Ochrana přírody a krajiny: účastenství občanského sdružení zabývajícího se ochranou životního
prostředí ve správním řízení
S námitkami občanského sdružení, které své postavení účastníka správního řízení
odvozuje z § 70 odst. 3 zákona č.
114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, je správní orgán povinen se věcně vypořádat pouze
v případě, že se týkají zájmů, které občanské sdružení ve správním řízení hájí, tj. pokud souvisejí
s ochranou přírody a krajiny tak, jak je vymezena citovaným zákonem (srovnej zejména
§ 1 až § 3 citovaného
zákona). V opačném případě postačí, pokud správní orgán přezkoumatelným způsobem zdůvodní, proč se
námitky uplatněné občanským sdružením těchto zájmů netýkají.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 4. 2. 2010, čj.
7 As 2/2009-80)
Prejudikatura: č. 291/2004 Sb. NSS, č. 640/2005 Sb. NSS, č. 825/2006 Sb. NSS a č.
906/2006 Sb. NSS.
Věc: Spolek Hnutí Duha Jeseníky proti Krajskému úřadu Moravskoslezského kraje o umístění
stavby, o kasační stížnosti žalovaného.
Rozhodnutím Městského úřadu Krnov (dále jen „stavební úřad“) ze dne 22. 7. 2005 bylo povoleno
umístění stavby „Obchodní centrum, ul. Opavská, k. ú. Opavské Předměstí, NOVOSTAVBA OBCHODNÍHO
CENTRA“.
Proti rozhodnutí stavebního úřadu podal žalobce odvolání. Žalovaný rozhodnutím ze dne 1. 11.
2005 rozhodnutí žalovaného částečně změnil.
Žalobce podal správní žalobu proti rozhodnutí žalovaného u Krajského soudu v Ostravě. Krajský
soud rozsudkem ze dne 16. 10. 2008 rozhodnutí žalovaného zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Krajský soud shledal důvodnými žalobní body, v nichž žalobce (dále též „účastník řízení“) namítal,
že se stavební úřad nezabýval jeho námitkami s odůvodněním, že se netýkaly ochrany přírody a krajiny
a že žalovaný neodůvodnil, proč byl tento názor stavebního úřadu správný. Ustanovení
§ 70 zákona č. 114/1992 Sb.
ve znění účinném do 31. 12. 2006 upravuje podmínky účasti občanských sdružení v řízeních, v nichž
mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny. Pokud občanské sdružení tyto podmínky splní,
stává se účastníkem daného řízení. Citované ustanovení však nijak neomezuje práva takového účastníka
řízení. Soud poukázal na § 4 odst.
2 správního řádu z roku 1967, a na
§ 36 a
§ 39 stavebního zákona z roku
1976 a uvedl, že ani v těchto ustanoveních nejsou obsažena žádná omezení obsahu či rozsahu
námitek kteréhokoliv účastníka. Krajský soud vyslovil závěr, že správní orgány obou stupňů se v dané
věci vůbec nezabývaly námitkami účastníka řízení (resp. stavební úřad odůvodnil jejich zamítnutí
pouze obecným odkazem na to, že se netýkaly
zákona o ochraně přírody a
krajiny, a žalovaný tento postup potvrdil), a proto jsou jejich rozhodnutí v tomto ohledu
nepřezkoumatelná pro nedostatek důvodů. K tomu krajský soud odkázal na
§ 3 odst. 1 písm. k) a
§ 12 zákona o ochraně přírody a
krajiny a poznamenal, že citovaný zákon se netýká pouze přírody v úzkém smyslu (flóra,
fauna), ale též krajiny, takže např. námitka účastníka řízení o narušení historického rázu města
nevybočuje z rámce citovaného zákona. Úkolem správních orgánů v řízení o umístění stavby však nebude
zkoumat, zda jsou určité námitky podřaditelné pod
zákon o ochraně přírody a
krajiny, ale to, zda řešení dané otázky spadá do
kompetence
stavebního úřadu, a jaký význam
má z hlediska územního rozhodnutí, bez ohledu na to, který účastník řízení námitku vznesl. Důvodnou
shledal krajský soud i námitku, že územní rozhodnutí bylo vydáno bez dohody s orgánem památkové
péče. Stavební úřad v odůvodnění svého rozhodnutí pouze označil podle dat jednotlivá stanoviska
tohoto orgánu, aniž by bylo zřejmé, co obsahují, a uzavřel zcela obecně, že zkoordinoval doložená
stanoviska dotčených orgánů státní správy. Stěžovatel pak v napadeném rozhodnutí zmínil pouze
poslední stanovisko orgánu státní památkové péče (ze dne 6. 5. 2005) s tím, že toto je kladné. Tento
postup byl vadný, neboť správní orgány se vůbec nezabývaly tím, že dotčený orgán poskytl postupně
více stanovisek, a to odlišných, a nezdůvodnily, proč se přiklonily k poslednímu z nich. Předmětná
rozhodnutí jsou z tohoto hlediska zcela nepřezkoumatelná.
Proti rozsudku krajského soudu podal žalovaný (stěžovatel) kasační stížnost. Uvedl, že důvod
uvedený krajským soudem pro zrušení napadeného rozhodnutí nemůže obstát. Stavební úřad se námitkami
účastníka řízení zabýval a rozhodl o nich tak, že je zamítl. Stavební úřad tak postupoval v
naprostém souladu s rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 1. 2006, čj.
5 As 53/2004-96, neboť v průběhu územního řízení
nebránil účastníkovi řízení uplatňovat jakékoli námitky, jakéhokoli obsahu a o všech jeho námitkách
rozhodl, a to tak, že jim nevyhověl. Tuto část výroku pak stavební úřad zdůvodnil tím, že se
netýkají ochrany přírody a krajiny. Ke shodnému závěru dospěl rovněž stěžovatel v napadeném
rozhodnutí. Svůj právní názor přitom opíral o rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 2.
2004, čj. 5 A 137/2000-37, z jehož obsahu plyne,
že občanská sdružení založená za účelem ochrany přírody a krajiny mohou ve správních řízeních
vznášet připomínky či námitky jen v rozsahu předmětu své činnosti. Stěžovatel se odvoláním podaným
účastníkem řízení podrobně zabýval. Ve svém rozhodnutí se podrobně zabýval i námitkami účastníka
řízení. Ani v rozhodnutí stavebního úřadu, ani v rozhodnutí stěžovatele není uvedeno, že se k nim
nepřihlíží.
Nejvyšší správní soud rozsudek Krajského soudu v Ostravě zrušil a věc mu vrátil k dalšímu
řízení.
Z odůvodnění:
Stěžovatel v kasační stížnosti zpochybnil závěr krajského soudu o nepřezkoumatelnosti rozhodnutí
správních orgánů obou stupňů pro nedostatek důvodů, neboť se nevypořádaly s námitkami účastníka
řízení.
Z rozhodnutí o umístění stavby ze dne 22. 7. 2005 Nejvyšší správní soud zjistil, že stavební úřad
námitky účastníka řízení zamítl, protože dospěl k závěru, že „podané námitky občanského sdružení,
které se netýkaly ochrany přírody a krajiny vymezené zákonem č.
114/1992 Sb., o ochraně krajiny
a přírody, v platném znění, nemůže toto sdružení uplatňovat, neboť mu to citovaný zákon neumožňuje.“
Námitky se přitom týkaly dalšího vtahování dopravy do centra města, hrubého násilného a nevratného
narušení historického rázu města, vlivu umisťované stavby na existenci drobných živnostníků,
možností rozvoje cestovního ruchu a ochrany Krnova před povodněmi. V rozhodnutí o odvolání
stěžovatel v této souvislosti uvedl, že „zákon o ochraně přírody přiznává občanským sdružením
postavení účastníka řízení podle
stavebního zákona v případech,
kdy mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny chráněné podle zákona o ochraně přírody a na
základě tohoto zákona mohou občanská sdružení také uplatňovat ve správním řízení námitky a
připomínky, avšak v rozsahu zájmů chráněných tímto zákonem.“ Dále odkázal na rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 19. 2. 2004, čj. 5 A
137/2000-37 (publikován pod č. 640/2005 Sb. NSS), a uvedl, že „nemohl činit jinak, než že k
námitkám uplatněným odvolatelem při rozhodování o jeho odvolání nepřihlédl.“
Jednou ze sporných otázek tedy je, zda správní orgány postupovaly v souladu se zákonem, pokud se
námitkami účastníka řízení věcně nezabývaly s odůvodněním, že se netýkají zájmů, které účastník
řízení jako občanské sdružení založené za účelem ochrany přírody a krajiny hájí.
Podle § 34 odst. 3 věty druhé
před středníkem stavebního zákona je účastníkem územního řízení ten, komu zvláštní zákon toto
postavení přiznává. Takovým zvláštním zákonem je i
zákon o ochraně přírody a
krajiny.
Podle § 70 odst. 1 až 3 zákona
o ochraně přírody a krajiny se ochrana přírody podle tohoto zákona uskutečňuje za přímé
účasti občanů, prostřednictvím jejich občanských sdružení a dobrovolných sborů či aktivů. Občanské
sdružení nebo jeho organizační jednotka, jehož hlavním posláním podle stanov je ochrana přírody a
krajiny, je oprávněno, pokud má právní subjektivitu, požadovat u příslušných orgánů státní správy,
aby bylo předem informováno o všech zamýšlených zásazích a zahajovaných správních řízeních, při
nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny chráněné podle tohoto zákona. Tato žádost je
platná jeden rok ode dne jejího podání, lze ji podávat opakovaně. Musí být věcně a místně
specifikována. Občanské sdružení je oprávněno za podmínek a v případech podle odstavce 2 účastnit se
správního řízení, pokud oznámí svou účast písemně do osmi dnů od zahájení řízení orgánu státní
správy, který řízení zahájil; v tomto případě má postavení účastníka řízení.
Z citovaných ustanovení vyplývá, že občanské sdružení založené za účelem ochrany přírody a
krajiny je za splnění podmínek uvedených v
§ 70 odst. 2 zákona o ochraně
přírody a krajiny účastníkem územního řízení. Zákon mu tedy, ve srovnání s jinými subjekty s
odlišným posláním, přiznává privilegované postavení. Ve správních řízeních, je úkolem těchto
občanských sdružení hájit veřejný zájem na ochraně přírody a krajiny. Tento zájem však zároveň
determinuje obsah námitek a také rozsah, v jakém se správní orgány jejich námitkami musí věcně
zabývat. V územním řízení sice může každý účastník uplatnit jakékoliv námitky a správní orgán je
povinen se s nimi vypořádat (§ 39
stavebního zákona), avšak rozsah přezkumu námitek účastníků řízení není neomezený a závisí
nejen od jejich věcného obsahu, ale i od postavení každého konkrétního účastníka řízení. Námitky
ekologického občanského sdružení je vždy nutno posuzovat právě s přihlédnutím k zájmům, které toto
sdružení ve správním řízení hájí. Je-li sdružení, jehož hlavním posláním podle stanov je ochrana
přírody a krajiny oprávněno být účastníkem správního řízení, nelze dovodit, že má možnost hájit v
tomto řízení i zájmy jiné, s ochranou přírody a krajiny nesouvisející. Takové občanské sdružení by
se totiž z pozice ochránce přírody a krajiny dostávalo do pozice univerzálního dohlížitele nad
zákonností postupu a rozhodnutí správních orgánů v podstatě v neomezeném rozsahu, což podle
Nejvyššího správního soudu není smyslem a účelem účastenství ekologických občanských sdružení ve
správních řízeních. Hodnotí-li tedy správní orgány námitky ekologického občanského sdružení, musí se
nejprve zabývat tím, zda se tyto týkají zájmů, které toto sdružení hájí a které lze podřadit pod
zájmy upravené zákonem o ochraně
přírody a krajiny (srovnej zejména
§ 1 až § 3 citovaného
zákona), případně pod jiný zákon, který rovněž občanským sdružením přiznává privilegované postavení
(viz např. § 23 odst. 9 zákona č.
100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů). V této
souvislosti je nutno zdůraznit, že
zákon o ochraně přírody a
krajiny vymezuje dotčené zájmy velmi široce a to, zda argumentace ekologického občanského
sdružení souvisí se zájmy vymezenými citovaným zákonem, je třeba vykládat extenzivně.
Na základě výše uvedeného dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že uplatňuje-li občanské
sdružení, které postavení účastníka správního řízení odvozuje z
§ 70 zákona o ochraně přírody a
krajiny, námitky nesouvisející s ochranou přírody a krajiny tak, jak je vymezená citovaným
zákonem, je zcela postačující, uvede-li správní orgán, proč se takové námitky netýkají zájmů, které
má občanské sdružení ve správním řízení hájit. Neobstojí proto závěr krajského soudu, že úkolem
správních orgánů není zkoumat, zda lze námitku podřadit pod
zákon o ochraně přírody a
krajiny a že je lhostejno, který účastník námitku vznesl.
V daném případě však nelze přehlédnout, že způsob, jakým se správní orgány s námitkami účastníka
řízení vypořádaly, byl čistě formální. Veškeré jeho námitky správní orgány v podstatě pouze označily
za nepřípustné vzhledem k zájmům, které účastník řízení v územním řízení hájil. V takovém případě je
však minimálním požadavkem na odůvodnění správního rozhodnutí, aby správní orgán uvedl, proč námitky
účastníka řízení nelze považovat za související se zájmy, které jako občanské sdružení ve správním
řízení hájí. Lze přitom rozlišovat námitky, které se evidentně ochrany přírody a krajiny ve smyslu
zákona o ochraně přírody a
krajiny netýkají (v daném případě např. námitka týkající se zhoršení situace drobných
živnostníků) a námitky, u nichž nelze jednoznačně vyloučit, že se ochrany přírody a krajiny týkají
(v daném případě např. argumentace týkající se ochrany před povodněmi). V prvém případě lze
akceptovat pouze stručné uvedení důvodů, proč se správní orgán námitkami věcně nezabýval, zatímco ve
druhém případě je správní orgán povinen se jejich obsahem podrobněji zabývat a shledá-li je z
hlediska zájmů na ochraně přírody a krajiny irelevantními, musí tento závěr dostatečně
odůvodnit.
Ze shora uvedeného vyplývá, že rozhodnutí správních orgánů obou stupňů jsou nepřezkoumatelná pro
nedostatek důvodů, avšak nikoliv proto, že by správní orgány na námitky účastníka řízení vůbec
nereagovaly, jak uvedl krajský soud, ale proto, že neodůvodnily, proč se konkrétní námitky netýkají
zájmů hájených účastníkem řízení. Krajský soud proto právní otázku nepřezkoumatelnosti správních
rozhodnutí posoudil nesprávně.
Dalším důvodem pro zrušení napadeného správního rozhodnutí byla důvodnost žalobního bodu, v němž
účastník řízení namítal, že toto rozhodnutí bylo vydáno bez dohody s orgánem státní památkové péče.
Krajský soud dospěl k závěru, že rozhodnutí správních orgánů obou stupňů jsou v této části
nepřezkoumatelná, a tento závěr stěžovatel zpochybnil v kasační stížnosti.
V souvislosti s touto stížní námitkou je třeba nejprve se zabývat tím, v jakém rozsahu podléhají
soudnímu přezkumu žalobní námitky účastníka řízení jako subjektu, jehož žalobní legitimace vyplývá z
§ 65 odst. 2 s. ř. s.
Podle citovaného ustanovení může žalobu proti rozhodnutí správního orgánu podat i účastník řízení
před správním orgánem, který není k žalobě oprávněn podle
§ 65 odst. 1 s. ř. s.,
tvrdí-li, že postupem správního orgánu byl zkrácen na právech, která jemu příslušejí, takovým
způsobem, že to mohlo mít za následek nezákonné rozhodnutí.
Správní soudy konstantně judikují (srovnej např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 7.
12. 2005, čj. 3 As 8/2005-118, č. 825/2006 Sb.
NSS), že je-li žalobcem ve správním soudnictví občanské sdružení, jehož hlavním posláním je podle
stanov ochrana přírody a krajiny, může úspěšně namítat nezákonnost rozhodnutí, avšak jen potud,
tvrdí-li, že v řízení byla zkrácena jeho procesní práva. Jak uvedl rozšířený senát Nejvyššího
správního soudu v usnesení ze dne 23. 3. 2005, čj. 6 A
25/2002-42 (č. 906/2006 Sb. NSS), „Podmínka, podle níž žalobce není k žalobě oprávněn podle
§ 65 odst. 1 s. ř. s.,
vystihuje to, proč se tomuto typu žalobců říká zájemníci: ve správním řízení nemohli být dotčeni na
své vlastní právní sféře, a nemohou tedy žalovat podle odstavce prvého. Tyto osoby se účastnily
správního řízení z toho důvodu, že v něm uplatňovaly určitý zájem, např. zájem na ochraně přírody;
nejčastějšími zájemníky jsou právě ekologické spolky. Žalobce, jakožto účastník správního řízení,
mohl být zkrácen na svých procesních právech. Jeho žalobní legitimaci zakládá právě tvrzení o
zkrácení na procesních právech (č. 291/2004 Sb. NSS).“ Je-li tedy žalobcem občanské sdružení
odvozující své postavení účastníka správního řízení z
§ 70 zákona o ochraně přírody a
krajiny, musí tvrdit zkrácení na svých procesních právech v předchozím správním řízení a
tvrzené zkrácení na procesních právech musí být zároveň takového charakteru, že v jeho důsledku
mohlo dojít k vydání nezákonného rozhodnutí. Občanské sdružení tedy není legitimováno k uplatnění
jakýchkoliv žalobních námitek, ale pouze námitek relevantních z hlediska zájmů hájených daným
občanským sdružením (viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 9. 2009, čj.
1 As 40/2009-251).
V dané věci však krajský soud nepostupoval v souladu s citovanými závěry, když se věcně zabýval
žalobní námitkou týkající se rozporných stanovisek orgánu státní památkové péče, aniž by si nejprve
ujasnil, zda mohl být tímto namítaným pochybením správních orgánů účastník řízení zkrá- cen na
právech, která mu příslušejí, a zda se tedy jedná o námitku týkající se těch zájmů, k jejichž
ochraně mu bylo právním předpisem postavení účastníka správního řízení založeno. Bez hodnocení
uvedených otázek přitom podle Nejvyššího správního soudu není možné konstatovat, že lze státní
památkovou péči podřadit pod zájmy chráněné občanskými sdruženími podle
zákona o ochraně přírody a
krajiny. Tímto pochybením krajský soud zatížil řízení vadou, která mohla mít za následek
nezákonné rozhodnutí ve věci samé, přičemž k této vadě přihlédl Nejvyšší správní soud z úřední
povinnosti podle § 109 odst. 3
s. ř. s. V dalším řízení bude nutné, aby se krajský soud nejprve zabýval otázkou, zda
účastník řízení vůbec v žalobě může účinně zpochybnit napadené správní rozhodnutí argumentací
poukazující na rozporná stanoviska orgánu státní památkové péče, resp. zda se v případě namítaného
pochybení správních orgánů jedná o situaci, kdy by účastník mohl být zkrácen na právech, která mu
příslušejí ve smyslu § 65 odst. 2
s. ř. s. Teprve pokud krajský soud shledá, že se v tomto případě jedná o námitku související
s ochranou přírody a krajiny, a tento svůj závěr náležitě odůvodní, může v tomto rozsahu věcně
přezkoumat napadené správní rozhodnutí.