(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 11. 2009, čj.
5 Afs 53/2009-63)
Prejudikatura: č. 1184/2007 Sb. NSS.
Věc: Společnost s ručením omezeným HAWK REAL proti Finančnímu ředitelství pro hlavní
město Prahu o úrok z přeplatku na dani z přidané hodnoty, o kasační stížnosti
žalovaného.
Žalobkyně podala dne 25. 10. 2004 daňové přiznání k dani z přidané hodnoty za třetí čtvrtletí
2004 a v souladu s ním jí byla vyměřena daňová povinnost ve výši 3 366 209 Kč. Poté zjistila, že
nesprávně uplatnila u uskutečněných zdanitelných plnění (prodej bytů) základní sazbu namísto sazby
snížené. Proto dne 15. 11. 2004 podala dodatečné daňové přiznání, ve kterém uvedla daňovou povinnost
nižší o 2 682 555 Kč. Toto podání bylo posouzeno jako odvolání proti řádnému vyměření daňové
povinnosti. Dne 2. 2. 2005 žalovaný toto odvolání zamítl. Městský soud v Praze zrušil rozhodnutí
žalovaného rozsudkem ze dne 2. 11. 2007, přičemž v odůvodnění konstatoval, že správce daně vznik
přeplatku nezavinil, neboť přeplatek vznikl zaviněním, resp. samotným jednáním žalobkyně (podáním
daňového přiznání, ve kterém si sama chybně uvedla daň). Soud v odůvodnění dále přiznal, že v tomto
konkrétním případě sice rozhodl ve prospěch žalobkyně, ale platnost jeho rozhodnutí nemůže být
obecná. Dne 11. 1. 2008 bylo na základě tohoto rozsudku vydáno rozhodnutí, kterým byla stanovena
žalobkyni daň ve výši, jakou požadovala v dodatečném daňovém přiznání, tj. ve výši 683 654 Kč. Dne
30. 1. 2008 byla žalobkyni vrácena částka přeplatku ve výši 2 682 555 Kč.
Dne 1. 2. 2008 žalobkyně požádala o přiznání úroku ze zaviněného přeplatku, tuto však žalovaný
zamítl svým rozhodnutím ze dne 20. 8. 2008.
Žalobkyně podala proti posledně uvedenému rozhodnutí žalobu k Městskému soudu v Praze. Ten
rozsudkem ze dne 31. 3. 2009 zrušil rozhodnutí žalovaného a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Žalovaný (stěžovatel) proti posledně uvedenému rozsudku podal kasační stížnost, v níž uplatnil
důvody podle § 103 odst. 1
písm. a) a písm. d) s.
ř. s. Stěžovatel se domnívá, že rozsudek městského soudu je nepřezkoumatelný z důvodu
nesrozumitelnosti a nedostatků důvodů rozhodnutí. Současně je rozsudek nezákonný, neboť byla
nesprávně posouzena otázka, která již byla řešena jiným rozhodnutím. Stěžovatel se neztotožňuje s
názorem městského soudu, který odkázal na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 1. 2007,
čj. 7 Afs 140/2005-55, č. 1184/2007 Sb. NSS, podle
něhož ke vzniku nároku na úrok z přeplatku postačí, pokud po vyměření daně nebo po jejím dodatečném
vyměření bude toto rozhodnutí zrušeno. Podle názoru Nejvyššího správního soudu vyjádřeného v
uvedeném rozhodnutí správce daně zaviní přeplatek vždy, kdy jeho rozhodnutím byla vyměřena daň v
nesprávné vyšší částce. Tento názor byl aplikován i na projednávaný případ. Stěžovatel však trvá na
tom, že v daném případě postupoval v souladu se zákonem. Podle
§ 49 odst. 2 zákona o dani z
přidané hodnoty, pokud plátce zjistí po vyměření daně, že uskutečnil plnění nebo přijal
platbu, přičemž u tohoto plnění uplatnil jinou než platnou sníženou nebo základní sazbu daně nebo
osvobození od daně a zvýšil tím daňovou povinnost, nelze opravu daně a výše daně provést. Proto
správce daně snížení daně neuznal. Podle názoru vysloveném ve výše citovaném rozsudku městského
soudu ze dne 2. 11. 2007 zákonná úprava na daný případ nepamatuje a otázka neslučitelnosti českého
práva s právem Společenství byla vyřešena ve prospěch žalobkyně s tím, že soud zdůraznil zákonnost
postupu správce daně (absenci jeho zavinění). Nyní vydané rozhodnutí městského soudu, které je
napadeno kasační stížností, je ve vztahu k předchozímu rozhodnutí téhož soudu v naprostém
protikladu. Soud řádně nevysvětlil, z jakých důvodů rozhodl ve prospěch žalobkyně, a omezil se na
pouhé konstatování, že daňová povinnost nebyla vyměřena po právu, a tudíž vznik přeplatku zavinil
správce daně. Stěžovatel nijak nezpochybňuje závěry uvedeného rozhodnutí Nejvyššího správního soudu
ohledně právního výkladu zavinění v případě správního orgánu (v případě správního orgánu je zavinění
vykládáno jako pochybení), na kterém je odůvodnění napadeného rozsudku postaveno, ale jak již uvedl
ve vyjádření k podané žalobě, v daném případě lze těžko hovořit o jakémkoli pochybení správce daně,
když městský soud v rozsudku ze dne 2. 11. 2007 zcela jednoznačně konstatoval, že postup správního
orgánu byl zcela v souladu se zákonem. Dle soudu si žalobkyně zavinila vznik přeplatku sama chybným
podáním daňového přiznání. Za této situace není možné dle názoru stěžovatele přenášet pochybení na
správce daně a vytýkat správci daně, že zavinil nesprávnou implementaci evropského práva již od
počátku. Je třeba zdůraznit, že k vrácení daně z přidané hodnoty došlo jen z toho důvodu, že státu
byla odvedena daň ve zjevně nesprávné výši a stát nebyl oprávněn si takovou částku v tomto
konkrétním případě ponechat. Stěžovatel je toho názoru, že změna daňové povinnosti vlivem změny
použité sazby daně sama o sobě nezakládá automaticky vznik nároku na úrok z přeplatku. Tím, že soud
vyhověl podané žalobě a daňová povinnost byla na základě soudního rozhodnutí následně vyměřena podle
dodatečného daňového přiznání s nižší daňovou sazbou, ačkoli to
zákon o dani z přidané hodnoty v
§ 49 odst. 2 nepřipouští,
došlo
de facto
k akceptaci neslučitelnosti
§ 49 odst. 2 uvedeného
zákona s právem Společenství. Tato skutečnost ale nic nemění na tom, že žalobkyni nevznikl nárok na
přiznání úroku z přeplatku. Stěžovatel nesouhlasí s názorem soudu, že by nesl odpovědnost za to, že
evropské předpisy byly nesprávně implementovány do zákona. Nesprávnou implementaci zákonů nemůže
řešit správní orgán sám, takovou výjimečnost v zákoně by měl vždy vyřešit soud, což se také v daném
případě stalo. Stěžovatel namítá, že je vždy nutno posuzovat každý konkrétní případ odděleně a nelze
závěry učiněné Nejvyšším správním soudem v uváděném rozsudku používat obecně. V projednávaném
případě se dle stěžovatele nejedná o situaci, která by byla důvodem vzniku nároku na úrok z
přeplatku zaviněného správcem daně.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
V projednávané věci není sporná otázka, zda daňové orgány byly povinny postupovat v řízení ve
věci daně z přidané hodnoty za období třetího čtvrtletí 2004 v souladu s komunitárním právem, či
nikoli. Nepřísluší proto v nyní vedeném řízení posuzovat, zda správce daně byl povinen akceptovat
výši daně tak, jak ji uvedla žalobkyně v dodatečném daňovém přiznání, byť takový postup
zákon o dani z přidané hodnoty
vylučoval, komunitární právo však takový postup dovolovalo. O této otázce rozhodl již pravomocně
městský soud rozsudkem ze dne 2. 11. 2007, kterým právě z důvodu postupu správce daně v rozporu s
komunitárním právem rozhodnutí žalovaného, kterým nebylo vyhověno odvolání žalobkyně, zrušil. Na
základě citovaného rozsudku bylo žalovanému uloženo vrátit částku finančních prostředků, kterou si
stát od žalobkyně ponechal „nad rámec“ zákona. Je tedy nesporné, že žalobkyni vznikl daňový
přeplatek. Tento přeplatek byl žalobkyni 30. 1. 2008 také vrácen. Ve věci není spor o faktickou
existenci přeplatku, předmětem sporu je charakter vzniklého přeplatku, tedy zda se jedná o přeplatek
zaviněný správcem daně, za který náleží žalobkyni úrok dle
§ 64 odst. 6 zákona o správě daní
a poplatků.
Meritem věci, která byla Nejvyššímu správnímu soudu postoupena, je otázka, zda lze v případě, kdy
správce daně v důsledku postupu sice souladného s vnitrostátním předpisem, ale rozporného s
komunitárním právem způsobí, že daňový subjekt je
de facto
zkrácen a omezen na svém vlastnickém
právu, resp. stát si ponechá vyšší daň, než která mu ze zákona náleží, hovořit o zaviněném
přeplatku, zda je tedy na místě postup dle
§ 64 odst. 6 zákona o správě daní
a poplatků. Jedná se tedy o věc odlišnou, nelze se proto bez dalšího dovolávat závěrů, k nimž
dospěl městský soud ve výše citovaném rozsudku, tak jak to činí stěžovatel. Městský soud zde
rozhodoval in meritum toliko o tom, zda správce daně byl povinen, či nikoli, vyložit věc v souladu s
komunitárním právem, přitom dospěl k závěru, že tomu tak být mělo. Uvedl-li v tomto rozsudku soud,
že správce daně postupoval v souladu se
zákonem o dani z přidané hodnoty
a nepřiznal-li žalobkyni náhradu nákladů řízení, nelze ještě dovozovat, že zde řešil aspekty
zavinění správce daně z hlediska §
64 odst. 6 zákona o správě daní a poplatků, neboť tato otázka v řízení nastolena nebyla.
Stěžovatel tvrdí, že nelze hovořit o jeho zavinění v případě nesprávné implementace šesté
směrnice ze strany státu. Nejvyšší správní soud takový závěr žalovaného nesdílí. Jak již konstatoval
Ústavní soud ve svém usnesení ze dne 21. 2. 2006, sp. zn.
Pl. ÚS 19/04, počínaje 1.
květnem 2004 je každý orgán veřejné moci povinen aplikovat komunitární právo přednostně před českým
právem tehdy, pokud je český zákon v rozporu s právem komunitárním.
Stěžovatele nelze zcela jistě činit odpovědným za nesprávnou implementaci šesté směrnice do
zákona o dani z přidané hodnoty,
lze jej však na druhou stranu nepochybně činit odpovědným za znalost právních předpisů, šestou
směrnici nevyjímaje, a za případnou interpretaci a aplikaci právních předpisů
in concreto
, zde
uplatnění přímého účinku šesté směrnice.
Judikatura
Soudního dvora Evropských společenství (dále jen „Soudního dvora“) výslovně
konstatuje, že se závazným účinkem směrnice by bylo neslučitelné zásadně vyloučit, aby se směrnicí
dotčené osoby nemohly dovolat závazků uložených směrnicí.
Judikatura
Soudního dvora tak vytvořila
institut tzv. bezprostředního účinku. Jeho cílem je nepřipustit, aby pochybením členského státu
trpěla práva jednotlivců. Ti se v případě porušení svých práv, která měla vyplynout z komunitárního
práva, mohou dovolat komunitárního práva přímo před národními orgány. Z konstantní judikatury rovněž
vyplývá, že členský stát, který nevydal v určené lhůtě prováděcí opatření stanovené ve směrnici,
nemůže se vůči jednotlivcům touto skutečností bránit. Povinností členských států tedy je
transformovat směrnice do národního právního řádu. I netransformovaná směrnice má přitom
bezprostřední účinek.
Přímý účinek směrnice byl popsán v rozsudku Soudního dvora ze dne 4. 12. 1974, van Duyn (C-41/74,
Recueil, s. 1337); byly zde definovány rozhodné skutečnosti pro jeho použití: 1) marné uplynutí
lhůty pro transpozici a implementaci směrnice, 2) dostatečná přesnost a bezpodmínečnost dotyčného
ustanovení, 3) přímou aplikací směrnice nedojde k uložení povinností jednotlivci. Zejména poslední
zásada je důležitá, neboť v tomto případě nemůže správce daně využít směrnici v neprospěch daňového
subjektu, zatímco ten ji ve svůj prospěch použít může.
Z judikatury Soudního dvora jednoznačně vyplývá, že všechny orgány členského státu Evropské unie,
včetně správních orgánů, mají povinnost vykládat vnitrostátní právní předpisy v souladu se
směrnicemi vydanými orgány Společenství a v případě nesouladu vnitrostátních předpisů se směrnicí,
jsou-li splněny podmínky přímého účinku směrnice, aplikovat směrnici přednostně před odlišnou
úpravou vnitrostátními právními předpisy. Stát, který nesprávně implementoval příslušnou směrnici,
nemůže činit za svoji chybu odpovědným jednotlivce.
Nelze jistě polemizovat s tím, že správce daně je povinen postupovat v souladu se zákonem, nelze
však ale opomíjet ani povinnost, která jej stíhá stran eurokonformního výkladu zákona vždy tam,
jedná-li se o práva jednotlivců. Nevyložil-li takto příslušné ustanovení zákona správce daně v I.
stupni a nepostupoval ve smyslu §
49 odst. 1 zákona o správě daní a poplatků, tím spíše tak měl učinit žalovaný v odvolacím
řízení.
V daném případě zákon o dani z
přidané hodnoty v rozhodném období výslovně zakazoval postup (opravu nesprávně uvedené vyšší
sazby daně), který však šestá směrnice umožňuje (resp. stanoví pro případy, kdy je vrácení daně z
přidané hodnoty nemožné či nepřiměřeně náročné, členské státy musí upravit nástroje potřebné k tomu,
aby uvedenému příjemci bylo umožněno, v zájmu zachování zásady efektivity, získat zpět bezdůvodně
naúčtovanou daň).
Skutečnost, že některá ustanovení
zákona o dani z přidané hodnoty
nebyla v souladu s šestou směrnicí, vyplývá nejen z konstantní judikatury Soudního dvora, ale také z
důvodové zprávy k vládnímu návrhu zákona č.
302/2008 Sb. (účinného od 1. 1.
2009), kterým je napravován mimo jiné i zákaz opravy nesprávně uplatněné vyšší sazby daně (č. tisku
442/0, bod 154). V důvodové zprávě se konkrétně v této souvislosti uvádí: „Některá ustanovení
zákona o DPH však nejsou
jednoznačně v souladu se směrnicí 2006/112/ES či
judikaturou Evropského soudního dvora, a proto se především navrhuje novela zákona s cílem sladit
plně tato ustanovení a odstranit případně některé nejasnosti (např. umožnit opravy výše daně v
případech, kdy plátce chybně uplatní sazbu daně nebo osvobození od daně, popř. chybně určí místo
plnění nebo to, zda se jedná nebo nejedná o předmět daně) -“ [dále např. rozsudky Soudního dvora ze
dne 13. 12. 1989, Genius
Holding
(C-342/87, Recueil, s. 4227); ze dne 15. 3. 2007, Reemtsma
Cigarettenfabriken (C-35/05, Sb. rozh. s. I-2425), a ze dne 6. 11. 2003, Karageorgou a další
(C-78/02, Recueil, I-13295)].
Je nesporné, že správce daně vykonává veřejnou moc, kterou se rozumí taková moc, která
autoritativně rozhoduje o právech a povinnostech subjektů, ať již přímo nebo zprostředkovaně.
Subjekt, o jehož právech nebo povinnostech rozhoduje orgán veřejné moci, není přitom v rovnoprávném
postavení s tímto orgánem a obsah rozhodnutí tohoto orgánu nezávisí od vůle subjektu (usnesení
Ústavního soudu ze dne 25. 11. 1993, sp. zn.
II. ÚS 75/93, č. 3/1993 Sb.
ÚS). Tuto veřejnou moc může vykonávat pouze v mezích zákona.
Podle § 64 odst. 6 věty prvé
zákona o správě daní a poplatků zavinil-li vznik přeplatku správce daně, vrátí přeplatek bez
žádosti do patnácti dnů, a vrátil-li jej po stanovené lhůtě, je povinen zaplatit daňovému dlužníku
úrok z přeplatku ve výši stanovené zákonem. Přiznání úroku ze zaviněného přeplatku přitom nevylučuje
uplatnění postupu dle zákona č. 82/1998
Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou výkonem veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným
úředním postupem. Pokud by přitom skutečná přiznaná škoda způsobená daňovému dlužníkovi nezákonným
rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem správce daně byla vyšší než úrok přiznaný podle tohoto
ustanovení, přiznaný úrok se na úhradu skutečné škody započítává.
Podle § 64 odst. 6 zákona o
správě daní a poplatků platí, že nezbytnou podmínkou pro vznik nároku daňového subjektu na
zaplacení úroku z přeplatku na dani je, že vznik přeplatku zavinil správce daně. Interpretací pojmu
zavinění správce daně se zabýval již např. Krajský soud v Brně v rozsudku ze dne 11. 3. 2005, sp.
zn. 29 Ca 235/2002, přitom zde konstatoval: „U
správců daně, které jsou státními orgány, nelze v žádném případě konstruovat jakékoliv zavinění.
Zákonodárce však neměl touto úpravou na mysli neaplikovatelné ustanovení a je třeba mít za to, že
jde o případy, kdy správce daně nějakým způsobem pochybil (například bylo-li jeho rozhodnutí zrušeno
soudem nebo změněno odvolacím orgánem apod.). Zavinění v této věci lze tedy přeložit jako pochybení
správce daně.“
Ke shodnému závěru dospěl rovněž později i Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 31. 1. 2007,
čj. 7 Afs 140/2005-55, č. 1184/2007 Sb. NSS, v
němž uvedl: „V zákoně o správě daní a
poplatků použitý termín „zavinění u správce daně“ však nelze vykládat toliko za použití
jazykového výkladu ve smyslu občanskoprávním nebo trestněprávním, jak to dovozuje stěžovatel, tedy
ve formě úmyslu nebo nedbalosti, či dokonce výslovně uváděného „zavinění úplného“, tedy pojmu, který
právní terminologie nezná. Je tomu tak proto, že zákonodárcem použitá formulace podmínky pro vznik
hmotně-právního nároku daňového dlužníka na úrok z přeplatku jako „zavinění vzniku přeplatku
správcem daně“ je nepřesná. Správce daně, v daném případě finanční úřad, vystupuje v daňovém řízení
jako organizační složka státu (státní orgán) a jako taková není podle
§ 3 odst. 1 zákona č. 219/2000
Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, právnickou osobou.
Jelikož tento správce daně není fyzickou ani právnickou osobou, nemá právní subjektivitu (srov.
§ 1 odst. 2 zákona o správě daní a
poplatků). Je tak vyloučeno, aby správce daně z hlediska občanskoprávního nebo
trestněprávního pojetí něco zavinil, neboť toto zavinění lze přičítat toliko fyzické, popřípadě
právnické osobě. Termín zavinění v kontextu ustanovení
§ 64 odst. 6 zákona o správě daní
a poplatků je proto třeba vyložit jako pochybení správce daně.“
Nejvyšší správní soud dává za pravdu stěžovateli v tom, že nelze automaticky přejímat právní
závěry učiněné v jedné věci a aplikovat na věc jinou bez přihlédnutí ke konkrétním skutečnostem.
Není zřejmě spor v tom, že přeplatek vznikne zaviněním správce daně obvykle tehdy, jestliže byl
způsoben nesprávným, nezákonným rozhodnutím, které nemělo odkladné účinky a daňový dlužník na jeho
základě daň uhradil, přitom toto rozhodnutí bylo následně v odvolacím řízení, popř. v řízení před
soudem zrušeno nebo změněno.
Nelze v otázce posouzení zavinění, resp. pochybení správce daně přitom odhlížet od skutečnosti,
do jaké míry je správce daně odpovědný za úplnou součinnost daňového subjektu se správcem daně a do
jaké míry může na správce daně přejít důkazní břemeno. Základní konstrukce správy daní vychází z
toho, že daň je zpravidla stanovena podle tvrzení daňového subjektu bez provedení dalšího
dokazování. Daňové řízení, na rozdíl od řízení správního, není založeno
a priori
na zásadě
materiální pravdy, důkazní břemeno stran svých tvrzení má daňový subjekt, nikoli správce daně (srov.
§ 3 zákona č. 500/2004 Sb.,
správní řád,
versus
§ 31 odst. 9
zákona o správě daní a poplatků). Pokud daňový subjekt důkazní břemeno neunese, pak je
správce daně oprávněn postupovat dle
§ 31 odst. 5, resp.
odst. 6 zákona o správě daní a
poplatků. Pokud by se totiž mělo vycházet z předpokladu, že tam, kde daňový subjekt neprokáže
svoji daňovou povinnost, je věcí správce daně obstarat důkazy o tvrzeních daňového subjektu, pak by
se dalo hovořit o objektivní odpovědnosti správce daně za bezvadné stanovení daně. Takto však
důkazní břemeno nestojí (§ 31
odst. 8, resp. odst.
9 cit. zákona). Nelze dovodit, že tam, kde daňový subjekt je v důkazní nouzi a neunese svoji
odpovědnost za výsledek řízení, přechází důkazní břemeno na správce daně. Stěží lze potom tedy
hovořit o zavinění (pochybení) správce daně, dojde-li následně ke změně nebo zrušení rozhodnutí
poté, kdy daňový subjekt teprve až v řízení o odvolání předloží nové důkazy, které nepředložil již v
řízení daňovém, ač tak učinit mohl a měl, popř. k jejich předložení byl vyzván (neunesl důkazní
břemeno). O přeplatek zaviněný správcem daně nemůže jít ani tehdy, byla-li nařízena nebo povolena
obnova řízení, neboť zde je již z povahy tohoto opravného prostředku zavinění vyloučeno (viz
rozsudek NSS ze dne 19. 2. 2009, čj. 5 Afs
99/2008-59, publ. na
www.nssoud.cz).
Jakkoli se ve výše citovaném rozsudku čj. 7 Afs
140/2005-55 nepochybně jednalo skutkově o věc zásadně odlišnou (daň byla doměřena na základě
daňové kontroly, dodatečné platební výměry byly následně zrušeny soudem, a to opakovaně), právní
závěry stran
interpretace
pojmu „zavinění“ správce daně dopadají bez výhrady i na nyní projednávanou
věc. Nelze totiž dospět k jinému závěru, než že správní orgány pochybily, neuplatnily-li v případě
žalobkyně eurokonformní výklad zákona. Pochybení správce daně se přitom zde nenachází v rovině
skutkové (dokazování), tak jak tomu bylo ve věci výše uvedené, ale v rovině právní.
Žalovaný nepochybně není odpovědný za správnou implementaci šesté směrnice, není tedy tím, kdo
nesprávnou implementaci zavinil, je však nepochybně odpovědný za to, že
zákon o dani z přidané hodnoty
nevyložil v souladu s šestou směrnicí. Postupoval-li tedy žalovaný podle ustanovení, které je
neslučitelné s komunitárním právem, nelze dospět k jinému závěru, než že pochybil. Jak již bylo
podáno výše, nesprávná implementace evropského práva nemůže jít k tíži jednotlivce. Žalobkyně jistě
pochybila sama, uvedla-li si nesprávnou sazbu daně v daňovém přiznání. Nelze však
in concreto
odhlédnout od skutečnosti, že žalobkyně podala řádné daňové přiznání dne 25. 10. 2004 a jakkoli
postupoval správce daně dle § 46
odst. 5 zákona o správě daní a poplatků, nedošlo ještě k pravomocnému vyměření daně, neboť
žalobkyně podala následně dne 15. 11. 2004, tedy v zákonné třicetidenní odvolací lhůtě, dodatečné
daňové přiznání, které byl povinen správce daně posoudit jako odvolání
(§ 48 odst. 1 cit. zákona).
Správci daně v I. stupni bylo z údajů žalobkyní uvedených v dodatečném daňovém přiznání (odvolání)
zcela evidentně známo, že byla uplatněna sazba daně nesprávně vyšší, takto nesprávně stanovenou daň
akceptoval, namísto toho aby aplikoval přímý účinek šesté směrnice a postupoval v intencích
§ 49 odst. 1 cit. zákona,
následně na tomto stavu setrval i žalovaný a daň ve zjevně nesprávné (nezákonné) výši pravomocně
vyměřil.
Přizná-li daňový subjekt v daňovém přiznání daň nad rámec zákona, tzn. nesprávně ve vyšší částce
než stanoví zákon (uvede chybnou sazbu daně), popř. přizná daň z něčeho, co není předmětem daně,
nelze ospravedlnit nemožnost nápravy absencí zákonných procesních postupů. Nelze akceptovat, pokud
správce daně daň v jiné než zákonné výši vyměří a ponechá si ji. Není zde namístě dovolávat se
§ 2 odst. 2 zákona o správě daní a
poplatků
in fine
, podle kterého správce daně postupuje v řízení tak, aby nebyly zkráceny
daňové příjmy. Takový postup je v rozporu s
čl. 11 odst. 1 a
odst. 5 Listiny základních práv a
svobod. Veřejný zájem na výběru daní nelze v obecné rovině spatřovat pouze v zájmu státu, ale
rovněž v potřebě spravedlivě vymezit práva a povinnosti osob, které daňová povinnost stíhá.
Neumožňoval-li zákon o dani z přidané
hodnoty procesní postup, v důsledku něhož by bylo lze dosáhnout vybrání daně v zákonné výši
(tzn. naplnit hmotněprávní úpravu), bylo namístě přistoupit k postupu v souladu s komunitárním
právem. Pokud tak žalovaný neučinil a svůj postup odůvodnil zákonnou úpravou, přitom tato byla s
šestou směrnicí nesouladná, nelze jeho postup hodnotit jinak než jako chybný.