Mezinárodní ochrana: odkladný účinek žaloby
I. Žaloba proti rozhodnutí podle
§ 16 odst. 1 písm. d) a
e) a
§ 25 zákona č.
325/1999 Sb., o azylu, nemá ze zákona odkladný
účinek (§ 32 odst. 3 tohoto zákona). To
však neznamená, že jej k žádosti žalobce nelze ani přiznat podle obecné právní úpravy obsažené v
§ 73 odst. 2 a
3 s.ř.s.
II. Přiznání odkladného účinku žalobě proti rozhodnutí podle
§ 25 zákona č.
325/1990 Sb., o azylu, v situaci, kdy žalobce
byl opakovaně soudně i správně vyhoštěn, by bylo v rozporu s veřejným zájmem, jímž je povinnost
žalobce (adresáta individuálního správního aktu) respektovat pravomocná rozhodnutí správního orgánu
a soudu (§ 73 odst. 2 s.ř.s.).
(Podle usnesení Krajského soudu v Praze ze dne 15. 9. 2010, čj. 45 Az 20/2010 – 23)
Věc: Amarmend B. proti Ministerstvu vnitra o udělení mezinárodního ochrany.
Žalobce dne 9. 7. 2010 podal v pořadí třetí žádost o udělení mezinárodní ochrany. Učinil tak
poté, co mu bylo doručeno sdělení o zahájení řízení o správním vyhoštění a co byl za účelem
správního vyhoštění zajištěn.
Žalovaný rozhodnutím ze dne 16. 8. 2010 rozhodl, že žádost žalobce o udělení mezinárodní ochrany
je nepřípustná podle § 10a písm. e) zákona o azylu a řízení podle § 25 písm. i) téhož zákona
zastavil.
Proti tomuto rozhodnutí podal žalobce žalobu u Krajského soudu v Praze, ve které mimo jiné
požádal o přiznání odkladného účinku s odůvodněním, že právní následky napadeného rozhodnutí by
znamenaly možnost vrátit jej do země původu, tedy nenahraditelnou újmu. Přiznání odkladného účinku
se přitom nedotkne nepřiměřeným způsobem práv třetích osob, ani není v rozporu s veřejným
zájmem.
Krajský soud návrh na přiznání odkladného účinku žalobu zamítl.
Z odůvodnění:
Podle § 32 odst. 3 zákona o azylu má
podání žaloby proti rozhodnutí ministerstva ve věci mezinárodní ochrany odkladný účinek s výjimkou
žaloby proti rozhodnutí o zastavení řízení podle §
25 uvedené zákona a žaloby proti rozhodnutí podle
§ 16 odst. 1 písm. d) a
e) téhož zákona. Tedy žaloby proti
rozhodnutím vydaným podle posledně uvedených ustanovení odkladný účinek ze zákona nemají a pro jeho
případné přiznání platí obecná právní úprava, tj.
§ 73 odst. 2 a
3 s.ř.s. Shora uvedené ustanovení zákona
o azylu totiž nelze vykládat tak, že vylučuje i možnost takové žalobě odkladný účinek přiznat podle
§ 73 s.ř.s. Toto ustanovení zákona o azylu
je sice vůči soudnímu řádu správnímu ustanovením speciálním, nicméně pouze v tom rozsahu, že na
rozdíl od obecné právní úpravy žalobám proti určitým rozhodnutím odkladný účinek přiznává ze zákona.
Tedy tato specialita se vztahuje toliko k § 73
odst. 1 s.ř.s., které ostatně takovou právní úpravu samo předpokládá, neboť stanoví, že
podání žaloby nemá odkladný účinek, pokud tento nebo zvláštní zákona nestanoví jinak. Specialita se
však již nevztahuje k dalším odstavcům § 73
s.ř.s., tj. k možnosti přiznat odkladný účinek žalobě za splnění zákonem stanovených podmínek
usnesením soudu.
Z výše uvedeného vyplývá, že cizinci, jejichž řízení o udělení mezinárodní ochrany bylo zastaveno
(potažmo jejichž žádost o udělení mezinárodní ochrany byla zamítnuta podle
§ 16 odst. 1 písm. d) a
e) zákona o azylu), jsou v řízení o
žalobě proti takovému rozhodnutí oprávněni o odkladný účinek žaloby požádat dle
§ 73 odst. 2 s.ř.s. a soud je pak povinen
takovou žádost posoudit pohledem zákonných podmínek uvedených v citovaném ustanovením, tj. hodnotit,
zda by výkon nebo jiné právní následky rozhodnutí znamenaly pro žalobce nenahraditelnou újmu, zda se
přiznání odkladného účinku nedotkne nepřiměřeným způsobem nabytých práv třetích osob a zda není v
rozporu s veřejným zájmem. (…)
Ze správního spisu, konkrétně z rozhodnutí Policie České republiky, oblastního ředitelství služby
cizinecké policie Praha, ze dne 14. 12. 2009, kterým bylo žalobci uloženo správní vyhoštění na dobu
deseti let, vyplývá, že žalobci bylo v roce 2007 uloženo správní vyhoštění na dobu dvou let. Jelikož
žalobce nevycestoval, byl dále trestním příkazem Obvodního soudu pro Prahu 1 ze dne 10. 4. 2009
odsouzen pro maření výkonu úředního rozhodnutí dle § 171 odst. 1 písm. b) trestního zákona z roku
1961 a byl mu uložen trest vyhoštění ve výměře dvou let. Ani na základě tohoto dalšího rozhodnutí o
správním vyhoštění žalobce z České republiky neodcestoval a namísto toho podal shora uvedenou třetí
žádost o udělení mezinárodní ochrany.
S ohledem na uvedené dospěl soud k závěru, že v případě žalobce nejsou splněny podmínky pro
přiznání odkladného účinku žalobě. Z obsahu žádosti o udělení mezinárodní ochrany nemohl soud učinit
závěr, že by výkon napadeného rozhodnutí nebo jeho následky mohly znamenat pro žalobce
nenahraditelnou újmu, zejména pokud žalobci skutečnosti, které uvedl v třetí žádosti o udělení
mezinárodní ochrany (ze země původu odjel v roce 2006 a volby, při kterých se zadlužil, se konaly v
roce 2000; o potížích s partnerem své bývalé ženy pak hovořil již v první žádosti), musely být známy
již v době podání první žádosti o udělení azylu (rok 2007). Stejně tak mu musela být známa povinnost
opustit Českou republiku na základě prvního správního vyhoštění a neúspěchu v žalobním řízení, které
následovalo po rozhodnutí o neudělení mezinárodní ochrany v roce 2007.
S ohledem na shora uvedené dospěl soud také k závěru, že přiznání odkladného účinku žalobě by
bylo v rozporu s veřejným zájmem, jímž je povinnost účastníka (adresáta individuálního správního
aktu) respektovat pravomocná rozhodnutí správního orgánu a soudu. Žalobce přitom veškerá rozhodnutí
hostitelského státu zcela ignoruje. Českou republiku neopustil ani na základě prvního správního
vyhoštění a neúspěchu v žalobním řízení, které následovalo po rozhodnutí o první žádosti o udělení
mezinárodní ochrany v roce 2007, ani na základě druhého správního vyhoštění v roce 2009 v situaci,
kdy jeho žalobě proti rozhodnutí o druhé žádosti o udělení mezinárodní ochrany nebyl přiznán
odkladný účinek. Krom toho byl také pravomocně odsouzen pro maření výkonu úředního rozhodnutí dle §
171 odst. 1 písm. b) trestního zákona z roku 1961 a byl mu uložen trest vyhoštění ve výměře dvou
let. (…)