Ochrana zvířat proti týrání: řízení o nákladech na umístění týraných zvířat
do náhradní péče
Řízení před soudem: kompetenční výluka
Zatímco rozhodnutí o nařízení a zajištění umístění týraného zvířete
do náhradní péče
podle § 28a odst. 1 písm. a) zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání,
je rozhodnutím
správního orgánu ve veřejnoprávní věci, rozhodnutí o nákladech spojených s umístěním
týraného
zvířete do náhradní péče a s následnou péčí o něj a o nákladech na léčení zvířete,
které bylo týráno
a poškozeno tak na svém zdraví, podle § 28a odst. 3, 4 a 6 téhož zákona, je rozhodnutím
správního
orgánu v soukromoprávní věci, neboť se jím rozhoduje o právní věci, která vyplývá
z občanskoprávních
vztahů, konkrétně z práva vlastnického, resp. o bezdůvodném obohacení. Žaloba směřující
proti
rozhodnutí vydanému podle § 28a odst. 3, 4 a 6 uvedeného zákona je ve správním soudnictví
nepřípustná [§ 68 písm. b) s. ř. s.] a soud rozhodující ve správním soudnictví žalobu
postupem podle
§ 46 odst. 2 věty první s. ř. s. odmítne.
(Podle usnesení Krajského soudu v Plzni ze dne 31. 5. 2010, čj. 57 A 23/2010-33)
Prejudikatura: č. 448/2005 Sb. NSS.
Věc: J. H. proti Krajskému úřadu Karlovarského kraje o úhradu nákladů za umístění
týraných
zvířat do náhradní péče.
Magistrát města Karlovy Vary, odbor životního prostředí, rozhodnutím ze dne 29.
12. 2009 uložil
žalobci v souladu s § 28a odst. 3 a 6 zákona na ochranu zvířat povinnost uhradit
náklady spojené s
umístěním týraných zvířat do náhradní péče a následnou péčí za období od 1. 6. do
31. 8. 2009 ve
výši 312 929,54 Kč. Odvolání žalobce proti tomuto rozhodnutí žalovaný rozhodnutím
ze dne 23. 3. 2010
zamítl. Žalobce se domáhal žalobou podanou u Krajského soudu v Plzni zrušení rozhodnutí
žalovaného.
Krajský soud v Plzni žalobu odmítl.
Z odůvodnění:
Podle § 103 o. s. ř. ve spojení s § 64 s. ř. s. kdykoli za řízení přihlíží soud
k tomu, zda jsou
splněny podmínky, za nichž může rozhodnout ve věci samé (podmínky řízení). Jednou
ze základních
podmínek řízení je pravomoc a věcná příslušnost soudu. (...)
V daném případě je tedy třeba posoudit, zda napadené rozhodnutí žalovaného správního
orgánu je
rozhodnutím o veřejném subjektivním právu (o žalobě proti jeho porušení jedná a rozhoduje
soud ve
správním soudnictví), nebo rozhodnutím o věci, která vyplývá z občanskoprávních,
pracovních,
rodinných a obchodních vztahů, čili rozhodnutím v soukromoprávní věci (o žalobě proti
jeho porušení
jedná a rozhoduje soud v občanském soudním řízení).
Podle § 28a zákona na ochranu zvířat „[n]a návrh krajské veterinární správy může
obecní úřad obce
s rozšířenou působností správním rozhodnutím nařídit a zajistit umístění týraného
zvířete do
náhradní péče, vyžaduje-li to jeho zdravotní stav, nebo pokud je opakovaně týráno“
[odstavec 1 písm.
a)]. „Náklady spojené s umístěním týraného zvířete do náhradní péče a s následnou
péčí o něj hradí
osoba, jíž bylo zvíře odebráno“ (odstavec 3). „Náklady na léčení zvířete, které bylo
týráno a
poškozeno tak na jeho zdraví, ponese osoba, jež tento stav způsobila, i když přesahují
hodnotu
zvířete“ (odstavec 4). „O nákladech podle odstavců 3 a 4 rozhoduje obecní úřad obce
s rozšířenou
působností ve správním řízení“ (odstavec 6).
Z příloh žalobce a z listin opatřených soudem pro posouzení splnění podmínek řízení
soud zjistil,
že rozhodnutím o zvláštním opatření vydaným dne 23. 2. 2009 Magistrát města Karlovy
Vary, odbor
životního prostředí, nařídil podle § 28a odst. 1 písm. a) zákona na ochranu zvířat
zajištění a
umístění 17 ks skotu ve vlastnictví žalobce do náhradní péče, která bude zajištěna
osobou Farma
Fojtov, s. r. o. (...)
Ohledně diferenciace rozhodnutí správních orgánů na rozhodnutí ve věcech veřejnoprávních
a ve
věcech soukromoprávních došel Nejvyšší správní soud k tomuto názoru: „Nejspolehlivější
je
rozlišování soukromého a veřejného práva v závislosti na uplatňující semetodě právního
regulování
(srov. Macur, J.: Občanské právo procesní v systému práva. UJEP, Brno, 1975, s. 111
a násl.).
Metodou právní úpravy se zde rozumí specifický způsob právního regulování, vyjadřující
povahu a míru
působení jednotlivých účastníků právního vztahu na vznik a rozvíjení tohoto vztahu,
resp.
vyjadřující povahu a míru účasti subjektů právního vztahu na formování jeho obsahu.
Tato teorie
vychází z teze, že právní vztahy představují funkční vazby mezi různými objektivními
zájmy
existujícími ve struktuře zájmu. Právní vztahy tyto zájmy integrují a umožňují jejich
interakci,
přičemž dochází k interakci a integraci objektivních zájmů různého druhu a významu.
Výrazem povahy
těchto funkčních spojení v rámci vnitřní struktury právního vztahu je potom metoda
právní regulace.
Nelze jednoznačně říci, že by povaha účasti jednotlivých subjektů na vzniku a rozvíjení
právního
vztahu a formování jeho obsahu byla buď absolutně stejná, nebo maximálně rozdílná,
k čemuž tenduje
teorie mocenská. Totéž platí i o míře této účasti, tedy o míře autonomie vůle (dispoziční
autonomie)
účastníků právního vztahu. Základní dělení na vztahy rovnosti a vztahy
subordinace
je tedy
zjednodušující a představuje pravidlo, z něhož nalezneme v moderním právu četné výjimky.
Zpravidla
tedy platí, že soukromoprávní metoda právní regulace je metodou rovnosti (srov. §
2 odst. 2
občanského zákoníku): žádný účastník soukromoprávního vztahu nemůže druhému účastníku
jednostranně
ukládat povinnosti, ale ani na něj jednostranně převádět práva; povaha a míra účasti
subjektů
soukromoprávních vztahů na vzniku a rozvíjení tohoto vztahu a na formování jeho obsahu
je tedy
stejná, zatímco veřejnoprávní metoda právní regulace je naopak vertikální: jeden
ze subjektů
právního vztahu vystupuje jako nositel veřejné moci a může jednostranně ukládat povinnosti
druhému
účastníku právního vztahu, mnohdy nejen bez jeho vůle, ale i proti jeho vůli; povaha
a míra účasti
subjektů právního vztahu na jeho vzniku, rozvíjení a formování jeho obsahu je tedy
zcela odlišná“
(viz usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 12. 10. 2004,
čj. 4 As
47/2003-125, č. 448/2005 Sb. NSS).
K věci nutno předeslat, že zvíře je v českém právním řádu považováno za věc ve
smyslu § 118 odst.
1 občanského zákoníku, byť právě vzhledem k zákonu na ochranu zvířat za věc poněkud
specifickou (viz
jeho § 1 odst. 1: zvíře je živý tvor schopný pociťovat bolest a utrpení, proto je
chráněno před
týráním, poškozováním jeho zdraví či bezdůvodným usmrcením ze strany člověka). Právo
vlastnit
majetek ve smyslu čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod zahrnuje proto
také právo vlastnit
zvíře. Podle čl. 11 odst. 3 Listiny vlastnictví zavazuje. Nesmí být zneužito na újmu
práv druhých
anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy.
Magistrát města Karlovy Vary, odbor životního prostředí, rozhodl nejprve o nařízení
a zajištění
umístění týraných zvířat do náhradní péče podle § 28a odst. 1 písm. a) zákona na
ochranu zvířat
(rozhodnutí ze dne 23. 2. 2009) a poté pro období od 1. 6. do 31. 8. 2009 rozhodl
o nákladech
spojených s umístěním týraných zvířat do náhradní péče a s následnou péčí o ně podle
§ 28a odst. 3 a
6 zákona na ochranu zvířat (rozhodnutí ze dne 29. 12. 2009).
Umístění týraných zvířat do náhradní péče má za následek pouze omezení vlastnického
práva
(vlastník ztrácí možnost, aby sám toto zvíře choval) za účelem naplnění smyslu zákona
na ochranu
zvířat vyjádřeného v jeho § 1 odst. 1 (srov. též poslední výrok rozhodnutí o zvláštním
opatření:
„Zvířata budou vrácena chovateli, pominou-li důvody k umístění do náhradní péče a
zajistí-li
chovatel potřebné podmínky tak, aby byl schopen plnit povinnosti dané zákonem“).
V důsledku umístění
skotu vznikly Farmě Fojtov, s. r. o., náklady spojené s následnou péčí o předmětný
skot (např.
náklady vynaložené na krmení, vyhánění skotu na pastvu, mzdové náklady na osoby ošetřující
skot
apod.). Jde tudíž o náklady, které by v případě řádné péče z titulu vlastnického
práva vynakládal
vlastník skotu, resp. jeho chovatel. Povinnost hradit náklady spojené s umístěním
týraného zvířete
do náhradní péče a s následnou péčí o něj nese podle § 28a odst. 3 zákona na ochranu
zvířat osoba,
jíž bylo zvíře odebráno. V daném případě osobou, kterou stíhá povinnost uvedené náklady
hradit, je
žalobce. Farma Fojtov tudíž plnila za žalobce to, co po právu měl plnit sám (§ 454
občanského
zákoníku).
Na základě shora uvedeného vymezení metody právní regulace lze konstatovat, že
ohledně samotného
umístění zvířete do náhradní péče se uplatňuje veřejnoprávní metoda právní regulace.
Subjekty
právního vztahu v tomto případě jsou osoba, jíž má být zvíře odebráno, na straně
jedné a stát
reprezentovaný správním úřadem na straně druhé. Osoba, jíž má být zvíře odebráno,
a správní úřad
nevstupují do tohoto právního vztahu v rovném postavení dobrovolně na základě oboustranně
shodné
vůle směřující k založení tohoto vztahu. Správní úřad jako nositel veřejné moci svou
vůli
jednostranně vnucuje dotčené osobě, tj. sám správním aktem založí právní vztah a
stanoví jeho obsah,
tj. rozhodne ve věci umístění zvířete do náhradní péče. Povaha účasti subjektů právního
vztahu na
jeho vzniku a na stanovení jeho obsahu je tedy podstatně rozdílná. Rozhodnutí správního
orgánu o
umístění zvířete do náhradní péče je z těchto příčin veřejnoprávní záležitostí.
Naproti tomu otázka hrazení nákladů za náhradní péči je již otázkou soukromoprávní.
Na rozdíl od
samotného umístění zvířete do náhradní péče v tomto vztahu totiž již nevystupuje
stát reprezentovaný
správním úřadem, ale pouze osoba, jíž bylo zvíře odebráno, a osoba, jež zajišťuje
náhradní péči,
přičemž tyto subjekty mají v tomto závazkovém právním vztahu rovné postavení. Účelem
uvedeného
závazkového právního vztahu je dosažení základního smyslu soukromého práva, tj. znovuobnovení
narušené rovnováhy zúčastněných zájmů, tj. v tomto případě opětovné nastolení majetkové
rovnováhy
mezi soukromými subjekty. Právní vztah zde integruje objektivní zájmy stejného druhu
a úrovně ve
struktuře zájmů, a jde tedy o vztah soukromoprávní.
To, že žalobce je povinen příslušné částky uhradit nikoliv Farmě Fojtov, s. r.
o., nýbrž
Magistrátu města Karlovy Vary, resp. městu Karlovy Vary, které uhradilo Farmou Fojtov
vyfakturované
náklady, na vlastní povaze právního vztahu nic nemění, uvedené odráží pouze tu skutečnost,
že plnění
věřiteli (Farmě Fojtov) poskytla za dlužníka (žalobce) na základě existujícího právního
vztahu osoba
třetí (město Karlovy Vary), a rozhodnutí o povinnosti uhrazené náklady zaplatit má
tak povahu
regresu.
Lze tedy uzavřít, že zatímco rozhodnutí o nařízení a zajištění umístění týraného
zvířete do
náhradní péče podle § 28a odst. 1 písm. a) zákona na ochranu zvířat je rozhodnutím
správního orgánu
ve veřejnoprávní věci, rozhodnutí o nákladech spojených s umístěním týraného zvířete
do náhradní
péče a s následnou péčí o něj a o nákladech na léčení zvířete, které bylo týráno
a poškozeno tak na
jeho zdraví, podle § 28a odst. 3, 4 a 6 zákona na ochranu zvířat je podle názoru
zdejšího soudu
rozhodnutím správního orgánu v soukromoprávní věci, neboť se jím rozhoduje o právní
věci, která
vyplývá z občanskoprávních vztahů, konkrétně z práva vlastnického, resp. bezdůvodného
obohacení.
Vzhledem k uvedenému má zdejší soud za to, že rozhodnutí (o odvolání proti rozhodnutí)
o
nákladech spojených s umístěním týraného zvířete do náhradní péče a s následnou péčí
o něj podle §
28a odst. 3 a 6 zákona na ochranu zvířat není rozhodnutím, jímž správní orgán rozhodl
ve
veřejnoprávní věci, nýbrž rozhodnutím, jímž správní orgán rozhodl v mezích své zákonné
pravomoci v
soukromoprávní věci. (...)