K naplnění skutkové podstaty podle §
2 odst. 3 zákona č. 40/1995 Sb., o
regulaci reklamy, je třeba, aby reklama využívala motivy strachu, a to takovým způsobem, že bude
současně rozporná s dobrými mravy. Ne každý eventuální motiv strachu v reklamě proto bude
automaticky protiprávní.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 9. 2010, čj.
1 As 47/2010 - 65).
Věc: Společnost s ručením omezeným GlaxoSmithKline proti Radě pro rozhlasové a televizní
vysílání o uložení pokuty; o kasační stížnosti žalované.
Odůvodnění:
[1] Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále též "žalovaná“) dne 3. 2. 2009
vydala rozhodnutí specifikované v záhlaví tohoto rozsudku. Toto rozhodnutí posuzovalo reklamní spot
žalobkyně na zubní pastu Parodontax. Reklamní spot Parodontax mutace 1, který měl premiéru 10. 3.
2008 v 09:48:33 na programu televize
Prima
a následně byl reprízován do 1. 6. 2008 na programech ČT
1, ČT 2, televize
Prima
a Nova, byl žalovanou popsán takto:
V obraze pohled na dno
umyvadla. Obraz je doprovázen zvukovou stopou znázorňující zvuky při čištění zubů. Poté následuje
odplivování zbytků zubní pasty a slin do umyvadla spolu s příměsí krve. Výjev se opakuje. Do třetice
je doplněn o vypadlý zub. Ve 21. sekundě spotu se objevuje nápis "Kdy si konečně uvědomíte, že je to
problém?“. V obraze se objevuje vyplivnutá krev tentokrát i s vypadlým zubem. Ve 28. sekundě hlas
muže oznamuje: "Zubní pasta Parodontax pomáhá proti krvácení dásní.“ V obraze je současně znázorněna
horizontálně zubní pasta. Spolu s nápisem "PROTI KRVÁCENÍ DÁSNÍ“
. Délka spotu je 30
sekund.
[2] Žalovaná dospěla k názoru, že žalobkyně porušila zákaz reklamy v rozporu s
dobrými mravy podle § 2 odst. 3 zákona č.
40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a
doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů. K porušení došlo tak, že její
reklamní spot využíval motivu strachu, který vyznívá jako ultimativní výhrůžka typu "buď krev a
paradentóza s následnou ztrátou chrupu, nebo náš výrobek“. Proto byla žalobkyni udělena pokuta 50
000 Kč
[3] Proti rozhodnutí podala žalobkyně žalobu. V žalobě popsala průběh onemocnění
paradentózou, ve kterém chronický zánět dásní postupně přestoupí na kostní lůžko, začne ho
rozrušovat, projevem je otok dásní, její začervenání a krvácení dásní. Zánět dásní v počátečním
stadiu nebolí, neléčený však časem postihne vazy zubů a čelistní kost a může končit i vypadnutím
zubu. Vedle včasné diagnózy a odborného ošetření je důležitá i spolupráce pacienta, která
představuje zejména pravidelnou péči o ústní dutinu. Žalobkyně dále namítla, že ve věci nebyl řádně
zjištěn stav věci, neboť nebyl opatřen žádný důkaz o tom, že reklamní spot užívá strachu. Reklama má
za cíl informovat o produktech a službách dostupných na trhu, za tím účelem musí podporovat
vzdělanost svých adresátů, aby byli schopni reklamu vyhodnotit a vybrat pro sebe nejlepší produkt.
Žalobkyně neměla v úmyslu používat motiv strachu. Z reklamy nijak nevyplývá příčinná souvislost mezi
reklamou a pocitem strachu či ohrožení z onemocnění paradentózou. Spot uvádí, že pasta Parodontax
pomáhá proti krvácení, tedy pouze proti jedinému z mnoha dalších příznaků rozvíjející se
paradentózy.
[4] Při ústním jednání před soudem zástupce žalobkyně dále uvedl, že reklama byla
vytvořena podle moderních trendů v reklamě. Podle nich má reklama přinést něco sociálně odpovědného
a nebýt pouze reklamou se smějícími se krasavci. Výše pokuty není pro žalobkyni nijak dramatická,
její nebezpečí tkví v tom, že by reklama reflektující nový sociálně odpovědný trend měla u nás
zavřené dveře. Zástupce žalované ve své reakci uvedl, že reklama sice může odpovídat moderním
trendům, neodpovídá však zákonu.
[5] Městský soud v Praze rozhodnutí žalované zrušil a vrátil jí věc k dalšímu
řízení. K dané věci uvedl, že výčet provedený v §
2 odst. 3
zákona č. 40/1995 Sb. je demonstrativní. Toto
je třeba chápat tak, že přítomnost prvků využívající motiv strachu je jednou ze skutečností, které
způsobují rozpor reklamy s dobrými mravy. Protože výčet uvedený v § 2 odst. 3 je demonstrativní, je
na správním orgánu, aby řádně odůvodnil, na základě jaké skutečnosti a z jakých konkrétních důvodů
rozpor reklamy s dobrými mravy v konkrétním případě shledává. Výklad žalované, že toto ustanovení
zakazuje jednak reklamu, která je v rozporu s dobrými mravy, jednak reklamu, která obsahuje prvky
využívající motivu strachu, je nesprávný. Městský soud byl toho názoru, že zvukovou část reklamy
"Zubní pasta Paradontax pomáhá proti krvácení dásní“ nelze vnímat jako ultimátum "buď paradontóza
nebo zubní pasta Paradontax“, neboť zjevně nabízí možné řešení problému s dásní. Ani v tomto bodu
tedy nesouhlasí s odůvodněním rozhodnutí žalované.
[6] K tomu, zda-li reklama využívá motivu strachu, a zda je z těchto důvodů v
rozporu s dobrými mravy, soud uvedl, že cílem reklamy je bezpochyby na prvém místě propagace
výrobku. Reklama nabízí možné řešení krvácení dásní. Znázorněním vypadnutí zubu reklama upozorňuje
na možné onemocnění paradentózou, byť toto není v reklamě zmíněno výslovně. Městský soud přijal i
úvahy žalované potud, že obavy o zdraví jsou přirozené, onemocnění paradentózou má kromě dopadu na
zdravotní stav i dopady estetické. Soud však měl za to, že reklama spíše pouze upozorňuje na možné
onemocnění, než aby vyvolávala pocit strachu.
Stručné shrnutí základních argumentů uvedených v kasační
stížnosti
[7] Žalovaná (dále jen "stěžovatelka“) podala včas kasační stížnost, kterou řádně
odůvodnila. Stěžovatelka namítá, že soud nesprávně posoudil právní otázku ohledně výkladu § 2 odst.
3 zákona o regulaci reklamy. Výčet zde stanovených možností, kdy je reklama v rozporu s dobrými
mravy, je demonstrativní, a z toho důvodu může být reklama v rozporu s dobrými mravy i v takovém
případě, na který dané ustanovení výslovně nepamatuje. Bude vždy na správním orgánu, aby rozpor s
dobrými mravy řádně odůvodnil. Stěžovatelka se domnívá, že tomuto požadavku bylo učiněno zadost.
Stěžovatelka totiž "zcela pregnantně“ vyjádřila, v čem shledává pochybení - a to v ultimativní
výhružce "buď krev a paradentóza s následnou ztrátou chrupu, nebo náš výrobek“, která z reklamy
čiší.
[8] Z hlediska hodnocení, zda reklama obsahuje prvky využívající motivu strachu,
soud nesprávně dochází k názoru, že nikoli. Soud má za to, že přestože reklama na možné onemocnění
poukazuje, a činí tak způsobem, který může vyvolat rozporuplné reakce, v celkovém svém vyznění
vzbuzuje spíš než strach z onemocnění uvědomění si možných následků a odpovědnost za vlastní zdraví.
Vnímání strachu je individuální, každý proto nemusí strach vnímat stejně, přesto má soud za to, že
předmětná reklama nestaví na pocitu strachu z paradentózy, jak dovozuje stěžovatelka. Taková úvaha
soudu však nemá oporu v odůvodnění a je jako taková nepřezkoumatelná. Soud hodnotil věcnou stránku
řízení bez provedení důkazu zhlédnutím reklamy. Svým rozsudkem významně zasáhl do autonomie
rozhodování správního orgánu, který v rámci kolegia shledal reklamu jako rozpornou se zákonem.
[9] Stěžovatelka má rozsudek městského soudu za nepřezkoumatelný pro neznalost
věci, neboť nebylo provedeno žádné dokazování a ani z rozsudku nevyplývá, že by se byl městský soud
seznámil s obsahem reklamy. V rozsudku městského soudu je zřejmý vnitřní rozpor, když na jedné
straně uvádí, že výrok obsahuje výstižný popis skutku, a na druhé straně naopak uvádí, že mu
skutkový stav není zřejmý.
[10] Dalším argumentační bodem kasační stížnosti je vada řízení a
nepřezkoumatelnost rozsudku. Městský soud totiž v rozsudku zmiňuje skutky, ohledně kterých nebylo
stěžovatelkou správní řízení o správním deliktu vůbec zahajováno a které v rámci správního řízení o
správním deliktu nebyly stěžovatelkou vůbec posuzovány.
[11] Z těchto důvodů stěžovatelka navrhla, aby Nejvyšší správní soud rozsudek
městského soudu zrušil a vrátil k dalšímu řízení.
Stručné shrnutí vyjádření žalobkyně
[12] Žalobkyně ve svém vyjádření ke kasační stížnosti shledává rozsudek městského
soudu správným a zdůrazňuje, že z dikce § 2 odst. 3 zákona o regulaci reklamy je zřejmé, že má-li
být jednání označeno za nepřípustně užívající motiv strachu, musí být zároveň v rozporu s dobrými
mravy. Žalobkyně je přesvědčena, že důležitost informace o prevenci zánětu dásní je té intenzity, že
bohatě vyvažuje i drobné zobrazení stop krve a vypadlého zubu. Spot jako takový je tedy v souladu s
dobrými mravy, neboť propagovaný produkt je skutečně věcně určen k prevenci zánětu dásní. Hodnotí-li
stěžovatelka spot coby ultimativní výhružku "buď krev a paradentóza s následnou ztrátou chrupu, nebo
náš výrobek“, pak tak činí nesprávně. Něco takového vůbec neodpovídá obsahu spotu: nic takového v
něm není ani řečeno, ani naznačeno, natož řečeno "ultimativním“ způsobem.
Právní názor Nejvyššího správního soudu
[13] Důvodnost kasační stížnosti posoudil Nejvyšší správní soud v mezích jejího
rozsahu a uplatněných důvodů (§ 109 odst.
2, 3 s. ř. s.), neshledal přitom
vady, jimiž by se musel zabývat i bez návrhu.
[14] Soud se nejprve zabýval námitkou nepřezkoumatelnosti rozsudku městského soudu
ve smyslu § 103 odst. 1 písm. d) s. ř.
s. (
IV.A.
) Poté se zabýval námitkou nesprávné
interpretace
§ 2 odst. 3 zákona č.
40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a
doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů
[§ 103 odst. 1 písm. a) s. ř. s., viz
IV.B.
].
Námitka nepřezkoumatelnosti rozsudku krajského soudu
[15] Stěžovatelka tvrdí, že rozsudek městského soudu je nepřezkoumatelný, neboť
soud vůbec neprovedl důkaz nahrávkou reklamního spotu, čímž se měl dopustit vady řízení s dopadem na
zákonnost rozhodnutí (
IV.A.1.
). Navíc je nepřezkoumatelný, neboť v rozsudku zmiňuje
skutky, ohledně kterých nebylo stěžovatelkou správní řízení o správním deliktu vůbec zahajováno a
které v rámci správního řízení o správním deliktu nebyly stěžovatelkou vůbec posuzovány
(
IV.A.2.
). V neposlední řadě je i vnitřně rozporný (
IV.A.3.
).
IV.A.1.
[16] Ohledně prvé námitky uvádí Nejvyšší správní soud následující. Povinností
městského soudu bylo přezkoumat napadené rozhodnutí stěžovatelky v mezích žalobních námitek
(§ 75 odst. 2 s. ř. s.). Soud námitky v
plné šíři posoudil, přičemž z protokolu je zřejmé, že v průběhu jednání byl konstatován též
podstatný obsah správního spisu. Součástí správního spisu je též DVD s nahrávkou reklamního spotu.
Jednání soudu je určeno k tomu, aby věc před ním byla řádně projednána. Soudní řád správní
předpokládá, že soud zkoumá skutkový a právní stav věci, který tu byl v době rozhodování správního
orgánu, a napadené rozhodnutí přezkoumává v mezích žalobních bodů
(§ 75 odst. 1). Při jednání také předseda
senátu vede účastníky k vyjádřením včetně vyjádření k dalším okolnostem, které považuje za potřebné
pro rozhodnutí (§ 49 odst. 4 s. ř. s.).
Není-li důkazních návrhů a neprovádí-li se dokazování, posuzuje soud důvodnost žaloby na základě
žalobních námitek, vyjádření žalovaného
a obsahu správního spisu
. S jeho úplným obsahem se
proto musí soud před rozhodnutím seznámit, a to se všemi skutečnostmi z něho plynoucími, které mají
pro rozhodnutí význam (srov. k tomu přiměřeně rozsudek NSS ze dne 12. 12. 2007, čj.
2 Afs 13/2007 - 73, všechna zde cit. rozhodnutí
NSS jsou dostupná na www.nssoud.cz). Tak se soud seznámil i s obsahem reklamního spotu na přiloženém
DVD. Z rozsudku lze také snadno vyčíst, že městský soud reklamní spot zná a několikrát jej v
odůvodnění rozsudku popisuje (srov. s. 1, 5 a 7 rozsudku). Ostatně stejným způsobem se s obsahem
reklamního spotu seznámil též tuto věc rozhodující senát Nejvyššího správního soudu.
[17] Jestliže tedy v daném případě soud ze správního spisu konstatoval jeho
podstatný obsah a současně žalobkyně ani stěžovatelka se nedomáhaly přehrání reklamního spotu na
DVD, je nutno toto seznámení se rozhodujícího senátu městského soudu s obsahem spotu považovat za
dostatečné.
[18] Pokud nyní stěžovatelka nekonkrétně argumentuje, že mělo před soudem
proběhnout rovněž dokazování, není jasné, jakého dokazování se vlastně domáhá. Navíc ani žalobkyně
ani stěžovatelka žádné nové důkazy městskému soudu nenavrhly. Námitka je proto nedůvodná.
IV.A.2.
[19] Dále stěžovatelka tvrdí vady řízení a nepřezkoumatelnost, neboť městský soud v
rozsudku zmiňuje skutky, ohledně kterých nebylo správní řízení o správním deliktu vůbec zahajováno a
které v rámci správního řízení o správním deliktu nebyly stěžovatelkou vůbec posuzovány a nebylo k
nim ani nijak přihlíženo při stanovování pokuty.
[20] Nutno podotknout, že přes naprosto nekonkrétní tvrzení stěžovatelky (srov.
rozsudek RS NSS ze dne 20. 12. 2005, čj. 2 Azs 92/2005 -
58, publikován též pod č. 835/2006 Sb. NSS) Nejvyšší správní soud tuto námitku zvážil, neboť
k případné nepřezkoumatelnosti rozsudku městského soudu by musel v každém případě přihlédnout i bez
návrhu (§ 109 odst. 3 s. ř. s.). Rovněž
tuto námitku je ovšem třeba pokládat za nedůvodnou. Žádné skutky, ohledně kterých správní řízení
nebylo vedeno, v odůvodnění rozsudku popsány nejsou. Všechna tvrzení a všechny důkazy, které městský
soud v rozsudku zmiňuje, jsou součástí správního nebo soudního spisu.
IV.A.3.
[21] Konečně stěžovatelka tvrdí, že v rozsudku městského soudu je rozpor. Na jedné
straně prý městský soud uvádí, že výrok rozhodnutí obsahuje výstižný popis skutku, a na druhé straně
naopak uvádí, že mu skutkový stav není jasný.
[22] Tato námitka stěžovatelky dezinterpretuje rozsudek městského soudu. Městský
soud totiž uvedl, že část odůvodnění rozhodnutí stěžovatelky se míjí s výrokem. Jde konkrétně o
pasáž odůvodnění, v níž stěžovatelka dovozuje rozpor s § 2 odst. 3 zákona o regulaci reklamy rovněž
proto, že reklama může vyvolat dojem o léčivém účinku (s. 8 rozsudku). Tato pasáž je podle městského
soudu v rozporu s výrokem rozhodnutí stěžovatelky. To míří jen na rozpor s § 2 odst. 3, tedy rozpor
s dobrými mravy z důvodu zakomponování prvků využívajících motivu strachu. Tento závěr městského
soudu je pro Nejvyšší správní soud naprosto srozumitelný. Nadto je i věcně správný. Stěžovatelka
totiž v odůvodnění svého rozhodnutí zčásti směšuje důvody podle § 2 odst. 3 s důvody pod toto
ustanovení zjevně nespadajícími. Konkrétně tvrdí, že reklama může vyvolat dojem o léčivém účinku
zubní pasty a vybízet konzumenty k podcenění odborné péče zubního lékaře (část III. rozhodnutí
stěžovatelky). Takovéto úvahy však nemají naprosto žádný vztah k výroku č. 2 rozhodnutí
stěžovatelky, který míří toliko na porušení § 2 odst. 3 zákona o regulaci reklamy.
[23] Ani tato námitka není proto důvodná.
Posouzení správnosti
interpretace
zákona o regulaci reklamy
[24] Jádrem kasační stížnosti se jeví námitka, že městský soud nesprávně
interpretoval § 2 odst. 3 zákona o regulaci reklamy. Podle tohoto ustanovení reklama
nesmí
být v rozporu s dobrými mravy, zejména nesmí obsahovat jakoukoliv diskriminaci z důvodů rasy,
pohlaví nebo národnosti nebo napadat náboženské nebo národnostní cítění, ohrožovat obecně
nepřijatelným způsobem mravnost, snižovat lidskou důstojnost, obsahovat prvky pornografie, násilí
nebo prvky využívající motivu strachu.
[25] Stěžovatelka nejprve upozorňuje, že výčet § 2 odst. 3 je demonstrativní. Proto
lze rozpor reklamy s dobrými mravy shledat i ve skutečnosti, kterou § 2 odst. 3 výslovně nejmenuje.
Na stěžovatelce bude nicméně vždy povinnost řádně odůvodnit, na základě jaké skutečnosti a z jakých
konkrétních důvodů rozpor reklamy s dobrými mravy v konkrétním případě shledává. To prý stěžovatelka
ve svém rozhodnutí učinila.
[26] Smysl této námitky není Nejvyššímu správnímu soudu zřejmý. Obecně je třeba
této námitce přisvědčit. Opačný závěr však neplyne ani z rozsudku městského soudu. Ten rovněž
vychází z toho, že výčet uvedený v § 2 odst. 3 zákona o regulaci reklamy je toliko příkladmý. Jak
správně vyvodil městský soud a jak dovozuje i odborná literatura (například Chaloupková, H. - Holý,
P.
Regulace reklamy. Komentář.
1. vydání. Praha: C. H. BECK, 2009, s.14), § 2 odst. 3
vymezuje okruh nejčastějších skutkových podstat porušení dobrých mravů. V každém případě se však
tato námitka stěžovatelky míjí s nyní posuzovaným případem. Z rozhodnutí stěžovatelky jasně vyplývá,
že stěžovatelka ve svém rozhodnutí subsumovala reklamu žalobkyně pod skutkovou podstatu reklamy
projevující se "prvky využívajícími motivu strachu“. Stěžovatelka tedy neaplikovala důvod v § 2
odst. 3 neuvedený. Proto zdejší soud mohl právnímu závěru stěžovatelky uvedenému v kasační stížnosti
v obecné rovině přisvědčit, aniž by to však přinášelo cokoliv podstatného pro nyní posuzovanou
věc.
[27] Dále stěžovatelka tvrdí, že "pregnantně“ vyjádřila, v čem shledává pochybení a
proč reklama žalobkyně naplňuje skutkovou podstatu § 2 odst. 3 zákona o regulaci reklamy. Městský
soud prý významně zasáhl do autonomie rozhodování stěžovatelky jakožto správního orgánu.
[28] K tomu nutno zdůraznit, že stěžovatelčino rozhodnutí je zčásti
nepřezkoumatelné (k tomu srov. bod [22] shora). Navíc stěžovatelka vyšla při svém hodnocení z
nesprávné
interpretace
§ 2 odst. 3 zákona o regulaci reklamy. Ve svém rozhodnutí totiž zjevně chápe
skutkovou podstatu § 2 odst. 3 alternativně, tedy určité jednání je buď v rozporu s dobrými mravy,
anebo obsahuje prvky využívající motiv strachu. Již z bodu 2 výroku stěžovatelky plyne, že reklama
svým zpracováním vyvolává pocit strachu, aniž by bylo jakkoliv zmíněno, že reklama je v rozporu s
dobrými mravy. Rovněž další části odůvodnění rozhodnutí stěžovatelky argumentují toliko motivem
strachu, aniž jakkoliv zvažují, nakolik je dán rozpor s dobrými mravy (část III. a IV.).
[29] Nejvyšší správní soud se ztotožňuje s městským soudem v závěru o nesprávnosti
tohoto výkladu. Jednoduchým jazykovým výkladem § 2 odst. 3 (ustanovení cit. v bodě [24] shora) lze
snadno dospět k závěru, že norma v § 2 odst. 3 zakotvená zakazuje reklamu, která je v rozporu s
dobrými mravy. Dále pak
demonstrativně
podává příklady reklamy, která je v rozporu s dobrými
mravy. Těmito příklady jsou např. reklama obsahující prvky pornografie (k tomu rozsudek NSS ze dne
27. 9. 2007, čj. 5 As 32/2007 - 83) nebo právě
reklama využívající motivy strachu. K naplnění skutkové podstaty podle § 2 odst. 3 je proto třeba,
aby reklama využívala motivy strachu, a to takovým způsobem, že bude současně rozporná s dobrými
mravy. Ne každý eventuální motiv strachu v reklamě proto bude automaticky protiprávní. Například
upoutávka na hororový film bude nepochybně s prvkem strachu pracovat. Jen z tohoto faktu však
samozřejmě nelze dovodit, že by se tím dostala také do rozporu s dobrými mravy. K porušení § 2 odst.
3 zákona o regulaci reklamy tedy samotné využití prvků strachu nestačí a eventuelní rozpor s dobrými
mravy je nutno řádně odůvodnit. Této povinnosti však stěžovatelka ve svém rozhodnutí nedostála.
[30] Pojem "prvky využívající motivu strachu“ spadá do kategorie tzv. neurčitých
právních pojmů; jejich definování obecně v právních předpisech pro jejich povahu samu nemusí být
vhodné, dokonce ani možné. Neurčité právní pojmy zahrnují jevy nebo skutečnosti, které nelze úspěšně
zcela přesně právně definovat; jejich obsah a rozsah se může měnit, často bývá podmíněn časem a
místem aplikace normy. Při interpretaci neurčitého právního pojmu se správní orgán musí zabývat
konkrétní skutkovou podstatou, jakož i ostatními okolnostmi případu, přičemž sám musí alespoň
rámcově obsah a význam užitého neurčitého pojmu objasnit, a to z toho hlediska, zda posuzovanou věc
lze do rámce vytvořeného rozsahem neurčitého pojmu zařadit. Proto se zjištění, zda v daném případě
reklama obsahuje prvky využívající motivu strachu, musí odvíjet od hodnocení všech okolností
konkrétního případu, z nichž správní orgán učiní závěr, zda je daný pojem naplněn či nikoli.
Zákonodárce užitím neurčitých pojmů dává orgánu aplikujícímu právní předpis prostor, aby posoudil,
zda konkrétní situace patří do rozsahu neurčitého pojmu či nikoli. To, zda předmětná reklama
obsahuje prvky využívající motivu strachu, je nepochybně otázkou právní, s níž se správní orgán i
soud musí řádně vypořádat (srov. k tomu rozsudek čj. 5
As 32/2007 - 83, cit. v bodě [29] shora).
[31] Stěžovatelka se svém rozhodnutí poměrně obšírně zabývá samotným prvkem
strachu. Strach je podle stěžovatelky vyvolán zobrazením krve a vypadlého zubu. Stěžovatelka si však
nepoložila otázku, zda-li využití motivu strachu je samo o sobě vždy bez dalšího v rozporu s dobrými
mravy. Již ze shora podaného výkladu (bod [29]) je přitom patrné, že tomu tak vždy není.
[32] Vnímání strachu je bezesporu individuální záležitost. Každý člověk se "bojí“
za jiných okolností. Vnímání strachu proto může být v jednotlivých případech odlišné podle adresáta
reklamy. Nicméně je nepochybné, že se dá říci, z čeho má většinová společnost strach. Samotné
použití motivů, které mohou způsobit strach, nezpůsobuje strach v jakékoliv myslitelné situaci.
Proto je třeba každou jednotlivou situaci posoudit zvlášť vzhledem ke všem okolnostem a s ohledem na
dobré mravy, o kterých § 2 odst. 3 výslovně hovoří. Zákon o regulaci reklamy má na mysli především
mravnost v obecnějším významu tohoto slova. V tomto případě zřejmě půjde o takové způsoby jednání,
na jejichž odsouzení se shodne naprosto převažující většina společnosti (srov. k tomu rozsudek čj.
5 As 32/2007 - 83, cit. v bodě [29] shora).
Předpoklad skutkové podstaty zakládající rozpor reklamy s dobrými mravy tedy dále objektivizuje
"motivy strachu“, o kterých hovoří část hypotézy právní normy obsažené v § 2 odst. 3. Stěžovatelka
tedy musí ve svém rozhodnutí přesvědčivě vysvětlit, proč je daná reklama v rozporu s dobrými
mravy.
[33] Městský soud má proto pravdu, pokud uvádí, že stěžovatelka porušení dobrých
mravů řádně neodůvodnila, ale pouze popsala jednotlivé údajně stresující faktory. Stěžovatelka toto
ostatně ani učinit nemohla, neboť nesprávně interpretovala § 2 odst. 3 zákona o regulaci reklamy.
Důsledkem toho stěžovatelka naprosto opominula podmínku, aby reklama s motivy strachu byla v rozporu
s dobrými mravy.
[34] Na závěr nutno dodat, že informace spotřebitele o možné nemoci (paradentóza,
encefalitida, rýma, rakovina atd.) a jejím průběhu není vždy bez dalšího využitím motivu strachu.
Účelem reklamy je bezesporu propagace výrobku, je tedy zcela logické, že reklama na daný problém
nabízí jako řešení svůj výrobek. Předmětná reklama sice upozorňuje na riziko nemoci poněkud
naturalistickým způsobem, nicméně v tom nelze shledávat rozpor s dobrými mravy tím, že reklama může
též u některých diváků vyvolat strach. Je nutno se ztotožnit se závěrem městského soudu, že nikde v
reklamě nezaznívá ultimativní výhružka "buď nemoc, nebo náš výrobek“, což by jistě porušením dobrých
mravů s využitím prvků strachu bylo. Pokud stěžovatelka ve svém rozhodnutí vůbec nevysvětlila, jak k
tomu jednoznačnému závěru o vyznění reklamy dospěla, je nutno považovat její rozhodnutí v této dílčí
části rovněž za nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů.
[35] Nejvyšší správní soud tedy shledal všechny námitky stěžovatelky nedůvodnými, a
proto kasační stížnost zamítl (§ 110 odst.
1 věta druhá s. ř. s.).
[36] O náhradě nákladů řízení bylo rozhodnuto podle
§ 60 odst. 1 za použití
§ 120 s. ř. s. Stěžovatelka nemá právo na
náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti, neboť ve věci neměla úspěch. Žalobkyně dosáhla v řízení
o kasační stížnosti plného úspěchu, a proto má právo na náhradu nákladů řízení vůči stěžovatelce.
Náklady řízení byly stanoveny podle vyhlášky č.
177/1996 Sb., advokátního tarifu, v tomto
případě za jeden úkon právní služby spočívající v písemném vyjádření ke kasační stížnosti, a náhradě
hotových výdajů, ve výši 2100 Kč a 300 Kč [§
7, § 9 odst. 3 písm. f),
§ 11 odst. 1 písm. d),
§ 13 odst. 3 citované vyhlášky], tedy
2400 Kč. Protože advokát žalobkyně je plátcem daně z přidané hodnoty, zvyšují se náklady řízení o
částku 480 Kč, odpovídající dani, kterou je advokát povinen z odměny za zastupování a z náhrad
hotových výdajů odvést podle zákona č. 235/2004
Sb., o dani z přidané hodnoty (§ 57 odst.
2 s. ř. s.), na celkovou částku 2880 Kč. Ke splnění povinnosti byla stanovena přiměřená
lhůta.
V Brně dne 15. září 2010
JUDr. Josef Baxa