Místní referendum: podmínky pro oddělení části obce; občan obce
I. Splnění všech podmínek pro vyhlášení místního referenda o oddělení
části obce (§ 21 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích) se musí posuzovat v době, kdy je o něm
příslušným orgánem
rozhodováno, tj. ke dni zasedání zastupitelstva obce, resp. krajského soudu, pokud
je mu podán návrh
podle § 91a s. ř. s.
II. Za občana obce je nutno považovat fyzickou osobu, která je státním
občanem České
republiky a je v obci hlášena k trvalému pobytu (§ 16 odst. 1 zákona č. 128/2000
Sb., o obcích), a
také fyzickou osobu, která dosáhla věku 18 let, je cizím státním občanem a je v obci
hlášena k
trvalému pobytu, stanoví-li tak mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána
a která byla
vyhlášena (§ 17 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích).
(Podle usnesení Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 28. 5. 2010, čj.
30 A
20/2010-139)
Věc: Přípravný výbor pro konání referenda o oddělení Březhradu od statutárního
města Hradec
Králové proti statutárnímu městu Hradec Králové o návrhu na vyhlášení místního referenda.
Navrhovatel podal u Magistrátu města Hradec Králové návrh na konání místního referenda
o oddělení
části statutárního města Hradec Králové vymezené katastrálním územím Březhrad od
města Hradec
Králové. Zastupitelstvo města Hradec Králové návrh projednalo a usnesením ze dne
24. 2. 2009
rozhodlo o nevyhlášení místního referenda. Důvodem byla skutečnost, že Březhrad měl
ke dni podání
návrhu pouze 906 obyvatel hlášených zde k trvalému pobytu. Nebyla tak splněna podmínka
stanovená v §
21 odst. 1 zákona o obcích, že část obce, která se chce oddělit, musí mít po oddělení
alespoň 1 000
občanů.
S uvedeným rozhodnutím zastupitelstva města Hradec Králové navrhovatel nesouhlasil,
a proto se
obrátil s návrhem na vyhlášení místního referenda na Krajský soud v Hradci Králové.
Zdůraznil, že
proces oddělení části obce má v souladu s platnou právní úpravou dvě fáze. Tou první
je uspořádání
místního referenda, druhou pak, v případě jeho kladného výsledku, podání návrhu na
oddělení části
obce a řízení o tomto návrhu před krajským úřadem. Pokud je podán návrh na konání
místního referenda
o oddělení části obce, který splňuje všechny formální náležitosti, může být dle navrhovatelova
názoru místní
referendum
vyhlášeno, i když v době podání návrhu na konání místního
referenda není
splněna podmínka stanovená v § 21 odst. 1 zákona o obcích o minimálním počtu občanů
obce po jejím
oddělení. Právě tak je třeba dle navrhovatele interpretovat vypuštění nedostatku
počtu občanů
oddělované části jako výslovné překážky pro konání místního referenda dříve zakotvené
v § 10 písm. i) zákona č. 298/1992 Sb., o místním referendu*). Výklad odpůrce nemůže podle něj
obstát. Ustanovení
§ 7 písm. d) zákona č. 22/2004 Sb., o místním referendu, stanoví, že místní
referendum
nelze konat,
jestliže by otázka v něm položená byla v rozporu s právními předpisy nebo jestliže
by rozhodnutí v
místním referendu mohlo být v rozporu s právními předpisy. Otázka navržená pro místní
referendum
v
rozporu s právními předpisy není, což netvrdí ani odpůrce, a také rozhodnutí v místním
referendu by
v rozporu s právními předpisy být nemohlo, protože samo o sobě k oddělení části obce
nepostačuje.
Uvedený názor podporuje dle navrhovatele i znění § 21 odst. 1 zákona o obcích. Podle
něj musí být
podmínka stanoveného počtu občanů splněna až po oddělení části obce, tedy ke dni
jejího vzniku.
Pro případ, že by se krajský soud se shora uvedeným názorem neztotožnil, navrhl
navrhovatel, aby
postupoval dle § 48 odst. 1 písm. a) s. ř. s., tedy aby přerušil řízení a předložil
v souladu s čl.
95 odst. 2 Ústavy České republiky návrh Ústavnímu soudu na zrušení části § 21 odst.
1 zákona o
obcích; konkrétně části za středníkem v první větě, která zní „po oddělení musí mít
alespoň 1 000
občanů“, neboť toto ustanovení je dle navrhovatele v rozporu s čl. 100 odst. 1 Ústavy
zakotvujícím
právo na samosprávu, jež je díky tomuto ustanovení obyvatelům Březhradu upíráno.
Odpůrce se k návrhu vyjádřil přípisem, v němž uvedl, že návrh přípravného výboru
sice splnil
všechny požadavky stanovené zákonem o místním referendu, avšak postup při oddělení
části obce je
upraven zákonem o obcích, přičemž poukázal zejména na znění jeho § 21 odst. 1. Odkázal
rovněž na §
16 odst. 1 tohoto zákona, podle něhož je občanem obce státní občan České republiky
s trvalým pobytem
na území dané obce. Z centrální evidence obyvatel vedené Ministerstvem vnitra bylo
zjištěno, že na
území části statutárního města Hradec Králové vymezené k. ú. Březhrad bylo ke dni
24. 2. 2009, tedy
ke dni zasedání zastupitelstva, hlášeno k trvalému pobytu 905 občanů. Vyhlášení místního
referenda
tak brání § 7 písm. d) zákona o místním referendu.
Za nedůvodné považoval tvrzení navrhovatele, že část § 21 odst. 1 zákona o obcích
je v rozporu s
čl. 100 odst. 1 Ústavy. Ústava uznává právo na samosprávu územních samosprávných
celků, které jsou
obcemi nebo kraji. Tedy veřejnoprávními korporacemi již konstituovanými. Vznikem
nových obcí se
Ústava nezabývá. Dle odpůrce tak nelze porušit právo na samosprávu územního samosprávného
celku,
který neexistuje.
Krajský soud návrh usnesením ze dne 30. března 2009, čj. 30 Ca 23/2009-41, zamítl.
K ústavní stížnosti navrhovatele Ústavní soud nálezem ze dne 19. 4. 2010, sp.
zn. IV.
ÚS 1403/09, citované usnesení krajského soudu zrušil (výrok I.), když dospěl k závěru,
že jím a
postupem jeho vydání předcházejícím bylo porušeno základní právo stěžovatele garantované
čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských
práv a základních
svobod (č. 209/1992 Sb.). Ve výroku II. nálezu pak Ústavní soud odmítl návrh na zrušení
§ 21 odst. 1
zákona č. 128/2000 Sb., o obcích.
Krajskému soudu se tak věc vrátila k novému řízení o návrhu na vyhlášení místního
referenda.
Krajský soud nejprve vyzval Magistrát města Hradec Králové, oddělení evidence obyvatel,
ke sdělení,
kolik fyzických osob, které jsou státními občany České republiky, je hlášeno v části
statutárního
města Hradec Králové vymezené k. ú. Březhrad k trvalému pobytu (§ 16 odst. 1 zákona
o obcích), a
kolik fyzických osob, které dosáhly věku 18 let a jsou občany Evropské unie, je hlášeno
na tomtéž
území k trvalému pobytu (§ 17 zákona o obcích).
V odpovědi na dotaz soudu správní orgán uvedl, že ke dni 5. 5. 2010 bylo v části
Hradec Králové –
Březhrad evidováno 895 fyzických osob, které jsou státními občany České republiky
a jsou hlášeny v
části statutárního města Hradec Králové – Březhrad k trvalému pobytu (§ 16 odst.
1 zákona o obcích),
a 2 fyzické osoby, které dosáhly věku 18 let, jsou občany členských států Evropské
unie a jsou
hlášeny v části statutárního města Hradec Králové – Březhrad k platnému trvalému
pobytu občana
Evropské unie (§ 17 zákona o obcích).
K uvedenému podkladu se navrhovatel vyjádřil podáním ze dne 21. 5. 2010, v němž
uvedl, že jej
považuje za nedůvěryhodný, a to s ohledem na fyzické sčítání občanů Březhradu, které
za pomoci
několika občanů Březhradu provedl. Na základě tohoto sčítání, které nebylo konáno
z moci úřední,
takže mohli být započteni pouze občané, kteří k tomu dali souhlas, dospěl navrhovatel
k počtu 952
občanů České republiky hlášených k trvalému pobytu v části Březhrad. Přitom Magistrát
města Hradec
Králové v roce 2009 ve svém sdělení uvedl počet 906 občanů, a nyní uvádí 895 občanů.
Tento zjevný
rozpor vede navrhovatele k závěru o možné manipulaci s údaji evidence ze strany magistrátu
města, ať
již úmyslné, nebo vzniklé v důsledku chyby.
V dalším bodu svého vyjádření navrhovatel odkázal na nález Ústavního soudu ze
dne 19. 4. 2010,
sp. zn. IV. ÚS 1403/09, konkrétně na jeho část V. odst. 36, v němž Ústavní soud konstatoval,
že pod
pojem „občan“ ve smyslu zákona o obcích je třeba zahrnout i fyzické osoby, které
dosáhly věku 18
let, jsou cizími státními občany a jsou v obci hlášeny k trvalému pobytu, stanoví-li
tak mezinárodní
smlouva, kterou je Česká republika vázána a která byla vyhlášena. Ústavní soud následně
konstatoval,
že takovou smlouvou je Smlouva o fungování Evropské unie. Navrhovatel vyjádřil názor,
že stejné
skutečnosti mohou být zakotveny i v jiné mezinárodní smlouvě, kterou je Česká republika
vázána a
která byla vyhlášena, a pojem „občan“ tak může kromě občanů členských států Evrop-
ské unie
zahrnovat i další cizince. Proto navrhovatel navrhl, aby se krajský soud zabýval
otázkou, zda do
počtu občanů hlášených v části Březhrad nemají být v souladu s názorem Ústavního
soudu zahrnuti i
další zde hlášení cizinci.
Vázat vznik nové obce na počet občanů, respektive v souladu s názorem Ústavního
soudu na počet
občanů České republiky a členských států Evropské unie, se dle navrhovatele jeví
nesmyslným vzhledem
k dalším ustanovením zákona o obcích i dalším právním předpisům. Konkrétně jmenoval
§ 22 zákona o
obcích, podle něhož v případě oddělení části obce se dělí majetek původní obce v
poměru podle počtu
obyvatel původní a nově vzniklé obce, dále § 68 téhož zákona, podle něhož se počet
členů
zastupitelstva obce stanoví podle počtu obyvatel obce, a § 73 téhož zákona, dle kterého
se podle
počtu obyvatel poskytuje i odměna členům zastupitelstva. Také podle zákona č. 243/2009
Sb., o
rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním
fondům, je
jedním z hledisek, kterým se určuje podíl na celostátním hrubém výnosu daní, poměr
počtu obyvatel
obce k počtu obyvatel ostatních obcí. Navrhovatel proto považoval za použití logického
a
systematického výkladu za správné, aby i pro oddělení části obce bylo použito měřítko
počtu všech
obyvatel, nikoliv pouze občanů. V reakci na uvedená tvrzení a návrhy navrhovatele
se krajský soud
obrátil na Ministerstvo vnitra se stejným dotazem jako původně na Magistrát města
Hradec Králové.
Ministerstvo vnitra odpovědělo přípisem ze dne 27. 5. 2010, z něhož vyplývá, že ke
dni 26. 5. 2010
bylo v části statutárního města Hradec Králové – Březhrad evidováno 892 fyzických
osob, které jsou
státními občany České republiky a jsou hlášeny v části statutárního města Hradec
Králové – Březhrad
k trvalému pobytu (§ 16 odst. 1 zákona o obcích), a 2 fyzické osoby, které dosáhly
věku 18 let, jsou
občany členských států Evropské unie a jsou hlášeny v části statutárního města Hradec
Králové –
Březhrad k platnému trvalému pobytu občana Evropské unie (§ 17 zákona o obcích).
Současně krajský soud vyzval Magistrát města Hradec Králové, aby v návaznosti
na svůj přípis ze
dne 5. 5. 2010, ve kterém k dotazu navrhovatele uvedl, že kromě 895 občanů ČR hlášených
k trvalému
pobytu a 2 občanů členských států EU s platným trvalým pobytem občana EU, žije v
místní části
Březhrad ke dni 5. 5. 2010 také 175 cizinců s platným dlouhodobým pobytem vízového
cizince, 16
cizinců s platným trvalým pobytem, 9 azylantů s povoleným pobytem azylanta a 1 občan
členského státu
EU s platným přechodným pobytem občana EU, krajskému soudu sdělil, příslušníky kterých
států shora
uvedení cizinci jsou. Na tento dotaz odpověděl Magistrát města Hradec Králové, oddělení
evidence
obyvatel, sdělením ze dne 25. 5. 2010, podle něhož bylo ke dni 24. 5. 2010 v části
statutárního
města Hradec Králové – Březhrad evidováno celkem 202 cizinců s různými typy pobytů.
Magistrát města Hradec Králové aktualizoval poskytnuté údaje sdělením ze dne 28.
5. 2010, z něhož
vyplynulo, že k tomuto dni bylo v části statutárního města Hradec Králové – Březhrad
evidováno 892
fyzických osob, které jsou státními občany České republiky a jsou hlášeny v části
statutárního města
Hradec Králové – Březhrad k trvalému pobytu (§ 16 odst. 1 zákona o obcích), a 2 fyzické
osoby, které
dosáhly věku 18 let, jsou občany členských států Evropské unie (EU) a jsou hlášeny
v části
statutárního města Hradec Králové – Březhrad k platnému trvalému pobytu občana Evropské
unie (§ 17
zákona o obcích). Tytéž údaje potvrdil i přípis Ministerstva vnitra ze dne 28. 5.
2010.
Krajský soud v Hradci Králové návrh na vyhlášení místního referenda o otázce:
„Souhlasíte s
oddělením části statutárního města Hradec Králové vymezené k. ú. Březhrad od statutárního
města
Hradec Králové a s vytvořením nové obce v uvedeném území?“ zamítl.
Z odůvodnění:
Krajský soud předně konstatuje, že se z důvodů níže uvedených neztotožnil s námitkou
navrhovatele
zpochybňující důvěryhodnost podkladů poskytovaných Magistrátem města Hradec Králové.
Pokud
navrhovatel spatřuje rozpor v tom, že mu Magistrát města Hradec Králové poskytl různé
údaje o počtu
občanů části Březhrad, pak nelze přehlédnout, že tyto údaje poskytoval v roce 2008,
poté v roce 2009
a nyní v květnu 2010. Je proto zcela logické, že v takovém časovém rozpětí se údaje
o počtu obyvatel
části Březhrad mohou v řádu jednotek či dokonce desítek lišit. Naopak těžko by bylo
lze uvěřit tomu,
že by se počet obyvatel vůbec neměnil. Důvěryhodnost poskytnutých údajů nemohlo ohrozit
ani laické
sčítání občanů části Březhrad, které provedli členové navrhovatele nebo jeho sympatizanti.
Je
zřejmé, že takový podklad nemůže být pro zjištění počtu občanů obce nebo její části
relevantní
. Z
toho důvodu krajský soud nevyhověl ani návrhu navrhovatele, aby vyslechl k této problematice
navržené svědky z řad občanů Březhradu.
Dle § 3 odst. 1 zákona o evidenci obyvatel je evidence obyvatel vedena v informačním
systému
evidence obyvatel, jehož správcem je Ministerstvo vnitra. Tento informační systém
je informačním
systémem veřejné správy podle zvláštního zákona, kterým je zákon č. 365/2000 Sb.,
o informačních
systémech veřejné správy. Dle § 8 odst. 1 zákona o evidenci obyvatel pak Ministerstvo
vnitra,
krajské úřady a obecní úřady obcí s rozšířenou působností poskytují údaje z informačního
systému v
rozsahu nezbytně nutném a za podmínek stanovených tímto zákonem nebo zvláštním právním
předpisem.
Údaje poskytnuté krajskému soudu Magistrátem města Hradec Králové tedy tento orgán
státní správy
získal ze stejné evidence, ze které je získává Ministerstvo vnitra. Přesto krajský
soud vyhověl
navrhovateli a vyžádal si
relevantní
údaje přímo od Ministerstva vnitra. Také z jím
poskytnutých
údajů je zřejmé, že jsou ve shodě s údaji poskytovanými Magistrátem města Hradec
Králové. Krajský
soud proto neshledal jediný důvod, proč by neměl považovat údaje poskytnuté jak tímto
orgánem,
stejně tak jako údaje poskytnuté Ministerstvem vnitra, za důvěryhodné. Při svém rozhodování
z nich
proto vycházel.
V souvislosti s tím krajský soud nepovažoval za důležité pro posouzení věci, aby
si od shora
uvedených orgánů státní správy vyžádal také doložení všech zápisů, ke kterým v informačním
systému
došlo ve vztahu k obyvatelům hlášeným v části Březhrad v průběhu let 2009 a 2010,
jak navrhoval
navrhovatel. Jak uvedl Ústavní soud, splnění všech podmínek vyhlášení místního referenda
(tedy i
podmínky 1 000 občanů) se musí posuzovat v době, kdy je o něm příslušným orgánem
rozhodováno (tj. ke
dni zasedání zastupitelstva, respektive krajského soudu, pokud mu je podán návrh
dle § 91a s. ř.
s.). Změny v počtu obyvatel části Březhrad v letech 2009 a 2010 tak nejsou pro posouzení
projednávané věci
relevantní
.
Stejně tak krajský soud nemohl vyhovět návrhu navrhovatele, aby proběhlo fyzické
sčítání občanů
části Březhrad krajským úřadem nebo Ministerstvem vnitra v rámci kontroly výkonu
přenesené
působnosti Magistrátu města Hradec Králové. Krajský soud nemá vůbec oprávnění takové
sčítání občanů
nařídit, navíc takový postup vzhledem ke lhůtám, v nichž musí krajský soud o návrhu
dle § 91a s. ř.
s. rozhodnout (30 dnů), těžko přichází v úvahu. Jak již krajský soud uvedl shora,
neshledal důvod,
pro který by neměl a nemohl vycházet z údajů z informačního systému evidence obyvatel.
Krajský soud se ztotožnil s námitkou navrhovatele obsaženou v jeho podání doručeném
mu dne 21. 5.
2010, že je namístě posoudit existenci mezinárodních smluv, kterými je Česká republika
vázána a
které byly vyhlášeny, jež by zakotvily ve prospěch státních příslušníků příslušného
státu stejná
oprávnění, jako má občan obce dle § 16 zákona o obcích. Ostatně touto otázkou se
zabýval i Ústavní
soud ve svém shora citovaném nálezu a to na několika místech jeho odůvodnění. V části
V. odst. 36
konstatoval, že „takovou mezinárodní smlouvou je pak Smlouva o fungování Evropské
unie (v
konsolidovaném znění), konkrétně její ustanovení čl. 22 odst. 1 (zaručující aktivní
a pasivní
volební právo v komunálních volbách, publ. in. Úřední věstník Evropské unie ze dne
9. 5. 2008, C
115/57); dále srov. i čl. 40 Listiny základních práv Evropské unie“. V části V. odst.
41 nálezu
Ústavní soud dospěl k závěru, že „citované ustanovení (rozuměj § 21 odst. 1 zákona
o obcích) je
dlužno vykládat tak, že se za ,občana‘ považují i občané Evropské unie, kteří jsou
v oddělující se
části obce hlášeni k trvalému pobytu. Těmto osobám totiž Smlouva o fungování Evropské
unie i samotné
obecní zřízení přiznávají právo podílet se na samosprávě obcí (např. volit a být
voleni do
zastupitelstev obcí či dokonce hlasovat v samotném místním referendu o oddělení obce);
bylo by proto
zcela iracionální, aby nebyly brány v potaz pro účely zjištění počtu ,občanů‘ nutných
pro splnění
zákonných podmínek oddělení.“ Konečně naposledy se k této problematice vrátil Ústavní
soud v části
V. odst. 43 citovaného nálezu, v němž uložil krajskému soudu, jak má v novém řízení
po vrácení věci
pokračovat. Ústavní soud uvedl: „V novém řízení následujícím po kasaci napadeného
rozhodnutí bude
krajský soud povinen ve vztahu k řádnému zjištění podmínek vyhlášení a konání referenda
ověřit, zda
stěžovatelem zmiňovaní cizí státní příslušníci skutečně mají trvalý pobyt na území
části obce, jež
má být oddělena, zda se jedná o občany Evropské unie a zda jejich počet spolu s občany
obce ve
smyslu § 16 obecního zřízení přesahuje 1 000. Teprve na základě těchto zjištění pak
bude moci učinit
závěr o splnění či nesplnění podmínky počtu ,občanů‘ části obce usilující o oddělení
a tudíž o
vyhlášení referenda.“
Vázán uvedeným právním názorem Ústavního soudu postupoval krajský soud v novém
řízení dle
uvedených pokynů, jak je ostatně již ze shora uvedeného patrno. Krom toho reflektoval
na připomínku
navrhovatele a vyžádal si od Magistrátu města Hradec Králové sdělení z informačního
systému evidence
obyvatel, státními příslušníky kterých států cizinci s různými typy pobytů evidovaní
v části
statutárního města Hradec Králové jsou (viz shora citovaná odpověď Magistrátu města
Hradec Králové,
oddělení evidence obyvatel, ze dne 25. 5. 2010).
V návaznosti na to krajský soud předesílá, že Ústavní soud se ve svém shora citovaném
nálezu v
souvislosti s existencí mezinárodních smluv předvídaných v § 17 zákona o obcích zmínil
toliko a
pouze o Smlouvě o fungování Evropské unie. Lze předpokládat, že pokud by mu byla
známa existence
jiné obdobné mezinárodní smlouvy, v odůvodnění svého nálezu by ji jistě zmínil. Svědčí
o tom i jeho
pokyny, jak má krajský soud v novém řízení postupovat a jaké skutečnosti rozhodné
pro posouzení věci
má zjistit (viz již citovaná část V. odst. 43 nálezu). Ani navrhovatel žádnou konkrétní
mezinárodní
smlouvu neuvedl, jeho námitka zůstala v rovině zcela obecné. Také odborná literatura
žádnou takovou
mezinárodní smlouvu nezmiňuje (srov. Vedral, J.; Váňa, L.; Břeň, J.; Pšenička, S.
Zákon o obcích
(obecní zřízení). Komentář. 1. vyd. C. H. Beck : Praha, 2008). Přesto se však krajský
soud snažil
existenci takové mezinárodní smlouvy dohledat a to zejména ve vztahu ke státům, jejichž
státní
příslušníci v různých právních režimech v části Březhrad dle uvedeného sdělení Magistrátu
města
Hradec Králové byli evidováni. Jeho úsilí ovšem bylo bezvýsledné, a proto krajský
soud uzavřel, že s
výjimkou Smlouvy o fungování Evropské unie neexistuje jiná mezinárodní smlouva vymezená
v § 17
zákona o obcích, která by také státním občanům jiného státu přiznávala oprávnění
občana obce
stanovená v § 16 zákona o obcích.
Navrhovatel se rovněž snažil podpořit své názory na zákonnou podmínku 1 000 občanů
pro vyhlášení
místního referenda o oddělení části obce odkazy na shora citovaná ustanovení zákona
o obcích či
zákona o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým
státním
fondům. Krajský soud však neshledal, že by znění těchto ustanovení byla v logickém
protikladu se
zněním § 21 odst. 1 zákona o obcích. Ostatně například navrhovatelem zmíněný § 22
zákona o obcích ve
svém odstavci 2 zakotvuje, že návrh na oddělení části obce musí (mimo jiné) obsahovat
pod písmenem
c) počet občanů obce ke dni podání návrhu na oddělení její části, jakož i počty občanů
obce v
jednotlivých částech, které se mají oddělit, ale současně pod písmenem d) také rozdělení
výnosu daní
v poměru podle počtu obyvatel původní a nově vzniklé obce do doby, než bude stanoveno
procento,
kterým se na výnosech daní podílí nově vzniklá obec. Z uvedeného je zřejmé, že zákonodárce
si byl
rozdílu pojmů „občan“ a „obyvatel“ dobře vědom a zcela úmyslně tyto pojmy používal
pro rozdílné
právní situace. Krajskému soudu tak nezbývá, než znovu odkázat na již citovanou část
odůvodnění
nálezu Ústavního soudu (část V. odst. 21 až 27) a jeho závěr, že shora uvedenou zákonnou
podmínku
pro vyhlášení místního referenda o oddělení části obce shledal ústavně konformní.
Krajský soud proto uzavřel, že v novém řízení bylo spolehlivě prokázáno, že ke
dni 28. 5. 2010,
tedy ke dni rozhodování soudu, bylo evidováno v části statutárního města Hradec Králové
– Březhrad
892 fyzických osob, které jsou státními občany České republiky a jsou hlášeny v této
části
statutárního města Hradec Králové k trvalému pobytu (§ 16 odst. 1 zákona o obcích),
a 2 fyzické
osoby, které dosáhly věku 18 let, jsou občany členských států Evropské unie (EU)
a jsou hlášeny v
této části statutárního města Hradec Králové k platnému trvalému pobytu občana Evropské
unie (§ 17
zákona o obcích). V části Březhrad usilující o oddělení od statutárního města Hradec
Králové tak
bylo evidováno ke dni rozhodování soudu celkem 894 občanů ve smyslu § 16 a § 17 zákona
o obcích.
Nebyla tak splněna zákonná podmínka pro vyhlášení místního referenda o oddělení části
obce stanovená
v § 21 odst. 1 zákona o obcích, neboť část obce usilující o oddělení neměla ke dni
rozhodování soudu
1 000 občanů ve smyslu § 16 a 17 zákona o obcích.
*) S účinností od 1. 2. 2004 nahrazen zákonem č. 22/2004 Sb., o místním referendu
a o změně
některých zákonů.