Provoz na pozemních komunikacích: překročení nejvyšší povolené rychlosti;
použití zvláštního
výstražného světla Správní trestání: nezákonně získaný důkaz
Výsledek měření rychlosti vozidla jedoucího rychlostí překračující nejvyšší
dovolenou
rychlost, který byl získán měřícím zařízením umístěným v policejním vozidle, které
z důvodu změření
této rychlosti muselo jet také rychlostí překračující nejvyšší dovolenou rychlost,
není nezákonně
získaným důkazem. Překročení nejvyšší dovolené rychlosti je v takovém případě nezbytné
k plnění
úkolů Policie České republiky (§
18 odst. 9 zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu). Není přitom ani nezbytné,
aby takové
policejní vozidlo mělo zapnuta zvláštní výstražná světla modré barvy, neboť
§ 18 odst. 9
citovaného
zákona je k §
41 odst. 1
téhož zákona, podle něhož se má výstražných světel užívat, v poměru speciality.
(Podle rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 26. 2. 2010, čj.
58 Ca 46/2009-37)
Věc: Ing. Václav Š. proti Krajskému úřadu Moravskoslezského kraje o uložení
pokuty a
zákazu činnosti.
Magistrát města Ostravy rozhodnutím ze dne 16. 7. 2009 uznal žalobce vinným
ze spáchání
přestupku proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích podle
§ 22 odst. 1
písm. f) zákona č.
200/1990 Sb., o přestupcích (dále jen
„zákon o přestupcích“),
kterého
se měl dopustit tím, že dne 16. 4. 2009 v 20:08 hodin v obci Ostrava po ulici Rudná,
směr Havířov,
před sjezdem na Ostravu- Zábřeh, v místě, kde je nejvyšší dovolená rychlost jízdy
80 km/h upravená
dopravní značkou B20a, řídil osobní motorové vozidlo Honda Accord okamžitou rychlostí
jízdy 137
km/h. Po odečtu stanovené odchylky ve výši 3 %, jel tedy rychlostí nejméně 132 km/h,
čímž překročil
nejvyšší dovolenou rychlost jízdy stanovenou dopravní značkou v obci o 40 km/h a
více. Tímto svým
jednáním porušil §
4 písm. c)
zákona o silničním provozu a byla mu podle
§ 22 odst. 7 zákona
o
přestupcích uložena pokuta ve výši 7 500 Kč a současně zákaz činnosti spočívající
v zákazu
řízení všech motorových vozidel na dobu 9 měsíců.
Proti tomuto rozhodnutí brojil žalobce odvoláním, které žalovaný dne 29. 9.
2009 zamítl a
rozhodnutí správního orgánu I. stupně potvrdil.
Žalobce napadl rozhodnutí žalovaného žalobou, v níž předně zdůraznil, že si
je vědom toho, že
nejel předpisovou rychlostí, ale že podstata sporu spočívá ve výkladu slov
zákona o silničním
provozu, a
to zejména v jeho §
18 odst.
9 použitém termínu „nezbytně nutné“, který žádný zákon či právní předpis blíže
nespecifikuje.
Namítl, že údaj o jeho rychlosti byl zjištěn měřícím zřízením, které bylo umístěno
v policejním voze
VW Passat R36, upozornil přitom na nezákonnost způsobu změření jeho rychlosti, protože
policejní
vozidlo v okamžiku, kdy zahájilo měření rychlosti, muselo jet samo s ohledem na princip
měření tímto
radarem po 10 sekund stejnou rychlostí (132 km/h), a to v místě, kde je maximální
dovolená rychlost
80 km/h. Dle úředního záznamu zasahujících policistů přitom v této době nebyla na
policejním vozidle
zapnuta výstražná modrá světla (§
41 odst. 1 zákona o silničním provozu), přičemž podle
§ 18 odst. 9 zákona
o silničním
provozu ustanovení o maximální povolené rychlosti neplatí pro řidiče zpravodajských
služeb a
stanovených útvarů policie a stanovených útvarů celních orgánů, jen je-li to nezbytné
k plnění úkolů
stanovených zvláštním právním předpisem. Odkázal rovněž na nařízení ministra vnitra
č. 80 ze dne 26.
11. 2001, které však není součástí Sbírky zákonů a jde vnitřní předpis, který působí
vůči Policii
ČR, ale nikoli vůči občanům a musí být v souladu se zákonem. Ustanovení
§ 18 odst. 9 zákona
o silničním
provozu pak odkazuje na zvláštní právní předpisy, kdy za nezbytně nutné situace
je třeba
považovat takové situace, kdy je ohrožena bezpečnost státu, kdy hrozí nebezpečí teroristických
útoků
apod. Měření rychlosti však sem nepatří, neboť měřit rychlost může Policie ČR i jinak.
Policisté v
rozhodnou dobu prováděli jen dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu,
k čemuž není
nezbytně nutné překračovat povolenou rychlost, aniž by na tuto skutečnost upozornili
ostatní
účastníky silničního provozu zapnutím světelných výstražných světel. Je přitom problém
Policie ČR
(resp. státu), že v policejních vozidlech nemá jiné přístroje, které by rychlost
změřily bez
porušování zákona. Navíc při rychlosti 130 km/h na území obce nedbali policisté potřebné
opatrnosti
a i z tohoto pohledu se chovali nezákonně. Žalovaný se přitom s jeho námitkou nezbytnosti
plnění
úkolů nevypořádal, přestože směřovala do zákonnosti provedeného důkazu. I z hlediska
proporcionality
(přiměřenosti) k měření rychlosti není nezbytně nutné, aby nijak označené policejní
vozidlo bez
výstražného znamení překračovalo nejvyšší povolenou rychlost o více než 50 km/h,
kdy se jednalo
pouze o podezření ze spáchání přestupku a nikoliv trestného činu.
Žalovaný ve svém vyjádření uvedl, že i kdyby zásah Policie ČR byl proveden v
rozporu s právními
předpisy, znamenalo by to jen důvodné podezření, že i zasahující policisté spáchali
přestupek, ale
nikoli důkaz získaný v rozporu s právními předpisy, protože vozidlo žalobce bylo
změřeno schváleným
zařízením a osobou k tomu povolanou při výkonu služby. Správním orgánům nepřísluší
jakkoli hodnotit
aktivitu Policie ČR při provádění dohledu nad bezpečností provozu na pozemních komunikacích
a mezi
činnosti dle § 2
zákona č. 273/2008
Sb., o Policii České republiky, patří také dohled nad bezpečností silničního
provozu, resp.
zda jsou na pozemních komunikacích, které jsou předmětem „obecného užívání“, dodržována
zákonem
stanovená pravidla jednání. Neobstojí ani žalobcova argumentace materiálním znakem,
protože
překročení rychlosti v obci o nejméně 52 km/h za hustého provozu je jednání, které
ohrožuje životy a
majetek jiných osob a může být následně příčinou závažných trestných činů. Namítaný
princip měření
byl legální i legitimní, kdy bezpečnost silničního provozu je zájmem veřejným a právě
zadokumentování přestupku na videozáznam a nepřetržitý kontakt policejní hlídky s
vozidlem přestupce
umožňuje spolehlivé zjištění pachatele a přestupku, kdy daného účelu nelze dosáhnout
stacionárními
měřícími zařízeními v místě prvním a s likvidačním stanovištěm v místě jiném a současně
měřící
zařízení umístěné ve služebních policejních vozidlech VW Passat není díky svému odlišnému
technickému principu identifikovatelné zařízeními určenými pro detekci či rušení
standardních
měřících zařízení. V konkrétním případě (silnice s povolenou rychlostí 80 km/h s
více jízdními pruhy
v jednom směru jízdy) je pak pro likvidační hlídku navíc téměř nemožné zastavit v
hustém provozu
rychle jedoucí vozidlo střídavě v pravém a levém jízdním pruhu.
Krajský soud v Ostravě žalobu zamítl.
Z odůvodnění:
(...) Jako nedůvodnou vyhodnotil krajský soud žalobní námitku, že se žalovaný
v napadeném
rozhodnutí nevypořádal s odvolací námitkou, která se týkala posouzení nezbytnosti
způsobu měření,
kdy žalovaný se v napadeném rozhodnutí vypořádal s použitím předmětného silničního
rychloměru i
způsobem měření a uvedl, že posouzení nezbytnosti použitého způsobu měření není předmětem
vedeného
řízení o přestupku, není ani v kompetenci správních orgánů obou stupňů. K tomu však
také uvedl, že
výjimka z povinnosti dodržovat nejvyšší dovolenou rychlost jízdy stojí v poměru speciality
k
pravidlům jízdy vozidel s právem přednostní jízdy, používajících zvláštní výstražné
světelné a
zvukové znamení. Je přitom i dle názoru soudu skutečně záležitostí policejních orgánů,
zda zvolí při
provádění dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu stacionární či
mobilní zařízení
měřící rychlost vozidel, kdy použití každého z těchto zařízení nelze považovat za
nezákonné. Tedy
dle názoru soudu může Policie ČR při provádění dozoru nad bezpečností a plynulostí
silničního
provozu používat jak stacionární, tak i mobilní měřící zařízení, a to dle své volby
s přihlédnutím k
účelu, povaze, místu a dalším okolnostem měření rychlosti vozidel, kdy žádný právní
předpis neukládá
Policii ČR používat jen určitý druh či typ měřícího zařízení (např. jen stacionární
měřící
zařízení). Žalovaný se rovněž v napadeném rozhodnutí i s poukazem na příslušná zákonná
ustanovení a
nařízení ministra vnitra č. 80 ze dne 26. listopadu 2001 vypořádává s možností překročení
zákonem
povolené rychlosti řidičem služebního vozidla Policie ČR, kdy dovozuje, že překračování
povolené
rychlosti policejními vozidly, dochází-li k němu v souvislosti s plněním úkolů stanovených
zvláštním
právním předpisem, je výkonem dohledu nad bezpečností a plynulostí provozu, z čehož
dle názoru soudu
logicky vyplývá i posouzení nezbytnosti překročení nejvyšší dovolené rychlosti řidičem
policejního
vozidla právě v souvislosti s výkonem dozoru nad bezpečností a plynulostí provozu
na pozemních
komunikacích ve smyslu §
124
odst. 8 a odst.
9 zákona
o silničním provozu (tj. plněním úkolů stanovených zvláštním právním předpisem)
ve spojení s
§ 2 zákona o Policii
České
republiky, jehož součástí je také kontrola (měření) dodržování nejvyšší dovolené
rychlosti.
Tato nezbytnost je v nyní posuzované věci přitom z povahy věci zřejmá ze samotné
povahy žalobcem
spáchaného přestupku, kdy v místě, kde je povolena rychlost 80 km/h, jel rychlostí
nejméně 132 km/h
a pokud daná policejní hlídka měla přistoupit k řádnému zjištění a zadokumentování
daného jednání
(včetně osoby, která se ho dopustila), jakož i k úkonům směřujícím k zabránění pokračování
v
protiprávním jednání (překračování nejvyšší dovolené rychlosti), je z logiky věci
nepochybné, že
musela dané vozidlo dostihnout a zastavit, a to zcela nezbytně a přirozeně za cenu
překročení
povolené rychlosti v souladu s §
18 odst. 9 zákona o silničním provozu ve spojení s nařízením ministra vnitra
č. 80 ze dne 26.
listopadu 2001. Toto nařízení ministra vnitra bylo přitom vydáno na základě výslovného
zákonného
zmocnění podle §
18 odst. 9
zákona o silničním provozu a jeho obsah je dle názoru soudu v souladu s citovaným
zákonným
ustanovením, kdy daným nařízením ministr vnitra pouze stanoví útvary policie, pro
které podle
§ 18 odst. 9 zákona
o silničním
provozu neplatí §
18 odst.
3, odst.
4 a
odst. 8 zákona
o silničním
provozu. Na tomto závěru soudu nic nemění ani skutečnost, že toto nařízení
ministra netvoří
součást Sbírky zákonů ČR, protože se jedná o vnitřní úpravu organizace Policie ČR,
která byla
provedena na základě výslovného zákonného zmocnění. Pro úplnost zbývá dodat, že z
obsahu správního
spisu je zřejmé, že rychlost vozidla řízeného žalobcem byla změřena schváleným měřícím
zařízením a
osobou k tomu oprávněnou.
Nedůvodná je rovněž žalobní námitka, která se vztahuje k nepoužití výstražných
světel policejní
hlídkou při měření rychlosti vozidla žalobce a jeho dostižení. Touto námitkou se
přitom již zabýval
žalovaný v napadeném rozhodnutí, kdy krajský soud se s jeho závěry také v tomto směru
ztotožňuje, a
to zejména s tím, že §
18 odst. 9
zákona o silničním provozu je v poměru speciality k
§ 41 odst. 1
téhož zákona,
které stanoví možnost nedodržovat taxativně vyjmenované povinnosti při užití výstražného
světla
modré barvy (a to i jiných povinností než podle
§ 18 zákona o silničním
provozu a podle §
41 odst.
2 téhož zákona také u jiných řidičů než řidičů zpravodajských služeb a stanovených
útvarů
policie a stanovených útvarů celních orgánů, a to např. řidičů vozidel hasičských
záchranných sborů,
důlní záchranné služby, poruchové služby plynárenských zařízení, zdravotnické záchranné
služby a
dopravy nemocných, raněných a rodiček). Z výše uvedeného tak plyne, že řidič předmětného
policejního
vozidla byl oprávněn překročit nejvyšší dovolenou rychlost při měření vozidla řízeného
žalobcem a
jeho dostižení i bez použití výstražných světel modré barvy. Pro posouzení skutkového
stavu věci je
tedy nerozhodné, zda tato světla byla či nebyla použita a kdy, proto soud pro nadbytečnost
neprováděl ani případné svědecké výpovědi zasahujících policistů, kdy navíc žalobcovo
tvrzení, že
policejní hlídka tato výstražná světla při provádění měření jeho rychlosti neměla
zapnutá, nebyla ze
strany správních orgánů zpochybňována, tato skutečnost je nesporná. K tomu jen ve
vztahu k důkazům v
řízení provedeným krajský soud považuje za vhodné uvést, že správní orgány nesprávně
jako z důkazů
vycházely z úředních záznamů zasahujících policistů, které však jako důkazu použít
podle rozsudku
Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 1. 2009, čj. 1
As
96/2008-115, nelze, ale na straně druhé s ohledem na důvody uvedené v předcházející
větě
nemůže mít toto pochybení samo o sobě vliv na zákonnost žalobou napadeného rozhodnutí,
když uvedená
skutečnost je nesporná a správní orgány v tomto směru vzaly za podklad svého rozhodnutí
také tvrzení
žalobce. Rovněž je nesporné vytýkané protiprávní jednání žalobce (tj., že žalobce
dne 16. 4. 2009 v
20:08 hodin v obci Ostrava po ulici Rudná, směr Havířov před sjezdem na Ostrava -
Zábřeh, v místě,
kde je nejvyšší dovolená rychlost jízdy 80 km/h upravená dopravní značkou B20a, řídil
osobní
motorové vozidlo tov. zn. Honda Accord, okamžitou rychlostí jízdy 137 km/h a po odečtu
stanovené
odchylky ve výši 3 %, jel rychlostí nejméně 132 km/h), žalobce je nijak nezpochybňuje
a naopak při
jednání soudu výslovně uvádí, že si je tohoto překročení rychlosti vědom. Za této
situace považoval
také soud za nadbytečné provádět další důkazy ke zjištění tohoto nikým nezpochybňovaného,
nesporného
skutkového stavu ve vztahu k protiprávnímu jednání žalobce a zabýval se žalobcem
namítanými důvody
nezákonnosti použitého důkazního prostředku, který měl zejména spočívat v nezákonném
způsobu
provedení měření jeho rychlosti.
Skutečnost, že policisté nezasahovali vůči osobě podezřelé ze spáchání trestného
činu, ale vůči
žalobci jako důvodně podezřelému ze spáchání přestupku proti bezpečnosti a plynulosti
provozu na
pozemních komunikacích nezakládá ani s ohledem na nepatrnou společenskou nebezpečnost,
dosažení
jejíž míry je nezbytné k naplnění skutkové podstaty přestupku, nezákonnost provedeného
způsobu
měření, a to včetně dostižení žalobce. Je přitom nerozhodné, jak plyne z již výše
uvedeného, zda
zasahující policejní hlídka měla nebo neměla na svém voze zapnutá předmětná výstražná
světla, popř.
zda svou jízdou, jak jen obecně žalobce tvrdí, ohrozila ostatní účastníky silničního
provozu. Sám
žalobce pak ani netvrdí, že by rychlostí, způsobem jízdy či jeho zastavením danou
policejní hlídkou
byl on sám jakkoliv konkrétně ohrožen. Skutečnost, že by snad mělo v důsledku jízdy
policejního vozu
dojít ke konkrétnímu ohrožení zdraví, majetku atd. ostatních účastníků silničního
provozu či
samotného žalobce, není ze správního spisu zřejmá a sám žalobce toto uvádí jen obecně
s poukazem na
rychlost, kterou muselo policejní vozidlo vyvinout k jeho dostižení a s ohledem na
místní úpravu.
Byť sice nelze bez dalšího vyloučit žalobcem předestřenou možnost (tj. ohrožení ostatních
účastníků
silničního provozu způsobem jízdy policejního vozidla), je tato s ohledem na obsah
správního spisu
nepravděpodobná a je v tomto směru nadbytečné provádět další dokazování. Na zákonnosti
zásahu této
policejní hlídky vůči žalobci (především provedenému měření jeho rychlosti), který
sám nebyl
způsobem jízdy policejního vozidla zjevně nijak ani ohrožen, totiž tato možnost nemůže
nic změnit.
Pokud by tedy i případně policisté nepoužitím výstražných světel na určitém úseku,
za určité situace
apod. skutečně pochybili, nemohlo by mít samo o sobě toto pochybení za následek nezákonnost
výsledků
předmětného měření, protože práva žalobce nebyla v žádném směru nijak zkrácena a
z žádného právního
předpisu nevyplývá povinnost orgánů Policie ČR „varovat“ účastníky silničního provozu,
že právě jim
či na nějakém konkrétním úseku silniční komunikace je měřeno dodržování nejvyšší
dovolené rychlosti.
Takové pochybení by mohlo, jak uvádí také žalovaný, toliko založit odpovědnost příslušného
řidiče
policejní hlídky za jednání, které má znaky přestupku. V této souvislosti zjevně
neobstojí ani
námitka žalobce, která se týká přiměřenosti (proporcionality) daného zásahu Policie
ČR spočívajícího
v překročení nejvyšší dovolené rychlosti, neboť je třeba zdůraznit, že to byla v
prvé řadě právě
rychlá jízda žalobce, která vysoce překračovala v daném úseku silniční komunikace
rychlost
dovolenou, a vynutila si tak rovněž předmětný zásah Policie ČR.
Na základě výše uvedeného tak lze shrnout, že není nezákonně získaným důkazem
výsledek měření
rychlosti vozidla jedoucího rychlostí překračující nejvyšší dovolenou rychlost, který
byl získán
měřícím zařízením umístěným v policejním vozidle, které z důvodu změření této rychlosti
muselo jet
také rychlostí překračující nejvyšší dovolenou rychlost. Překročení nejvyšší dovolené
rychlosti je v
takovém případě nezbytné k plnění úkolů Policie České republiky dle
§ 18 odst. 9 zákona
o silničním
provozu, kdy není ani nezbytné, aby policejní vozidlo mělo zapnuta zvláštní
výstražná světla
modré barvy, protože §
18 odst. 9
zákona o silničním provozu je k
§ 41 odst. 1
téhož zákona
v poměru speciality.