Rozhodnutí v pochybnostech podle
§ 1 odst. 4 zákona
č. 334/1992
Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, je rozhodnutím ve smyslu
§ 65 s. ř. s.
a není
rozhodnutím předběžné povahy podle
§ 70 písm. b)
s. ř. s., a
proto podléhá soudnímu přezkumu ve správním soudnictví.
(Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
24. 11. 2009,
čj. 1 As 89/2008-80)
Věc: Český rybářský svaz, místní organizace Nýrsko, proti Krajskému úřadu
Plzeňského
kraje, o označení pozemků pod rybníkem jako součást zemědělského půdního fondu, v
řízení o kasační
stížnosti žalobce.
Prejudikatura: č. 886/2006 Sb. NSS a č. 1764/2009 Sb. NSS; nález Ústavního
soudu č.
77/2003 Sb. ÚS (sp. zn. II.
ÚS
419/01); srov. též Boh. A 347/1920; opačně č. 1649/2008 Sb. NSS.
Ministerstvo zemědělství - Ústřední pozemkový úřad zahájil na podnět žalobce
správní řízení
podle § 17 odst.
6 zákona č.
229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku,
ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon
o
půdě“), ve věci pozemků v katastrálním území Nýrsko. Jednalo se o pozemky,
na nichž se
nacházejí vodní nádrže, a o pozemky bezprostředně navazující. Pozemky jsou v katastru
nemovitostí
vedeny jako vodní plocha - vodní nádrž umělá a jako ostatní plocha - neplodná půda,
ostatní
komunikace a manipulační plocha. Podle sdělení žalobce jsou vodní nádrže využívány
ke sportovnímu
rybaření. V tomto řízení, vedeném pro účely určení správy majetku ve vlastnictví
státu, se
posuzovalo, zda se na předmětné nemovitosti vztahuje
zákon o půdě.
Protože není v
kompetenci Ústředního pozemkového úřadu řešit otázku, zda pozemky jsou součástí zemědělského
půdního
fondu, podal dne 9. 5. 2007 podnět Městskému úřadu Klatovy, odboru životního prostředí,
k vydání
rozhodnutí v pochybnostech podle §
1 odst. 4 zákona o ochraně zemědělského půdního fondu.
Dne 3. 9. 2007 Městský úřad Klatovy rozhodl, že předmětné pozemky jsou součástí
zemědělského
půdního fondu.
Žalobce podal proti tomuto rozhodnutí odvolání. Žalovaný rozhodnutím ze dne
16. 11. 2007
částečně pozměnil odůvodnění rozhodnutí I. stupně, ke změně výroku nedošlo. Správní
orgány
nepřisvědčily námitkám stěžovatele vytýkajícím nesprávné právní posouzení pojmu „rybník
s chovem
ryb“ a poukazujícím na to, že na předmětných pozemcích nikdy neprobíhala a ani v
současné době
neprobíhá žádná zemědělská výroba. Zaujaly stanovisko, že na některých součástech
zemědělského
půdního fondu, zejména příkladmo uvedených v
§ 1 odst. 3 zákona
o ochraně
zemědělského půdního fondu, zemědělská výroba přímo neprobíhá, ale přesto
jsou součástí
zemědělského půdního fondu. Dospěly dále k závěru, že
zákon o ochraně zemědělského
půdního
fondu nerozlišuje, za jakým účelem se ryby v rybníce chovají, tedy zda jde
o intenzivní chov
ryb nebo o chov ryb pro sportovní rybaření. Rybník s chovem ryb, byť pro sportovní
rybářství, je
součástí zemědělského půdního fondu, stejně tak jako všechny jeho součásti (tedy
i hráze a další
nezbytná zařízení).
Krajský soud v Plzni usnesením ze dne 16. 7. 2008 odmítl žalobu proti rozhodnutí
žalovaného
jako nepřípustnou. V odůvodnění poukázal na usnesení Městského soudu v Praze ze dne
31. 5. 2006, čj.
10 Ca 41/2006-18, č. 1649/2008
Sb. NSS, a na
rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 4. 2008, čj.
6 As 7/2007-63,
www.nssoud.cz,
podle nichž
rozhodnutí o tom, že pozemek je součástí zemědělského půdního fondu, vydané podle
§ 1 odst. 4 zákona
o ochraně
zemědělského půdního fondu, je ve vztahu k rozhodnutí o vydání nemovitostí
podle
§ 9 odst. 4 zákona
o půdě
rozhodnutím předběžné povahy. Krajský soud shledal obdobu výše uvedené věci s nyní
posuzovanou věcí.
Konstatoval, že podstata sporu tkví v tom, zda lze na předmětné pozemky aplikovat
§ 14 zákona č. 290/2002
Sb.,
o přechodu některých dalších věcí, práv a závazků České republiky na kraj a obce,
občanská sdružení
působící v oblasti tělovýchovy a sportu a o souvisejících změnách. Ústřední pozemkový
úřad v této
souvislosti zahájil řízení podle §
17 odst. 6 zákona o půdě, v němž je potřeba jako předběžnou otázku posoudit,
zda pozemky
náleží do zemědělského půdního fondu. Krajský soud shledal, že rozhodnutí žalovaného
má předběžnou
povahu, neboť splňuje jak materiální, tak formální znak rozhodnutí předběžné povahy
ve smyslu
rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 3. 2006, čj.
2 Afs 183/2005-64, č. 886/2006
Sb. NSS. Jedná se o
rozhodnutí ve věci veřejnoprávní, upravující předběžně poměry osob, resp. zatímně
fixující určitý
stav, a současně proti tomuto rozhodnutí nebo proti jeho důsledkům má každá osoba,
jejíž subjektivní
práva jím byla dotčena, možnost bránit se v řízení, v němž musí být pokračováno,
před správním
orgánem, který v dané věci rozhoduje s konečnou platností. Podle názoru soudu „v
této fázi se ještě
nezasahuje do práv a povinností žalobce. Jeho práva mohou být dotčena až finálním
rozhodnutím, které
teprve založí jeho případná práva a povinnosti“. Uzavřel, že rozhodnutí o odvolání
proti rozhodnutí
v pochybnostech o tom, zda pozemky jsou součástí zemědělského půdního fondu, je úkonem
správního
orgánu předběžné povahy podle §
70 písm. b) s. ř. s., který je ze soudního přezkoumání vyloučen.
První senát při předběžné poradě dospěl k závěru, že existuje konflikt ve stávající
judikatuře
Nejvyššího správního soudu. Šestý senát ve výše citovaném rozsudku čj.
6 As 7/2007-63 uvedl, že rozhodnutí
v
pochybnostech podle §
1 odst. 4
zákona o ochraně zemědělského půdního fondu je rozhodnutím předběžné povahy,
které je ze
soudního přezkumu vyloučeno na základě
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
Následně první senát v rozsudku ze dne 27. 8. 2008, čj. 1
As 62/2008-75,
www.nssoud.cz,
dospěl k závěru,
že rozhodnutí v pochybnostech podle
§ 3 odst. 3 zákona
č. 289/1995
Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů
(lesní zákon),
vůbec není
rozhodnutím ve smyslu §
65 s. ř.
s., a proto je vyloučeno ze soudního přezkumu podle
§ 70 písm. a)
s. ř. s.
První senát poukázal na to, že princip jednotnosti a nerozpornosti právního řádu
a jeho výkladu
vyžaduje, aby rozhodnutí v pochybnostech podle
§ 1 odst. 4 zákona
o ochraně
zemědělského půdního fondu a podle
§ 3 odst. 3 lesního
zákona
byla posuzována shodně.
První senát také dospěl k názoru, že by bylo vhodné odklonit se od obou názorů
reprodukovaných
výše. Domníval se, že rozhodnutí v pochybnostech podle
zákona o ochraně zemědělského
půdního
fondu a podle lesního
zákona jsou rozhodnutími ve smyslu
§ 65 s. ř. s.
a nejsou
předběžné povahy. Proto podléhají soudnímu přezkumu ve správním soudnictví.
První senát proto postoupil věc rozšířenému senátu k posouzení dvou právních
otázek:
1) zda rozhodnutí v pochybnostech podle
zákona o ochraně zemědělského
půdního
fondu je rozhodnutím ve smyslu
§ 65 s. ř. s.,
2) zda rozhodnutí v pochybnostech podle
zákona o ochraně zemědělského
půdního
fondu je rozhodnutím předběžné povahy ve smyslu
§ 70 písm. b)
s. ř.
s.
Rozšířený senát Nejvyššího správního soudu rozhodl, že rozhodnutí v pochybnostech
podle
§ 1 odst. 4 zákona
o ochraně
zemědělského půdního fondu je rozhodnutím ve smyslu
§ 65 s. ř. s.
a není
rozhodnutím předběžné povahy podle
§ 70 písm. b)
s. ř. s., a
proto podléhá soudnímu přezkumu ve správním soudnictví. Věc vrátil k projednání a
rozhodnutí prvnímu
senátu.
Z odůvodnění:
III.
Posouzení věci rozšířeným senátem
14. Rozšířený senát se nejprve zabýval otázkou, zda je dána jeho pravomoc ve věci
rozhodovat, a
dospěl ke kladnému závěru, neboť předkládající senát vyslovil právní názor, který
je odlišný od
právního názoru vyjádřeného v rozsudku ze dne 30. 4. 2008, čj.
6 As 7/2007-63.
15. Pokud jde o rozsudek ze dne 27. 8. 2008, čj. 1
As
62/2008-75, bylo v tomto řízení předmětem přezkumu soudu rozhodnutí Krajského
úřadu v Plzni,
jímž bylo zamítnuto odvolání proti rozhodnutí Magistrátu města Plzně, který rozhodl
o tom, že určité
pozemky jsou ve smyslu §
3 odst. 3
lesního zákona pozemky určenými k plnění funkce lesa. Rozšířený senát konstatoval,
že byť se
citovaná rozhodnutí v pochybnostech vztahují k jiným ustanovením
(zákona o ochraně zemědělského
půdního
fondu v případě prvním a zákona
o lesích v případě druhém), princip jednotnosti a bezrozpornosti právního
řádu a jeho výkladu
vyžaduje, aby tato rozhodnutí byla posuzována shodně. Předmětem těchto rozhodnutí
je totožná otázka,
a to posouzení, zda pozemek náleží do zemědělského půdního fondu, případně zda je
určen k plnění
funkcí lesa, či nikoliv. Obě řízení mají shodný procesní režim, neboť se v nich postupuje
podle
zákona č. 500/2004 Sb.,
správní
řád (§ 21 odst.
1 zákona o ochraně
zemědělského půdního fondu
a contrario
,
§ 58 odst. 2 lesního
zákona). Ostatně obdobným způsobem rozšířený senát postupoval v usnesení ze
dne 16. 10. 2008,
čj. 9 Afs 58/2007-96, č. 1754/2009
Sb. NSS, v němž
se zabýval posouzením otázky, zda má být vůči celnímu ručiteli vedeno samostatné
řízení, přičemž
rozpor v judikatuře byl spatřován v posouzení této otázky v řízení podle zákona č.
13/1993 Sb., celního
zákona, na
straně jedné a v řízení vedeném podle zákona č.
337/1992 Sb.,
o správě daní a
poplatků, na straně druhé. Je-li tedy nezbytné, aby se rozhodnutí v pochybnostech
podle obou zákonů
posuzovala shodně, pak právní názor, k němuž se hodlá první senát v posuzované věci
přiklonit, je
odlišný od právního názoru již vyjádřeného v jeho předchozím rozsudku.
IV.
Rozhodnutí v pochybnostech jako rozhodnutí ve smyslu
§ 65 s. ř. s.
16. První senát postoupil věc rozšířenému senátu k posouzení dvou právních otázek,
z nichž první
je otázka, zda je rozhodnutí v pochybnostech podle
zákona o ochraně zemědělského
půdního
fondu rozhodnutím ve smyslu §
65 s. ř. s. K položení této otázky vedl předkládající senát právní závěr vyslovený
v rozsudku
ve věci sp. zn. 1 As 62/2008, v
němž se tento
senát ztotožnil se závěrem vysloveným Krajským soudem v Plzni, že rozhodnutí o tom,
že konkrétní
pozemky jsou pozemky určenými k plnění funkce lesa, není rozhodnutím ve smyslu
§ 65 odst. 1 s.
ř. s., jímž
by se zakládala, měnila, rušila nebo závazně určovala subjektivní práva či povinnosti
žalobkyně, a
takové rozhodnutí je proto vyloučeno ze soudního přezkumu podle
§ 70 písm. a)
s. ř. s.
Nicméně i v nyní posuzované věci je tato otázka namístě, neboť krajský soud v napadeném
usnesení
vyslovil, že rozhodnutí orgánu ochrany zemědělského půdního fondu podle
§ 1 odst. 4 zákona
o ochraně
zemědělského půdního fondu je úkonem správního orgánu předběžné povahy podle
§ 70 písm. b)
s. ř. s.,
avšak současně uvedl, že v této fázi se ještě nezasahuje do práv a povinností stěžovatele
s tím, že
jeho práva mohou být dotčena až finálním rozhodnutím, které teprve založí jeho případná
práva a
povinnosti.
17. Rozšířený senát se vztahem kompetenčních výluk podle
§ 70 písm. a)
a
písm. b) s. ř.
s. zabýval
v usnesení ze dne 21. 10. 2008, čj. 8
As
47/2005-86, č. 1764/2009 Sb. NSS, v němž vyslovil, že závazné stanovisko,
jako kupříkladu
souhlas (či nesouhlas) orgánu ochrany přírody a krajiny k povolení stavby vydaný
podle
§ 44 zákona č. 114/1992
Sb.,
o ochraně přírody a krajiny, je rozhodnutím podle
§ 65 odst. 1 s.
ř. s.,
které není vyloučeno ze soudního přezkumu jako rozhodnutí předběžné povahy podle
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
Rovněž v rozsudku ze dne 27. 10. 2009, čj. 2
Afs
186/2006-54, v němž byla posuzována povaha rozhodnutí o zřízení zástavního
práva k
nemovitostem podle §
72 zákona č.
337/1992 Sb., vycházel rozšířený senát z předpokladu, že rozhodnutí správce
daně o zřízení
zástavního práva má po formální a obsahové stránce podobu rozhodnutí podle
§ 65 odst. 1 s.
ř. s.
18. Lze tedy shrnout, že shledal-li by rozšířený senát, že rozhodnutí v pochybnostech
není
rozhodnutím podle §
65 s. ř.
s., bylo by takové rozhodnutí vyloučeno z přezkumu již podle
§ 70 písm. a)
s. ř. s., a
posuzování povahy rozhodnutí jako rozhodnutí předběžné povahy by bylo nadbytečné.
19. Soudní řád správní
definuje v § 65
odst. 1
rozhodnutí jako úkon, jímž se zakládají, mění, ruší nebo závazně určují práva nebo
povinnosti
jednotlivců. Rozsudek prvního senátu ve věci vedené pod sp. zn.
1 As 62/2008 podpořil závěr Krajského
soudu v
Plzni o tom, že rozhodnutí v pochybnostech podle
§ 3 odst. 3 lesního
zákona
není rozhodnutím podle §
65 s. ř.
s., názorem, že: „U pozemků, o něž ve věci jde, je jako druh pozemků v katastru
nemovitostí
vyznačen „lesní pozemek“. Tento údaj se ale v katastru nemovitostí neocitl až v návaznosti
na
rozhodnutí žalovaného podle §
3
odst. 3 zákona o lesích, nýbrž zde byl již dříve. Již před vydáním tohoto
rozhodnutí byla
tedy žalobkyně omezena v nakládání s pozemkem způsobem, který pramení z lesního charakteru
pozemků,
a
deklaratorní
rozhodnutí žalovaného na tom nic nezměnilo.“ Tento závěr se opírá
o názor, podle
něhož nelze za rozhodnutí považovat akt, který sám o sobě neukládá žádná nová omezení
vlastnického
práva. V nyní napadeném usnesení krajského soudu se uvádí, že rozhodnutí v pochybnostech
podle
§ 1 odst. 4 zákona
o ochraně
zemědělského půdního fondu v této fázi ještě nezasahuje do práv a povinností
stěžovatele, bez
bližšího odůvodnění tohoto závěru.
20. V reakci na výše uvedené a v souvislosti s tím je nezbytné zdůraznit, že definice
rozhodnutí
obsažená v § 65 s.
ř. s.
zahrnuje jednak
konstitutivní
rozhodnutí, jednak rozhodnutí
deklaratorní
(„závazně
určují jeho práva
nebo povinnosti“). Rozhodnutí v pochybnostech slouží k určení věcné působnosti
zákona o ochraně zemědělského
půdního
fondu, která je vymezena v §
1 odst. 2 a odst.
3
tohoto zákona (věcná působnost lesního
zákona je vymezena v jeho §
3 odst. 1 a odst.
2).
Subsumpce
konkrétního případu pod ustanovení o věcné působnosti těchto dvou zákonů
je spojena s
nezbytností vyšetřit faktický stav na místě, posoudit otázky technického rázu atd.
21. Lze souhlasit s názorem, že se výrokem rozhodnutí v pochybnostech přímo neukládají
vlastníku
pozemků žádná práva ani povinnosti. Avšak určením, zda je pozemek součástí zemědělského
půdního
fondu, se zároveň rozhodne o aplikaci celé řady právních norem sloužících k ochraně
zemědělského
půdního fondu, a to ať již přímou realizací těchto právních norem, či jejich autoritativní
aplikací
ve formě individuálních správních aktů. Rozhodnutí v pochybnostech má
deklaratorní
povahu, závazně
určuje práva a povinnosti vlastníka pozemků.
22. Z konkrétních povinností, plynoucích vlastníku pozemku přímo ze
zákona o ochraně zemědělského
půdního
fondu, lze citovat §
4
(omezení užití půdy k nezemědělským účelům),
§ 3 odst. 2
(povinnost
strpět vstup pracovníků orgánu ochrany zemědělského půdního fondu na pozemek). Z
lesního zákona
je možno uvést
§ 11 odst. 4
a
§ 13 odst. 1
(zákaz užití
pozemků k jiným účelům), §
20
odst. 1 písm. n) ve spojení s
odst. 3
(zákaz pastvy
dobytka, výběhu a průhonu dobytka lesními porosty),
§ 32 odst. 7
(zákaz
oplocení lesa z důvodů vlastnických či za účelem omezení obecného užívání lesa).
Další zásahy do
majetkové sféry jedinců představují i související právní předpisy restituční (transformační)
povahy,
jejichž aplikace závisí na posouzení, zda pozemek je součástí zemědělského půdního
fondu či je určen
k plnění funkcí lesa (transformace užívacích právních vztahů podle
zákona o půdě
a zákona č.
219/2000 Sb.,
o majetku České
republiky a jejím vystupování v právních vztazích, přechod vlastnického práva na
oprávněné osoby
atd.).
23. V nyní posuzované věci postoupené rozšířenému senátu lze jednoznačně prokázat,
jak může
rozhodnutí v pochybnostech zasáhnout do právního postavení stěžovatele. Podle
§ 1 odst. 3 zákona
o ochraně
zemědělského půdního fondu jsou součástí zemědělského půdního fondu též rybníky
s chovem ryb
nebo vodní drůbeže. Stěžovatel v podání ze dne 28. 8. 2007 tvrdil, že smlouvou o
převodu správy
národního majetku ze dne 22. 5. 1961 a hospodářskou smlouvou ze dne 8. 5. 1981 mu
byly předmětné
pozemky předány do trvalého užívání. Na základě jeho žádosti byly rozhodnutím ONV
v Klatovech ze dne
13. 10. 1964 vodní nádrže v k. ú. Nýrsko na těchto pozemcích podle
§ 6 odst. 2 zákona
č. 102/1963
Sb., o rybářství, prohlášeny za trvale nezpůsobilé k řádnému rybníkářskému
hospodaření a byl
vydán souhlas s využitím těchto nádrží ke sportovnímu chytání. Tvrdil dále, že jako
organizační
jednotka Českého rybářského svazu, který je členem ČSTV, je sdružením působícím v
oblasti
tělovýchovy a sportu. Domníval se, že splnil podmínky přechodu vlastnictví k těmto
pozemkům podle
zákona č. 290/1992 Sb.
Požádal
proto o vyvolání jednání, které by vyústilo v právní akt, jenž by byl podkladem pro
zápis jeho
vlastnického práva k předmětným pozemkům do katastru nemovitostí. Rozhodnutí v pochybnostech,
které
je předmětem tohoto řízení o kasační stížnosti, bezesporu významně zasahuje do právního
postavení
stěžovatele. V situaci, kdy bylo definitivně rozhodnuto o tom, že označené pozemky
jsou součástí
zemědělského půdního fondu, nemohly by být splněny podmínky pro postup podle
§ 14 zákona č. 290/1992
Sb.,
tedy pro přechod předmětných pozemků do vlastnictví stěžovatele.
24. Z § 65 odst.
1 s. ř.
s. lze dovodit dvě základní podmínky, za nichž soud správní akt přezkoumá:
jednak žalobce
musí tvrdit, že byl zkrácen na svých právech úkonem správního orgánu, jednak tento
úkon musí být
rozhodnutím, tzn. musí se jím zakládat, měnit, rušit nebo závazně určovat žalobcova
práva a
povinnosti. Stěžovatel zkrácení na svých právech v žalobě tvrdil, první podmínka
byla tudíž
splněna.
25. Při určování, zda posuzovaný akt správního orgánu je či není rozhodnutím,
je podstatná
způsobilost aktu zasáhnout právní sféru adresáta. Rozlišování správních aktů na
konstitutivní
(jimiž
se zakládají, mění či ruší určitá práva nebo povinnosti) a na
deklaratorní
(které
autoritativně
potvrzují, resp. prohlašují existenci či neexistenci určitého práva nebo povinnosti)
není z hlediska
posuzování žalobní legitimace podstatné. Ze soudního přezkumu není
a priori
žádný
z nich vyloučen a
pro posouzení pravomoci správního soudu je lhostejné, zda jde o akt
deklaratorní
či
konstitutivní
.
Stabilně shodně ostatně judikoval i bývalý Nejvyšší správní soud, např. v nálezu
ze dne 3. 3. 1920,
č. 1478, Boh. A č. 347/1920: „... Možno pod pojmem ,opatření' nebo ,rozhodnutí' subsummovati
jen ony
výroky úřadů správních, jimiž s konečnou platností a s účinkem právní moci buď obsah
a objem
sporných práv se deklarují nebo právní sféra stran se určuje“. (Blíže viz rozsudek
Nejvyššího
správního soudu ze dne 18. 4. 2007, čj. 8
As
29/2005-71.) Rozhodnutí v pochybnostech podle
§ 1 odst. 4 zákona
o ochraně
zemědělského půdního fondu ve svém výroku obsahuje vymezení pozemků, které
jsou součástí
zemědělského půdního fondu. Rozhoduje se jím s konečnou platností o právním režimu
pozemků a závazně
se jím určují práva a povinnosti vlastníků pozemků nebo jejich uživatelů. Je jednoznačné,
že se jimi
zasahuje do právní sféry jedince. Rozšířený senát uzavřel, že napadené rozhodnutí
- bez ohledu na
to, že jde o rozhodnutí
deklaratorní
- splňuje veškeré materiální znaky rozhodnutí
podléhajícího
soudnímu přezkumu ve smyslu §
65
odst. 1 s. ř. s. a není z něj vyloučeno podle
§ 70 písm. a)
s. ř.
s.
V.
Judikatura správních soudů k rozhodnutí předběžné povahy
26. K otázce výluky soudního přezkumu rozhodnutí předběžné povahy se již vyjádřil
rozšířený senát
Nejvyššího správního soudu v usnesení ze dne 21. 10. 2008, čj.
8 As 47/2005-86. Rozšířený senát
dospěl k závěru,
že závazné stanovisko, jako je kupříkladu souhlas (či nesouhlas) orgánu ochrany přírody
a krajiny k
povolení stavby vydaný podle §
44
zákona o ochraně přírody a krajiny, je rozhodnutím podle
§ 65 s. ř. s.,
které není
vyloučeno ze soudního přezkumu jako rozhodnutí předběžné povahy podle
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
Rozšířený senát uvedl tyto charakteristiky správního rozhodnutí předběžné povahy
vyloučeného ze
soudního přezkumu:
a) dočasnost, tj. věcné posouzení je vyhrazeno rozhodnutí konečnému, jehož vydáním
předběžné
rozhodnutí pozbývá účinků,
b) konečné rozhodnutí musí být podrobeno soudnímu přezkumu (srov. nález
Pl. ÚS 8/99):
to v sobě zahrnuje
požadavek, aby předběžné rozhodnutí svým obsahem odpovídalo rozhodnutí konečnému,
aby tak soudní
přezkum rozhodnutí konečného zahrnul i přezkum rozhodnutí předběžného,
c) předběžné a konečné rozhodnutí musí mít obsahově stejný či alespoň částečně
se překrývající
předmět řízení: „subjektivní vymezení předmětů řízení je určeno hospodářským či společenským
cílem,
který subjekt vyvoláním řízení sleduje, (...) objektivní vymezení nalézá svůj odraz
v systematice
zákonné úpravy, která je vnitřně členěna dle jednotlivých okruhů chráněných zájmů“.
27. Obecně charakterizoval Nejvyšší správní soud kritéria rozhodnutí předběžné
povahy také v
rozsudku ze dne 29. 3. 2006, čj. 2 Afs
183/2005-64, č. 886/2006 Sb. NSS, takto: „Rozhodnutí předběžné povahy ve smyslu
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
musí současně splňovat následující znaky: 1) musí jít o rozhodnutí správních orgánů
ve věcech
veřejnoprávních, upravující předběžné či dočasné poměry osob, zajišťující určité
věci nebo osoby či
zatímně fixující určitý stav (materiální znak); 2) proti tomuto rozhodnutí nebo proti
jeho důsledkům
musí mít každá osoba, jejíž subjektivní práva jím byla dotčena, možnost bránit se
v řízení, jež musí
nutně proběhnout (tj. musí být následně po vydání rozhodnutí zahájeno, anebo v něm
musí být
pokračováno, došlo-li k jeho zahájení před vydáním rozhodnutí nebo současně s ním)
před správním
orgánem, který v dané věci rozhodne s konečnou platností (procesní znak).“
28. Rozšířený senát v rozsudku ze dne 27. 10. 2009, čj.
2 Afs 186/2006-62, v němž byla
posuzována povaha
rozhodnutí podle §
72 zákona č.
337/1992 Sb., o zřízení zástavního práva k nemovitostem, přistoupil k určení
obecného testu,
pomocí něhož by bylo možné u libovolného správního rozhodnutí předvídatelným způsobem
určit, zda je
rozhodnutím předběžné povahy, jehož soudní přezkum je podle
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
vyloučen, či nikoliv. Rozšířený senát vzal v úvahu ty požadavky na aplikaci výluky,
které vyplývají
zejména z judikatury Ústavního soudu. Těmi jsou nutnost následného „konečného“ rozhodnutí,
soudně
přezkoumatelného, které v sobě věcně zahrnuje i rozhodnutí předběžné, a dále zajištění
včasnosti a
účinnosti soudní ochrany.
29. V posledně citovaném rozsudku rozšířený senát uvedl, že se již znovu nemusí
zabývat povahou
těch rozhodnutí správního orgánu, která podmiňují rozhodnutí o právech účastníka
řízení, o jejichž
povaze se již vyjádřil v usnesení čj. 8
As
47/2005-86. Dále odkázal na judikaturu Ústavního soudu, která jednoznačně
určila, že soudní
přezkum rozhodnutí procesní povahy [pokud je nelze zahrnout pod úžeji formulovanou
výluku
rozhodnutí, jimiž se upravuje vedení řízení před správním orgánem, nyní
§ 70 písm. c)
s. ř. s.]
nelze odpírat aplikací některé jiné kompetenční výluky obsažené v procesním předpisu
(viz nález ze
dne 3. 6. 2003, sp. zn. II.
ÚS
419/01, č. 77/2003 Sb. ÚS). Přezkoumání takových procesních rozhodnutí tedy
není možno
odpírat ani poukazem na kompetenční výluku přezkumu rozhodnutí předběžné povahy.
30. K posouzení rozhodnutí, jejichž účelem je zajištění výkonu budoucího konečného
rozhodnutí ve
věci samé nebo mezitímní úprava poměrů účastníků, vyslovil názor, že aby taková rozhodnutí
mohla být
rozhodnutími předběžné povahy, na něž dopadá výluka uvedená v
§ 70 písm. b)
s. ř. s.,
musí kumulativně splňovat tři podmínky: časovou, věcnou a osobní (viz blíže body
30.-33. citovaného
rozsudku čj. 2 Afs 186/2006-62).
VI.
Rozhodnutí o předběžných otázkách, aplikace uvedených principů na posuzovaný
případ
31. Rozhodnutí v pochybnostech podle
§ 1 odst. 4 zákona
o ochraně
zemědělského půdního fondu se v kontextu posuzované věci blíží rozhodnutí
typově
odpovídajícímu rozhodnutí o předběžné otázce - typicky o otázce, jejíž řešení (spolu)určuje
rozhodnutí v jiném řízení. Z podnětu Ústředního pozemkového úřadu plyne, že tento
orgán zahájil ve
věci dotčených pozemků správní řízení podle
§ 17 odst. 6 zákona
o půdě
a v tomto řízení vedeném pro účely správy majetku ve vlastnictví státu musí posoudit,
zda se na
předmětné nemovitosti vztahuje zákon
o
půdě. Předpokladem tohoto posouzení je určení, zda pozemky jsou součástí zemědělského
půdního
fondu. Podal proto podnět k vydání rozhodnutí v pochybnostech, tedy podnět k řízení
o předběžné
otázce podle §
57 odst. 1 písm.
a) správního řádu, pro řízení vedené podle
§ 17 odst. 6 zákona
o
půdě.
32. V napadeném usnesení o odmítnutí žaloby rovněž krajský soud mimo jiné poukazoval
na to, že
rozhodnutím orgánu ochrany zemědělského půdního fondu podle
§ 1 odst. 4 zákona
o ochraně
zemědělského půdního fondu se řeší předběžná otázka ve vztahu k rozhodování
podle
zákona o půdě.
33. Předběžná otázka je ve správním
řádu upravena v §
57,
podle něhož je předběžnou otázkou taková otázka, kterou nepřísluší rozhodovat správnímu
orgánu,
který vede správní řízení, současně však na rozhodnutí této otázky závisí rozhodnutí
ve věci.
Nebylo-li o předběžné otázce, na jejímž vyřešení závisí vydání správního rozhodnutí,
dosud
pravomocně rozhodnuto, musí být nejprve vydáno rozhodnutí o této předběžné otázce,
a teprve poté
může být na základě toho vydáno rozhodnutí ve věci.
Správní řád připouští,
aby si
správní orgán u předmětu řízení a řešení předběžné otázky sám učinil úsudek a na
základě toho vydal
rozhodnutí. To znamená, že v takovém případě správní orgán nevychází z rozhodnutí
příslušného orgánu
o předběžné otázce, neboť takové rozhodnutí není, ale ze své vlastní úvahy. Správní
orgán si ovšem
nemůže v rámci vlastního posuzování předběžné otázky učinit úsudek o tom, zda byl
spáchán trestný
čin, přestupek nebo jiný správní delikt, a kdo za něj odpovídá, ani v otázkách osobního
stavu (např.
otázka, zda určitá osoba je či není státním občanem, nebo otázka zbavení či omezení
způsobilosti k
právním úkonům).
34. Rozhodnutím, které příslušný orgán o předběžné otázce vydal, a které je pravomocné,
popřípadě
předběžně vykonatelné, je správní orgán vázán. Závaznost rozhodnutí o předběžné otázce
pro správní
orgán vyplývá dále z §
73 odst. 2
správního řádu, podle kterého jsou pravomocná správní rozhodnutí závazná pro
všechny správní
orgány, a také, je-li orgánem příslušným o předběžné otázce rozhodnout soud, z
§ 159 odst. 4 zákona
č. 99/1963
Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„o. s. ř.“), podle
něhož je výrok
pravomocného rozsudku v tom rozsahu, v jakém je závazný pro účastníky řízení a případně
jiné osoby,
závazný též pro všechny orgány, tedy i orgány správní.
35. V civilním procesu je
prejudiciální
(předběžná nebo též předurčující) otázka
vnímána jako
taková právní otázka, která sama není předmětem řízení, avšak na jejím vyřešení je
závislé
rozhodnutí, které má soud učinit. Tak např. v řízení o rozvod manželství je
prejudiciální
otázkou
vznik a existence platného manželství, ve sporu o neplatnost závěti může být
prejudiciální
otázkou,
zda se závětní dědic dopustil či nikoliv trestného činu vůči zůstaviteli atd.
36. V těchto případech potřebuje mít soud předběžnou otázku vyřešenu, vznikne-li
o ní jakákoliv
pochybnost, protože na jejím vyřešení závisí jeho vlastní rozhodnutí. Předběžná otázka
nikdy není
sama předmětem řízení (to by nebyla
prejudiciální
), je však způsobilá být samostatným
předmětem
řízení a pro jiné řízení má zásadní význam (proto též název předurčující otázka).
37. Postup při řešení předběžných otázek v občanském soudním řízení upravuje
§ 135 o. s. ř.
Ten především
stanoví, že
prejudiciální
otázku si soud v civilním řízení zásadně může sám posoudit,
bez ohledu na
to, zda věc patří či nikoliv do civilní soudní pravomoci, a bez ohledu na otázky
příslušnosti.
Posoudit věc totiž není totéž co rozhodnout s účinky právní moci: znamená to pouze
oprávnění
posoudit předběžnou otázku pro účely svého vlastního rozhodnutí.
38. Oprávnění soudu posoudit jakoukoliv právní otázku jako otázku předběžnou je
motivováno
úvahou, že opačný přístup by někdy mohl zabránit soudu v rozhodnutí, což nelze připustit.
Tato úvaha
platí ovšem jen za předpokladu, že rozhodnutí o
prejudiciální
otázce nebylo příslušným
orgánem v
příslušném samostatném řízení již vydáno. Bylo-li však již rozhodnutí vydáno, soud
z takového
rozhodnutí vychází (§
135 odst. 2
o. s. ř.).
39. Některé otázky si však jako
prejudiciální
nikdy posuzovat nesmí, protože mu
to zákon výslovně
zakazuje. Tento zákaz prejudiciálního posouzení se týká dvou oblastí: zaprvé věcí
osobního stavu, a
zadruhé otázek zda a kým byl spáchán trestný čin, přestupek a správní delikt. Soud
však není vázán
rozhodnutím v blokovém řízení.
40. Předběžnou otázkou je podle
§ 9 odst. 1 zákona
č. 141/1961
Sb., o trestním řízení soudním
(trestní řád),
ve znění
pozdějších předpisů, otázka, která není předmětem řízení, ale jejíž vyřešení je nutným
předpokladem
rozhodnutí o trestní věci. Předběžnými otázkami mohou být otázky z trestního práva
procesního, z
trestního práva hmotného nebo z jiných právních odvětví. Orgány činné v trestním
řízení předběžné
otázky posuzují zpravidla samostatně. Účinky řešení předběžné otázky se ovšem vztahují
vždy jen na
konkrétní trestní věc a řešení předběžné otázky nemá podobu pravomocného výroku o
vině nebo trestu.
Orgány činné v trestním řízení řeší bez jakýchkoliv výjimek samostatně všechny otázky,
jde-li o
posouzení viny obviněného, tj. zda obviněný spáchal trestný čin a zda je za něj trestně
odpovědný.
Jedná-li se o jiné otázky než o otázky viny, orgány činné v trestním řízení je posuzují
samostatně,
není-li o otázce vydáno pravomocné rozhodnutí soudu nebo jiného státního orgánu.
Je-li tu takové
rozhodnutí, jsou jím vázány. Orgány činné v trestním řízení jsou podle
§ 9 odst. 2 trestního
řádu
vázány pravomocným rozhodnutím soudu o otázkách týkajících se osobního stavu, jestliže
bylo vydáno v
řízení ve věcech občanskoprávních (nikoliv ve správním řízení). Pokud takové rozhodnutí
nebylo dosud
vydáno, vyčkají orgány činné v trestním řízení jeho vydání. Jestliže příslušný orgán
ještě ani
nezahájil o dané věci příslušné řízení, orgány činné v trestním řízení dají podnět
k jeho zahájení,
pokud to podle povahy věci přichází v úvahu.
41. V soudním řádu
správním
je institut předběžných otázek upraven v
§ 52 odst. 2,
podle něhož
je soud vázán rozhodnutím soudu o tom, že byl spáchán trestný čin a kdo jej spáchal,
jakož i
rozhodnutím soudu o osobním stavu. O jiných otázkách si soud učiní úsudek sám; je-li
tu však
rozhodnutí o nich, soud z něj vychází, popřípadě tam, kde o nich náleží rozhodovat
soudu, může
uložit účastníku řízení, aby takové rozhodnutí vlastním návrhem vyvolal.
42. Z výše uvedeného plyne, že předběžné otázky jsou významným právním institutem
všech soudních
řádů i správního řádu,
přičemž
vykazují některé společné znaky, např. vázanost soudů a správních orgánů rozhodnutími
jiných soudů
či orgánů, o nichž to stanoví zákon
(§ 52 odst. 2 věta
první s. ř.
s., § 9 odst.
2 trestního
řádu, §
135 odst. 1 o. s.
ř., § 57
odst. 1 věta první
za středníkem správního řádu), vázanost soudů a správních orgánů rozhodnutími
o předběžných
otázkách, byla-li učiněna, případně povinnost z takových rozhodnutí vycházet
(§ 52 odst. 2 věta
druhá za
středníkem s. ř. s., §
9
odst. 1 věta první za středníkem trestního řádu,
§ 135 odst. 2 věta
druhá o. s.
ř., § 57
odst. 3 správního
řádu), a povinnost soudů či správních orgánů si učinit samostatný úsudek o
takové otázce
[§ 52 odst. 2 věta
druhá před
středníkem s. ř. s., §
135
odst. 2 věta první o. s. ř.,
§ 9 odst. 1 trestního
řádu a
§ 57 odst. 1
písm. c) věta před
středníkem správního řádu].
43. Citovaná právní úprava nenasvědčuje tomu, že by rozhodnutí o předběžné otázce
vždy vykazovalo
znaky dočasnosti či předběžnosti. Naopak, některá rozhodnutí o předběžných otázkách
lze považovat
spíše za relativně trvalá, dlouhodobá a definitivní (např. rozhodnutí o tom, zda
určitá osoba je či
není státním občanem, nebo otázka, pod jaké ustanovení lze subsumovat skutek obviněného,
pokud se
rozhoduje o tom, zda je účasten amnestie, otázka způsobilosti či rozsahu způsobilosti
k právním
úkonům, atd.). Rozšířený senát tedy shledal, že rozhodnutí o předběžné otázce nelze
ztotožnit s
rozhodnutím předběžné povahy.
44. Rozhodnutí v pochybnostech podle
§ 1 odst. 4 zákona
o ochraně
zemědělského půdního fondu a rozhodnutí podle
§ 3 odst. 3 lesního
zákona
neupravují poměry osob pouze předběžně či dočasně, ani nezajišťují věci nebo osoby
a ani zatímně
nefixují určitý stav. Objektivním předmětem tohoto typu řízení v pochybnostech je
konečné vyřešení
otázky, zda je předmětný pozemek součástí zemědělského půdního fondu, případně zda
je určen k plnění
funkce lesa, a zda se na něj aplikují právní normy sloužící k jeho ochraně, či nikoliv.
Rozhodnutí
nemá dočasný (provizorní) charakter, ale je definitivní.
45. Se závěrem, že rozhodnutí nemá dočasný charakter, souvisí i absence procesního
znaku definice
rozhodnutí předběžné povahy. V rozsudku čj. 2
Afs
183/2005-64 bylo vysloveno, že o otázce, která je předmětem rozhodnutí předběžné
povahy, je
definitivně rozhodnuto v řízení před správním orgánem, jež musí nutně proběhnout,
tj. musí být
následně po vydání rozhodnutí zahájeno nebo v něm musí být pokračováno, došlo-li
k jeho zahájení
před vydáním rozhodnutí nebo současně s ním (viz též tzv. časová podmínka rozhodnutí
předběžné
povahy). V případě rozhodnutí v pochybnostech podle
zákona o ochraně zemědělského
půdního
fondu a lesního
zákona
však nemusí být vedeno žádné jiné řízení. Úkolem rozhodnutí v pochybnostech je definitivní
určení
právního režimu pozemků rozhodného pro následný ochranný a majetkový režim.
46. Rozhodnutí v pochybnostech podle
zákona o ochraně zemědělského
půdního
fondu může být využito, případně jeho vydání může být iniciováno v řízení
s odlišným
předmětem řízení pro posouzení předběžné otázky. Tak je tomu i v posuzované věci,
kdy rozhodnutí v
pochybnostech je rozhodnutím o předběžné otázce pro řízení podle
§ 17 odst. 6 zákona
o půdě,
nicméně toto rozhodnutí má právní význam i pro případná další řízení týkající se
předmětných
pozemků.
47. Rozhodnutí v pochybnostech podle
zákona o ochraně zemědělského
půdního
fondu a lesního
zákona
mohou sloužit jako podklad pro jiná řízení (např. pro řízení o uložení pokuty, v
řízení o uložení
opatření souvisejících s ochranou zemědělského půdního fondu či pozemků určených
k plnění funkcí
lesa - např. rozhodnutí o zařazení lesa mezi lesy ochranné či zvláštního určení).
Na podkladě
rozhodnutí v pochybnostech může dojít k záznamu údaje o způsobu ochrany pozemku do
katastru
nemovitostí. Tato eventuální či souběžně vedená řízení a v nich vydaná rozhodnutí
ovšem plně
nekonzumují účinky rozhodnutí v pochybnostech (viz též tzv. věcná podmínka). To je
způsobeno
především tím, že rozhodnutí v pochybnostech má široké spektrum právních následků
(ochrana pozemku,
hospodaření na pozemku, vlastnické a užívací vztahy). Druhým důvodem nemožnosti konzumace
účinku
rozhodnutí v pochybnostech je, že vydáním navazujícího rozhodnutí nedochází k nahrazení
rozhodnutí v
pochybnostech. Například v řízení o uložení pokuty podle
§ 20 odst. 2
písm. a) zákona o
ochraně zemědělského půdního fondu je posouzení otázky, zda je předmětný pozemek
součástí
zemědělského půdního fondu, otázkou předběžnou. Pokud existuje rozhodnutí v pochybnostech,
je jím
orgán ochrany zemědělského půdního fondu, který vede řízení o pokutě, vázán. Vydáním
rozhodnutí o
pokutě však nepřestanou působit účinky rozhodnutí v pochybnostech. Osoba, které byla
uložena pokuta,
může napadnout rozhodnutí o uložení pokuty ve správním soudnictví. Soud je oprávněn
zrušit
rozhodnutí o pokutě, nikoliv však současně rozhodnutí v pochybnostech
(§ 75 odst. 2 s.
ř. s.
a
contrario
). Rozhodnutí v pochybnostech bude proto působit i nadále.
48. Rozhodnutím v pochybnostech, pokud řeší předběžnou otázku, jsou správní orgány
v jiných
řízeních a postupech vázány (§
57
odst. 3 a §
73 odst. 2
správního řádu), soudy z něho vychází
(§ 52 odst. 2 s.
ř. s. a
§ 135 odst. 2 o.
s. ř.),
případně jsou jím vázány (§
9 odst.
2 trestního řádu). To se týká nejen správních soudů, ale i soudů rozhodujících
v
občanskoprávním a trestním řízení. Soudy nejsou nadány pravomocí rušit správní rozhodnutí,
kterými
byla vyřešena předběžná otázka. I kdyby teoreticky dospěly k opačnému závěru než
orgán ochrany
zemědělského půdního fondu, nebude to mít žádný vliv na existenci ani právní moc
rozhodnutí v
pochybnostech, které bude i nadále vázat ostatní správní orgány.
49. V posuzované věci bylo rozhodnutí v pochybnostech podle
§ 1 odst. 4 zákona
o ochraně
zemědělského půdního fondu vydáno jako rozhodnutí o předběžné otázce pro účely
řízení podle
§ 17 odst. 6 zákona
o půdě.
Rozhodnutí podle §
17 odst. 6
zákona o půdě bude rozhodnutím o předběžné otázce pro účely správy majetku
ve vlastnictví
státu. Stěžovatel se jak v žalobě, tak i v kasační stížnosti dovolává toho, že v
případě kladného
rozhodnutí Ústředního pozemkového úřadu o otázce, zda se na nemovitosti vztahuje
zákon o půdě,
nebude moci být
uplatněn v jeho prospěch režim podle
§ 14 zákona č. 290/1992
Sb.
Jde tedy o situaci, kdy k realizaci určitého záměru jsou vydávány postupně správní
akty, avšak v
řízeních se zcela odlišnými předměty řízení, přičemž správní orgány, které rozhodují
následně, jsou
rozhodnutími o předběžné otázce vázány. Stěžovateli lze tedy přisvědčit v tom, že
nemůže žádným
jiným postupem, s výjimkou řádných a mimořádných opravných prostředků podle
správního řádu
a žaloby ve
správním soudnictví, zvrátit účinky rozhodnutí v pochybnostech. Z toho je nutno učinit
závěr, že
nebude-li připuštěn soudní přezkum rozhodnutí v pochybnostech, budou tím zkrácena
základní práva
stěžovatele na přístup k soudu ve smyslu
čl. 36 odst. 2
Listiny základních
práv a svobod.
50. Lze tedy shrnout, že rozhodnutí v pochybnostech podle
zákona o ochraně zemědělského
půdního
fondu a podle lesního
zákona nesplňuje formální ani materiální znaky rozhodnutí předběžné povahy,
a nesplňuje tedy
ani podmínku časové a věcné souvislosti mezi rozhodnutím předběžným a rozhodnutím
konečným, a to ani
v případě, že se jedná o rozhodnutí o předběžné otázce ve vztahu k jinému řízení.
(-)
52. Rozšířený senát proto uzavřel, že rozhodnutí v pochybnostech podle
§ 1 odst. 4 zákona
o ochraně
zemědělského půdního fondu je rozhodnutím ve smyslu
§ 65 s. ř. s.
a není
rozhodnutím předběžné povahy podle
§ 70 písm. b)
s. ř. s., a
proto podléhá soudnímu přezkumu ve správním soudnictví.