Kompetenční spory: smluvní pokuta vyplývající ze smlouvy o poskytování služeb elektronických
komunikací
Text § 129 odst. 1
zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, který zakládá příslušnost správního
orgánu k rozhodování některých soukromoprávních sporů, ve slovech: „Úřad rozhoduje spory mezi osobou
vykonávající komunikační činnost (§
7) na straně jedné, a účastníkem -“ je třeba vyložit tak, že tu zákon myslí na „spory vzniklé
mezi“, nikoli „spory existující mezi“. Pro určení věcné příslušnosti správního úřadu k rozhodnutí
sporu není proto určující, že pohledávka telefonního operátora za telefonním účastníkem byla po svém
vzniku postoupena třetí osobě, která telekomunikační činnost nevykonává. I spor z pohledávky takto
postoupené je proto věcně příslušný rozhodnout správní orgán, tedy Český telekomunikační
úřad.
(Podle usnesení zvláštního senátu zřízeného podle zákona č.
131/2002 Sb., o rozhodování
některých kompetenčních sporů, ze dne 14. 9. 2009, čj.
Konf 38/2009-12)
Prejudikatura: č. 1478/2008 Sb. NSS., č. 1738/2009 Sb. NSS.
Akciová společnost Telefónica O2 Czech Republic (dále jen „Telefónica“) uzavřela s žalovaným
smlouvu o poskytování telekomunikačních služeb. Za tyto služby se žalovaný zavázal platit měsíčně
částku, kterou mu Telefónica vyfakturovala. Žalovaný neuhradil čtyři faktury na částku v celkové
výši 4242,50 Kč.
Na základě smlouvy o postoupení pohledávky ze dne 26.6.2007 postoupila Telefónica pohledávku ve
výši 4242,50 žalobkyni. Ta podala proti žalovanému dne 24.11.2008 u Okresního soudu v Českém
Krumlově žalobu na zaplacení této částky s příslušenstvím.
Okresní soud v Českém Krumlově usnesením ze dne 28. 11. 2008 řízení o žalobě zastavil s tím, že
po právní moci usnesení bude věc postoupena Českému telekomunikačnímu úřadu. V odůvodnění uvedl, že
podle § 129 odst. 1 zákona o
elektronických komunikacích rozhoduje spory mezi osobou vykonávající komunikační činnost
(§ 7) na straně jedné a
účastníkem, popř. uživatelem na straně druhé, Český telekomunikační úřad. Podle
§ 524 odst. 2 občanského
zákoníku s postoupenou pohledávkou přechází i všechna práva s ní spojená. Tímto právem je
mimo jiné i právo žalobkyně jako postupníka, i když není osobou vykonávající komunikační činnost,
uplatnit nároky spadající pod §
129 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích.
Proti usnesení okresního soudu brojil žalobce odvoláním u Krajského soudu v Českých
Budějovicích. Dle žalobce o postoupené pohledávce nemá pravomoc rozhodovat Český telekomunikační
úřad, protože nejsou splněny podmínky uvedené v
§ 129 zákona o elektronických
komunikacích. Český telekomunikační úřad řeší spory pouze mezi zákonem stanovenými subjekty,
a to osobou vykonávající komunikační činnost
(§ 7) na straně jedné, a
účastníkem nebo uživatelem na straně druhé. Žalobce není osobou vykonávající komunikační činnost, k
rozhodování sporu je proto příslušný soud.
Krajský soud považoval odvolání za částečně důvodné. Dlužná částka 4 242,50 Kč se skládá z
nezaplacených plateb za telekomunikační služby ve výši 1 542,50 Kč a ze smluvní pokuty ve výši 2 700
Kč. Dle krajského soudu není právo na zaplacení smluvní pokuty finančním plněním spjatým s
poskytováním telekomunikačních služeb, nejedná se tedy o plnění podle
zákona o elektronických
komunikacích, ale o plnění podle obecných občanskoprávních předpisů. Krajský soud proto
potvrdil usnesení okresního soudu o zastavení řízení jen ohledně částky 1 542,50 Kč, o které i podle
jeho právního názoru má pravomoc rozhodovat Český telekomunikační úřad, ale změnil rozhodnutí soudu
I. stupně ohledně částky smluvní pokuty 2 700 Kč tak, že řízení se nezastavuje a věc Českému
telekomunikačnímu úřadu postoupena nebude. O smluvní pokutě má pravomoc rozhodovat soud.
Okresní soud v Českém Krumlově, vázaný právním názorem odvolacího soudu, rozsudkem ze dne 24.
4. 2009 stanovil žalovanému povinnost zaplatit 2 700 Kč s příslušenstvím a náhradu nákladů
řízení.
Český telekomunikační úřad (dále jen „navrhovatel“) dne 14. 5. 2009 podal návrh zvláštnímu
senátu k rozhodnutí kladného kompetenčního sporu mezi ním a Okresním soudem v Českém Krumlově. Vyšel
z toho, že smluvní pokuta je sankcí vycházející z porušení povinnosti ze smlouvy o poskytování
služeb elektronických komunikací. Vztah mezi porušenou povinností a nárokem na smluvní pokutu je
vztahem příčiny a následku; nelze je posuzovat odděleně. O smluvní pokutě tedy má rozhodovat on sám,
jako orgán, který je podle zákona příslušným k rozhodnutí o sporech vyplývajících z vlastního
porušení povinností. Navrhovatel dále odkázal na rozhodnutí zvláštního senátu ze dne 9. září 2008,
čj. Konf 27/2008-71).
Zvláštní senát rozhodl, že příslušným k rozhodnutí v dané věci je Český telekomunikační
úřad.
Z odůvodnění:
(-)
Zvláštní senát se musel nejdříve zabývat otázkou, zda o postoupené pohledávce (ať se smluvní
pokutou či bez ní) může rozhodovat navrhovatel. Jeho pravomoc vymezuje
§ 129 odst. 1 zákona o
elektronických komunikacích: „Úřad rozhoduje spory mezi osobou vykonávající komunikační
činnost (§ 7) na straně jedné,
a účastníkem, popřípadě uživatelem na straně druhé, na základě návrhu kterékoliv ze stran sporu,
pokud se spor týká povinností uložených tímto zákonem nebo na jeho základě. Podání návrhu podléhá
správnímu poplatku.“
Zákonný text - na pohled dostatečně jasný - ve skutečnosti umožňuje dvojí výklad se zásadními
důsledky pro závěr o pravomoci toho, kdo má věc rozhodnout: poprvé, že má být rozuměno „rozhoduje
existující spory -“, po druhé „rozhoduje spory vzniklé mezi -“. Zvláštní senát přisvědčil za užití
obvyklých interpretačních metod výkladu druhému.
Ustanovení § 129 odst. 1
zákona o elektronických komunikacích vymezuje dvě podmínky, které musí být současně splněny,
aby byla dána pravomoc navrhovatele věc rozhodnout.
Prvá část vykládaného ustanovení [„spory mezi osobou vykonávající komunikační činnost
(§ 7) na straně jedné, a
účastníkem, popřípadě uživatelem“] znamená osobnostní vymezení předpokladu pravomoci. Je proto
otázkou, ke kterému okamžiku má být splnění tohoto předpokladu zkoumáno: zda k okamžiku vzniku
závazku nebo k okamžiku vzniku sporu anebo k okamžiku, kdy je pravomoc zkoumána. Je totiž zřejmé, že
postoupí-li věřitel (osoba vykonávající komunikační činnost) svou pohledávku za účastníkem (obvykle
tedy telefonním účastníkem) jinému, dochází ke změně závazku v osobě, a je otázkou, zda se tedy mění
i pravomoc orgánu, který o sporu má rozhodnout.
V okamžiku vzniku pohledávky, tedy před jejím postoupením, resp. tam, kde by k postoupení
nedošlo, by ve sporu rozhodoval bez pochybností navrhovatel.
Smluvní postoupení pohledávky,
cessio
voluntaria (poznamenává se výslovně, že zvláštní senát
nezkoumal případ
cese
ze zákona nebo úředním výrokem, stejně tak nezjišťoval, zda tu jde nebo nejde
o tzv. cesi fiduciární či inkasocesi, při níž se pohledávka převádí jen formálně, totiž proto, aby
postupník pohledávku vymohl a převedl výtěžek postupiteli), je upraveno v
§ 524 a násl. občanského
zákoníku. Předmětem postoupení není celý závazkový vztah (ale právě jen pohledávka, případně
u dospělé pohledávky také nárok). Cesí nedochází k zániku dosavadního závazkového vztahu a ke vzniku
závazku nového (nepostupuje se tedy „smlouva“ jako v některých jiných cizích řádech), ale závazek se
mění v subjektech. Na místo dosavadního věřitele (postupitele) nastupuje osoba třetí (postupník). Na
postupníka s pohledávkou přechází i její příslušenství a všechna práva s ní spojená. Dle
§ 524 občanského zákoníku
ostatně nelze postoupit pohledávku, jejíž obsah by se změnou věřitele změnil.
Zvláštní senát dále přihlédl také k důvodům právní úpravy: Z důvodové zprávy k
§ 127-129 zákona o elektronických
komunikacích: „Úřad rozhoduje pouze spory uvedené v těchto ustanoveních (spory týkající se
plnění povinností stanovených tímto zákonem). Vyňato je řešení sporů o plnění povinnosti k peněžitým
plněním. Pravomocí Úřadu rozhodovat uvedené spory je vyloučeno právo stran obrátit se na obecný soud
před vydáním rozhodnutí řešení sporu Úřadem
(§ 7 občanského soudního řádu).
Není tím však dotčeno použití předpisů o správním soudnictví“, lze dovodit, že bylo úmyslem
zákonodárce podmínit rozhodovací činnost navrhovatele tím, že půjde o spor věcně, nikoli osobně
vymezený. Vlastní zákonná úprava pak tento záměr poněkud zastřela přidáním „osobní“ podmínky. I
tento pohled proto svědčí o tom, že osobní upřesnění, které zákonodárce vložil do vlastního
zákonného textu, je mnohem spíše časově vztaženo k okamžiku vzniku závazku než k okamžiku vzniku
sporu. To platí tím spíše, že v okamžiku odstoupení od
cese
nebo v případech její absolutní
neplatnosti atp., by se pravomoc musela „vracet“ navrhovateli, což bez pochyb zákonodárce
nesledoval.
Proto i tento aspekt výkladu vede k tomu, že změny v subjektech při postoupení pohledávky nemají
v posuzované věci vliv na změnu pravomoci k řešení sporů.
Podpůrně lze také připomenout, že takovýto výklad
§ 129 zákona o elektronických
komunikacích je v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady
2002/21/ES ze dne 7. 3. 2002 o společném
předpisovém rámci pro sítě a služby elektronických komunikací (dále jen „směrnice“).
Článek 8 odst. 4 písm. b) směrnice ukládá
vnitrostátním regulačním orgánům členských států působících v oblasti elektronických komunikací
povinnost, aby zajistily dostupné a nenákladné postupy pro řešení sporů. Spory v oblasti
elektronických komunikací by měl řešit subjekt nezávislý na zúčastněných stranách. Tím má být
zajištěna ochrana spotřebitelů dle čl. 8 odst. 4 písm.
c) směrnice. Je zřejmé, že směrnice tu sleduje právě možnost dovolit rozhodování v takovýchto
věcech regulátorům. Není zřejmě sporu o tom, že pokud by tvůrci směrnice trvali na tom, aby v
takovýchto případech rozhodovaly soudy, byl by čl. 8
odst. 4 písm. b) zbytečný, neboť tu jde o zcela obvyklý závazek soukromého práva, o kterém
(civilní) soudy pravidelně rozhodují. Ustanovení proto míří na to, aby pravomocí k rozhodování sporů
mohl být nadán i správní orgán (ať již v pravomoci dělené, nebo pod kasační kontrolou správního
soudu, nebo - jako v českém případě - s následným speciálním civilním řízením podle části páté
občanského soudního řádu).
Původci směrnice oprávněně očekávali, že právě řízení u správního orgánu vyhovuje potřebám
posuzování speciálních - mnohdy ryze technických - otázek, přičemž i otázky právní se obvykle týkají
jen úzké speciální problematiky (zejména smluv uzavíraných s poskytovateli služeb).
Navrhovatel je k řešení problematiky elektronických komunikací zřízen, je odpovídajícím způsobem
vybaven odborně i personálně, a lze proto očekávat, že jeho rozhodování bude rychlé, účastníkům
dostupné a pro ně nenákladné. Je ostatně významné i to, že jeho rozhodování (jako rozhodování z
jednoho centra) už z povahy věci nenese riziko odchylující se „judikatury“. Proti rozhodnutí
navrhovatele je možné brojit rozkladem u předsedy navrhovatele, a případně dále podat řádnou civilní
žalobu u soudu rozhodujícího v občanském soudním řízení (podle části páté
občanského soudního řádu).
Proto má zvláštní senát za to, že jeho výklad
zákona o elektronických
komunikacích o pravomoci navrhovatele k rozhodování ve sporech i v případě postoupených
pohledávek odpovídá i požadavkům, které na český právní řád klade právo evropské.
Obdobnými otázkami se zabýval také Nejvyšší soud v nedávném rozhodnutí ze dne 31. 3. 2009, sp.
zn. 33 Cdo 2894/2008. Ve svém rozhodnutí - v němž
otázku pravomoci posoudil stejně jako zvláštní senát - uvedl: „odvolací soud nepochybil, jestliže
dovodil, že v posuzovaném případě změna osoby uvedené v
§ 129 odst. 1 zákona č. 127/2005
Sb. v důsledku postoupení pohledávky osobou vykonávající komunikační činnost nemá vliv na
pravomoc Českého telekomunikačního úřadu k rozhodování sporu týkajícího se povinnosti uložené tímto
zákonem. Postoupením pohledávky osobou vykonávající komunikační činnost na žalobkyni
(§ 524 obč. zák.) se na
podstatě a charakteru sporu ničeho nezměnilo. Na žalobkyni (postupníka) s právem na plnění (včetně
příslušenství pohledávky a veškerých práv s ní spojených) přešly též povinnosti, jež má věřitel vůči
dlužníkovi (např. poskytnout dlužníkovi potřebnou součinnost ke splnění dluhu, přijmout řádně
nabídnuté plnění apod.). Rozsah a obsah povinností dlužníka je stejný a nemění se nic ani na běhu
promlčecí doby.“
Ze všech vyložených důvodů proto zvláštní senát uzavřel, že pro určení pravomoci je prvý
předpoklad pravomoci navrhovatele splněn, vznikl-li spor mezi osobou vykonávající telekomunikační
činnost a účastníkem (uživatelem). Postoupení pohledávky takovýto charakter sporu nezměnilo; proto i
k návrhu postupníka (a nikoli již osoby vykonávající telekomunikační činnost) bude rozhodovat
navrhovatel. Charakter sporu vymezený v
§ 129 zákona o elektronických
komunikacích je tedy určen v době vzniku závazku, a změna v osobě věřitele cesí jej
nemění.
Spor v konkrétní věci je však omezen na to, kdo má pravomoc rozhodovat o povinnosti zaplatit
smluvní pokutu; okresní soud má za to, že tímto orgánem je navrhovatel, krajský soud však tuto
pravomoc přiřkl soudu. Proto bylo třeba řešit i druhý předpoklad pravomoci navrhovatele („pokud se
spor týká povinností uložených tímto zákonem nebo na jeho základě“).
Tento předpoklad má zvláštní senát za splněný, a to s ohledem na právní závěry navrhovatelem
zmíněného rozhodnutí sp. zn. Konf 27/2008
(publikováno ve Sb. NSS pod číslem 1738/2009) a to z právních důvodů v onom rozhodnutí probraných,
tedy i ve věcech nezaplacených smluvních pokut. Zvláštní senát se zde zabýval také otázkou pravomoci
k rozhodování o smluvní pokutě. Vyložil, že „o smluvní pokutě za porušení či nesplnění povinnosti
vyplývající ze smlouvy uzavřené mezi osobou vykonávající komunikační činnost a účastníkem, popřípadě
uživatelem (§ 129 odst. 1 zákona
č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích), rozhoduje ten orgán, který je podle zákona
příslušný k rozhodování sporů o porušení povinnosti samotné“.
Jádrem argumentace (na němž není důvod ničeho měnit) je právní názor, že smluvní pokuta je
soukromoprávním institutem, jde o způsob zajištění závazku, jehož účelem je zpravidla peněžitá
transakce za porušení nebo nesplnění smluvní povinnosti
(§ 544 odst. 1 občanského
zákoníku). Při posuzování pravomoci k rozhodování sporů na úseku elektronických komunikací,
jejichž předmětem je právě nárok na smluvní pokutu, je nutné se zabývat povinností, která byla
porušena. Vztah mezi porušenou povinností a nárokem na smluvní pokutu je totiž vztahem mezi příčinou
a následkem; nelze je posuzovat odděleně. Porušení povinnosti je základní podmínkou pro stanovení,
zda existuje nárok na smluvní pokutu. O smluvní pokutě bude tedy rozhodovat ten orgán, který je
příslušný k rozhodování sporů o porušení povinnosti, na jejímž základě vznikl nárok na smluvní
pokutu.
Rozliší se proto, za jaké porušení povinnosti nárok na smluvní pokutu vznikl. Pokud se jedná o
porušení povinnosti vyplývající ze smlouvy mezi osobou vykonávající komunikační činnost a
účastníkem, ve které si tyto subjekty dohodly smluvní pokutu pro případ, že účastník neuhradí cenu
za poskytnutou službu, pak je k rozhodování o smluvní pokutě příslušný navrhovatel. Neuhrazení ceny
za poskytnuté služby je porušením
zákona o elektronických
komunikacích a nárok na smluvní pokutu s tímto porušením přímo souvisí.
Pokud se naopak jedná o (typickou) smluvní pokutu za nevrácení vypůjčeného zařízení (např.
satelitní antény, modemu atp.), tedy výpůjčku, byl by k rozhodování o smluvní pokutě plynoucí z
porušení povinností vztahujících se k výpůjčce soud. (Srov. k tomu např. usnesení ze dne 13. 10.
2005, čj. Konf 99/2004-5, publikované ve Sb. NSS
pod č. 1478/2008).
Judikatura
v tomto ohledu je zcela stabilní.
Zvláštní senát z uvedených důvodů vyslovil, že k rozhodnutí o věci je dána pravomoc správního
orgánu (§ 5 odst. 1 zákona č.
131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů, výrok I.).