d)),
jejíž obsahové vymezení se překrývá s podmínkami pro reklamu uvádějící zvláštní nabídku podle
dosavadního § 2b odst. 1 zákona o regulaci reklamy. Ustanovení § 2b se proto jako duplicitní
vypouští. O vábivou reklamu, která je coby klamavá obchodní praktika vždy zakázána, jde podle zákona
o ochraně spotřebitele tehdy, pokud podnikatel „nabízí ke koupi výrobky nebo služby za určitou cenu,
aniž by zveřejnil důvody, na jejichž základě se může domnívat, že nebude sám nebo prostřednictvím
jiného podnikatele schopen zajistit dodávku uvedených nebo rovnocenných výrobků nebo služeb za cenu
platnou pro dané období a v přiměřeném množství vzhledem k povaze výrobku nebo služby, rozsahu
reklamy a nabízené ceny“. I nová úprava, jíž byl nahrazen původní § 2b zákona o regulaci reklamy,
tak zdůrazňuje, že nepoměr mezi (výhodnou) cenou výrobku a rozsahem reklamy na straně jedné, a
nabízeným množstvím výrobků na straně druhé je nežádoucí, a žádá od podnikatele, aby na takový
nepoměr výslovně upozornil („zveřejnil důvody“).
Argumenty obou stran o tom, jakou roli hrál v celé věci konkrétní neuspokojený zákazník, který si
na žalobce stěžoval, nepovažuje soud za podstatné. Jakkoli odkaz žalovaného na „mediálně známý
případ“ (bez jakéhokoli uvedení bližších údajů) není nejvhodnější, je z něj zřejmé, že k závěru o
naplnění skutkové podstaty § 2b odst. 1 zákona o regulaci reklamy není třeba, aby měl správní orgán
povědomí o určitém minimálním počtu neuspokojených zákazníků.Ve skutečnosti mu nemusí být znám ani
jediný konkrétní zákazník: to, zda bylo porušeno citované ustanovení, totiž plyne ze vztahu mezi
povinnostmi podnikatele (měl očekávat poptávku a měl předpokládat, že nebude schopen ji v rozumné
míře uspokoji), povahou reklamy (zde velkonákladová tisková reklama, šířená přímo do domovních
schránek potenciálních zákazníků) a atraktivitou výrobku založenou především na zvýhodněné ceně (na
níž reklama výrazně upozorňuje). Zákazník, který podá stížnost, zde funguje spíše jako informátor,
který podnítí správní orgán k dalšímu šetření, nikoli jako nezbytný důkaz toho, že zákon byl
porušen.
Soud se proto nezabýval ani tím, zda trh, v jehož rámci žalobce posuzoval nabídku a poptávku,
tvoří jen konkrétní provozovna, nebo žalobcova celá prodejní síť. Stejně tak soud nepovažoval za
potřebné vyjadřovat se k otázce nákladů na reklamu (resp. k jejich vztahu k možným ziskům z
inzerované zvláštní nabídky zboží) a k tomu, zda a jakými cestami se nespokojený zákazník může
dobrat hmotného zadostiučinění.
K výši pokuty soud dodává, že byla stanovena v symbolické výši (horní sazba pokuty u tohoto
deliktu činila v rozhodné době 2 000 000 Kč). Podle § 8b odst. 2 zákona o regulaci reklamy přihlédne
správní orgán k závažnosti správního deliktu, mj. zejména k jeho následkům. Tyto následky správní
orgán nezjišťoval: z povahy věci by totiž takové zjišťování bylo velmi obtížné a neúměrně nákladné.
Uložená pokuta je tak spíše než snahou o finanční postih žalobce výrazem toho, že žalobce porušil
zákon o regulaci reklamy a že by se podobných praktik měl do budoucna vyvarovat, a její výše je
zcela úměrná cíli, který správní orgán jejím uložením sledoval.