Výrok o vyloučení odkladného účinku odvolání podle
§ 85 odst. 2 správního řádu z roku 2004,
obsažený v rozhodnutí správního orgánu o správním vyhoštění cizince podle
§ 119 zákona č.
326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České
republiky, je rozhodnutím podle § 65 odst.
1 s.ř.s., jež nemá předběžnou povahu a ani se jím neupravuje vedení řízení správním orgánem,
a není proto vyňato ze soudního přezkumu podle §
70 s.ř.s.
(Podle rozsudku rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 7. 9. 2010, čj.
7 As 26/2009 - 58)
Prejudikatura: č. 1982/2010 Sb.NSS.
Věc: Quoc Quan H. proti Policii České republiky, Oblastnímu ředitelství služby cizinecké
policie Brno, Inspektorátu cizinecké policie Brno, o uložení správního vyhoštění, o kasační
stížnosti žalobce.
Odůvodnění:
I. Jádro sporu a dosavadní postup ve věci
[1] Rozhodnutím ze dne 10. 4. 2008, č. j. CPBR - 2886 - 28/ČJ - 2008 - 61 PB-SV,
uložil žalovaný žalobci (dále jen "stěžovatel“) správní vyhoštění z území České republiky na dobu
deseti let od nabytí právní moci rozhodnutí, stanovil mu lhůtu k vycestování z území České republiky
do 10. 5. 2008, podle § 85 odst. 2 písm.
a)
správního řádu vyloučil odkladný účinek odvolání a vyslovil, že se na stěžovatele nevztahuje
překážka vycestování.
[2] Žalobou podanou dne 21. 4. 2008 napadl pak stěžovatel výrok rozhodnutí
žalovaného, jímž byl vyloučen odkladný účinek odvolání, které stěžovatel podal dne 18. 4. 2008.
[3] Krajský soud v Brně usnesením ze dne 30. 9. 2008, č. j. 36 Az 10/2008 - 24,
žalobu podle § 46 odst. 1 písm. d) s.
ř. s. odmítl jako nepřípustnou, neboť napadený výrok rozhodnutí žalovaného měl za rozhodnutí
předběžné povahy podle § 70 písm. b) s.
ř. s. Krajský soud ve svém rozhodnutí odkázal na usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 11.
2006, č. j. 2 As 54/2005 - 55, www.nssoud.cz, v
němž byla vyslovena teze, že rozhodnutí o vyloučení odkladného účinku odvolání je nepochybně
srovnatelné s rozhodnutím o předběžném opatření podle
§ 43 odst. 1 správního řádu (nyní
§ 61 odst. 1 správního řádu), přičemž
proti žádnému z těchto rozhodnutí není odvolání přípustné. Vyloučení odkladného účinku podaného
odvolání je tedy nutno považovat za rozhodnutí předběžné povahy, které umožňuje výkon nepravomocného
meritorního rozhodnutí. Soud rovněž zohlednil skutečnost, že podle konstantní judikatury je i
rozhodnutí o přiznání odkladného účinku podané žaloby či kasační stížnosti považováno za rozhodnutí
předběžné povahy.
[4] Kasační stížnost podal stěžovatel z důvodu uvedeného v
§ 103 odst. 1 písm. e) s. ř. s.
Namítal, že postupem krajského soudu mu bylo odepřeno právo na spravedlivý proces. Rozhodnutí o
vyloučení odkladného účinku v daném případě znamená povinnost stěžovatele vycestovat z území České
republiky bez toho, aby bylo možno podat proti takovému rozhodnutí opravný prostředek. Pokud je pak
v rámci odvolacího řízení přezkoumáváno rozhodnutí jako celek, nelze již nezákonnost výroku o
vyloučení odkladného účinku napravit. To
znamená, že s odkazem na právní
posouzení věci, které zvolil krajský soud, nelze zákonnost výroku o vyloučení odkladného účinku u
rozhodnutí o správním vyhoštění v podstatě vůbec přezkoumat. Takový závěr je však podle stěžovatele
v rozporu s čl. 36 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod. Obdobný názor, jaký zastává on, vyslovil podle stěžovatele Nejvyšší
správní soud již v rozsudku ze dne 11. 9. 2008, č. j. 7
As 40/2008 - 32, www.nssoud.cz. Stěžovatel proto navrhl, aby bylo napadené usnesení krajského
soudu zrušeno a věc vrácena tomuto soudu k dalšímu řízení.
[5] Usnesením ze dne 13. 8. 2009, č. j.
7 As 26/2009 - 45, www.nssoud.cz, postoupil
sedmý senát věc rozšířenému senátu kvůli posouzení právní otázky povahy a soudní přezkoumatelnosti
správního rozhodnutí o vyloučení odkladného účinku odvolání podle
§ 85 odst. 2 písm. a) správního řádu.
Poukázal přitom na dosavadní rozpornou judikaturu Nejvyššího správního soudu. V rozsudku ze dne 9.
10. 2008, č. j. 1 As 83/2008 - 36,
www.nssoud.cz, byl v rámci přezkumu rozhodnutí o správním vyhoštění vysloven názor, že rozhodnutí o
vyloučení odkladného účinku odvolání je svojí podstatou rozhodnutím předběžné povahy, a proto je ze
soudního přezkumu vyloučeno. V rozsudku ze dne 23. 10. 2008, č. j.
2 As 73/2008 - 36, Nejvyšší správní soud naopak
zaujal názor, že rozhodnutí o vyloučení odkladného účinku odvolání v rámci správního řízení o
vyhoštění nelze vyloučit ze soudního přezkumu. Sedmý senát sám se přiklonil k názoru druhého
senátu.
II. Pravomoc rozšířeného senátu
[6] Při posuzování věci rozšířený senát zjistil, že již v rozsudku Nejvyššího
správního soudu ze dne 30. 11. 2006, č. j. 2 As 54/2005
- 55, www.nssoud.cz, byl vysloven právní názor, že rozhodnutí o vyloučení odkladného účinku
odvolání je rozhodnutím předběžné povahy a jako takové je vyloučeno ze soudního přezkumu. V uvedené
věci bylo žalobou napadeno rozhodnutí správního orgánu o zrušení povolení k provozování vodovodu pro
veřejnou potřebu. Ke stejnému názoru pak dospěl Nejvyšší správní soud i v rozsudku ze dne 9. 10.
2008, č. j. 1 As 83/2008 - 36, www.nssoud.cz,
který však byl vydán ve věci přezkoumání rozhodnutí o vyhoštění cizince.
[7] Oproti tomu v rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 10. 2008, č. j.
2 As 73/2008 - 36, www.nssoud.cz, jenž se rovněž
zabýval rozhodnutím o správním vyhoštění cizince, byl vysloven názor, že rozhodnutí o vyloučení
odkladného účinku odvolání sice je svojí povahou rozhodnutím předběžným, avšak v tomto konkrétním
typu řízení, kdy okamžitý výkon rozhodnutí o správním vyhoštění cizinci fakticky znemožňuje účinnou
obranu v řízení odvolacím, by odmítnutí soudního přezkumu znamenalo ve svém důsledku odepření
spravedlnosti. Dle názoru druhého senátu je proto nutno v tomto případě s ohledem na ústavní limity
soudní přezkum připustit. Podobný náhled na řešení uvedené otázky byl obsažen i v rozsudku
Nejvyššího správního soudu ze dne 11. 9. 2008, č. j. 7
As 40/2008 - 32, www.nssoud.cz, jímž však bylo v rámci řízení o kasační stížnosti nakonec
usnesení krajského soudu o odmítnutí žaloby jako nepřezkoumatelné zrušeno a soud zavázán k tomu, aby
se se všemi rozhodnými skutečnostmi nejprve sám vypořádal.
[8] Z výše uvedeného je zřejmé, že k odlišnému posouzení téže právní otázky v
judikatuře Nejvyššího správního soudu již došlo, pravomoc rozšířeného senátu k posouzení předložené
věci je tedy podle § 17 odst. 1 s. ř. s.
dána.
III. Posouzení věci rozšířeným senátem
III.1.
Relevantní
právní úprava
[9] Ústavní rámec soudní ochrany před nezákonným jednáním veřejné správy tvoří
především čl. 36 Listiny systematicky
zařazený do její hlavy páté (Právo na soudní a jinou právní ochranu). Podle odst. 1 zmíněného článku
[k]aždý se může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a
ve stanovených případech u jiného orgánu
. Podle odst. 2,
[k]do tvrdí, že byl na
svých právech zkrácen rozhodnutím orgánu veřejné správy, může se obrátit na soud, aby přezkoumal
zákonnost takového rozhodnutí, nestanoví-li zákon jinak. Z pravomoci soudu však nesmí být vyloučeno
přezkoumávání rozhodnutí týkajících se základních práv a svobod podle Listiny.
Podle odst.
3
[k]aždý má právo na náhradu škody způsobené mu nezákonným rozhodnutím soudu, jiného
státního orgánu či orgánu veřejné správy nebo nesprávným úředním postupem
. A konečně podle
odst. 4
[p]odmínky a podrobnosti upravuje zákon.
Pro výklad výše uvedených
ustanovení Listiny jsou klíčová výkladová pravidla v jejím
čl. 4 odst. 2 a
4:
Meze základních práv a
svobod mohou být za podmínek stanovených Listinou (…) upraveny pouze zákonem
(odst. 2).
Při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod musí být šetřeno
jejich podstaty a smyslu. Taková omezení nesmějí být zneužívána k jiným účelům, než pro které byla
stanovena
(odst. 4). V úvahu je třeba jako součást ústavního rámce brát i právní úpravu v
čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně
lidských práv a základních svobod ve znění protokolů č. 3, 5 a 8 (vyhlášena pod č.
209/1992 Sb.) a judikaturu Evropského soudu
pro lidská práva a Ústavního soudu k otázkám soudní ochrany před nezákonným jednáním veřejné správy.
Ústavní soud zde vychází z principu, že v pochybnostech je třeba se přiklonit k tomu, že soudní
ochrana má být poskytnuta.
.
[10] Podle čl. 42 odst.
2 Listiny požívají cizinci v České republice
lidských práv a základních svobod
zaručených Listinou, pokud nejsou výslovně přiznána občanům
. Podle
čl. 14 odst. 1 Listiny platí, že
[s]voboda pohybu a pobytu je zaručena
. Cizinec sice nemá ústavně zaručené právo
na svobodný vstup na území České republiky, neboť toto základní právo je vyhrazeno toliko občanům
České republiky (čl. 14 odst. 4 věta
první Listiny
), pokud však již se na jejím území nachází, vztahuje se
na něho odst. 5 téhož článku, podle něhož může být cizinec
vyhoštěn jen v případech
stanovených zákonem
. Jedním ze zákonem stanovených případů vyhoštění je vyhoštění správní.
Správním vyhoštěním se rozumí ukončení pobytu cizince na území, které je spojeno se
stanovením doby vycestování z území a doby, po kterou nelze umožnit cizinci vstup na
území
. (§ 118 odst. 1 zákona
č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území
České republiky a změně některých zákonů, dále jen "cizinecký zákon“). Podmínky pro rozhodnutí o
správním vyhoštění v projednávaném případě stanovuje § 119 cizineckého zákona.
[11] Podle § 85 odst. 1
správního řádu,
[n]estanoví-li zákon jinak, má včas podané a přípustné odvolání odkladný
účinek. V důsledku odkladného účinku odvolání nenastává právní moc, vykonatelnost, ani jiné právní
účinky rozhodnutí
. Podle odst. 2 téhož paragrafu
[s]právní orgán může odkladný
účinek odvolání vyloučit, a) jestliže to naléhavě vyžaduje veřejný zájem, b) hrozí-li vážná újma
některému z účastníků, nebo c) požádá-li o to účastník; to neplatí, pokud by tím vznikla újma jiným
účastníkům nebo to není ve veřejném zájmu
. Podle odst. 4 výše zmíněného paragrafu
vyloučení odkladného účinku odvolání musí být odůvodněno. Výrok o vyloučení odkladného
účinku odvolání je součástí rozhodnutí ve věci; proti tomuto výroku se nelze odvolat.
[12] Podle § 65 odst. 1
s. ř. s.,
[k]do tvrdí, že byl na svých právech zkrácen přímo nebo v důsledku porušení svých
práv v předcházejícím řízení úkonem správního orgánu, jímž se zakládají, mění, ruší nebo závazně
určují jeho práva nebo povinnosti, (dále jen "rozhodnutí"), může se žalobou
domáhat zrušení takového rozhodnutí, popřípadě vyslovení jeho nicotnosti, nestanoví-li tento nebo
zvláštní zákon jinak
. Ze soudního přezkoumání jsou vyloučeny mimo jiné úkony správního
orgánu,
které nejsou rozhodnutími
[§ 70 písm. a) s. ř. s.], a
úkony správního orgánu předběžné povahy
[§ 70 písm. b) s. ř. s.].
[13] Cizinecký zákon nevylučuje, a to ani výslovně, ani implicitně, aplikovatelnost
ustanovení § 85 správního řádu i na
rozhodnutí o správním vyhoštění.
III.2. Povaha výroku podle
§ 85 správního řádu o vyloučení odkladného
účinku odvolání
[14] Ustanovení § 85 odst.
2 správního řádu má za účel umožnit, aby výjimečně - oproti opačnému obecnému pravidlu
formulovanému v § 85 odst. 1 správního
řádu - prvoinstanční rozhodnutí bylo i v případě podání odvolání proti němu předběžně vykonatelné či
mělo předběžně jiné právní účinky. Lze tak učinit jen a pouze z taxativně stanovených, byť relativně
obecnými kritérii charakterizovaných důvodů uvedených v písm. a) až c)
§ 85 odst. 2 správního řádu. O vyloučení
odkladného účinku odvolání rozhoduje prvostupňový správní orgán samostatným výrokem v rámci
rozhodnutí ve věci (§ 85 odst. 4 věta
druhá, část věty před středníkem správního řádu); tento výrok musí být odůvodněn (věta první téhož
odstavce). Proti uvedenému výroku není odvolání přípustné
(§ 85 odst. 4 věta druhá, část věty za
středníkem správního řádu), tj. o vyloučení odkladného účinku odvolání rozhoduje s konečnou
platností v jednoinstančním řízení prvostupňový správní orgán a nikdo jiný již nemůže cestou řádných
opravných prostředků ve správním řízení uvedený výrok přezkoumat. Součástí odvolacího řízení totiž
přezkum tohoto výroku není, neboť uvedený výrok vůbec nemůže být způsobilým předmětem odvolání.
[15] Z povahy výroku o vyloučení odkladného účinku odvolání je zřejmé, že jakkoli
má samostatný normativní obsah (časově posouvá vykonatelnost či jiné právní účinky rozhodnutí, jehož
se týká, přičemž v případě, že prvostupňové rozhodnutí v odvolacím řízení neobstojí, oproti
standardní situaci, kdy by odkladný účinek vyloučen nebyl, způsobuje, že prvostupňové rozhodnutí se,
byť jen dočasně, do jeho zrušení či změny druhostupňovým správním orgánem stane vykonatelným či
nabude jiných právních účinků), zasahuje do práv či povinností účastníků řízení pouze ve spojení se
samotným "věcným“ výrokem prvostupňového rozhodnutí. V tomto smyslu lze výrok o vyloučení odkladného
účinku odvolání považovat za
akcesorický
a dočasný výrok. Jeho právní účinky stojí a padají s
existencí "věcného“ výroku prvostupňového rozhodnutí (jeho zrušením odvolacím orgánem zaniká i
vyloučení odkladného účinku odvolání), resp. v případě, že "věcný“ výrok prvostupňového rozhodnutí v
odvolacím řízení beze změny obstojí, stojí a padají s právní mocí prvostupňového rozhodnutí
nastávající oznámením rozhodnutí o odvolání účastníkům.
[16] Je zjevné, že výrok o vyloučení odkladného účinku odvolání do práv či
povinností účastníků řízení sám o sobě zasáhnout nemůže, neboť samostatně se ničích práv nebo
povinností nedotýká. To však neznamená, že by jen pro tuto okolnost měl být vyloučen jeho soudní
přezkum. Uvedený výrok totiž tím, že v konkrétním individuálním případě mění oproti obecnému
pravidlu (§ 85 odst. 1 správního řádu)
vlastnosti prvoinstančního "věcného“ rozhodnutí, zasahuje do práv nebo povinností účastníků tím, že
na ně může být "věcné“ prvostupňové rozhodnutí uplatněno dříve, než by tomu tak mohlo být za použití
obecného pravidla. Zákonodárce přitom, jak již shora zmíněno, připouští vyloučení odkladného účinku
odvolání pouze za zákonem stanovených podmínek, tj. vyžaduje, aby se tak nedělo libovolně, nýbrž jen
tehdy, lze-li v konkrétním případě (oproti případům jiným) dát přednost zájmu na co nejdřívějším
uplatnění prvostupňového rozhodnutí před jinými zájmy. Již výše uvedené vlastnosti výroku o
vyloučení odkladného účinku odvolání ukazují, že ve spojení s takovým "věcným“ výrokem
prvostupňového rozhodnutí, který má povahu "rozhodnutí“ ve smyslu
§ 65 odst. 1 s. ř. s., jde o úkon, jenž
sám má povahu "rozhodnutí“ ve výše uvedeném smyslu [není tedy "ne-rozhodnutím“ ve smyslu
§ 70 písm. a) s. ř. s.], a tedy o úkon
soudně přezkoumatelný na základě žaloby proti rozhodnutí správního orgánu, ledaže by se na něj
vztahovaly jiné kompetenční výluky.
[17] Výslovnou výluku ze soudního přezkumu, která by se týkala obecně výroku o
vyloučení odkladného účinku odvolání, správní řád či jiný zvláštní zákon neobsahuje a neobsahuje ji
ani pro zvláštní případ rozhodování o správním vyhoštění cizinecký zákon. Ve věci správního
vyhoštění by ostatně taková výluka ze soudního přezkumu ani nebyla ústavně přípustná, neboť cizinec
má ústavně zaručené základní právo (čl. 14
odst. 5
Listiny) na to být vyhoštěn pouze v případech stanovených zákonem, a tedy musí být zaručena soudní
kontrola každého správního rozhodnutí, které by - byť i nepřímo, tedy připuštěním předběžné
vykonatelnosti prvostupňového správního rozhodnutí o vyhoštění v konkrétním případě vyloučením
odkladného účinku odvolání proti němu - provedení správního vyhoštění umožnilo.
[18] Je třeba podotknout, že ani dočasná povaha výroku o vyloučení odkladného
účinku odvolání není jeho soudnímu přezkumu na překážku. Mezi kompetenčními výlukami nejsou
rozhodnutí dočasné povahy uvedena [na rozdíl od důvodů nepřípustnosti kasační stížnosti proti
dočasným rozhodnutím krajských soudů ve správním soudnictví - viz
§ 104 odst. 3 písm. c) s. ř. s.].
Ostatně by ani nebylo věcného důvodu rozhodnutí dočasné povahy ze soudního přezkumu vyloučit, neboť
i taková správní rozhodnutí, která působí toliko dočasné, mohou velmi závažně zasáhnout do práv či
povinností jednotlivce, a to s dlouhodobými či dokonce trvalými důsledky, takže je z věcných
hledisek vhodné zajistit soudní přezkum jejich zákonnosti.
[19] Již na první pohled je zřejmé, že výrok o vyloučení odkladného účinku odvolání
nemůže pro svoji akcesoritu k výroku ve věci samé, a tedy pro svou úzkou souvislost s výrokem ve
věci samé být považován za rozhodnutí, jímž
se upravuje vedení řízení před správním
orgánem
[§ 70 písm. c) s. ř.
s.]. Takovým rozhodnutím totiž může být pouze úkon čistě procesní povahy, který technicky zajišťuje
průběh řízení, avšak nikoli akt, kterým se modifikují účinky rozhodnutí (byť "toliko“
prvostupňového) ve věci samé.
[20] Obecnou kompetenční výlukou, jež zejména připadá v úvahu, je výluka podle
§ 70 písm. b) s. ř. s., podle něhož
jsou ze soudního přezkumu v řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu vyloučeny úkony (tj.
"rozhodnutí“ ve smyslu § 65 odst. 1 s. ř.
s. i úkony, které "rozhodnutími“ v uvedeném smyslu nejsou) předběžné povahy. Nejvyšší správní soud
formuloval obecný test pro zkoumání, zda je určité "rozhodnutí“ ve smyslu
§ 65 odst. 1 s. ř. s. rozhodnutím
předběžné povahy, v rozsudku rozšířeného senátu ze dne 27. 10. 2009, č. j.
2 Afs 186/2006 - 54, publikovaném pod č.
1982/2010 Sb. NSS a na www.nssoud.cz, a ani v projednávaném případě neshledává důvodu se od použití
tohoto testu odchýlit. Rozšířený senát ve zmíněném rozsudku uvedl:
[21]
"Aby (…) rozhodnutí mohlo být rozhodnutím předběžné povahy, na něž
dopadá výluka uvedená v § 70 písm. b)
s. ř. s., musí kumulativně splňovat tři podmínky: časovou, věcnou a osobní.
[22]
(…) Časová podmínka souvisí s dočasným charakterem rozhodnutí
předběžné povahy, jak tento charakter vyplývá z nálezu Ústavního soudu sp. zn.
Pl. ÚS 8/99 ze dne 3. 11. 1999. Aby však tato
dočasnost byla skutečná, vyžaduje tato podmínka bližší konkretizace. Rozhodnutí předběžné povahy
musí předcházet rozhodnutí konečnému, na jehož vydání má osoba dotčená předběžným rozhodnutím nárok.
Toto konečné rozhodnutí musí podléhat soudnímu přezkumu. Rozhodnutí předběžné povahy může být vydáno
buď v rámci již zahájeného řízení před správním orgánem, v němž bude následně vydáno rozhodnutí
konečné. V tomto případě je "dočasnost" předběžného rozhodnutí zajištěna tím, že
jednotlivec se může soudně domáhat ochrany před nečinností správního orgánu. Pokud je rozhodnutí
předběžné vydáno mimo takové řízení před správním orgánem, musí být jeho
"dočasnost" garantována tím, že zákon jednoznačně stanoví lhůtu, v níž musí být
zahájeno řízení a vydáno rozhodnutí konečné. Pokud by takováto lhůta pro zahájení řízení před
správním orgánem a vydání konečného rozhodnutí (ovšem v délce odpovídající požadavku Ústavního soudu
na včasnost soudní ochrany) zákonem stanovena nebyla, nelze takové zajišťovací či mezitímní
rozhodnutí správního orgánu považovat za rozhodnutí předběžné povahy vyloučené ze soudního přezkumu
ve smyslu § 70 pís. b) s. ř. s. Zákon dále
musí omezovat účinky rozhodnutí předběžného pouze na období do vydání rozhodnutí
konečného.
[23]
(…) Neméně důležitá je podmínka věcné souvislosti mezi rozhodnutím
předběžným a rozhodnutím konečným. Rozhodnutí konečné musí rozhodnout mj. o vztazích zatímně
upravených rozhodnutím předběžným, tj.
konečné rozhodnutí musí v sobě věcně
zahrnout rozhodnutí předběžné. V opačném případě by totiž nebylo možné domoci se, alespoň
zprostředkovaně, přezkumu předběžného rozhodnutí. To předpokládá i obdobné zákonem předvídané
předpoklady pro vydání předběžného i konečného rozhodnutí.
[24]
(…) Osobní podmínka znamená, že rozhodnutí konečné musí být
adresováno (mimo jiné i) stejné osobě jako rozhodnutí předběžné. V opačném případě by totiž opět
nebylo možné, aby se osoba dotčená rozhodnutím předběžné povahy domohla soudního přezkumu rozhodnutí
předběžného, byť zprostředkovaně pomocí žaloby proti rozhodnutí konečnému.“
[25] Již na první pohled je zřejmé, že je splněna osobní podmínka, neboť vyloučení
odkladného účinku prvostupňového rozhodnutí dopadá na všechny účastníky prvostupňového řízení, o
jejichž právech či povinnostech je rozhodováno "věcným“ výrokem prvostupňového rozhodnutí.
[26] Věcná podmínka však splněna není. Věcná souvislost mezi výrokem o vyloučení
odkladného účinku a případným druhostupňovým rozhodnutím, které by mohlo být předmětem soudního
přezkumu, je nepochybně dána předmětem samotného řízení ve věci samé - ten je v prvním i druhém
stupni řízení zásadně shodný. Vyloučení odkladného účinku odvolání je však ve skutečnosti samostatně
posuzovanou skutkovou a právní otázkou, která s předmětem řízení ve věci samé souvisí toliko tím, do
jaké míry skutkové okolnosti věci samé vedou správní orgán k závěru, že podmínky pro vyloučení
odkladného účinku stanovené v § 85 odst. 2
písm. a) až c) správního řádu jsou, anebo naopak nejsou naplněny. V žádném jiném smyslu věcná
souvislost mezi řízením o vyloučení odkladného účinku odvolání a řízením ve věci samé není -
podmínky vyloučení odkladného účinku jsou zcela autonomní, definované obecně pro každé správní
řízení, na které § 85 správního řádu
dopadá, a s právními podmínkami pro rozhodnutí ve věci samé se kryjí jen v té míře, v jaké se
ustanovení § 85 odst. 2 písm. a) až
c) správního řádu obsahově shodují s ustanoveními zvláštních zákonů upravujícími podmínky
rozhodnutí ve věci samé. Zpravidla tedy míra shody nebude stoprocentní, většinou dokonce lze říci,
že okruh skutečností, které budou pro správní orgán
relevantní
při rozhodování ve věci samé, se bude
s okruhem skutečností rozhodných pro vyloučení odkladného účinku odvolání shodovat jen částečně či
prakticky vůbec.
[27] Výše uvedené vlastnosti výroku o vyloučení odkladného účinku odvolání se
nepřímo dotýkají i podmínky časové. Již shora bylo uvedeno, že výrok o vyloučení odkladného účinku
odvolání činí prvostupňový správní orgán s konečnou platností v jednoinstančním "řízení“ svého
druhu, v němž posuzuje naplnění či nenaplnění podmínek podle
§ 85 odst. 2 písm. a) až c) správního
řádu. O skutkových a právních otázkách rozhodných pro obsah výroku o vyloučení odkladného účinku
odvolání se pak již nevede žádné další řízení před správním orgánem, zejména se touto otázkou
nezabývá, a ani nesmí zabývat, odvolací orgán, a sice proto, že výrok o vyloučení odkladného účinku
odvolání nesmí být účinně napaden odvoláním, takže odvolací orgán vůbec nemá pravomoc jej
přezkoumávat, tím méně pak pro případnou nezákonnost zrušit. Takovou pravomoc však nemá ani žádný
jiný správní orgán. Ve skutečnosti tedy neexistuje žádné "následné“ řízení, k němuž by "řízení“ ve
věci vyloučení odkladného účinku odvolání bylo řízením "předběžným“. Rozhodnutí ve věci samé
(rozhodnutí o odvolání) jistě z hlediska časového následuje až po vydání výroku o vyloučení
odkladného účinku odvolání a jistě půjde v případech, kdy tato odvolací rozhodnutí budou mít povahu
"rozhodnutí“ ve smyslu § 65 odst. 1 s. ř.
s., vesměs o rozhodnutí soudně přezkoumatelná (v tomto ohledu lze tedy časovou podmínku shledat
splněnou). Rozhodnutí o odvolání ve věci samé nicméně ve vztahu k výroku o vyloučení odkladného
účinku odvolání nemá povahu rozhodnutí "následného“, neboť předmět i zákonné podmínky pro vydání
odvolacího rozhodnutí na straně jedné a výroku o vyloučení odkladného účinku odvolání na straně
druhé se zpravidla nebudou shodovat.
[28] Žádná z kompetenčních výluk na výrok o vyloučení odkladného účinku odvolání,
je-li spojen s výrokem prvostupňového správního orgánu ve věci samé, který má povahu "rozhodnutí“ ve
smyslu definice v § 65 odst. 1 s. ř. s.,
nedopadá. Tento výrok proto je úkonem soudně přezkoumatelným v řízení o žalobě proti rozhodnutí
správního orgánu.
[29] Skutečnost, že prvostupňový správní orgán nezákonně vyloučí odkladný účinek
odvolání, se může za dobu, po kterou bude dočasně možno postupovat podle "věcného“ výroku
prvostupňového rozhodnutí, velmi negativně a nezřídka obtížně napravitelným způsobem dotknout práv a
povinností jednotlivce. Tuto nezákonnost by ovšem bez soudní ochrany bylo možno jen stěží napravit -
pouze soudní ochrana na základě žaloby proti rozhodnutí správního orgánu zajišťuje, že nezákonný
výrok o vyloučení odkladných účinků odvolání [tedy takový výrok, jehož podkladem je nesprávné
posouzení podmínek podle § 85 odst. 2 písm.
a) až c) správního řádu] bude pro nezákonnost soudem zrušen. Jen takto se dotčeným osobám
otevře cesta k případné náhradě škody podle zákona č.
82/1998 Sb. o odpovědnosti za škodu způsobenou
při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní
rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich
činnosti (notářský řád), byla-li jim taková škoda uvedeným nezákonným výrokem ve spojení s výrokem
ve věci samé způsobena. S tím souvisí i věcný rozsah soudního přezkumu tohoto výroku - ten se
omezuje výlučně na podmínky stanovené v §
85
správního řádu, zejména pak v jeho odst. 2 písm. a) až c). Předmětem soudního přezkumu zde naopak
není, a ani nemůže být, zákonnost samotného výroku prvostupňového správního orgánu ve věci samé. Ten
totiž sám o sobě soudnímu přezkumu nepodléhá, neboť - s ohledem na
§ 68 písm. a) s. ř. s. - soudní
kontrole podléhá teprve rozhodnutí o odvolání proti němu.
[30] V řízení o žalobě proti výroku o vyloučení odkladného účinku odvolání tedy
krajský soud nejprve přezkoumá, zda výrok ve věci samé, k němž je výrok o vyloučení odkladného
účinku odvolání
akcesorický
, má povahu "rozhodnutí“ ve smyslu
§ 65 odst. 1 s. ř. s. Jen pokud tomu tak
je, je soudní přezkum výroku o vyloučení odkladného účinku odvolaní přípustný, neboť v opačném
případě by
akcesorický
výrok měnil parametry "ne-rozhodnutí“, a tedy úkonu ze soudního přezkumu
vyloučeného podle § 70 písm. a) s. ř.
s., takže by nebylo možno přezkoumávat ani výrok na něm závislý.
[31] V případě, že výrok prvostupňového správního orgánu ve věci samé má povahu
"rozhodnutí“ ve smyslu § 65 odst. 1 s. ř.
s., mohou být předmětem soudního přezkumu výlučně formální a obsahové podmínky vydání výroku o
vyloučení odkladného účinku odvolání, jak vyplývají z
§ 85 správního řádu, zvláště pak
hmotněprávní podmínky stanovené v jeho odst. 2 písm. a) až c). Soud se naopak nemůže zabývat
zákonností samotného výroku prvostupňového orgánu ve věci samé, neboť ta by mohla být
zprostředkovaně předmětem až jiného řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu.
III.3. Vyloučení odkladného účinku odvolání v případě správního
vyhoštění
[32] Na základě výše uvedených úvah rozšířený senát přistoupil k vlastnímu
posouzení předložené otázky, tj. zda výrok rozhodnutí o odnětí odkladného účinku odvolání v případě
správního vyhoštění cizince je rozhodnutím předběžné povahy či nikoliv. Rozhodnutí o správním
vyhoštění má nepochybně povahu "rozhodnutí“ podle
§ 65 odst. 1 s. ř. s., neboť se dotýká
práva cizince na svobodu pohybu a pohybu (vyhošťuje jej z České republiky, a tedy zasahuje do jeho
práva pobývat na území republiky, což se smí dít pouze v zákonem stanovených případech). Za těchto
podmínek je i vyloučení odkladného účinku odvolání proti rozhodnutí prvostupňového orgánu o
vyhoštění rozhodnutím soudně přezkoumatelným, neboť mění časové parametry účinků prvoinstančního
rozhodnutí ve věci samé a zjevně dopadá na právní postavení cizince, a to dokonce velmi intenzívně,
neboť mu znemožní nadále v České republice fakticky pobývat, ač by jinak - mělo-li by odvolání
odkladný účinek - do právní moci rozhodnutí o odvolání zásadně území republiky nemusel opustit.
Realizace vyhoštění v průběhu odvolacího řízení navíc fakticky zásadně oslabuje možnost cizince
uplatňovat svá práva v odvolacím řízení, neboť jej nutí vést odvolací řízení "na dálku“, a tedy
pouze prostřednictvím svého zástupce či písemně.
[33] Všechny uvedené skutečnosti vedou rozšířený senát k závěru, že v případě
tohoto konkrétního typu prvostupňového správního rozhodnutí ve věci samé musí být vyloučení
odkladného účinku odvolání proti němu podrobeno soudnímu přezkumu.
[34] Výrok o vyloučení odkladného účinku odvolání podle
§ 85 odst. 2 správního řádu obsažený v
rozhodnutí správního orgánu o správním vyhoštění cizince podle
§ 119 cizineckého zákona je rozhodnutím
podle § 65 odst.1 s. ř. s., jež nemá
předběžnou povahu a ani se jím neupravuje vedení řízení před správním orgánem, a není proto vyňato
ze soudního přezkumu podle § 70 soudního
řádu správního.
[35] Vzhledem k tomu, že sporná otázka byla jedinou, kterou bylo nutno při
posouzení věci řešit, rozhodl rozšířený senát o věci podle § 71 odst. 2 písm. a) Jednacího řádu
Nejvyššího správního soudu sám rozsudkem.
[36] Napadené usnesení krajského soudu podle
§ 110 odst. 1 s. ř. s. z důvodu
uvedeného v § 103 odst.1 písm. e) s.
ř. s. rozšířený senát zrušil a věc vrátil tomuto soudu k dalšímu řízení, neboť krajský soud
nesprávně posoudil právní otázku existence výluky ze soudního přezkumu ve správním soudnictví u
rozhodnutí o vyloučení odkladného účinku odvolání proti prvostupňovému rozhodnutí o správním
vyhoštění, v důsledku čehož nezákonně rozhodl o odmítnutí žaloby stěžovatele.
[37] V dalším řízení je krajský soud vázán právním názorem výše uvedeným
(§ 110 odst. 3 s. ř. s.).
[38] V novém rozhodnutí vypořádá krajský soud i náklady řízení o kasační stížnosti
(§ 110 odst. 2 věta první s. ř. s.).
V Brně dne 7. září 2010
JUDr. Josef Baxa