Ochrana spotřebitele: opatření inspetora Státní zemědělské a potravinářské inspekce
Opatření vydané podle § 5 odst.
1 zákona č. 146/2002 Sb., o Státní
zemědělské a potravinářské inspekci (opatření vydané inspektorem na základě výsledků provedené
kontroly), je rozhodnutím, ve vztahu k němuž se subsidiárně použije správní řád. Stanoví-li
§ 5 odst. 2 tohoto zákona, že opatření
oznámí inspektor kontrolované osobě a neprodleně o něm učiní písemný záznam, aniž by zákon stanovil
jeho obsahové náležitosti, je nezbytné, aby záznam splňoval náležitosti obsažené v
§ 67 odst. 2 a
§ 68 odst. 3 správního řádu z roku
2004.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 9. 6. 2010, čj.
7 As 33/2010 - 99)
Věc: Společnost s ručením omezeným LIHO - Blanice proti Státní zemědělské a potravinářské
inspekci, inspektorátu v Táboře, o zrušení opatření inspektora, o kasační stížnosti žalobce.
Odůvodnění:
Rozsudkem Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 16. 12. 2009, č. j. 10 Ca
69/2009 - 54 byla zamítnuta žaloba podaná žalobcem (dále jen "stěžovatel“) proti rozhodnutí ředitele
inspektorátu Státní zemědělské a potravinářské inspekce v Táboře ze dne 3. 4. 2009, č. j. AM
312-95/2008, kterým nebylo vyhověno jeho námitkám proti opatření ze dne 7. 10. 2008, č. j.
P070-30508/08/D. Krajský soud v odůvodnění rozsudku uvedl, že opatření bylo uloženo za účelem
odstranění zajištěných nedostatků při kontrole. Kontrolní výsledky byly shrnuty do protokolu o
kontrole, v němž jsou uvedeny výsledky jednotlivých dílčích kontrol, a tato zjištění tvoří jeho
přílohu. S obsahem protokolu a jeho přílohami a výsledky laboratorních rozborů, resp.
specifikovanými protokoly o zkoušce, byl seznámen jednatel stěžovatele. Krajský soud konstatoval, že
se žalovaný (dále jen "účastník řízení“) řídil jeho závazným právním názorem, který vyjádřil v
předchozím zrušujícím rozsudku. Odstranil vytýkaná pochybení a zrekapituloval průběh předmětné
kontroly. Vypořádal se rovněž se všemi námitkami, které byly proti opatření stěžovatelem vzneseny. V
odůvodnění rozhodnutí o námitkách je uveden přehled vydávaných písemností i zhodnocení podkladů
rozhodnutí. Účastník řízení uvedl úvahy, kterými byl veden při vydání rozhodnutí. Je z něj tedy
zřejmé, že předmět kontroly byl stěžovateli znám, neboť se v jejím průběhu vyjadřoval, což vyplývá i
z jednotlivých písemností. Důvod k uložení opatření pak vyplýval z celého kontextu kontroly. Podle
názoru krajského soudu bylo napadené opatření vydáno v zájmu ochrany spotřebitele, neboť v
kontrolovaných výrobcích bylo zjištěno nepřípustné množství metanolu, což účastník řízení u
jednotlivých druhů produktů, s odkazem na vydané doklady, specifikoval. Z rozhodnutí bylo rovněž
zřejmé, že stěžovatel byl po celou dobu kontroly přítomen jejímu provádění, a tudíž uložená opatření
opírající se o kontrolní zjištění nemohla být pro něho nepředvídatelná nebo překvapivá. Účastník
také vysvětlil pojem "zakázané lihoviny“. Krajský soud dále konstatoval, že zákon č.
146/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
(dále jen "zákon o inspekci“) neukládá kontrolnímu orgánu povinnost pořídit o kontrolních zjištěních
jeden protokol. Z řady důvodů může být vhodnější a přehlednější, aby pořídil více protokolů,
eventuelně dokladů. Každý pak zachycuje jiné kontrolní zjištění. Krajský soud označil za nedůvodnou
žalobní námitku ohledně náležitostí opatření, neboť toto nepochybně obsahuje označení orgánu, který
je vydal, je očíslováno a je v něm uvedeno, že tvoří přílohu písemnosti označené P070-30508/08. V
opatření je i kódem označena kontrolovaná osoba a je uvedeno datum jejího vydání. Dále je v něm
uvedeno, podle jakého právního předpisu je vydáváno, co je stěžovateli konkrétně ukládáno, v jakém
termínu má být opatření splněno a obsahuje rovněž poučení o možnosti podat námitky, které nemají
odkladný účinek s tím, že je uveden i orgán, který bude o námitkách rozhodovat. V opatření je
uvedeno jméno inspektorky i její podpis. Opatření bylo vydáno na základě kontroly provedené podle
ust. § 2 písm. a) zákona o inspekci, kterou prováděla podepsaná inspektorka, a v jejím průběhu bylo
kontrolováno, zda jsou plněny požadavky stanovené zvláštními právními předpisy i přímo použitelným
předpisem Evropského společenství. Na jejich základě inspektorka uložila opatření podle ust. § 2
písm. c) citovaného zákona, které představovalo úkon k odstranění zjištěných nedostatků právě s
ohledem na výsledek kontrolního zjištění, neboť bylo shledáno nesplnění požadavků stanovených
zvláštními právními předpisy. Kontrolní orgán se při kontrole řídil důsledně ust.
§ 3 odst. 1
zákona o inspekci, neboť kontroloval, zda výrobky splňovaly požadavky stanovené zvláštními právními
předpisy, zda kontrolované osoby splnily povinnosti stanovené zvláštními předpisy a vyplývající pro
ně z přímo použitelných předpisů Evropského společenství a zda potraviny uváděné na trh byly
bezpečné. O námitkách podaných stěžovatelem rozhodl ředitel inspektorátu a stěžovatel využil i právo
podat žalobu na přezkum rozhodnutí soudem. Účastník řízení postupoval zcela v intencích závazného
právního názoru vyjádřeného krajským soudem v předchozím zrušujícím rozsudku a vady tam vytýkané
odstranil. Námitky stěžovatele týkající se povahy opatření, krajský soud předchozím rozsudku odmítl
a vysvětlil, že opatření vydávaná při kontrole nemají povahu rozhodnutí ve smyslu zákona č.
500/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů,
(dále jen "správní řád“) a postup při jejich vydávání vyplývá ze zvláštního právního předpisu.
Krajský soud neshledal důvodnou ani námitku neseznámení stěžovatele s protokolem a opatřením.
Protokol byl jednatelem stěžovatele podepsán a výslovně se v něm uvádí, že byl s jeho obsahem
seznámen. Je-li u jednatele uvedeno, že protokol za kontrolovanou osobu převzal, pak nelze převzetí,
a tudíž seznámení s písemností, zpochybnit. To platí i pro opatření, které tvoří přílohu protokolu o
kontrole.
Proti tomuto rozsudku podal stěžovatel v zákonné lhůtě kasační stížnost, ve které
uplatnil důvody uvedené v ust. § 103 odst. 1
písm. a)
a d) s. ř. s. V kasační stížnosti
namítal, že opatření ukládané podle zákona o inspekci je specifickou formou správního rozhodnutí a
jako takové musí splňovat i určité náležitosti podle správního řádu. Vzhledem k tomu, že opatření
bylo nesrozumitelné, hovořilo o zakázaných potravinách, aniž specifikovalo, co tím míní,
neobsahovalo skoro žádné náležitosti správního aktu (označení, kdo jej vydal, jasná a nezaměnitelná
specifikace, co ukládá, na základě jakých prokazatelných zjištění a za jaká konkrétní porušení
ustanovení právních norem atd.), navíc nebylo stěžovateli řádně doručeno, měl krajský soud napadené
rozhodnutí zrušit. Jeho závěr, že se v případě opatření nejednalo o akt nepřezkoumatelný ani
zmatečný označil stěžovatel za nepřesvědčivý. Opatření je specifickou formou rozhodnutí, neboť je
činěno dozorovým orgánem státní správy a na jeho základě vznikají adresátu státní správy práva a
povinnosti. Takové rozhodnutí proto musí mít náležitosti širší, než je stanoveno v zákoně o
inspekci. Vady opatření jsou vadami neodstranitelnými. Postup účastníka řízení je navíc v rozporu se
zásadou dvojinstančnosti. Stěžovatel se ani z napadeného rozhodnutí nedozvěděl, porušení jakého
zákonného ustanovení mu bylo vytýkáno. Na str. 5 v odstavci třetím napadeného rozhodnutí se
vyskytuje zmínka o předešlých zjištěních výskytu nadlimitního množství metanolu ve výrobní surovině
a jiných lihovinách, avšak co to má konkrétně znamenat, se neuvádí. Stěžovatel dále namítal, že
krajský soud nesprávně zaprotokoloval průběh jednání, protože v protokole není uveden důkazní návrh,
který uplatnil a ani skutečný obsah jeho závěrečného návrhu. Krajský soud se nijak nevypořádal s
námitkami uplatněnými při tomto jednání. Zcela pominul námitku, že vady opatření nelze dodatečně a
zpětně odstranit teprve v odůvodnění rozhodnutí o námitkách. Rovněž se nezabýval námitkou, že
stěžovatel zdravotně závadné potraviny nevyráběl a že nikde není přesvědčivě uvedeno, o co jsou
zjištění o zdravotní závadnosti z hlediska zákonných ustanovení opřena. Stejně tak nebylo nijak
vyvráceno, že nařízení Rady Evropských společenství č. 1576/89 se problematikou obsahu metanolu v
alkoholu z hlediska škodlivosti nezbývá, neboť se věnuje značení a kategorizaci, a že tuto
problematiku na základě zmocňovacích ustanoveni upravuje ministerstvo zdravotnictví ve vyhl. č.
305/2004 Sb. Stěžovatel uvedl, že to, že
nevyrobil zdraví škodlivý produkt a že právní závěr krajského soudu je nesprávný, dokládá i obsah
citovaného nařízení, z něhož vyplývá, že u řady výrobků může být obsah metanolu i daleko vyšší, než
jak byl uveden v rámci kontrolního zjištění (gin, pálenky, slivovice). Proto ani uložení opatření
pod bodem 02, které je obsahově neurčité, nebylo důvodné. Stěžovatel dále poznamenal, že krajský
soud nesprávně označil jako žalovaného ředitele inspektorátu, přičemž údajnou judikaturu, z níž
tento závěr vyplývá, se mu nepodařilo dohledat. S ohledem na výše uvedené navrhl, aby napadené
rozhodnutí účastníka řízení bylo zrušeno a věc byla vrácena krajskému soud k dalšímu řízení.
Účastník řízení ve vyjádření ke kasační stížnosti poukázal na nesprávný návrh petitu
v kasační stížnosti a uvedl, že setrvává na svých dosavadních tvrzeních. Stěžovatel podniká v oboru
již od roku 1991, a proto by měl být dostatečně seznámen s právními předpisy na jeho podnikání
dopadajícími. Pokud by k výrobě použil etanol zemědělského původu, u něhož by byla dodržena hodnota
obsahu metanolu stanovená komunitárním předpisem (v použitém a pro stěžovatele tehdy i výhodnějším
nařízením č. 1576/1989 byla stanovena nejvyšší hodnota 50 g metanolu na hektolitr alkoholu o 100%
objemových), pak by u hodnocených lihovin nemohly být zjištěny hodnoty podstatně vyšší, a to ani v
případě přidání látky s obsahem etanolu v době jejich výroby. Orgán dozoru postupoval na základě
současných vědeckých poznatků o škodlivosti metanolu. Požadavky na bezpečnost potravin jsou
stanoveny v čl. 14 nařízení Evropského Parlamentu a Rady č.
178/2002 Sb. Stěžovatel po dobu kontroly nikdy
řádně nedoložil množství vyrobeného lihu a z něho vyráběných lihovin a ani jejich přesnou
distribuci. Účelem vydaného opatření bylo zamezení uvedení na trh lihovin, které by nebyly bezpečné.
Ze samotné podstaty kontroly bylo jasné, že se jednotlivé úkony provedené v jejím rámci vzájemně
doplňují a na sebe navazují. Stěžovatel tedy nemůže tvrdit, že v průběhu kontroly nevěděl, co je
kontrolováno, jaké jsou důvody kontroly a co je od něho požadováno. Uložené opatření bylo
vyhotovováno společně s další kontrolní písemností, na kterou se obsahově vázalo. Opatření nemají
povahu rozhodnutí ve smyslu správního řádu. Jedná se o akt bezprostředního zásahu, tedy o osobní
rozhodnutí inspektora na místě samém, které nemá odkladný účinek. Opatření je nástroj k vynucení
práva, a to, že se nepostupuje podle správního řádu, je dáno jeho výjimečností, mimořádností,
odlišnostmi od jiných rozhodnutí, jedinečností a neopakovatelností. navrhl zamítnutí kasační
stížnosti. Proto účastník řízení navrhl, aby kasační stížnost byla pro nedůvodnost zamítnuta.
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek v souladu s ust.
§ 109 odst. 2 a
3 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody,
které uplatnil stěžovatel v podané kasační stížnosti, a přitom neshledal vadu uvedenou v odstavci 3,
k níž musel přihlédnout z úřední povinnosti.
Nejvyšší správní soud se neztotožňuje s právním názorem krajského soudu, že
opatření vydaná podle ust. § 5 zákona o
inspekci jsou bezformálními úkony správních orgánů, které nemají povahu rozhodnutí ve smyslu
správního řádu a že se na postup při jejich vydání a jejich obsahové náležitosti nevztahuje správní
řád.
Účastník řízení je podle ust. §
3 zákona o inspekci v rámci své působnosti mimo jiné oprávněn provádět kontroly a ukládat
opatření. Kontrolou se podle ust. § 2 písm.
a) citovaného zákona rozumí zjišťování prováděné inspektorem, zda jsou plněny požadavky
stanovené zvláštními právními předpisy nebo přímo použitelnými předpisy Evropských společenství, na
jejichž základě ukládá inspektor opatření k odstranění zjištěných nedostatků a o nichž pořizuje
protokol. I když zákon o inspekci stanoví, že o provedené kontrole má být pořízen protokol, jeho
obsahové náležitosti neupravuje. Tyto lze nalézt v zákoně č.
552/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
(dále jen "zákon o státní kontrole“), podle kterého je účastník řízení povinen postupovat,
nestanoví-li zákon o inspekci či jiný právní předpis jinak. Státní kontrolu totiž kromě jiných
vykonávají ostatní orgány státní správy, do jejichž působnosti náleží specializovaná kontrola,
odborný dozor nebo inspekce podle zvláštních předpisů (§ 2 písm. d) zákona o státní kontrole).
Účastník řízení je takovým orgánem státní správy na základě zákona o inspekci. Protokol sepsaný
podle ust. § 2 písm. a) zákona o inspekci tak musí obsahovat náležitosti stanovené v ust. § 15 odst.
1 a 2 zákona o státní kontrole. Podle citovaného ustanovení obsahuje protokol zejména popis
zjištěných skutečností s uvedením nedostatků a označení ustanovení právních předpisů, které byly
porušeny. V protokole se uvádí označení kontrolního orgánu a kontrolních pracovníků na kontrole
zúčastněných, označení kontrolované osoby, místo a čas provedení kontroly, předmět kontroly,
kontrolní zjištění, označení dokladů a ostatních materiálů, o které se kontrolní zjištění opírá.
Protokol podepisují kontrolní pracovníci, kteří se kontroly zúčastnili.
Podle zákona o inspekci je inspektor oprávněn ukládat opatření k odstranění
zjištěných nedostatků, avšak jeho náležitosti tento zákon neupravuje. V ust.
§ 5 odst. 2 pouze stanoví, že opatření
oznámí inspektor kontrolované osobě a neprodleně o něm učiní písemný záznam. V případě uložení
opatření k zajištění uvede v písemném záznamu též důvod zajištění, popis zajištěných zemědělských
výrobků, potravin anebo tabákových výrobků a jejich množství. Z citovaného ustanovení tedy pouze
vyplývá, že o opatření se musí učinit písemný záznam a že má mít určité obsahové náležitosti. Aniž
by v první větě citovaného ustanovení bylo cokoli uvedeno o obsahových náležitostí opatření, ve
druhé větě se hovoří o tom, že v případě opatření k zajištění se "uvede též“, z čehož lze dovodit,
že nad rámec obvyklých náležitostí opatření je v případě opatření k zajištění nutné uvést ještě
náležitosti další. Přes uvedené je podstatné, že zákon o inspekci nevymezuje obsahové náležitosti
opatření, nestanoví ani, že nemá mít náležitosti žádné či že opatření obsahuje pouze výrok. Citovaný
zákon současně nevylučuje použití správního řádu, ale neobsahuje ani ustanovení, které na použití
správního řádu odkazuje. Náležitosti opatření, které bylo uloženo v průběhu kontroly, nestanoví ani
zákon o státní kontrole. Z těchto důvodů je nutné aplikovat ust.
§ 180 odst. 1 správního řádu, podle
kterého tam, kde se podle dosavadních právních předpisů postupuje ve správním řízení tak, že správní
orgány vydávají rozhodnutí, aniž tyto předpisy řízení v celém rozsahu upravují, postupují v
otázkách, jejichž řešení je nezbytné, podle tohoto zákona včetně části druhé. Z ust.
§ 9 správního řádu lze dovodit, že
rozhodnutím je takový úkon správního orgánu, kterým se v určité věci zakládají, mění nebo ruší práva
anebo povinnosti jmenovitě určené osoby nebo jímž se v určité věci prohlašuje, že taková osoba práva
nebo povinnosti má anebo nemá. V dané věci bylo uloženo opatření podle ust.
§ 5 odst. 1 písm. c) zákona o inspekci,
podle kterého inspektor na základě výsledků provedené kontroly uloží opatření k odstranění
zjištěných nedostatků. Opatřením správního orgánu byla stěžovateli uložena povinnost, a proto je
nutné toto opatření považovat za rozhodnutí, tj. úkon správního orgánu, jímž se v určité věci
zakládají povinnosti jmenovitě určené osobě. Vydávají-li správní orgány rozhodnutí podle zákona o
inspekci, přičemž tento zákon v celém rozsahu řízení neupravuje, je nutné v řízení postupovat podle
správního řádu. Ke stejnému závěru, tj. k nutnosti aplikace správního řádu na věci neupravené
zákonem o inspekci či jiným právním předpisem, je možné dospět také aplikací ust.
§ 1 odst. 1 správního řádu, které stanoví,
že správní řád upravuje postup orgánů moci výkonné, orgánů územních samosprávných celků a jiných
orgánů, právnických a fyzických osob, pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy. Protože
účastník řízení vykonává působnost v oblasti veřejné správy na základě zákona o inspekci a dalších
právních předpisů, je nutné na jeho postup při vydávání rozhodnutí aplikovat správní řád.
Obsah a forma rozhodnutí je upravena v ust.
§ 67 správního řádu a náležitosti
rozhodnutí v ust. § 68 a
§ 69 citovaného zákona. Podle ust.
§ 68 odst. 3 správního řáduje v
odůvodnění uvedou důvody výroku nebo výroků rozhodnutí, podklady pro jeho vydání, úvahy, kterými se
správní orgán řídil při jejich hodnocení a při výkladu právních předpisů, a informace o tom, jak se
správní orgán vypořádal s návrhy a námitkami účastníků a s jejich vyjádřením k podkladům rozhodnutí.
Rozhodnutí nemusí obsahovat odůvodnění tehdy, jestliže správní orgán I. stupně všem účastníkům v
plném rozsahu vyhoví (§ 68 odst. 4
správního řádu). Obdobnou úpravu správní řád obsahuje v ust.
§ 150 odst. 5 v souvislosti s příkazem,
kdy lze odůvodnění příkazu nahradit vlastnoručně podepsaným prohlášením účastníka řízení, že s
uložením povinnosti souhlasí. Žádná ze zmíněných alternativ v případě stěžovatele nenastala. Jak
vyplývá z ust. § 143 správního řádu,
dokonce i v případě, jsou-li rozhodnutím ukládány povinnosti na místě, zpravidla z důvodu nebezpečí
z prodlení, je nutné rozhodnutí vyhotovit písemně a bez zbytečného dokladu doručit dodatečně.
Správní orgán je v takových případech oprávněn pouze rozhodnutí před jeho písemným vyhotovením ústně
vyhlásit. V ust. § 67 odst. 2 správního
řádu je stanoveno, že se rozhodnutí vyhotovuje v písemné formě s tou výjimkou, že se v této formě
nevyhotovuje, stanoví-li tak zákon, V takovém případě se výroková část rozhodnutí, podstatné části
jeho odůvodnění a poučení o opravném prostředku pouze vyhlásí a do spisu se učiní záznam, který
obsahuje výrokovou část, odůvodnění, datum vydání, číslo jednací, datum vyhotovení, otisk úředního
razítka, jméno, příjmení, funkci nebo služební číslo a podpis oprávněné úřední osoby. I takto
vyhotovený záznam však musí obsahovat odůvodnění v rozsahu ust.
§ 68 odst. 3 správního řádu, neboť v ust.
§ 67 odst. 2 správního řádu není
stanoveno, že v tomto případě má odůvodnění obsahovat jiné náležitosti.
Stanoví-li tedy ust. § 5 odst.
2 zákona o inspekci, že opatření oznámí inspektor kontrolované osobě a neprodleně o něm učiní
písemný záznam, aniž by zákon stanovil obsahové náležitosti záznamu, je nezbytné, aby splňoval
náležitosti stanovené v ust. § 67 odst. 2
správního řádu a jeho odůvodnění náležitosti podle ust.
§ 68 odst. 3 správního řádu. Je jistě
možné akceptovat, aby opatření bylo součástí kontrolního protokolu, avšak v takovém případě je třeba
trvat na tom, aby protokol obsahoval jak náležitosti protokolu uvedené v ust.
§ 15 odst. 1 a
2 zákona o státní kontrole, tak
náležitosti opatření podle ust. §§ 67 a
68 správního řádu. Zároveň je nutné
jednotlivé náležitosti vymezit přehledně tak, aby bylo zřejmé, jaké náležitosti se vztahují ke
kontrolnímu protokolu a jaké k uloženému opatření. Kontrolovaná osoba má, v případě, že s opatřením
nesouhlasí, právo podat proti němu námitky (§ 5 odst. 3 zákona o inspekci), a proto je k účinné
ochraně jejích práv nezbytné, aby se jí dostalo jasné informace o jednotlivých náležitostech
opatření. Pokud by opatření neobsahovalo řádné odůvodnění, tj. uvedení důvodů svého výroku nebo
výroků, podkladů pro jeho vydání, úvahy, kterými se správní orgán řídil při jejich hodnocení a při
výkladu právních předpisů, a informace o tom, jak se správní orgán vypořádal s návrhy a námitkami
účastníků a s jejich vyjádřením k podkladům rozhodnutí, ztratilo by řízení o námitkách zcela svůj
smysl. Kontrolovaná osoba by nebyla schopna k ochraně svých práv proti nevysloveným závěrům
správního orgánu konkrétním způsobem formulovat své námitky. Nelze akceptovat, aby se kontrolovaná
osoba o skutečnostech, které měly být již v opatření, dozvěděla teprve z rozhodnutí o námitkách.
Takový postup by byl v rozporu se zásadou dvojinstančnosti a řízením o námitkách by se tak v
podstatě stalo řízení soudní, neboť teprve v žalobě proti rozhodnutí o námitkách by kontrolovaná
osoba mohla relevantním způsobem zpochybňovat zákonnost postupu správních orgánů.
Konkretizoval-li stěžovatel v žalobních námitkách nedostatky opatření, byl krajský
soud povinen se jimi věcně zabývat a posoudit, zda protokoly o kontrole, jejichž součástí bylo
uložené opatření, stěžovatelem namítané náležitosti měly či nikoliv.
Nejvyšší správní soud shledal dále důvodnou stížní námitku, že se krajský soud
nevypořádal se stěžovatelovými námitkami, které uplatnil u jednání. Krajský soud sice v protokole o
jednání uvedl, jaké skutečnosti stěžovatel v průběhu jednání namítal, ale v rozsudku se s nimi nijak
nevypořádal. Přitom ani neuvedl, z jakého důvodu tak neučinil. Šlo především o námitku nesprávné
aplikace evropského nařízení a vyhlášky č. 305/2004
Sb., kterou se stanoví druhy kontaminujících a toxikologicky významných látek a jejich
přípustné množství v potravinách. V tomto rozsahu je rozsudek krajského soudu nepřezkoumatelný pro
nedostatek důvodů rozhodnutí podle ust. § 103
odst. 1 písm. d) s. ř. s.
Jako důvodnou posoudil Nejvyšší správní soud také stížní námitku týkající se
nesprávného označení žalovaného krajským soudem. Skutečnost, že napadené správní rozhodnutí je
rozhodnutím ředitele inspektorátu, nezakládá jeho procesní subjektivitu. Předseda inspektorátu není
samostatným orgánem, nýbrž pouze funkční složkou krajského inspektorátu. Žalovaným proto i v případě
druhostupňového rozhodnutí zůstává Státní zemědělská a potravinářská inspekce, Inspektorát v Táboře.
Shodný závěr vyslovil Nejvyšší správní soud již v rozsudcích ze dne 23. 10. 2008, č. j.
1 As 45/2008 - 56 a ze dne 25. 8. 2006, č. j.
4 As 57/2005 - 64 (oba dostupné na
www.nssoud.cz). Uvedená vada však nemohla mít za následek nezákonné rozhodnutí o věci samé, neboť
účastníci řízení nesprávným označením žalovaného nebyli nijak zkráceni na možnosti uplatňovat svá
procesní práva.
S ohledem na to, že Nejvyšší správní soud shledal důvodnou stěžejní námitku
stěžovatele o nesprávném posouzení právní otázky krajským soudem v předcházejícím řízení, neměl
důvod provádět dokazování za účelem zjištění skutečného průběhu soudního jednání. Nejvyšší správní
soud pouze podotýká, že chyby v protokole se odstraňují postupem podle ust.
§ 40 odst. 8 o. s. ř. ve spojení s
§ 64 s. ř. s.
Namítal-li účastník řízení, že kasační stížnost obsahovala nesprávný návrh výroku
rozsudku, je třeba poukázat na to, že podle ust.
§ 110 odst. 1 s.ř.s. dospěje-li Nejvyšší
správní soud k tomu, že kasační stížnost je důvodná, rozsudkem rozhodnutí krajského soudu zruší a
věc mu vrátí k dalšímu řízení. Vzhledem k tomu, že Nejvyšší správní soud v případě důvodnosti
rozsudku nemůže rozhodnut jinak než jak stanoví citované ustanovení, nelze z ryze formalistických
důvodů lpět na naprosté shodě navrhovaného výroku rozsudku s požadavkem citovaného ustanovení.
Uvedl-li stěžovatel v kasační stížnosti, že "navrhuje, aby Nejvyšší správní soud napadené rozhodnutí
žalované zrušil a věc vrátil Krajskému soudu v Českých Budějovicích k dalšímu řízení“, z jejího
obsahu jednoznačně vyplývá, že brojil proti zákonnosti rozsudku krajského soudu, když namítal jeho
vady podle ust. § 103 odst. 1 písm. a)
a d) s.ř.s. Použití slova "žalované“
je proto nutné považovat za zřejmou chybu v psaní, která nemá za následek nesoulad návrhu výroku
rozsudku s ust. § 110 odst. 1 s.ř.s.
Nejvyšší správní soud ze shora uvedených důvodů zrušil napadený rozsudek krajského
soudu a věc vrátil tomuto soudu k dalšímu řízení
(§ 110 odst. 1věta první před středníkem
s. ř. s.). Ve věci rozhodl v souladu s ust. §
109 odst. 1 s. ř. s., podle něhož rozhoduje Nejvyšší správní soud o kasační stížnosti
zpravidla bez jednání, když neshledal důvody pro jeho nařízení.
V dalším řízení je krajský soud vázán právním názorem, který je vysloven v tomto
rozsudku (§ 110 odst. 3 s. ř. s.).
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne krajský soud v novém
rozhodnutí (§ 110 odst. 2 s. ř. s.).
V Brně dne 9. června 2010
JUDr. Eliška Cihlářová