Právní povaha veřejně přístupné účelové komunikace závisí na tom, zda je skutečně
třetími osobami alespoň s konkludentním souhlasem vlastníka pozemku užívána, a to nad rámec toho, co
je vlastník pozemku povinen strpět podle svých soukromoprávních závazků. Skutečnost, že vlastník
pozemku nebo jeho právní předchůdce upravil právo cesty a jízdy formou věcného břemene, svědčí spíše
tomu, že neměl v úmyslu povolit neomezené užívání komunikace na jeho pozemku neurčitým okruhem
třetích osob.
Konkludentní souhlas s veřejným užíváním účelové komunikace
(§ 7 odst. 1 zákona č. 13/1997
Sb., o pozemních komunikacích) nelze bez dalšího vyvodit z toho, že stěžovatel nebo jeho
právní předchůdce účelovou komunikaci neoplotili ani neoznačili jako soukromý pozemek se zákazem
vstupu.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 12. 2009, čj.
1 As 76/2009-60)
Prejudikatura: Ej 452/2009; nález Ústavního soudu č. 2/2008 Sb. ÚS. (sp. zn.
II. ÚS
268/06).
Věc: Společnost s ručením omezeným ROYALSTAV proti Krajskému úřadu - Ústecký kraj o
uložení pokuty, o kasační stížnosti žalobkyně.
Rozhodnutím Magistrátu města Ústí nad Labem, odboru dopravy, ze dne 19. 11. 2007 byla žalobkyni
dle § 42 odst. 1 zákona o
pozemních komunikacích uložena pořádková pokuta ve výši 10 000 Kč. Důvodem uložení pokuty
bylo neuposlechnutí výzvy, kterou Magistrát opakovaně vyzval žalobkyni k odstranění dopravního
značení a zařízení omezujícího přístup na komunikaci. Proti tomuto rozhodnutí podala žalobkyně dne
6. 12. 2007 odvolání, které žalovaný rozhodnutím ze dne 1. 2. 2008 zamítl.
Proti rozhodnutí žalovaného se žalobkyně bránila žalobou ke Krajskému soudu v Ústí nad Labem, v
níž namítala mimo jiné to, že rozhodnutí žalovaného i Magistrátu vycházelo z nesprávného právního
posouzení věci, neboť předmětná komunikace není veřejně přístupnou účelovou komunikací. Uvedla, že
komunikace sloužila v době jejího zřízení výlučně potřebě tehdejšího vlastníka, obchodní společnosti
R. T. I. a. s. Ta pak převedla vlastnické právo k části nemovitostí ve svém vlastnictví na
společnost S & W Automobily, s. r. o., a to na základě kupní smlouvy a smlouvy o zřízení práva
věcného břemene ze dne 22. 10. 1999. S ohledem na to je nutno dovodit, že předmětná komunikace není
veřejně přístupnou účelovou komunikací, nebyla nikdy jako taková zřízena a nebyla předchozím
vlastníkem ani žalobkyní nikdy veřejnému užívání věnována. Podle žalobkyně zřízení věcného břemene
dle soukromého práva nemůže zakládat veřejné užívání, ba naopak zřízení věcného břemene veřejné
užívání vylučuje.
Krajský soud žalobu rozsudkem ze dne 15. 7. 2009 zamítl.
Nejvyšší správní soud napadený rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem zrušil a věc mu vrátil
k dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
(-)
IV.B.
Povaha předmětné komunikace
[22] Soud se dále zabýval námitkou dle
§ 103 odst. 1 písm. b) s. ř.
s., podle níž v řízení před oběma správními orgány byly vady řízení spočívající v tom, že
skutková podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu ve spisech nebo
je s nimi v rozporu, a pro tuto důvodně vytýkanou vadu soud, který ve věci rozhodoval, napadené
rozhodnutí správního orgánu měl zrušit. Tato námitka je důvodná, což je dílem způsobeno též tím, že
krajský soud zaujal v této věci nesprávný právní názor co do výkladu relevantních právních předpisů
(viz dále).
[23] Mezi účastníky je nesporné a ze spisu vyplývá, že stěžovatelka je vlastníkem pozemku v k. ú.
Krásné Březno, na němž byla zřízena předmětná komunikace.
[24] Stěžovatelka po celou dobu řízení před správními orgány konzistentně tvrdí, že v daném
případě se nejedná o veřejně přístupnou účelovou komunikaci ve smyslu
§ 7 odst. 1 zákona o pozemních
komunikacích.
[25] Nejvyšší správní soud nejprve vyloží právní úpravu vzniku veřejné účelové komunikace
(IV.B.1.) a dále zváží dopad tohoto výkladu na úplnost skutkových zjištění správního orgánu
(IV.B.2.).
IV.B.1
Relevantní
právní úprava
[26] Ke vzniku veřejné účelové komunikace na předmětném pozemku by došlo, pokud by komunikace
byla jejím majitelem věnována veřejnému užívání nebo k němu byla konkludentně určena. Pro vznik
veřejné účelové komunikace ze zákona je nutné splnění podmínek uvedených v
§ 7 odst. 1 zákona o pozemních
komunikacích. Musí se jednat o dopravní cestu, určenou k užití silničními a jinými vozidly a
chodci, která slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí
nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování
zemědělských a lesních pozemků.
[27] Výkladem § 7 odst. 1 zákona
o pozemních komunikacích se v minulosti opakovaně zabýval jak Nejvyšší správní soud, tak i
Ústavní soud. V nálezu sp. zn. II.
ÚS 268/06 ze dne 9. 1. 2008 (N 2/48 SbNU 9) Ústavní soud mimo jiné konstatoval, že vlastnické
právo je omezitelné v případě
kolize
s jiným základním právem nebo v případě nezbytného prosazení
ústavně aprobovaného veřejného zájmu za náhradu. Pokud některá z podmínek nuceného omezení
vlastnického práva absentuje (například
kompenzace
za něj), jedná se o neústavní porušení
vlastnického práva. V takových případech lze ústavně konformně omezit vlastnické právo pouze se
souhlasem vlastníka a nelze proto vůbec hovořit o nuceném (resp. vynuceném) omezení podle
čl. 11 odst. 4 Listiny základních
práv a svobod (srov. obdobně též rozsudek NSS ze dne 26. 6. 2008, čj.
6 As 80/2006-105).
[28] Existuje-li tedy v zákoně veřejnoprávní institut omezující vlastnické právo, aniž by s tímto
omezením spojoval poskytnutí náhrady, je nezbytnou podmínkou jeho ústavní konformity souhlas
vyjádřený vlastníkem. Tak je tomu v případě tzv. veřejně přístupných účelových komunikací
definovaných v § 7 zákona o pozemních
komunikacích, v jejichž případě je vlastnické právo omezeno tím, že vlastník musí strpět
obecné užívání pozemku jako komunikace
(§ 19 tohoto zákona) a
umožnit na něj veřejný přístup. Zákon o
pozemních komunikacích toto omezení nespojuje s poskytnutím finanční náhrady. Jediný ústavně
konformní výklad je proto ten, že s takovým omezením vlastnického práva musí vlastník příslušného
pozemku souhlasit. Tomuto závěru nikterak neodporuje skutečnost, že účelová komunikace a obecné
užívání komunikací jsou instituty veřejnoprávními, nikoli soukromoprávními.
[29] Jestliže vlastník se zřízením veřejně přístupné účelové komunikace souhlasil, jsou jeho
soukromá práva v takovém případě omezena veřejnoprávním institutem obecného užívání pozemní
komunikace. Obecné užívání pozemní komunikace nemůže být vyloučeno pozdějším jednostranným úkonem
vlastníka, jenž takový souhlas udělil, ani jeho právního nástupce. Nutno upozornit, že souhlas
vlastníka nemusí být projeven výslovně, obvykle totiž půjde o souhlas vyjádřený konkludentně. Pokud
vlastník pozemku v minulosti, kdy pozemek začal sloužit jako veřejně přístupná účelová komunikace, s
tímto nevyslovil kvalifikovaný nesouhlas, jde o veřejně přístupnou účelovou komunikaci, vzniklou ze
zákona. Stačí tedy, aby vlastník strpěl užívání pozemku jako komunikace. Naproti tomu v případě
nesouhlasu musí jít o aktivní jednání vlastníka pozemku.
[30] Veřejnou cestou se tedy pozemek stává jeho věnováním obecnému užívání, ať již vlastníkem
výslovně projeveným souhlasem nebo konkludentním strpěním. Rovněž komunikace, u níž sice již nelze
zjistit, zda byla některým z předchozích vlastníků obecnému užívání věnována, jež však byla jako
veřejná cesta užívána od nepaměti z naléhavé komunikační potřeby, je veřejně přístupnou účelovou
komunikací (srov. rozsudek NSS ze dne 30. 9. 2009, čj. 5
As 27/2009-66).
[31] Pokud je účelová komunikace zřízena, je její právní
status
závazný i pro budoucí majitele
pozemku, na kterém leží účelová komunikace. Tyto osoby tedy nejsou oprávněny komunikaci ze své vůle
bez dalšího uzavřít (srov. též § 7
odst. 1 in fine zákona o pozemních komunikacích).
[32] Správní orgán byl proto povinen učinit jednoznačný závěr o tom, zda se na daném pozemku
nachází veřejně přístupná účelová komunikace. Předpokladem takovéhoto jednoznačného závěru musí být
jednak to, že vlastník příslušného pozemku či jeho právní předchůdce, k jehož souhlasu lze
přihlížet, souhlasil s takovýmto omezením svého vlastnického práva, jednak to, že v daném případě je
splněna podmínka komunikační nezbytnosti, resp. neexistuje jiná alternativa přístupu (srov. již v
bodě [27] cit. rozsudek čj. 6 As
80/2006-105).
[33] Vznik obecného užívání nelze bez dalšího dovodit ani u cest, které podle soukromého práva
slouží pouze oprávněným z věcného břemene nebo z
obligace
. Skutečnost, že vlastník pozemku nebo jeho
právní předchůdce upravil právo cesty a jízdy formou věcného břemene, totiž svědčí spíše tomu, že
neměl v úmyslu povolit neomezené užívání komunikace na jeho pozemku neurčitým okruhem třetích osob
(srov. též nález sp. zn. II. ÚS
268/06, cit. v bodě [27] shora, body 40 a 43).
IV.B.2. Deficity ve skutkových zjištěních správních orgánů
[34] Správní orgány obou stupňů nijak neprokázaly, že v případě předmětné komunikace lze hovořit
o věnování nebo o konkludentním určení veřejnému užívání. Je tomu tak přesto, že stěžovatelka
opakovaně uvádí (naposledy v kasační stížnosti), že komunikace po svém zřízení sloužila výlučně
potřebě původního vlastníka, společnosti R. T. I., a. s. Když v souvislosti s koupí sousedního
areálu společností S & W Automobily, s. r. o., této společnosti vznikla komunikační potřeba
předmětné komunikace, bylo již v rámci kupní smlouvy mezi společnostmi R. T. I., a. s., a S & W
Automobily, s. r. o., užívání předmětné komunikace upraveno soukromoprávním institutem věcného
břemene. Nejvyšší správní soud nesouhlasí s názorem krajského soudu, že uzavření smlouvy o zřízení
věcného břemene není pro posouzení charakteru pozemní komunikace právně významné (srov. s. 8
rozsudku krajského soudu). Z uzavření této smlouvy totiž lze obvykle vyvozovat chybějící vůli
vlastníka předmětné komunikace určit ji veřejnému užívání (srov. bod [33] shora). Právě vůle
vlastníka komunikaci určit či věnovat veřejnému užívání je rozhodná pro splnění znaku veřejně
přístupné komunikace.
[35] Správní orgán interpretoval
§ 7 odst. 1 zákona o pozemních
komunikacích tak, že veřejně přístupná účelová komunikace je každá komunikace, která
nesplňuje znaky komunikace podle §
7 odst. 2 tohoto zákona, tedy není uzavřeným prostorem nebo objektem (podle
§ 7 odst. 2 účelovou
komunikací je „i pozemní komunikace v uzavřeném prostoru nebo objektu, která slouží potřebě
vlastníka nebo provozovatele uzavřeného prostoru nebo objektu“). Uzavřeným prostorem nebo objektem
je pak dle tohoto právního názoru jen takový prostor nebo objekt, který je buď oplocen anebo označen
cedulí se zákazem vstupu. Krajský soud tuto interpretaci aproboval. Takováto
interpretace
je však
mylná. Konkludentní souhlas s veřejným užíváním účelové komunikace totiž nelze bez dalšího vyvodit z
toho, že stěžovatelka nebo její právní předchůdce účelovou komunikaci fyzicky neoplotili ani
neoznačili jako soukromý pozemek se zákazem vstupu. Šlo by totiž o nepřípustně extenzivní výklad
§ 7 odst. 1 a
odst. 2 zákona o pozemních
komunikacích. Pokud snad komunikace nebyla třetími osobami užívána (tento ani opačný názor
však ze správního spisu nevyplývá), nebyl ani důvod pro oplocování nebo označování pozemku cedulí.
Teprve pokud by snad komunikace byla užívána třetími osobami, aniž by vlastník pozemku svůj
nesouhlas s tímto projevil např. označením cedulí se zákazem vstupu, bylo by lze hovořit o jeho
konkludentním souhlasu s veřejným užíváním účelové komunikace.
[36] Jako argument
reductio ad absurdum
lze uvést, že extenzivní výklad
§ 7 zákona o pozemních
komunikacích ze strany správních orgánů a krajského soudu by fakticky vlastníkovi přikazoval
komunikaci ihned po jejím vybudování „preventivně“ uzavřít. Tím by ale docházelo k
disproporcionálnímu navyšování povinností a omezení zejména vzhledem ke
čl. 11 odst. 1 a
odst. 4 Listiny.
[37] Nutno proto zdůraznit, že veřejná přístupnost účelové komunikace tedy, v rozporu s tím, co
tvrdí žalovaný, ještě sama o sobě nečiní komunikaci veřejnou (takto již rozsudek NSS ze dne 27. 10.
2004, čj. 5 As 20/2003-64). Podstatné pro určení
veřejné přístupnosti bude, zda je účelová komunikace vskutku třetími osobami alespoň s konkludentním
souhlasem vlastníka pozemku užívána, a to nad rámec toho, co je vlastník pozemku povinen strpět
podle svých soukromoprávních závazků (srov. bod [33] shora).
[38] Evidentně nesprávný je ničím neodůvodněný právní závěr krajského soudu, podle něhož v rámci
vzniklých pochybností o charakteru účelové komunikace se neprovádí dokazování (viz rozsudek
krajského soudu, druhý odstavec na straně 8). Není totiž jasné, jak jinak než dokazováním lze
vyřešit předběžnou otázku, zda účelová komunikace je či není veřejně přístupná. Podle judikatury NSS
je naopak evidentní, že dokazování se i v této otázce zásadně provádí (srov. např. rozsudek NSS čj.
5 As 27/2009-66, cit. v bodě [30]).
[39] Stěžovatelka rovněž opětovně kritizuje skutečnost, že žalovaný ani Magistrát neprovedli
důkaz stavebním povolením a kolaudačním rozhodnutím na předmětnou účelovou komunikaci. Stěžovatelka
sama totiž těmito rozhodnutími nedisponuje, ovšem označila je ve svých podáních číslem jednacím.
[40] Žalovaný ve svém rozhodnutí o odvolání stěžovatelky k této otázce uvedl, že stěžovatelka
stavební povolení ani kolaudační rozhodnutí nepředložila. Pokud „nemůže doložit stavební povolení
nebo jiný doklad, musí silniční správní úřad přihlížet k současnému stavu“ (s. 5 bod 4 rozhodnutí
žalovaného). Žalovaný tak akceptoval možnou relevanci uvedených dokladů. Když však stěžovatelka
kritizovala v žalobě, že si správní orgány mohly velmi snadno vyžádat označená rozhodnutí, žalovaný
ve vyjádření k žalobě uvedl, že tyto podklady nejsou podstatné, neboť podstatné je pozdější věnování
komunikace veřejnému užívání (s. 3 a 4 vyjádření žalovaného ze dne 19. 6. 2008). Krajský soud tento
žalobní bod vypořádal tak, že dokazování se v otázce veřejné přístupnosti účelové komunikace vůbec
neprovádí.
[41] Na nesprávnost právního závěru krajského soudu ohledně dokazování upozornil Nejvyšší správní
soud již výše (bod [38]). Nad rámec tohoto je nutné toliko podotknout, že správní úřad byl povinen
navržený důkaz stavebním povolením nebo kolaudačním rozhodnutím provést nebo srozumitelně vysvětlit,
proč provedení takovéhoto důkazu není třeba (srov. např. rozsudek NSS ze dne 28. 5. 2009, čj.
1 As 18/2009-59, bod 27). Skutečnost, že
stěžovatelka sama zmiňovaná rozhodnutí nepředložila, bez dalšího neznamená, že správní orgán nebyl
povinen důkaz těmito rozhodnutími provést,
nota bene
za situace, kdy původcem těchto rozhodnutí má
být dle stěžovatelky tentýž správní orgán. Je jistě pravdou, že pokud snad vskutku bylo
via facti
stěžovatelkou akceptováno veřejné užití komunikace na jejím pozemku, nemohlo by na tom nic změnit
ani původní odlišné určení účelu komunikace ve stavebním povolení nebo kolaudačním rozhodnutí. Pokud
snad však již v původních rozhodnutích byla komunikace určena k veřejnému užití, může to mít pro
posuzovanou věc zásadní význam.
V.
Závěr a náklady řízení
[42] Správní orgány se nevypořádaly se základní námitkou stěžovatelky, podle které ona sama ani
její právní předchůdce nikdy nedali souhlas s veřejným užíváním svých pozemků. Je proto dán důvod
kasační stížnosti podle § 103
odst. 1 písm. b) s. ř. s. Krajský soud proto rozhodnutí žalovaného měl zrušit. Nejvyšší
správní soud se k meritu věci, totiž otázce veřejné přístupnosti účelové komunikace, již vyjádřit
nemohl, a to s ohledem na to, že to nyní bude v prvé řadě věcí správních orgánů, ovšem se zřetelem
na náležitou interpretaci § 7 zákona
o pozemních komunikacích shora podanou. (-)