Provozování her a loterií: povolení k provozování „jiné podobné hry“
I. Zákon č. 202/1990
Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, je jako základní právní předpis upravující daný
okruh právních vztahů obecně závazný i pro ty subjekty, které provozují svou činnost na základě
povolení Ministerstva financí vydaného podle
§ 50 odst. 3 tohoto
zákona.
II. Povolení Ministerstva financí podle
§ 50 odst. 3 zákona č. 202/1990
Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, je nutno chápat jako stanovení konkrétních
podmínek provozování pro konkrétního adresáta vydaného povolení, které jsou pro něj závazné a které
odrážejí specifika povolované „jiné podobné hry“. Tyto podmínky však nelze chápat jako výluku z
působnosti citovaného zákona, neboť
§ 50 odst. 3 ani jiné
ustanovení tohoto zákona tak nestanoví.
III. Podle § 48
odst. 1 písm. c) zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, je finanční
úřad oprávněn ve vztahu k subjektu, který je držitelem povolení k provozování „jiné podobné hry“ ve
smyslu § 50 odst. 3 tohoto
zákona, posuzovat nejen rozpor s podmínkami, které byly v povolení uloženy, ale také rozpor se
zákonem (a samozřejmě také rozpor s herním plánem).
(Podle rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 30. 7. 2009, čj.
22 Ca 15/2009-32)
Věc: Akciová společnost SAZKA proti Finančnímu ředitelství v Ostravě o uložení
pokuty.
Rozhodnutím Ministerstva financí ze dne 1. 8. 2003 bylo žalobci vydáno podle
§ 50 odst. 3 zákona o
loteriích povolení k provozování sázkových her prostřednictvím Centrálního loterijního
systému s interaktivními videoloterními terminály (dále jen „jiná podobná hra“). Toto povolení
stanovilo také podmínky provozování. V podmínce č. 10 byla žalobci určena povinnost stanovit
odpovědného pracovníka (vedoucího herního střediska), který odpovídá za řádný provoz herního
střediska a dodržování zákazu hry osob mladších 18 let, a jeho jméno, adresu, datum narození a
doklad o bezúhonnosti předat nejpozději 5 dnů před zahájením provozování příslušnému finančnímu
úřadu. Dne 6. 8. 2008 proběhla v provozovně žalobce (herní středisko BENZINA Mohelnice - 1. máje)
kontrola výkonu státního dozoru pracovníky Finančního úřadu v Zábřehu, kterou bylo zjištěno, že
zahájení provozu bylo finančnímu úřadu oznámeno dne 31. 7. 2008 a přílohou oznámení byla mj. kopie
výpisu z rejstříku trestů (RT) odpovědného pracovníka, který byl vyhotoven ke dni 19. 3. 2008. Tento
doklad byl tedy starší tří kalendářních měsíců.
Finanční úřad dospěl k závěru, že došlo k porušení bodu 10 podmínek rozhodnutí o povolení,
neboť ve stanovené lhůtě nebyl předložen doklad o bezúhonnosti ve vazbě na
§ 4a odst. 3 zákona o
loteriích, a rozhodnutím ze dne 22. 9. 2008 žalobci uložil pokutu podle
§ 48 odst. 1 písm. c)
citovaného zákona ve výši 20 000 Kč.
Odvolání žalobce proti tomuto rozhodnutí žalovaný dne 10. 11. 2008 zamítl.
Žalobce se žalobou domáhal přezkoumání rozhodnutí žalovaného. Poukázal na
§ 2 zákona o loteriích, v němž
jsou vymezeny některé typy her, avšak pouze demonstrativně, přičemž další typy her zákonem
nepojmenované mohou být povoleny Ministerstvem financí podle
§ 50 odst. 3 tohoto zákona,
a to za přesného stanovení podmínek v každém konkrétním povolení. Žalobce nesouhlasil se správními
orgány obou stupňů, které měly za to, že doklad o bezúhonnosti odpovědného pracovníka nebyl
předložen, neboť výpis z evidence RT byl v den předložení finančnímu úřadu starší než tři měsíce.
Žalobce naopak tvrdí, že doklad o bezúhonnosti předložen byl, finančnímu úřadu jej oznámil dne 23.
7. 2008, a podle jeho názoru žádné omezení platnosti výpisu z evidence RT v tomto případě
neexistuje. Tím, že správní orgány obou stupňů ve svých rozhodnutích postupovaly podle
§ 4a odst. 3 zákona o
loteriích, který stanoví, že výpis z evidence RT nesmí být v době předložení starší tří
kalendářních měsíců, vytrhly jedinou část z kontextu většího souboru právních pravidel, neboť celý
§ 4a citovaného zákona se
týká prokazování bezúhonnosti. Odstavec první vymezuje, u kterých osob se bezúhonnost prokazuje,
přičemž v posuzované věci o žádnou ze zde uvedených osob nešlo. V daném případě se povinnost
předložit doklad o bezúhonnosti týká vedoucího herního střediska a nevyplývá ze
zákona o loteriích ani z jiného
právního předpisu, ale pouze z povolení Ministerstva financí, které bližší podmínky prokazování
bezúhonnosti nestanovilo. Jestliže
§ 50 odst. 3 zákona o
loteriích stanoví, že v povolení budou všechny podmínky provozování podrobně stanoveny, je
nemyslitelné, aby bez výslovného vyjádření ve výrokové části správního aktu byly později přiměřeně
dovozovány další povinnosti. Za absence bližších podmínek v povolení nelze proto automaticky
dovozovat použití všech podmínek §
4a zákona o loteriích. Žalobce zdůraznil, že výpis z evidence RT, který byl v posuzované věci
předložen, byl platným dokladem vydaným orgánem veřejné moci. Byl veřejnou listinou, jejíž platnost
není žádným právním předpisem obecně omezena. Jestliže žalovaný neshledal rozsah podmínek v povolení
jako dostačující, nelze přenášet důsledky tohoto nedostatku násilným výkladem na žalobce a ještě ho
za to trestat. Výpis z evidence RT byl v době jeho předložení starý 4 měsíce a žádné negativní
společenské důsledky nenastaly.
Žalovaný ve svém vyjádření k žalobě uvedl, že jelikož povolovací orgán vychází při povolování
her podle § 50 odst. 3 zákona o
loteriích přiměřeně z ustanovení části první až čtvrté tohoto zákona, při posuzování pojmu
„bezúhonnost“ vycházel také ze zákona o
loteriích, kde je v §
4a stanoveno, kdo se považuje za osobu bezúhonnou, resp. kdo jí není a jakým způsobem se
bezúhonnost prokazuje. Zde je uvedeno, že výpis z evidence RT nesmí být v době předložení starší tří
kalendářních měsíců. Povolení vydané na základě
§ 50 odst. 3 zákona o
loteriích a podmínky v něm stanovené určují povinnosti při provozu her takto povolených s
využitím jednotlivých ustanovení části první až čtvrté zákona. Žalovaný trval na svém názoru
vyjádřeném v odůvodnění rozhodnutí, že předložení starého dokladu o bezúhonnosti by postrádalo smysl
podmínky uvedené v povolení. Výklad žalobce by znamenal faktické popření logického výkladu pojmu
„doklad o bezúhonnosti“ jeho aktuálních skutečností rozhodujících pro posouzení plnění podmínek v
povolení uvedených.
Žalobce v replice k vyjádření žalovaného zdůraznil, že hlavním žalobním bodem je, že žalovaný
svým rozhodnutím trestá nesplnění podmínky, která vůbec nebyla stanovena. Poukázal na výrok I.
rozhodnutí správního orgánu I. stupně, kde doslovně stojí „[-] příslušnému finančnímu úřadu - orgánu
státního dozoru nebyl ve stanoveném termínu nejpozději 5 dnů před zahájením provozování koncového
interaktivního videoloterního terminálu předán doklad o bezúhonnosti stanoveného odpovědného
pracovníka [-]“, což je v rozporu s tvrzením žalovaného, že v žádném rozhodnutí správních orgánů
není uvedeno, že doklad o bezúhonnosti nebyl předložen. Žalobce trval na svém názoru, že pokud
Ministerstvo financí jakožto povolující orgán v povolení výslovně neomezilo platnost dokladu o
bezúhonnosti, nemohou tak činit jemu podřízené správní orgány v průběhu výkonu správního
dozoru.
Krajský soud v Ostravě napadené rozhodnutí žalovaného zrušil a věc mu vrátil k dalšímu
řízení.
Z odůvodnění:
(-) V posuzované věci byla pokuta žalobci uložena dle
§ 48 odst. 1 písm. c) zákona o
loteriích za provozování „jiné podobné hry“ v rozporu s podmínkami stanovenými v povolení
Ministerstva financí ze dne 1. 8. 2003, konkrétně za porušení podmínky č. 10, kterou je stanovena
povinnost provozovatele předat nejpozději 5 dnů před zahájením provozování jméno, adresu, datum
narození a doklad o bezúhonnosti odpovědného pracovníka - vedoucího herního střediska příslušnému
finančnímu úřadu. Kritéria pro doklad o bezúhonnosti přitom nejsou v této podmínce č. 10 stanovena.
Z obsahu správního spisu je jednoznačné, že žalobce ve stanovené lhůtě doklad o bezúhonnosti
odpovědné pracovnice předložil. V odůvodnění rozhodnutí správních orgánů obou stupňů je mu kladeno
za vinu, že doklad o bezúhonnosti nemá zákonné časové kritérium stanovené
§ 4a odst. 3 zákona o
loteriích, tj., že v době předložení byl starší tří kalendářních měsíců. Žalobce tento závěr
odmítá s tím, že povolení k provozování činnosti mu takovou povinnost neukládá, a proto nemohlo
tímto způsobem dojít k porušení podmínek povolení. Krajský soud se především zabýval výkladem
§ 4a zákona o loteriích a
dospěl k závěru, že ačkoliv je
odst. 1 tohoto § namířen
výhradně na osoby zde uvedené (tj. na fyzické osoby, které u žadatele mají postavení statutárního
orgánu nebo jsou jeho členy a fyzické osoby, pokud jsou zakladateli právnické osoby a u právnických
osob na osoby, které u této právnické osoby mají postavení statutárního orgánu nebo jsou jeho
členy), jeho další ustanovení, konkrétně
odst. 2 a
odst. 3 mají již obecnou
platnost pro všechny případy, kdy je v
zákoně o loteriích bezúhonnost
zmiňována. Soud se neztotožňuje s názorem žalobce, že odst. 3 byl správními orgány vytržen z
kontextu § 4a a že se toto
ustanovení vztahuje pouze k osobám uvedeným v
§ 4a odst. 1. Naopak má za
to, že tato ustanovení (odst.
3, jakož i odst. 2)
tím, že stanoví kritéria pro prokázání bezúhonnosti
(odst. 3) a určují, koho
nelze považovat za osobu bezúhonnou
(odst. 2), jsou obecně
použitelná pro právní vztahy tímto zákonem upravené. Jejich vázanost pouze na osoby uvedené v
odst. 1 by byla v rozporu
se zásadou rovnosti před zákonem. Z
§ 4a nevyplývá, že by se
odst. 3 (příp. odst. 2) vztahoval pouze na osoby uvedené v odst. 1, ani že by pro osoby odlišné od
osob uvedených v odst. 1 platila jiná pravidla. Je třeba podotknout, že požadavek, aby výpis z RT
nebyl starší tří měsíců, je běžně zaveden i v jiných oblastech státní správy. Upravuje jej např.
zákon č. 455/1991 Sb.,
o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), v platném
znění (§ 46 odst. 1).
Časové kritérium relevantnosti dokladu o bezúhonnosti však musí být vždy stanoveno příslušným
zvláštním právním předpisem, neboť zákon č.
269/1994 Sb., o Rejstříku
trestů, v platném znění, časově platnost výpisu z Rejstříku trestů jakožto veřejné listiny nijak
neomezuje. Dále se soud musel zabývat otázkou míry závaznosti
§ 4a odst. 3 v případě, kdy
je Ministerstvem financí povolen provoz „jiné podobné hry“ a kdy všechny podmínky provozování jsou
stanoveny příslušným povolením. Podle
§ 50 odst. 3 zákona o
loteriích jsou ustanovení tohoto zákona určující pro stanovení podmínek povolení a
Ministerstvo financí, které povolení vydává, z nich musí dle citovaného zmocňovacího ustanovení
vycházet. V § 50 odst. 3 je
výslovně stanoveno, že Ministerstvo financí stanoví podrobně všechny podmínky provozování („[-] v
povolení budou všechny podmínky provozování podrobně stanoveny.“). V posuzované věci Ministerstvo
financí v podmínce 10 povolení vydaného žalobci ve vztahu k dokladu o bezúhonnosti nestanovilo žádná
kritéria jeho platnosti a citovaná podmínka neobsahuje ani odkaz na
§ 4a odst. 3 zákona o
loteriích, i když v případě jiných podmínek (např. podmínka 14 - 17) odkazy na konkrétní
zákonná ustanovení jsou běžně použity. Z dikce zmocňujícího
§ 50 odst. 3 zákona o
loteriích a nepřímo také z
§ 48 odst. 1 písm. c) zákona o
loteriích se nabízí
interpretace
prosazovaná žalobcem, že pro zřizovatele v postavení žalobce
jsou právně závazné pouze podmínky stanovené povolením ministerstva, neboť toto má stanovit dle
zmocňujícího ustanovení „všechny podmínky provozování podrobně“ a „použije přitom přiměřeně
ustanovení části první až čtvrté zákona“. Jinými slovy by podle žalobce mělo platit, že pro ty
právní subjekty, které provozují „jiné podobné hry“ na základě povolení ministerstva, platí podmínky
povolení, zatímco pro ty subjekty, které provozují loterie a podobné hry, které jsou v zákoně
výslovně uvedeny a pro něž zákon nevyžaduje povolení ministerstva, jsou závazná ustanovení
zákona o loteriích. Takovýto
výklad je podle krajského soudu nepřijatelný, neboť nerespektuje zásadu obecné závaznosti zákona
jakožto pramene práva. Zákon o
loteriích upravuje právní vztahy týkající se loterií a jiných podobných her a jeho ustanovení
jsou obecně závazná pro všechny subjekty, jež do těchto vztahů vstupují.
Zákon o loteriích je jako
základní právní předpis upravující daný okruh právních vztahů obecně závazný i pro ty subjekty,
které provozují svou činnost v této oblasti na základě povolení Ministerstva financí. Toto povolení
je pak třeba chápat jako stanovení konkrétních podmínek provozování pro konkrétního adresáta
vydaného povolení, které jsou pro něj závazné a které odrážejí specifika povolované „jiné podobné
hry“, avšak nelze je chápat jako výluku z působnosti
zákona o loteriích, neboť
§ 50 odst. 3 ani jiné
ustanovení zákona o loteriích
tak nestanoví. Citovaný § 4a odst.
3 zákona o loteriích, jak již bylo argumentováno shora, má obecnou platnost pro právní vztahy
upravené tímto zákonem. Je proto nezbytné jej aplikovat ve všech případech, kdy je vyžadován doklad
o bezúhonnosti, a to i ve vztahu k podmínkám provozování vydaným ve smyslu
§ 50 odst. 3 zákona o
loteriích, byť není v těchto podmínkách provozování výslovně zahrnuto. Z uvedených důvodů
krajský soud neshledal důvodnou žalobní námitku nesprávné aplikace
§ 4a odst. 3 správními
orgány na posuzovaný případ.
V návaznosti na shora uvedené se soud dále zabýval postupem správního orgánu při posuzování
správního deliktu dle § 48 odst.
1 písm. c) zákona o loteriích a má za to, že finanční úřad je oprávněn ve vztahu k subjektu,
který je držitelem povolení k provozování „jiné podobné hry“, posuzovat nejen rozpor s podmínkami,
které byly v povolení uloženy, ale také rozpor se zákonem (a samozřejmě také rozpor s herním
plánem). V posuzované věci však správní orgán I. stupně posuzoval pouze rozpor s podmínkami
povolení, když v rozhodnutí, jímž uložil žalobci pokutu, uvedl, že ji uložil v souladu s
§ 48 odst. 1 písm. c) zákona o
loteriích, neboť nebyl ve stanoveném termínu předán doklad o bezúhonnosti odpovědného
pracovníka. Tato skutková věta je v rozporu se skutečným stavem, jak vyplývá z obsahu správního
spisu, neboť doklad o bezúhonnosti zcela jednoznačně předložen byl, neměl však náležitosti
§ 4a odst. 3 zákona o
loteriích. Správní orgán I. stupně v odůvodnění svého rozhodnutí argumentoval, že předloženým
dokladem o bezúhonnosti starším tří měsíců není možno bezúhonnost prokázat, a proto doklad o
bezúhonnosti předložen nebyl. Výrok rozhodnutí I. stupně odporuje zjištěnému skutkovému stavu a
správní orgán I. stupně se tímto způsobem účelově snažil překlenout skutečnost, že kritéria dokladu
o bezúhonnosti nejsou součástí podmínek povolení. Obsah výroku rozhodnutí a obsah odůvodnění se
skutkově neshodují a správní orgán se snaží tento rozpor účelově odstranit právní argumentací.
Žalovaný pak v napadeném rozhodnutí sice správně podpořil argumentaci finančního úřadu
§ 4a odst. 3 zákona o
loteriích v jeho obecném dopadu na daný okruh právních vztahů, nicméně současně potvrdil
skutkově i právně nesprávný výrok rozhodnutí I. stupně. Je s podivem, že si zřejmě této skutečnosti
nebyl vědom, když ve svém vyjádření k obsahu žaloby uvedl, že „v žádném rozhodnutí v tomto řízení
není citováno, že by nebyl předložen tento doklad, neboť předložen byl, a to dne 23. 7. 2008“. Na
základě shora uvedeného krajský soud shledal důvodnou žalobní námitku, že napadená rozhodnutí jsou v
otázce předložení dokladu o bezúhonnosti v rozporu se skutkovým stavem. Stejně tak shledal důvodnou
žalobní námitku, že nedošlo k porušení podmínek, které byly v povolení uloženy, neboť podmínka č. 10
neobsahuje kritéria dokladu o bezúhonnosti a postupem žalobce porušena nebyla. (-)