Myslivost: registrace honebního společenstva; platnost transformační valné hromady honebního
společenstva
I. Z § 22 odst. 8 zákona č.
449/2001 Sb., o myslivosti, nevyplývá, že jen
soud v civilním řízení může posuzovat platnost či neplatnost valné hromady a že jen člen honebního
společenstva má výhradní možnost k posouzení neplatnosti uvedené valné hromady. Smyslem této právní
úpravy je to, aby i členové honebního společenstva měli obecně možnost napadnout rozhodnutí valné
hromady, pokud je považují za nezákonné nebo za odporující stanovám.
II. Platnost transformační valné hromady musí zkoumat a posuzovat též i orgán státní
správy myslivosti v případě rozhodování o návrhu na vydání úředního potvrzení, které se týká zápisu
údajně transformovaného honebního společenstva do rejstříku honebních společenstev
(§ 28 odst. 2 zákona
č.449/2001 Sb., o myslivosti).
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 1. 2010, čj.
7 As 62/2009 - 120)
Prejudikatura: č. 419/2004 Sb.NSS a č. 1830/2009 Sb.NSS.
Věc: Vladimír P. proti Krajskému úřadu Pardubického kraje o vydání úředního potvrzení o zápisu
honebního společenstva do rejstříku honebních společenstev, o kasační stížnosti žalobce.
Odůvodnění:
Žalobce V. P. se včas podanou kasační stížností domáhá u Nejvyššího správního
soudu vydání rozsudku, kterým by byl zrušen rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové-pobočky v
Pardubicích ze dne 25. 6. 2009, č. j. 52 Ca 2/2009 - 68, a věc vrácena tomuto soudu k dalšímu
řízení.
Krajský soud v Hradci Králové-pobočka v Pardubicích (dále též "krajský soud")
napadeným rozsudkem ze dne 25. 6. 2009, č. j. 52 Ca 2/2009 - 68, zamítl žalobu V. P. proti
rozhodnutí Krajského úřadu Pardubického kraje, odboru životního prostředí a zemědělství, ze dne 22.
12. 2008, č. j. OŽPZ/49472-3/2008/OŽPZ-Ja, kterým bylo zamítnuto odvolání V. P. a současně potvrzeno
rozhodnutí Městského úřadu ve Vysokém Mýtě, odboru životního prostředí ze dne 23. 10. 2008, č. j.
31472/2008/OŽP-12, jímž byl zamítnut návrh V. P. ze dne 31. 5. 2005 na vydání úředního potvrzení,
jež se týkalo zápisu Honebního společenstva Stradouň, se sídlem ve Vinarech 46, do rejstříku
honebních společenstev.
Krajský soud se při svém rozhodování nejprve zaměřil na zjištění smyslu a účelu
právní úpravy, která se týká rozhodování správních orgánů v řízení o návrhu žalobce na vydání
potvrzení o zápisu Honebního společenstva Stradouň do rejstříku honebních společenstev, v němž bylo
nutno nejprve vyřešit problematiku transformace stávajících honebních společenstev a honiteb ve
smyslu ustanovení § 69 zákona č.
449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon o myslivosti"). Tento správní soud došel k závěru, že úmyslem
zákonodárce bylo přizpůsobit stávající honební společenstva a honitby, které vznikly před účinností
nového zákona o myslivosti, zákonným znakům a předpokladům pro existenci honebních společenstev a
honiteb podle nového zákona o myslivosti. V této souvislosti je třeba mít na zřeteli, že stávající
honební společenstva do splnění zákonných transformačních požadavků nadále existují (nezanikla
nabytím účinnosti nového zákona o myslivosti) a řídí se ustanoveními tohoto nového zákona ode dne
jeho účinnosti (§ 69 odst. 2 zákona o myslivosti). Stávající honební společenstvo proto musí při
rozhodování o transformaci postupovat již podle nového zákona o myslivosti, a to zejména při svolání
a jednání valné hromady, volbě orgánů a přijetí stanov. Tento závěr je souladný s právním názorem
Nejvyššího soudu vysloveným v rozsudku ze dne 22. 11. 2006, č. j.
28 Cdo 1579/2005 - 203, (žaloba na určení, že
rozhodnutí valné hromady Honebního společenstva Stradouň ze dne 10. 8. 2002, na níž bylo rozhodováno
o přijetí nebo změně stanov a volbě orgánů společenstva, je neplatné), který vycházel při posuzování
platnosti svolání valné hromady při transformaci tohoto honebního společenstva z výkladu ustanovení
§ 22 nového zákona o myslivosti. V souvislosti s posuzováním platnosti "transformační valné hromady"
Honebního společenstva Stradouň ze dne 26. 3. 2003, které bylo rozhodující pro řízení o zamítnutí
návrhu žalobce na vydání úředního potvrzení, jež se týkalo zápisu Honebního společenstva Stradouň,
se sídlem ve Vinarech 46, do rejstříku honebních společenstev, vznesl žalobce ve své žalobě zásadní
námitku, že správním orgánům nepřísluší zkoumat, zda rozhodnutí přijatá na valné hromadě jsou platná
či neplatná a že správní orgán nemá právo vyžadovat listiny nutné k posouzení této otázky. Krajský
soud vyvodil v tomto směru první základní závěr, že pokud orgán státní správy myslivosti rozhoduje o
návrhu na vydání úředního potvrzení, týkajícího se zápisu transformovaného honebního společenstva do
rejstříku honebních společenstev (§ 28 odst. 2 zákona o myslivosti), je nejen oprávněn, ale i
povinen zkoumat platnost takové transformace, včetně posouzení zákonných náležitostí všech úkonů
týkajících se této transformace. Orgán státní správy myslivosti není "evidenčním orgánem", který by
vzal pouze na vědomí provedení jakékoliv "transformace" stávajícího honebního společenstva, aniž by
zkoumal její platnost. Činnost orgánu státní správy myslivosti při vydávání úředního potvrzení
(osvědčení) o zápisu do rejstříku honebních společenstev totiž spočívá buď ve vydání tohoto
osvědčení nebo ve formě vydání rozhodnutí o zamítnutí návrhu na jeho vydání. Tento orgán proto musí
mít možnost zjistit a posoudit, zda byly splněny zákonné předpoklady pro transformaci stanovené v §
69 odst. 2 zákona o myslivosti, tj. zda honební společenstvo přijalo stanovy, popřípadě je
přizpůsobilo právní úpravě podle nového zákona o myslivosti a zda zvolilo své orgány. Nestačí tedy
zabývat se pouze usnášeníschopností transformační valné hromady ve smyslu ustanovení § 22 zákona o
myslivosti, ale i způsobem svolání této valné hromady honebním starostou, a nikoliv členem honebního
společenstva (§ 22 odst. 1 tohoto zákona) a zasláním písemných pozvánek na valnou hromadu způsobem a
s údaji, jež odpovídají ustanovení § 22 odst. 2 zákona o myslivosti. Orgány státní správy myslivosti
spatřovaly důvod neplatnosti transformace Honebního společenstva Stradouň v nesplnění základního
předpokladu platnosti transformační valné hromady a potažmo celé transformace, kterým je neplatné
svolání této hromady žalobcem. Právě tento důvod však žalobce nenapadl žádnou námitkou v žalobě
(žalobce brojil žalobní námitkou, týkající se způsobu hlasování a usnášeníschopnosti "transformační"
valné hromady ze dne 26. 3. 2003). Dispoziční zásada však nedovoluje
ex officio
přezkoumávat
důvodnost závěrů orgánů státní správy myslivosti o neplatnosti valné hromady (nešlo o
nepřezkoumatelnost žalobou napadeného rozhodnutí, ani o jeho nicotnost). Podle ustálené judikatury
kasačního soudu proto bylo možno jen posoudit, zda byla úvaha orgánu státní správy myslivosti
srozumitelná a odůvodněná (bez hodnocení zákonnosti právní kvalifikace této úvahy). Oba správní
orgány vycházely z pravomocného rozsudku Okresního soudu v Chrudimi ze dne 15. 7. 2003, č. j. 4 C
35/98 - 275, kterým bylo určeno, že je neplatné ustanovení honebního výboru Honebního společenstva
Stradouň ve složení J. M., Ing. J. M., J. H. a F. V., k němuž mělo dojít dne 1. 9. 1996. Důvodem
neplatnosti volby tohoto výboru byl fakt, že uvedené společenstvo od doby svého vzniku roku 1992 až
do doby konání valné hromady dne 26. 3. 2003, nemělo upraveno zásady své činnosti (členové nepřijali
žádné stanovy ani neuzavřeli smlouvu, která by upravovala jejich jednání a rozhodování, vztahy mezi
sebou navzájem, hlasování orgánů, způsob usnášení, jejich pravomoci a další aspekty existence).
Jelikož nebyl sjednán majoritní princip při vzniku rozhodnutí honebního společenstva nebo jeho
orgánů, a ke 100 % shodě všech členů
korporace
nedošlo ani při volbě výboru v roce 1992 a dne 1. 9.
1996, nemohlo dojít ani k platnému zvolení výborů v těchto letech. Žalobce proto neměl ani
mandát
ke
svolání transformační valné hromady Honebního společenstva Stradouň na den 26. 3. 2003, protože byl
jmenován předsedou neplatně zvoleným výborem Honebního společenstva Stradouň z roku 1992. Jelikož
žalobce ve své žalobě nezpochybnil uvedenou úvahu správních orgánů opírající se o závěry Okresního
soudu v Chrudimi, nebylo možno zkoumat uvedenou otázku a suplovat tak vymezení žalobních bodů za
žalobce. Nebylo proto ani možné akceptovat žalobcem zmíněný názor o tom, že se dne 26. 3. 2003
konalo jednání "transformační valné hromady, a že tedy bylo možno aplikovat ustanovení zákona o
myslivosti, které se týká usnášeníschopnosti a způsobu hlasování při jednání této "valné hromady" (v
důsledku uvedené vady se nejednalo o žádnou valnou hromadu, natož transformační). Jelikož v daném
případě neproběhla transformace Honebního společenstva Stradouň platným způsobem, čili neproběhla v
podstatě vůbec, již z tohoto jediného důvodu byly splněny zákonné předpoklady pro vznik následku
uvedeného v ustanovení § 69 odst. 2 zákona o myslivosti, tj. že Honební společenstvo Stradouň
zaniklo
ex lege
k datu 31. 3. 2003. Z těchto důvodů by proto bylo již nadbytečné zkoumat splnění
zákonných podmínek ustanovení § 69 odst. 1 zákona o myslivosti, týkajících se honitby Stradouň (v
případě zániku Honebního společenstva Stradouň zanikla
ex lege
podle ustanovení § 69 odst. 2
citovaného zákona i výše uvedená honitba). V řízení, v němž bylo vydáno žalobou napadené rozhodnutí,
však musí orgán státní správy myslivosti přezkoumávat nejen splnění zákonných předpokladů pro
transformaci honebního společenstva, ale i zákonné předpoklady pro transformaci honitby podle
ustanovení § 69 odst. 1 zákona o myslivosti. Je tomu tak i proto, že předmětem úředního potvrzení z
rejstříku honebních společenstev je i identifikace honebních pozemků tvořících společenstevní
honitbu, která splňuje zákonné předpoklady podle zákona o myslivosti (§ 28 odst. 3 písm. e/). V
projednávané věci dospěl orgán státní správy myslivosti k závěru, že honitba Stradouň, uznaná
rozhodnutím Okresního úřadu Chrudim ze dne 31. 5. 1996, č. j. ŽP/OPP/206/73/96/IV/523/95, které
nabylo právní moci dne 30. 11. 1996, nesplňovala k 31. 12. 2002 ostatní požadavky na tvorbu honitby
podle § 69 odst. 1 zákona o myslivosti, v tehdy platném znění, zejména podle § 17 odst. 3, podle
kterého "při tvorbě honiteb se nepřihlíží k hranicím katastrálních území, územních obvodů obcí nebo
krajů. Každý honební pozemek musí být však celý zahrnut do některé honitby. Má-li honební pozemek
tvořit hranici honitby, musí být tato hranice trvalá a v terénu zřetelná. Hranice honiteb se mají,
pokud je to možné, krýt s hranicemi přírodními". Honitba Stradouň nesplňovala (mimo výměru 500 ha)
ostatní popsané požadavky na tvorbu honitby (honitba nesplňovala podmínku k zahrnutí celého
honebního pozemku), a tudíž osoba, které byla honitba uznána podle dosavadních předpisů, měla
povinnost podat ve stanovené lhůtě orgánu státní správy myslivosti návrh na uvedení honitby do
souladu se zákonem o myslivosti (§ 69 odst. 1 tohoto zákona), což učiněno nebylo. I kdyby tedy
proběhla platně transformace honebního společenstva podle § 69 odst. 2 zákona o myslivosti - což se
nestalo - nebyla by splněna další podmínka pro transformaci honitby Stradouň. Žalovaný se v souladu
se zákonem vypořádal i s námitkou žalobce o rozdílu mezi honebním pozemkem vymezeným zákonem o
myslivosti a rozlišením pozemkových parcel podle katastrálního zákona. Pozemky, které se evidují v
katastru nemovitostí jako parcely, zákon o myslivosti rozděluje do dvou skupin na pozemky honební a
pozemky nehonební (§ 2 pís. e/ a f/). Tato specifikace je provedena proto, aby byly přesně vymezeny
pozemky, které mohou tvořit honitbu, na níž pak lze vykonávat právo myslivosti. Všechny tyto pozemky
(honební i nehonební) musí mít popisné informace podle katastru nemovitostí (č. parcely, vlastník
parcely, velikost parcely atd.), neboť tyto údaje jsou podkladem pro vymezení honitby, její
velikosti, pro členství v honebním společenstvu, rozhodování na valné hromadě, apod.. Tuto
argumentaci žalobce ve své žalobě nijak nevyvrátil, a proto nebyl důvod se touto námitkou dále věcně
zabývat. Ostatně zánik honitby Stradouň byl deklarován např. usnesením Městského úřadu Vysoké Mýto
ze dne 28. 12. 2007, č. j. 1757/2003/OŽP, které nabylo právní moci dne 20. 5. 2008, a žalobce tento
argument, použitý žalovaným správním orgánem v napadeném rozhodnutí, nenapadl (v tomto usnesení
Městský úřad Vysoké Mýto zastavil správní řízení ve věci návrhu na uvedení honitby Stradouň do
souladu se zákonem o myslivosti /§ 69 odst. 1/, zahájené návrhem Honebního společenstva Stradouň ze
dne 16. 12. 2002, když správní řízení bylo zastaveno proto, že honitba Stradouň zanikla ze zákona ke
dni 31. 3. 2003 a ke stejnému datu zaniklo i Honební společenstvo Stradouň). Bylo proto nadbytečné
zabývat se problematikou týkající se honitby a dalšími námitkami žalobce (otázka vyznačení hranic
elektrickým vedením či požadavků týkajících se normovaných stavů zvěře). Krajský soud proto musel
žalobu jako neopodstatněnou zamítnout.
Proti tomuto rozsudku krajského soudu podal žalobce jako stěžovatel (dále jen
"stěžovatel") kasační stížnost, kterou opřel o důvody uvedené v ustanovení
§ 103 odst. 1 písm. a),
b) a
d) s. ř. s.
Stěžovatel především namítl, že nelze souhlasit s přístupem krajského soudu k
výkladu právních norem a skutečností. Je tomu tak proto, že jedinými výklady, které při své
přezkumné činnosti užívá, je teleologický výklad a výklad
ad absurdum
. Správní soud se v tomto směru
zřejmě dopustil neúmyslné chyby ve výkladu ustanovení
§ 17 odst. 3
zákona o myslivosti a zcela pominul změnu provedenou zákonem č.
59/2003 Sb., který nabyl účinnosti dne 28. 2.
2003. Od tohoto data již není vyžadováno, aby byl celý pozemek zahrnut do honitby a kdy je pouze
stanoveno, že honitba je tvořena souvislými honebními pozemky a hranice honiteb se mají, pokud je to
možné, krýt s hranicemi přírodními, jež jsou zřetelné v terénu, jako jsou např. vodoteče, cesty,
silnice, apod. Jelikož šlo o zmírnění zásad pro tvorbu honitby, měl se tento fakt projevit i ve
výkladu krajského soudu. Nelze také souhlasit se závěry krajského soudu, které učinil v napadeném
rozsudku ve vztahu k ustanovení § 69 zákona o myslivosti. Správní soud se v prvé části svého
rozhodnutí zabývá transformační valnou hromadou, přijetím stanov a volbou orgánů a činí závěr, že
valná hromada především nebyla řádným způsobem svolána. Zde tento soud dovozuje, jakým způsobem
honební společenstvo vzniklo, a říká, že V. P. nebyl předsedou honebního společenstva ani následně
starostou a proto nebyl oprávněn valnou hromadu svolat. Ze skutečností, které jsou obsahem spisu,
ale vyplývá opak.. Honební společenstvo bylo zakládáno v roce 1992 a v roce 1996 vzniklo s tím, že
předpokladem pro jeho vznik byly souhlasy se vstupem do honebního společenstva a s ustavením jejich
orgánů. Takto byl ustaven i on jako předseda honebního společenstva a zmíněné písemné souhlasy
tvořily normu (stanovy) společenstva a současně byly podkladem volby orgánů. U honebního
společenstva došlo k následné další volbě výboru honebního společenstva ve složeníJ. M. a spol. Tato
volba výboru byla obecnými soudy prohlášena na neplatnou (při svolání valné hromady byli někteří
členové honebního společenstva záměrně obejiti a nebyli obesláni). Neplatná volba nového výboru
honebního společenstva ale neznamenala odvolání předsedy z výboru voleného (odsouhlaseného) původně.
Jde-li o transformační valnou hromadu ze dne 26. 3. 2003, členové honebního společenstva byli o
valné hromadě řádně vyrozuměni (srov. změnu zákona o myslivosti účinnou ke dni 28. 2. 2003),
proběhly valné hromady základní, a opakovaná téhož dne ve shodě se zákonem o myslivosti, a
nadpoloviční většinou členů valné hromady pak došlo i k platnému přijetí stanov a k volbě orgánů. V
praxi je nepoužitelné, aby se valná hromada usnášela 100 % hlasů a odporuje to i teleologickému
výkladu. Nesprávná je i úvaha krajského soudu ve vztahu k tomu, jaká oprávnění mají orgány státní
správy myslivosti při posuzování výsledků valné hromady. Správním orgánům nepřísluší úvaha o tom,
která rozhodnutí na valné hromadě byla či nebyla přijata platně. To je ve výlučné pravomoci obecných
soudů. Jestliže tedy byly předloženy podklady o tom, že valná hromada byla svolána, že proběhla a
jakým způsobem a že rozhodnutí nebyla v prekluzivní lhůtě napadena dotčenými subjekty, jde o
dostačující podklady pro rozhodnutí této věci. Orgán státní správy myslivosti proto nemá právo
vyhrazovat si další podklady. Krajský soud odůvodňuje napadený rozsudek i údajným zánikem honitby.
Nesporné je to, že honitba měla větší výměru než 500 ha (1.452 ha). Již nejsou požadovány
normotvorné stavy zvěře a nově je přednášen požadavek na rozhraničení pozemků. Je proto třeba
připomenout změnu zákona o myslivosti, která byla provedena zákonem č.
59/2003 Sb., jež vedla ke zjednodušení této
problematiky. Předchozí požadavky zákona proto nemohly být dodržovány. Údajný zánik honitby je
podstatou žaloby a je to otázka nejméně sporná. Zda honitba zanikla či nikoliv je předmětem soudního
řízení a proto se měl krajský soud touto otázkou zabývat a neodkazovat na rozhodnutí správního
úředníka. Stěžovatel proto navrhl, aby Nejvyšší správní soud přiznal kasační stížnosti odkladný
účinek, rozsudek krajského soudu zrušil, a věc vrátil tomuto soudu k dalšímu řízení.
Žalovaný Krajský úřad Pardubického kraje v písemném vyjádření ke kasační stížnosti
uvedl, že existence honebních společenstev, jejich vznik i zánik, je vždy vázán na určitý akt orgánu
státní správy myslivosti. Splnění povinností daných ustanovením § 69 odst. 2 zákona o myslivosti je
povinen příslušný správní orgán zkoumat před tím, než transformované honební společenstvo zapíše od
rejstříku honebních společenstev. Tento názor je plně v souladu s rozsudkem Nejvyššího správního
soudu ze dne 20. 9. 2007, č. j. 6 As 61/2006 -
123. Nestačilo proto pouze formální předložení přijatých stanov Honebního společenstva
Stradouň ze dne 26. 3. 2003 a zápisu z transformační valné hromady, který má dokladovat volbu
orgánů, bez další možnosti zkoumat platnost jejich přijetí. To je zvláště významné v tomto případě,
kdy existují důvodné pochybnosti o oprávnění stěžovatele svolat uvedenou valnou hromadu, předsedat
jí, vést jednání, být předsedajícím, zapisovatelem, skrutátorem a ověřovatelem zápisu v jedné osobě.
K tomu přistupují i důvodné pochybnosti o způsobu rozhodování při přijetí stanov a volbě orgánů,
zejména s ohledem na usnášeníschopnost takové valné hromady a s důrazem na počet přítomných členů
Honebního společenstva Stradouň. Pokud jde o zánik honitby v souvislosti s hranicemi pozemků, třeba
se plně ztotožnit s výkladem krajského soudu uvedeným v napadeném rozsudku. Podstatnou skutečností
je, že honitba Stradouň zanikla ze zákona podle ustanovení § 69 odst. 1 zákona o myslivosti ke dni
31. 3. 2003 a spolu s ní zaniklo také Honební společenstvo Stradouň. Toto je také obsahem usnesení
Městského úřadu Vysoké Mýto ze dne 28. 12. 2007, č. j. 1757/2003/OŽP, které nabylo právní moci dne
20. 5. 2008. V tomto usnesení Městský úřad Vysoké Mýto zastavil správní řízení ve věci návrhu na
uvedení honitby Stradouň do souladu se zákonem o myslivosti (§ 69 odst. 1), zahájené návrhem
Honebního společenstva Stradouň ze dne 16. 12. 2002. Proti tomuto usnesení se odvolal stěžovatel,
který vzal svůj opravný prostředek zpět podáním ze dne 19. 5. 2008. Krajský úřad tudíž usnesením ze
dne 26. 5. 2008 odvolací řízení zastavil. Žalovaný proto navrhl, aby Nejvyšší správní soud nepřiznal
kasační stížnosti odkladný účinek a tento mimořádný opravný prostředek jako nedůvodný zamítl.
Nejvyšší správní soud přezkoumal kasační stížností napadený rozsudek krajského
soudu při vázanosti rozsahem a důvody, které uplatnil stěžovatel v podané kasační stížnosti
(§ 109 odst. 2,
3 s. ř. s.) a dospěl k závěru, že
kasační stížnost není opodstatněná.
Z obsahu spisového materiálu vyplývá, že Honební společenstvo Stradouň vzniklo na
základě dohody ze dne 14. 11. 1992, kdy se vlastníci pozemků dohodli ve smyslu ustanovení
§ 6 odst. 3 zákona č.
270/1992 Sb. na vytvoření honebního
společenstva za účelem podání návrhu na uznání honitby. Současně se dohodli i na složení honebního
výboru, který byl zplnomocněn vystupovat jménem honebního společenstva. Dne 6. 1. 1993 vydal Okresní
úřad v Chrudimi osvědčení o zápisu do evidence honebních společenstev s následujícími údaji: název
honebního společenstva Stradouň, sídlo Stradouň, statutární zástupce V. P., trvalé bydliště Višňovka
2479, Pardubice. Dne 19. 4. 1993 podal V. P. na Český statistický úřad žádost uvedeného honebního
společenstva o přidělení identifikačního čísla, v níž bylo uvedeno sídlo honebního společenstva
Vinary 46. Dne 1. 9. 1996 byl zvolen nový výbor Honebního společenstva Stradouň a předsedou byl
zvolen J. M. Na základě této nové volby provedl Okresní úřad Chrudim dne 2. 9. 1996 změnu v
osvědčení o registraci honebního společenstva ze dne 6. 1. 1993, kde všechny údaje zůstaly stejné,
pouze došlo ke změně statutárního zástupce, kterým se stal J. M., bytem V. 106. Dne 10. 8. 2002 se
konala valná hromada Honebního společenstva Stradouň, se sídlem ve Stradouni, na které byly
schváleny stanovy a starostou byl zvolen J. M.. Honební společenstvo Stradouň, se sídlem ve
Stradouni, zastoupené J. M., podalo na bývalý Okresní úřad v Chrudimi dne 16. 12. 2002 návrh na
uvedení honitby Stradouň do souladu se zákonem o myslivosti č.
449/2001 Sb., který s účinností ode dne 1. 7.
2002 ukládal v přechodných ustanoveních stávajícím honebním společenstvům přijmout stanovy, popř. je
přizpůsobit úpravě nového zákona o myslivosti a zvolit orgány nejpozději do 9 měsíců ode dne
účinnosti zákona o myslivosti. Na základě tohoto návrhu zapsal orgán státní správy myslivosti do
rejstříku honebních společenstev Honební společenstvo Stradouň se statutárním zástupcem J. M., bytem
V. 106 se změnou sídla dle § 28 odst. 3, 4 zákona o myslivosti (V. 106). Dne 26. 3. 2003, tedy po
konání uvedené valné hromady Honebního společenstva Stradouň, byla svolána V. P. druhá valná hromada
stejného subjektu, tj. Honebního společenstva Stradouň, se sídlem Vinary 46. V zápise z této druhé
valné hromady je mimo jiné uvedeno, že valná hromada ukládá honebnímu starostovi zpracovat
příslušnou dokumentaci k honitbě a předložit orgánu státní správy myslivosti návrh na uvedení
honitby do souladu se zákonem o myslivosti do 31. 3. 2003. Dne 31. 3. 2003 byly Městskému úřadu
Vysoké Mýto, odboru životního prostředí, doručeny stanovy uvedeného honebního společenstva, které
byly přijaty na valné hromadě konané dne 26. 3. 2003, zápis s usnesením z této valné hromady a další
písemnosti, z nichž se podává, že honebním starostou byl zvolen V. P. Městský úřad Vysoké Mýto,
odbor životního prostředí vydal dne 4. 4. 2003 rozhodnutí pod čj. 13903/2003/OŽP/Fen/206.1, kterým
odmítl registraci Honebního společenstva Stradouň se sídlem Vinary 46 s odůvodněním, že dne 31. 3.
2003 obdržel žádost o registraci, ale seznam vlastníků honebních pozemků obsahuje vlastníky a
pozemky, které jsou již členy Honebního společenstva Stradouň, zastoupeného honebním starostou J. M.
Proti tomuto rozhodnutí podalo honební společenstvo zastoupené V. P. jako honebním starostou
odvolání, v němž popřelo platnost usnesení valné hromady ze dne 10. 8. 2002 a zákonný vznik
Honebního společenstva Stradouň, sídlo Stradouň. Odvolací správní orgán napadené rozhodnutí
správního orgánu prvního stupně zrušil a vrátil mu věc k novému projednání a rozhodnutí s tím, že
správní orgán prvního stupně nevycházel při vydání rozhodnutí ze spolehlivě zjištěného skutkového
stavu věci a předestřel mu postup spočívající v užití analogie § 20 odst. 1 zákona o myslivosti.
Rozhodnutím Městského úřadu Vysoké Mýto, odboru životního prostředí ze dne 15. 8. 2003, č. j.
18542/2003/OŽP/Fen/206.1, byla podle § 20 odst. 4 písm. a) zákona o myslivosti odmítnuta registrace
Honebního společenstva Stradouň, sídlo Vinary 46. Rozhodnutím Krajského úřadu Pardubického kraje,
odboru životního prostředí ze dne 20. 10. 2003, č. j. OŽP/16741/03/Tp, bylo odvolání Honebního
společenstva Stradouň, sídlo Vinary 46, zamítnuto a současně potvrzeno prvostupňové rozhodnutí ze
dne 15. 8. 2003 s odůvodněním, že dotčené honební společenstvo nepředložilo v pětidenní lhůtě
požadované podklady - aktuální seznam členů honebního společenstva ke dni konání valné hromady dne
26. 3. 2003 v Radhošti a dále s tím, že navrhovaná honitba nedosahuje stanovené výměry 500 ha ve
smyslu ustanovení § 17 odst. 7 zákona o myslivosti. Rozsudkem Krajského soudu v Hradci
Králové-pobočky v Pardubicích ze dne 29. 7. 2004, č.j.
52 Ca 51/2003-51, byla zrušena obě rozhodnutí
správních orgánů ze dne 15. 8. 2003 a ze dne 20. 10. 2003, a věc vrácena žalovanému Krajskému úřadu
Pardubického kraje k dalšímu řízení. Krajský soud přitom vyslovil závazný právní názor, že odvolací
správní orgán, ani správní orgán prvního stupně nejsou ze zákona o myslivosti legitimováni k vedení
řízení o registraci stávajícího dotčeného honebního společenstva ve smyslu § 20 zákona o myslivosti.
Oba správní orgány jsou podle zákona pouze oprávněny požadovat po dotčeném honebním společenstvu
doklady uvedené v § 69 zákona o myslivosti, a ověřovat skutečnosti, zda honitba dosahovala ke dni
31. 3. 2003 minimální výměry 500 ha. Jestliže dotčené honební společenstvo tvrdí, že honitba ke dni
31. 3. 2003 dosahovala 500 ha, avšak prokázání takového tvrzení je spojeno s obtížemi, vyplývajícími
mimo jiné z toho, že údajně registrací podle zákona o myslivosti vzniklo jiné honební společenstvo,
v němž jsou zahrnuty shodné honební pozemky, je na místě, aby žalovaný odvolací správní orgán
nenechal celou tíhu dokazování jen na účastníkovi řízní. Další postup žalovaného odvolacího
správního orgánu pak bude odviset i od toho, zda orgány a stanovy dotčeného honebního společenstva
byly v rozhodné době v souladu se zákonem a zda byla splněna podmínka minimální výměry honitby.
Pokud tyto podmínky nebyly k 31. 3. 2003 splněny, pak honební společenstvo zaniklo přímo ze zákona
(bez rozhodnutí správního orgánu) a je na místě provedení likvidace. Zjistí-li žalovaný odvolací
správní orgán, že zákonné podmínky byly v rozhodné době splněny, nebude vydávat žádné rozhodnutí
konstitutivní
povahy, neboť k němu není zákonného podkladu a zjištěné skutečnosti může pouze
deklarovat. Rozsudkem Krajského soudu v Hradci Králové-pobočky v Pardubicích ze dne 20. 12. 2005, č.
j. 52 Ca 63/2005 - 45, pak byla Městskému úřadu Vysoké Mýto uložena povinnost vydat ve lhůtě do 30
dnů ode dne doručení tohoto rozsudku rozhodnutí o zamítnutí návrhu žalobce V. P. ze dne 31. května
2005 na vydání úředního potvrzení, týkajícího se zápisu Honebního společenstva Stradouň se sídlem
Vinary 46 do rejstříku honebních společenstev. V tomto rozsudku krajský soud vyslovil právní názor,
že "činnost orgánu státní správy myslivosti při vydávání úředního potvrzení (tzn. osvědčení) o
zápisu do rejstříku honebních společenstev podle
§ 28 odst. 2 zákona č.
449/2001 Sb., o myslivosti, v platném znění,
spočívá buď ve formě vydání zmíněného osvědčení, nebo ve formě vydání rozhodnutí o zamítnutí návrhu
na jeho vydání. Volba jedné z těchto forem činnosti náleží do pravomoci správního orgánu v rámci
výkonu státní moci v oblasti státní správy zemědělství na úseku myslivosti. Proto jestliže orgán
státní správy myslivosti nezvolil formu činnosti spočívající ve vydání uvedeného osvědčení, ale
odmítl jej vydat, lze se domáhat žalobou na ochranu proti nečinnosti
(§ 79 a násl. s. ř. s.) jen vydání
rozhodnutí o zamítnutí návrhu (či žádosti) na vydání osvědčení (§ 28 odst. 2 zákona o myslivosti)".
Rozhodnutím Městského úřadu Vysoké Mýto, odboru životního prostředí ze dne 20. 1. 2006, č. j.
3048/2005/2006/OŽP/Sou/206, byl zamítnut návrh V. P. na vydání úředního potvrzení, jež se týkalo
zápisu Honebního společenstva Stradouň, se sídlem ve Vinarech 46, do rejstříku honebních
společenstev, a rozhodnutím Krajského úřadu Pardubického kraje, odboru životního prostředí a
zemědělství ze dne 21. 4. 2006, č. j. 18335/06/OŽPZ/Ja, pak bylo zamítnuto odvolání V. P. a současně
potvrzeno toto prvostupňové rozhodnutí Městského úřadu ve Vysokém Mýtě, odboru životního prostředí.
Krajský soud v Hradci Králové-pobočka v Pardubicích pak rozsudkem ze dne 7. 8. 2007, č. j. 52 Ca
37/2006 - 83, zamítl žalobu V. P. proti tomuto rozhodnutí Krajského úřadu Pardubického kraje, odboru
životního prostředí a zemědělství ze dne 21. 4. 2006, č. j. 18335/06/OŽPZ/Ja, a Nejvyšší správní
soud posléze rozsudkem ze dne 14. 5. 2008, sp. zn. 7 As
53/2007 zrušil tento rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové-pobočky v Pardubicích ze dne
7. 8. 2007, č. j. 52 Ca 37/2006 - 83, a věc vrátil tomuto soudu k dalšímu řízení.
Z obsahu téhož spisového materiálu rovněž vyplývá, že Okresní soud v Chrudimi
rozsudkem ze dne 4. 11. 2004, č. j. 6 C 236/2002 - 164, zamítl žalobu V. P., kterou se tento
účastník řízení domáhal určení, že jsou neplatná rozhodnutí valné hromady Honebního společenstva
Stradouň, se sídlem ve Vraclavi ze dne 10. 8. 2002, jímž bylo rozhodováno o přeměně tohoto honebního
společenstva podle ustanovení § 69 odst. 2 zákona o myslivosti o přijetí nebo změně stanov a o volbě
jeho orgánů. Krajský soud v Hradci Králové-pobočka v Pardubicích k odvolání V. P. rozsudkem ze dne
28. 2. 2005, č. j. 18 Co 6/2005 - 185, potvrdil uvedený prvostupňový rozsudek. Tento rozsudek
krajského soudu byl zrušen k dovolání V. P. rozsudkem Nejvyššího soudu ze dne 22. 11. 2006, č. j.
28 Cdo 1579/2005 - 203, a věc vrácena krajskému
soudu k dalšímu řízení. Rozsudkem Krajského soudu v Hradci Králové-pobočky v Pardubicích ze dne 16.
5. 2007, č. j. 18 Co 13/2007-265, který nabyl právní moci dne 26. 6. 2007, byl změněn rozsudek
Okresního soudu v Chrudimi ze dne 4. 11. 2004, č. j. 6 C 236/2002 - 164, tak, že se určuje, že
rozhodnutí valné hromady Honebního společenstva Stradouň se sídlem ve Vraclavi na adrese J. M. ze
dne 10. 8. 2002 o přijetí nebo úpravě stanov a o volbě jeho orgánů, jsou neplatná.
V řízení o návrhu stěžovatele ze dne31. 5. 2005 na vydání úředního potvrzení, jež
se týkalo zápisu Honebního společenstva Stradouň, se sídlem ve Vinarech 46, do rejstříku honebních
společenstev, je rozhodující posouzení platnosti "transformační valné hromady" tohoto společenstva
ze dne 26. 3. 2003.
Podle ustanovení § 69 odst. 1 zákona o myslivosti honitby a obory uznané podle
dosavadních předpisů zůstávají zachovány; to platí i pro obory o výměře nižší než 50 ha a samostatné
bažantnice uznané podle dosavadních předpisů, které se stávají honitbami podle tohoto zákona, i když
nedosahují výměry 500 ha. Pokud honitba nebo obora uznaná podle dosavadních předpisů dosahuje
zákonné výměry podle tohoto zákona, ale nesplňuje ostatní požadavky na tvorbu honitby, je osoba,
které byla honitba uznána podle dosavadních předpisů, povinna podat do 31. prosince 2002 orgánu
státní správy myslivosti návrh na uvedení honitby do souladu s tímto zákonem, jinak honitba zaniká k
31. březnu 2003.
Podle ustanovení § 69 odst. 2 zákona o myslivosti právní povaha honebních
společenstev vzniklých podle dosavadních předpisů se řídí ustanoveními tohoto zákona ode dne jeho
účinnosti. Honební společenstvo přijme stanovy, popřípadě je přizpůsobí úpravě podle tohoto zákona a
zvolí orgány nejpozději do 9 měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona, jinak honební společenstvo a
společenstevní honitba zanikají. Po zániku honebního společenstva se provede likvidace.
Nejvyšší správní soud již v rozsudku ze dne 8. 11. 2006, č. j.
8 As 27/2005 - 214, dostupném na www.nssoud.cz,
vyslovil, že "řízení podle § 69 zákona o myslivosti (přechodné ustanovení) si zjevně klade za cíl
pouze transformaci honiteb do stavu odpovídajícího nové zákonné úpravě
(§ 69 odst. 1 zákona o myslivosti) stejně
jako odpovídající změnu honebních společenstev (§ 69 odst. 2 zákona o myslivosti). V rámci těchto
řízení proto může být řešen soulad dříve uznaných honiteb, které zůstávají zachovány, s novou právní
úpravou (§ 69 odst. 1 zákona o myslivosti), nikoliv však změna těchto honiteb, která je sice možná,
ale pouze v rámci odpovídajících ustanovení zákona o myslivosti". Obdobně Nejvyšší správní soud v
rozsudku ze dne 20. 9. 2007, č .j. 6 As
61/2006-123, dostupný na www.nssoud.cz, zaujal názor, že "pokud orgán státní správy
myslivosti rozhoduje v řízení o uznání honitby podle
§ 69 odst. 1 zákona č.
449/2001 Sb., o myslivosti, o návrhu na
uvedení honitby do souladu s tímto zákonem podaném honebním společenstvem vzniklým podle předchozí
platné právní úpravy zákona o myslivosti (zákon č.
23/1962 Sb.) v době, kdy již uplynula tomuto
honebnímu společenstvu zákonná lhůta pro provedení transformace podle § 69 odst. 2 (zákonná lhůta do
31. 3. 2003), nejdříve zjistí a posoudí, zda byly splněny zákonné předpoklady pro tuto transformaci
stanovené v § 69 odst. 2 zákona o myslivosti, tj. zda honební společenstvo přijalo stanovy,
popřípadě je přizpůsobilo právní úpravě podle nového zákona o myslivosti a zda zvolilo orgány. Pokud
dospěje k závěru, že tyto zákonné předpoklady splněny nebyly a došlo k zániku honebního společenstva
a honitby k 31. 3. 2003
ex lege
, musí k této skutečnosti přihlédnout a promítnout ji ve výroku
rozhodnutí vydaném v řízení o uznání honitby (tj. zamítnutím návrhu). Tuto formu činnosti orgánu
státní správy myslivosti nemůže nahrazovat soud v řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu
v rámci zkoumání podmínky řízení týkající se procesní způsobilosti zmíněného honebního společenstva
jako žalobce".
Nejvyšší správní soud předesílá, že i v řízení o kasační stížnosti se jako kasační
soud řídí dispoziční zásadou. Je provedením této dispoziční zásady, jestliže ustanovení
§ 106 odst. 1 s. ř. s. ukládá
stěžovateli povinnost označit rozsah napadení soudního rozhodnutí a uvést, z jakých důvodů
(skutkových a právních) toto soudní rozhodnutí napadá a považuje výroky tohoto rozhodnutí za
nezákonné, a že kasační soud je pak vázán rozsahem kasační stížnosti
(§ 109 odst. 2 s. ř. s.) a důvody
kasační stížnosti (§ 109 odst. 3 věta
před středníkem s. ř. s.). Činnost kasačního soudu je ohraničena rámcem takto vymezeným (rozsah
napadení soudního rozhodnutí a skutkové a právní důvody nezákonnosti tohoto rozhodnutí), a tento
soud se musí omezit na zkoumání napadeného rozhodnutí jen v tomto směru, nejde-li ovšem o vadu, k
níž musí hledět z úřední povinnosti (§ 109
odst. 3 věta za středníkem s. ř. s.). I při nejmírnějších požadavcích proto musí být z
kasační stížnosti poznatelné, v kterých částech a po jakých stránkách má kasační soud napadené
soudní rozhodnutí zkoumat, přičemž kasační soud není povinen, ale ani oprávněn sám vyhledávat možné
nezákonnosti soudního rozhodnutí.
Stěžovatel v kasační stížnosti především nesouhlasí se závěry krajského soudu,
které učinil v napadeném rozsudku ve vztahu k ustanovení § 69 zákona o myslivosti.
Stěžovatel konkrétně vytýká krajskému soudu, že se v prvé části svého rozhodnutí
zabývá transformační valnou hromadou, přijetím stanov a volbou orgánů a z toho činí nesprávný závěr,
že valná hromada především nebyla řádným způsobem svolána. Zde správní soud dovozuje, jakým způsobem
honební společenstvo vzniklo, a říká, že V. P. nebyl předsedou honebního společenstva ani následně
starostou a proto nebyl oprávněn valnou hromadu svolat. Ze skutečností, které jsou obsahem spisu,
ale vyplývá opak. Honební společenstvo bylo zakládáno v roce 1992 a v roce 1996 vzniklo s tím, že
předpokladem pro jeho vznik byly souhlasy se vstupem do honebního společenstva a s ustavením jejich
orgánů. Takto byl ustaven i on jako předseda honebního společenstva a zmíněné písemné souhlasy
tvořily normu (stanovy) společenstva a současně byly i podkladem volby orgánů. U honebního
společenstva došlo k následné další volbě výboru tohoto společenstva ve složení J. M. a spol. Tato
volba výboru byla obecnými soudy prohlášena na neplatnou (při svolání valné hromady byli někteří
členové honebního společenstva záměrně obejiti a nebyli obesláni). Neplatná volba nového výboru
honebního společenstva ale neznamenala odvolání předsedy z výboru voleného (odsouhlaseného) původně.
Jde-li o transformační valnou hromadu ze dne 26. 3. 2003, členové honebního společenstva byli o
valné hromadě řádně vyrozuměni (srov. změnu zákona o myslivosti účinnou ke dni 28. 2. 2003),
proběhly valné hromady základní, a opakovaná téhož dne ve shodě se zákonem myslivosti, a
nadpoloviční většinou členů valné hromady pak došlo k platnému přijetí stanov a k volbě orgánů. V
praxi je nepoužitelné, aby se valná hromada usnášela 100 % hlasů a odporuje to i teleologickému
výkladu. Nesprávná je i úvaha krajského soudu ve vztahu k tomu, jaká oprávnění mají orgány státní
správy myslivosti při posuzování výsledků valné hromady. Správním orgánům nepřísluší úvaha o tom,
která rozhodnutí na valné hromadě byla či nebyla přijata platně. To je ve výlučné pravomoci obecných
soudů. Jestliže tedy byly předloženy podklady o tom, že valná hromada byla svolána, že tato hromada
proběhla a jakým způsobem a že rozhodnutí nebyla v prekluzivní lhůtě napadena dotčenými subjekty,
jsou dostačujícími podklady pro rozhodnutí této věci. Orgán státní správy myslivosti proto nemá
právo vyhrazovat si další podklady.
Nejvyšší správní soud musí v této souvislosti poukázat na závěry obou správních
orgánů, jež jsou obsaženy v jejich správních rozhodnutích a na které také reaguje krajský soud. Oba
správní orgány vycházely z pravomocného rozsudku Okresního soudu v Chrudimi ze dne 15. 7. 2003, č.
j. 4 C 35/98 - 275, kterým bylo určeno, že je neplatné ustanovení honebního výboru Honebního
společenstva Stradouň ve složení J. M., Ing. J. M., J. H. a F. V., k němuž mělo dojít dne 1. 9.
1996. Důvodem neplatnosti volby tohoto výboru byl fakt, že uvedené společenstvo od doby svého vzniku
roku 1992 až do doby konání valné hromady dne 26. 3. 2003, nemělo upraveno zásady své činnosti
(členové nepřijali žádné stanovy ani neuzavřeli smlouvu, která by upravovala jejich jednání a
rozhodování, vztahy mezi sebou navzájem, hlasování orgánů, způsob usnášení, jejich pravomoci a další
aspekty jejich existence). Jelikož nebyl sjednán majoritní princip při vzniku rozhodnutí honebního
společenstva nebo jeho orgánů, a ke 100 % shodě všech členů
korporace
nedošlo ani při volbě výboru v
roce 1992 a dne 1. 9. 1996, nemohlo dojít ani k platnému zvolení výborů v těchto letech. V. P. proto
neměl ani
mandát
ke svolání transformační valné hromady Honebního společenstva Stradouň na den 26.
3. 2003, protože byl jmenován předsedou neplatně zvoleným výborem Honebního společenstva Stradouň z
roku 1992 a jeho jmenování je tak neplatné. Ostatně i volba orgánů na této valné hromadě proběhla
neplatně a stejně tak byly neplatně přijaty i stanovy tohoto honebního společenstva. Je tomu tak
proto, že se valné hromady zúčastnily osoby, které měly 7,8 % hlasů všech členů Honebního
společenstva Stradouň.
Orgány státní správy myslivosti především spatřovaly důvod neplatnosti transformace
Honebního společenstva Stradouň v nesplnění základního předpokladu platnosti transformační valné
hromady a potažmo celé transformace, kterým je neplatné svolání této hromady stěžovatelem. Pokud
tedy stěžovatel nesouhlasil s uvedenými závěry správních orgánů měl své výhrady proti nim uplatnit
již v podané žalobě proti rozhodnutí Krajského úřadu Pardubického kraje, odboru životního prostředí
a zemědělství, ze dne 22. 12. 2008, č. j. OŽPZ/49472-3/2008/OŽPZ-Ja. Právě tento důvod však
stěžovatel nenapadl žádnou žalobní námitkou v podané žalobě (žalobce brojil toliko žalobní námitkou,
týkající se způsobu hlasování a usnášeníschopnosti "transformační" valné hromady ze dne 26. 3.
2003). Dispoziční zásada proto nedovolovala
ex officio
přezkoumávat důvodnost závěrů orgánů státní
správy myslivosti o neplatnosti valného hromady (nešlo o nepřezkoumatelnost žalobou napadeného
rozhodnutí, ani o jeho nicotnost). Podle ustálené judikatury kasačního soudu proto bylo možno jen
posoudit, zda byla úvaha orgánu státní správy myslivosti srozumitelná a odůvodněná (bez hodnocení
zákonnosti právní kvalifikace této úvahy). Krajský soud proto právem uvážil, že pokud stěžovatel ve
své žalobě nezpochybnil uvedené úvahy správních orgánů opírající se o závěry Okresního soudu v
Chrudimi, nebylo možno zkoumat uvedenou otázku a suplovat tak vymezení žalobních bodů za stěžovatele
tehdy v postavení žalobce, který tak učinit mohl. Nebylo proto ani možné akceptovat stěžovatelem
zmíněný názor o tom, že se dne 26. 3. 2003 konalo jednání "transformační valné hromady, a že tedy
bylo možno aplikovat ustanovení zákona o myslivosti, které se týká usnášeníschopnosti a způsobu
hlasování při jednání této "valné hromady" (v důsledku uvedené vady se nejednalo o žádnou valnou
hromadu, natož transformační). V tomto směru se sluší připomenout i rozsudek Nejvyššího správního
soudu ze dne 22. 9. 2004, č. j. 1 Azs 34/2004 -
49, který byl uveřejněn pod č. 419/2004 Sbírky rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, v němž
byl vysloven právní názor, že:
"
Ustanovení
§ 104 odst. 4 s. ř. s.
in fine
brání
tomu, aby stěžovatel v kasační stížnosti uplatňoval jiné právní důvody, než které uplatnil v řízení
před soudem, jehož rozhodnutí má být přezkoumáváno, ač tak učinit mohl; takové námitky jsou
nepřípustné. Ustanovení § 109 odst. 4 s.
ř. s. naproti tomu brání tomu, aby se poté, co bylo vydáno přezkoumávané rozhodnutí, uplatňovaly
skutkové novoty. K takto uplatněným novým skutečnostem kasační soud při svém rozhodování
nepřihlíží".
Stěžovatel v kasační stížnosti též zásadně nesouhlasí s úvahou krajského soudu ve
vztahu k oprávněním orgánů státní správy myslivosti při posuzování výsledků valné hromady honebního
společenstva.
Stěžovatel konkrétně vytýká krajskému soudu jeho závěry o platnosti či neplatnosti
rozhodnutí přijatých na transformační valné hromadě. Je tomu tak proto, že správním orgánům
nepřísluší úvaha o tom, která rozhodnutí na valné hromadě byla či nebyla přijata platně. To je ve
výlučné pravomoci obecných soudů. Jestliže tedy byly předloženy podklady o tom, že valná hromada
byla svolána, že valná hromada proběhla a jakým způsobem a že rozhodnutí nebyla v prekluzivní lhůtě
napadena dotčenými subjekty, jsou dostačujícími podklady pro rozhodnutí této věci. Orgán státní
správy myslivosti proto nemá právo vyhrazovat si další podklady.
Nejvyšší správní soud musí v této souvislosti poukázat na správné závěry krajského
soudu k této otázce i na závěry konstantní judikatury. Stěžovatel jako žalobce v souvislosti s
posuzováním platnosti "transformační valné hromady" Honebního společenstva Stradouň ze dne 26. 3.
2003, která byla rozhodující pro řízení o zamítnutí návrhu na vydání úředního potvrzení, jež se
týkalo zápisu Honebního společenstva Stradouň, se sídlem ve Vinarech 46, do rejstříku honebních
společenstev, vznesl ve své žalobě zásadní námitku, že správním orgánům nepřísluší zkoumat, zda
rozhodnutí přijatá na valné hromadě jsou platná či neplatná a že správní orgán nemá právo vyžadovat
listiny nutné k posouzení této otázky. Krajský soud vyvodil v tomto směru zásadně správný právní
závěr, že pokud orgán státní správy myslivosti rozhoduje o návrhu na vydání úředního potvrzení,
týkajícího se zápisu transformovaného honebního společenstva do rejstříku honebních společenstev (§
28 odst. 2 zákona o myslivosti) je nejen oprávněn, ale i povinen zkoumat platnost takové
transformace, včetně posouzení zákonných náležitostí všech úkonů týkajících se této transformace. Je
tomu tak proto, že orgán státní správy myslivosti není "evidenčním orgánem", který by vzal pouze na
vědomí provedení jakékoliv "transformace" stávajícího honebního společenstva, aniž by zkoumal její
platnost. Činnost orgánu státní správy myslivosti při vydávání úředního potvrzení (osvědčení) o
zápisu do rejstříku honebních společenstev totiž spočívá buď ve formě vydání tohoto osvědčení nebo
ve formě vydání rozhodnutí o zamítnutí návrhu na jeho vydání. Tento orgán proto musí mít možnost
zjistit a posoudit, zda byly splněny zákonné předpoklady pro transformaci stanovené v § 69 odst. 2
zákona o myslivosti, tj. zda honební společenstvo přijalo stanovy, popřípadě je přizpůsobilo právní
úpravě podle nového zákona o myslivosti a zda zvolilo své orgány. Splnění povinností daných
ustanovením § 69 odst. 2 zákona o myslivosti je povinen příslušný správní orgán zkoumat před tím,
než transformované honební společenstvo zapíše od rejstříku honebních společenstev. Nestačilo proto
pouze formální předložení přijatých stanov Honebního společenstva Stradouň ze dne 26. 3. 2003 a
zápisu z transformační valné hromady, který má dokladovat volbu orgánů, bez další možnosti zkoumat
platnost jejich přijetí. Je skutečností, že podle ustanovení § 22 odst. 8 zákona o myslivosti má
člen honebního společenstva právo domáhat se u soudu v civilním řízení určovací žalobou vyslovení
neplatnosti rozhodnutívalné hromady, a to v zákonem stanovené lhůtě, pokud považuje rozhodnutí valné
hromady na nezákonné nebo odporující stanovám. To však neznamená, že jen soud v civilním řízení může
posuzovat platnost či neplatnost valné hromady a že jen člen honebního společenstva má výhradní
možnost k posouzení neplatnosti uvedené valné hromady. Smyslem této právní úpravy je, aby i členové
honebního společenstva měli obecně možnost napadnout rozhodnutí valné hromady, pokud je považují za
nezákonné nebo za odporující stanovám. Konstantní
judikatura
Nejvyššího správního soudu svědčí
správnosti uvedeného právního názoru. Tak např. již zmiňovaný rozsudek Nejvyššího správního soudu ze
dne 20. 9. 2007, č.j. 6 As 61/2006-123, dostupný
na www.nssoud.cz, zaujal názor, že "pokud orgán státní správy myslivosti rozhoduje v řízení o uznání
honitby podle § 69 odst. 1 zákona č.
449/2001 Sb., o myslivosti, o návrhu na
uvedení honitby do souladu s tímto zákonem podaném honebním společenstvem vzniklým podle předchozí
platné právní úpravy zákona o myslivosti (zákon č.
23/1962 Sb.) v době, kdy již uplynula tomuto
honebnímu společenstvu zákonná lhůta pro provedení transformace podle § 69 odst. 2 (zákonná lhůta do
31. 3. 2003), nejdříve zjistí a posoudí, zda byly splněny zákonné předpoklady pro tuto transformaci
stanovené v § 69 odst. 2 zákona o myslivosti, tj. zda honební společenstvo přijalo stanovy,
popřípadě je přizpůsobilo právní úpravě podle nového zákona o myslivosti a zda zvolilo orgány. Pokud
dospěje k závěru, že tyto zákonné předpoklady splněny nebyly a došlo k zániku honebního společenstva
a honitby k 31. 3. 2003
ex lege
, musí k této skutečnosti přihlédnout a promítnout ji ve výroku
rozhodnutí vydaném v řízení o uznání honitby (tj. zamítnutím návrhu). Tuto formu činnosti orgánu
státní správy myslivosti nemůže nahrazovat soud v řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu
v rámci zkoumání podmínky řízení týkající se procesní způsobilosti zmíněného honebního společenstva
jako žalobce".
Stěžovatel v kasační stížnosti také nesouhlasí s postupem krajského soudu, jež
odůvodňuje napadený rozsudek i údajným zánikem honitby.
Stěžovatel konkrétně vytýká krajskému soudu, že honitba měla větší výměru než 500
ha (1.452 ha). Již sice nejsou požadovány normotvorné stavy zvěře, ale nově je přednášen požadavek
na rozhraničení pozemků. Je proto třeba připomenout změnu zákona o myslivosti, která byla provedena
zákonem č. 59/2003 Sb.a jež vedla ke
zjednodušení této problematiky. Je tomu tak proto, že předchozí požadavky zákona nemohly být
dodržovány. Zda honitba zanikla či nikoliv je však předmětem soudního řízení a proto se měl krajský
soud touto otázkou zabývat a neodkazovat na rozhodnutí správního úředníka.
Nejvyšší správní soud musí v této souvislosti odkázat na správné závěry krajského
soudu k této problematice. Zejména je třeba zdůraznit, že pokud neproběhla transformace Honebního
společenstva Stradouň platným způsobem, již z tohoto jediného důvodu byly splněny zákonné
předpoklady pro vznik následku uvedeného v ustanovení § 69 odst. 2 zákona o myslivosti, tj. že
Honební společenstvo Stradouň zaniklo
ex lege
k datu 31. 3. 2003. Z těchto důvodů by proto bylo již
nadbytečné zkoumat splnění zákonných podmínek ustanovení § 69 odst. 1 zákona o myslivosti,
týkajících se honitby Stradouň (v případě zániku Honebního společenstva Stradouň zanikla
ex lege
podle ustanovení § 69 odst. 2 citovaného zákona i výše uvedená honitba). Krajský soud se však přesto
zabýval v uvedeném směru dalšími žalobními námitkami, i když by muselo žalované rozhodnutí obstát
již z výše uvedeného důvodu. V projednávané věci dospěl orgán státní správy myslivosti k závěru, že
honitba Stradouň, uznaná rozhodnutím Okresního úřadu Chrudim ze dne 31. 5. 1996, č.j.
ŽP/OPP/206/73/96/IV/523/95, které nabylo právní moci dne 30. 11. 1996, nesplňovala k 31. 12. 2002
ostatní požadavky na tvorbu honitby podle § 69 odst. 1 zákona o myslivosti, v tehdy platném znění,
zejména podle § 17 odst. 3, podle kterého "při tvorbě honiteb se nepřihlíží k hranicím katastrálních
území, územních obvodů obcí nebo krajů. Každý honební pozemek musí být však celý zahrnut do některé
honitby. Má-li honební pozemek tvořit hranici honitby, musí být tato hranice trvalá a v terénu
zřetelná. Hranice honiteb se mají, pokud je to možné, krýt s hranicemi přírodními". Honitba Stradouň
nesplňovala (mimo výměru 500 ha) ostatní popsané požadavky na tvorbu honitby (honitba nesplňovala
podmínku k zahrnutí celého honebního pozemku), a tudíž osoba, které byla honitba uznána podle
dosavadních předpisů, měla povinnost podat ve stanovené lhůtě orgánu státní správy myslivosti návrh
na uvedení honitby do souladu se zákonem o myslivosti (§ 69 odst. 1 tohoto zákona), což učiněno
nebylo. I kdyby tedy proběhla platně transformace honebního společenstva podle § 69 odst. 2 zákona o
myslivosti - což se nestalo - nebyla by splněna další podmínka pro transformaci honitby Stradouň..
Ostatně zánik honitby Stradouň byl deklarován např. usnesením Městského úřadu Vysoké Mýto ze dne 28.
12. 2007, č.j. 1757/2003/OŽP, které nabylo právní moci dne 20. 5. 2008, a stěžovatel tento argument,
použitý žalovaným správním orgánem v napadeném rozhodnutí, nenapadl (v tomto usnesení Městský úřad
Vysoké Mýto zastavil správní řízení ve věci návrhu na uvedení honitby Stradouň do souladu se zákonem
o myslivosti (§ 69 odst. 1), zahájené návrhem Honebního společenstva Stradouň ze dne 16. 12. 2002,
když správní řízení bylo zastaveno proto, že honitba Stradouň zanikla ze zákona ke dni 31. 3. 2003 a
ke stejnému datu zaniklo i Honební společenstvo Stradouň).
Krajský soud se tedy zabýval v plném rozsahu otázkou zániku honitby a neodkazoval
na rozhodnutí správního orgánu, resp. úředníka tohoto orgánu, jak tvrdí stěžovatel. Ustanovení
§ 17 zákona o myslivosti bylo změněno
zákonem č. 59/2003 Sb., který však nabyl
účinnosti až dne 28. 2. 2003. Pokud však honitba nebo obora uznaná podle dosavadních předpisů
dosahovala zákonné výměry podle tohoto zákona (zákona č.
449/2001 Sb.), ale nesplňovala ostatní
požadavky na tvorbu honitby, byla osoba, které byla honitba uznána podle dosavadních předpisů,
povinna podat do 31. prosince 2002 (tedy ještě dříve než zákon č.
59/2003 Sb. nabyl platnosti a účinnosti) orgánu
státní správy myslivosti návrh na uvedení honitby do souladu s tímto zákonem, jinak honitba zanikla
k 31. březnu 2003. To se však nestalo. Zákon č.
59/2003 Sb. proto nemá ve vztahu k datu podání
návrhu na uvedení honitby do souladu se zákonem o myslivosti (do 31. 12. 2002) potřebnou
relevanci.
Stěžovatel v kasační stížnosti rovněž nesouhlasí s přístupem krajského soudu k
výkladu právních norem a skutečností.
Konkrétně vytýká krajskému soudu, že jedinými výklady, které při své přezkumné
činnosti užívá, je teleologický výklad a výklad
ad absurdum
. Správní soud se v tomto směru zřejmě
dopustil i neúmyslné chyby ve výkladu ustanovení
§ 17 odst. 3
zákona o myslivosti a zcela pominul změnu provedenou zákonem č.
59/2003 Sb., který nabyl účinnosti dne 28. 2.
2003 (od tohoto data již není vyžadováno, aby byl celý pozemek zahrnut do honitby a je pouze
stanoveno, že honitba je tvořena souvislými honebními pozemky a hranice honiteb se mají, pokud je to
možné, krýt s hranicemi přírodními, jež jsou zřetelné v terénu, jako jsou např. vodoteče, cesty,
silnice, apod).
Nejvyšší správní soud má za to, že tato stížní námitka nemá žádné procesní vyústění
a není z ní zcela jasné, kam vlastně míří, resp. jaké konkrétní vady či nezákonnosti a v jakém směru
uvedené výklady způsobily. Z tohoto důvodu se nelze k této obecné výtce stěžovatele vyjádřit. Pokud
pak jde o výhradu, že se správní soud dopustil chyby ve výkladu ustanovení
§ 17 odst. 3 zákona o myslivosti ve vztahu
k zákonu č. 59/2003 Sb., nutno v plném rozsahu
odkázat na již uvedený výklad stran zániku honitby ve smyslu ustanovení § 69 odst. 1 zákona o
myslivosti.
Jelikož se krajský soud znovu zabýval žalobními námitkami stěžovatele proti novému
rozhodnutí odvolacího správního orgánu, s nimiž se řádně a přesvědčivým způsobem vypořádal, Nejvyšší
správní soud z uvedených důvodů zamítl i kasační stížnost stěžovatele směřující proti napadenému
rozsudku krajského soudu ( § 110 odst.1
s. ř. s.).
Nejvyšší správní soud rozhodl o kasační stížnosti rozsudkem bez jednání, protože mu
takový postup umožňuje ustanovení § 109 odst.
1 s. ř. s.
Kasační soud již nerozhodoval o návrhu stěžovatele na přiznání odkladného účinku
kasační stížnosti, protože bez prodlení (ihned po předložení spisu a po nezbytném poučení účastníků
řízení) rozhodl o věci samé. Za této situace potom nemohou skutečnosti tvrzené jako důvod pro
přiznání odkladného účinku kasační stížnosti ani nastat (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu
ze dne 28. 8. 2003, č. j. 2 Azs 3/2003 - 44,
který byl publikován pod č. 173/2004 Sbírky rozhodnutí Nejvyššího správního soudu).
Výrok o nákladech řízení se opírá o ustanovení
§ 60 odst. 1 s. ř. s., za použití
ustanovení § 120 s. ř. s. Stěžovatel ve
věci úspěch neměl a podle obsahu spisu úspěšnému správnímu orgánu žádné náklady v řízení o kasační
stížnosti před soudem nevznikly. Nejvyšší správní soud proto rozhodl tak, že žádný z účastníků nemá
právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti.
V Brně dne 27. ledna 2010
JUDr. Jaroslav Hubáček