I. Změna příjmení (§ 72 odst.
2 zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách,
jménu a příjmení) může spočívat v nahrazení dosud užívaného jediného příjmení více příjmeními,
jestliže to opodstatňuje vážný důvod, pro nějž se o změnu příjmení žádá.
II. Na posuzování žádosti o změnu příjmení dle
§ 72 odst. 2 zákona č.
301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení,
nelze aplikovat § 70 odst. 1 téhož zákona (užívání více příjmení).
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 11. 5. 2011, čj.
1 As 26/2011 – 55)
Prejudikatura: č. 1626/2008 Sb.NSS; nálezy Ústavního soudu č. 70/2004 Sb.ÚS (sp. zn.
I. ÚS 167/04) a č.
127/2001 Sb.; rozsudky Evropského soudu pro
lidská práva ze dne 25. 11. 1994, Stjerna proti Finsku (stížnost č. 18131/91, Series A, č. 299-B), a
ze dne 6. 9. 2007, Johansson proti Finsku (stížnost č. 10163/02).
Věc: David Heide proti Magistrátu hlavního města Prahy o změnu příjmení, o kasační stížnosti
žalobce.
Odůvodnění:
I.
Vymezení věci
[1] Dne 14. 6. 2007 doručil žalobce na Úřad městské části Praha 3 (dále jen
„matriční úřad“) žádost o změnu příjmení z dosavadního H. na nové příjmení H.-H. Svoji žádost
odůvodnil tím, že z rodových a pietních důvodů žádá o návrat k původnímu příjmení rodiny. Z rodných
listů předků, které žalobce předložil, plyne, že jeho otec I., děd R. a praděd R. (narozen v roce X)
používali příjmení H.-H. Při šetření, které provedl matriční úřad, bylo zjištěno a listinami
doloženo, že žalobcův otec I. v roce 1971 požádal o změnu příjmení z podoby H.-H. na H. Jeho žádosti
bylo vyhověno rozhodnutím Obvodního národního výboru v Praze 2 ze dne 15. 7. 1971. Žalobce se
narodil až v roce X, v jeho rodném listě je uvedeno příjmení otce v podobě H.
[2] Matriční úřad rozhodnutím ze dne 10. 7. 2007, zn. Matr. 1658/2007, nevyhověl
žádosti žalobce o změnu příjmení, neboť nebyl naplněn žádný z důvodů dle
§ 70 zákona č.
301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení
(dále jen „zákon o matrikách“). Odvolání žalobce bylo zamítnuto v záhlaví označeným rozhodnutím
žalovaného. Ten při posuzování odvolání vyšel ze skutečnosti, že žádný z rodičů neužíval v době
narození žalobce příjmení H.-H. Není tak naplněna podmínka pro užívání více příjmení dle § 70 odst.
1 písm. d) zákona o matrikách.
[3] Žalobce napadl rozhodnutí žalovaného žalobou u městského soudu. Ten ji shora
uvedeným rozsudkem zamítl, neboť posoudil uplatněné žalobní body jako nedůvodné. Soud zdůraznil, že
podmínky, za nichž lze užívat více příjmení, jsou v zákoně o matrikách stanoveny taxativně. Pro
naplnění hypotézy § 70 odst. 1 písm. d) je nezbytné, aby rodiče byli oprávněni užívat více příjmení
v okamžiku narození dítěte. Tak tomu ovšem v případě žalobce nebylo. Správní orgány nemají v daném
případě možnost správního uvážení, v jehož mezích by mohly zohlednit skutečnosti osobní povahy. Soud
doplnil, že čl. 10 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod nezaručuje právo na změnu příjmení.
II.
Argumenty obsažené v kasační stížnosti
[4] Žalobce (dále jen „stěžovatel“) podal proti rozsudku městského soudu včasnou
kasační stížnost. Stěžovatel napadá zejména výklad § 70 odst. 1 písm. d) zákona o matrikách, jak jej
provedl městský soud. Dle stěžovatele z tohoto ustanovení neplyne, že by podmínka, aby rodiče dítěte
používaly dvě příjmení, musela být splněna v okamžiku narození dítěte. K takovému právnímu názoru
nelze dospět ani striktně jazykovým výkladem citovaného ustanovení. Absurdním důsledkem tohoto
výkladu je, že právo užívat dvě příjmení po rodičích nebude mít dítě, jemuž otec zemře ještě před
narozením. Stěžovatel odvozuje své právo používat příjmení H.-H. od oprávnění svého otce, který toto
právo měl až do své smrti.
[5] Dle stěžovatele totiž nelze přihlížet ke změně příjmení otce, neboť k ní byl
donucen v důsledku perzekucí souvisejících s nespravedlivým odsouzením k smrti jednoho ze členů
rodiny. Opačný přístup k této skutečnosti by představoval její legalizaci. S tímto tvrzením se
ostatně městský soud ve svém rozsudku dostatečně nevypořádal. Stěžovatel zdůrazňuje, že jedním z
motivů jeho žádosti o změnu příjmení byla úcta k památce otce, náprava křivdy, kterou byl následně
otec postižen, památka zločinně usmrceného předka a zachování rodinného jména pro potomky.
[6] Stěžovatel poukazuje na to, že pokud by se jeho otec dožil účinnosti zákona o
matrikách, nic by mu nebránilo požádat zpět o rodové příjmení, neboť oprávněnost aplikace § 70 odst.
1 písm. d) by nemohla být v jeho případě zpochybněna.
[7] Na závěr stěžovatel navrhuje, aby Nejvyšší správní soud zrušil rozsudek
městského soudu a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
III.
Vyjádření žalovaného ke kasační stížnosti
[8] Žalovaný ve svém vyjádření ze dne 6. 12. 2010 uvedl, že dle něho se § 70 odst.
1 písm. d) zákona o matrikách vztahuje jen k příjmení rodičů, které oprávněně užívají v okamžiku
narození dítěte, příp. k příjmení, které rodiče určili při uzavření manželství jako příjmení svých
společných dětí. Zřejmým smyslem tohoto ustanovení je zajistit úplnou shodu příjmení dítěte s
příjmením rodiče, jehož příjmení dítě užívá. Oprávnění užívat více příjmení vzniká při splnění
podmínek uvedených v § 70 odst. 1 přímo ze zákona. Dle žalovaného nelze správním rozhodnutím o
povolení změny příjmení založit oprávnění užívat více příjmení, resp. platná právní úprava
neumožňuje povolit změnu příjmení z dosud užívaného jediného příjmení na dvě nebo více příjmení.
Zákonodárce zcela záměrně koncipoval ustanovení týkající se jména a příjmení, podmínek jejich
užívání a jejich změn způsobem, který s ohledem na požadavek stability v identifikaci osob
nepřipouští možnosti různého výkladu.
[9] Dle žalovaného není na místě posuzovat důvody, které vedly stěžovatele k podání
žádosti o povolení změny příjmení. Nepovažuje za možné přezkoumávat či zpochybňovat rozhodnutí o
osobním stavu otce stěžovatele, které bylo vydáno před téměř 40 lety.
[10] Žalovaný navrhuje, aby Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
[11] Kasační stížnost je důvodná.
IV.
Právní hodnocení Nejvyššího správního soudu
[12] Stěžovatel v kasační stížnosti formálně nepodřadil konkrétní námitky zákonem
stanoveným důvodům, pro něž lze kasační stížnost podat
(§ 103 odst. 1 s. ř. s.). Nejvyšší
správní soud nicméně ustáleně judikuje, že kasační stížnost obstojí, pokud jsou z ní její důvody
seznatelné v dostatečné míře konkrétnosti a odpovídají zákonným kasačním důvodům. Není rozhodující,
že stěžovatel sám své důvody nepodřadil k jednotlivým zákonným ustanovením či tak učinil nepřesně
(viz rozsudek NSS ze dne 8. 1. 2004, čj. 2 Afs 7/2003 -
50, publ. pod č. 161/2004 Sb. NSS, všechna zde cit. rozhodnutí NSS jsou přístupná též na
www.nssoud.cz).
[13] Nejvyšší správní soud se nejprve zabýval námitkou nepřezkoumatelnosti rozsudku
městského soudu [důvod dle § 103 odst. 1
písm. d) s. ř. s., IV.A.], poté námitkou zpochybňující účinky rozhodnutí z roku 1971 o změně
příjmení stěžovatelova otce [důvod dle § 103
odst. 1 písm. a) s. ř. s., IV.B.] a na závěr otázkou přípustnosti změny jediného příjmení na
více příjmení [důvod dle § 103 odst. 1 písm.
a) s. ř. s., IV.C.].
IV.A.
Nepřezkoumatelnost rozsudku městského soudu
[14] Z konstantní judikatury Nejvyššího správního soudu plyne, že nepřezkoumatelné
pro nedostatek důvodů je rozhodnutí, v němž se soud s žalobním bodem vůbec nevypořádal (viz rozsudek
ze dne 18. 10. 2005, čj. 1 Afs 135/2004 - 73,
publ. pod č. 787/2006 Sb. NSS) nebo dostatečně neozřejmil, proč nepovažoval za důvodnou právní
argumentaci žalobce a proč žalobní námitky považuje za liché, mylné nebo vyvrácené (viz především
rozsudek ze dne 14. 7. 2005, čj. 2 Afs 24/2005 -
44, publ. pod č. 689/2005 Sb. NSS). Stěžovatel vytýká městskému soudu, že se dostatečně
nevyrovnal s tvrzením, že otec stěžovatele si změnil příjmení v době nesvobody. Místo toho se
uchýlil k argumentaci v kruhu.
[15] Z rozhodnutí žalovaného plyne, že při posuzování odvolání vyšel ze
skutečnosti, že otec stěžovatele pozbyl na základě vlastní žádosti oprávnění užívat více příjmení
před tím, než se stěžovatel narodil. Proto dle žalovaného není možné na věc aplikovat § 70 odst. 1
písm. d) zákona o matrikách. Stěžovatel v žalobě tvrdil, že rozhodnutí Obvodního národního výboru v
Praze 2 nemá žádné účinky, neboť žádost jeho otce o změnu příjmení, na jejímž základě bylo
rozhodnutí vydáno, byla podána pod nátlakem.
[16] Městský soud se s tímto žalobním bodem vypořádal tak, že poukázal právě na
rozhodnutí Obvodního národního výboru v Praze 2. Soud zdůraznil, že toto rozhodnutí nabylo právní
moci dne 11. 8. 1971. Dále poukázal na to, že po tomto datu stěžovatelův otec užíval jen příjmení
H., což plyne právě z rodného listu stěžovatele. Odůvodnění městského soudu je v tomto bodě úsporné,
takřka na samé hraně přezkoumatelnosti, nicméně lze z něho dovodit názor městského soudu na daný
žalobní bod. Městský soud se postavil na formální stanovisko, dle něhož rozhodnutí, ježto je v
právní moci, vyvolává právní účinky, které mu dosud nebyly žádným následujícím aktem či opatřením
odňaty. Okolnosti, které vedly k vydání aktu, nemohou zpochybnit formální ani materiální stránku
právní moci rozhodnutí. Soud vzal nadto do úvahy skutečnost, že stěžovatelův otec užíval po vydání
rozhodnutí obvodního národního výboru příjmení ve tvaru H.
[17] Námitka je nedůvodná.
IV.B.
Posouzení účinků rozhodnutí z roku 1971 o změně příjmení stěžovatelova otce
[18] Poté, co dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že rozsudek městského soudu
není v této části nepřezkoumatelný pro nedostatek důvodů, zabýval se na základě jedné z kasačních
námitek zákonností právě interpretovaného názoru městského soudu. Nejvyšší správní soud k tomuto
poznamenává, že formální náhled na existenci a účinky rozhodnutí, jímž bylo stěžovatelovu otci
povoleno změnit své příjmení a nadále užívat jen příjmení H., je zcela na místě. Tento náhled plně
koresponduje se zásadou
presumpce
správnosti vydaných správních aktů, což znamená, že i vadný akt se
má za bezvadný, dokud není úředně shledán opak (J. Staša In Hendrych, D. a kol. Správní právo.
Obecná část. 6. vydání, Praha: C. H. Beck, 2006, s. 211). Tuto vlastnost mají i správní akty vydané
v době nesvobody, která byla vymezena zákonem č.
480/1991 Sb., o době nesvobody. Zákonodárce
vytvořil zákonem č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích, předpoklady pro odnětí účinků některým správním aktům vydaným v tzv. rozhodném
období za účelem zmírnění křivd spáchaných těmito akty. Z judikatury Ústavního soudu jednoznačně
plyne, že uvedený zákon nemá na mysli odstranění následků všech křivd, nýbrž jen zmírnění následků,
a to nikoli všech křivd, nýbrž jen některých. Z toho vyplývá, že nelze rehabilitovat křivdy jiné než
do zákona zahrnuté a způsobem v zákoně uvedeným [nález sp. zn.
I. ÚS 28/94
ze dne 26. 3. 1996 (N 22/5 SbNU 177)].
[19] Zmírnění následků křivd může být za splnění podmínek § 2 zákona o mimosoudních
rehabilitacích provedeno zrušením správních aktů. Jednou ze základních podmínek je, že zákon tak
výslovně stanoví. Rehabilitace v oblasti správních vztahů je upravena v části druhé, hlavě druhé
zákona o mimosoudních rehabilitacích. Rozhodnutí o změně příjmení však nelze zařadit pod žádnou
skutkovou podstatu uvedenou v § 16 až § 18 zákona o mimosoudních rehabilitacích.
[20] Rozhodnutí Obvodního národního výboru v Praze 2 o povolení změny příjmení je
platné a pravomocné. Na toto rozhodnutí se navíc nevztahuje zákon o mimosoudních rehabilitacích.
Nejvyšší správní soud tedy dospěl k závěru, že nelze zpochybňovat právní účinky rozhodnutí o změně
příjmení.
[21] Námitka je nedůvodná.
IV.C.
Užívání více příjmení změnou příjmení na základě žádosti
[22] Nejvyšší správní soud se dále zabýval posouzením stěžejní právní otázky, která
spočívá ve výkladu § 72 odst. 2 zákona o
matrikách a jeho vztahu k § 70 odst. 1
tohoto zákona. V této souvislosti je nezbytné předeslat, že příjmení osoby je ústavně chráněno
čl. 10 Listiny a jako součást práva na
rodinný život a soukromí i čl. 8 Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod (publ. pod č.
209/1992 Sb., dále jen „Úmluva“). Nevyhovění
žádosti o změnu příjmení ze strany matričního úřadu nemusí nicméně představovat zásah do tohoto
práva, na rozdíl od případů, kdy by orgány veřejné moci změnu příjmení nařizovaly.
[23] V souladu s konstantní judikaturou Evropského soudu pro lidská práva je třeba
poskytnout jednotlivcům na základě čl. 8
Úmluvy ochranu před svévolnými zásahy veřejné moci do osobní sféry chráněné tímto článkem. V těchto
případech je třeba dbát o to, aby byla nalezena spravedlivá rovnováha mezi zájmy individuálními a
zájmy veřejnými. Takovým veřejným zájmem, který může odůvodňovat nevyhovění žádosti o změnu
příjmení, je zájem na jednoznačné identifikaci osob nebo přiřazení osoby k rodině nesoucí shodné
příjmení (rozhodnutí ze dne 25. 11. 1994 ve věci Stjerna proti Finsku, stížnost č. 18131/91, srov.
též rozhodnutí ze dne 6. 9. 2007 ve věci Johansson proti Finsku, stížnost č. 10163/02, obě přístupná
na http://cmiskp.echr.coe.int). Evropský soud pro lidská práva v těchto rozhodnutích konstatoval, že
jednotlivé evropské státy přistupují rozdílně ke stanovení podmínek pro změnu příjmení. Na základě
tohoto zjištění dospěl k závěru, že smluvní strany Úmluvy disponují uvážením při vytváření
vnitrostátních pravidel upravujících změnu příjmení, vždy však musí respektovat povinnosti plynoucí
z čl. 8 Úmluvy.
[24] Dále je třeba reflektovat obecná ústavněprávní východiska, která Ústavní soud
formuloval např. v nálezu sp. zn. I. ÚS 167/04 ze
dne 12. 5. 2004 (N 70/33 SbNU 197) (zvýraznění doplněno): „Základním atributem právního státu
(čl. 1 odst. 1 Ústavy) je ochrana
základních práv jednotlivce, do nichž je státní moc oprávněna zasahovat pouze ve výjimečných
případech zejména tehdy, pokud jednotlivec svými projevy (včetně projevů volních, které mají odraz v
konkrétním jednání) zasahuje do práv třetích osob nebo pokud je takový zásah ospravedlněn určitým
veřejným zájmem, který však musí vést v konkrétním případě k proporcionálnímu omezení příslušného
základního práva. Jinými slovy, podmínkou fungování právního státu je respektování autonomní sféry
jednotlivce, která také požívá ochrany ze strany státu tak, že na jedné straně stát zajišťuje
takovou ochranu proti zásahům ze strany třetích subjektů, jednak sám vyvíjí pouze takovou aktivitu,
kterou do této sféry sám nezasahuje, resp. zasahuje pouze v případech, které jsou odůvodněny určitým
veřejným zájmem a kdy je takový zásah proporcionální (přiměřený) s ohledem na cíle, jichž má být
dosaženo. (…) Autonomie vůle a svobodného individuálního jednání je na úrovni ústavní garantována
čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a
svobod. (…) čl. 2 odst. 3 Listiny je
třeba chápat ve dvojím smyslu. Ve své první dimenzi představuje strukturální princip, podle něhož
lze státní moc vůči jednotlivci a jeho autonomní sféře (včetně autonomních projevů volních)
uplatňovat pouze v případech, kdy jednání jednotlivce porušuje výslovně formulovaný zákaz upravený
zákonem. Také takový zákaz však musí reflektovat toliko požadavek spočívající v zabránění
jednotlivci v zásazích do práv třetích osob a v prosazení veřejného zájmu, je-li legitimní a
proporcionální takovému omezení autonomního jednání jednotlivce. Takový princip je pak třeba chápat
jako esenciální náležitost každého demokratického právního státu
(čl. 1 odst. 1 Ústavy). Podobný obsah má
také ustanovení čl. 2 odst. 4 Ústavy. Ve
své druhé dimenzi pak působí čl. 2 odst.
3 Listiny jako subjektivní právo jednotlivce na to, aby veřejná moc respektovala autonomní
projevy jeho osobnosti, včetně projevů volních, které mají odraz v jeho konkrétním jednání, pokud
takové jednání není zákonem výslovně zakázáno.“
[25] Vlastním předmětem nyní projednávané věci je žádost stěžovatele o změnu
příjmení. Tato problematika je upravena v § 72 zákona o matrikách. Dle odst. 2 tohoto ustanovení se
změna příjmení povolí zejména tehdy, jde-li o příjmení hanlivé, nebo směšné, nebo je-li pro to vážný
důvod. První otázkou, kterou se musel Nejvyšší správní soud zabývat, je, zda za změnu příjmení lze
považovat i nahrazení jednoho příjmení dvěma příjmeními (např. změna z příjmení H. na H.- H.). Soud
přitom vyšel z účelu § 72 odst. 2 zákona o matrikách, který umožňuje změnu příjmení osoby,
existuje-li pro to vážný důvod. Zákon přitom nikterak neomezuje skupinu případů, které lze podřadit
pod neurčitý právní pojem „vážný důvod“. Užití neurčitého právního pojmu poskytuje dané právní normě
značnou obsahovou pružnost, umožňuje zohlednit všechny okolnosti konkrétního případu a nalézt
spravedlivou rovnováhu mezi vůlí žadatele směřující ke změně příjmení a veřejným zájmem na stálosti
příjmení osob.
[26] Konkrétní podoba změněného příjmení je pak určena důvodem, který ke změně
vede. „Vážné důvody“ pro změnu příjmení, které je žadatel povinen nejen tvrdit, ale i prokázat,
mohou být přitom rozličné. Mohou být motivovány např. snahou navázat na rodovou tradici (např.
zabránit tomu, aby vymřením rodu „po meči“ přestalo být užíváno příjmení rodu v dané linii). Stejně
tak to mohou být důvody reagující na nespravedlnosti, které se udály předkům žadatele během
komunistického režimu v letech 1948 až 1989. Jestliže je důvod žádosti o změnu příjmení spjat s
osobou (či skupinou osob - např. rodovou linií), která užívá více příjmení, pak změna příjmení
spočívá v tom, že dosavadní příjmení je nahrazeno více příjmeními.
[27] Na druhou stranu nebude zpravidla důvod pro změnu jediného příjmení na více
příjmení pouze z toho důvodu, že např. otec žadatele, jehož příjmení žadatel užívá, způsobil
žadateli vážnou újmu, a proto žadatel již dále nechce nést otcovo příjmení. V těchto případech,
které nejsou motivovány citovým přilnutím žadatele k osobě v současnosti či minulosti užívající více
příjmení, je třeba zohlednit přísnost koncepce zákona o matrikách ohledně užívání více příjmení (viz
bod [29] až [31], [37] níže). K naplnění účelu žádosti v těchto případech postačí změna jediného
příjmení na jiné jediné příjmení.
[28] Nejvyšší správní soud tedy dospěl k závěru, že změna příjmení dle § 72 odst. 2
zákona o matrikách může spočívat v nahrazení dosud užívaného jediného příjmení více příjmeními,
jestliže to opodstatňuje vážný důvod, pro nějž se o změnu příjmení žádá.
[29] Dále se soud zabýval tím, jaký význam pro posouzení žádosti stěžovatele má §
70 odst. 1 zákona o matrikách, který obsahuje uzavřený výčet případů, kdy je osoba oprávněna užívat
více příjmení. Toto ustanovení v prvé řadě vyjadřuje striktní přístup zákonodárce k možnosti užívat
více příjmení, a to v kontrastu s poměrně liberálním přístupem k užívání více jmen (srov. § 62 odst.
3 zákona o matrikách). Ustanovení § 70 odst. 1 zákona o matrikách upravuje právní skutečnosti, na
jejichž základě je osoba bez dalšího oprávněna užívat více příjmení. První hypotéza uvedená pod
písm. a) vyjadřuje zásadu ochrany nabytých práv, a to v souvislosti se střetem nové právní úpravy a
právní úpravy předchozí. Druhá a třetí hypotéza uvedená pod písm. b) a c) se týká změny příjmení v
souvislosti s uzavřením manželství.
[30] Čtvrtá hypotéza, uvedená pod písm. d), umožňuje užívat více příjmení dětem,
jejichž rodiče jsou oprávněni užívat více příjmení. Tato právní norma vyjadřuje cíl zákonodárce
zajistit, aby děti mohly mít stejné příjmení, i když je složeno z více příjmení, jako jejich rodiče.
Tato právní norma se pravidelně aplikuje v okamžiku narození dítěte, které je matriční událostí, s
nímž je spojen zápis příjmení dítěte do knihy narození
[§ 14 odst. 1 písm. a) zákona o
matrikách]. Ustanovení § 19 zákona o
matrikách upravuje v návaznosti na § 38
zákona č. 94/1963 Sb., o rodině, které příjmení
má být zapsáno do knihy narození. Ustanovení § 70 odst. 1 písm. d) zákona o matrikách odstraňuje
pochybnosti o tom, zda lze do knihy narození zapsat dítěti více příjmení určených dle pravidel
obsažených v § 19 téhož zákona. Při aplikaci § 19 zákona o matrikách je třeba vyjít ze stavu ke dni
provádění zápisu do knihy narození.
[31] Zákon o rodině nicméně upravuje další případy, kdy u dítěte může dojít až do
nabytí zletilosti (§ 40) ke změně jeho příjmení v souvislosti s uzavřením manželství mezi jeho
rodiči navzájem, či matkou dítěte, jehož otec není znám (§ 39). Ke změně příjmení dítěte může dojít
i v důsledku matriční skutečnosti osvojení dítěte (§ 71 zákona o rodině). Rovněž na tyto případy je
třeba vztáhnou § 70 odst. 1 písm. d) zákona o matrikách. Dítě může získat více příjmení na základě
souhlasného prohlášení matky dítěte, jehož otec není znám, a manžela matky, jestliže se manželé
dohodli, že jejich společné děti budou mít v souladu s § 38 zákona o rodině více příjmení (§ 39
odst. 2 zákona o rodině). Stejně tak může dítě nabýt více příjmení, jestliže jeho osvojitel (rodič)
je oprávněn užívat více příjmení (§ 71 zákona o rodině).
[32] Při výkladu § 70 odst. 1 písm. d) zákona o matrikách je třeba vždy posoudit,
zda rodič je oprávněn používat více příjmení v okamžiku, kdy má být do matriční knihy zapsáno či
změněno příjmení dítěte. Není rozhodné, zda rodič byl oprávněn užívat více příjmení někdy v
minulosti, ale zda má více příjmení v okamžiku, kdy má být na základě příslušné právní skutečnosti
stanovena podoba příjmení dítěte.
[33] V době narození stěžovatele byli jeho otec i matka oprávněni užívat pouze
jedno příjmení (H.) a tento stav trval po celou dobu nezletilosti stěžovatele. Po tuto dobu
nenastala žádná právní skutečnost, která by měla za následek změnu příjmení stěžovatele a na níž by
bylo možné vztáhnout § 70 odst. 1 písm. d) zákona o matrikách, jak je vyloženo v bodech [30] až [32]
shora. Toto ustanovení tedy na jeho případ nedopadá.
[34] Nejvyšší správní soud je toho názoru, že § 70 odst. 1 zákona o matrikách se
týká pouze těch případů, kdy užívání více příjmení je spojeno s matriční událostí (§ 1 odst. 4
zákona o matrikách) či matriční skutečností [§ 5 odst. 1 písm. b) zákona o matrikách], aniž by však
změna příjmení byla hlavním předmětem této události či skutečnosti. Toto ustanovení se nevztahuje na
žádost o změnu příjmení dle § 72 zákona o matrikách. Změna příjmení na základě žádosti je
specifickou, samostatnou matriční skutečností, což vyjadřuje i systematika zákona o matrikách, který
upravuje tuto otázku v samostatném dílu.
[35] O tom, že úprava obsažená v části první, hlavě druhé, díle třetím zákona o
matrikách, nazvaném „změna jména a příjmení“, je samostatnou právní úpravou nezávislou na díle
prvním a druhém této hlavy zákona, svědčí § 72 odst. 3. Toto ustanovení normuje zákaz povolit změnu
jména, jestliže fyzická osoba mužského pohlaví žádá o změnu na jméno ženské, nebo naopak, dále pokud
žádá o změnu jména na jméno zkomolené, zdrobnělé, domácké, nebo na jméno, které má žijící sourozenec
společných rodičů. Pokud by se nejednalo z hlediska systematického o úpravu samostatnou, bylo by
toto ustanovení nadbytečné, neboť shodné zákazy jsou upraveny již v § 62 odst. 1 téhož zákona, který
je součástí dílu prvního téže hlavy.
[36] Pokud by žádosti o změnu dosavadního jediného příjmení na více příjmení, která
je odůvodněna blízkým osobním či citovým vztahem k osobě užívající více příjmení, nebylo vyhověno
pouze kvůli tomu, že nejsou splněny podmínky § 70 odst. 1 zákona o matrikách, byl by žadatel
bezdůvodně znevýhodněn oproti žadateli, který by ze stejného důvodu žádal o změnu z dosavadního
jediného příjmení na jiné jediné příjmení. Právní řád je založen na relativním konceptu rovnosti,
dle něhož je přípustný odlišný postup vůči různým skupinám jednotlivcům, jestliže se tak děje dle
kritérií racionálních a objektivních [viz např. nález sp. zn. Pl. ÚS 5/2000 ze dne 20. 2. 2001 (N
31/21 SbNU 273; 127/2001 Sb.), nebo rozsudek
NSS ze dne 16. 4. 2008, čj. 1 Ans 2/2008 - 52].
Kritériem pro úspěšnost žádosti by v daném případě bylo, zda se navrhované příjmení po změně má
skládat pouze z jednoho příjmení, nebo více příjmení. Toto kritérium je sice objektivní, nicméně
nikoliv racionální. Veřejný zájem na stálosti příjmení a snadné identifikaci osob je totiž prolomen
v obou případech, a to se stejnými důsledky. Nelze tedy dospět k závěru, že by rozdílné zacházení s
těmito případy bylo opodstatněno veřejným zájmem. Tím méně v případě, kdy identifikace osob je
zajišťována především pomocí v zásadě neměnných rodných čísel.
[37] Nejvyšší správní soud uzavírá, že na posuzování žádosti o změnu příjmení dle §
72 odst. 2 zákona o matrikách nelze aplikovat § 70 odst. 1 téhož zákona. To nicméně neznamená, že by
matriční úřad neměl zohlednit zásadu omezené přípustnosti užívání více příjmení, jejímž vyjádřením
je posledně uvedené ustanovení. Při posuzování žádosti o změnu jediného příjmení na více příjmení se
tato zásada projeví v přísném zkoumání, zda požadovaná změna je odůvodněna tak výjimečnými
skutečnostmi, pro něž nepostačí změna jediného příjmení na jiné jediné příjmení (viz body [26] a
[27] shora).
[38] Ostatně pouze shora podaný výklad § 72 odst. 2 a jeho vztahu k § 70 odst. 1
zákona o matrikách umožňuje poměřit konkrétní okolnosti daného případu formující individuální zájem
s veřejným zájmem na stabilitě příjmení a snadné identifikaci osob. Proto pouze takový výklad je v
souladu s požadavky čl. 8 Úmluvy a
postulátem právního státu, jak byl vyložen v cit. judikatuře Ústavního soudu (viz body [23] a [24]
shora).
[39] Tato kasační námitka je důvodná.
V.
Závěr a náklady řízení
[40] Nejvyšší správní soud s ohledem na shora uvedené dospěl k závěru, že městský
soud nesprávně posoudil právní otázku přípustnosti změny příjmení z jediného příjmení na více
příjmení. Na posouzení této právní otázky aplikoval § 70 odst. 1 zákona o matrikách, ačkoliv ten na
případ nedopadá, namísto toho, aby zkoumal naplnění podmínek dle § 72 odst. 2 tohoto zákona.
[41] Z tohoto důvodu dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že kasační stížnost je
důvodná, a proto zrušil dle § 110 odst.
1 věty první před středníkem s. ř. s. napadený rozsudek městského soudu a věc mu vrátil k
dalšímu řízení. V něm je městský soud vázán právním názorem vysloveným Nejvyšším správním soudem v
tomto rozsudku (§ 110 odst. 3 s. ř.
s.).
[42] V novém rozhodnutí městský soud rozhodne také o náhradě nákladů řízení o této
kasační stížnosti (§ 110 odst. 2 s. ř.
s.).
V Brně dne 11. května 2011
JUDr. Lenka Kaniová