Pojem „zákazník“ dle § 852a a
násl. občanského zákoníku je nutno ve shodě s patřičnými ustanoveními zákona č.
159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání
a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, a směrnice Rady
90/314/EHS vykládat tak, že zahrnuje rovněž osoby,
v jejichž prospěch byla cestovní smlouva uzavřena. Jestliže provozovatel cestovní kanceláře omezuje
ve svých všeobecných smluvních podmínkách právo reklamovat porušení závazků vyplývajících z cestovní
smlouvy pouze na osoby, které s ním cestovní smlouvu uzavřely, dopouští se porušení
§ 13 zákona č.
634/1992 Sb., o ochraně
spotřebitele.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 8. 2010, čj.
1 As 46/2010-79)
Prejudikatura: nález Ústavního soudu č. 173/1999 Sb. ÚS (sp. zn.
II. ÚS 485/98).
Odůvodnění:
[1] Kasační stížností podanou v zákonné lhůtě se žalobce (dále též "stěžovatel“)
domáhá zrušení shora označeného rozsudku městského soudu ze dne 30. 11. 2009. Ten zamítl žalobu
proti v záhlaví specifikovanému rozhodnutí žalované ze dne 1. 4. 2008, která zamítla odvolání
žalobce proti rozhodnutí ředitele inspektorátu ČOI Středočeský a Hl. m. Prahy ze dne 3. 12. 2007, č.
j. 3690-10-07. Správní orgán prvního stupně uložil žalobci pokutu ve výši 20 000 Kč pro porušení
§ 13 a
§ 12 odst. 2 písm. a) zákona č.
634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění
účinném v roce 2007 (dále jen "zákon o ochraně spotřebitele“), a povinnost uhradit náklady řízení ve
výši 1000 Kč.
[2] Městský soud v odůvodnění svého rozhodnutí nejprve poukázal na dikci § 13
zákona o ochraně spotřebitele, který ukládá poskytovateli služeb povinnost řádně informovat
spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně
podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit, a o
provádění záručních oprav. Konstatoval, že za informaci o podmínkách a způsobu uplatnění reklamace
nelze považovat "reklamační řády“ a podobné jednostranné právní úkony poskytovatelů služeb, pokud
mají spotřebitele znevýhodňovat oproti zákonné úpravě, jak tomu bylo v případě reklamačního řádu
žalobce. Podmínky a způsob uplatnění odpovědnosti prodávajícího za vady prodané věci jsou upraveny
zákonem a v režimu spotřebitelských smluv se od nich nelze v neprospěch spotřebitele odchýlit.
Takové znevýhodnění spotřebitele shledal, ve shodě s žalovanou, ve formulaci obsažené v bodě 9.7
Všeobecných smluvních podmínek, které tvoří součást cestovních smluv žalobce. Uvedený bod obchodních
podmínek omezoval právo reklamovat služby cestovní kanceláře výlučně na osobu, se kterou žalobce
uzavřel cestovní smlouvu. Takovou definici osoby oprávněné reklamovat práva a povinnosti z cestovní
smlouvy shledal městský soud rozpornou se směrnicí Rady ze dne 13. června 1990, o souborných
službách pro cesty, pobyty a zájezdy, Úř. věst. L 158, 23. 6. 1990, s. 59 - 64, vydání v českém
jazyce: kapitola 13, svazek 010, s. 132 - 137
(
dále jen "směrnice Rady
90/314/EHS“; dostupná též na
http://eur-
lex
.europa.eu), s úpravou cestovní smlouvy obsaženou v
§ 852 a násl. zákona č.
40/1964 Sb., občanského zákoníku (dále jen
"občanský zákoník“), a dále se zákonem č. 159/1999
Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního
ruchu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský
zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č.
455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon č.
159/1999 Sb.“), kterým byla uvedená směrnice
transponována do českého právního řádu.
[3] Městský soud shledal nedůvodnými rovněž námitky týkající se uložení pokuty za
to, že žalobce uváděl v katalogu "
Last minute
“ cenu zájezdů způsobem, který mohl
u potenciálních zákazníků vyvolávat dojem, že cena je nižší než ve skutečnosti. Poznámky o tom, že
cena nezahrnuje letištní a bezpečnostní taxy 1690 Kč a palivový příplatek 1190 Kč za osobu, byly v
propagačním letáku uvedeny mimo údaj o ceně služby a nutily tím zákazníka provádět výpočet konečné
ceny služby. Žalobce tak nedostál své informační povinnosti plynoucí z § 12 zákona o ochraně
spotřebitele, podle nějž musí být spotřebitel informován o konečné částce. V daném případě však byly
upřesňující údaje o ceně uvedeny pod ceníkem drobnějším písmem formou poznámky, přičemž taková
informace o ceně byla s to u spotřebitele vzbudit dojem nižší ceny. Není povinností průměrného
spotřebitele v ceníku služeb hledat, zda je cena uvedená v letáku konečná nebo zda je třeba k ceně
připočíst letištní, bezpečnostní a palivový příplatek. Informace ve smyslu § 12 citovaného zákona
musí být zákazníkovi (spotřebiteli) přístupné okamžitě a bez toho, že by byl zákazník nucen činit
další úkony směřující ke zjištění ceny konkrétní služby. Opačný výklad uvedeného ustanovení by byl v
rozporu s jeho účelem a smyslem.
[4] Stěžovatel v kasační stížnosti předně namítl, že informace uváděná v odst. 9.7
jeho Všeobecných smluvních podmínek (tedy že reklamaci je oprávněna uplatnit osoba, která smlouvu
podepsala, případně její zástupce), je plně v souladu se zákonem. Odkázal přitom zejména na úpravu
cestovní smlouvy obsaženou v hlavě XXI. občanského zákoníku. V uvedené hlavě je ve spojitosti s
právy a povinnostmi plynoucími z cestovní smlouvy výhradně používán pojem zákazník. Z výkladu
příslušných ustanovení občanského zákoníku jednoznačně vyplývá, že zákazníkem je pouze osoba, která
platně uzavřela cestovní smlouvu, tedy nikoli spolucestující. Úprava cestovní smlouvy obsažená v
občanském zákoníku je komplexní a speciální. V občanském zákoníku není nikde obecně vymezen vztah k
zákonu č. 159/1999 Sb. V případě, že by
zákonodárce měl skutečně v úmyslu použít pojem zákazník ve smyslu zákona č.
159/1999 Sb., lze předpokládat, že by přímo u
tohoto pojmu odkázal na příslušné ustanovení uvedeného zákona, jako je tomu např. v
§ 852a odst. 1 občanského zákoníku, kde
je odkazem na tento předpis definován pojem zájezd. Bez úpravy vztahu obou zákonů, případně bez
odkazu na příslušné ustanovení zákona č. 159/1999
Sb., nelze definice pojmů v tomto zákoně uvedených aplikovat libovolně na jiné právní
předpisy. Stěžovatel tak jednal v dobré víře v přesném znění zákona (občanského zákoníku), z nějž
rozhodně nevyplývá, že zákazníkem je také osoba, která se účastní zájezdu, avšak cestovní smlouvu
nepodepsala. Z předchozích rozhodnutí lze navíc vyvodit, že žalovaná nepopírá, že je v některých
ustanoveních myšlen zákazník pouze jako účastník smluvního vztahu. Pak ale lze konstatovat, že pokud
zákonodárce neupřesní, u kterých ustanovení je potřeba pojem zákazník vykládat šířeji a u kterých
úžeji, nelze za to stěžovatele sankcionovat.
[5] Ke směrnici Rady 90/314/EHS
stěžovatel namítl, že cestující, jakožto osoba, která se pouze účastní zájezdu, není ani jednou z
osob uvedených v městským soudem citovaném ustanovení čl. 2 odst. 4 této směrnice. Cestující není
ani osobou, která si koupí zájezd nebo se k jeho koupi zaváže, ani osobou, jejímž jménem jedná osoba
cestovní smlouvu podepisující, neboť zde neexistuje žádné zmocnění, a konečně ani osobou, na kterou
by byly nároky z cestovní smlouvy převedeny. Dle odůvodnění rozhodnutí žalované se v případě
spolucestujícího jedná o osobu, v jejíž prospěch byla cestovní smlouva uzavřena. Tato osoba ale není
v citované směrnici mezi spotřebitele zahrnuta. Stěžovatel poukázal také na aplikační problémy
plynoucí z možného rozšíření výkladu pojmu zákazník. Tyto spočívají zejména v nedostatečné
identifikaci cestujících, neboť pouze osoba, která cestovní smlouvu uzavřela, je jako smluvní strana
povinna uvést ve smlouvě identifikační údaje. Dále pouze osoba, která uzavřela cestovní smlouvu,
explicitně prohlašuje, že se seznámila se zněním všeobecných smluvních podmínek a že tak přejímá
povinnosti uvedené v cestovní smlouvě. Vůči třetí osobě, cestujícímu, tak nelze uplatňovat povinnost
znát všeobecné smluvní podmínky či katalog a informace v něm uvedené. V případě rozšíření pojmu
zákazník bude tedy v podstatě možné, aby každý z cestujících zažaloval cestovní kancelář v
souvislosti s jakýmkoli problémem či nedostatkem nebo s neúplností poskytnutých informací, ačkoli
vše bude uvedeno v katalogu či ve všeobecných smluvních podmínkách. Stěžovatel se pak nebude moci
účinně bránit, jelikož tato osoba nic ve smlouvě nestvrdila. Stěžovatel ze všech uvedených důvodů
namítá, že neporušil ustanovení § 13 zákona o ochraně spotřebitele.
[6] Stěžovatel nesouhlasí ani se závěrem, podle nějž se měl dopustit porušení
§ 12 odst. 2 písm. a) zákona o ochraně
spotřebitele. V době vydání rozhodnutí správního orgánu stěžovateli neukládal žádný právní předpis
povinnost uvádět u zájezdů konečnou cenu, tj. cenu obsahující všechny povinné příplatky. Konečná
cena zájezdu musí být uváděná až ode dne účinnosti zákona č.
403/2009 Sb., kterým se mění zákon č.
526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 265/1991 Sb., o
působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, ve znění pozdějších předpisů. O tom, že tento zákon
zaváděl určité novum, svědčí i fakt, že byla komentářem k novele zpracovaným Ministerstvem financí
ČR stanovena výjimka na nabídkové katalogy, které byly zadány do tisku před účinnosti zmiňované
novely. Stěžovatel dále odkázal na důvodovou zprávu k citovanému zákonu. Konečně také uvedl, že na
předmětném letáku bylo pod tabulkou obsahující základní cenu zájezdů zcela zřetelně uvedeno, jaké
položky a v jaké výši je nutné k základní ceně přičíst. Stěžovatel tak neposkytoval neúplnou
informaci o ceně, neboť na jednom letáku byly prokazatelně obsaženy všechny položky, které je
spotřebitel povinen zaplatit. Nikde přitom nebylo uvedeno, že by cena v tabulce byla konečnou cenou,
nebyl zde použit ani žádný výraz toto naznačující. Vzbuzování zdání, že je cena nižší než ve
skutečnosti, je dále potřeba posuzovat s ohledem na průměrného spotřebitele, který se do 18. 11.
2009 s poskytováním informací o ceně zájezdu tak, jak to činil stěžovatel, setkával běžně. Navíc
před podpisem cestovní smlouvy byl každý zákazník jednoznačně seznámen s úplnou cenou zájezdu, neboť
podepisoval vyplněnou smlouvu, na níž byla výrazně uvedena celková cena zájezdu po přičtení
fakultativních položek, povinných příplatků a po započtení případných slev. Popsaným postupem tak
nedocházelo ke vzbuzování mylné představy o ceně.
[7] Žalovaná ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedla, že je nadále přesvědčená, že
okruh osob uplatňujících reklamaci dle předmětných všeobecných smluvních podmínek je zřetelně užší
oproti rozsahu, jenž je třeba s ohledem na §
4
zákona č. 159/1999 Sb. přisoudit pojmu
zákazník. Uvedené ustanovení představuje transpozici pojmu spotřebitel vymezeného v čl. 2 odst. 4
směrnice Rady 90/314/EHS, přičemž ani tento pojem
nelze zúžit pouze na okruh osob, které "
podepsáním uzavřely závaznou cestovní
smlouvu
“. Že účelem sledovaným danou směrnicí bylo stanovit v rámci pojmu spotřebitel
práva i jiných osob oprávněných z cestovní smlouvy (v praxi cestovních kanceláří běžně označovaných
jako "spolucestující osoby“) je zřejmé i z preambule citované směrnice [" (…)
vzhledem k
tomu,
ž
e spot
ř
ebitel musí
vyu
ž
ívat ochrany
zavád
ě
né touto sm
ě
rnicí
bez ohledu na to, zda je smluvní stranou, p
ř
íjemcem
nebo
č
lenem skupiny, na
její
ž
ú
č
et
uzav
ř
ela smlouvu na souborné
slu
ž
by jiná osoba
(…)“]. K argumentu stěžovatele,
podle nějž v době vydání předmětných rozhodnutí žádný předpis nevyžadoval uvádění konečné ceny,
žalovaná s odkazem na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 1. 2009, č. j.
2 As 75/2008 - 96 (všechna zde uváděná
rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jsou dostupná na www.nssoud.cz), připustila, že konečná cena
nemusí být v některých případech uvedena, a to tehdy, jde-li o krátkodobé plošné slevy vyjádřené
jednoduchou procentní mírou. Posuzovaný případ však do tohoto rámce nespadá. Jde tak o to, zda daný
způsob poskytnutí informace nevyvolává nesprávné zdání ohledně ceny ve smyslu
§ 12 odst. 2 zákona o ochraně
spotřebitele, což je třeba posuzovat s ohledem na konkrétní zpracování daného informačního zdroje. V
případě předmětného letáku jak správní orgány, tak městský soud dospěly k závěru, že byl koncipován
způsobem, že takové zdání vzbuzoval. Pro potřeby posouzení uvedeného letáku by přitom správní orgán
či soud neměly přistupovat na pojetí průměrného spotřebitele, které prezentuje stěžovatel, tedy
spotřebitele uvyklého na snížený standard jeho práv, jenž dle stěžovatele již automaticky nebere
vážně velké číslice uvedené jako údaj o ceně zájezdu na letáku cestovní kanceláře. K pasáži důvodové
zprávy k zákonu č. 403/2009 Sb., v níž se
hovoří o cíli nové právní úpravy, kterým bylo "
odstranit především praxi odděleného uvádění
některých částek, které musí být povinně uhrazeny
“, žalovaná namítla, že z této pasáže
vyplývá pouze tolik, že se zde taková praxe vyskytovala (což je pravda) a že nová úprava si klade za
cíl ji odstranit. O legalitě této praxe zde však není ani slovo. Žalovaná naopak poukázala na pasáž
citované důvodové zprávy, v níž se uvádí: "
Nově se upravuje postup při podávání informací o
cenách služeb cestovních kanceláří při prodeji zájezdu s povinností poskytovat informace o celkových
konečných cenách včetně všech poplatků a příplatků, které byly dosud převážně uváděny zvlášť, čímž
docházelo k optickému snižování základní nabídkové ceny zájezdu
“.
[8] Kasační stížnost není důvodná.
[9] Stěžovatel byl správními orgány sankcionován za porušení povinností plynoucích
ze zákona o ochraně spotřebitele, konkrétně za porušení § 13 citovaného zákona, podle nějž je
prodávající "
povinen spotřebitele řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu
uplatnění odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou
(dále jen "reklamace“) spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit, a o provádění záručních
oprav.
“, a dále za porušení § 12 odst. 2 písm. a) uvedeného zákona, který ve vztahu k
informační povinnosti prodávajícího stanoví, že "
informace o ceně nebo okolnost, že
informace je neúplná anebo chybí, nesmí zejména vzbuzovat zdání, že cena je nižší, než jaká je ve
skutečnosti.
“
[10] Nejvyšší správní soud se nejprve zabýval námitkami stěžovatele proti
shledanému porušení § 13 zákona o ochraně spotřebitele (viz body [4] a [5] výše). Podstatu sporu zde
představuje otázka výkladu pojmu zákazník obsaženého v úpravě cestovní smlouvy v občanském zákoníku.
Podle stěžovatele je třeba zvolit užší výklad, tedy že zákazníkem je toliko osoba, která podepsala
cestovní smlouvu s provozovatelem cestovní kanceláře; pouze taková osoba pak má právo reklamovat
porušení závazků vyplývajících z cestovní smlouvy. Podle žalované je naopak nutno vykládat pojem
zákazník šířeji, tak aby zahrnoval i "spolucestující“, kteří cestovní smlouvu přímo neuzavřeli.
[11] Nejvyšší správní soud při posuzování uvedené otázky považuje předně za vhodné
poukázat na okolnosti, za nichž byla úprava cestovní smlouvy přijata. Stalo se tak zákonem č.
159/1999 Sb., který, kromě zakotvení
ustanovení regulujících (veřejnoprávně) některé podmínky podnikání v oblasti cestovního ruchu,
doplnil osmou část občanského zákoníku o úpravu nového smluvního typu - cestovní smlouvy. Podle
důvodové zprávy k citovanému zákonu přistoupil zákonodárce k jeho přijetí jednak v reakci na některé
"
závažné negativní důsledky
“ výrazné liberalizace podnikání v oblasti cestovního
ruchu, ke které došlo v průběhu 90. let minulého století, jednak s ohledem na proces sbližování
českého práva s právem Evropských společenství (především se směrnicí Rady
90/314/EHS). Podle komentářové literatury tak je
nutno ustanovení o cestovní smlouvě vykládat v kontextu a v pojmosloví zákona č.
159/1999 Sb. a v souladu s evropským právem na
ochranu spotřebitele (kromě citované směrnice např. s obecným výkladovým pravidlem "v pochybnostech
výklad pro spotřebitele nejpříznivější“) (Švestka, J. a kol. 2009.
Občanský zákoník -
komentář, II. díl
. Praha: C. H. Beck, 2. vydání, s. 2379).
[12] Ke stejnému závěru dospívá doktrína také výslovně ve vztahu k pojmu zákazník
(jak je obsažen v občanském zákoníku) a jeho vymezení odvozuje od definice obsažené v zákoně č.
159/1999 Sb., interpretované ve světle
směrnice Rady 90/314/EHS (Eliáš, K. a kol. 2008.
Občanský zákoník - velký akademický komentář, 2. svazek
. Praha: Linde, s.
2459-2460; Švestka, op. cit., s. 2380, 2382). Pojem zákazník tak vykládá širším způsobem, ve shodě s
žalovanou.
[13] Nejvyšší správní soud se s těmito závěry plně ztotožňuje. Ve své judikatuře
již v minulosti mnohokráte vyslovil zásadu, podle níž je třeba na právní řád nahlížet jako jeden
celek a pojmy či instituty obsažené v různých zákonech vykládat ve vzájemných souvislostech a pokud
možno shodně. V daném případě je pak úzká souvislost mezi zákonem č.
159/1999 Sb. a úpravou cestovní smlouvy v
občanském zákoníku evidentní a k autonomnímu výkladu pojmů obsažených v dané části občanského
zákoníku není žádný důvod. Na tom nic nemění ani jistá neobratnost zákonodárce, který v
§ 852a občanského zákoníku v případě
zájezdu odkázal na zákon č. 159/1999 Sb.,
zatímco v případě zákazníka tak neučinil. Z důvodové zprávy k zákonu č.
159/1999 Sb. je totiž zřejmé, že jeho záměrem
nebylo vymezit pojem zákazník odlišně v každém z citovaných zákonů, právě naopak ["
Definice
zákazníka úzce souvisí s cestovní smlouvou, kterou upravuje
§ 12 návrhu - novela občanského zákona (bod
2). Předkladatel proto zvažoval, kam tuto definici zařadit. Vzhledem k tomu, že tento pojem je
používán již v textu vlastního zákona, byla jeho definice zařazena přímo do textu zákona a ne až do
novely občanského zákoníku.
“]. Odkaz na zákon č.
159/1999 Sb. v případě zájezdu je navíc učiněn
toliko poznámkou pod čarou, kterou soudy při svém rozhodování nejsou formálně vázány (srov. nález
Ústavní soudu ze dne 30. 11. 1999, sp. zn. II. ÚS
485/98, N 173/16 SbNU 259; dostupný na http://nalus.usoud.cz).
[14] Pro výklad sporného pojmu zákazník je tak zásadní definice obsažená v
§ 4 zákona č.
159/1999 Sb., podle níž je zákazníkem
"
osoba, která uzavře s cestovní kanceláří cestovní smlouvu, nebo osoba, v jejíž prospěch
byla tato smlouva uzavřena. Zákazníkem je i osoba, na kterou byl zájezd převeden za podmínek
stanovených zvláštním právním předpisem.
“ Dále je nutno poukázat na ustanovení čl. 2 odst.
4 směrnice Rady 90/314/EHS, podle nějž se pro
účely této směrnice rozumí "spotřebitelem“ (směrnice pracuje s tímto obecnějším pojmem, nikoli s
termínem zákazník) "
osoba, která si koupí nebo se
zavá
ž
e,
ž
e si koupí,
soubor slu
ž
eb ("hlavní smluvní strana“) nebo jakákoli osoba,
jejím
ž
jménem se hlavní smluvní strana zavazuje ke koupi souboru
slu
ž
eb (
"
ostatní
p
ř
íjemci
“
) nebo jakákoli
osoba, na kterou hlavní smluvní strana nebo ostatní p
ř
íjemci
p
ř
evedou soubor slu
ž
eb
(
"
p
ř
íjemce
“
).
“
Směrnice ostatně již ve své preambuli (v bodě 10) stanoví: "
vzhledem k
tomu,
ž
e spot
ř
ebitel musí
vyu
ž
ívat ochrany
zavád
ě
né touto sm
ě
rnicí
bez ohledu na to, zda je smluvní stranou, p
ř
íjemcem
nebo
č
lenem skupiny, na
její
ž
ú
č
et
uzav
ř
ela smlouvu na souborné
slu
ž
by jiná osoba
“. Nutno dodat, že citovaná
směrnice ve svém čl. 5 výslovně reguluje (terminologií směrnice) odpovědnost organizátora nebo
prodejce spotřebiteli za řádné plnění závazků vyplývajících ze smlouvy. Ustanovení
§ 852i občanského zákoníku (upravující
odpovědnost cestovní kanceláře zákazníkovi za porušení závazků vyplývajících z uzavřené cestovní
smlouvy) tak je nutno pojímat jako transpozici čl. 5 odst. 1 a odst. 4 uvedené směrnice.
[15] Z uvedených definic je patrné, že omezovat výklad pojmu zákazník pouze na
osobu, která podepsala cestovní smlouvu s provozovatelem cestovní kanceláře, nelze. Takový výklad by
nadto byl v mnoha případech
absurdní
- např. v situaci, kdy je cestovní kancelář dle
§ 852k odst. 1 občanského zákoníku
povinna poskytnout zákazníkovi v nesnázích rychlou pomoc, nebo v případě, že by se cestovní kancelář
domáhala zproštění odpovědnosti za škodu způsobenou porušením právní povinnosti s tím, že tuto škodu
nezavinila ona ani jiní dodavatelé služeb cestovního ruchu poskytovaných v rámci zájezdu a škoda
byla způsobena zákazníkem, dle § 852j odst. 2
písm. a). Ve druhém z uvedených případů by jistě i sám stěžovatel považoval za krajně
nelogické, kdyby mu nebylo umožněno zprostit se odpovědnosti s odůvodněním, že škoda byla způsobena
toliko spolucestujícím. Poukázat lze rovněž na
§ 852i odst. 2 občanského zákoníku,
podle nějž "
[n]esplní-li cestovní kancelář své povinnosti vyplývající z cestovní smlouvy
nebo tohoto zákona řádně a včas, musí zákazník uplatnit své právo u cestovní kanceláře bez
zbytečného odkladu
(…)“. Lze si přitom představit situace, kdy je zájezd určitou osobou
zakoupen ve prospěch osob jiných, tato osoba (která podepsala cestovní smlouvu) se jej však sama
neúčastní. Při akceptaci výkladu pojmu zákazník, jak je prosazován stěžovatelem, by mohlo být za
určitých okolností velice obtížné dostát uvedenému požadavku.
[16] Zdejšímu soudu, jakožto soudu správnímu, přitom nenáleží s definitivní
platností určovat, jaká je přesně povaha vztahu mezi provozovatelem cestovní kanceláře a
spolucestujícím a jak mají být řešeny případné aplikační problémy plynoucí z přiznání práva na
reklamaci těmto osobám. Pro účely posouzení nyní rozhodované věci je nicméně možné konstatovat, že
si lze představit možná řešení stěžovatelem nastíněných problémů. Podle některých autorů je
například možno nahlížet na osobu, v jejíž prospěch byla cestovní smlouva uzavřena (ve smyslu dikce
§ 4 zákona č.
159/1999 Sb.), jako na smluvní stranu smlouvy
uzavřené ve prospěch třetí osoby, dle § 50
občanského zákoníku (Eliáš a kol., op. cit., s. 2460).
[17] Lze tak uzavřít, že stěžovatel porušil své povinnosti plynoucí z
§ 13 zákona o ochraně spotřebitele, jestliže
ve svých Všeobecných smluvních podmínkách omezil právo reklamovat porušení závazků vyplývajících z
cestovní smlouvy toliko na osoby, které cestovní smlouvu podepsaly. Pojem zákazník dle
§§ 852 an. občanského zákoníku je nutno, ve
shodě s patřičnými ustanoveními zákona č. 159/1999
Sb. a směrnice Rady 90/314/EHS, vykládat
tak, že zahrnuje rovněž osoby, v jejichž prospěch byla cestovní smlouva uzavřena (tedy slovníkem
stěžovatele spolucestující).
[18] Nejvyšší správní soud se dále zabýval námitkami, kterými stěžovatel brojí
proti závěru žalované a městského soudu, podle nějž se dopustil porušení
§ 12 odst. 2 písm. a) zákona o ochraně
spotřebitele (viz bod [6] výše). Podle § 12
odst. 1 cit. zákona (ve znění účinném v rozhodném období) je prodávající "
povinen
informovat v souladu s cenovými předpisy spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných
služeb zřetelným označením výrobku cenou nebo informaci o ceně výrobků či služeb jinak vhodně
zpřístupnit.
“ Podle § 12 odst. 2
písm. a) uvedeného zákona "
informace o ceně nebo okolnost, že informace je neúplná
anebo chybí, nesmí zejména vzbuzovat zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti.
“
Cenovým předpisem, na nějž odst. 1 citovaného ustanovení odkazuje, je zákon č.
526/1990 Sb., o cenách (dále jen "zákona o
cenách“), spolu s předpisy vydanými Ministerstvem financí k provedení tohoto zákona. Zákon o cenách
ve znění účinném do 17. 11. 2009 stanovil v § 13
odst. 2, že "
prodávající je při prodeji spotřebního zboží konečnému spotřebiteli
povinen označit je cenou platnou v okamžiku nabídky a vztaženou k prodávanému jednotkovému množství
zboží a určeným podmínkám, nebo je povinen zpřístupnit na viditelném místě informaci o této ceně
formou ceníků, vývěsky nebo jiným přiměřeným způsobem.
“ Podle téhož ustanovení, po
novelizaci provedené zákonem č. 403/2009 Sb.,
je prodávající"
povinen při nabídce a prodeji zboží poskytnout informaci spotřebiteli tak,
aby měl možnost seznámit se s cenou před jednáním o koupi zboží, pokud tento zákon nestanoví jinak
(…) cenou podle tohoto odstavce se u výrobků rozumí konečná nabídková cena, která zahrnuje všechny
daně, cla a poplatky.
“
[19] Nejvyšší správní soud konstatuje, že lze dát za pravdu stěžovateli v tom, že
zákonná úprava výslovně zakotvuje povinnost prodejce poskytnout spotřebiteli při nabídce a prodeji
zboží (či služeb) informaci o konečné nabídkové ceně (zahrnující všechny daně, cla a poplatky) až
ode dne nabytí účinnosti zákona č. 403/2009
Sb.
Žalovaná přitom rozhodla o postihu stěžovatele dne 1. 4. 2008. Nicméně již v době rozhodování
správních orgánů v posuzované věci zákon o ochraně spotřebitele jasně stanovil, že
"
informace o ceně nebo okolnost, že informace je neúplná anebo chybí, nesmí zejména
vzbuzovat zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti
“. Již na základě citovaného
ustanovení § 12 odst. 2 písm. a) uvedeného zákona pak
judikatura
správních soudů dovodila v zásadě
tytéž požadavky, které byly později explicitně vtěleny do zákona o cenách. Např. podle rozsudku
Nejvyššího správního soudu ze dne 12. 1. 2006, č. j. 3
As 37/2005 - 59 (publikováno ve Sb. NSS 822/2006), nelze "
spravedlivě požadovat po
spotřebiteli, aby u každého výrobku či služby zkoumal, zda uvedená cena je již cenou konečnou, či
zda je k ní zapotřebí připočíst DPH, a to v sazbě základní či snížené. V daném případě tedy žalovaná
dospěla ke správnému závěru, že neuvedením konečné ceny, nýbrž ceny neobsahující DPH, byl porušen §
12 zákona o ochraně spotřebitele, ukládající prodejcům informovat spotřebitele o ceně nabízených
výrobků v souladu s cenovými předpisy.
“ Obdobně dospěl městský soud ve svém rozsudku ze
dne 2. 3. 2006, č. j. 11 Ca 203/2005-30 (Sb. NSS
898/2006), k závěru, podle nějž "
musí jít při výkladu ustanovení § 12 zákona o ochraně
spotřebitele o takové informace, které jsou zákazníkovi (spotřebiteli) přístupné okamžitě bez toho,
že by byl zákazník nucen činit jakýkoliv úkon směřující ke zjištění ceny zcela konkrétního výrobku.
Měl-li by být takový způsob poskytování informací o ceně výrobků shledán v souladu s platnou právní
úpravou, znamenalo by to zřejmý rozpor s účelem a smyslem právní úpravy, uvedené v příslušných
ustanoveních zákona o ochraně spotřebitelů.
“
[20] Zákonodárce tak výše specifikovanou novelizací zákona o cenách toliko
konkretizoval stávající obecnou zákonnou úpravu výslovným zakotvením požadavku, k němuž již dříve
dospěla
judikatura
správních soudů. Takový postup přitom není ničím výjimečným, naopak je poměrně
běžné, že v realitě dnešní dynamicky se vyvíjející společnosti je její vývoj nejprve reflektován
judikaturou a až následně zákonodárcem. Ze skutečnosti, že k takovému odrazu judikatury v
legislativě s jistým časovým odstupem dojde, přitom nelze bez dalšího dovozovat, že by taková
judikatura
byla v rozporu s původní (obecnější) právní úpravou. V tomto případě se tak Nejvyšší
správní soud ztotožňuje s argumentací žalované (uvedené v jejím vyjádření ke kasační stížnosti),
podle níž z úmyslu zákonodárce odstranit praxi odděleného uvádění některých částek výslovným
stanovením takového zákazu nelze dovozovat, že by tato praxe byla v souladu s dřívější zákonnou
úpravou.
[21] Nejvyšší správní soud zároveň souhlasí se závěry městského soudu, že předmětný
leták stěžovatele představoval porušení § 12 odst. 2 písm. a) zákona o ochraně spotřebitele, neboť
informace o ceně na něm zachycená vzbuzovala zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti.
Stěžovatel zde u jednotlivých nabízených pobytů uváděl velkým a tučným písmem cenu, která však
nezahrnovala letištní a bezpečnostní taxy včetně pozemních služeb, cestovní pojištění a palivový
příplatek. Informace o tom, že k deklarovaným cenám je nutno připočíst ještě uvedené poplatky
(včetně jejich výše), byla uvedena drobným písmem ve spodní části letáku. Spotřebitel tuto poznámku
v mnoha případech vůbec nemusel zaregistrovat, případně by byl nucen provádět další výpočty, kterými
by se teprve dobral konečné ceny zájezdu, což je v rozporu se závěry výše citované judikatury.
Námitka stěžovatele ohledně průměrného spotřebitele působí poněkud absurdně a kdyby na ni zdejší
soud přistoupil, tak by
akceptoval závěr, že klamat spotřebitele je
přípustné, pokud tak činí větší množství prodejců a po dostatečně dlouhou dobu, neboť spotřebitel si
na klamavé jednání časem zvykne. V kontextu práva na ochranu spotřebitele jistě nelze koncept
průměrného spotřebitele chápat tímto způsobem. Námitky stěžovatele týkající se porušení § 12 odst. 2
písm. a) zákona o ochraně spotřebitele jsou tedy nedůvodné.
[22] Nejvyšší správní soud tedy shledal námitky stěžovatele nedůvodnými. Jelikož v
řízení nevyšly najevo ani žádné vady, k nimž musí kasační soud přihlížet z úřední povinnosti
(§ 109 odst. 3 s. ř. s.), zamítl kasační
stížnost jako nedůvodnou (§ 110 odst. 1
věta druhá s. ř. s.).
[23] O náhradě nákladů řízení bylo rozhodnuto podle
§ 60 odst. 1 za použití
§ 120 s. ř. s. Žalobce nemá právo na
náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti, neboť ve věci neměl úspěch; žalovanému správnímu orgánu,
kterému by jinak jakožto úspěšnému účastníku řízení právo na náhradu nákladu řízení příslušelo,
náklady řízení nad rámec jeho běžné úřední činnosti nevznikly.
V Brně dne 19. srpna 2010
JUDr. Lenka Kaniová