I. Nařízení vlády č.
39/2007 Sb., o způsobu určení
vyměřovacího základu zaměstnavatele pro odvod pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti, nebylo ústavně konformní, neboť zasahovalo do věcí vyhrazených zákonu
a bylo nepřípustně retroaktivní.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 2. 2010, čj.
4 Ads 120/2009-88)
Prejudikatura: č. 869/2006 Sb. NSS.
Věc: Společnost s ručením omezeným Ježek software proti České správě sociálního
zabezpečení o pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, o
kasační stížnosti žalované.
Žalobce se dne 2. 10. 2006 přihlásil u Okresní správy sociálního zabezpečení Česká Lípa jako
malá organizace. V následné korespondenci s okresní správou sociálního zabezpečení a později i
ředitelkou legislativního odboru Ministerstva práce a sociálních věcí poukázal na absenci definice
vyměřovacího základu organizace a malé organizace v zákoně č.
589/1992 Sb., ve znění účinném
pro období od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007, na protiústavnost zakotvení definice tohoto pojmu v
nařízení vlády č. 39/2007 Sb., a
z toho plynoucí nemožnost za uvedenou dobu vyčíslit a odvést pojistné na sociální zabezpečení a
příspěvek na státní politiku zaměstnanosti. Dne 28. 8. 2007 byla u žalobce provedena kontrola
pojistného a plnění povinností v nemocenském pojištění. Při ní Okresní správa sociálního zabezpečení
Česká Lípa nezjistila za období od 2. 10. 2006 do 31. 12. 2006 žádný nedoplatek na pojistném. Dále
okresní správa sociálního zabezpečení v protokolu o kontrole pojistného uvedla, že malá organizace
od 1. 1. 2007 využila legislativního nedostatku spočívajícího v absenci definice vyměřovacího
základu zaměstnavatele v zákoně č.
589/1992 Sb. a až do 30. 6.
2007 odváděla pojistné pouze za zaměstnance. Konstatovala, že tento legislativní nedostatek byl
odstraněn nařízením vlády č. 39/2007
Sb., ve kterém byl vymezen vyměřovací základ pro odvod pojistného za organizaci a malou
organizaci stejným způsobem jako v úpravě platné k 31. 12. 2006. Vzhledem k tomu, že nařízení vlády
nabylo účinnosti až dnem 1. 3. 2007, byl vyměřovací základ organizace a malé organizace stanoven od
zúčtovacího období za kalendářní měsíc březen 2007, tedy od splatnosti pojistného za tento
kalendářní měsíc. Pojistné za zúčtovací období leden a únor 2007 bylo stanoveno k zúčtovacímu období
za kalendářní měsíc březen 2007, tj. ke dni splatnosti pojistného za tento kalendářní měsíc. Z toho
vyplývá, že dlužné pojistné za zúčtovací období leden a únor 2007 lze považovat za žalobcem
nevykázanou a neodvedenou platbu ve výši 26 % z vyměřovacích základů zaměstnanců, a to ode dne
následujícího po dni splatnosti pojistného za měsíc březen 2007. Nařízení vlády i po jeho zrušení
zákonem č. 153/2007 Sb. se i
nadále použije při stanovení vyměřovacího základu organizace a malé organizace pro zúčtovací období
za kalendářní měsíce leden až červen 2007. Proto na jeho základě okresní správa sociálního
zabezpečení dospěla k závěru, že za měsíce leden 2007 až červen 2007 došlo k rozdílům ve vykázání a
úhradě pojistného za malou organizaci ve výši 26 % z vyměřovacího základu. Za měsíce leden a únor
2007 nebyl zjištěn žádný nedoplatek na pojistném. Za měsíc březen 2007 činí nedoplatek pojistného
112 396 Kč a nedoplatek pojistného za měsíc leden a únor 2007, které bylo k tomuto zúčtovacímu
období vykázáno, činí 241 022 Kč a 117 335 Kč. Nedoplatek na pojistném za měsíc březen tedy činí
celkem 470 753 Kč. Za měsíce duben, květen a červen 2007 pak nedoplatky na pojistném dosahují výše
117 202 Kč, 160 917 Kč a 138 888 Kč. Podle zjištění okresní správy sociálního zabezpečení tedy
celkový nedoplatek na pojistném za období od ledna do června 2007 činí 887 760 Kč. Při stanovení
vyměřovacího základu za měsíc červenec 2007 malá organizace postupovala správně. Ve vyjádření k
tomuto kontrolnímu zjištění poukázal žalobce na ústavní nekonformnost nařízení vlády č.
39/2007 Sb.
Na základě uvedených výsledků kontroly pojistného vydala Okresní správa sociálního zabezpečení
Česká Lípa platební výměr ze dne 28. 8. 2007, kterým žalobci podle
§ 104c zákona č. 582/1991
Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, uložila povinnost uhradit dlužné
pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti za kontrolované období
od 2. 10. 2006 do 31. 7. 2007 ve výši 887 760 Kč a penále z tohoto dlužného pojistného ve výši 49
447 Kč, vypočtené k datu vyhotovení platebního výměru.
Proti uvedenému platebnímu výměru podal žalobce odvolání, které žalovaná rozhodnutím ze dne 31.
10. 2007 zamítla a napadené prvoinstanční rozhodnutí potvrdila. V odůvodnění žalovaná uvedla, že
zákon č. 589/1992 Sb. pro
legislativní nedopatření, k němuž došlo při jeho změnách provedených v roce 2006, neobsahoval od 1.
1. 2007 definici vyměřovacího základu organizace a malé organizace. Ta byla původně zakotvena v
§ 5 odst. 1 písm. b) zákona č.
589/1992 Sb., ve znění účinném do 31. 12. 2006, které vyměřovací základ organizace a malé
organizace pro stanovení pojistného vymezilo jako částku, jež odpovídá úhrnu vyměřovacích základů
jejich zaměstnanců. Uvedený legislativní nedostatek však byl odstraněn nařízením vlády č.
39/2007 Sb., neboť v jeho
§ 1 je vyměřovací základ pro
odvod pojistného za organizaci a malou organizaci určen stejným způsobem jako v právní úpravě platné
k 31. 12. 2006. Nařízení vlády č.
39/2007 Sb. však nabylo
účinnosti až dnem 1. 3. 2007, a proto ve vztahu k zúčtovacímu období kalendářního měsíce leden a
únor 2007 lze za dlužné pojistné považovat pouze pojistné nevykázané a neodvedené za zaměstnance ve
výši 8 % vyměřovacích základů jednotlivých zaměstnanců, zatímco nevykázané a neodvedené pojistné za
organizaci a malou organizaci ve výši 26 % vyměřovacích základů jejich zaměstnanců je možné
požadovat až ode dne následujícího po dni splatnosti za kalendářní měsíc březen 2007. Žalovaná dále
uvedla, že žalobce zmíněného legislativního pochybení využil a za období od 1. 1. 2007 do 30. 6.
2007 odvedl pouze pojistné ve výši 8 % za zaměstnance. Takto však postupoval i po účinnosti nařízení
vlády č. 39/2007 Sb., a proto mu
byla na jeho základě uložena povinnost uhradit dlužné pojistné ve výši 26 % z vyměřovacích základů
zaměstnanců a penále z něho. Žalovaná také zdůraznila, že nařízení vlády č.
39/2007 Sb. bylo vydáno na
základě generálního zmocnění obsaženého v
čl. 78 Ústavy, podle něhož
je vláda oprávněna takový právní předpis vydávat k provedení zákona a v jeho mezích. Nařízení vlády
č. 39/2007 Sb. se pohybuje v
zákonných mezích a nijak je nepřekračuje, neboť neukládá nové povinnosti či odchylky od zákona a
neupravuje ani problematiku, jež by v zákoně nebyla obsažena. Naopak tento právní předpis zákon
naplňuje, jelikož obsahuje definici zákonného pojmu, který je navíc shodný s předchozí právní
úpravou. Nařízení vlády č. 39/2007
Sb. bylo proto nutné respektovat. To pak bylo s účinností od 1. 7. 2007 zrušeno zákonem č.
153/2007 Sb., který do zákona
č. 589/1992 Sb. doplnil
§ 5 odst. 6, v němž je
obsažena definice vyměřovacího základu organizace a malé organizace.
Proti tomuto rozhodnutí žalované podal žalobce u Krajského soudu v Ústí nad Labem - pobočka v
Liberci žalobu, v níž namítl, že nařízení vlády č.
39/2007 Sb. je v rozporu s
čl. 78 Ústavy, neboť nebylo
vydáno k provedení zákona a v jeho mezích, nýbrž text zákona zcela jednoznačně nahradilo namísto
potřebné zákonné úpravy, která přichází později, než by bylo potřebné z hlediska fiskálního zájmu
České republiky. Nařízení vlády je tedy v důsledku jeho protiústavnosti neúčinné, a proto mu za
období od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007 nemohla být uložena povinnost k úhradě pojistného. Navíc
§ 2 zavádí přímou
retroaktivitu ve snaze domoci se pojistného i za měsíce předcházející jeho účinnosti. Tato norma má
v podstatě zpětné účinky, neboť podle ní jsou rozhodným obdobím pro výpočet pojistného kalendářní
měsíce od počátku roku 2007 spolu s kalendářním měsícem, v němž nařízení nabylo účinnosti. Navíc
§ 2 nařízení vlády č. 39/2007
Sb. není v mezích zákona, nýbrž jeho text zcela jednoznačně mění, neboť podle
§ 6 odst. 1 zákona č. 589/1992
Sb. je rozhodným obdobím, za něž se pojistné platí, kalendářní měsíc.
Krajský soud svým rozsudkem ze dne 19. 3. 2009 rozhodnutí žalované o odvolání i jemu
předcházející platební výměr správního orgánu I. stupně pro nezákonnost zrušil a věc vrátil žalované
k dalšímu řízení. V odůvodnění uvedl, že podle
§ 3 odst. 1 a
§ 4 zákona č. 589/1992 Sb. je
povinnost organizace a malé organizace platit pojistné dána stanovením tří prvků, jimiž jsou
rozhodné období, vyměřovací základ a procentní sazba z tohoto vyměřovacího základu. V průběhu roků
2006 a 2007 nedoznaly žádné změny rozhodné období ani procentní sazba. Rozhodným obdobím, z něhož se
zjišťoval vyměřovací základ, byl totiž podle
§ 6 odst. 1 zákona č. 589/1992
Sb. kalendářní měsíc. Ustanovení
§ 7 odst. 1 písm. a)
téhož zákona pak u organizace a malé organizace stanovilo sazbu pojistného z vyměřovacího základu ve
výši 26 %, z toho 3,3 % na nemocenské pojištění, 21,5 % na důchodové pojištění a 1,2 % na státní
politiku zaměstnanosti. Vyměřovací základ organizace a malé organizace byl do 31. 12. 2006 v
§ 5 odst. 1 písm. b) zákona č.
589/1992 Sb. vymezen jako částka odpovídající úhrnu vyměřovacích základů jejich zaměstnanců.
Tento pojem však nebyl v době od 1. 1. 2007 do 28. 2. 2007 upraven vůbec a v době od 1. 3. 2007 do
30. 6. 2007 byl vymezen v ustanovení
§ 1 nařízení vlády č. 39/2007
Sb. Absentující definice vyměřovacího základu organizace a malé organizace přitom není
nahraditelná ani odvoditelná z žádného jednotlivého ustanovení zákona č.
589/1992 Sb. ani ze souhrnu
více jeho ustanovení. To nepřímo připustila i žalovaná, která své rozhodnutí o odvolání postavila
převážně na obhajobě závaznosti a aplikovatelnosti nařízení vlády č.
39/2007 Sb. Zákon č.
589/1992 Sb. tedy po celou dobu
od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007 neobsahoval definici veškerých předpokladů pro stanovení výše
pojistného malé organizace a pro tuto nekonkrétnost zákonné úpravy nevznikla žalobci povinnost
platit za uvedené období pojistné. Definice vyměřovacího základu formou nařízení vlády je podle
názoru krajského soudu v rozporu s ústavní maximou, podle níž lze státní moc uplatňovat jen v
případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. Vláda je sice podle
čl. 78 věty první Ústavy
oprávněna vydávat nařízení k provedení zákona a v jeho mezích, avšak tento prováděcí předpis nemůže
vybočit ze zákonných mezí, které jsou buď výslovně stanoveny, nebo vyplývají ze smyslu a účelu
zákona, jak dovodil Ústavní soud v několika judikátech. Mezemi zákona je třeba rozumět i zákonem
stanovený rámec povinností dotčených subjektů, které přitom nelze dotvářet formou nařízení vlády
tak, aby byly identifikovatelné a vymahatelné. Odstraňování nedostatků a pochybení zákonodárné moci
aktivitou moci výkonné je totiž v rozporu s principem dělby moci. Navíc v případě přípustnosti
zakotvení jedné z podmínek povinnosti fyzické či právnické osoby formou nařízení vlády by bylo možné
stanovení všech potřebných podmínek tímto prováděcím předpisem, což by vedlo k absurdnímu stavu, kdy
by zákon obsahoval pouze jednoduché pokyny určitého chování, přičemž obsah a podmínky takto
stanovené povinnosti by mohly být dotvořeny formou podzákonného předpisu. Hradbou bránící takové
případné tendenci může být jen striktní požadavek, aby veškeré případy, kdy státní moc zasahuje do
sféry fyzických a právnických osob, byly vymezeny zákonem a nikoliv předpisy nižší právní síly.
Uvedený nedostatek zákona č. 589/1992
Sb. ve znění účinném od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007 tedy nebyl ústavně konformním způsobem
odstraněn, což činí nařízení vlády č.
39/2007 Sb. neaplikovatelným.
Jím přitom není soud vázán, neboť podle
čl. 95 odst. 1 Ústavy je
oprávněn posoudit soulad jiného právního předpisu se zákonem. Podle závěru krajského soudu tedy
žalobci za období od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007 nemohl vzniknout žádný dluh na pojistném, takže
rozhodnutí správních orgánů obou stupňů je třeba považovat za nezákonná.
Uvedený rozsudek krajského soudu napadla žalovaná (stěžovatelka) kasační stížností, v níž
namítla, že definici vyměřovacího základu organizace a malé organizace lze logicky dovodit z celého
kontextu zákona č. 589/1992 Sb.
ve znění účinném od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007. Smyslem tohoto právního předpisu je totiž zcela
nepochybně potřeba úpravy výběru pojistného, které platí poplatníci pojistného do státního rozpočtu.
V jeho § 3 je dále upraven
okruh poplatníků pojistného, mezi něž náleží i organizace a malá organizace. Způsob stanovení
pojistného za pomoci vyměřovacího základu je zakotven v
§ 4. Znění
§ 5 obsahuje úpravu
vyměřovacího základu zaměstnance. Ustanovení
§ 6 a
§ 7, jež se týkají i
organizace a malé organizace, upravují rozhodné období a sazby pojistného. V
§ 8 je organizaci a malé
organizaci uložena povinnost odvádět pojistné, jehož poplatníkem je zaměstnavatel, i pojistné, jehož
poplatníkem je zaměstnanec. Podle
§ 9 odst. 3 patří mezi
náležitosti přehledu, které je povinna organizace předložit příslušné okresní správě sociálního
zabezpečení, také údaj o vyměřovacím základu. Znění
§ 25a stanoví, že pokud se
podle zvláštního předpisu uhrazuje náhrada mzdy, mzdové vyrovnání, doplatek ke mzdě nebo jiné
obdobné plnění, uhrazuje se zaměstnavateli též pojistné, které je povinen z těchto plnění platit.
Vyměřovacím základem organizace a malé organizace tedy nemůže být nic jiného než úhrn vyměřovacích
základů těch jejich zaměstnanců, kteří jsou rovněž poplatníky stejného pojistného a jejichž
pojištění je zaměstnavatel povinen odvádět. Tomu odpo- vídá i
§ 21 odst. 2 věty druhé zákona č.
589/1992 Sb., kde se ve vztahu k organizaci nebo malé organizaci, jíž se ukládá přirážka k
pojistnému z jejího vyměřovacího základu, taktéž hovoří o úhrnu vyměřovacích základů jejich
zaměstnanců. V rozhodném období tedy v zákoně nescházela definice vyměřovacího základu
zaměstnavatele, neboť tu z něho bylo možné dovodit. Dále byl tento pojem blíže vymezen nařízením
vlády č. 39/2007 Sb., které v
zásadě opakuje jen to, co vyplývá ze zákona, a proto tento prováděcí předpis je fakticky nadbytečný.
Nicméně vycházeje ze zásady, že nadbytečné neškodí, není otázka účelnosti vydání podzákonného
předpisu pro posouzení dané věci rozhodující, což ostatně vyplývá i z nálezu Ústavního soudu č.
119/1998 Sb.
Nejvyšší správní soud napadený rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem, pobočka v Liberci,
zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
(...)
IV. Legislativní vývoj definice pojmu vyměřovacího základu organizace a malé organizace ve
sledovaném období
[24] Vyměřovací základ organizace a malé organizace byl v
§ 5 odst. 1 písm. b) zákona č.
589/1992 Sb. ve znění účinném ke dni 31. 12. 2006 vymezen jako částka odpovídající úhrnu
vyměřovacích základů jejich zaměstnanců. Ustanovení
§ 5 odst. 1 písm. a) pak
obsahovalo definici vyměřovacího základu zaměstnance jako úhrnu příjmů zúčtovaných mu organizací
nebo malou organizací v souvislosti s výkonem zaměstnání, jež zakládala účast na nemocenském
pojištění, s výjimkou tam uvedených nezapočitatelných příjmů. V druhém a třetím odstavci téhož
zákonného ustanovení byly vyjmenovány další příjmy zúčtované organizací nebo malou organizací
zaměstnanci, které se taktéž zahrnovaly do vyměřovacího základu zaměstnance. Čtvrtý a pátý odstavec
vymezil vyměřovací základ pracovníka v pracovním vztahu uzavřeném podle cizích právních předpisů a
způsob přepočtu jeho příjmu v cizí měně na měnu českou.
[25] Ustanovení § 5 zákona č.
589/1992 Sb. však mělo být s účinností od 1. 1. 2007 změněno. Dne 14. 3. 2006 byl totiž
přijat zákon č. 189/2006 Sb.,
kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím
zákona o nemocenském pojištění.
Tato novela se v části osmnácté dotkla též
§ 5 odst. 1 písm. a),
odst. 2 písm. a),
písm. d) zákona č. 589/1992
Sb., v nichž se terminologicky změnila dosavadní definice vyměřovacího základu zaměstnance a
příjmů zúčtovaných mu organizací a malou organizací, které se také zahrnovaly do jeho vyměřovacího
základu. Zároveň uvedenou novelou bylo vypuštěno znění
odst. 1 písmena b) zákona č.
589/1992 Sb., které doposud vymezovalo vyměřovací základ organizace a malé organizace, jak
již bylo zmíněno. Tato definice však byla přenesena do nové dikce ustanovení
§ 5a zákona č. 589/1992 Sb.,
které upravilo vyměřovací základy zaměstnavatele jako
a) částku odpovídající úhrnu vyměřovacích základů jeho zaměstnanců uvedených v
§ 3 odst. 3 písm. a),
b) částku odpovídající úhrnu vyměřovacích základů jeho zaměstnanců uvedených v
§ 3 odst. 3 písm. b).
[26] Zákon č. 589/1992 Sb.
měl být dále taktéž s účinností od 1. 1. 2007 změněn částí padesátou šestou zákona č.
264/2006 Sb. ze dne 21. 4.
2006, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím
zákoníku práce. Část padesátá
šestá přitom nebyla v původním vládním návrhu obsažena a byla do něho vložena až pozměňovacím
návrhem výboru pro sociální politiku a zdravotnictví Poslanecké sněmovny (viz sněmovní tisky č.
1154/0 a č. 1154/1, IV. volební období Poslanecké sněmovny,
www.psp.cz). Tato část zákona č.
264/2006 Sb. zcela změnila
dosavadní § 5 odst. 1 a
odst. 2 zákona č. 589/1992
Sb. Odstavec první tohoto zákonného ustanovení totiž nově definoval pojem vyměřovacího
základu zaměstnance jako úhrn příjmů, které byly předmětem daně z příjmů fyzických osob podle
zákona o daních z příjmů a
nebyly od této daně osvobozeny a které mu zaměstnavatel zúčtoval v souvislosti se zaměstnáním,
zakládajícím účast na nemocenském nebo důchodovém pojištění, přičemž zúčtovaným příjmem se rozumělo
plnění, jehož hodnota byla na příslušném účtu zaměstnavatele účtována jako náklad nebo úbytek
prostředků a které bylo v peněžní nebo nepeněžní formě poskytnuto zaměstnanci nebo předáno v jeho
prospěch. Nové znění § 5 odst.
2 pak oproti předchozí úpravě stanovilo výčet příjmů, jež se do vyměřovacího základu
zaměstnance nezahrnovaly.
[ 27] Jestliže by tedy obě zmíněné novely zákona č. 589/1992 nabyly účinnosti dnem 1. 1. 2007,
jak bylo původně schváleno, nemohlo by dojít k žádným nejasnostem ve vymezení vyměřovacích základů
jednotlivých skupin poplatníků pojistného. Pojem vyměřovacího základu zaměstnance by totiž byl
definován v § 5 zákona č. 589/1992
Sb. ve znění zákona č. 264/2006
Sb. Definice vyměřovacího základu zaměstnavatele by pak byla obsažena v
§ 5a zákona č. 589/1992 Sb.
ve znění zákona č. 189/2006
Sb.
[28] Zákonem č. 585/2006 Sb.
však došlo k odložení účinnosti zákona č.
187/2006 Sb., o nemocenském
pojištění, jakož i většiny ustanovení s ním souvisejícího zákona č.
189/2006 Sb., a to až na den 1.
1. 2008. Stalo se tak na základě pozměňovacího návrhu Senátu (viz usnesení č. 26 a stenozáznam ze
dne 30. 11. 2006, 1. schůze, 6. volební období Senátu,
www.senat.cz), přičemž
Poslanecká sněmovna s tímto zněním zákona vyslovila souhlas (viz usnesení č. 158 a stenozáznam ze
dne 12. 12. 2006, 7. schůze, V. volební období Poslanecké sněmovny,
www.psp.cz). V části druhé zákona
č. 585/2006 Sb. sice byla
ponechána původní účinnost některých ustanovení části osmnácté zákona č.
189/2006 Sb., která obsahovala
změny zákona č. 589/1992 Sb.,
avšak toto opatření se nevztahovalo na znění jejího bodu 20, jímž byla do
§ 5a zákona č. 589/1992 Sb.
vložena definice vyměřovacího základu zaměstnavatele. Tento pojem nebyl vymezen ani v části páté
zákona č. 585/2006 Sb., která
obsahovala změnu zákona č. 589/1992
Sb., a mohla tedy do něho opětovně vložit dosavadní defini- ci pojmu vyměřovacího základu
organizace a malé organizace na dobu do nabytí účinnosti zákona č.
187/2006 Sb., o nemocenském
pojištění, a s ním souvisejícího zákona č.
189/2006 Sb. Takto však
zákonodárce nepostupoval, v důsledku čehož zákon č.
589/1992 Sb. od 1. 1. 2007
neobsahoval definici pojmu vyměřovacího základu organizace a malé organizace.
[29] Tento legislativní nedostatek se nejprve pokusila napravit Poslanecká sněmovna formou
„přílepku“ k návrhu zákona o změně některých zákonů v souvislosti se stanovením kapitálových
požadavků na banky, spořitelní a úvěrní družstva, obchodníky s cennými papíry a na instituce
elektronických peněz (viz sněmovní tisk č. 94/2, V. volební období Poslanecké sněmovny,
www.psp.cz). S tímto řešením však
nesouhlasil Senát, který v reakci na závěr o nepřípustnosti uvedené praxe vyslovený v nálezu
Ústavního soudu č. 37/2007 Sb. z uvedeného
návrhu novelu zákona č. 589/1992
Sb. vypustil (viz usnesení č. 76 a stenozáznam ze dne 8. 3. 2007, 4. schůze, 6. volební
období Senátu,
www.senat.cz).
[30] Na uvedený legislativní nedostatek reagovala rovněž vláda České republiky, která podle
čl. 78 Ústavy vydala k
provedení zákona č. 589/1992
Sb. nařízení č. 39/2007
Sb., které nabylo účinnosti dnem 1. 3. 2007. V
§ 1 byl vyměřovací základ
organizace a malé organizace pro stanovení pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní
politiku zaměstnanosti definován jako částka odpovídající úhrnu vyměřovacích základů jejich
zaměstnanců. Znění § 2 tohoto
nařízení pak stanovilo, že pokud organizace a malá organizace odvedly pojistné na sociální
zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti za kalendářní měsíce od počátku roku 2007
do dne nabytí účinnosti tohoto nařízení z úhrnu vyměřovacích základů vymezených v
§ 1, považuje se pojistné na
sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti za odvedené v souladu se zákonem
č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a s
tímto nařízením. Pokud však organizace a malá organizace pojistné na sociální zabezpečení a
příspěvek na státní politiku zaměstnanosti za toto období neodvedly, je jejich vyměřovacím základem
za kalendářní měsíc, v němž toto nařízení nabylo účinnosti, úhrn vyměřovacích základů jejich
zaměstnanců za toto období a tento kalendářní měsíc. Toto nařízení vlády bylo zrušeno zákonem č.
153/2007 Sb., jímž byl do
zákona č. 589/1992 Sb. doplněn
§ 5 odst. 6, který
vyměřovací základ organizace a malé organizace vymezil jako částku odpovídající úhrnu vyměřovacích
základů jejich zaměstnanců. Zákon č.
153/2007 Sb. nabyl účinnosti
dnem 1. 7. 2007.
[31] V důsledku uvedeného legislativního pochybení tedy zákon č.
589/1992 Sb. ve znění účinném
od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007 neobsahoval definici jednoho ze základních pojmů právní konstrukce
pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Tato definice byla
s účinností od 1. 3. 2007 zakotvena jen v nařízení vlády č.
39/2007 Sb.
[32] Proto je třeba posoudit, zda pojem vyměřovacího základu organizace a malé organizace mohl
být definován nařízením vlády vydaným podle
čl. 78 Ústavy, zda vymezení
tohoto pojmu bylo možné dovodit z dalších ustanovení zákona č.
589/1992 Sb. nebo jiných zákonů
a zda takový postup byl vůbec přípustný. Teprve v případě negativní odpovědi na všechny tyto tři
otázky by totiž bylo možné učinit závěr, že v době od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007 neměly organizace a
malé organizace povinnost platit pojistné nebo že nebylo možné stanovit jeho výši.
V. Neaplikovatelnost nařízení vlády č.
39/2007 Sb.
[33] Vláda je i bez konkrétního zákonného zmocnění oprávněna podle
čl. 78 Ústavy vydávat
nařízení k provedení zákona a v jeho mezích. Tato její ústavní pravomoc tedy není neomezená, neboť
nesmí překročit meze prováděného zákona a musí se tak pohybovat „secundum et intra legem“, a nikoliv
„praeter legem“. Meze zákona jsou přitom vymezeny buď výslovně, anebo vyplývají z jeho smyslu a
účelu. Navíc
exekutiva
v tomto směru nikdy zcela volnou úvahou nemůže disponovat, neboť je omezena
Ústavou, mezinárodními smlouvami
a obecnými právními principy. Proto nařízení vlády vydané na základě generálního zmocnění obsaženého
v čl. 78 Ústavy musí dopadat
na neurčitou skupinu adresátů, musí být vydáno oprávněným subjektem, nesmí stanovovat primární práva
a povinnosti, nemůže zasahovat do věcí vyhrazených zákonu a musí tu být zřejmá vůle zákonodárce k
úpravě nad zákonný standard (srov. nálezy Ústavního soudu č.
271/1995 Sb. a č.
96/2001 Sb.).
[34] Stěžovatelka dovozovala ústavnost nařízení vlády č.
39/2007 Sb. z toho, že
nezakládalo nové povinnosti či odchylky od zákona, že upravovalo problematiku, která byla v zákoně
obsažena, a že toliko definovalo pojem zakotvený v zákoně. V tomto směru lze s jejím hodnocením
souhlasit, neboť § 4 zákona č.
589/1992 Sb. ve znění účinném v období od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007 skutečně pojem
vyměřovacího základu obsahoval také ve vztahu k organizacím a malým organizacím a nařízením vlády
byl tento zákonný pojem blíže určen.
[35] Zakotvení definice vyměřovacího základu organizace a malé organizace v nařízení vlády však
bránila bariéra věcí vyhrazených k regulaci toliko zákonu. Výše pojistného se totiž podle
§ 4 zákona č. 589/1992 Sb. ve
znění účinném od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007 stanovila pomocí tří veličin, kterými byly vyměřovací
základ, procentní sazba a rozhodné období. Pojmy rozhodného období a sazby pojistného byly přitom v
zákoně o pojistném na sociální
zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti nejen zakotveny, nýbrž v jeho
§ 6 a
§ 7 také přímo definovány. V
zákoně č. 589/1992 Sb. obsažený
pojem vyměřovacího základu byl v §
5 odst. 1, § 5a,
§ 5b a
§ 5c definován u
zaměstnance, osoby samostatně výdělečně činné a u osoby dobrovolně účastné důchodového pojištění. Z
toho je zřejmé, že úmyslem zákonodárce bylo přímo v zákoně komplexně definovat všechny pojmy
potřebné pro určení výše pojistného, a nikoliv umožnit vymezení jednoho z těchto pojmů pouze u
jednoho druhu poplatníků pojistného formou podzákonného předpisu. Navíc připuštění možnosti vymezení
vyměřovacího základu organizace a malé organizace nařízením vlády by znamenalo akceptaci stavu, při
němž by se výše pojistného stanovila v podzákonném předpisu. Takovou situaci však nelze připustit,
neboť pokud zákon mocensky zavádí platební povinnost veřejnoprávní povahy a stanoví okruh
poplatníků, kteří se jí nemohou vyhnout, pak také musí sám určit její výši. Opačný výklad by totiž
byl minimálně v rozporu s čl. 1
odst. 1 Ústavy, neboť v demokratickém právním státě nelze připustit, aby povinnou platbu
veřejnoprávní povahy či její výši stanovil někdo jiný než zákonodárný sbor. Uvedená výhrada zákona
tedy v projednávané věci znemožňovala definování pojmu vyměřovacího základu organizace a malé
organizace v nařízení vlády.
[36] Nařízení vlády č. 39/2007
Sb. dále nabylo účinnosti až dnem 1. 3. 2007, přičemž jeho přechodné ustanovení
§ 2 věty druhé stanovilo, že
pokud organizace a malá organizace neodvedly pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní
politiku zaměstnanosti za kalendářní měsíce od počátku roku 2007 do dne nabytí účinnosti tohoto
nařízení (tedy za leden a únor 2007), je jejich vyměřovacím základem za kalendářní měsíc, v němž
toto nařízení nabylo účinnosti (tedy za březen 2007), úhrn vyměřovacích základů jejich zaměstnanců
za uvedené období a tento kalendářní měsíc (tedy za leden, únor a březen 2007). Podle tohoto
ustanovení bylo postupováno i v nyní projednávané věci, neboť při kontrole pojistného byl za březen
2007 vykázán nedoplatek pojistného nejenom za tento kalendářní měsíc, nýbrž i za leden a únor
2007.
[37] Uvedené přechodné ustanovení nařízení vlády č.
39/2007 Sb. tedy mělo
retroaktivní povahu. Právní věda přitom rozeznává retroaktivitu pravou a retroaktivitu nepravou.
Pravá
retroaktivita
, jež je až na zcela výjimečné okolnosti nepřípustná, zahrnuje případy, kdy
právní norma reglementuje vznik právního vztahu a nároky z něho vzešlé za dobu před její účinností.
Naproti tomu nepravá
retroaktivita
, která je obecně přijímaná, neboť zabezpečuje kontinuitu právního
řádu, spočívá v tom, že právní vztahy, které vznikly za účinnosti práva starého, se spravují zásadně
tímto právem, a to až do doby účinnosti práva nového, avšak po jeho účinnosti se již řídí právem
novým (srov. kupř. nález Ústavního soudu ze dne 12. 7. 1994, sp. zn.
Pl. ÚS 3/94, či ze dne 28. 2.
1996, sp. zn. Pl. ÚS 9/95). V
dané věci se přitom nepochybně jednalo o pravou retroaktivitu, neboť ustanovení
§ 2 věty druhé nařízení vlády č.
39/2007 Sb. do vyměřovacího základu organizace a malé organizace za březen 2007, v němž
nařízení nabylo účinnosti, zahrnovalo nejen součet vyměřovacích základů jejich zaměstnanců za tento
kalendářní měsíc, nýbrž i za měsíce leden a únor 2007, které účinnosti nařízení předcházely, takže
touto normou nové právo upravovalo zčásti právní vztahy, které vznikly za účinnosti práva
starého.
[38] Kromě nepřípustné retroaktivity znění
§ 2 věty druhé nařízení vlády č.
39/2007 Sb. navíc ještě v rozporu se zmocněním obsaženým v
čl. 78 Ústavy vybočilo ze
zákonných mezí. Zmíněné ustanovení nařízení vlády totiž vycházelo z úhrnu vyměřovacích základů
zaměstnanců organizace a malé organizace za tři kalendářní měsíce, ačkoliv podle
§ 6 odst. 1 zákona č. 589/1992
Sb., účinného v rozhodné době, byl rozhodným obdobím, z něhož se zjišťoval vyměřovací základ,
pouze jeden kalendářní měsíc, a to ten, za který se pojistné platilo.
[39] Na základě těchto skutečností nařízení vlády č.
39/2007 Sb. nebylo ústavně
konformní, a soud jím proto při svém rozhodování nebyl podle
čl. 95 odst. 1 Ústavy
vázán. Závěr krajského soudu o neaplikovatelnosti nařízení vlády č.
39/2007 Sb. tedy Nejvyšší
správní soud považuje za správný.
VI. Odvození pojmu vyměřovacího základu organizace a malé organizace ze zákona č.
589/1992 Sb.
[40] Dále se Nejvyšší správní soud zabýval otázkami možnosti odvození vymezení pojmu vyměřovacího
základu organizace a malé organizace ze zákona a přípustnosti takového postupu.
[41] Ústavní soud v nálezech sp. zn.
Pl. ÚS 4/95,
Pl. ÚS 9/95,
Pl. ÚS 2/97,
Pl. ÚS 23/02,
Pl. ÚS 40/02,
Pl. ÚS 44/02,
Pl. ÚS 25/06 a
Pl. ÚS 24/07, které lze
vyhledat na
http://nalus.usoud.cz, učinil
závěr, že „neurčitost některého ustanovení právního předpisu nutno považovat za rozpornou s
požadavkem právní jistoty, a tudíž i právního státu
(čl. 1 odst. 1 Ústavy),
toliko tehdy, jestliže intenzita této neurčitosti vylučuje možnost stanovení jeho normativního
obsahu pomocí obvyklých interpretačních postupů“. Také Nejvyšší správní soud v rozsudcích ze dne 14.
7. 2005, čj. 2 Afs 24/2005-44, a ze dne 16. 10.
2008, čj. 7 Afs 54/2006-155, jež jsou dostupné na
www.nssoud.cz, dovodil, že ne
každá interpretační nejasnost povede k výkladu výhodnému pro subjekt, kterému je ukládána určitá
povinnost. Vycházeje z těchto principů je tedy nutné učinit závěr, že také případná neurčitost
některého ustanovení zákona č.
589/1992 Sb. může vést k
použití výkladu nevýhodného pro poplatníka pojistného, a to za předpokladu, že intenzita této
neurčitosti ještě umožňuje jeho obsah dovodit za použití obvyklých výkladových metod.
[42] Chybějící definice vyměřovacího základu organizace a malé organizace v zákoně č.
589/1992 Sb. tedy ještě sama o
sobě nemusela vést k výsledku zvýhodňujícího žalobce. Proto se Nejvyšší správní soud mohl zabývat
tím, zda pojem vyměřovacího základu organizace a malé organizace bylo možné v rozhodné době
spolehlivě a jednoznačně dovodit tak, aby o jeho vymezení nezůstaly žádné důvodné pochybnosti. Na
tuto otázku si Nejvyšší správní soud odpověděl kladně.
[43] Ustanovení § 3 odst. 1
písm. a) zákona č. 589/1992 Sb. ve znění účinném od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007 zařadilo do
okruhu poplatníků pojistného také organizace, jimiž se rozuměly právnické nebo fyzické osoby, které
zaměstnávaly více než 25 zaměstnanců, anebo sice méně, avšak evidenci mezd pro ně vedla jiná fyzická
nebo právnická osoba, která zaměstnávala více než 25 zaměstnanců. Poplatníkem pojistného byly podle
§ 3 odst. 1 písm. b) také
malé organizace, za které se považovaly právnické nebo fyzické osoby, které zaměstnávaly alespoň
jednoho zaměstnance a nesplňovaly podmínky uvedené pod písmenem a). Organizace a malá organizace pak
byla podle § 8 odst. 1 věty
první povinna odvádět i pojistné, které byl povinen platit zaměstnanec, z čehož nepochybně vyplývá,
že měla také povinnost odvádět pojistné, jež byla povinna platit za sebe. V přehledu, který byly
organizace podle § 9 odst.
3 povinny zasílat příslušné správě sociálního zabezpečení, se uváděly údaje o výši
vyměřovacího základu a o výši pojistného, což byly informace, jež se musely týkat jejich platební
povinnosti, neboť v opačném případě by organizace byly povinny předkládat pouze přehled o
vyměřovacích základech u jednotlivých zaměstnanců. Znění
§ 25a pak stanovilo, že
pokud se podle zvláštního zákona uhrazuje náhrada mzdy, mzdové vyrovnání, doplatek ke mzdě nebo jiné
obdobné plnění, uhrazuje se zaměstnavateli též pojistné, které je povinen z těchto plnění platit.
Uvedené zákonné ustanovení přitom odkazovalo na znění
§ 7 odst. 1 písm. a),
které stanovilo procentní sazbu pojistného u organizace a malé organizace. Ze všech těchto
ustanovení zákona č. 589/1992
Sb. tedy nepochybně vyplývá, že také v období od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007 byly organizace a
malé organizace poplatníky pojistného a měly povinnost platit pojistné za sebe, a proto jejich
platební povinnost nemohla zaniknout.
[ 44] V souvislosti s vypuštěním definice vyměřovacího základu organizace a malé organizace ze
zákona č. 589/1992 Sb. by tedy
bylo namístě uvažovat jen o nemožnosti stanovení výše pojistného. Ani k takové situaci však nedošlo.
Podle § 4 zákona č. 589/1992
Sb. ve znění účinném v době od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007 se totiž výše pojistného stanovila
procentní sazbou z vyměřovacího základu zjištěného za rozhodné období. Zákon č.
589/1992 Sb. tedy určil tři
veličiny a způsob, pomocí nichž se stanovila celková výše pojistného organizace a malé organizace,
kterou tato byla povinna platit za sebe samu. Dvě z těchto veličin zákon č.
589/1992 Sb. výslovně
definoval. Podle jeho § 6 byl
totiž v případě organizace a malé organizace rozhodným obdobím, z něhož se zjišťoval vyměřovací
základ, kalendářní měsíc, za který se pojistné platilo, pokud se dále nestanovilo jinak. Sazba
pojistného z vyměřovacího základu pak u organizace a malé organizace činila 26 %, z toho 3,3 % na
nemocenské pojištění, 21,5 % na důchodové pojištění a 1,2 % na státní politiku zaměstnanosti. Z
veličin potřebných pro stanovení výše pojistného u organizace a malé organizace tedy v zákoně č.
589/1992 Sb. nebyla v rozhodné
době obsažena pouze definice pojmu jejich vyměřovacího základu.
[45] Nicméně § 5 zákona č.
589/1992 Sb. ve znění účinném pro období od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007 definoval pojem
vyměřovacího základu zaměstnance, který byl rovněž poplatníkem pojistného, jak vyplývalo ze znění
§ 3 odst. 1 písm. c)
téhož právního předpisu. Vyměřovacím základem zaměstnance byl podle
§ 5 odst. 1 úhrn příjmů,
které byly předmětem daně z příjmů fyzických osob podle
zákona o daních z příjmů a
nebyly od této daně osvobozeny a které mu zaměstnavatel zúčtoval v souvislosti se zaměstnáním,
přičemž zúčtovaným příjmem se rozumělo plnění, jehož hodnota byla na příslušném účtu zaměstnavatele
účtována jako náklad nebo úbytek prostředků a které bylo v peněžní nebo nepeněžní formě poskytnuto
zaměstnanci nebo předáno v jeho prospěch. Odstavec druhý téhož zákonného ustanovení pak vyjmenoval
příjmy uvedené v odstavci prvém, které se do vyměřovacího základu zaměstnance nezahrnovaly. Naopak
odstavec třetí určil další příjmy, jež se spolu s příjmy uvedenými v odstavci prvém zahrnovaly do
vyměřovacího základu zaměstnance.
[46] Právě jen zaměstnanci přitom mohli být účastni systémů nemocenského pojištění, důchodového
pojištění a zajištění v zaměstnanosti, na něž se platilo pojistné na sociální zabezpečení a
příspěvek na státní politiku zaměstnanosti. Organizacím a malým organizacím jako jejich
zaměstnavatelům žádné plnění z uvedených systémů sociálního pojištění či sociálního zabezpečení
nenáleželo a ani náležet nemohlo a jejich úlohou, kterou jim zákon č.
589/1992 Sb. ukládal, bylo
odvádět pojistné za své zaměstnance. Tato jejich povinnost byla přitom vynucována nejen hrozbou
platby penále z dluženého pojistného podle
§ 20 zákona č. 589/1992 Sb.,
nýbrž dokonce pohrůžkou uložení trestu pro trestný čin neodvedení daně, pojistného na sociální
zabezpečení, na zdravotní pojištění a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti podle
§ 147 trestního zákona č. 140/1961
Sb. Z toho je zřejmé, že organizace a malá organizace, kterou zákon č.
589/1992 Sb. považoval za
poplatníka pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti i v
rozhodné době, mohla platit pojistné za sebe samu pouze z těch příjmů svých zaměstnanců, které se
zahrnovaly do jejich vyměřovacího základu. Proto vyměřovacím základem organizace a malé organizace
nemohlo být nic jiného než součet vyměřovacích základů jejich zaměstnanců.
[47] Tomuto logickému vývodu zcela odpovídal i
§ 21 odst. 2 zákona č. 589/1992
Sb. ve znění účinném v období od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007, který upravoval výši přirážky k
pojistnému na sociální zabezpečení. Podle jeho věty první mohla výše přirážky k pojistnému činit až
5 % z vyměřovacího základu [§ 5
odst. 1 písm. b)] za jednotlivé měsíce, za které se přirážka k pojistnému platí. Znění
§ 21 odst. 2 věty první
tedy odkazovalo na zákonné ustanovení, které do 31. 12. 2006 vymezovalo vyměřovací základ organizace
a malé organizace a jež bylo kvůli legislativnímu pochybení vypuštěno, aniž bylo v rozhodné době
nahrazeno jiným ustanovením. Věta druhá
§ 21 odst. 2 zákona č. 589/1992
Sb. však tuto vymizelou definici zopakovala, jelikož stanovila, že jestliže se zjištěné
nedostatky týkají jen nižší složky organizace nebo malé organizace, stanoví se přirážka k pojistnému
jen z úhrnu vyměřovacího základu zaměstnanců v této nižší složce. Rovněž znění zákona č.
589/1992 Sb. účinné v rozhodné
době tedy obsahovalo výslovný návod pro vymezení pojmu vyměřovacího základu organizace a malé
organizace.
[48] Systematický i teleologický výklad zákona č.
589/1992 Sb. tedy vede Nejvyšší
správní soud k jednoznačnému závěru, podle něhož také pro období od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007 bylo
možné vyměřovací základ organizace a malé organizace vymezit jako částku odpovídající úhrnu
vyměřovacích základů jejich zaměstnanců.
[49] K takovému vývodu lze zcela nesporně dospět i za použití výkladu historického. Zákon č.
585/2006 Sb. totiž pouze
odkládal účinnost nového zákona o
zaměstnanosti a většiny ustanovení na něho navazujícího zákona č.
189/2006 Sb. a jeho záměrem
určitě nebylo znemožnit stanovení výše pojistného u organizace a malé organizace. Tomuto poznatku
plně odpovídá i aktivita zákonodárce vynaložená počátkem roku 2007, jež spočívala ve snaze opětovně
upravit v zákoně č. 589/1992 definici vyměřovacího základu organizace a malé organizace, a to formou
„přílepku“ k návrhu zákona, který s pojistným nesouvisel. Po zjištění, že tato procedura nemůže být
po zásahu Ústavního soudu úspěšná, pak zákonodárce schválil zákon č.
153/2007 Sb., který do zákona
č. 589/1992 Sb. vložil definici
zmíněného pojmu, jež plně odpovídala právní úpravě účinné do 31. 12. 2006. Navíc je zapotřebí
zdůraznit, že vyměřovací základ zaměstnavatele jakožto částka odpovídající úhrnu vyměřovacích
základů jeho zaměstnanců byl vymezen také v
§ 5a zákona č. 589/1992 Sb.
ve znění zákona č. 189/2006
Sb., které sice pro období od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007 nebylo účinné, avšak bylo platné. I s
přihlédnutím k tomuto vývoji právní úpravy se tedy vymezení pojmu vyměřovacího základu organizace a
malé organizace za rozhodné období, k němuž dospěl Nejvyšší správní soud, nemůže pro adresáty
příslušných právních norem jevit jako nikterak překvapivé a neočekávané.
[50] Lze tedy shrnout, že všechny v úvahu přicházející interpretační metody vedou ke spolehlivému
a zcela jednoznačnému závěru, že i pro období od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007 byl vyměřovací základ
organizace a malé organizace s potřebnou mírou určitosti vymezen jako částka odpovídající úhrnu
vyměřovacích základů jejich zaměstnanců. Žádný jiný, stejně přesvědčivý výklad tohoto pojmu, se
přitom nejenže nenabízí, ale ani nepřichází v úvahu, jelikož vyměřovací základ organizace a malé
organizace ze shora uvedených důvodů nepředstavoval samostatně definovatelný pojem, nýbrž se ze své
podstaty mohl odvozovat jen od vyměřovacího základu zaměstnance. Ten zůstal v rozhodném období v
zákoně č. 589/1992 Sb.
definován, a proto nelze uvažovat ani o tom, že by vyměřovací základ organizace a malé organizace
byl natolik neurčitý pojem, že by ho vůbec nebylo možné vymezit, a tudíž ani stanovit výši
pojistného. Ostatně ani žalobce v průběhu správního řízení i řízení před správními soudy nemožnost
odvození vymezení tohoto pojmu nikterak nenamítal a v tomto směru jen poukazoval na to, že jej zákon
č. 589/1992 Sb. pro rozhodné
období výslovně nedefinoval.
[51] Nejvyšší správní soud se tedy neztotožnil se závěrem krajského soudu, podle kterého
chybějící definice vyměřovacího základu organizace a malé organizace nebyla nahraditelná ani
odvoditelná z žádného jednotlivého ustanovení zákona č.
589/1992 Sb. ani ze souhrnu
více jeho ustanovení, a v důsledku této skutečnosti žalobci nevznikla povinnost platit pojistné za
sebe samého.
VII. Závěrečné shrnutí a jeho procesní vyústění
[52] Lze tedy shrnout, že v důsledku několika novelizací zákona č.
589/1992 Sb. přijatých v roce
2006 došlo k legislativnímu pochybení, které spočívalo v tom, že tento zákon pro období od 1. 1.
2007 do 30. 6. 2007 neobsahoval výslovnou definici vyměřovacího základu organizace a malé organizace
jakožto jednoho ze základních pojmů právní konstrukce pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti.
[53] Vymezení pojmu vyměřovacího základu organizace a malé organizace v nařízení vlády č.
39/2007 Sb., které nabylo
účinnosti dnem 1. 3. 2007, bránila výhrada zákona, neboť ze zákona č.
589/1992 Sb. vyplývá, že přímo
v něm pojal zákonodárce úmysl komplexně definovat všechny pojmy potřebné pro určení výše pojistného,
a nikoliv umožnit vymezení jednoho z těchto pojmů pouze u jednoho druhu poplatníků pojistného formou
podzákonného předpisu. Navíc pokud zákonodárce mocensky zavedl platební povinnost veřejnoprávní
povahy, které se nebylo možné vyhnout, a stanovil okruh poplatníků, pak musel také sám určit její
výši a toto oprávnění nebylo možné svěřit podzákonnému předpisu vydaného exekutivou. Konečně pak
mělo nařízení vlády č. 39/2007
Sb. nepřípustnou retroaktivní povahu a vybočilo ze zákonných mezí, neboť jeho ustanovení
§ 2 věty druhé zčásti
upravovalo právní vztahy, které vznikly před jeho účinností a vycházelo z příslušných údajů za tři
kalendářní měsíce, ačkoliv podle §
6 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb. je rozhodným obdobím jeden kalendářní měsíc. Při nemožnosti
odvození definice pojmu vyměřovacího základu organizace a malé organizace ze zákona by tedy nařízení
vlády č. 39/2007 Sb. nebylo
ústavně konformní, a soud by jím proto při svém rozhodování nebyl podle
čl. 95 odst. 1 Ústavy
vázán.
[54] Podle judikatury Ústavního soudu i Nejvyššího správního soudu neurčitost některého
ustanovení právního předpisu nutno považovat za rozpornou s požadavkem právní jistoty a právního
státu pouze tehdy, jestliže intenzita této neurčitosti vylučuje možnost stanovení jeho normativního
obsahu pomocí obvyklých interpretačních postupů, a proto ne každá interpretační nejasnost povede k
výkladu výhodnému pro subjekt, jemuž je ukládána určitá povinnost. Proto i případná neurčitost
některého ustanovení zákona č.
589/1992 Sb. může vést k
použití výkladu nevýhodného pro poplatníka pojistného, a to za předpokladu, že intenzita této
neurčitosti ještě umožňuje jeho obsah dovodit za použití obvyklých výkladových metod.
[55] Zákon č. 589/1992 Sb.
ve znění účinném pro období od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2006 zařadil do okruhu poplatníků pojistného
také organizace a malé organizace a stanovil jim povinnost odvádět pojistné, které byly povinny
platit za sebe. Tato jejich platební povinnost tedy nemohla v rozhodné době zaniknout. Výše
pojistného organizace a malé organizace za sebe samu se pak stanovila za pomoci tří veličin, z nichž
zákon č. 589/1992 Sb. obsahoval
a výslovně definoval rozhodné období a sazby pojistného. Rovněž tak obsahoval i pojem vyměřovacího
základu organizace a malé organizace, jehož vymezení bylo možné jednoznačně dovodit z definice
vyměřovacího základu zaměstnance, neboť jen zaměstnanci se mohli účastnit systémů sociálního
pojištění a sociálního zabezpečení, na které se pojistné platilo, přičemž jejich zaměstnavatelům
žádné plnění z těchto systémů náležet nemohlo. Organizace a malá organizace tedy mohla platit
pojistné za sebe samu pouze z těch příjmů svých zaměstnanců, které se zahrnovaly do jejich
vyměřovacího základu. Navíc výslovný návod pro vymezení pojmu vyměřovacího základu organizace a malé
organizace byl v rozhodné době obsažen v
§ 21 odst. 2 zákona č. 589/1992
Sb., jež stanovilo výši přirážky k pojistnému na sociální zabezpečení až do 5 % z
vyměřovacího základu organizace a malé organizace, který byl ve vztahu k jejich nižším složkám určen
jako úhrn vyměřovacích základů zaměstnanců této nižší složky. Z jednotlivých ustanovení zákona č.
589/1992 Sb. ve znění účinném v
rozhodném období lze tedy učinit přesvědčivý, spolehlivý a zcela jednoznačný závěr, že vyměřovacím
základem organizace a malé organizace nemohlo být ani v rozhodné době nic jiného než částka
odpovídající úhrnu vyměřovacích základů jejich zaměstnanců. Tento závěr nemá výkladovou alternativu
a podporují ho všechny v úvahu přicházející interpretační metody, přičemž žádná jiná
interpretace
vůbec nepřichází v úvahu.
[56] I přes absenci výslovné definice vyměřovacího základu organizace a malé organizace ve znění
zákona č. 589/1992, účinném v době od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007, bylo tedy zákonné ustanovení
zakotvující tento pojem možné pomocí příslušných interpretačních postupů stanovit natolik určitě, že
o jeho vymezení nemohlo být žádných nejasností.
[57] Nejvyšší správní soud zdůrazňuje, že takový závěr mohl učinit pouze s ohledem na to, že
vyměřovací základ organizace a malé organizace nepředstavoval samostatně definovatelný pojem, neboť
ze své podstaty mohl být odvozován jen od vyměřovacích základů jejich zaměstnanců. Jestliže by však
ze zákona č. 589/1992 Sb. byla
kupříkladu vypuštěna definice vyměřovacího základu zaměstnance, tak by zřejmě nebylo možné učinit
žádný jednoznačný výklad tohoto pojmu a v takovém případě by muselo být rozhodnuto „ve prospěch“
poplatníků nejen ve vztahu k pojistnému placenému zaměstnanci, nýbrž i ve vztahu k pojistnému
placenému organizací a malou organizací, neboť jestliže by nebylo možné spolehlivě stanovit
vyměřovací základ zaměstnanců, pak by zaměstnavatel nemohl určit ani úhrn těchto vyměřovacích
základů. Obdobně by nejspíše muselo být postupováno i při vypuštění jiného pojmu, za pomoci něhož se
stanoví výše pojistného. V takových případech by Nejvyšší správní soud musel zřejmě rozhodnout ve
„prospěch poplatníka pojistného“ bez ohledu na mimořádně nepříznivý dopad na státní rozpočet, který
by takový postup vyvolal. Úlohou soudní moci totiž rozhodně není napravovat následky chaotického a
vadného způsobu přijímání zákonů v Parlamentu České republiky za účelem zabránění značných
ekonomických ztrát z toho plynoucích. Naopak jeho povin- ností je rozhodovat podle práva a určitý
legislativní nedostatek tak může překlenout jen tehdy, když na základě všech v úvahu přicházejících
výkladových metod dospěje ke zcela jednoznačnému a nezpochybnitelnému závěru, jak již bylo
zmíněno.
[58] Jestliže však lze takový spolehlivý výklad učinit, pak není možné poukazem na určitou
legislativní chybu dospět k závěru o zániku platební povinnosti či o nemožnosti stanovení její výše.
Takový výklad by totiž byl zcela mechanický a odhlížející od smyslu jednotlivých institutů,
celkového kontextu interpretované normy a historie vzniku a novelizací zákona. Zároveň by
neodpovídal principu materiálního právního státu, k němuž se především hlásí Česká republika, jak
vyplývá z jejího vymezení jako demokratického právního státu, které je zakotveno v
čl. 1 odst. 1 Ústavy České
republiky (srov. kupř. nález Ústavního soudu ze dne 27. 9. 2006, sp. zn.
Pl. ÚS 51/06). Takový
mechanický výklad by obzvláště nebyl namístě i proto, že by byl v neprospěch účastníků systémů
nemocenského pojištění, důchodového pojištění a zajištění v nezaměstnanosti, kteří čerpali dávky z
těchto systémů poskytované, neboť průběžné financování sociálního pojištění je založeno na principu,
podle něhož se na dávkách vyplácí to, co se na pojistném vybere. V tomto směru si je zapotřebí
uvědomit, že právo neslouží pouze k ochraně práv a zájmů jednotlivce, nýbrž „je jedním ze
společenských normativních systémů; je tedy nerozlučně spjato s existencí společnosti, kterou svým
regulativním působením významně ovlivňuje. Úkolem práva jako společenského normativního systému je
zabezpečit reprodukci společnosti a tedy i vůbec její řádné fungování. Aby společnost nebyla pouhým
souhrnem autonomních individuí, sledujících výlučně své vlastní zájmy, potřeby a toliko svůj
prospěch, a nerespektujících zájmy, potřeby a prospěch ostatních, resp. celku, musí ve společnosti
existovat i určitá shoda ohledně základních hodnot a pravidel vzájemného soužití. Z tohoto pohledu
je evidentní, že právní řád nemůže být hodnotově neutrální, ale musí obsahovat, chránit a prosazovat
alespoň hodnoty, které umožňují bezporuchové soužití jednoho člověka s lidmi dalšími, tedy život
člověka jako člena společnosti.“ (rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 10. 11. 2005, čj.
1 Afs 107/2004-48, č. 869/2006 Sb. NSS). Proto za
situace, kdy bylo v rozhodné době zcela nepochybně zřejmé, že vyměřovací základ organizace a malé
organizace se nemohl odvíjet od ničeho jiného než od vyměřovacího základu jejich zaměstnanců, tak
nelze poukazem na absenci definice tohoto pojmu v zákoně č.
589/1992 Sb. rozhodnout v
neprospěch účastníků uvedených systémů sociální ochrany. Ostatně možnosti spolehlivého odvození
pojmu vyměřovacího základu organizace a malé organizace i bez jeho definice na základě jednotlivých
ustanovení zákona č. 589/1992
Sb. si byl nepochybně vědom i žalobce, o čemž svědčí to, že v průběhu správního řízení i
řízení před správními soudy neuvedl jediný argument, na základě něhož by bylo možné uvažovat o
zániku povinnosti platit pojistné v rozhodné době, popřípadě o nemožnosti určit jeho výši.
[59] Lze uzavřít, že i při absenci výslovné definice vyměřovacího základu organizace a malé
organizace bylo možné tento pojem ze zákona č.
589/1992 Sb. ve znění účinném
pro období od 1. 1. 2007 do 30. 6. 2007 s potřebnou mírou určitosti vymezit jako částku odpovídající
úhrnu vyměřovacích základů jejich zaměstnanců. Krajský soud proto pochybil, když dospěl k závěru, že
chybějící definice vyměřovacího základu organizace a malé organizace nebyla nahraditelná ani
odvoditelná z žádného jednotlivého ustanovení zákona č.
589/1992 Sb. ani ze souhrnu
více jeho ustanovení. V předcházejícím řízení tedy došlo k nesprávnému posouzení právní otázky
soudem, v důsledku čehož je napadený rozsudek nezákonný. Tím došlo k naplnění důvodu kasační
stížnosti uvedeného v ustanovení
§ 103 odst. 1 písm. a) s. ř.
s.