I. Reklama je "skrytá" ve smyslu §
2 odst. 1 písm. d) zákona č. 40/1995
Sb., o regulaci reklamy, šíří-li provozovatel televizního vysílání určité sdělení s vědomím,
že má reklamní charakter.
II. Vystupuje-li vrcholový sportovec v televizním vysílání (zde: při rozhovoru v
televizním studiu o sportovní události, jíž se účastnil) v oblečení charakteristickém pro sport,
který provozuje, či pro životní styl s daným sportem obecně spojovaný, nejde zpravidla o skrytou
reklamu [ve smyslu § 2 odst. 1 písm. d)
zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy], i
když určité prvky tohoto oblečení jsou nosiči reklamního sdělení. O skrytou reklamu by však mohlo
jít, pokud by si sportovec takové oblečení, ač je jinak při sportovních akcích nebo příležitostech
spojených s tímto sportem nebo s ním souvisejícím životním stylem nenosí, vzal s cílem adresovat
prostřednictvím televizního vysílání skryté reklamní sdělení divákům.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 24. 6. 2010, čj.
7 As 24/2010 - 51)
Prejudikatura: rozsudek Soudního dvora (velkého senátu) ze dne 13. 7. 2004, Bacardi
France SAS (C - 429/02, Sb. rozh., s. I-1663).
Věc: Akciová společnost Stanice O proti Radě pro rozhlasové a televizní vysílání o uložení
pokuty, o kasační stížnosti žalované.
Odůvodnění:
Rozsudkem Městského soudu v Praze ze dne 9. 9. 2009, č. j. 7 Ca 360/2008 - 27 bylo
pro nepřezkoumatelnost zrušeno rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen
"stěžovatelka“) ze dne 29. 7. 2008, č. j. fol/6836/08, sp.zn. 2008/509/FOL/STO, kterým byla Stanici
O, a.s. (dále jen "účastnice řízení“) uložena pokuta ve výši 50 000 Kč za porušení ust.
§ 2 odst. 1 písm. d) zákona č.
40/1995 Sb., ve znění účinném od 12. 2. do 17.
10. 2008, (dále jen "zákon o regulaci reklamy“), neboť se odvysíláním pořadu Snickers inbox, resp.
nápisu Red Bull na čepici hosta pořadu dne 21. 3. 2008 v 17.00 hod. na programu O, dopustila
porušení zákazu skryté reklamy. Městský soud v odůvodnění rozsudku uvedl, že pro posouzení věci je
rozhodné, zda odvysílání rozhovoru se sportovcem v čepici s nápisem Red Bull, tj. s ochrannou
známkou sponzora sportovce, je skrytou reklamou. Městský soud reklamu charakterizoval jako
prezentaci výrobce, jejímž ústředním motivem je přesvědčit diváka ke koupi určitého výrobku
zdůrazňováním jeho kvalit, srovnáváním s podobnými výrobky či vytvořením reklamního příběhu, tj.
dynamickým zobrazením výrobku způsobem ovlivňující u diváka (spotřebitele) kriteria výběru ze
skupiny výrobků obdobného charakteru. Tím se reklama liší od sponzoringu, který takový dynamický
reklamní děj postrádá a jehož základním účelem je vytvoření dobrého jména a pověsti právnické nebo
fyzické osoby či jejího výrobku. Stěžovatelka však skutkový stav ve smyslu definice reklamy ve
skutečnosti neposoudila, neboť k závěru, že se jedná o reklamu, dospěla na základě zjištění, že Red
Bull je značka energetického nápoje, který si buduje reputaci prostřednictvím sponzorování úspěšných
sportovců, že spojení značky nápoje s úspěšným sportovcem pak nepochybně působí na budování dobrého
jména značky a že v důsledku toho také působí komerčním způsobem, tedy podporuje prodej zboží se
značkou Red Bull a značku samotnou. Takto stěžovatelkou vymezený skutkový stav je podle městského
soudu nedostatečný, neboť dynamickou složkou pojmu reklama se stěžovatelka nezabývala. Pokud by
takto definovaný skutkový stav vždy považovala za reklamu, byl by reklamou jakýkoliv odvysílaný
sponzorský vzkaz. Ze spojení značky s osobou sportovce bez dalšího nevyplývá nabádání ke koupi
výrobku tak, jak je uvedeno výše, nýbrž upozornění na existenci značky a na její vztah ke sportu. V
daném případě stěžovatelka nijak nehodnotila, zda obsahem pořadu byly hodnotící závěry (chválící
zboží, vyzdvihující jeho kvality apod.). Důvody, z nichž usoudila, že se v daném případě jedná o
reklamu, jsou tak nedostatečné. Účastnice řízení ve správním řízení a v žalobě podle městského soudu
zcela důvodně poukazovala na to, že v mnoha pořadech sportovci v oblečení s vyobrazením sponzorů
vystupují, a přitom pokuty za takové jednání uloženy nepochybně nebyly. Touto námitkou se
stěžovatelka v napadeném rozhodnutí nezabývala, přičemž tato směřuje přímo do podstaty věci, tedy k
zodpovězení otázky, kdy je odvysílání značky sportovce v oblečení se značkou sponzorů reklamou,
resp. reklamou skrytou. Právě existence výše uvedené dynamické složky reklamy je podle městského
soudu totiž kriteriem pro rozlišení, kdy se v takovém případě o reklamu jedná a kdy nikoliv.
Nepochybně je tedy při postupu podle zákona o regulaci reklamy nutné hodnotit, jak šiřitel reklamy
přistupuje k zobrazení oděvu sportovce, tj. zda jej nějak vyzdvihuje či nikoliv, v jakém pořadu a s
jakým cílem je zobrazen, tedy hodnotit skutkový stav v kontextu všech okolností, které byly pro
vnímání pořadu divákem (spotřebitelem) určující. Pokud účastnice řízení namítala, že obdobný
skutkový stav není v jiných případech považován za správní delikt, byla stěžovatelka v rozhodnutí
povinna uvést, zda tomu tak je, neboť podle ust.
§ 2 odst. 4 zákona č.
500/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
(dále jen "správní řád“) je povinna dbát, aby při rozhodování skutkově shodných nebo podobných
případů nevznikaly nedůvodné rozdíly. I v tomto ohledu je podle městského soudu odůvodnění
rozhodnutí stěžovatelky nedostatečné.
Proti tomuto rozsudku podala stěžovatelka v zákonné lhůtě kasační stížnost, v níž
označila napadený rozsudek za nezákonný pro nesprávné posouzení právní otázky ve smyslu ust.
§ 103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. a
nepřezkoumatelný pro nedostatek důvodů ve smyslu ust.
§ 103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.
Stěžovatelka se neztotožnila s názorem, že podstatným znakem reklamy je její dynamičnost a že se
tímto prvkem reklama zásadně odlišuje od sponzoringu. Charakteristickým znakem reklamy je podle
stěžovatelky její reklamní cíl, který může být dosažen i prostřednictvím statických prostředků,
např. umístěním sportovce na billboard jistě dochází k naplnění reklamního cíle a o reklamu se tedy
jedná, nebo prezentací sportovce v televizi. Stěžovatelka má za to, že se reklamním cílem jako
podstatným znakem reklamy ve svém rozhodnutí dostatečně zabývala a v dalším odkázala na jeho písemné
vyhotovení. Právní názor městského soudu, že bylo zapotřebí zkoumat dynamiku prezentace sportovce,
je podle stěžovatelky nesprávný, protože se nejedná o zákonnou charakteristiku reklamy, a tedy není
jejím úkolem jako správního orgánu ji zkoumat a zaobírat se jí. Městský soud v rozsudku nesprávně
směšuje problematiku sponzorování pořadů, což je jistý typ reklamy v širším slova smyslu, a reklamy.
V daném případě se jistě o sponzorování pořadu jednat nemohlo, protože sponzor neposkytl žádný
finanční prostředek provozovateli a pořad také nebyl označen na začátku nebo na konci jako
sponzorovaný. Stěžovatelka má za to, že odvysílání rozhovoru se sportovcem v oděvu označeném
ochrannou známkou sponzora lze podřadit pod pojem reklamy. Argumenty použité městským soudem
nesprávně směšují problematiky, které spolu vůbec nesouvisí. V důsledku toho považuje stěžovatelka
rozsudek městského soudu za nedostatečný a nesrozumitelný a navrhla, aby byl Nejvyšším správním
soudem zrušen a věc byla vrácena městskému soud k dalšímu řízení.
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek krajského soudu v souladu s ust.
§ 109 odst. 2,
3 s. ř. s. v rozsahu a z důvodů
uplatněných v kasační stížnosti, přičemž sám neshledal vady uvedené v odst. 3 tohoto ustanovení, k
nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti.
Nejprve se Nejvyšší správní soud zabýval námitkou nepřezkoumatelnosti rozsudku
městského soudu a dospěl k závěru, že není důvodná. Z rozsudku je dobře patrné, z jakých důvodů bylo
rozhodnutí stěžovatelky zrušeno. Ostatně o tom, že právní názor vyjádřený městským soudem byl
formulován zřetelně, svědčí i obsah kasační stížnosti, která je polemikou s uvedeným názorem.
Jako zčásti důvodnou však vyhodnotil Nejvyšší správní soud námitku nesprávného
posouzení právní otázky, byť na správnosti výroku městského soudu nic nemění.
Účastnici řízení byla uložena pokuta za správní delikt podle ust. § 8a odst. 1
písm. e) zákona o regulaci reklamy, podle něhož právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí
správního deliktu tím, že jako šiřitel poruší zákaz reklamy skryté.
Podle ust. § 8b odst. 1 zákona o regulaci reklamy právnická osoba za správní delikt
neodpovídá, jestliže prokáže, že vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení
právní povinnosti zabránila.
Podle ust. § 1 odst. 2 zákona o reklamě se reklamou rozumí oznámení, předvedení či
jiná prezentace šířené zejména komunikačními médii, mající za cíl podporu podnikatelské činnosti,
zejména podporu spotřeby nebo prodeje zboží, výstavby, pronájmu nebo prodeje nemovitostí, prodeje
nebo využití práv nebo závazků, podporu poskytování služeb, propagaci ochranné známky, (…) pokud
není dále stanoveno jinak“.
Podle ust. § 1 odst. 4 zákona o regulaci reklamy se sponzorováním rozumí příspěvek
poskytnutý s cílem podporovat výrobu nebo prodej zboží, poskytování služeb nebo jiné výkony
sponzora. Sponzorem se rozumí právnická nebo fyzická osoba, která takový příspěvek k tomuto účelu
poskytne“. Podle § 1 odst. 8 zákona o regulaci reklamy "(u)stanovení tohoto zákona se vztahují na
sponzorování, pokud není dále stanoveno jinak.
Podle ust. § 2 odst. 1 písm. d) zákona o regulaci reklamy se zakazuje reklama
skrytá. Takovou reklamou se pro účely tohoto zákona rozumí reklama, u níž je obtížné rozlišit, že se
jedná o reklamu, zejména proto, že není jako reklama označena.
Nejvyšší správní soud v první řadě zdůrazňuje, že neřešil vzájemný vztah
odpovědnosti provozovatele televizního vysílání za správní delikt podle zákona č.
231/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
(dále jen "zákon o vysílání“) a odpovědnost šiřitele reklamy za správní delikt podle zákona o
regulaci reklamy, neboť tato otázka, jakkoli má pro právní posouzení věci zásadní význam, nebyla v
kasační stížnosti nastolena. V dalším tedy Nejvyšší správní soud pro účely posouzení projednávané
věci, aniž by k otázce vztahu speciality, subsidiarity či paralelity obou režimů deliktní
odpovědnosti zaujal právní názor, vychází z toho, že pro účely posouzení kasační stížnosti není
sporné, že pokud by účastnice řízení naplnila znaky některé ze skutkových podstat správních deliktů
podle zákona o regulaci reklamy, stíhala by ji odpovědnost podle tohoto zákona.
Ze shora citovaných ustanovení zákona o regulaci reklamy v první řadě vyplývá, že
tento zákon má samostatné pojmosloví pro reklamu i sponzoring. Proto používat pojmosloví zákona o
vysílání i judikaturu k němu vydanou lze pro účely zákona o regulaci reklamy jen s výhradou, že musí
jít o obsahově shodné pojmy či instituty obou zákonů nacházející se také v obdobných kontextech.
V zákoně o regulaci reklamy se rozlišuje dovolená reklama a s ohledem na ust. § 1
odst. 8 zákona o regulaci reklamy, dovolené sponzorování na straně jedné a nedovolená reklama a
nedovolené sponzorování na straně druhé. Ustanovení o zákazech či omezeních reklamy se totiž
vzhledem k obsahu ust. § 1 odst. 8 zákona o regulaci reklamy a k tomu, že v dalších po něm
následujících ustanoveních užívá citovaný zákon důsledně již jen pojmu "reklama“, vztahují i na
sponzorování, a to v rozsahu a v podobě, v jakém to umožňuje význam tohoto pojmu a povaha institutu
sponzorování. Jednou z forem zakázané reklamy, resp. zakázaného sponzorování, proto mohou být nejen
skrytá reklama, ale i skryté sponzorování. Proto nelze souhlasit s právním názorem městského soudu v
tom, že nezbytnou podmínkou postihu účastnice řízení pro porušení ust. § 2 odst. 1 písm. d) zákona o
regulaci reklamy je, aby se jednalo o reklamu, a nikoli o sponzorování. Rozlišovací kritérium
zvolené městským soudem proto není
relevantní
. I pokud by aktivita vysílaná šiřitelem neměla formu
reklamy, ale sponzorování, byl by šiřitel postižitelný podle ust. § 8a odst. 1 písm. e) zákona o
regulaci reklamy, pokud by šlo o sponzorování, u něhož by bylo obtížné rozlišit, že se jedná o
sponzorování, zejména proto, že by nebylo jako sponzorování označeno.
V dalším však městský soud věc posoudil zcela správně. Nutnou podmínkou toho, aby
přicházela u účastnice řízení v úvahu odpovědnost za správní delikt podle ust. § 8a odst. 1 písm. e)
zákona o regulaci reklamy, je, že jako šiřitel odvysílala ve svém pořadu sdělení, které naplňovalo
znaky reklamy nebo sponzorování, jak jsou uvedeny v ust. § 1 odst. 2, resp. odst. 4 zákona o
regulaci. Další nutnou podmínkou, jejíž splnění má smysl zkoumat až tehdy, je-li prokázáno, že je
splněna podmínka první, je, aby se jednalo o reklamu nebo sponzorování skryté ve smyslu definice
podle ust. § 2 odst. 1 písm. d) zákona o regulaci reklamy.
V dané věci byl, jak vyplývá z odůvodnění napadeného rozhodnutí stěžovatelky, v
pořadu hudební televizní stanice, zaměřené ve významné míře na mladé, uskutečněn rozhovor s
vrcholovým závodníkem ve snowboardingu o významné snowboardingové akci, které se zúčastnil v Peci
pod Sněžkou. Je notorietou, že snowboarding je zimní sport, jehož příznivci bývají obecně považováni
za součást jakési neformální komunity definovatelné určitými charakteristickými znaky, zejména
určitým stylem sportovního snowboardingového oblečení a tím, že tato komunita je vnímána jako
seskupení lidí dynamických, nezávislých a spíše nekonformních. Image vrcholového snowboardisty tedy
bude nezřídka odpovídat obecným představám o charakteru snowboardistické komunity, lze-li o ní
hovořit. Zároveň je notorietou, že vrcholové závodníky ve snowboardu i jednotlivé závody finančně
podporují producenti nejrůznějšího zboží či poskytovatelé služeb, mimo jiné takoví, kteří se
zabývají výrobou sportovního vybavení (Quiksilver) či kteří prodávají zboží s určitým specifickým
image rezonujícím s image snowboardové komunity. Takovým producentem je i výrobce všeobecně známého
energetického nápoje Red Bull. Je tedy zřejmé, že vrcholový závodník ve snowboardingu, s nímž
provozovatel televizního vysílání ve svém pořadu uskuteční rozhovor o nedávno proběhlých závodech,
se bude v takovém rozhovoru prezentovat jako příslušník snowboardingové komunity. Součástí takové
prezentace dozajista může být i to, že se oblékne způsobem specifickým pro tuto komunitu včetně
toho, že bude mít na hlavě sportovní čepici typicky při tomto sportu užívanou a že na ní bude nápis
se jménem jeho sponzora či označením výrobku, které tento sponzor prodává.
Každé informování v televizním vysílání o určité skutečnosti či události v sobě
skrývá možnost, že prostřednictvím zpravodajské informace k divákovi pronikne i podnět reklamní
povahy. Zejména při informování o sportu nebo sportovcích je to velmi pravděpodobné, neboť sport,
zejména sport vrcholový, je v současnosti významným prostředníkem na cestě reklamního sdělení od
jeho původce k adresátovi. Tato skutečnost však sama o sobě nemůže vést k natolik striktnímu výkladu
ustanovení o zákazu skryté reklamy čiskrytého sponzorování, jenž by provozovatele televizního
vysílání nutil k aktivnímu zakrývání takových označení či symbolů na oblečení osob, o nichž
informuje, např. tím, že s nimi uskuteční rozhovor, či dokonce k tomu, že informaci raději
neodvysílá, aby se nevystavili nebezpečí postihu pro správní delikt. I při výkladu ustanovení o
skryté reklamě totiž je nutno mít vždy na paměti, že její zákaz je omezením, a to vcelku zásadním,
svobody projevu chráněné jako jedno z nejdůležitějších základních práv v
čl. 17 Listiny základních práv a svobod.
Podle jeho odst. 1, 2 a 3 jsou svoboda projevu a právo na informace zaručeny. Každý má právo
vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně
vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na hranice státu. Cenzura je
nepřípustná. V odst. 4 citovaného článku jsou pak stanoveny velmi striktní meze pro možné omezení
tohoto základního práva, říká-li, že "svobodu projevu a právo vyhledávat a šířit informace lze
omezit zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod
druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti.“ Jakkoli je
svoboda projevu zařazena mezi základní práva politická, její věcný rozsah je zcela univerzální.
Zahrnuje právo šířit nejen informace politické povahy, ale i informace charakteru komerčního,
zveřejňované za účelem dosažení zisku. O důvodech, pro které má být rozsah svobody projevu co
nejširší, není na tomto místě třeba vést dlouhé úvahy. Postačí poznamenat, že všeobecná svoboda
projevu je jedním ze základních určujících znaků západní civilizace a významnou měrou se zasloužila
o její kulturní dominanci tím, že podněcuje diskuse, inovace, hledání nových řešení, všeobecnou
informovanost o realitě a jejích nejrůznějších aspektech. Omezení svobody projevu je i v rovině
informací komerčního charakteru možné jen a pouze tehdy, je-li to nezbytné, tj. zcela nutné, pro
zajištění určitých ústavně chráněných hodnot taxativně vymezených v
čl. 17 odst. 4 Listiny základních práv
a svobod. Ústavně konformní výklad omezení svobody projevu tedy musí vycházet zejména z toho, že pro
konkrétní omezení musí být ústavně legitimní důvod nacházející svůj odraz v
čl. 17 odst. 4 Listiny základních práv
a svobod a že dané omezení je zejména ve svém obsahu, rozsahu a intenzitě proporcionální hodnotě,
která je jím chráněna.
V projednávané věci lze najít legitimní důvod pro zákaz skryté reklamy. Je jím
ochrana práv a svobod těch, kteří jsou adresáty reklamního sdělení. Skrytá reklama je ve své
podstatě klamáním adresáta reklamního sdělení o skutečném obsahu tohoto sdělení. Adresátovi se
skrytě doporučuje konzumace určitého statku (koupě zboží, čerpání služby apod.), avšak zamlčí se mu,
že doporučení dává ten, kdo sám má zájem na tom, aby adresát konzumoval, neboť mu z toho plyne zisk.
Tuto povahu skryté reklamy má ostatně na paměti i zákonodárce, definuje-li ji jako prezentaci
"mající za cíl“ podporu podnikatelské činnosti, tj. jako prezentaci, jejímž cílem (účelem) je
komerční úspěch toho, v jehož zájmu je reklamní sdělení šířeno. Odpovědnost právnických osob za
správní delikty podle zákona o regulaci reklamy je zásadně objektivní s liberačním důvodem (viz § 8b
odst. 1 zákona o regulaci reklamy). To ovšem neplatí v případě, kdy samotné porušení povinnosti
definované v příslušné skutkové podstatě spočívá v jednání zaviněném. Zda tomu tak je či není,
závisí na znění konkrétního ustanovení zákona. V případě zákazu reklamy skryté je subjektivní
stránka ve formě úmyslu vyžadována. Reklama je "skrytá“ ve smyslu zákona o regulaci reklamy jen
jestliže je při jejím šíření naplněna i subjektivní stránka, tj. šíří-li provozovatel televizního
vysílání určité sdělení s vědomím, že má reklamní charakter. Není-li subjektivní stránka prokázána,
nepřichází odpovědnost za správní delikt v tomto případě v úvahu.
Ústavně konformní
interpretace
ust. § 8a odst. 1 písm. e) zákona o regulaci reklamy
tedy vychází z následujících pravidel. V první řadě se musí jednat objektivně o sdělení, které může
motivovat adresáta ke konzumaci (koupi zboží, čerpání služby). V případě, že při rozhovoru s
vrcholovým snowboardistou je záběr kamery i na jeho čepici s jasně patrným nápisem Red Bull, jistě
to může objektivně posilovat motivaci diváků ke konzumaci tohoto nápoje, neboť průměrný spotřebitel
si může známý název energetického nápoje ve vztahu ke komunitě dynamických, nezávislých a spíše
nekonformních snowboardistů spojit s těmito vlastnosti považovanými za pozitivní a žádoucí, a právě
proto si tento nápoj koupí. Dále se musí jednat o sdělení, které je tím, kdo šíří vysílaný pořad,
subjektivně vnímáno jako sdělení reklamní, a přitom skryté. Šiřitel tedy musí vědět, že sdělení má v
podstatné míře skrytě reklamní povahu, a chtít je právě proto vysílat nebo musí vědět, že může mít v
podstatné míře skrytě reklamní povahu, a i pro případ, že ji má, je chtít vysílat. Podmínka, že
sdělení musí mít skrytě reklamní povahu v podstatné míře, vyplývá z pohledu na ustanovení o zákazu
skryté reklamy prismatem čl.17 Listiny
základních práv a svobod. Jak již bylo řečeno, významná část informací, s nimiž se lidé v běžném
životě setkávají, má či může mít reklamní povahu, přičemž tato jejich povaha není, a ani to v praxi
není dost dobře možné, "demaskována“ jako reklamní sdělení, např. tím, že bude za reklamu označena.
Jen pro tuto jejich vlastnost však nelze zakázat šíření takových informací [srov. v tomto ohledu
podobné závěry k tzv. nepřímé reklamě v bodu 27 rozsudku Soudního dvora (velkého senátu) ze dne 13.
7. 2004, věc C-492/02, žádost o rozhodnutí o předběžné otázce podaná Cour de cassation (Francie)
Bacardi France SAS proti Télévision française 1 SA (TF1)]. Zakázat lze jen šíření takových
informací, v nichž reklamní obsah významně převažuje a zároveň je skryt. V projednávané věci to
znamená, že postihnout účastnici řízení za správní delikt spočívající v porušení zákazu skryté
reklamy lze jen tehdy, bude-li prokázáno, že reklamní sdělení (nápis Red Bull na čepici) bylo do
pořadu vědomě dodáno "nad rámec“ samotného obsahu sdělení, tj. nad rámec obsahu rozhovoru, zcela
akontextuálně, výlučně s cílem komerčně působit na diváky, a nebylo jako reklama "demaskováno“,
např. zmínkou o tom, že sportovec je sponzorován výrobcem nápojů Red Bull a že právě proto má na
hlavě čepici s označením tohoto nápoje.
Městský soud tedy zcela správně uložil stěžovatelce, aby zkoumala, za jakých
okolností a jakým způsobem účastnice řízení prezentovala v pořadu čepici snowboardisty s nápisem Red
Bull. Nejvyšší správní soud dodává, že je třeba, aby stěžovatelka důkladně zkoumala obvyklou praxi
při poskytování rozhovorů s vrcholovými sportovci ve studiu. Především je třeba zjistit, zda bylo
obvyklé, připustila-li účastnice řízení, aby ve studiu vystupoval sportovec ve svém
charakteristickém oblečení. Dále je třeba zjistit, zda daný sportovec vskutku obvykle nosil i při
jiných příležitostech než při konání rozhovoru ve studiu před kamerou, např. při závodech ve
snowboardingu či jiných obdobných příležitostech, čepici s nápisem Red Bull. Je tedy třeba zjistit,
zda předmětná čepice je součástí jeho stylu oblékání při snowboardingu, zejména pak při závodech,
anebo zda si ji oblékl pouze jednorázově či výjimečně za účelem prezentace této čepice a nápisu na
ní ve vysílání. Podle Nejvyššího správního soudu nelze bez dalšího přijmout argument stěžovatelky,
že účastnice řízení měla přimět sportovce, aby si čepici sundal. Sportovec má právo na svobodu
projevu a má i právo na to, aby ji realizoval veřejným vystupováním v určitém charakteristickém
oblečení včetně toho, že určité prvky tohoto oblečení mohu být nosiči reklamního sdělení. Něco
takového však nemá povahu v podstatné míře skrytě reklamního sdělení, neboť zde převažuje právě
prvek charakteristického stylu oblékání při určité činnosti. Sportovec však nemá právo, a v tom je
omezení jeho svobody projevu legitimní a lze je i ve smyslu
čl. 17 Listiny základních práv a svobod
akceptovat, na to, aby se v rozporu se svým obvyklým stylem oblékání speciálně na rozhovor ve studiu
oblékl tak, aby při příležitosti vystoupení v televizi "vpašoval“ do vysílání reklamní sdělení
zprostředkované nápisem na jeho čepici a zároveň pomlčel o tom, že ten, kdo má zájem na zvýšení
prodeje nápoje Red Bull, jej sponzoruje či jinak odměňuje za to, že nápis Red Bull se objeví ve
vysílání. Účastnice řízení by pak byla odpovědna za správní delikt tehdy, zneužil-li by sportovec
výše uvedeným způsobem příležitosti dané mu rozhovorem vysílaným v televizi a odvysílala-li by
účastnice řízení rozhovor s ním, i když by jí tato skutečnost, tj. to, že sportovec chce takto
vysílání zneužít, byla známa, např. proto, že jejím zaměstnancům připravujícím daný pořad bylo
známo, že sportovec, ač sponzorován tím, kdo má zájem na zvýšení prodeje nápoje Red Bull, běžně
čepici s nápisem Red Bull na snowboardových závodech či při jiných obdobných příležitostech
nenosí.
Nejvyšší správní soud již dříve judikoval, že zruší-li soud v řízení o žalobě proti
rozhodnutí správního orgánu napadené správní rozhodnutí ze dvou důvodů, přičemž první z důvodů
zrušení plně neobstojí vzhledem k tomu, že závěr o nepřezkoumatelnosti rozhodnutí byl učiněn pouze
na základě ničím nepodloženého zjištění, není tato skutečnost důvodem pro zrušení rozsudku v řízení
o kasační stížnosti, obstojí-li druhý důvod zrušení rozhodnutí správního orgánu. V takovém případě
Nejvyšší správní soud provede pouze dílčí korekci napadeného rozsudku ve vztahu k prvnímu důvodu
zrušení rozhodnutí správního orgánu (viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 5. 2008, č.
j. 6 As 3/2007 - 72, dostupný na www.nssoud.cz).
Nejvyšší správní soud s ohledem na citovaný judikatorní názor uvádí, že závěr městského soudu o
nepřezkoumatelnosti správního rozhodnutí z důvodu nedostatečného posouzení "dynamického prvku“
vyplývá z úvahy městského soudu nelogicky opřené o porovnávání skryté reklamy a sponzorského vzkazu.
Ostatní důvody zrušení však plně obstojí.
Z výše uvedených důvodů Nejvyšší správní soud neshledal nezákonnost napadeného
rozsudku, a proto kasační stížnost podle ust. §
110 odst. 1 věta poslední s. ř. s. zamítl. Ve věci rozhodl v souladu s ust.
§ 109 odst. 1 s. ř. s., podle něhož
rozhoduje Nejvyšší správní soud o kasační stížnosti zpravidla bez jednání, neboť neshledal důvody
pro jeho nařízení.
V dalším správním řízení je stěžovatelka vázána rozhodnutím městského soudu v míře
a v rozsahu, jaké vyplývají z korekce právního názoru městského soudu rozhodnutím Nejvyššího
správního soudu.
Výrok o nákladech řízení se opírá o ust.
§ 60 odst. 1 za použití
§ 120 s. ř. s. podle kterého, nestanoví-li
tento zákon jinak, má účastník, který měl ve věci plný úspěch právo na náhradu nákladů řízení před
soudem, které důvodně vynaložil proti účastníkovi, který ve věci úspěch neměl. Nejvyšší správní soud
žádnému z účastníků náhradu nákladů nepřiznal, protože stěžovatelka v řízení úspěch neměla a
účastnici řízení žádné náklady s tímto řízením nevznikly.
V Brně dne 24. června 2010
JUDr. Eliška Cihlářová předsedkyně senátu