Předmětem dohody o provedení práce podle § 236 zákoníku práce z roku 1965 ve znění po
novelizaci provedené zákonem č. 188/1988 Sb.
mohl být nejen jednorázový, individuálně definovaný pracovní úkol, ale, za předpokladu, že z dohody
bylo patrné, na jaký časový úsek byla uzavřena, i pracovní úkol spočívající v opakované a určitými
charakteristickými rysy specifikované činnosti zaměstnance pro zaměstnavatele, samozřejmě v obou
případech za podmínky, že předpokládaný rozsah práce (pracovního úkolu) nebyl vyšší ne 100
hodin.
(Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 11. 2010, čj.
6 Ads 48/2009 - 87)
Věc: Společnost s ručením omezeným ARCHER SHERIDAN proti České správě sociálního zabezpečení o
pojistné na sociální zabezpečení, o kasační stížnosti žalobkyně
Odůvodnění:
I. Jádro sporu a dosavadní postup ve věci
[1] Žalobkyně (dále jen "stěžovatelka“) napadá rozsudek Městského soudu v Praze ze
dne 27. 11. 2008, č. j. 12 Cad 1/2006 - 41, kterým byla zamítnuta její žaloba proti rozhodnutí
žalované ze dne 16. 11. 2005, č. j. 323 - 6003 - 4211 - 25.10.2005/Klí, ve spojení s platebním
výměrem Pražské správy sociálního zabezpečení ze dne 9. 9. 2005, č. j. 744/2208/05. Tímto
rozhodnutím žalovaná zamítla stěžovatelčino odvolání proti výše označenému platebnímu výměru Pražské
správy sociálního zabezpečení, jímž byla stěžovatelce podle ustanovení
§ 104c zákona č.
582/1991 Sb., o organizaci a provádění
sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, uložena povinnost zaplatit nedoplatek na
pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti ve výši 16 830 Kč a
penále z tohoto pojistného ve výši 2507 Kč. Tento nedoplatek vznikl podle žalované tak, že
stěžovatelka nezahrnula do vyměřovacích základů pro odvod pojistného příjmy za měsíce leden 2005 až
červenec 2006 v úhrnné výši 49 500 Kč zúčtované zaměstnanci společnosti Mgr. V. Š., který byl
zaměstnán na základě dohody o provedení práce. Tato dohoda však nebyla podle žalované uzavřena v
souladu s ustanovením § 236 zákona č.
65/1965 Sb., zákoníku práce, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákoník práce“). Žalovaná dospěla k závěru, že podle obsahu šlo o
dohodu o pracovní činnosti, a Mgr. V. Š. tak podléhal pojišťovací povinnosti.
[2] Jak správní orgány obou instancí, tak Městský soud v Praze vycházely ve svých
rozhodnutích z právního názoru, že pro posouzení, zda určitá dohoda o výkonu práce má povahu dohody
o provedení práce podle § 236 zákoníku práce, je rozhodné nejen kritérium kvantitativní, opřené o
předpokládaný rozsah práce, na který se dohoda uzavírá (jenž nesmí přesáhnout 100 hodin), nýbrž také
povaha práce (pracovního úkolu), tj. kritérium kvalitativní. Podle správních orgánů i Městského
soudu v Praze má být pracovní úkol vymezen výsledkem, individuálně, nikoli druhově. Ve své podstatě
se nesmí jednat o dlouhodobou, opakovanou činnost téhož charakteru, nýbrž o jednorázově vymezený
pracovní úkol.
[3] Usnesením ze dne 9. 12. 2009, č. j.
6 Ads 48/2009 - 66, www.nssoud.cz, postoupil
šestý senát věc rozšířenému senátu stran právní otázky kritérií posuzování, zda určitá dohoda o
výkonu práce má povahu dohody o provedení práce ve smyslu § 236 zákoníku práce. Šestý senát má za
to, že jediným kritériem pro takové posouzení je po novele zákoníku práce provedené zákonem č.
188/1988 Sb. kritérium kvantitativní;
kritérium kvalitativní, tj. povaha pracovního úkolu, podle šestého senátu není
relevantní
. Názor
šestého senátu je však v rozporu s právními názory vyjádřenými v rozsudcích Nejvyššího správního
soudu ze dne 27. 5. 2004, č. j. 2 Ads 48/2003 -
85, publ. pod č. 734/2005 Sb. NSS, a ze dne 8. 11. 2006, č. j.
3 Ads 67/2005 - 71, oba dostupné na
www.nssoud.cz.
II. Pravomoc rozšířeného senátu
[4] Při posuzování věci rozšířený senát zjistil, že dřívější
judikatura
je vskutku
v rozporu s názorem, který chce zaujmout šestý senát.
[5] V rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 5. 2004, č. j.
2 Ads 48/2003 - 85, publ. pod č. 734/2005 Sb. NSS
a na www.nssoud.cz, se uvádí:
"
[Podle § 236 odst. 1 zákoníku práce]
může
zaměstnavatel uzavřít s fyzickou osobou dohodu o provedení práce, jestliže předpokládaný rozsah
práce (pracovního úkolu), na který se dohoda uzavírá, není vyšší než 100 hodin. Do předpokládaného
rozsahu práce se započítává také doba práce konané zaměstnancem pro zaměstnavatele v témže
kalendářním roce na základě jiné dohody o provedení práce. Odstavec 2 citovaného ustanovení pak
stanoví, že dohoda o provedení práce může být uzavřena písemně nebo ústně a musí v ní být vymezen
pracovní úkol, sjednaná odměna za jeho provedení a zpravidla se v ní sjednává též doba, v níž má být
pracovní úkol proveden; v písemné dohodě, popřípadě v písemném záznamu o ústně uzavřené dohodě, má
zaměstnavatel mimo to uvést předpokládaný rozsah práce podle předchozího odstavce, pokud její rozsah
nevyplývá přímo z vymezení pracovního úkolu.
Předmětem dohody o provedení práce je tedy vždy
určitý ucelený pracovní úkol, který je specifikován konkrétním výsledkem. Práce, kterou se
zaměstnanec zavazuje pro zaměstnavatele vykonat, musí být určena individuálně, nikoli druhově. Může
být povahy jak manuální, tak intelektuální, její výkon ale musí směřovat ke konkrétnímu výsledku,
předem kvalitativně i kvantitativně vymezenému.
“
[6] V rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 8. 11. 2006, č. j.
3 Ads 67/2005 - 71, www.nssoud.cz, se uvádí:
"Dohoda o provedení práce je dle platné právní úpravy specifikována pracovním úkolem,
sjednanou odměnou za jeho provedení, jakož i předpokládaným rozsahem práce tak, aby bylo zřejmé, že
nepřesáhne 100 hodin v kalendářním roce. Zpravidla bývá též sjednána doba, v níž má být pracovní
úkol proveden (§ 236 odst. 2 zákoníku práce).
Práce sjednaná formou dohody o provedení práce
je tedy (i po novelách zákoníku práce, provedených zákonem č.
188/1988 Sb. a zákonem č.
3/1991 Sb.) určena svým výsledkem, tj. cílovým
stavem, jehož má být provedením pracovního úkolu dosaženo.
Na splnění úkolu je pak
vázána i sjednaná odměna
["odměna je splatná po dokončení a odevzdání práce“ (§ 236
odst. 4 zákoníku práce)], a je proto nerozhodné, kolik hodin k jeho docílení pracovník ve
skutečnosti spotřebuje, nepřekročí-li zákonem stanovenou hranici 100 hodin v kalendářním roce.
Forma hodinové odměny proto není tomuto druhu práce konané mimo pracovní poměr
adekvátní.
“
[7] Z výše uvedených citací dosavadní judikatury Nejvyššího správního soudu je
zřejmé, že ta jako kritérium pro rozlišení dohody o provedení práce od jiných smluv pracovněprávního
charakteru (dohody o pracovní činnosti, pracovní smlouvy) používá vedle kritéria kvantitativního též
kritérium kvalitativní, přičemž vychází z toho, že v dohodě o provedení práce musí být individuálně
vymezen pracovní úkol jako něco, co je definováno svým výsledkem, nikoli obecnou charakteristikou
činnosti, jež má být vykonávána. Chce-li šestý senát zaujmout právní názor, že jediným rozlišovacím
kritériem je předpokládaný časový (hodinový) rozsah práce, přičemž výsledek, jehož má být dosaženo,
sjednán být nemusí, pak se nepochybně hodlá odchýlit od právního názoru již vyjádřeného v
rozhodnutích Nejvyššího správního soudu, což lze učinit toliko předložením věci rozšířenému senátu
(§ 17 odst. 1 s. ř. s.). Pravomoc
rozšířeného senátu k posouzení předložené věci je tedy dána.
III. Posouzení věci rozšířeným senátem
III.1.
Relevantní
právní úprava a její jazykový
výklad
[8] Dohoda o provedení práce je jedním ze dvou typů dohod o pracích konaných mimo
pracovní poměr, jež byly upraveny v ustanoveních samostatné části čtvrté zákoníku práce (§ 232 až
239b zákoníku práce v rozhodném znění). Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr měly povahu
doplňkových právních institutů, kterých bylo na místě používat tam, kde by nebylo účelné či vhodné
uzavírat pracovní poměry. Ustanovení § 232 odst. 1 zákoníku práce k tomu uvádělo:
"Zaměstnavatelé jsou povinni zajišťovat plnění svých úkolů především zaměstnanci v
pracovním poměru. Jen výjimečně mohou k plnění svých úkolů nebo k zabezpečení svých potřeb uzavírat
s fyzickými osobami také dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr (dohodu o provedení práce,
dohodu o pracovní činnosti), jestliže jde o práci,
a) jejíž pravidelný výkon nemůže zaměstnavatel zabezpečit v rámci předem
stanoveného rozvržení pracovní doby a rozvrhu pracovních směn tak, aby její řízení, sledování jejího
provádění a kontrola dodržování pracovní doby byly účelné a hospodárné,
b) jejíž výkon v pracovním poměru by byl z hlediska zájmů společnosti pro
zaměstnavatele neúčelný nebo nehospodárný z jiných důvodů.“
[9] Samotná dohoda o provedení práce byla upravena v § 236 zákoníku práce v
rozhodném znění (tj. po novelizaci provedené zákonem č.
188/1988 Sb., jež v rozhodných obsahových
parametrech zůstala dalšími novelizacemi netknuta až do zrušení zákoníku práce) takto:
"(1) Dohodu o provedení práce může zaměstnavatel s fyzickou osobou
uzavřít,
jestliže předpokládaný rozsah práce (pracovního úkolu), na který se dohoda uzavírá,
není vyšší než 100 hodin
. Do předpokládaného rozsahu práce se započítává také doba práce
konané zaměstnancem pro zaměstnavatele v témže kalendářním roce na základě jiné dohody o provedení
práce; vláda může stanovit nařízením, v kterých výjimečných případech se do předpokládaného rozsahu
práce tato doba nezapočítává.
(2) Dohoda o provedení práce se uzavírá písemně nebo ústně. V dohodě musí
být
vymezen pracovní úkol
, sjednaná odměna za jeho provedení a
zpravidla
se v ní sjednává též
doba, v níž má být pracovní úkol proveden
; v písemné dohodě,
popřípadě v písemném záznamu o ústně uzavřené dohodě má zaměstnavatel mimoto uvést
předpokládaný rozsah práce podle předchozího odstavce, pokud její rozsah nevyplývá přímo z
vymezení pracovního úkolu
.
(3) Pracovní úkol musí být proveden ve sjednané době, jinak může
zaměstnavatel od dohody odstoupit. Zaměstnanec může od dohody odstoupit, nemůže-li pracovní úkol
provést proto, že mu zaměstnavatel nevytvořil sjednané pracovní podmínky; zaměstnavatel je povinen
nahradit škodu, která mu tím vznikla.
(4)
Odměna za provedení pracovního úkolu je splatná po dokončení a
odevzdání práce. Mezi účastníky lze dohodnout, že část odměny bude splatná již po provedení určité
části pracovního úkolu.
Zaměstnavatel může odměnu po projednání se zaměstnancem přiměřeně
snížit, neodpovídá-li provedená práce sjednaným podmínkám.
(5) Zemře-li zaměstnanec před splněním pracovního úkolu, nároky na odměnu
přiměřenou vykonané práci,
pokud může zaměstnavatel jejich výsledky použít
, a nároky
na náhradu účelně vynaložených nákladů nezanikají a stávají se součástí dědictví.“
[10] Z výše uvedené citace rozhodné právní úpravy je s přihlédnutím k obecnému
vymezení dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr patrné, že dohoda o provedení práce měla
sloužit k zajištění činností, které byly svým časovým rozsahem natolik
marginální
, že u nich nebylo
účelné či hospodárné uzavírat pracovní poměry a zpravidla ani dohody o pracovní činnosti. Je zřejmé,
že povaha takových činností mohla být různá - jednorázová i opakující se a že základním kritériem
přípustnosti daného typu dohody byl smluvními stranami v době uzavření dohody předpokládaný rozsah
práce nepřesahující 100 hodin. K tomu, aby uvedený hodinový rozsah dohod o provedení práce nebyl
obcházen opakovaným navazujícím uzavíráním takových dohod mezi týmiž smluvními stranami, stanovil
zákonodárce v § 236 odst. 1 větě druhé zákoníku práce, že
[d]o předpokládaného rozsahu
práce se započítává také doba práce konané zaměstnancem pro zaměstnavatele v témže kalendářním roce
na základě jiné dohody o provedení práce
. Zákon nepochybně vyžadoval, aby povaha činnosti
byla určitě a jednoznačně sjednána, ovšem ze samotné dikce zákona neplyne, že by pojem "pracovního
úkolu“ musel být nutně vykládán tak, že muselo vždy jít o činnost jednorázovou, definovanou nějakým
konečným výsledkem. Pracovním úkolem může nepochybně být činnost definovaná výsledkem, například
natření plotu, vysbírání brambor na určeném poli, stejně tak dobře však jím může být činnost
definovaná povahou činnosti a jejím věcným, geografickým, časovým či jiným obdobným vymezením
(natírání plotů v areálu výrobního závodu XY, sbírání brambor na určeném poli po dobu tří dnů vždy
osm hodin denně). Pracovní úkol může být definován i tak, že je popsán žádoucí stav, který je
zaměstnanec povinen zajistit (zajištění čistoty chodníku před domem AB a odklizení sněhu, jenž na
něj napadne; zajištění souladu provozování živnosti s právními předpisy apod.), přičemž to, aby daná
činnost nevybočila ze zákonem stanoveného maximálního časového rozsahu, musí vyplývat z
předpokládaného rozsahu práce vzhledem ke konkrétním podmínkám (velikost chodníku, jehož čistota má
být zajištěna, a obvyklá míra vydatnosti a častosti sněžení v dané lokalitě; rozsah provozované
živnosti a komplikovanost právních předpisů, jejichž dodržování je třeba zajistit, apod.).
[11] Ostatně již samotná skutečnost, že zákonodárce časové kritérium použil v
příslušném ustanovení zákona v úvodu definice dohody o provedení práce (v § 236 odst. 1 větě první
zákoníku práce) a že velmi precizoval důsledky souběhu vícero dohod o provedení práce v jednom
kalendářním roce uzavřených mezi týmiž smluvními stranami, je patrné, že kritérium kvantitativní
mělo být klíčové a že pokud ze zákona mělo plynout kumulativně nějaké další kritérium
(kvalitativní), nelze jeho jednoznačnou definici v dikci zákona najít a bylo by třeba ji extrahovat
toliko z pojmu pracovního úkolu. I kdyby však takové další kritérium zákon obsahoval, mělo by
vzhledem k výrazně odlišné míře důrazu, jakou dikce zákona na obě kritéria klade, podstatně menší
váhu než na kritérium kvantitativní.
[12] Jediné takové kritérium, plynoucí zejména z ustanovení o splatnosti odměny, je
časově omezený charakter dohody o provedení práce. Stanovila-li věta první v § 236 odst. 4 zákoníku
práce, že
[o]dměna za provedení pracovního úkolu je splatná po dokončení a odevzdání
práce
, naznačuje to, že trvání dohody o provedení práce musí být jasně časově vymezeno -
buď implicitně dobou potřebnou k provedení pracovního úkolu, anebo, má-li pracovní úkol povahu
opakované činnosti, explicitně dobou, na kterou je dohoda uzavírána (např. na období určitého počtu
hodin, dní či měsíců). Zájem zákonodárce na tom, aby si smluvní strany ujasnily časový rozsah
dohody, ostatně vyplývá i z dikce § 236 odst. 2 věty druhé, části věty za středníkem, zákoníku
práce, podle níž
v písemné dohodě, popřípadě v písemném záznamu o ústně uzavřené dohodě má
zaměstnavatel mimoto uvést
předpokládaný rozsah práce podle předchozího odstavce, pokud její
rozsah nevyplývá přímo z vymezení pracovního úkolu
. Že však dikce zákona
připouští, aby dohoda o provedení práce byla uzavřena i na delší časový interval (třeba jednoho
roku), vyplývá i z ustanovení věty druhé v § 236 odst. 4 zákoníku práce, jež výslovně předpokládá
postupné vyplácení odměny za provedenou práci, dohodnou-li se tak smluvní strany (§ 236 odst. 4 věta
druhá). I tato skutečnost svědčí závěru, že sjednaný pracovní úkol může mít povahu opakované,
periodicky vykonávané činnosti, jde-li o činnost jednoznačně věcně i časově vymezenou a nelze-li u
ní při sjednání dohody předpokládat vyšší časový rozsah než 100 hodin.
[13] Ustanovení § 236 odst. 2 věty druhé zákoníku práce předepisovalo, že v dohodě
musela být vymezena mj. odměna za provedenou práci. Takové vymezení nebylo třeba provést uvedením
konkrétní částky, která za provedení práce náleží; vyhovující bylo i ujednání způsobu určení takové
částky, např. vyplacením paušální částky za určité časové období (kupříkladu za kalendářní měsíc či
za hodinu práce) či částky závislé na množství či kvalitě odvedené práce (kupříkladu za jeden kus
vyrobeného výrobku ve sjednané předepsané kvalitě).
[14] Z výše uvedeného tedy vyplývá dílčí závěr, že jazykový výklad nedává
jednoznačnou odpověď na otázku, zda jediným kritériem pro klasifikaci určité dohody jako dohody o
provedení práce je předpokládaný hodinový rozsah sjednané činnosti. Jazykový výklad však nepochybně
připouští, aby sjednaná činnost (pracovní úkol) byla definována nejen individuálním vymezením
výsledku činnosti, nýbrž i definováním povahy, obsahu a dalších určujících charakteristik vykonávané
činnosti, aniž by bylo třeba vymezit její předpokládaný výsledek, a že tedy pracovní úkol může mít
povahu činnosti opakovaně prováděné ve vymezeném časovém období.
III.2. Záměr historického zákonodárce
[15] Rozhodné znění zákoníku práce dostalo v určujících obsahových znacích svoji
podobu novelizací provedenou zákonem č. 188/1988
Sb.
Již v usnesení, jímž šestý senát předložil věc rozšířenému senátu (usnesení ze dne ze dne 9. 12.
2009, č. j. 6 Ads 48/2009 - 66, www.nssoud.cz),
bylo důkladně a přesvědčivě vyloženo, že záměr historického zákonodárce v této novelizaci byl
odstranit nejasnosti při rozlišování mezi dohodami o pracovní činnosti a dohodami o provedení práce
zavedením jednoznačného klasifikačního kritéria v podobě maximálního hodinového rozsahu prací
konaných na základě dohod o provedení práce. Důvodová zpráva k příslušnému návrhu zákona (Tisk č.
100 Federálního shromáždění Československé socialistické republiky, volebního období 1986 - 1990,
dostupný na http://www.psp.cz/eknih/1986fs/tisky/t0100_01.htm) k tomu uváděla mimo jiné, jak ostatně
právem zdůrazňuje šestý senát v bodě 31 předkládacího usnesení, následující:
"
Dosud
bylo možno
dohodu o provedení práce sjednávat k výkonu
ojedinělého pracovního úkolu
, zatímco
dohoda o pracovní činnosti se týkala opětovné
činnosti
. V praxi organizací i soudů bylo jednoznačně prokázáno, že toto
kvalitativní
rozlišování je naprosto nespolehlivé
. Protože dohoda o provedení práce nebyla omezena na
polovinu pracovního úvazku a výdělek z ní se nezapočítával do omezené výdělkové možnosti pracujících
důchodců (22 000 Kčs ročně), bylo jí často zneužíváno k obcházení dohody o pracovní činnosti.
Proto se po zkušenostech s uplatněním usnesení vlády ČSSR č. 298/1983 zavádí kvantitativní
rozlišení obou dohod
. Dohodu o provedení práce lze uzavřít pouze do předpokládaného rozsahu
práce 100 hodin v kalendářním roce. Naproti tomu dohodu o pracovní činnosti lze uzavřít bez ohledu
na předpokládaný rozsah práce, ne však na vyšší než poloviční pracovní úvazek, neboť jde o vedlejší
zaměstnání a přednost musí mít vždy pracovní poměr. Vláda ČSSR se přitom zmocňuje stanovit
nařízením, ve kterých výjimečných případech lze poloviční úvazek překročit.
Pro stručnost
rozšířený senát odkazuje ohledně dalších podrobností týkajících se záměru historického zákonodárce
na body 28 až 32 předkládacího usnesení, s jejichž závěry se zcela ztotožňuje.
[16] Intencí historického zákonodárce tedy nepochybně bylo zavést jediné
rozlišovací kritérium, a sice smluvními stranami v okamžiku sjednání dohody předpokládaný hodinový
rozsah práce konané na základě dohody o provedení práce. Smyslem a účelem novelizace provedené
zákonem č. 188/1988 Sb. bylo zjednodušit
rozlišovací kritéria a opustit kvalitativní kritéria, která se v do té doby platné úpravě ukázala
jako nespolehlivá a nejednoznačná.
[17] S názorem vysloveným šestým senátem v předkládacím usnesení (viz jeho bod 33)
lze zcela souhlasit i v tom ohledu, že původní ustanovení zákoníku práce (před novelou provedenou
zákonem č. 188/1988 Sb.) pojednávající o
obsahových náležitostech dohody o provedení práce
(§ 238) užívalo přirozeně pojmu "pracovní
úkol“, činilo tak ovšem v logické návaznosti na definiční ustanovení § 232 zákoníku práce, v němž
byl pojem "pracovního úkolu“ kvalitativně definován (právě jednorázovostí, individuálností). Po
novelizaci celé části čtvrté zákoníku práce zákonem č.
188/1988 Sb. však tento pojem ztrácí jakýkoliv
jasně uchopitelný obsah, neboť postrádá definiční zázemí § 232 zákoníku práce. Ve shodě se šestým
senátem má rozšířený senát za to, že zákonodárce snad možná chtěl naznačit, že nadále bude nepřímý
předmět dohody o provedení práce charakterizován zpravidla spíše jednorázovou činností, stejně tak
je však možný výklad respektující předchozí vývody judikatury, že i v případě dohod o provedení
práce se může jednat o práci sestávající z dílčích pracovních úkolů rozprostřených do delšího
časového úseku.
[18] Novelizace zákoníku práce provedená zákonem č.
188/1988 Sb. tedy znamenala v rámci
dlouhodobých legislativních trendů týkajících se dohody o provedení práce zavedení jakéhosi
přechodového řešení mezi původní úpravou a nynější úpravou obsaženou v
§ 75 zákona č.
262/2006 Sb., zákoníku práce (dále jen "nový
zákoník práce“). Původní úprava do novelizace provedené zákonem č.
188/1988 Sb. vycházela z koncepce pracovního
úkolu jako individuálně určeného úkolu. Po novelizaci již nebylo nutno pracovní úkol vymezit
individuálně, nýbrž - jak bylo vyloženo výše sub 12 - bylo možno jej definovat i typovou
charakteristikou sjednané opakované činnosti, avšak bylo nutno vymezit dobu, v níž má být pracovní
úkol proveden, tj. v níž má být opakovaná činnost prováděna. V § 75 nového zákoníku práce je zcela
opuštěna koncepce pracovního úkolu a jediným omezujícím kritériem je rozsah práce, na který se
dohoda o provedení práce uzavírá a který
nesmí být větší než 150 hodin v kalendářním
roce
; z dřívější úpravy je pak převzato pravidlo pro zamezení obcházení zákona, které
stanoví, že
[d]o rozsahu práce se započítává také doba práce konaná zaměstnancem pro
zaměstnavatele v témže kalendářním roce na základě jiné dohody o provedení práce
.
III.3. Smysl a účel dohody o provedení práce s přihlédnutím k
hodnotám chráněným ústavním pořádkem
[19] Smyslem a účelem pracovního práva jako součásti práva soukromého je nepochybně
umožnit smluvním stranám (zaměstnancům a zaměstnavatelům) uzavírat takové dohody o úplatném využití
pracovní síly zaměstnance ve prospěch zaměstnavatele, na nichž se svobodně a se zohledněním všech
rozhodných hledisek shodnou. I v pracovním právu platí, že
[l]idé jsou svobodní a rovní v
důstojnosti i právech
(čl. 1
věta první Listiny základních práv a svobod) a že
[k]aždý může činit, co není zákonem
zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá
(čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a
svobod). Za předpokladu, že neexistuje zřejmý zákonný zákaz a při respektování ústavně chráněných
hodnot v oblasti zaměstnaneckých vztahů (Podle
čl. 28 Listiny základních práv a svobod
[z]aměstnanci mají právo na spravedlivou odměnu za práci a na uspokojivé pracovní podmínky.
Podrobnosti stanoví zákon.
) tedy i v pracovním právu platí, že je na smluvních stranách,
který ze smluvních typů použijí k uspořádání svých vztahů, jedná-li se o typ odpovídající jejich
svobodné vůli beroucí v úvahu odlišnou faktickou pozici a zpravidla i vyjednávací sílu obou
účastníků právního vztahu. Nejvyšší správní soud již ve své dřívější judikatuře opakovaně
zdůrazňoval potřebu respektu k svobodně projevené vůli smluvních stran a odmítl nutit je k uzavírání
smluv, na nichž ani jedna ze stran nemá ekonomický zájem. V rozsudku ze dne 27. 7. 2006, č. j.
2 Afs 173/2005 - 69, www.nssoud.cz, s odkazy na
prejudikaturu vyslovil názor, že
"[p]okud se smluvní strany rozhodnou, v souladu s obecnými
principy smluvního práva (smluvní svoboda, dobrá víra, nezneužívání ekonomicky silnějšího postavení
apod.), do (…) smluvního vztahu vstoupit a dojde k jeho skutečné realizaci, nejedná se o právní úkon
zastřený. Jinak by tomu ovšem bylo, pokud by žalobce přiměl k uzavření
(…)
[smlouvy]
smluvní partnery za pomoci ekonomického nátlaku, zneužívaje jejich
faktické ekonomické závislosti na nich, a přiměl je tak uzavřít takovou smlouvu, kterou ve
skutečnosti neměli zájem uzavřít.“
[20] Z obdobných východisek je třeba vyjít i v projednávaném případě. Bylo na
zaměstnanci a zaměstnavateli, který ze smluvních typů nabízených zákoníkem práce (případně i jiným
zákonem - viz např. smlouva příkazní podle občanského zákoníku či smlouva mandátní podle obchodního
zákoníku) k zajištění činnosti odpovědného zástupce použijí
[§ 11 odst. 1 věta druhá zákona č.
455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), dále jen "živnostenský zákon“, v rozhodném znění, vyžadovala pouze, aby
odpovědný zástupce byl k příslušnému podnikateli ve smluvním vztahu]. Vzhledem ke věcnému obsahu
takové činnosti (odpovědnost za řádný provoz živnosti a za dodržování živnostenskoprávních předpisů
- viz rovněž § 11 odst. 1 věta druhá živnostenského zákona) a především k jejímu marginálnímu
předpokládanému časovému rozsahu (pod 100 hodin, tj. v souladu s omezujícími pravidly podle § 236
odst. 1 věty prvé i věty druhé zákoníku práce), jejž ani jeden z účastníků řízení nezpochybňuje,
jistě připadala v úvahu i dohoda o provedení práce či dohoda o pracovní činnosti, neboť je jistě
velmi dobře představitelné, že uvedenou činnost lze podle obou těchto dohod vykonávat. Předmět a
obsah té i oné dohody může být nepochybně sjednán dostatečně konkrétně, neboť činnost odpovědného
zástupce má svůj zákonem vymezený obsah a lze ji vcelku jednoznačně popsat s ohledem na podmínky
provozování konkrétní živnosti, ve vztahu k níž měla být vykonávána. Dohoda mezi stěžovatelem a Mgr.
V. Š., uzavřená dne 1. 9. 2004, splňuje i znak jasného časového vymezení jejího trvání - v bodě 2
nazvaném "Trvání dohody o provedení práce“ se uvádí, že doba, v níž má být pracovní úkol proveden,
se sjednává na dobu od 1. 9. 2004 do 31. 8. 2005.
[21] Pokud si smluvní strany zvolily dohodu o provedení práce, činily tak nejspíše
i s ohledem na daňové a pojistné aspekty takového smluvního uspořádání. Nevybočily-li z věcného a
časového rozsahu činnosti, kterou lze vykonávat na základě dohod o provedení práce, uzavřely-li
dotyčnou dohodu svobodně a vážně a nešlo-li ani o disimulovaný právní úkon zastírající ve
skutečnosti jiný obsah či rozsah jejich vztahu (např. takový, který by již pomocí dohody o provedení
práce nebylo možno realizovat), je třeba jejich svobodně projevenou vůli respektovat i v oblasti
veřejnoprávního pojištění na sociální zabezpečení. Bylo na jejich vůli, zda ze smluvních typů, které
připadaly vzhledem k povaze věci v úvahu, zvolí takový, který zaměstnanci přinese i benefit
spočívající v účasti na veřejnoprávním sociálním pojištění, avšak zároveň s tím spojenou povinnost
zaměstnance a zaměstnavatele platit pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti (což zvýší celkové mzdové náklady zaměstnavatele a pravděpodobně povede k tomu, že
zaměstnanec obdrží adekvátně menší odměnu), anebo zda zvolí smluvní typ, který zaměstnanci
neposkytne benefit spočívající v účasti na pojištění, avšak poskytne mu oproti tomu větší odměnu při
jinak stejných mzdových nákladech zaměstnavatele.
[22] Smysl a účel dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr tedy není nutit
zaměstnance a zaměstnavatele v situaci, kdy mají možnost volby mezi dohodou o provedení práce a
dohodou o pracovní činnosti, uzavírat jen tu z nich, která zakládá účast zaměstnance na
veřejnoprávním sociálním pojištění, připouští-li zákonná úprava, že jeden z těchto typů (dohoda o
provedení práce) účast na pojištění nezakládá.
[23] Výklad opírající se o jazykový význam pojmů užitých v příslušných ustanoveních
zákoníku práce nepochybně připouští výkladovou alternativu, že za předpokladu, že z dohody o
provedení práce je patrné, na jaký časový úsek je sjednána, je jediným dalším relevantním kritériem
pro odlišení dohod o provedení práce od dohod o pracovní činnosti předpokládaný časový rozsah práce
a že naopak takovým kritériem není výlučně jednorázová povaha činnosti, kterou lze vykonávat na
základě dohody o provedení práce. Záměrem historického zákonodárce bylo stanovit novelou č.
188/1988 Sb. jednoznačné hlavní rozlišovací
kritérium, kterým měl být právě onen maximální časový rozsah dohod o provedení práce. Činnost,
kterou v projednávaném případě vykonával zaměstnanec pro stěžovatelku, odpovídala smyslu a účelu
dohody o provedení práce jako jednoho ze smluvních typů nabízejících se oběma smluvním stranám k
tomu, aby v souladu se zásadou smluvní volnosti ve vzájemné dohodě uskutečnily své záměry.
[24] Výše uvedené důvody vedou rozšířený senát k závěru, že předmětem dohody o
provedení práce podle § 236 zákoníku práce ve znění po novelizaci provedené zákonem č.
188/1988 Sb.
mohl být nejen jednorázový, individuálně definovaný pracovní úkol, ale, za předpokladu, že z dohody
bylo patrné, na jaký časový úsek byla uzavřena, i pracovní úkol spočívající v opakované a určitými
charakteristickými rysy specifikované činnosti zaměstnance pro zaměstnavatele, samozřejmě v obou
případech za podmínky, že předpokládaný rozsah práce (pracovního úkolu) nebyl vyšší než 100
hodin.
[25] Rozšířený senát v dané věci posoudil předloženou spornou právní otázku. V
souladu s ustanovením § 71 odst. 1 Jednacího řádu Nejvyššího správního soudu rozhodl usnesením jen o
této otázce a věc vrací šestému senátu, který o ní rozhodne v souladu s vysloveným právním
názorem.
V Brně dne 16. listopadu 2010
JUDr. Josef Baxa