Při zkoumání porušení povinnosti stanovené v
§ 5d odst. 3 zákona č.
40/1995 Sb., o regulaci reklamy, je nutné
hodnotit, zda průměrný divák během zhlédnutí reklamního spotu mohl bez jakýchkoli obtíží
zaregistrovat zobrazený text "doplněk stravy", a byl tak schopen ve své mysli zaznamenat informaci,
že nabízený přípravek je doplňkem stravy.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 2. 2010, čj.
1 As 6/2010 - 61)
Prejudikatura: č. 133/2004 Sb.NSS a č. 1772/2009 Sb.NSS.
Věc: Společnost s ručením omezeným Kristián proti Radě pro rozhlasové a televizní vysílání o
uložení pokuty, o kasační stížnosti žalobkyně.
Odůvodnění:
Městský soud v Praze rozsudkem ze dne 24. 9. 2009, č. j. 11 Ca 430/2008 - 27,
zamítl žalobu, jíž žalobkyně brojila proti rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (dále
též "Rada") ze dne 29. 7. 2008, sp. zn. 2008/664/had/KRI, č. j. had/6765/08. Uvedeným rozhodnutím
bylo žalobkyni jako zpracovatelce reklamy na přípravek GS Dormian (mutace 2), odvysílané premiérově
dne 18. 2. 2008 na programu
Prima
televize a dne 19. 2. 2008 na programu TV Nova a reprízované
opakovaně na obou programech do dne 29. 2. 2008, uložena pokuta ve výši 100 000 Kč za porušení
povinností stanovených v ustanovení § 5d odst.
3 zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci
reklamy, ve znění účinném do 17. 10. 2008 (dále též "zákon o regulaci reklamy"), podle něhož musí
reklama na doplněk stravy obsahovat zřetelný text "doplněk stravy". V odůvodnění rozsudku městský
soud uvedl, že žalovaná v odůvodnění napadeného rozhodnutí jednoznačně vyjádřila, co je míněno
pojmem "zřetelný" a jak tento pojem s odvysílaným reklamním spotem vykládá. Nelze směšovat kritéria
pro posuzování tištěné a televizní reklamy, neboť zatímco u tištěné reklamy má adresát prakticky
neomezenou možnost délky vnímání, u televizní reklamy jde o odvysílání relativně značného množství
informací v relativně krátkém čase. Proto zákon o regulaci reklamy požaduje, aby text "doplněk
stravy" byl zřetelně uveden a proto je na zřetelnost kladen takový důraz. V posuzovaném případě
městský soud přisvědčil žalované, že nezřetelnost sdělení o doplňku stravy je natolik markantní, že
je nutné mít důvodné pochybnosti o tom, zda cíle a smyslu § 5d odst. 3 zákona o regulaci reklamy
bylo dosaženo. Žalobkyni nic nebránilo, aby informaci o tom, že se jedná o doplněk stravy, uvedla
stejně jasně a zřetelně jako údaj o účincích nabízeného přípravku.
Žalobkyně (dále též "stěžovatelka") napadla rozsudek městského soudu včas podanou
kasační stížností namítaje, že jsou dány důvody podle ustanovení
§ 103 odst. 1 písm. a),
b) a
d) zákona č.
150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění
pozdějších předpisů (dále též "s. ř. s."). Uvedla, že při jednání před městským soudem upozornila na
závažné vady napadeného správního rozhodnutí, které způsobují jeho nicotnost. Podle výroku II.
napadeného rozhodnutí byla stěžovatelce uložena pokuta
"v souladu s § 8 odst. 3 písm. f) a § 8
odst. 7 písm. b) zákona o regulaci reklamy",
ovšem žádné takové ustanovení v zákoně o regulaci
reklamy neexistuje. Napadené rozhodnutí je tedy nicotné, proto měl městský soud ve smyslu
§ 76 odst. 2 s. ř. s. vyslovit nicotnost
rozhodnutí i bez návrhu. Fakt, že stěžovatel na tyto vady upozorňoval, vyplývá z protokolu o jednání
před městským soudem dne 24. 9. 2009.
Nesprávné posouzení právní otázky soudem spočívá podle stěžovatelky ve výkladu
pojmu zřetelnosti reklamy na doplněk stavy podle ustanovení § 5d odst. 3 zákona o regulaci reklamy.
Citovaný zákon nezná a nepoužívá k požadavku na zřetelnost reklamy žádný rozvíjející přívlastek,
který by tuto zřetelnost upřesňoval. I velmi málo zřetelný text je stále ještě zřetelným. Městský
soud v rozsudku konstatoval, že pojem "zřetelný" použitý v předmětném ustanovení je neurčitý.
Provedl tedy jeho výklad, že
"nelze totiž nade vší pochybnost uzavřít, že divák, který zhlédl
odvysílaný spot, si odnášel zcela nepochybně vjem o tom, že GS Dormian je doplňkem stravy"
.
Jestliže existuje pochybnost při současném konstatování neurčitosti zákonného ustanovení, pak není
možné provést rozšiřující výklad v neprospěch stěžovatelky a uložit jí pokutu. Trestní zásada "v
pochybnosti ve prospěch obžalovaného" se nepochybně uplatní jako výkladové pravidlo rovněž u
správních deliktů. Podle stěžovatelky nelze přijmout ani tvrzení městského soudu, že
"adresát
televizní reklamy by měl po odvysílání vědět o tom, že GS Dormian je doplňkem stravy".
Obecně
lze shrnout, že u žádné reklamy není možné nade vší pochybnost uzavřít, že divák z ní nepochybně
získal předpokládaný vjem. Proto je nezbytné zkoumat, zda si průměrný, tj. průměrně inteligentní a
průměrně pozorný divák, tento vjem mohl odnést. Stěžovatelka dále namítá, že výtka vůči zřetelnosti,
že se informace o doplňku stravy objevuje až v závěru věty, že přípravek je schválen Ministerstvem
zdravotnictví jako doplněk stravy, zcela nekoresponduje s požadavky ustanovení § 5d odst. 3 zákona o
regulaci reklamy. Je zcela ponecháno na tvůrci reklamy, zda text "doplněk stravy" uvede jako výkřik
bez dalšího, nebo jestli tento text bude obsahem věty, v předmětném případě naprosto smysluplné a
přínosnější než pouhý výkřik "doplněk stravy". Stěžovatelka se proto domnívá, že úvahy městského
soudu o pochybnostech a závěry o požadavcích na nutnost vjemu informace po zhlédnutí reklamního
spotu jsou za hranicí zákonných požadavků, ale i všeobecně uznávaných pravidel pro reklamu
nastavených na průměrného spotřebitele a na jeho možnost získání informací z reklamy, nikoliv na
nutnost. V tomto ohledu spatřuje stěžovatelka v napadeném rozsudku nedostatek důvodů, jakož i
určitou nesrozumitelnost.
Závěrem stěžovatelka požádala, aby její kasační stížnosti byl přiznán odkladný
účinek, neboť je přesvědčena, že přiznání odkladného účinku se nedotkne žádných práv třetích osob
ani není v rozporu s veřejným zájmem. Pro stěžovatelku, jako pro společnost s ručením omezeným,
podnikající v České republice, dotčenou současnou hospodářskou situací, by zaplacení uložené pokuty
znamenalo těžkou a nenahraditelnou újmu.
Ze všech shora uvedených důvodů stěžovatelka navrhla, aby Nejvyšší správní soud
rozsudek Městského soudu v Praze zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Žalovaná ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedla, že v napadeném rozhodnutí bylo
jednoznačně vyjádřeno, co je míněno pod pojmem zřetelnost a jak tento pojem v souvislosti s
odvysílaným reklamním spotem žalovaná vykládá. Podle žalované byla správní úvaha v napadeném
rozhodnutí náležitě a objektivně vyložena. Stěžovatelkou uplatněné kasační námitky tak podle
žalované nejsou ve vztahu k napadenému rozsudku městského soudu důvodné, neboť žalovaná postupovala
v předchozím správním řízení v souladu se zákonem a ani městský soud nikterak nepochybil. S ohledem
na výše uvedené žalovaná navrhla, aby byla kasační stížnost zamítnuta.
Nejvyšší správní soud při posuzování kasační stížnosti hodnotil, zda jsou splněny
podmínky řízení, přičemž dospěl k závěru, že kasační stížnost má požadované náležitosti, byla podána
včas a osobou oprávněnou, a není důvodné kasační stížnost odmítnout pro nepřípustnost. Důvodnost
kasační stížnosti posoudil Nejvyšší správní soud v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů a
zkoumal přitom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž je povinen přihlédnout z úřední
povinnosti (§ 109 odst. 2,
3 s. ř. s.).
Kasační stížnost není důvodná.
Nejprve se Nejvyšší správní soud zabýval námitkou stěžovatelky, že napadené
rozhodnutí je nicotné, neboť jí ve výroku II. rozhodnutí byla uložena pokuta v souladu s
ustanoveními, která v zákoně o regulaci reklamy neexistují. Stěžovatelka uvedla, že na tyto vady
upozornila v jednání před městským soudem dne 24. 9. 2009 a odkázala na protokol o tomto jednání.
Protokol o jednání ze dne 24. 9. 2009 založený na č. l. 24 spisu městského soudu však o ničem
takovém nesvědčí. Nadto lze ze soudního spisu dovodit, že v době podání kasační stížnosti, v níž
stěžovatelka odkazovala na údajné vznesení námitky nicotnosti při ústním jednání před městským
soudem, což mělo být patrné z protokolu o jednání, neměla stěžovatelka k dispozici znění uvedeného
protokolu. Dne 3. 11. 2009 požádal zástupce stěžovatelky městský soud o zaslání protokolu z jednání,
ovšem již následujícího dne byla podána kasační stížnost. Teprve 1. 12. 2009 byl stěžovatelce
požadovaný protokol z jednání poslán. Stěžovatelka měla dostatek času na to, aby případně do doby
rozhodnutí Nejvyššího správního soudu na obsah zaslaného protokolu o jednání reagovala a napadla
jeho neúplnost, například doplněním kasační stížnosti.
Z výše uvedeného tedy vyplývá, že v době formulace kasační námitky odkazující na
protokol o jednání, nebyl stěžovatelce obsah tohoto protokolu znám, což může být důvodem pro
tvrzení, že protokol dokládá vznesení námitky nicotnosti napadeného rozhodnutí. Nejvyšší správní
soud však konstatuje, že o nicotnost se v posuzovaném případě rozhodně nejedná; výše uvedené
pochybení žalované lze chápat spíše jako zřejmou chybu v psaní. Z odůvodnění napadeného rozhodnutí
se na straně 5 jednoznačně podává, že při udílení pokuty postupovala žalovaná podle ustanovení § 8a
odst. 3 písm. g) a podle § 8a odst. 7 písm. a) zákona o regulaci reklamy. Podstatné v posuzovaném
případě je, že bylo správně uvedeno, za porušení jakých povinností byla pokuta uložena. Pochybení v
citaci ustanovení, v souladu s nimiž byla určena výše pokuty, má charakter překlepu a nemůže založit
nicotnost napadeného rozhodnutí. Tato kasační námitka není důvodná.
Další stížní námitka směřovala do nepřezkoumatelnosti rozsudku městského soudu pro
nedostatek důvodů a pro nesrozumitelnost. K otázce nepřezkoumatelnosti rozhodnutí soudu pro
nedostatek důvodů se zdejší soud vyjádřil již v rozsudku ze dne 4. 12. 2003, č. j.
2 Ads 58/2003 - 75, publikovaném pod č. 133/2004
Sb. NSS, dostupném na www.nssoud.cz, kde uvedl, že
"[n]edostatkem důvo
dů pak nelze rozumět
dílčí nedostatky odůvodnění soudního rozhodnutí, ale pouze nedostatek důvodů skutkových. Skutkovými
důvody, pro jejichž nedostatek je možno rozhodnutí soudu zrušit pro nepřezkoumatelnost, budou takové
vady skutkových zjištění, která utvářejí rozhodovací důvody, typicky tedy tam, kde soud opřel
rozhodovací důvody o skutečnosti v řízení nezjišťované, případně zjištěné v rozporu se zákonem anebo
tam, kdy není zřejmé, zda vůbec nějaké důkazy v řízení byly provedeny."
Za nepřezkoumatelné se
považuje též rozhodnutí, v němž se soud nevypořádá se všemi uplatněnými žalobními body (srov.
rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 8. 4. 2004, č. j.
4 Azs 27/2004 - 74). S ohledem na výše citovanou
judikaturu je zdejší soud toho názoru, že městský soud jasně a zřetelně vyjádřil svůj právní názor,
že předmětný reklamním spot neobsahoval zřetelný výraz "doplněk stravy", a tento právní názor na
stranách 6 a 7 napadeného rozsudku dostatečně odůvodnil. Na tomto místě nepřísluší Nejvyššímu
správnímu soudu hodnotit správnost úvah a závěrů městského soudu ohledně nutnosti, resp. možnosti
spotřebitele získat určité informace z reklamy (viz níže), nicméně napadený rozsudek
nepřezkoumatelností pro nedostatek důvodů netrpí.
Za rozhodnutí nepřezkoumatelné pro nesrozumitelnost je v souladu s výše uvedeným
judikátem považováno
"takové rozhodnutí soudu, z jehož výroku nelze zjistit, jak vlastně soud ve
věci rozhodl, tj. zda žalobu zamítl, odmítl nebo jí vyhověl, případně jehož výrok je vnitřně
rozporný. Pod tento pojem spadají i případy, kdy nelze rozeznat, co je výrok a co odůvodnění, kdo
jsou účastníci řízení a kdo byl rozhodnutím zavázán."
Takovými vadami však napadený rozsudek
netrpí. Městský soud shledal žalobu nedůvodnou, neboť dospěl k závěru, že text "doplněk stravy"
obsažený v reklamním spotu nebyl zřetelný. Hodnocení městského soudu je jasné a vnitřně si
neodporuje. Napadený rozsudek tak za nesrozumitelný považovat nelze; má veškeré náležitosti a
obsahuje důvody, které jsou logickým podkladem pro výrok.
Ohledně skutkového stavu, jakož i povahy přípravku GS Dormian (mutace 2) není mezi
účastníky řízení sporu. Reklamní spot zobrazuje noc; v ní se objeví kreslená ovečka s číslem 972,
další ovečka s číslem 1526, houpající se ovečky na stromě, v levém horním rohu obrazovky je malé
logo GS. Ve zvuku zní hudba a slova: "Usnete než napočítáte do tří? Nebo počítáte ovečky až do půl
čtvrté do rána?" Následuje střih s noční lampičkou a rukou, která drží balení přípravku GS Dormian.
Poté je vidět schématický obrázek hlavy a mozku s animací působení přípravku s komentářem: "GS
Dormian účinně ovlivňuje funkci spánkového receptoru v mozku." Současně je dole v obraze znázorněn
text: "Animace znázorňuje působení látek na GABA receptor (tzv. spánkový receptor)." Následuje
závěrečný střih, v němž je zobrazena kreslená ovečka a vedle ní krabička přípravku, nad nimi velké
logo GS Dormian, pod nimi výrazný text "účinné řešení nespavosti". V dolní části obrazu je
jednořádkový, obtížně čitelný text: "Přípravek je registrován Ministerstvem zdravotnictví ČR pod
HEM-350-29.11.2004-24520 jako doplněk stravy."
Podle ustanovení § 5d odst. 3 zákona o regulaci reklamy musí reklama na doplněk
stravy obsahovat zřetelný, v případě tištěné reklamy dobře čitelný, text "doplněk stravy".
V této věci Nejvyšší správní soud uvádí, že problematikou regulace reklamy podle
zákona o regulaci reklamy se podrobně zabýval ve svém rozsudku ze dne 25. 9. 2008, č. j.
7 As 48/2008 - 72, publikovaném pod č. 1772/2009
Sb. NSS, dostupném na www.nssoud.cz. Zdejší soud v citovaném rozhodnutí především zdůraznil, že
zákon o regulaci reklamy je jednou z norem veřejného práva, která zasahuje do jinak převážně
soukromoprávní úpravy pravidel nekalé soutěže, jako jedné ze dvou hlavních částí soutěžního práva.
Důvodem veřejnoprávní regulace v této oblasti je především snaha zákonodárce o ochranu spotřebitele
- adresáta informací plynoucích z reklamních sdělení, která jsou formulována především za účelem
nalákat a prodat co nejvíce zboží, často bez ohledu na pravdivost poskytnutých informací či jiné
společenské hodnoty. Vlastní úprava nekalé soutěže je obsažena v ustanovení
§ 44 obchodního zákoníku v podobě generální
klauzule
. Nekalou soutěží, která je podle obchodního zákoníku zakázána, se podle citovaného
ustanovení rozumí jednání v hospodářské soutěži, které je v rozporu s dobrými mravy soutěže a je
způsobilé přivodit újmu jiným soutěžitelům nebo spotřebitelům. Na tuto generální klauzuli navazuje
demonstrativní výčet základních skutkových podstat nekalosoutěžních deliktů, které dále generální
klauzuli konkretizují. Mezi ně patří i klamavá reklama. V této souvislosti Nejvyšší správní soud
rovněž podotýká, že naplnění některé ze skutkových podstat nekalosoutěžních deliktů je deliktem
objektivní povahy, u něhož zákon nevyžaduje zavinění, a proto k nekalé soutěži dochází, jakmile jsou
naplněny zákonem stanovené znaky skutkové podstaty konkrétního deliktu (srov. Eliáš, K., Bejček, J.,
Hajn, P., Ježek, J. a kol.: Kurs obchodního práva, Obecná část, Soutěžní právo, 5. vydání, Praha, C.
H. BECK, 2007).
V návaznosti na výše uvedené se Nejvyšší správní soud v nyní projednávané věci
zabýval tím, zda reklama na doplněk stravy GS Dormian obsahovala zřetelný text "doplněk stravy".
Jelikož je pojem "zřetelný" neurčitým právním pojmem, jak správně podotkla stěžovatelka, musel se
Nejvyšší správní soud zabývat nejprve interpretací daného pojmu.
Z hlediska gramatického výkladu pojem "zřetelný" znamená
"smysly (zvl. zrakem a
sluchem) dobře poznatelný, zřejmý, jasný"
(srov. Filipec, J. a kol. Slovník spisovné češtiny pro
školu a veřejnost. Praha:
Academia
, 2001. s. 580). Dalšími synonymy pak mohou být slova
srozumitelný, patrný, jasný nebo zřejmý (srov. Pala, K., Všianský, J. Slovník českých synonym,
Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001. s. 469).
Dále se Nejvyšší správní soud zabýval teleologickým výkladem ustanovení
§ 5d odst. 3 zákona o regulaci reklamy.
Třetí odstavec ustanovení § 5d zákona o
regulaci reklamy byl do zákona č. 40/1995 Sb.
vložen novelou provedenou zákonem č. 25/2006
Sb., s účinností od 26. 1. 2006. Důvodová zpráva k této novele se o důvodech nutnosti
včlenění třetího odstavce do ustanovení § 5d nezmiňuje, neboť jeho text byl do zákona zapracován
jako pozměňovací návrh hospodářského výboru Poslanecké sněmovny na zasedání konaném dne 14. 9. 2005
(srov. informace o projednávání výše uvedené novely v Parlamentu České republiky dostupné na
http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=4&T=957). Z důvodové zprávy k zákonu č.
25/2006 Sb. nicméně vyplývá, že cílem
novelizace zákona o regulaci reklamy byla snaha o jeho harmonizaci s právem Evropských společenství
(sněmovní tisk 957/0, dostupný na digitálním repozitáři www.psp.cz). Směrnice Evropského parlamentu
a Rady 2001/83/ES ze dne 6. listopadu 2001 o
kodexu Společenství týkajícím se humánních léčivých přípravků, dopadající na posuzovaný případ,
požadavek na zřetelný text "doplněk stravy" v televizní reklamě na tyto přípravky nevyžaduje.
Cílem ustanovení § 5d odst. 3 zákona o regulaci reklamy nepochybně bylo přispět k
lepší informovanosti spotřebitelů o povaze inzerovaného přípravku. V případě televizní reklamy
považoval zákonodárce za důležité chránit spotřebitele jako adresáty reklamního sdělení a s
účinností od 26. 1. 2006 včlenil do zákona o regulaci reklamy ustanovení, že reklama na doplněk
stravy musí obsahovat zřetelnou informaci o tom, že nabízený přípravek je doplňkem stravy. K tomu
zdejší soud dodává, že si
"je vědom náročnosti, kterou zákon o regulaci reklamy v oblasti ochrany
spotřebitele klade na zadavatele
(či zpracovatele)
reklamy na doplňky stravy, ovšem za daných
zákonem stanovených pravidel je nezbytné zdůraznit ochranu spotřebitele jako subjektu, jemuž jsou
mnohá reklamní sdělení adresována především za účelem zvýšení prodeje výrobku, a nikoliv za účelem
zlepšení zdravotního stavu či fyzické kondice adresátů. (…) Zadavatel reklamy je samozřejmě oprávněn
uvádět pravdivé informace ohledně vlastností nabízeného doplňku stravy, avšak je zároveň především
povinen spotřebitele zřetelně a jasně informovat o tom, že jde pouze o doplněk stravy a nikoliv o
léčivo, které by v případě onemocnění mělo léčivý účinek. (…) Proto v případě, kdy předmětná reklama
budí ohledně povahy doplňku stravy v tomto směru pochybnosti, je nutné upřednostnit ochranu zdraví
spotřebitele"
(srov. výše citovaný rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 9. 2008, č. j.
7 As 48/2008 - 72).
K námitce stěžovatelky, že zákon nezná k požadavku na zřetelnost reklamy žádný
rozvíjející přívlastek, a že reklama buďto je nebo není zřetelná, lze uvést následující. Zákon o
regulaci reklamy v ustanovení § 5d odst. 3 požaduje, aby reklama na doplňky stravy obsahovala
zřetelný text "doplněk stravy". Stěžovatelka sama správně uvedla, že pojem "zřetelný" je neurčitým
právním pojmem, který musí být orgánem státní správy, případně následně soudem interpretován.
Neurčité právní pojmy
"zahrnují jevy nebo skutečnosti, které nelze úspěšně zcela přesně právně
definovat. Jejich obsah se může měnit, bývá podmíněn úrovní poznání v technických vědách i časem a
místem aplikace normy"
(srov. Hendrych, D. a kol. Správní právo. Obecná část. 5., rozšířené
vydání. Praha: C. H. Beck, 2003, s.82). Neurčitými právními pojmy tak zákonodárce ponechává na
orgánu aplikujícím danou právní normu, aby neurčitý pojem sám interpretoval, přičemž klade důraz na
odbornost rozhodujícího orgánu. Žalovaná v napadeném rozhodnutí interpretovala pojem zřetelný za
použití synonym jako
"viditelný, výrazný, jasný, srozumitelný, patrný, nepochybný"
. Následně
dopěla k závěru, že zákon o regulaci reklamy
"požaduje zřetelnost, tedy takovou vlastnost, která
umožní divákovi vstřebat informaci - zaznamenat ji zrakem a zaznamenat ji v mysli"
. Žalovaná při
výkladu pojmu "zřetelný" žádný rozvíjející přívlastek nepoužila, pouze pomocí synonym pojmu
"zřetelný" učinila závěr o tom, že není-li adresátovi reklamy umožněno zaznamenat zrakem a myslí, že
inzerovaný přípravek je doplňkem stravy, došlo k porušení povinností vyplývajících z ustanovení § 5d
odst. 3 zákona o regulaci reklamy. Námitka je proto nedůvodná.
Stěžovatelka brojila také proti výtce městského soudu vůči zřetelnosti spočívající
v tom, že se informace o doplňku stravy objevuje až v závěru věty, že přípravek je schválen
Ministerstvem zdravotnictví jako doplněk stravy. Stěžovatelka má sice pravdu v tom, že zákon
neuvádí, že pojem "doplněk stravy" musí být zobrazen samostatně. Je nepochybně možné, aby v
reklamním spotu byl tento text obsažen ve větě, nicméně pří současném požadavku na zřetelnost textu
"doplněk stravy". Nejvyšší správní soud upozorňuje, že je-li v reklamě obsažen text "doplněk stravy"
sám o sobě, postačí adresátu reklamy menší časový okamžik na zaregistrování uvedeného textu a jeho
zachycení v mysli. Naopak je-li požadovaný text součástí delší věty, jak tomu bylo v posuzovaném
případě, bude adresát reklamního sdělení potřebovat zajisté delší časový prostor pro vyhodnocení
takového sdělení a jeho zachycení v mysli. Uvedená námitka je proto lichá, neboť také skutečnost,
zda je text "doplněk stravy" součástí věty či toliko samostatným sdělením, může mít vliv na
posouzení zřetelnosti uvedeného textu.
Stěžovatelka rovněž uvedla, že existuje-li pochybnost při současném konstatování
neurčitosti zákonného ustanovení, nelze provést rozšiřující výklad v neprospěch stěžovatelky a
uložit jí pokutu. Městský soud na straně 7 napadeného rozsudku doplnil argumentaci žalované v tom
smyslu, že adresát televizní reklamy by měl po odvysílání reklamy vědět o tom, že GS Dormian je
doplňkem stravy. Dále městský soud konstatoval, že nelze nade vší pochybnost uzavřít, že si divák po
zhlédnutí odvysílaného spotu odnášel zcela nepochybně vjem o tom, že předmětný přípravek je doplňkem
stravy, k čemuž přispěla i skutečnost, že text "doplněk stravy" se v nezřetelném textu objevuje až v
závěru věty. Stěžovatelka v kasační stížnosti zdůraznila, že pro samotné posouzení nemůže být
důležité zjistit nade vší pochybnost, jestli si divák určitý vjem odnesl, ale naopak zjistit, zda si
průměrný divák tento vjem odnést mohl. Uvedenou argumentaci stěžovatelky shledal Nejvyšší správní
soud důvodnou. Výše popsané úvahy městského soudu jsou zavádějící, neboť pro vyhodnocení otázky
zřetelnosti textu "doplněk stravy" v předmětném reklamním spotu je nutné zkoumat, zda průměrný divák
během zhlédnutí reklamního spotu mohl bez jakýchkoli obtíží zaregistrovat zobrazený text "doplněk
stravy" a byl tak schopen ve své mysli zaznamenat informaci, že nabízený přípravek je doplňkem
stravy. Úkolem žalované, resp. soudu ve správním soudnictví je hodnotit, zda si průměrný spotřebitel
mohl odnést požadovanou informaci, nikoliv zjišťovat zda bylo nade vší pochybnost jasné, že si
informaci odnesl. V této části odůvodnění tedy městský soud nad rámec úvah provedených žalovanou v
napadeném rozhodnutí překročil nároky na zpracovatele reklamy kladené ustanovením § 5d odst. 3
zákona o regulaci reklamy. To však nic nemění na závěru o správnosti zamítavého závěru městského
soudu. V předcházející argumentaci odůvodnění rozsudku se městský soud ztotožnil se závěry žalované,
které rovněž Nejvyšší správní soud shledal opodstatněnými, proto není výše popsané pochybení
městského soudu pro věc podstatné a nemůže mít vliv na rozhodnutí ve věci samé.
K nutnosti uplatnění stěžovatelkou citované zásady
Nejvyšší
správní soud uvádí, že tato zásada se nepochybně uplatní rovněž u deliktů správních, tj. ve správním
trestání. Citovaná zásada však míří na nejasnosti ve skutkových zjištěních, nikoliv na nejasnosti
ohledně výkladu právních otázek. V posuzovaném případě je výše popsaný skutkový stav nesporný.
Přichází-li v úvahu dvojí způsob výkladu právní normy, je na místě uplatnit zásadu
, tj. v případě pochybností postupovat mírněji, ovšem v daném případě lze ustanovení § 5d
odst. 3 zákona o regulaci reklamy vyložit pouze způsobem výše uvedeným, neboť citované ustanovení
prostor pro jiný možný výklad neposkytuje. Proto k aplikaci této zásady v posuzovaném případě
Nejvyšší správní soud nepřistoupil.
Ze všech shora uvedených důvodů proto Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že v
souzené věci došlo k naplnění skutkové podstaty jiného správního deliktu podle ustanovení § 5d odst.
3 zákona o regulaci reklamy.
Žádostí stěžovatelky o přiznání odkladného účinku kasační stížnosti se Nejvyšší
správní soud vzhledem k rozhodnutí ve věci samé nezabýval.
Žalobkyně tedy se svými námitkami neuspěla; Nejvyšší správní soud proto zamítl
kasační stížnost jako nedůvodnou. O náhradě nákladů řízení rozhodl Nejvyšší správní soud v souladu s
ustanovením § 60 odst. 1 s. ř. s. ve
spojení s ustanovením § 120 s. ř. s.
Žalobkyně neměla ve věci úspěch, a nemá proto právo na náhradu nákladů řízení; žalované pak v řízení
o kasační stížnosti žádné náklady nevznikly.
V Brně dne 17. února 2010
JUDr. Marie Žišková