Odůvodnění:
Rozsudkem Městského soudu v Praze ze dne 25. 11. 2009, č. j. 9 Ca
251/2009 - 32,
byly zamítnuty žaloby podané žalobcem proti rozhodnutím Rady pro rozhlasové a televizní
vysílání
(dále jen "Rada“) ze dne12. 5. 2009, vydané dne 22. 6. 2009, č. j. fol/4127/09, sp.
zn.
2009/196/FOL/STO a č. j. fol/4129/09, sp. zn. 2009/195/FOL/STO, kterými byla žalobci
podle ust.
§ 60 odst. 1 písm. l) zákona č.
231/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů
(dále jen "zákon o vysílání“), v obou případech uložena pokuta ve výši 50 000 Kč,
a to za porušení
povinnosti stanovené pro vysílání sponzorovaných pořadů v ust. § 53 odst. 1 citovaného
zákona, jehož
se žalobce dopustil tím, že v označení sponzora Eject shoes, premiérově odvysíláno
dne 14. 10. 2008
na programu Óčko ve 14:30:21 h (mutace 1) a ve 14:58:41 h (mutace 2), nebyl identifikován
sponzor.
Podle Rady se v obou případech jednalo o šest střihových záběrů na různé typy bot,
poté ochranná
známka Eject shoes, v závěru statický obraz pololežícího páru mladých lidí, v pravé
horní části
obrazu logo Eject shoes a dole text "sponzor pořadu“. Ve zvuku byla rytmická hudba
a slova "Jízdu ti
přináší boty Eject.“ V odůvodnění rozsudku městský soud uvedl, že ust. § 53 odst.
1 zákona o
vysílání ukládá provozovateli vysílání jednoznačnou a nezpochybnitelnou povinnost,
aby ve
sponzorském vzkazu byl identifikován sponzor. Sponzorem není výrobek, služba, slogan
či ochranná
známka, které mohou být rovněž prezentovány ve sponzorském vzkazu, ale pouze fyzická
či právnická
osoba, která poskytla příspěvek k financování určitého pořadu. Sponzor pořadu musí
být identifikován
tak, aby jej divák mohl určit již na základě odvysílaného sponzorského vzkazu. Na
divácích nelze
spravedlivě požadovat, aby po shlédnutí sponzorského vzkazu byli vzhledem k neúplným,
nekonkrétním
či zcela chybějícím údajům o osobě sponzora nuceni následně činit jakékoliv další
kroky za účelem
jeho "odhalení“. Jednoznačná identifikace sponzora je pak významná i z hlediska možnosti
Rady
kontrolovat dodržování povinností, které provozovatelům vysílání ukládá ust. § 53 odst. 3 až 5
zákona o vysílání. Z tohoto důvodu obchodní firma, obrazový symbol či ochranná známka
musí splňovat
i další kvalitativní požadavek, a sice musí být způsobilá jednoznačně a bez dalšího
identifikovat
sponzora. Co se týče obchodní firmy jakožto názvu, pod kterým je podnikatel zapsán
do obchodního
rejstříku, zde problémy nenastanou, neboť se jedná o údaj, jímž je sponzor jednoznačně
identifikován. U ochranné známky tomu tak ale není. K zákonem vyžadované identifikaci
sponzora jistě
dojde v případě označení sponzorovaného pořadu ochrannou známkou, která je tvořena
nebo jejíž
součástí je obchodní firma sponzora. Po shlédnutí fantazijní ochranné známky odvysílané
v rámci
sponzorského vzkazu však divák nebude, snad s výjimkou známek všeobecně známých,
schopen bez dalšího
identifikovat osobu jejího vlastníka, který je sponzorem pořadu, nehledě k tomu,
že ochrannou známku
může na základě licenční smlouvy užívat též jiný subjekt než její vlastník. Součástí
sponzorských
vzkazů posuzovaných v této věci byla ochranná známka Eject. Z veřejně přístupné databáze
OHIM
vyplývá, že vlastníkem ochranné známky EJECT č. 003561149 je portugalská společnost
J.Sampaio
& Irmăo Lda trading as CALAFE, což je výrobce bot zn. Eject. Z odvysílání
této ochranné
známky ani z dalších údajů, které v předmětných sponzorských vzkazech zazněly, není
v žádném případě
možné dovodit, že sponzorem pořadu je firma BIBO Shoe, s. r. o. Ochranná známka výrobce
bot zn.
Eject ani další prvky obsažené v předmětných spotech žádným způsobem osobu skutečného
sponzora
pořadu neidentifikují, neboť z nich ani při nejlepší vůli nelze vyrozumět, že pořad
sponzoruje právě
firma BIBO Shoe, s. r. o. jako výhradní dovozce bot zn. Eject. Podle městského soudu
lze shrnout, že
sponzorské vzkazy sice obsahovaly prezentaci určitého produktu (bot zn. Eject) a
ochranné známky
výrobce tohoto produktu, ale v rozporu s ust. § 53 odst. 1 zákona o vysílání neobsahovaly
žádné
označení z taxativního výčtu stanoveného zákonem, kterým měl být v souladu se zákonem
identifikován
sponzor pořadu (obchodní firmu BIBO Shoe, s. r. o., její logo či její ochrannou známku).
Poukaz
žalobce na úpravu obsaženou ve směrnici č.
2007/65/ES, zejména pak na čl. 3f odst. 1 písm. c), který se podle čl. 1 odst. 7 vkládá do směrnice č.
89/552/EHS, nelze akceptovat, neboť dosud
neuplynula transpoziční lhůta, v níž mají členské státy Evropského společenství uvést
v platnost
právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu se směrnicí č.
2007/65/ES. Podmínkou přímého i nepřímého účinku
směrnice je uplynutí lhůty stanovené k její implementaci do právních řádů jednotlivých
členských
států. Z pohledu komunitárního práva tedy v dané věci nebyla rozhodná úprava týkající
se označování
sponzorovaných pořadů, která je obsažena ve směrnici č.
2007/65/ES, neboť tu Česká republika k datu vydání
napadeného rozhodnutí ještě nebyla povinna transponovat do vnitrostátního právního
řádu, ale úprava
téže problematiky obsažená v čl. 17 odst. 1 písm. b) směrnice č.
89/552/EHS, podle níž sponzorované televizní
pořady musí být zřetelně označené jako sponzorované pořady jménem nebo logem sponzora
na jejich
začátku nebo na konci. Závěr o nemožnosti označení sponzora pořadu tím, že ve sponzorském
vzkazu je
uveden pouze jeho výrobek, k němuž Rada v napadených rozhodnutích dospěla a kterému
soud přisvědčil,
je vzhledem k výše uvedenému plně v souladu s komunitárním právem. Městský soud posoudil
jako
nedůvodnou i námitku vytýkající Rady, že v rozporu s ust.
§ 3 zákona č.
500/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů
(dále jen "správní řád“) nezjistila řádně skutkový stav věci, protože posuzovala
jednotlivé
sponzorské odkazy odděleně, a nebyla proto schopna posoudit, jak byl sponzorovaný
pořad označen jako
celek. Argumentace žalobce o možnosti označit sponzorovaný pořad také v průběhu pořadu
prostřednictvím tzv. injektáží neobstojí, neboť podle ust. § 53 odst. 1 zákona o
vysílání má
provozovatel vysílání povinnost označit sponzorovaný pořad stanoveným způsobem zejména
na jeho
začátku nebo na jeho konci. Na svém začátku nebo na konci tedy sponzorovaný pořad
označen být musí
vždy, což je plně v souladu s dikcí čl. 17 odst. 1 písm. b) směrnice č.
89/552/EHS, podle níž sponzorované televizní
pořady musí být zřetelně označené jménem nebo logem sponzora na jejich začátku nebo
na konci. Rada
proto nepochybila, když v řízení nezkoumala, zda a jak byl sponzorovaný pořad označen
v jeho
průběhu, neboť tato skutečnost nebyla z hlediska možného postihu žalobce významná.
Pokud jde o
titulky, ty jsou jednak součástí pořadu, zatímco povinné označení sponzorovaného
pořadu má být
odvysíláno na začátku nebo až po jeho skončení. Žalobce navíc netvrdil, že by ve
sponzorovaných
pořadech byla obchodní firma sponzora, firmy BIBO Shoe, s. r. o., skutečně v titulcích
pořadu
uvedena.
Proti tomuto rozsudku podal žalobce (dále jen "stěžovatel“) v zákonné
lhůtě kasační
stížnost z důvodu uvedeného v ust. §
103
odst. 1 písm. a) s. ř. s. V kasační stížnosti namítal, že městský soud nesprávně
zhodnotil
právní otázku, pokud dospěl k závěru, že sponzorské vzkazy v rozporu s ust. § 53 odst. 1 zákona o
vysílání neobsahovaly žádné označení z taxativního výčtu stanoveného zákonem, kterým
měl být
identifikován sponzor pořadu. Stěžovatel odkázal na rozsudek Nejvyššího správního
soudu ze dne 2. 9.
2009, sp. zn. 6 As 13/2009, podle kterého změna
textu citovaného ustanovení nemůže vést k závěru, že by každý sponzorský vzkaz nadále
vedle označení
výrobku či služby, který primárně propaguje, musel obsahovat i specifikaci označující
jednoznačně
právnickou či fyzickou osobu, která pořad sponzoruje. Pro spotřebitele či diváka
má mnohem vyšší
vypovídací hodnotu označení výrobku a služby, které jsou propagovány, než označení
zadavatele
sponzorského vzkazu. Nejvyšší správní soud zde dospěl k závěru, že evropská i česká
právní úprava
umožňuje sponzorované pořady označovat odkazem na výrobky či služby, a to jejich
obrazovým symbolem,
ochrannou známkou či známkou služeb, není tedy nezbytně nutné, aby takto použitá
označení měla
charakter ochranné známky. Stěžovatel vyjádřil i nesouhlas s právním závěrem městského
soudu, že
Rada nepochybila, pokud nezkoumala celý pořad, tedy zda a jak byl sponzorovaný pořad
označen
například v jeho průběhu či titulcích. Podle stěžovatele měla Rada v řízení předcházejícím
vydání
rozhodnutí posoudit celý pořad, a až pokud dopěje k názoru, že nebyl řádně označen,
uložit pokutu.
Rada však posuzovala odděleně sponzorské odkazy vysílané stěžovatelem před pořadem
a za pořadem s
tím, že se jednalo o jeden pořad. Stěžovatel namítal, že s ohledem na skutečnost,
že Rada zahájila v
souvislosti s odvysíláním dvou sponzorských znělek jednoho pořadu dvě samostatná
řízení, byla druhá
pokuta uložena v rozporu se zákonem, neboť o porušení ust. § 53 odst. 1 zákona o
vysílání
odvysíláním příslušného pořadu bylo již rozhodnuto a v době vydání druhého rozhodnutí
tak existovala
res
iudicatae. Stěžovatel proto navrhl, aby Nejvyšší správní soud napadený rozsudek
zrušil a věc
vrátil městskému soudu k dalšímu řízení.
Rada se ve vyjádření ke kasační stížnosti ztotožnila s názorem městského
soudu, že
sponzorské vzkazy "Eject shoe“ přímo a jednoznačně neidentifikují sponzora, tedy
firmnu BIBO Shoe,
s. r. o. Tato firma totiž není majitelem ochranné známky "Eject shoes“, ale je pouze
dovozcem
produktů z touto značkou. Rada dále uvedla, že identifikace sponzora prostřednictvím
výrobku, který
se přímo nespojuje se sponzorem, a ani není jeho ochrannou známkou, je nedostačující.
Rovněž
podotkla, že se jí nepodařilo zjistit skutečného sponzora ani po kontrole právnických
osob a
ochranných známek. O tom, že firma BIBO Shoe, s. r. o. je výhradním dovozcem tohoto
výrobku pro
Českou republiku, se dozvěděla až z tvrzení stěžovatele. Podle názoru Rady každé
jedno označení
sponzora podléhá zákonné povinnosti podle ust. § 53 odst. 1 zákona o vysílání a musí
identifikovat
sponzora zákonným způsobem.
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek v souladu s ust.
§ 109 odst. 2 a
3 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody,
které uplatnila stěžovatelka v kasační stížnosti, a přitom sám neshledal vady uvedené
v odstavci 3,
k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti.
Podle ust. § 53 odst. 1 zákona o vysílání je provozovatel vysílání
povinen označit
každý pořad sponzorovaný zcela nebo zčásti zejména na jeho začátku nebo na jeho konci
obchodní
firmou, obrazovým symbolem (logem), ochrannou známkou nebo známkou služeb identifikující
sponzora.
Nejvyšší správní soud se již výkladem ust. § 53 odst. 1 zákona o
vysílání zabýval v
rozsudcích ze dne 2. 9. 2009, č. j. 6
As 13/2009 -
92, ze dne 23. 10. 2009, č. j. 7
As 3/2009 -
65 a ze dne 25. 11. 2009, č. j. 7
As 53/2009 -
89 (přístupné na www.nssoud.cz), ve kterých dospěl k závěru, že za dostatečné
označení
sponzora ve smyslu citovaného ustanovení je třeba považovat i odkaz na výrobky, služby
či jiné
výkony sponzora, které sponzorský vzkaz propaguje. Nejvyšší správní soud neshledal
v daném případě
žádný důvod se od právního názoru vysloveného v těchto rozsudcích odchýlit.
Na první pohled může být ust. §
53 odst. 1 zákona o vysílání vnímáno jako ustanovení obsahující
taxativní
výčet způsobů, jak
lze označit sponzora pořadu. Kromě zcela jednoznačných pojmů (obchodní firma, ochranná
známka), o
jejichž obsahu nejsou pochybnosti a které jsou definovány v právních předpisech,
např. v
§ 8 obch. zák. a
§§ 1 až 3 zákona č.
441/2003 Sb., ve znění pozdějších předpisů
(dále jen "zákon o ochranných známkách“), totiž toto ustanovení obsahuje i pojmy
a slovní spojení,
jejichž výklad jednoznačný není. Nejasnosti vyvolává zejména slovo "identifikující“,
neboť v zásadě
existují dva možné způsoby
interpretace
toho, jaký důsledek má vložení tohoto slova
do citovaného
ustanovení v souvislosti se změnou zákona o vysílání účinnou od 31. 5. 2006. Podle
prvního způsobu,
aplikovaného Radou, musí být ze sponzorského vzkazu jednoznačně bez dalšího vyhledávání
informací
zřejmé, který subjekt je sponzorem pořadu. Možný je ale i druhý způsob, a to, že
slovo
"identifikující“ vyjadřuje povinnost uvést v označení sponzora určité vodítko, jež
jednoznačně
směřuje k osobě sponzora a s jehož použitím je identita sponzora zjistitelná.
Slovo "identifikující“ bylo do ust.
§ 53 odst. 1 zákona o vysílání vloženo
zákonem č. 235/2006 Sb., jehož účelem bylo
umožnit digitalizaci televizního vysílání. Změnu citovaného ustanovení návrh zákona
předkládaný
vládou neobsahoval a k jeho doplnění došlo teprve na základě komplexního pozměňovacího
návrhu výboru
pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, který však nebyl odůvodněn. Není
tedy zřejmé,
jaký byl důvod, který vedl ke schválení této změny, a proto nelze vycházet při výkladu
novelizovaného znění ust. § 53 odst. 1 zákona o vysílání z úmyslu zákonodárce.
V této souvislosti Nejvyšší správní soud zdůrazňuje, že pokud citované
ustanovení
poskytuje prostor pro více možných výkladů právní normy, je zejména tehdy, jedná-li
se o ustanovení
zakládající veřejnoprávní deliktní odpovědnost určité osoby, na místě uplatnit zásadu
in dubio
mitius
, tj. v případě pochybností postupovat vůči stěžovateli mírněji.
Sponzorování pořadu je vedle reklamy další formou prezentace subjektů
v televizním
vysílání. Podle ust. § 2 odst. 1 písm. s) zákona o vysílání se sponzorováním pro
účely zákona o
vysílání rozumí jakýkoliv příspěvek poskytnutý fyzickou nebo právnickou osobou, která
neprovozuje
televizní vysílání nebo produkci audiovizuálních děl, k přímému nebo nepřímému financování
rozhlasových nebo televizních pořadů za účelem propagace jména a příjmení fyzické
osoby nebo názvu
právnické osoby, obchodní firmy, obrazového symbolu (loga) nebo ochranné známky,
sponzora nebo jeho
služby, výrobků nebo jiných výkonů. Jeho účelem a cílem je vytvoření dobrého jména,
pověsti výrobce,
prodejce, poskytovatele služby nebo jejich produktů (tzv.
goodwill
), přičemž obsahem
sponzorského
vzkazu může být i určité reklamní sdělení. Na rozdíl od reklamy však nesmí podporovat
prodej či
pronájem výrobků a služeb, tedy nesmí vybízet ke koupi či nájmu produktů (srovnej
rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 9. 11. 2006, č. j. 7
As 81/2005 - 79, publikovaný pod č. 1036/2007 Sb. NSS, a rozsudek ze dne 27.
6. 2007, č. j.
6 As 44/2006 - 76, přístupný na www.nssoud.cz).
Jak vyplývá z citovaného ustanovení, účelem sponzorování může být mimo jiné i propagace
služeb,
výrobků nebo jiných výkonů sponzora. Marketingovou strategií sponzora pořadu, nejčastěji
podnikatelského subjektu, tedy nemusí být výhradně prezentace jeho obchodní firmy,
ale může jí být,
a často i je, prezentace jeho produktu (výrobku či služby), který vyrábí či jej pouze
dováží a
prodává. K tomuto účelu je pak logicky vhodnější použít místo označení vztahujících
se přímo k osobě
sponzora (logo, obchodní firma) označení prezentující konkrétní produkt, přičemž
zákon o vysílání
tuto formu prezentace umožňuje. Nejvyšší správní soud proto dospěl k závěru, že změna
znění ust. §
53 odst. 1 zákona o vysílání neznamená, že by každý sponzorský vzkaz nadále vedle
označení výrobku
či služby, který primárně propaguje, musel obsahovat i specifikaci označující jednoznačně
právnickou
či fyzickou osobu, která pořad sponzoruje. Označení sponzorovaného pořadu pouze výrobkem
a ochrannou
známkou výrobce produktu tedy není v rozporu s citovaným ustanovením, a to i když
sponzorem pořadu
je v daném případě výhradní dovozce tohoto výrobku.
Jak již Nejvyšší správní soud ve svých rozhodnutích uvedl, pro diváka
či
spotřebitele má mnohem vyšší vypovídací hodnotu označení výrobku a služby, které
jsou propagovány,
než označení zadavatele sponzorského vzkazu. Je také na místě argumentovat tím, že
drtivá většina
označení výrobků a služeb je chráněna formou ochranné známky, přičemž evidence majitelů
ochranných
známek je veřejně přístupná a jednoduše dohledatelná. Každý spotřebitel dohledá rovněž
výrobce,
prodejce či dovozce příslušného výrobku i na obalu výrobku, o který se jedná
(§ 10 zákona č.
634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění
pozdějších předpisů). Pokud je účelem sponzorování pořadu zlepšit dobré jméno či
pověst výrobků a
služeb, pak pro diváka a spotřebitele není důležité, kdo sponzoring pořadu poskytl,
ale to, které
výrobky či služby mají být poskytnutým sponzoringem propagovány.
Závěru, že výčet způsobů označení sponzora obsažený v ust. § 53 odst. 1 zákona o
vysílání není
taxativní
, svědčí také to, že citované ustanovení obsahuje i další
problematické
slovní spojení, a to "známka služeb“, kterou je rovněž možné sponzora identifikovat.
Český právní
řád však nedefinuje, co se pod "známkou služeb“ rozumí. V této podobě se toto slovní
spojení ostatně
vyskytuje pouze v ust. § 53 odst. 1 zákona o vysílání. To, že tímto slovním spojením
může být míněna
ochranná známka pro služby, lze sice dovodit z textu citovaného ustanovení ["Provozovatel
vysílání
je povinen označit každý pořad sponzorovaný zcela nebo zčásti (...) ochrannou známkou
nebo známkou
služeb ...“] a také z některých ustanovení zákona o ochranných známkách [např. §
1 a § 8 odst. 2 písm. a) a b) citovaného zákona], nic to však nemění na tom, že zákonodárcem zvolená
formulace ust.
§ 53 odst. 1 zákona o vysílání je nepřesná a matoucí a přináší takvýkladové problémy.
Ostatně
upravuje-li citované ustanovení možnost označit sponzora pořadu ochrannou známkou,
lhostejno zda
výrobků či služeb, je evidentní, že užití slovního spojení "známka služeb“ je duplicitní,
a proto
nadbytečné.
Pokud by byl výčet způsobů, jakými lze sponzora pořadu v souladu
se zákonem
označit,
taxativní
, bylo by nemožné některé subjekty v souladu se zákonem jako sponzory
pořadu
označit, čímž by, vzhledem k povinnosti provozovatele vysílání informovat diváka
či spotřebitele, že
se jedná o pořad sponzorovaný, jim bylo
de facto
znemožněno pořady sponzorovat. To
se týká např.
fyzické osoby, která nemá obchodní firmu a nedisponuje ani logem či ochrannou známkou.
Ust.
§ 53 odst. 1 zákona o vysílání totiž
označení sponzora pouze jeho občanským jménem neumožňuje, a to přesto, že v ust.
§ 2 odst. 1 písm. s) citovaného zákona
se výslovně jako jeden z účelů sponzorování uvádí i propagace jména a příjmení fyzické
osoby.
Stejným způsobem lze argumentovat i ve vztahu k některým právnickým osobám. Účelem
sponzorování je
totiž podle citovaného ustanovení také propagace názvu právnické osoby. Ust.
§ 53 odst. 1 zákona o vysílání však
označit právnickou osobu jako sponzora pořadu jejím názvem neumožňuje. Z právnických
osob by proto
bylo nemožné jako sponzora pořadu označit, s výjimkou těch, které disponují logem
či ochrannou
známkou, ty bez obchodní firmy, tzn. ty, jejichž název se nezapisuje do obchodního
rejstříku
(§ 8 odst. 1 obch. zák.). Jako sponzor by
tak nemohly být prezentovány např. obecně prospěšné společnosti zapisované do rejstříku
obecně
prospěšných společností (§ 2 odst. 1 a
§ 5 odst. 1 zákona č.
248/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů),
nadace a nadační fondy zapisované do nadačního rejstříku
(§ 1 odst. 2 a
§ 5 odst. 1 zákona č.
227/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů),
občanská sdružení registrovaná Ministerstvem vnitra a evidovaná Českým statistickým
úřadem
(§ 2 odst. 3 a
§ 9 odst. 2 zákona č.
83/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a
církve a náboženské společnosti registrované Ministerstvem kultury
(§ 6 odst. 1 a
§ 9 zákona č.
3/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů).
Argumentuje-li městský soud tím, že poukaz stěžovatele na úpravu
obsaženou ve
směrnici Evropského parlamentu a Rady 2007/65/ES,
zejména na čl. 3f odst. 1 písm. c), nelze akceptovat, neboť dosud neuplynula transpoziční
lhůta,
Nejvyšší správní soud k tomu uvádí následující. Ani před uplynutím implementační
lhůty není již
účinná směrnice pro výklad vnitrostátního členského státu bez významu - od data,
k němuž směrnice
vstoupila v platnost, se soudy (i jiné orgány) členského státu musí zdržet v co největším
možném
rozsahu výkladu práva Společenství, který by mohl vážně ohrozit dosažení cíle sledovaného
touto
směrnicí po uplynutí lhůty pro její provedení [viz rozsudek Soudního dvora z 4. 7.
2006 ve věci
C-212/04, Konstantinos Adeneler aj., bod 123], a při výkladu nejasných či jinak problematických
pojmů může být směrnice významnou pomůckou. Proto je třeba ji brát v úvahu. V projednávané
věci je
uvedená novější směrnice
relevantní
výkladovou pomůckou už jen proto, že v oblasti
veřejnoprávního
trestání musí každý správní orgán, i správní soudy všech instancí, z úřední povinnosti
při svém
rozhodování aplikovat takové z různých znění ustanovení právních předpisů zakládajících
veřejnoprávní deliktní odpovědnost, jež platila v období od spáchání správního deliktu
do rozhodnutí
příslušného správního orgánu nebo soudu, které je pro pachatele deliktu nejvýhodnější
(viz rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 6. 2008, č. j. 2
As 9/2008 - 77, publikovaný pod č. 1684/2008 Sb. NSS a dostupný na www.nssoud.cz;
viz též bod
16 usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 7. 209, č. j.
8 Afs 51/2007 - 87, publ. pod č. 1926/2009 Sb.
NSS a na www.nssoud.cz).
V daném případě však i dalšími výkladovými metodami Nejvyšší správní
soud dospěl k
výkladu využívajícímu novou směrnici. Směrnice Evropského parlamentu a Rady
2007/65/ES ze dne 11. 12. 2007 byla platná dnem
19. 12. 2007, byť lhůta, v níž členské státy uvedou v platnost právní a správní předpisy
nezbytné
pro dosažení souladu s touto směrnicí, byla stanovena do 19. 12. 2009. Tato směrnice
zrušila čl. 17 odst. 1 písm. b) směrnice č. 89/552/EHS, na které
odkazuje městský soud, podle něhož sponzorované televizní pořady musí být zřetelně
označené jako
sponzorované pořady jménem nebo logem sponzora na jejich začátku nebo na konci. Ani
z tohoto článku
však nevyplývá závěr o nemožnosti označení sponzora pořadu tím, že ve sponzorském
vzkazu je uveden
například výrobek a logo, jak se stalo v daném případě, neboť uvedený článek vyžaduje
jako nutnou
podmínku označení sponzora jménem (tedy identifikací sponzora jako individuality)
nebo logem (tj.
identifikací sponzora symbolem, který jej v očích diváků dostatečně jednoznačně charakterizuje
a
odlišuje od jiných individualit, což může být i zobrazení určitého jím vyráběného
nebo
distribuovaného produktu s charakteristickým označením). Z čl. 17 odst. 1 písm. b)
směrnice č.
89/552/EHS však nevyplývá, že by, splní-li sponzor
výše uvedené minimální požadavky, mu cokoli bránilo nad jejich rámec učinit součástí
svého označení
i další informace, nevybočí-li obsahově z mezí označení sponzora (zejména nepřerostou-li
v
reklamu).
I kdyby však správný výklad čl. 17 odst. 1 písm. b) směrnice č.
89/552/EHS byl takový, že by předmětný sponzorský
vzkaz byl s uvedeným článkem v rozporu, a bylo by proto třeba zásadně k takovému
výkladu rozhodnutí
Soudního dvora v rámci řízení o předběžné otázce, nic by to neměnilo na závěru, že
za sponzorský
vzkaz by nebylo možno stěžovatele postihnout. V dané věci je posuzována otázka odpovědnosti
za
veřejnoprávní delikt, konkrétně za tzv. "jiný“ správní delikt. Text ustanovení vnitrostátního
právního předpisu, jehož porušení by zakládalo odpovědnost za správní delikt, tj.
§ 53 odst. 1
zákona o vysílání, nelze, zůstaneme-li v rovině vnitrostátního práva, vyložit jinak
než jak je výše
uvedeno, tzn. že výčet způsobů, jimiž lze v pořadu označit sponzora, není uzavřený
a že podstatné
pro splnění povinnosti z uvedeného ustanovení je, aby označení sponzora obsahovalo
vodítko
jednoznačně směřující k osobě sponzora, s jehož použitím je jeho identita zjistitelná.
Směrnice č.
89/552/EHS by mohla tento výklad pomocí svého
nepřímého účinku zúžit tak, že by podmínky pro splnění povinnosti podle ust. § 53 odst. 1 zákona o
vysílání byly pojímány přísněji, což by rozšířilo rozsah skutkové podstaty správního
deliktu
spočívajícího v porušení tohoto ustanovení. Ustálená
judikatura
Soudního dvora však
vychází z toho,
že komunitární právo sice neobsahuje mechanismus, který dovoluje soudu členského
státu nevzít v
úvahu vnitrostátní právo, jež je v rozporu s neimplementovanou směrnicí, nelze-li
se této směrnice
dovolávat před vnitrostátními soudy; přesto však všechny vykonavatele veřejné moci
v členských
státech, včetně soudů v rámci jejich pravomoci, stíhá povinnost členského státu plynoucí
ze
směrnice, a sice dosáhnout jejího cíle, jakož i jeho úkol podle čl. V Smlouvy, tedy
přijmout všechna
opatření obecné i zvláštní povahy vhodná ke splnění této povinnosti. Z toho vyplývá,
že vnitrostátní
soud členského státu má při aplikaci vnitrostátního práva jej interpretovat co možná
nejvíce v
souladu ze zněním a účelem směrnice, aby dosáhl cíle sledovaného směrnicí a tímto
způsobem naplnil
čl. 189 odst. 3 Smlouvy. Povinnost vnitrostátního soudu zohlednit při výkladu příslušného
ustanovení
vnitrostátního práva obsah směrnice nesahá však tak daleko, aby takový výklad mohl
vést k tomu, že
by jednotlivci měla být neimplementovanou směrnicí uložena povinnost, a již teprve
není možné na
základě směrnice za situace, kdy k její implementaci nebyl přijat příslušný zákon,
zostřovat
trestněprávní odpovědnost těch, kteří jednají v rozporu s články směrnice [rozsudek
Soudního dvora z
8. 10. 1987 ve věci 80/86, Kolpinghuis Nijmegen, body 9-10, 13-14; viz též rozsudek
Soudního dvora z
14. 5. 1996 ve věci C-168/95, Luciano Arcaro, body 41-42]. Tato
judikatura
Soudu
o nepřímém účinku
směrnic je reflektována i judikaturou Nejvyššího správního soudu, např. v rozsudku
ze dne 1. 2.
2010, č. j. 5 Afs 68/2009 - 113, www.nssoud.cz.
V dané věci se sice nejedná o trestněprávní postih stěžovatele ve smyslu českého
práva, nýbrž o
postih za správní delikt, nicméně
judikatura
Evropského soudu pro lidská práva k
čl. 6 odst. 1 větě první Úmluvy o
ochraně lidských práv a základních svobod ve znění protokolů č. 3, 5 a 8, vyhlášená
pod č.
209/1992 Sb. (dále jen "Úmluva“) za "trestní
obvinění“ ve smyslu tohoto článku považuje stíhání pro podstatnou většinu veřejnoprávních
deliktů (k
tzv. Engelovu testu a související judikatuře Evropského soudu pro lidská práva viz
komplexně
rozsudek Nejvyššího právního soudu ze dne 11. 6. 2009, č. j.
9 As 58/2008 - 63, www.nssoud.cz). Stíhání pro
veřejnoprávní delikt, za nějž hrozí peněžitá sankce ve výši 5000 Kč až 2 500 000
Kč (§ 60 odst. 1
zákona o vysílání), tedy materiální újma zcela zásadní povahy, svým možným rozsahem
a mírou možného
dotčení osoby odpovědné za správní delikt plně srovnatelná s peněžitým trestem podle
trestního práva
hmotného, je nepochybně podřaditelné pod pojem "trestního obvinění“ ve smyslu Úmluvy.
Úmluva a její
interpretace
Evropským soudem pro lidská práva (dále jen "ELSP“) váže všechny členské
státy EU jako
signatáře Úmluvy. Členské státy proto jistě nemohly jako státy, které hodlají řádně
dodržovat
všechny své mezinárodní závazky, zároveň připustit, aby orgány EU jimi zřízené a
politicky
kontrolované, tedy i Soudní dvůr, vykládaly komunitární právo, dotýká-li se toto
právo zároveň práv
zaručených Úmluvou, v rozporu s ní. Nutno tedy mít za zřejmé a nepochybné a nevyžadující
dalšího
hlubšího zkoumání (zejména pak nevyžadující předložení předběžné otázky k Soudnímu
dvoru), že pojem
"trestněprávní odpovědnost“ užitý v rozsudku C-168/95 z 14. 5. 1996 je obsahově shodný
s pojmem
"trestní obvinění“ ve smyslu čl.
6 odst.
1 Úmluvy a že uvedené pravidlo vyvozené judikaturou Soudního dvora se vztahuje
nejen na
trestné činy označené takto výslovně ve vnitrostátním právu, ale i na jiné veřejnoprávní
delikty
podle vnitrostátního práva, splňující podmínky tzv. Engelova testu. Znamená to tedy,
že směrnice
nemůže mít nepřímý účinek takové povahy, aby jejím výkladem byly rozšiřovány nebo
dokonce nově
vytvářeny skutkové podstaty či jinak zpřísňovány podmínky odpovědnosti jednotlivce
za veřejnoprávní
delikty stanovené vnitrostátním právem, mající povahu "trestního obvinění“ ve smyslu
čl. 6 odst. 1 Úmluvy, jak tomuto pojmu
rozumí
judikatura
ELSP. Pro danou věc má uvedený závěr ten důsledek, že i kdyby ust.
§ 53 odst. 1
zákona o vysílání bylo možné, s ohledem na čl. 17 odst. 1 písm. b) směrnice č.
89/552/EHS, vyložit tak, že jednání stěžovatele by
muselo být posouzeno jako rozporné s tímto ustanovením zákona o vysílání, takový
výklad by proto, že
ust. § 53 odst. 1 zákona o vysílání (resp. porušení tohoto ustanovení) zakládá skutkovou
podstatu
správního deliktu podle ust. § 60 odst. 1 písm. l) citovaného zákona, nemohl být
při rozhodnutí o
správním deliktu uplatněn, neboť by nepřípustně rozšiřoval skutkovou podstatu tohoto
správního
deliktu.
Důvodná je i další stížní námitka, že Rada má zkoumat celý pořad,
tedy zda a jak
byl sponzorovaný pořad označen. Z ust. § 53 odst. 1 zákonao vysílání nevyplývá, že
každý jednotlivý
sponzorský vzkaz musí identifikovat sponzora, ale naopak, že každý sponzorovaný pořad
musí být
zejména na jeho začátku nebo na jeho konci označen v souladu se zákonem. Pokud zákon
o vysílání
stanoví nutnost označení pořadu zejména na začátku nebo na konci, je možné označit
sponzorovaný
pořad i například na jeho začátku a v jeho průběhu nebo na začátku a na konci. Všechny
varianty jsou
podle zákona možné. Není proto správný právní názor městského soudu, že Rada nepochybila,
pokud
posuzovala jednotlivé sponzorské odkazy odděleně, aniž by posoudila, jak byl sponzorovaný
pořad
označen jako celek. Zahájila-li v souvislosti s odvysíláním dvou sponzorských znělek
jednoho pořadu
dvě samostatná řízení, byla druhá pokuta uložena v rozporu se zákonem, neboť o porušení
ust. § 53 odst. 1 zákona o vysílání odvysíláním příslušného pořadu bylo již rozhodnuto. S ohledem
na věcnou
neopodstatněnost uložení pokuty z důvodu, že stěžovatel vůbec neporušil svou zákonnou
povinnost, jak
Nejvyšší správní soud dovodil výše, však byly obě pokuty v daném případě uloženy
v rozporu se
zákonem.
Nejvyšší správní soud z výše uvedených důvodů napadený rozsudek
podle ust.
§ 110 odst. 1 věta první před středníkem
s. ř. s. zrušil a věc vrátil městskému soudu k dalšímu řízení. Ve věci rozhodl v
souladu s ust.
§ 109 odst. 1 s. ř. s., podle něhož
rozhoduje Nejvyšší správní soud o kasační stížnosti zpravidla bez jednání, když neshledal
důvody pro
jeho nařízení.
V dalším řízení je městský soud vázán právním názorem, který je
vysloven v tomto
rozsudku (§ 110 odst. 3 s. ř. s.).
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne městský soud
v novém
rozhodnutí (§ 110 odst. 2 s. ř. s.).
V Brně dne 17. června 2010
JUDr. Eliška Cihlářová předsedkyně senátu