Pobyt cizinců: osvědčení o oprávněnosti pobytu Rozhodnutí správního orgánu:
ustálená správní
praxe
Tzv. „překlenovací štítek“, vydávaný žadatelům o pobyt na území ČR do
jejich cestovních
dokladů, je osvědčením ve smyslu části čtvrté
správního řádu z roku
2004.
Jakkoli § 87y
zákona č. 326/1999
Sb., o pobytu cizinců na území České republiky, ani směrnice Evropského parlamentu
a Rady
2004/38/ES takový postup nepředpokládají, při splnění podmínek uvedených v citovaném
ustanovení jsou
správní orgány „překlenovací štítek“ povinny vydat, neboť jde o ustálenou správní
praxi.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 5. 2010, čj.
2 Ans
1/2009-71)
Prejudikatura: č. 981/2006 Sb. NSS, č. 1383/2007 Sb. NSS a č. 1915/2009
Sb.
NSS.
Věc: Xiaolai Y. proti Policii České republiky, Oblastnímu ředitelství
služby cizinecké
policie Praha, Inspektorátu cizinecké policie Praha, o ochranu proti nečinnosti správního
orgánu, o
kasační stížnosti žalovaného.
Žalobce byl pravomocně vyhoštěn rozhodnutím Policie České republiky, oblastního
ředitelství
služby cizinecké a pohraniční policie, odboru pátrání a kontroly pobytu, ze dne 15.
7. 2005.
Rozhodnutím téhož orgánu ze dne 14. 3. 2007 bylo řízení o vyhoštění žalobce obnoveno.
V rámci
obnoveného řízení byl žalobce opětovně vyhoštěn rozhodnutím téhož orgánu ze dne 31.
7. 2007, proti
němuž podal odvolání. Odvolací orgán rozhodnutím ze dne 29. 10. 2007 změnil rozhodnutí
orgánu I.
stupně tak, že žalobce byl vyhoštěn, avšak na základě jiných ustanovení
zákona o pobytu cizinců.
Proti
tomuto rozhodnutí žalobce podal dne 9. 11. 2007 správní žalobu, která měla podle
§ 173 odst.
3 zákona o pobytu
cizinců odkladný účinek na vykonatelnost napadeného rozhodnutí.
V mezidobí, dne 27. 3. 2007, žalobce podal žádost o povolení k trvalému pobytu
podle
§ 87h odst.
1 písm. b) zákona
o pobytu cizinců. Do nabytí právní moci rozhodnutí o této žádosti požadoval
po žalovaném
vydání osvědčení o oprávněnosti svého pobytu na území České republiky, podle
§ 87y zákona o
pobytu
cizinců. Ten tak však odmítl učinit s poukazem na to, že je žalobce evidován
v evidenci
nežádoucích osob (§
154 zákona o
pobytu cizinců). Proto se žalobce obrátil na nadřízený orgán žalovaného s
žádostí o učinění
opatření proti nečinnosti podle §
80 správního řádu.
O žádosti žalobce o povolení k trvalému pobytu bylo rozhodnuto žalovaným dne
8. 1. 2008 tak, že
se zamítá podle §
87k odst. 1
písm. b) a písm.
d)
zákona o pobytu cizinců. Proti tomuto rozhodnutí žalobce podal odvolání.
Žalobce se obrátil s žalobou podle
§ 79 a násl. s.
ř. s. na
Městský soud v Praze a domáhal se jí ochrany proti nečinnosti žalovaného. Žalovaný
se měl dopustit
nečinnosti tím, že opakovaně odmítl žalobci vydat osvědčení o oprávněnosti pobytu,
tzv. překlenovací
štítek, který by prokazoval žalobcovo právo k přechodnému pobytu na území České republiky
podle
§ 87y zákona o
pobytu
cizinců. Policie České republiky, ředitelství služby cizinecké a pohraniční
policie, přípisem
ze dne 24. 11. 2007 k žádosti žalobce ze dne 24. 9. 2007, kterou se domáhal opatření
proti
nečinnosti podle §
80 správního
řádu sdělila, že se v daném případě o nečinnost správního orgánu nejedná.
Podle
§ 87y zákona o
pobytu
cizinců totiž nebylo možno postupovat, neboť vůči žalobci bylo stále v platnosti
rozhodnutí o
správním vyhoštění ze dne 15. 7. 2005, a nebyla tak splněna jedna z podmínek uvedených
v citovaném
ustanovení zákona.
Městský soud rozsudkem ze dne 30. 10. 2008 uložil žalovanému povinnost vydat
rozhodnutí o
žádosti žalobce podle §
87y
zákona o pobytu cizinců do třiceti dnů od právní moci rozsudku. Při přezkoumávání
důvodnosti
žaloby vycházel městský soud ze skutkového stavu, který tu byl ke dni jeho rozhodnutí
(§ 81 s. ř. s.).
Při svých
právních úvahách se opíral o §
1
odst. 2, §
180 odst.
1 a § 9 správního
řádu a §
168 a
§ 87y zákona o
pobytu
cizinců. Uvedl, že zákon
o
pobytu cizinců předpokládá, že v otázkách, týkajících se správního řízení,
které jím nejsou
výslovně upraveny, se použije správní
řád. Současně §
168 zákona
o pobytu cizinců výslovně vyjmenovává ustanovení o správních řízeních, vedených
podle tohoto
zákona, na něž se správní
řád
nepoužije; § 87y
tohoto
zákona zde uveden není. Městský soud tak dovodil, že správní orgán měl při zkoumání
skutečností, zda
žalobce je nebo není oprávněn pobývat na území České republiky do nabytí právní moci
rozhodnutí o
jeho žádosti o povolení k trvalému pobytu, postupovat podle
správního řádu,
konkrétně
podle ustanovení týkajících se řízení o žádosti
(§ 44 a násl. správního
řádu). Vydáním osvědčení o oprávněnosti pobytu na území České republiky, tzv.
překlenovacího
štítku podle §
87y zákona o
pobytu cizinců, správní úřad prohlašuje, že žadatel je oprávněn pobývat na
území státu do dne
nabytí právní moci rozhodnutí o jeho žádosti o trvalý pobyt. Na daný případ dopadá
§ 180 odst.
1 správního
řádu, podle kterého platí, že tam, kde se podle dosavadních právních předpisů
postupuje ve
správním řízení tak, že správní orgány vydávají rozhodnutí, aniž tyto předpisy řízení
v celém
rozsahu upravují, postupují v otázkách, jejichž řešení je nezbytné, podle části druhé
správního řádu.
O rozhodnutí
pak podle § 9 správního
řádu
jde, pokud se správním aktem zakládají, mění, nebo ruší práva anebo povinnosti jmenovitě
určené
osoby, nebo jímž se v určité věci prohlašuje, že taková osoba práva nebo povinnosti
má anebo nemá.
Správní orgán měl tedy dvě možnosti; pokud byly splněny podmínky
§ 87y zákona o
pobytu
cizinců, měl vydat osvědčení (překlenovací štítek). V opačném případě měl
žalovaný vydat
zamítavé rozhodnutí o žádosti podle
§ 67 a násl. správního
řádu
se všemi formálními i obsahovými náležitostmi. Zkoumání splnění podmínek podle
§ 87y zákona o
pobytu
cizinců je pak zcela na žalovaném; městskému soudu v rámci žaloby na ochranu
proti nečinnosti
zkoumat a posuzovat tyto okolnosti nepřísluší; předjímal by totiž rozhodnutí žalovaného.
Proti tomuto rozsudku brojil žalovaný (stěžovatel) kasační stížností, v níž
namítal nesprávné
posouzení právní otázky, konkrétně aplikace části druhé
správního řádu
při vydávání
osvědčení o oprávnění k pobytu podle
§ 87y zákona o
pobytu
cizinců. Ustanovení §
87y citovaného zákona upravuje pouze oprávnění žadatele pobývat na území České
republiky,
nezakládá však povinnost správního orgánu vydat o této skutečnosti doklad. Vydání
osvědčení o podání
žádosti - nikoliv o oprávněnosti pobytu - upravuje čl. 10 odst. 1 směrnice 2004/38/ES.
V praxi je
vydáváno osvědčení o oprávnění k pobytu na základě žádosti ve formě pobytového štítku
(tzv.
překlenovacího štítku), který je vylepován do cestovního dokladu žadatele. Obvykle
je tento postup
uplatňován z moci úřední. Právo pobytu žadatele o povolení k trvalému pobytu vzniká
podle
§ 87y zákona o
pobytu
cizinců při splnění podmínek přímo ze zákona a správní orgán tuto skutečnost
pouze osvědčuje.
Pojem osvědčení v této souvislosti používá směrnice 2004/38/ES v čl. 10 odst. 1 i
městský soud v
napadeném rozsudku.
Stěžovatel měl za to, že na vydání osvědčení o oprávněnosti pobytu podle
§ 87y zákona o
pobytu
cizinců se, s ohledem na jeho povahu, nevztahují ustanovení části druhé a
třetí
správního řádu,
nýbrž se má
postupovat podle části čtvrté
správního řádu,
upravující
problematiku vydávání osvědčení. Jestliže tedy správní orgán shledá, že osvědčení
nelze vydat, je o
tom podle §
155 odst. 3
správního řádu na požádání povinen písemně uvědomit dotčenou osobu a sdělit
jí důvody, které
k tomuto závěru vedly. Ze spisového materiálu nevyplývá, že by žalobce neúspěšně
žádal o vydání
osvědčení a požadoval sdělení důvodů, s výjimkou podání označeného jako žádost o
uplatnění opatření
proti nečinnosti adresovanému nadřízenému správnímu orgánu.
Nejvyšší správní soud napadený rozsudek Městského soudu v Praze zrušil a věc
mu vrátil k
dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
Nejvyšší správní soud se nejprve zabýval otázkou, zda platná právní úprava ukládá
stěžovateli
povinnost reagovat konkrétně předepsaným způsobem na případnou žádost o osvědčení
existence
skutečností vyplývajících z §
87y
zákona o pobytu cizinců. Teprve poté bude možné posoudit, zda vůbec připadá
v úvahu možnost,
že by nevydáním osvědčení či negativního rozhodnutí o takové žádosti mohlo jít o
nečinnost
stěžovatele, jak dovozuje městský soud; skutkové okolnosti případu jsou pro posouzení
této dílčí
otázky bezpředmětné.
Podle § 87y
zákona o pobytu
cizinců „rodinný příslušník občana Evropské unie, který sám není občanem Evropské
unie a na
území pobývá společně s občanem Evropské unie, je oprávněn pobývat na území do nabytí
právní moci
rozhodnutí o jeho žádosti; po tuto dobu se jeho pobyt na území považuje za pobyt
přechodný.
Oprávnění pobývat na území do nabytí právní moci rozhodnutí o žádosti neplatí, pokud
nabylo právní
moci rozhodnutí o ukončení pobytu rodinného příslušníka.“
Z citovaného ustanovení je zřejmé, že při kumulativním splnění v něm uvedených
podmínek je
založena
právní fikce
přechodného pobytu rodinného příslušníka občana Evropské unie,
který podal
žádost o povolení k trvalému či přechodnému pobytu. Tato skutečnost sama o sobě zcela
legitimně
navozuje otázku, jakým způsobem může žadatel své právní postavení, odpovídající právu
přechodného
pobytu, prokázat. Nabízí se především varianta vydání osvědčení, přímo explicitně
deklarujícího
splnění podmínek vyplývajících z
§ 87y zákona o
pobytu
cizinců. Druhou, v úvahu přicházející, variantou by bylo vydání potvrzení
(osvědčení) o
přechodném pobytu na území ČR.
Z hlediska vnitrostátní úpravy, tedy
zákona o pobytu cizinců,
lze
výše naznačenou první možnost zcela zjevně odmítnout, neboť
§ 87y citovaného
zákona
vydávání žádného osvědčení či potvrzení nepřepokládá; nic takového nevyplývá ani
z dalších
ustanovení části první hlavy IV.a dílu 5 tohoto zákona (společných ustanovení pro
otázky přechodného
a trvalého pobytu občanů Evropské unie a jejich rodinných příslušníků).
Pokud jde o úpravu přechodného pobytu rodinných příslušníků občanů Evropské unie,
zákon o pobytu cizinců
stanoví, že chtějí-li tyto osoby pobývat na území ČR po dobu delší než 3 měsíce,
musí si o povolení
přechodného pobytu podat žádost. Pokud splní zákonné podmínky
(§ 87b odst.
1 a
odst. 2,
ve spojení s
§ 87a odst.
2 zákona o pobytu
cizinců), přechodný pobyt se povolí; v opačném případě dojde k zamítnutí žádosti
(§ 87e,
ve spojení s
§ 87d odst.
1 citovaného
zákona). Podstatné je, že v případech, kdy je přechodný pobyt povolen, vydá se neprodleně
po právní
moci tohoto povolení průkaz o pobytu rodinného příslušníka občana Evropské unie,
který je formálním
potvrzením výsledku správního řízení
(§ 87b odst.
3 a
§ 87o odst.
3 zákona o pobytu
cizinců). Žádné další potvrzení v souvislosti s vedením tohoto řízení a jeho
výsledkem zákon
u rodinných příslušníků občanů Evropské unie nepředpokládá. Tzv. potvrzení o přechodném
pobytu na
území je doklad, který se vydává toliko občanům Evropské unie (nikoli tedy jejich
rodinným
příslušníkům) a je ekvivalentem výše zmiňovaného průkazu; nevydává se taktéž žádné
potvrzení o tom,
že byla žádost o povolení přechodného pobytu podána.
Vzhledem k tomu, že zákon
o pobytu
cizinců má v nyní platném znění obsahovat i implementaci směrnice, je třeba
zabývat se
naznačenými otázkami i z pohledu práva komunitárního. Zde je třeba nejprve uvést,
že směrnice
2004/38/ES hovoří (poněkud terminologicky nešťastně) o pobytu a trvalém pobytu. Ze
samotné
systematiky citované směrnice nicméně vyplývá, že jde o dvě samostatné kategorie,
neboť pobyt je
upraven v kapitole III, zatímco trvalý pobyt v kapitole IV. Pro tento závěr svědčí
i fakt, že pro
nabytí práv odpovídajících pobytu, respektive trvalému pobytu, jsou ve směrnici stanoveny
samostatné
podmínky (k tomu srov. čl. 16 odst. 1
in fine
); samostatně upravené jsou i správní
formality spojené
s žádostmi a jejich vyřízením, přičemž společné otázky jsou upraveny v samostatné
kapitole V. Tomuto
rozlišení odpovídá i zákon
o pobytu
cizinců, který (v souladu s bodem 9 preambule citované směrnice) umožňuje
občanům Evropské
unie a jejich rodinným příslušníkům pobyt nepřesahující 3 měsíce zcela bez administrativních
formalit; pobyt přesahující 3 měsíce je podroben režimu přechodného pobytu (případně
trvalého
pobytu, je-li splněna podmínka pětiletého legálního pobytu na území ČR). Mezi občany
Evropské unie a
jejich rodinnými příslušníky přitom při zacházení existují určité rozdíly (ve prospěch
prvně
jmenovaných), což opět odpovídá bodům 12 a 13 preambule. Z tohoto pohledu je pak
třeba nahlížet na
dostatečnost či správnost implementace směrnice 2004/38/ES do vnitrostátního práva.
Pokud jde o
přechodný pobyt, tato směrnice u občanů Evropské unie předpokládá pouze neformální
registraci (bod
12 preambule, čl. 8), přísnější reglementaci mohou být podrobeni jejich rodinní příslušníci.
Jejich
pobyt může být vázán na vydání tzv. pobytové karty (residence card); na překlenutí
doby od podání
žádosti do vydání pobytové karty má být vydáváno osvědčení o podání žádosti o pobytovou
kartu (a
certificate of application for the residence card), jak vyplývá z článku 10 odst.
1
in fine
.
Porovnáním směrnice 2004/38/ES a
zákona o pobytu cizinců
je
tedy zřejmé, že ani komunitární předpis nepředpokládá povinnost vnitrostátních orgánů
explicitně
deklarovat existenci podmínek vyplývajících z
§ 87y zákona o
pobytu
cizinců (výše naznačená první možnost) a v tomto směru tedy provedené implementaci
nelze
ničeho vytknout. Obdobně ze směrnice 2004/38/ES vyplývá pouze povin- nost vnitrostátních
orgánů
vydat (po proběhnuvším řízení) rodinnému příslušníku občana Evropské unie pobytovou
kartu (průkaz o
pobytu rodinného příslušníka občana Evropské unie); vydání potvrzení o přechodném
pobytu na území či
obdobného potvrzení nebo osvědčení v této kategorii osob taktéž nepředpokládá (citované
potvrzení
dle § 87n zákona
o pobytu
cizinců je ekvivalentem registrace připuštěné uvedenou směrnicí a vztahuje
se pouze k občanům
Evropské unie). I v tomto směru tedy neexistence zákonné povinnosti vydávat této
kategorii osob,
žádajících o povolení k pobytu, potvrzení o jejich (právní fikcí založeném) přechodném
pobytu na
území ČR (či jiný ekvivalentní doklad) není v rozporu s požadavky dané směrnice.
O nedostatečné
implementaci lze hovořit pouze v případě touto směrnicí vyžadovaného osvědčení o
podání žádosti o
pobytovou kartu, kde zákon
o pobytu
cizinců vydání takového dokladu nepředpokládá; pro zodpovězení posuzované
otázky však tato
skutečnost nemá relevanci. Nejvyšší správní soud má za to, že funkci požadovaného
osvědčení dle
§ 87y zákona o
pobytu
cizinců nemůže osvědčení o podání žádosti o pobytovou kartu plnit, neboť v
případě, kdy byla
podána žádost o povolení k trvalému pobytu (jak je tomu u žalobce) žádná žádost o
povolení
přechodného pobytu podána nebyla. I za situace, kdy by žalobce žádal o povolení k
přechodnému
pobytu, samotná existence potvrzení o podání této žádosti by pro naplnění podmínek
§ 87y nestačila;
jak již
bylo výše uvedeno, podání takové žádosti je pouze jednou z kumulativních podmínek
pro naplnění
právní fikce
přechodného pobytu. Obdobně nemůže osvědčení dle
§ 87y zákona o
pobytu
cizinců představovat či suplovat průkaz o pobytu rodinného příslušníka občana
EU (pobytová
karta), neboť tento průkaz je výsledkem správního řízení (povolení) vyvolaného na
základě žádosti;
materiálně jde tedy o správní rozhodnutí, byť oděné do jiné formy. Takto založené
právo přechodného
pobytu může být opět zrušeno jen ve správním řízení (jde-li o důvody odůvodňující
ukončení
přechodného pobytu, srov. §
87f
odst. 1, §
87e odst.
1 a §
87d odst. 1 zákona
o pobytu cizinců); v případě přechodného pobytu vytvořeného cestou
právní
fikce
dle
§ 87y tato
fikce
zaniká
per se
, nastane-li případ uvedený ve větě druhé tohoto ustanovení.
Lze tedy uzavřít, že povinnost vydat žalobcem požadované osvědčení stěžovateli
zákon o pobytu cizinců
neukládá a takového práva se nelze dovolávat ve vztahu ke směrnici, která byla tímto
zákonem
implementována.
Uvedený závěr nicméně ještě sám o sobě nutně nevylučuje možnost, že pokud rodinný
příslušník
občana Evropské unie splní podmínky vyplývající z
§ 87y zákona o
pobytu
cizinců, má na vydání sporného osvědčení právní nárok. Důvodem je ústavně
zakotvený zákaz
libovůle a neodůvodněně nerovného zacházení
(čl. 1 věta první
Listiny
základních práv a svobod), jehož emanací v rovině podústavního práva je princip
vázanosti
správního orgánu vlastní správní praxí ve smyslu
§ 2 odst. 4 in
fine správního
řádu. K principu tzv. ustálené správní praxe se již opakovaně v minulosti
vyjádřil Ústavní
soud i Nejvyšší správní soud v tom smyslu, že účastník řízení se před správním orgánem
může
dovolávat obdobného zacházení jako v předchozích srovnatelných případech tehdy, byl-li
tento postup
správního orgánu v souladu se zákonem (viz například rozsudek Nejvyššího správního
soudu ze dne 13.
8. 2009, čj. 7 As 43/2009-52). V rozsudku ze dne 23. 8. 2007, čj. 7 Afs 45/2007-251,
č. 1383/2007
Sb. NSS, Nejvyšší správní soud konstatoval, že za situace, kdy zákon či předpis jej
provádějící
výslovně neupravují konkrétní postup správních orgánů, k němuž jsou tyto orgány na
základě zákona
zmocněny, není v rozporu se zákonem, postupují-li dle interních předpisů. Podmínkou
ovšem je, že
takový interní předpis založil správní praxi, která je nepochybně a všeobecně dodržována.
Správní
orgán se pak od této správní praxe nemůže v jednotlivém případě odchýlit, neboť takový
postup by byl
nepřípustnou libovůlí. Tato myšlenka byla podrobněji rozpracována v usnesení rozšířeného
senátu
Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 7. 2009, čj. 6 Ads 88/2006-132, č. 1915/2009
Sb. NSS).
Rozšířený senát zde uvedl, že „[p]rincip vázanosti správního orgánu vlastní správní
praxí, jestliže
se taková praxe vytvořila, vyplývá ze zásady zákazu libovůle a neodůvodněně nerovného
zacházení
[...]. Tento ústavní princip, jenž musí veřejná správa respektovat, je vyjádřen i
na úrovni
podústavního práva v §
2 odst. 4
in fine správního řádu [...]. Uvedeným ustanovením je vyjádřena zásada legitimního
očekávání,
která vytváří předpoklady pro předvídatelnost činnosti veřejné správy. Veřejná zpráva
by měla ve
svých postupech a rozhodování podržet určitou míru ustálenosti (kontinuity). Uvedené
ustanovení mimo
jiné rovněž explicitně nastoluje pro podmínky veřejné správy požadavek vytváření
,ustálené
rozhodovací praxe` jež by měla být měněna jen v odůvodněných případech, když přitom
důvody budou
vždy legitimní.“ Správní praxe zakládající legitimní očekávání je tedy „ustálená,
jednotná a
dlouhodobá činnost (příp. i nečinnost) orgánů veřejné správy, která opakovaně potvrzuje
určitý
výklad a použití právních předpisů. Takovou praxí je správní orgán vázán. Jen taková
správní praxe
je doplněním psaného práva a je způsobilá modifikovat pravidla obsažená v právní
normě.“ Současně
rozšířený senát připomenul, že za ustálenou správní praxi lze považovat pouze postup
v intencích
interní směrnice, která se nachází
intra legem
, a není tedy ani
contra legem
, ani
praeter
legem;
smyslem takového interního předpisu je omezit škálu možných významů
interpretace
zákona. Pro nyní
posuzovanou věc je pak významné, že rozšířený senát legitimní očekávání (spojená
s ustálenou správní
praxí) spojil nikoli pouze s očekáváním meritorního či příznivého rozhodnutí orgánu
veřejné moci,
ale též s očekáváními procedurálního charakteru, kdy je přislíben určitý postup,
který jinak není
povinný.
Je tedy zřejmé, že i při absenci obecně závazné právní úpravy může rodinnému příslušníkovi
občana
Evropské unie vzniknout právo na vydání potvrzení (osvědčení) o splnění podmínek
vyplývajících z
§ 87y zákona o
pobytu
cizinců, vyplýval-li by takový postup z ustálené správní praxe správních orgánů.
Nejde,
pochopitelně, o založení nové
kompetence
(a jí odpovídající povinnosti) správních
orgánů; to by
vyžadovalo výslovnou zákonnou úpravu. Existence ustálené správní praxe představuje
konkrétní činnost
správních orgánů uvnitř zákonné
kompetence
, která však, pro shora konstatovanou povahu,
musí být
dodržována. Existenci této praxe stěžovatel i jeho nadřízený orgán v rámci správního
řízení (viz
např. sdělení ze dne 24. 11. 2008) i v rámci řízení soudního (srov. vyjádření k žalobě
a kasační
stížnost) výslovně připouštějí, neboť uvádějí, že osobám splňujícím požadavky
§ 87y zákona o
pobytu
cizinců je do jejich cestovních dokladů vlepován tzv. překlenovací štítek,
osvědčující jejich
oprávnění pobývat na území v režimu přechodného pobytu; argumentují nicméně tím,
že v případě
stěžovatele podmínky pro takový postup splněny nebyly.
Z uvedeného lze tedy učinit první dílčí závěr, a sice, že splní-li rodinný příslušník
občana
Evropské unie podmínky vyplývající z
§ 87y zákona o
pobytu
cizinců, je povinností příslušných orgánů Policie ČR vydat mu osvědčení o
oprávnění pobývat
na území v režimu přechodného pobytu, a to formou tzv. překlenovacího štítku.
Je tedy zřejmé, že příslušný správní orgán musí právně relevantním způsobem na
žádost o vydání
tohoto osvědčení zareagovat; podstatné pro další posouzení věci je, jakou procesní
formou se tak má
stát a jaké povahy je z toho plynoucí výstup. Jinými slovy - jde o určení, zda má
požadované
osvědčení mít formu „prostého osvědčení“, ve smyslu části čtvrté
správního řádu
(jak to tvrdí
stěžovatel), nebo jdeli materiálně o
deklaratorní
správní rozhodnutí, které by bylo
podřízeno režimu
části druhé tohoto zákona (názor městského soudu).
Nejvyšší správní soud je toho názoru, že jde o případ prvně zmiňovaný, tedy že
překlenovací
štítek je pouhým osvědčením, vydaným dle
§ 155 správního
řádu.
Tento typ aktů veřejné správy nezakládá (respektive neruší či nemění) práva a povinnosti
svých
adresátů, jako je tomu v případě správních rozhodnutí. Na rozdíl od jim blízkých
deklaratorních
rozhodnutí není ani prostředkem k řešení sporných skutečností či autoritativnímu
odstraňování
pochybností. Správní orgány jimi osvědčují existenci nesporných skutečností, které
jsou jim z jejich
úřední činnosti známy; nepředpokládá se zde provádění dokazování, aplikace diskrečního
oprávnění či
výklad neurčitých právních pojmů. Správní orgán osvědčení vydá (popřípadě posupuje
dle
§ 155 odst.
3 správního
řádu), lze-li skutečnosti, které mají být osvědčeny, ověřit pouhým nahlédnutím
do spisového
materiálu, evidence či databáze, vyplývají-li nepochybně z dokladů předložených žadatelem
apod. Této
problematiky se zdejší soud dotkl již v rozsudku ze dne 29. 3. 2006, čj. 1 Ans 8/2005-65,
č.
981/2006 Sb. NSS, kde uvedl, že „[t]eoretickou úvahu, že osvědčení se vydává tam,
kde o věci není
sporu, nelze absolutizovat, a spíše je namístě ji vykládat tak, že jde o věci, o
něž by nemělo být
sporu, nebo o věci, o kterých zpravidla nemůže být sporu; v opačném případě by totiž
§ 79 odst. 1
s. ř. s. v
části, v níž umožňuje brojit proti nevydání osvědčení, postrádal smysl. Důraz je
naopak zapotřebí
položit na to, že osvědčení je úředním potvrzením skutečností, které jsou v něm uvedeny.“
Z tohoto
pohledu nahlíženo tedy překlenovací štítek podmínky osvědčení ve shora zmiňovaném
smyslu splňuje.
Jak již bylo uvedeno, osvědčuje se jím, že: a) žadatel je rodinným příslušníkem občana
Evropské
unie, b) pobývá s ním na území ČR, c) podal si žádost o přechodný či trvalý pobyt,
o níž dosud
nebylo pravomocně rozhodnuto, d) nebylo pravomocně rozhodnuto o ukončení jeho pobytu.
Všechny tyto
skutečnosti jsou správnímu orgánu nepochybně známy z jeho úřední činnosti, respektive
je může v
reálném čase verifikovat z příslušných evidencí a databází. Výjimkou může být jen
podmínka ad b),
kde lze v praxi v některých případech předpokládat předložení čestných prohlášení,
provedení dotazu
do místa bydliště apod. Takový hypotetický postup ovšem vydání překlenovacího štítku
neposouvá do
roviny dokazování, završeného vydáním správního rozhodnutí (byť v případě vyhovění
žádosti jen ve
smyslu materiálním). Opačný přístup k povaze tohoto specifického osvědčení by byl
v příkrém rozporu
s jeho účelem. Pokud by totiž mělo jeho vydání předcházet správní řízení ve smyslu
části druhé
správního řádu,
včetně
provádění dokazování, vedlo by to k faktickému popření tohoto institutu, neboť vydáním
překlenovacího štítku je nepochybně sledována okamžitá ochrana právního postavení
žadatele o pobyt,
který jeho prostřednictvím prokazuje své oprávnění pobývat na území ČR; sekundárně
jde jistě i o
nástroj usnadňující příslušným orgánům eliminaci pobytu osob nesplňujících podmínky
zákona o pobytu cizinců.
Za této situace lze tedy učinit druhý dílčí závěr, a sice že na žádost žalobce
o vydání
překlenovacího štítku mělo být reagováno postupem dle části čtvrté
správního řádu,
tedy buď jeho
vydáním, nebo postupem dle §
155 odst. 3 citovaného zákona.
Je tedy zřejmé, že městský soud pochybil, pokud stěžovatele zavázal vydat o této
žádosti ve
stanovené lhůtě rozhodnutí, neboť v případě osvědčení dle
§ 87y zákona o
pobytu
cizinců (v praxi realizovaném v podobě překlenovacího štítku) je vydání rozhodnutí
pojmově
vyloučeno. Lze tak přisvědčit stěžovateli, že napadeným rozsudkem městského soudu
došlo k pochybení
v právním hodnocení věci, a je tak naplněn kasační důvod ve smyslu
§ 103 odst.
1 písm. a) s. ř.
s. (...)