Profesní samospráva: nezákonnost rozhodnutí v důsledku nesprávného složení příslušného
orgánu
Čestná rada České lékařské komory má ze zákona devítičlenné složení a vykonává
disciplinární pravomoc prostřednictvím ukládání disciplinárních opatření
(§ 18 zákona č.
220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České
stomatologické komoře a České lékárnické komoře, ve znění pozdějších předpisů). Ačkoliv podle
§ 13 odst. 2 disciplinárního řádu České
lékařské komory platí, že o uložení disciplinárního opatření rozhoduje tříčlenný senát čestné rady,
nemá toto interní pravidlo žádnou oporu v zákoně, který neobsahuje žádné zmocnění pro komory ke
stanovení podrobnější organizační struktury čestné rady. Z toho důvodu jsou rozhodnutí vydaná
tříčlenným senátem čestné rady nezákonná v důsledku nesprávného složení věcně příslušného správního
orgánu, nikoliv však nicotná (§ 77 odst.
1 věta první správního řádu z roku 2004).
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 7. 2010, čj.
3 Ads 74/2010-173)
Prejudikatura: č. 773/2006 Sb. NSS; nálezy Ústavního soudu č. 125/2002 Sb. ÚS (sp.
zn. III. ÚS 728/01) a č. 58/2003 Sb. ÚS (sp. zn.
I. ÚS 181/2001).
Odůvodnění:
Včas podanou kasační stížností brojila žalovaná (dále jen "stěžovatelka“ ) proti
rozsudku Krajského soudu v Ostravě (dále jen "krajského soudu“) ze dne 2. 4. 2010, č. j. 22 Ca
313/2007 - 128 (dále jen "napadený rozsudek“), jímž krajský soud prohlásil nicotnost rozhodnutí
Senátu Čestné rady České lékařské komory (tzn. stěžovatelky) ze dne 14. 4. 2007, č. j. 04/63/439
(dále jen "napadené rozhodnutí“). Tímto rozhodnutím stěžovatelka rozhodla o vyloučení žalobkyně z
České lékařské komory.
Napadeným rozhodnutím bylo tříčlenným senátem Čestné rady Komory ve složení Prof.
MUDr. R. Č., CSc. (předseda), členové Prof. MUDr. R. Š. a Prof. MUDr. J. Š., CSc. (všechny tyto
osoby jsou dle zveřejněného seznamu členů členy Čestné rady Komory), shledáno, že žalobkyně se
disciplinárně provinila tím, že v rámci zdravotní péče poskytované pacientce J. S. tuto pacientku
dopisem ze dne 2. 6. 2004 podrobně instruovala, jak má postupovat při zdravotní prohlídce ze strany
Okresní správy sociálního zabezpečení tak, aby při této prohlídce byl zdravotní nález objektivně
horší než nález odpovídající skutečnému zdravotnímu stavu pacientky, přičemž tuto pacientku vybavila
léky, které vzhledem ke svému skutečnému zdravotnímu stavu nepotřebovala a jejichž užívání by ji
mohlo poškodit. Tímto jednáním se dopustila porušení povinnosti vykonávat lékařské povolání odborně
v souladu s etikou a způsobem stanoveným zákony, stavovskými předpisy a závaznými stanovisky Komory
dle § 9 odst. 2 písm. a) zákona č.
220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České
stomatologické komoře a České lékárnické komoře, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon č.
220/1991 Sb.“) a
§ 7 odst. 2 písm. a) Organizačního řádu
Komory. Za toto disciplinární provinění bylo žalobkyni uloženo dle ustanovení
§ 13 odst. 3 písm. a) Stavovského
předpisu stěžovatelky č. 4 - Disciplinárního řádu (dále jen "disciplinární řád“) a podle ustanovení
§ 18 odst. 3 písm. c) zákona č.
220/1991 Sb. disciplinární opatření vyloučení
z České lékařské komory.
V žalobě ze dne 19. 9. 2007 (podané v rámci dvouměsíční lhůty od doručení napadeného
rozhodnutí) se žalobkyně domáhala zrušení napadeného rozhodnutí. Především namítala, že se
stěžovatelka dopustila procesních pochybení při hodnocení důkazů, neboť její provinění bylo podle
jejího názoru podloženo důkazem opatřeným v rozporu s obecně závaznými právními předpisy, a jeho
opatřením došlo k porušení práv jiné fyzické osoby. Dále poukázala na skutečnost, že podle zákona č.
220/1991 Sb. je stanovena věcná příslušnost
orgánu, který byl oprávněn rozhodnout v dané věci dle "závažnosti“ porušení povinností člena Komory.
Tento právní pojem je podle jejího názoru zcela klíčovým předpokladem pro určení věcné příslušnosti.
Žalobkyně namítla, že právní pojem "závažné porušení povinností člena Komory“ uvedený v ustanovení
§ 9 odst. 2 písm. a) zákona č.
220/1991 Sb. není v tomto zákoně a ani v
disciplinárním řádu blíže konkretizován. Jedná se tedy o neurčitý právní pojem, s nímž se ovšem
stěžovatelka v odůvodnění napadeného rozhodnutí nevypořádala dostatečně. Z toho důvodu nebyla podle
žalobkyně zcela nepochybně dána věcná příslušnost tohoto orgánu. Proto je podle názoru žalobkyně na
místě se nejprve zabývat tím, zda napadené rozhodnutí je vůbec právním aktem. Pokud je napadené
rozhodnutí tzv. nulitním právním aktem, tak nikoho nezavazuje a nikdo není povinen ho respektovat. S
uvedenou argumentací navrhla přiznání odkladného účinku žalobě a následné zrušení napadeného
rozhodnutí. V doplnění žaloby ze dne 3. 12. 2007 dále konkretizovala svou námitku nicotnosti
napadeného rozhodnutí a uvedla, že z napadeného rozhodnutí je zřejmé, že bylo vydáno jiným orgánem,
než který k tomu má ze zákona č. 220/1991 Sb.
pravomoc a působnost. Konkrétně namítla, že Senát Čestné rady Komory je zřízen pouze disciplinárním
řádem stěžovatelky, aniž by jeho zřízení a přenesení rozhodovací pravomoci předpokládal zákon č.
220/1991 Sb. Dle ustanovení
§ 18 zákona č.
220/1991 Sb. je k vydání napadeného rozhodnutí
oprávněna pouze Čestná rada Komory, která o tomto disciplinárním opatření rozhoduje svými devíti
členy. Disciplinární řád Komory podle žalobkyně nemá jako právní předpis veřejnoprávní charakter a
má nižší právní sílu než zákon č. 220/1991
Sb.
Krajský soud nejprve žalobu odmítl usnesením ze dne 10. 1. 2008 pro opožděnost.
Toto usnesení však bylo ke kasační stížnosti žalobkyně zrušeno rozsudkem rozšířeného senátu
Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 10. 2009, č. j. 4
Ads 39/2008 - 83, který dospěl k závěru, že žaloba byla podána včas, a to v důsledku
nesprávného poučení obsaženého v napadeném rozhodnutí žalované.
Krajský soud rozhodl po vrácení věci Nejvyšším správním soudem k dalšímu řízení o
věci tak, že prohlásil nicotnost napadeného rozhodnutí žalované. Dále uložil žalované povinnost
nahradit žalobkyni náklady řízení ve výši 19 280 Kč. Krajský soud se nejprve zabýval
charakteristikou disciplinárního řízení vedeného před Českou lékařskou komorou a dovodil, že toto
řízení je správním řízením ve smyslu ustanovení
§ 180 odst. 1 zákona č.
500/2004 Sb., správního řádu, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "správní řád“). Dále citoval ustanovení
§ 77 odst. 1,
2 správního řádu, kde je obsažena úprava
nicotnosti správního rozhodnutí. Poté se zabýval nejprve důvodností žalobního bodu č. 2), v němž
žalobkyně tvrdila, že Čestná rada ČLK neměla dostatek věcné příslušnosti k rozhodování o věci, neboť
ta byla dána Okresnímu sdružení stěžovatelky, konkrétně Čestné radě okresního sdružení. V napadeném
rozhodnutí navíc nebyl podle žalobkyně vyložen pojem "závažné“ porušení povinností. Krajský soud
citoval ustanovení § 13 a
§ 18 zákona č.
220/1991 Sb. a dovodil, že i kdyby bylo možno
žalobkyni přisvědčit v tom, že Čestná rada Komory nebyla příslušná rozhodovat o vytýkaném jednání
žalobkyně v prvním stupni, podle § 77 odst.
1 správního řádu nelze za nicotné považovat rozhodnutí, které bylo vydáno orgánem nadřízeným
věcně příslušnému správnímu orgánu. Na základě toho dospěl k názoru, že je-li čestná rada žalované
příslušná k rozhodnutí o opravném prostředku proti disciplinárnímu rozhodnutí čestné rady oblastního
sdružení stěžovatelky, je třeba uzavřít, že ve smyslu
§ 77 odst. 1 správního řádu je čestná
rada stěžovatelky nadřízeným orgánem čestných rad okresních sdružení stěžovatelky. Rozhodne-li pak o
věci namísto věcně příslušného správního orgánu orgán jemu nadřízený, jedná se o výslovnou zákonnou
výjimku z důvodů nicotnosti pro nedostatek věcné příslušnosti
(§ 77 odst. 1 správního řádu), a proto je
vyloučeno z tohoto důvodu nicotnost takového rozhodnutí prohlásit. Z uvedených důvodů krajský soud
neshledal žalobní bod č. 2) důvodný. Poté se krajský soud zabýval žalobním bodem č. 1), v němž
žalobkyně namítla, že napadené rozhodnutí stěžovatelky bylo vydáno jiným orgánem, než který k tomu
má dle zákona č. 220/1991 Sb. pravomoc a
působnost. Z obsahu správních spisů krajský soud zjistil, že napadené rozhodnutí bylo vydáno
tříčlenným senátem Čestné rady žalované. Krajský soud vyložil
§ 18 zák. č.
220/1991 Sb., podle něhož Čestná rada Komory
vykonává disciplinární pravomoc vůči všem členům komory a skládá se z 9 členů. Dále konstatoval, že
slovo "senát“ se v žádném z jeho tvarů v zák. č.
220/1991 Sb. vůbec nevyskytuje. Podle
§ 2 odst. 11 věty prvé a druhé
Stavovského předpisu žalované č. 4 - Disciplinárního řádu (dále jen "Disciplinární řád“) čestné rady
jednají v plénu nebo v tříčlenných senátech jmenovaných předsedou čestné rady. Čestná rada v plénu
analyzuje a vyhodnocuje své poznatky, předkládá doporučení ostatním orgánům komory a rozhoduje o
vhodném způsobu zveřejnění disciplinárních kauz. Dle
§ 12 odst. 1 disciplinárního řádu o
odvolání rozhoduje senát Čestné rady Komory určený předsedou čestné rady, přičemž Čestná rada
stěžovatelky může rovněž rozhodovat i v první instanci za podmínek
§ 13 odst. 1 disciplinárního řádu. Dle
§ 13 odst. 2 věty prvé disciplinárního
řádu senát Čestné rady Komory je tříčlenný, může být určen náhradník. Z citovaných ustanovení zákona
č. 220/1991 Sb. vyplývá, že zák. č.
220/1991 Sb. svěřuje rozhodování o
disciplinárních opatřeních na úrovni žalované jako celku Čestné radě žalované, která má 9 členů,
aniž by jakkoli upravoval jakékoli senáty tohoto orgánu. Oproti tomu disciplinární řád přijatý
žalovanou podle § 15 odst. 2 písm. a)
zák. č. 220/1991 Sb. vůbec nepředpokládá
rozhodování konkrétního případu "v plénu“ Čestné rady žalované (srov.
§ 2 odst. 11 větu druhou disciplinárního
řádu), ale toliko v tříčlenném senátu (§ 12
odst. 1, § 13 odst. 1,
2 disciplinárního řádu). Z těchto úvah
pro krajský soud vyplynulo, že nelze než přisvědčit žalobkyni v názoru, že disciplinární řád svěřuje
v rozporu s výslovným zněním zákona rozhodování o disciplinárních věcech na úrovni žalované jako
celku jinému orgánu, který není zákonem předvídán. Krajský soud se však s tímto odůvodněním
nespokojil a zkoumal, zda oprávnění určit orgán příslušný k projednání disciplinární věci jako
vnitřní věci samosprávné
korporace
nevyplývá z obecně závazného právního předpisu, zde ze zmocnění k
vydání Disciplinárního řádu obsaženého v § 15
odst. 2 písm. a) zák. č. 220/1991 Sb.
Vycházel z toho, že dle § 2 odst. 2 písm.
f) zák. č. 220/1991 Sb. komory jsou
oprávněny uplatňovat disciplinární pravomoc v rozsahu stanoveném tímto zákonem. Pokud může být
disciplinární pravomoc vůči členům žalované uplatňována žalovanou jen v rozsahu stanoveném zák. č.
220/1991 Sb., pak platí, že tak může činit jen
prostřednictvím orgánů, které jsou za tímto účelem zřízeny zákonem, a ne jinými. Na tomto místě lze
jen opakovaně konstatovat, že zákon č. 220/1991
Sb. v § 18 odst. 1 svěřuje
disciplinární pravomoc na úrovni žalované jako celku toliko Čestné radě žalované, přičemž slovo
"senát“, případně jiné označení zvláštního orgánu odlišného od 9-členné Čestné rady žalované, se
nikde v zákoně nevyskytuje. Proto se krajský soud zabýval dále otázkou, zda oprávnění určit orgán
příslušný k projednání disciplinární věci jako vnitřní věci samosprávné
korporace
nevyplývá z
ústavních předpisů. Nepřiklonil se však ani k tomuto závěru, neboť konstatoval, že Ústava České
republiky (č. 1/1993 Sb., ve znění pozdějších
předpisů), upravuje toliko otázky samosprávy územní, nikoli zájmové či profesní; Listina zaručuje
jen právo sdružovat se a navíc v čl. 4 odst. 1 výslovně stanoví, že povinnosti mohou být ukládány
toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod. Ústavní
předpisy se tak k otázce samosprávy zájmových a profesních veřejnoprávních korporací nevyjadřují.
Krajský soud proto dále zkoumal, zda oprávnění určit orgán příslušný k projednání disciplinární věci
jako vnitřní věci samosprávné
korporace
nevyplývá z povahy samosprávy jako takové. K tomu uvedl, že
samospráva je právu České republiky známa zejm. jako samospráva územních celků (obcí a krajů),
profesí (advokáti, notáři, soudní exekutoři, daňoví poradci aj.) a jako samospráva vysokých škol.
Všem zákonům svěřujícím jednotlivým korporacím samosprávu je však společné, že kogentně, tj. závazně
a bez možnosti odchylky, určují konkrétní orgány pravomocné v rámci takové samosprávy rozhodovat o
právech a povinnostech konkrétních osob. Příkladmo krajský soud uvedl orgány České advokátní komory
(§ 33 odst. 1,
§ 47 odst. 2 zák. č.
85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších
předpisů), České notářské komory (§ 49 odst.
1, § 41 odst. 2 zák. č.
358/1992 Sb., notářského řádu, ve znění
pozdějších předpisů), zastupitelstva obce (§
84 odst. 2 písm. m) zák. č. 128/2000
Sb., o obcích (obecního zřízení) a konečně děkana fakulty spolu s disciplinární komisí coby
poradním orgánem (§ 28 odst. 1,
§ 31 odst. 3 zák. č.
111/1998 Sb., o vysokých školách).
Z uvedených příkladů krajský soud dovodil, že oprávnění určit orgán příslušný k
projednání disciplinární věci jako vnitřní věci samosprávné
korporace
nevyplývá ani z povahy
samosprávy jako takové. Pokud vnitřní stavovský předpis České lékařské komory určuje k rozhodování v
disciplinárních věcech lékařů na úrovni této komory jako celku pravomoc tříčlenného senátu
vytvořeného ze členů devítičlenné Čestné rady České lékařské komory, je tato úprava v rozporu s
výslovným zněním § 18 odst. 1,
2 zák. č.
220/1991 Sb., a proto neplatná. Rozhodnutí
vydaná v disciplinární věci lékaře takovým tříčlenným senátem jsou proto vydána orgánem, který k
takovému rozhodnutí není věcně příslušný, a proto jsou veškerá taková rozhodnutí podle
§ 77 odst. 1 správního řádu nicotná.
Krajský soud na základě shora uvedených úvah a závěrů pro důvodnost žalobního bodu
1) vyslovil nicotnost napadeného rozhodnutí, aniž se mu přitom otevřel prostor pro přezkoumání
zákonnosti napadeného rozhodnutí či bezvadnosti řízení, které jeho vydání předcházelo.
V kasační stížnosti stěžovatelka napadla nesprávné posouzení právní otázky soudem v
předcházejícím řízení (§ 103 odst. 1 písm.
a) zákona č. 150/2002 Sb., soudního
řádu správního, ve znění pozdějších předpisů - dále jen "s. ř. s.“). Odmítla právní názor krajského
soudu obsažený v odůvodnění napadeného rozsudku, že tříčlenný senát Čestné rady stěžovatelky nebyl
příslušný ve věci rozhodovat z důvodu rozporu s ustanovením
§ 18 zákona č.
220/1991 Sb., podle něhož má její Čestná rada
devět členů a existenci senátů zákon nepředpokládá. Tento zákon ani jiný právní předpis nestanoví
Čestné radě stěžovatelky povinnost rozhodovat vždy v plénu všemi devíti členy. Pokud jde o
§ 18 odst. 2 věta první zákona č.
220/1991 Sb., to pouze určuje počet členů
disciplinárního orgánu - Čestné rady stěžovatelky. V žádném případě z něho nelze usuzovat, že určení
počtu členů orgánu znamená také povinnost vždy v tomto počtu rozhodovat či snad nemožnost
procesně-právní úpravy disciplinárního řízení podzákonným vnitřním předpisem, zvláště, když je k
tomuto stěžovatelka zákonem výslovně zmocněna. Pokud by měl platit názor krajského soudu, pak si lze
jen stěží představit jeho aplikaci u orgánů, jejichž počet členů zákon č.
220/1991 Sb. neurčuje pevným počtem, nýbrž
např. rozmezím (stěžovatelka příkladmo uvedla §
12 odst. 2, § 14 odst. 1,
§ 16 odst. 2 či
§ 19 odst. 1 tohoto zákona), anebo není
dáno ani početní rozmezí a počet členů je určen podle klíče stanoveného vnitřním předpisem.
Stěžovatelka dále namítla, že procesní postup při disciplinárním řízení v rámci Komory není tímto
zákonem ani jiným obecně závazným právním předpisem upraven, a proto je podle jejího názoru třeba
vycházet z jejích kompetencí zakotvených v § 2
odst. 1 písm. a), § 2 odst. 2 písm.
e), f), a i) a § 15 odst. 2 písm.
a) zákona č. 220/1991 Sb., které ji,
podle jejího názoru, jednoznačně zmocňují k vlastní procesněprávní úpravě disciplinárního řízení
vnitřním stavovským předpisem, jímž je v tomto případě Disciplinární řád stěžovatelky. Rozhodování v
tříčlenném senátu proběhlo zcela v souladu s ustanovením § 13 odst. 2 tohoto disciplinárního řádu a
nemůže tedy být důvodem krajským soudem tvrzené nicotnosti právního aktu. Navíc až dosud byla tato
praxe rozhodování Čestné rady stěžovatelky běžnou praxí. Pokud by šlo o nicotná rozhodnutí vydaná k
tomu nepříslušným orgánem stěžovatelky, musely by jak krajský soud, tak i Nejvyšší správní soud tuto
skutečnost z úřední povinnosti zjistit a konstatovat již podstatně dříve, neboť ze všech těchto
soudy přezkoumávaných rozhodnutí bylo vždy jasně patrné, že byly vydány senátem Čestné rady
stěžovatelky, nikoliv plénem tohoto orgánu. Lze konstatovat, že disciplinární praxe v dané formě,
kdy rozhodují senáty Čestné rady, a nikoliv plénum Čestné rady, probíhá prakticky od založení Komory
jako takové, tedy po dobu cca 18 let, a pokud by bylo akceptováno stanovisko krajského soudu, byly
by vlastně všechny dosud vydané disciplinární akty Komory akty nicotnými, a to včetně těch, které
byly přezkoumávány krajským soudem i Nejvyšším správním soudem, aniž byla jejich nicotnost
konstatována. Z uvedených důvodů stěžovatelka požádala o zrušení napadeného rozsudku a vrácení věci
tomuto soudu k novému projednání a rozhodnutí.
Ve vyjádření ke kasační stížnosti žalobkyně uvedla, že považuje právní názor
krajského soudu za věcně správný a jeho odůvodnění za velmi přesvědčivé a vyčerpávající. Poukázala
především na to, že pravomoc rozhodovat o disciplinárních deliktech svých členů byla na stěžovatelku
přenesena státem, a to na konkrétní zákonem určený orgán, tj. Čestnou radu Komory. Řízení o
disciplinárních deliktech se svým obsahem blíží nepochybně řízení trestnímu, a proto musí mít svá
přesná pravidla, a to včetně jasného označení orgánu, který je oprávněn disciplinární řízení vést a
v rámci vedeného řízení pak vynášet rozhodnutí. Jelikož zákon nestanoví, že by si Čestná rada Komory
mohla zřizovat senáty, a proto rozhodnutí musí vydat Čestná rada Komory jako celek v devítičlenném
složení, a nikoliv "nějaký její senát“. Jiný postup je v rozporu s
čl. 2 odst. 2 Listiny. Výklad zastávaný
stěžovatelkou totiž umožňuje, aby Čestná rada Komory rozhodovala případně ve složení jediného člena,
pokud by byl takto stavovský předpis koncipován. Stěžovatelka je sice oprávněna vydat jako jeden ze
svých předpisů i tzv. disciplinární řád, ale tento musí být v souladu se zákonem, což znamená, že
pokud zákon zcela jasně stanoví, že disciplinárním orgánem Komory je Čestná rada, která má podle
zákona devět členů, pak žádný předpis vydaný Komorou se od tohoto ustanovení nemůže odchýlit. Z
ustanovení § 2 odst. 2 písm. f) citovaného zákona pak jasně plyne, že disciplinární pravomoc je
možno uplatňovat pouze v rozsahu stanoveném zákonem. Argumentace stěžovatelky, že tímto způsobem
postupuje již 18 let (od svého založení), podle žalobkyně nemůže její postup nijak ospravedlnit a
nemůže ani vést k závěru, že se tento nezákonný postup stal postupem zákonným. Žalobkyně navrhla
zamítnutí kasační stížnosti a uložení povinnosti žalované zaplatit žalobkyni náhradu nákladů řízení
o kasační stížnosti ve výši 2880 Kč, a to do třiceti dnů od právní moci rozsudku k rukám jejího
právního zástupce.
Ze správního spisu Nejvyšší správní soud zjistil následující skutečnosti:
Stížnost na žalobkyni byla podána MUDr. L. N. dne 25. 6. 2004. O zahájení
disciplinárního řízení rozhodla revizní komise Okresního sdružení Komory dne 20. 9. 2004, avšak toto
rozhodnutí bylo zrušeno rozhodnutím Čestné rady Komory ze dne 9. 9. 2006, jímž byla věc vrácena
revizní komisi Okresního sdružení Komory k novému projednání. Následně revizní komise Okresního
sdružení Komory podala dne 15. 11. 2006 v souladu s ustanovením
§ 7 odst. 4 písm. a) disciplinárního
řádu návrh na zahájení disciplinárního řízení proti žalobkyni pro porušení povinnosti vykonávat
lékařské povolání odborně, v souladu s etikou a způsobem stanoveným zákony, stavovskými předpisy a
závaznými stanovisky Komory dle ustanovení § 9
odst. 2 písm. a) zákona č. 220/1991 Sb.
a § 7 odst. 2 písm. a) organizačního řádu Komory. Následně Čestná rada Komory rozhodla ve tříčlenném
senátu napadeným rozhodnutím ze dne 14. 4. 2007, jímž žalobkyni vyloučila z České lékařské
komory.
Nejvyšší správní soud posoudil důvodnost kasační stížnosti v mezích jejího rozsahu
a uplatněných důvodů; zkoumal při tom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž by musel
přihlédnout z úřední povinnosti (§ 109 odst.
2 a 3 s. ř. s.). Nejvyšší správní
soud dospěl k závěru, že kasační stížnost
je důvodná
.
Meritum věci spočívá v posouzení rozhodovacího důvodu napadeného rozsudku, kterým
krajský soud prohlásil nicotnost napadeného rozhodnutí stěžovatelky. Krajský soud v napadeném
rozsudku k žalobní námitce posuzoval, zda senát Čestné rady Komory, který vydal napadené rozhodnutí
stěžovatelky, byl k vydání tohoto rozhodnutí věcně příslušný. Dospěl k závěru, že nikoliv, neboť
zákon č. 220/1991 Sb. svěřuje rozhodování o
disciplinárních opatřeních vůči členům Komory za závažné porušení povinností člena komory uvedených
v § 9 odst. 2 písm. a) zákona pouze Čestné radě Komory jako celku. Delegaci této pravomoci podle
krajského soudu neumožňuje ani právo na samosprávu. Nejvyšší správní soud tedy v rámci uplatněných
kasačních důvodů posuzoval, zda napadené rozhodnutí stěžovatelky bylo skutečně vydáno věcně
nepříslušným správním orgánem a zda z tohoto důvodu bylo od samého počátku nicotné.
Podle ustanovení § 76 odst.
2 s. ř. s. platí, že pokud soud zjistí, že rozhodnutí trpí takovými vadami, které vyvolávají
jeho nicotnost, vysloví rozsudkem tuto nicotnost i bez návrhu. Samotný pojem nicotnost pojednává
teorie správního práva tak, že se jedná o
"takové vady rozhodnutí, které vzhledem ke své
povaze a závažnosti představují překážku nastoupení uvažovaných právních účinků …, a proto také v
jejich důsledku nelze ani hovořit o tom, že se jedná o správní akt, resp. že došlo ke vzniku
správního aktu. V takových případech jde o právně nerelevantní výsledek jednání určitého správního
orgánu“.
(k tomu blíže Průcha, P. Správní právo. Obecná část. 7., doplněné a aktualizované
vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 369.) Nicotný správní akt je tedy správní akt trpící
natolik závažnou vadou, že je nutno jej považovat za "paakt“ či též "právní nullum“. K problematice
nicotnosti správních rozhodnutí se již dříve Nejvyšší správní soud vyjádřil ve své judikatuře, z níž
lze připomenout zejména rozsudek ze dne 30. 9. 2003, č. j.
6 A 82/2000 - 43, přístupný na www.nssoud.cz,
jakož i Ústavní soud ČR (k tomu blíže např. nález ze dne 10. 10. 2002, sp. zn.
III. ÚS 728/01, přístupný na
http:\\nalus.usoud.cz).
Problematika nicotnosti správních rozhodnutí je s účinností od 1. 1. 2006 upravena
správním řádem v ustanovení § 77 a
§ 78 (podle
§ 182 správního řádu se jeho ustanovení o
nicotnosti použijí pro úkony správních orgánů učiněné po účinnosti tohoto zákona). Zde je uvedena i
legální definice nicotnosti, která je založena na myšlence určité kategorizace důvodů nicotnosti, a
to i se zřetelem k orgánu kompetentnímu k jejímu deklaratornímu prohlášení či vyslovení (viz k tomu
Vedral, J. Správní řád. Komentář. Praha: Bova Polygon, Praha, 2006, s. 453). Podle ustanovení
§ 77 odst. 1 správního řádu je nicotné
rozhodnutí, k jehož vydání nebyl správní orgán
; to neplatí, pokud je vydal správní orgán nadřízený věcně příslušnému
správnímu orgánu. Nicotnost z tohoto důvodu zjišťuje a rozhodnutím prohlašuje správní orgán
nadřízený správnímu orgánu, který nicotné rozhodnutí vydal. Dalšími důvody nicotnosti jsou podle
ustanovení § 77 odst. 2 správního řádu i
takové vady rozhodnutí, jež je činí zjevně vnitřně rozporným nebo právně či fakticky
neuskutečnitelným, anebo jiné vady, pro něž je nelze vůbec považovat za rozhodnutí správního orgánu.
Nicotnost z těchto důvodů vyslovuje soud podle soudního řádu správního.
Jakkoliv má být nicotnost správního rozhodnutí z důvodu absolutní věcné
nepříslušnosti k vydání rozhodnutí řešena v prvé řadě již ve správním řízení, správní soudy k ní
samozřejmě musí v intencích § 78 odst. 2
a 3 s. ř. s. přihlížet
ex offo
, stejně
jako k nicotnosti dané vnitřní rozporností, právní či faktickou neuskutečnitelností správního
rozhodnutí a dalšími vadami vylučujícími kvalifikaci správního aktu jako rozhodnutí.
V posuzované věci se dle právního názoru zastávaného krajským soudem zjevně mělo
jednat o nicotnost rozhodnutí stěžovatelky z důvodu nedostatku věcné příslušnosti k vydání
rozhodnutí podle ustanovení § 77 odst. 1
správního řádu. Jak dovozuje k pojmu věcné příslušnosti doktrína, věcná příslušnost
vyjadřuje
"vztah určitého správního orgánu k předmětu daného řízení. určuje, která kategorie správních orgánů
a v rámci kategorie též orgán kterého stupně je oprávněn a povinen provádět určitý druh správního
řízení... Pokud existuje v rámci vnitřně strukturovaných správních úřadů nebo právnických osob více
správních orgánů, je třeba též určit, který z těchto více orgánů bude rozhodovat. Jedná se o
zvláštní případ určení věcné příslušnosti, který se označuje též jako tzv. příslušnost
funkční“
(viz Hendrych, D. a kol. Správní právo. Obecná část. 5. rozšířené vydání. Praha:
C. H. Beck, 2003, s. 324 - 325)
.
Věcná příslušnost správních orgánů k vydávání
konkrétních správních aktů je primárně stanovena složkovými předpisy správního práva (tzn. jeho
zvláštní části). V souladu s ustanovením čl. 2
odst. 2 Listiny je i správní rozhodování jako jedna z forem výkonu veřejné moci ovládáno
zásadou zákonnosti, což znamená, že je lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených
zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví. Jde-li zároveň o ukládání povinností prostřednictvím
správního rozhodování, pak v souladu s čl. 4
odst. 2 Listiny mohou být tyto povinnosti ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a
jen při zachování základních práv a svobod. Z těchto ústavních pramenů práva vyplývá základní rámec,
v němž se musí správní orgán při výkonu své rozhodovací pravomoci pohybovat, a to povinnost
vykonávat svou pravomoc pouze tam, kde to zákon výslovně umožňuje a takové mocenské oprávnění mu
přiznává. Přináležitost určitého rozhodovacího oprávnění určitému typu (kategorii) správního orgánu
v určitém procesněprávním vztahu znamená zároveň i věcnou příslušnost takového správního orgánu k
rozhodování věci. Od tohoto kruciálního právního vztahu správního orgánu je třeba odlišit výše
uvedenou funkční příslušnost. Jakkoliv ji lze považovat za relativně samostatnou složku věcné
příslušnosti, nelze s jejím nedostatkem spojovat vždy tytéž právní následky, jako s nedostatkem
samotné věcné příslušnosti ve výše vymezeném smyslu. Obdobně tento rozdíl reflektuje i samotný
správní řád, který nespojuje nicotnost správního rozhodnutí se situacemi, v nichž je rozhodnutí
vydáno nadřízeným orgánem (zejména v případech
atrakce
či opatření proti nečinnosti), ani se
situacemi, pokud by rozhodnutí bylo vydáno správním orgánem, ale nikoliv oprávněnou úřední osobou
(viz k tomu např. ze dne 27. 10. 2004, č. j. 3 Azs
277/2004 - 70, dále také ze dne 13. 11. 2003, č. j.
2 A 1146/2002 - 59, přístupné na
www.nssoud.cz).
Podle ustanovení § 2 odst. 2
písm. f)
zákona č. 220/1991 Sb. je stěžovatelka
oprávněna uplatňovat disciplinární pravomoc v rozsahu stanoveném tímto zákonem. Výkon disciplinární
pravomoci je dále vymezen v ustanovení § 13
téhož zákona, které zakládá věcnou příslušnost Čestné rady okresního sdružení Komory k výkonu
disciplinární pravomoci vůči členům okresního sdružení s tím, že může ukládat jako disciplinární
opatření pouze méně závažné druhy sankcí (důtku, pokutu v rozmezí od 2000 do 20 000 Kč), a dále v
ustanovení § 18 téhož zákona, které zakládá
univerzální pravomoc Čestné rady Komory vůči všem členům Komory. Přitom může Čestná rada Komory
uložit za
"
závažné
porušení povinností člena komory uvedených v § 9 odst. 2
písm. a) zákona jako disciplinární opatření a) pokutu od 3000 do 30 000 Kč, b) podmíněné vyloučení z
komory, c) vyloučení z komory“.
Citovaný zákon dále stanoví, že Čestná rada komory má 9
členů. Volí ze svých členů předsedu a místopředsedu. Členem čestné rady komory nemůže být člen
jiného orgánu komory. Výkladem uvedených ustanovení lze dospět k jednoznačnému závěru, že zákon č.
220/1991 Sb. zakládá pro výkon disciplinární
pravomoci Komory dělenou věcnou příslušnost mezi dva její orgány: Čestnou radu okresního sdružení
Komory a Čestnou radu Komory, která je v prvním stupni věcně příslušná k projednání disciplinárního
deliktu v rozsahu závažných porušení povinností uvedených v ustanovení
§ 9 odst. 2 písm. a) zákona č.
220/1991 Sb. (tj. porušení povinnosti
vykonávat své povolání odborně, v souladu s jeho etikou a způsobem stanoveným zákony).
Z toho plyne, že zákonné vymezení věcné příslušnosti orgánů Komory k výkonu
disciplinární pravomoci skutečně nepočítá s orgánem typu "senát“ Čestné rady Komory, který v
posuzované věci vydal napadené rozhodnutí stěžovatelky. Tento orgán Komory (resp. její Čestné rady)
je upraven pouze v disciplinárním řádu Komory (tzn. stavovském předpisu č. 4 účinném od 1. 1. 2001),
konkrétně v ustanovení § 13 tohoto
vnitřního předpisu. Ustanovení § 13 odst.
2 disciplinárního řádu stanoví, že
"senát čestné rady komory je tříčlenný, může být
určen náhradník. O složení senátu rozhoduje předseda čestné rady komory
“. Komora je ze
zákona oprávněna prostřednictvím sjezdu delegátů vydávat svůj disciplinární řád
(§ 15 odst. 2 písm. a) zákona č.
220/1991 Sb.). Podstatné však je, že tento
zákon v žádném ze svých ustanovení neuvádí, v jakém poměru je tento vnitřní předpis k zákonné úpravě
disciplinárního řízení, resp. co má být jeho obsahema jaká ustanovení zákona má disciplinární řád
provádět. Věcná působnost disciplinárního řádu byla tedy zákonem č.
220/1991 Sb. poměrně nedostatečně vymezena,
pročež je otázkou, do jaké míry se tento vnitřní předpis při úpravě procesních pravidel
disciplinárního řízení pohybuje
secundum legem
a do jaké míry jsou jeho pravidla
praeter legem
či
dokonce
contra legem
.[1] Nejvyššímu správnímu soudu však nepřísluší na tomto místě a v tomto řízení
pravomoc přezkoumávat zákonnost vnitřního předpisu Komory v abstraktním slova smyslu, přísluší mu
pouze zkoumat soulad aplikace konkrétních pravidel tohoto předpisu se zákonným rámcem
disciplinárního řízení upraveným v zákoně č. 220/1991
Sb.
Ze zákona č. 220/1991 Sb.
tedy nevyplývá, že by zákonodárce zamýšlel svěřit Komoře oprávnění dotvářet svým prováděcím
předpisem věcnou a funkční příslušnost orgánů Komory, kterým zákon svěřuje pravomoc rozhodovat o
disciplinárních opatřeních. Z této právní úvahy tedy vyplývá, že žalobkyni lze dát za pravdu v tom
směru, že zákon neupravuje "senát“ Čestné rady Komory a nesvěřuje mu
eo ipso
ani výkon žádných
veřejněmocenských oprávnění. Pokud je takový orgán Komory vytvořen pouze na základě disciplinárního
řádu Komory coby vnitřního předpisu, pak v tomto rozsahu jde disciplinární řád nad rámec zákona
(
praeter legem
). Pokud stěžovatelka rozhodovala v posuzované věci tímto orgánem ("senátem Čestné
rady Komory“), ačkoliv měla rozhodovat Čestnou radou Komory, pak byl její postup zjevně
nezákonný.
Nejvyšší správní soud dále vážil, zda se jedná o natolik zásadní nedostatek věcné
příslušnosti, který by naplňoval podmínky ustanovení
§ 77 odst. 1 správního řádu a byl tak
podřaditelný pod pojem "absolutní věcné nepříslušnosti“, jež by způsobovala nicotnost napadeného
rozhodnutí, kterou vyslovil v napadeném rozsudku krajský soud. Dospěl k závěru, že o takový fatální
nedostatek věcné příslušnosti se nejednalo, a to z následujících důvodů.
Jak již Nejvyšší správní soud dříve judikoval, ne každý nedostatek správního
rozhodnutí či dokonce samotného složení správního orgánu, který rozhodnutí vydal, způsobuje
nicotnost takového rozhodnutí. V rozsudku ze dne 16. 2. 2006, č. j.
6 Ads 2/2005 - 95 (přístupný na www.nssoud.cz),
kde sice správní rozhodnutí bylo vydáno orgánem věcně i funkčně příslušným, Nejvyšší správní soud
dospěl k závěru, že nicotnost nezpůsobuje, pokud správní rozhodnutí vydá organizační útvar správního
orgánu příslušný podle interních předpisů k řešení takové věci a pokud je písemné vyhotovení
rozhodnutí označeno v hlavičce správním orgánem i jeho příslušným útvarem. Citovaný rozsudek
zdejšího soudu vychází z logiky, že vnitřním předpisem nelze v souladu s ústavním rámcem výkonu
veřejné moci delegovat pravomoc správního orgánu, nicméně lze jím strukturovat jednotlivé
organizační útvary správních orgánů z hlediska funkční příslušnosti, jejichž věcná příslušnost k
rozhodování určitého druhu věcí je dána zákonem. Tento právní názor lze vztáhnout i na strukturu a
fungování orgánů samosprávných korporací územního i zájmového (profesního) charakteru. Analogicky
lze poukázat na obdobnou úpravu u územních samosprávných celků (obcí a krajů) vykonávajících rovněž
rozhodovací pravomoc ve strukturované působnosti (samostatné a přenesené). Jak zákon č.
128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších
předpisů, tak i zákon č. 129/2000 Sb., o
krajích, ve znění pozdějších předpisů, zřizují obecní (resp. krajský) úřad jako jeden z orgánů obce
(kraje), přičemž zvláštní zákony svěřují těmto orgánům rozhodovací pravomoci v konkrétních oblastech
veřejné správy. Ustanovení § 109 odst. 2
zákona o obcích a ustanovení § 68 odst. 2
zákona o krajích výslovně umožňují další organizační členění obecního a krajského úřadu, s nímž
výslovně zákony počítají, avšak které se ovšem již děje cestou vnitřních předpisů, konkrétně
usnesením rady obce o zřízení odborů obecního úřadu a jejich oddělení, resp. vydáním organizačního
řádu krajského úřadu jeho ředitelem (§ 69 odst.
2 písm. f)
zákona o krajích). Dalšími příklady obdobné úpravy přímo z prostředí jiných profesních komor lze
najít např. u orgánů České advokátní komory, jejichž struktura může být dle zákonného vymezení a na
základě zákonného zmocnění dále dotvářena organizačním řádem
(§ 49 odst. 2 zákona č.
85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších
předpisů), dále u České komory autorizovaných inženýrů a techniků a Česká komora architektů
(§ 30 zákona č.
360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných
architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění
pozdějších předpisů), u Komory patentových zástupců České republiky
(§ 63 odst. 2 zákona č.
417/2004 Sb., o patentových zástupcích a o
změně zákona o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví, ve znění pozdějších předpisů).
Z tohoto stručného srovnání právní úpravy organizační struktury jiných
samosprávných korporací je zřejmé, že vnitřním předpisem takové samosprávné
korporace
v zásadě může
být blíže stanovena struktura zákonem předpokládaných správních orgánů nadaných rozhodovací
pravomocí, a to na základě zákonného zmocnění, které citované zákony obsahují a které umožňuje
samosprávným korporacím stanovit si tuto bližší úpravu vlastními vnitřními (v případě profesních
korporací tzv. stavovskými) předpisy. Zákon č.
220/1991 Sb. tak ovšem nečiní ani obecně pro
všechny orgány Komory, ani speciálně pro orgány Komory příslušné k vedení disciplinárního řízení;
obsahuje pouze opravňující normu k vydání organizačního a disciplinárního řádu jako stavovských
předpisů Komory a na straně druhé povinnost jejích členů tyto předpisy dodržovat (§ 15 odst. 2 písm.
a), § 9 odst. 2 písm. b) tohoto zákona). Z tohoto "mlčení zákonodárce“ je třeba v souladu s
citovaným ustanovením čl. 2 odst. 2
Listiny (který umožňuje delegovat výkon veřejné moci pouze výslovně, a nikoliv tacitně) dovodit per
argumentum a contrario
, že pokud zákon výslovně nezmocnil Komoru k určení dalšího organizačního
členění jejích orgánů příslušných k vedení disciplinárního řízení (tzn. k vymezení jmenovitých
funkčních organizačních útvarů těchto orgánů), pak se z hlediska rozměru funkční příslušnosti těchto
orgánů jedná o vadu jejich složení. Kromě toho, v samotném organizačním řádu Komory (stavovském
předpisu č. 1 účinném od 1. 11. 2000) navíc není stran existence nějakého dalšího funkčního členění
Čestné rady Komory ani zmínka, tento vnitřní předpis orgán typu "senát“ nezná. Existence senátu
Čestné rady Komory jako určitého jejího "útvaru“ se tedy opírá pouze o citované ustanovení § 13
odst. 2 disciplinárního řádu, a jelikož zákonodárce Komoru výslovně nezmocnil k provedení dalšího
vnitřního členění jejích zákonem stanovených orgánů, nelze než uzavřít, že senát Čestné rady Komory
jako samostatný správní orgán
sui generis
nemá žádný právní základ a jedná se tedy o právně
samostatně neexistující funkční útvar Čestné rady Komory (k charakteristice senátu jako orgánu
Komory
sui generis
viz obdobně rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 6. 1. 2005, č. j.
6 As 36/2003 - 115, přístupný na www.nssoud.cz),
a rozhodování "senátu“ Čestné rady Komory je tak nutno vnímat jako rozhodování Čestné rady Komory,
avšak v nedostatečném obsazení či nesprávném složení.
Z výše uvedených premis Nejvyšší správní soud dovodil v posuzované věci tento
právní závěr: Krajský soud dospěl k nesprávnému právnímu názoru, pokud dovodil, že napadené
rozhodnutí stěžovatelky je nicotné, neboť je "toliko“ nezákonné. Toto rozhodnutí bylo bez
jakýchkoliv pochybností vydáno Čestnou radou Komory, která je k jeho vydání věcně příslušná dle
ustanovení § 18 odst. 1 a
3 zákona č.
220/1991 Sb., avšak v takovém složení jejích
členů, které neodpovídá zákonné úpravě (devět členů). K odlišné funkční úpravě složení své Čestné
rady pro účely ukládání disciplinárních opatření však Komora nebyla zákonem oprávněna, tzn. nebyla
oprávněna zřídit tříčlenné senáty upravené v §
13 odst. 2 disciplinárního řádu Komory. Nešlo tedy - jak nesprávně uzavřel krajský soud - o
"jiný orgán“, který k takovému rozhodnutí není věcně příslušný, nýbrž o věcně příslušný orgán, který
rozhodoval v nedostatečném (tj. pouze tříčlenném) složení. Takový nedostatek příslušnosti správního
orgánu neznamená, že by správní orgán nebyl
věcně příslušný (jak to vyžaduje § 77 odst.
1 správního řádu), ale znamená zásadní vadu funkční příslušnosti správního orgánu spočívající
v nesprávném složení způsobující nezákonnost napadeného rozhodnutí.
Nad rámec potřebného odůvodnění Nejvyšší správní soud považuje za vhodné
podotknout, že nezákonnost (na rozdíl od "nicotnosti“) není vadou, k níž by soud přihlížel
ex offo
,
aniž by tato byla vůči napadenému rozhodnutí namítnuta
(§ 76 odst. 2,
§ 78,
§ 103 odst. 1 písm. a) s. ř. s.).
Pokud tedy již dříve soudy v obdobných věcech k uvedené procesní vadě rozhodnutí Čestné rady Komory
(rozhodování "senátem“, nikoliv Čestnou radou jako celkem) nepřihlédly, bylo tomu tak proto, že to
žalobci nenamítali, resp. v případě řízení o kasační stížnosti byla stěžovatelkou Komora, takže
taková námitka z její strany logicky nepřipadla v úvahu (k tomu viz např. rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 13. 3. 2010, č. j. 4 Ads 99/2009
- 64, přístupný na www.nssoud.cz). V nyní posuzované věci se však žalobkyně předmětné vady v
žalobě výslovně dovolávala.
Jak Nejvyšší správní soud výše uzavřel, napadené rozhodnutí v posuzované věci, a
tím pádem ani jiná rozhodnutí vydaná senátem Čestné rady Komory, nejsou nicotná, a soudy také nebyly
povinny rušit je z úřední povinnosti bez příslušné námitky účastníka pro nezákonnost. Konec konců je
třeba také připomenout, že obdobně problematické rozhodnutí o disciplinárním opatření posuzoval i
Ústavní soud v nálezu ze dne 16. 4. 2003, sp. zn. I. ÚS 181/2001, v němž se jednalo o rozhodnutí
senátu Čestné rady Komory veterinárních lékařů České republiky ze dne 20. 1. 2001 o uložení
písemného napomenutí a uložení povinnosti k náhradě nákladů disciplinárního řízení, kdy stěžovatel
taktéž nenamítal, že nesprávně rozhodoval namísto Čestné rady Komory toliko její senát. Ústavní soud
toto rozhodnutí shledal protiústavním, protože ukládalo stěžovateli další sankce (náhradu nákladů
řízení) a dále nesplňovalo základní náležitosti správního rozhodnutí, především řádné odůvodnění. K
datu vydání tohoto správního rozhodnutí, ani k datu vydání citovaného nálezu Ústavního soudu, zákon
č. 381/1991 Sb., o Komoře veterinárních lékařů
České republiky, ve znění účinném do 26. 5. 2004, rovněž neobsahoval zmocnění Komory veterinárních
lékařů k bližší úpravě organizačního členění orgánů této Komory (konkrétně Čestné rady), ani
zmocňující normu definující blíže obsah disciplinárního řádu, v němž tyto senáty byly upraveny (v
zásadě obdobně jako v případě České lékařské komory).[2] Jednalo se tedy o srovnatelný případ vady
složení správního orgánu samosprávné profesní
korporace
jako v nyní posuzované věci, a přesto
Ústavní soud toto rozhodnutí z uvedeného důvodu, při absenci takového návrhu stěžovatele, ani
nezrušil, a dokonce ani nevytkl nesprávné složení Čestné rady Komory veterinárních lékařů při jeho
vydání, a ani je neprohlásil za nicotné. Ve vztahu k této úpravě je však třeba pro úplnost
poznamenat, že pozdější novelou citovaného zákona č.
318/2004 Sb. bylo do jeho ustanovení
§ 18 odst. 3 začleněno výslovné pravidlo
svěřující kompetenci k rozhodování o odvolání tříčlennému senátu Čestné rady Komory veterinárních
lékařů. Zákon č. 220/1991 Sb. však ani takto,
ani jinak podobně, novelizován nebyl.
I citovaný nález Ústavního soudu tak podle Nejvyššího správního soudu potvrzuje, že
posuzovaný nedostatek funkční příslušnosti správního orgánu nenaplňuje pojmové znaky nicotnosti, jak
je v současné platné a účinné právní úpravě vymezen ustanovením
§ 77 odst. 1 správního řádu.
Z výše uvedených důvodů tedy Nejvyšší správní soud zrušil napadený rozsudek
krajského soudu a vrátil mu věc k dalšímu řízení. V něm je krajský soud vázán právním názorem
obsaženým v tomto rozsudku (§ 110 odst.
3 s. ř. s.), tj., že předmětné rozhodnutí stěžovatelky není nicotné, ale je nezákonné. V
novém rozhodnutí krajský soud rozhodne i o náhradě nákladů řízení o předmětné kasační stížnosti
(§ 110 odst. 2 s. ř. s.).
V Brně dne 21. července 2010
JUDr. Petr Průcha předseda senátu