Kompetenční spory: příslušnost k rozhodnutí o stížnosti na postup při vyřizování žádosti o
informace
Správní řízení: okolnosti rozhodné pro určení příslušnosti
I. V důsledku novelizace
§ 178 správního řádu z roku
2004 zákonem č. 7/2009 Sb.
je s účinností od 1. 7. 2009 nutno považovat judikatorní závěry dle rozsudku čj.
Komp 1/2007-54 ohledně systematiky
§ 178 správního řádu za
překonané. Pravidlo obsažené v §
178 odst. 2 správního řádu se počínaje 1. 7. 2009 stalo subsidiárním ve vztahu k pravidlu
obsaženému v odst. 1
téhož ustanovení.
II. Okolnostmi rozhodnými pro určení příslušnosti
(§ 132 správního řádu z roku
2004) jsou pouze právní skutečnosti, s nimiž právní úprava spojuje důsledky ve vztahu k
určení příslušnosti; touto okolností však není právní úprava jako taková. Při absenci přechodných
ustanovení přechází ke dni účinnosti změny právní úpravy působnost vést řízení na orgán, který je v
dané věci příslušný dle nové právní úpravy. Zásadně proto platí, že pokud pozbude správní orgán v
průběhu správního řízení (včetně řízení o opravných prostředcích) svoji věcnou příslušnost v
důsledku změny právní úpravy a nestanoví-li přechodná ustanovení, že se zahájená řízení dokončí dle
dosavadních předpisů, nesmí původně věcně příslušný správní orgán vydat rozhodnutí ve
věci.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 12. 2009, čj.
Komp 6/2009-35)
Prejudikatura: č. 1518/2008 Sb. NSS, č. 1555/2008 Sb. NSS, č. 1907/2009 Sb. NSS;
nález Ústavního soudu č. 64/2001 Sb. ÚS (sp. zn.
III. ÚS
429/2000).
Věc: Ministerstvo vnitra proti Ministerstvu životního prostředí za účasti občanského
sdružení Občané za ochranu kvality bydlení v Brně-Kníničkách, Rozdrojovicích a Jinačovicích, o
určení příslušnosti mezi správními orgány.
Osoba zúčastněná na řízení podala dne 24. 5. 2008 u Rady Jihomoravského kraje žádost o
poskytnutí informací dle zákona č.
106/1999 Sb., o svobodném
přístupu k informacím. Žádost se vztahovala k výroku náměstka hejtmana Jihomoravského kraje Ing.
Milana Venclíka, který na 24. zasedání Zastupitelstva Jihomoravského kraje prohlásil, že zdůvodnění,
proč byla R 52 v Bruselu vyhlášena třetím nejhorším projektem z hlediska ekologie, údajně bylo, že R
52 vede přes Mikulov a Lednicko-valtický areál. Dále měl uvést, že lidé, kteří toto tvrdí, se
dostávají do velkých problémů, protože poskytují chybné informace, aniž znají alespoň základní data
o území. Osoba zúčastněná na řízení žádala poskytnout informace o tom, kdy a kdo zdůvodnil vyhlášení
R 52 ekologicky špatným projektem tím, že vede přes Lednicko-valtický areál. Domáhala se předání
kopií dokumentů dokládajících výše uvedené tvrzení. V neposlední řadě žádala o sdělení, ze kterých
dokumentů vycházel náměstek hejtmana Ing. Milan Venclík, když informoval tímto způsobem
zastupitelstvo i veřejnost.
Krajský úřad Jihomoravského kraje sdělil osobě zúčastněné na řízení přípisem ze dne 4. 6. 2008,
že žádost obsahově nespadá pod zákon o
svobodném přístupu k informacím, nýbrž se jedná o informace o životním prostředí ve smyslu
zákona č. 123/1998 Sb., o právu
na informace o životním prostředí. Z toho důvodu byla žádost předána odboru životního prostředí
krajského úřadu. Následně dne 20. 6. 2008 sdělil krajský úřad osobě zúčastněné na řízení přípisem,
že nemá k dispozici požadované informace, ani není povinen je mít k dispozici.
Osoba zúčastněná na řízení podala stížnost podle
§ 16a zákona o svobodném přístupu
k informacím, neboť oslovený povinný subjekt, tj. Rada Jihomoravského kraje, na žádost v
zákonné lhůtě nereagovala. Na žádost o informace odpověděl pouze krajský úřad, což je jiný povinný
subjekt. Podle zákona o svobodném
přístupu k informacím jsou povinnými subjekty mj. územní samosprávné celky a jejich orgány.
Rada kraje je tedy povinným subjektem ve smyslu tohoto zákona odlišným od krajského úřadu.
Krajský úřad postoupil stížnost spolu se spisovým materiálem žalovanému, který stížnost vrátil
bez vyřízení zpět krajskému úřadu s odůvodněním, že požadované informace nejsou informacemi o
životním prostředí, nýbrž informacemi ve smyslu
zákona o svobodném přístupu k
informacím, který je v gesci žalobce. Krajský úřad proto předložil stížnost k rozhodnutí
žalobci, který ji však přípisem ze dne 24. 2. 2009 postoupil žalovanému. Žalovaný nato sdělil
žalobci přípisem ze dne 26. 3. 2009, že není věcně příslušným orgánem v dané věci, a proto mu vrátil
spis zpět k vyřízení.
Žalobce podal kompetenční žalobu. Uvedl, že dle
§ 16a odst. 4 zákona o svobodném
přístupu k informacím je k vyřízení stížnosti proti postupu povinného subjektu příslušný
nadřízený správní orgán. Jelikož
§ 20 odst. 4 téhož zákona
odkazuje výslovně na § 178
správního řádu, vychází se pro určení nadřízeného správního orgánu z tohoto ustanovení. V
dané věci nelze aplikovat § 178
odst. 1 správního řádu, neboť zvláštní zákonná úprava neřeší, kdo by měl rozhodnout o podané
stížnosti, a proto je nezbytné postupovat dle
odst. 2 téhož ustanovení.
V takovém případě je určující otázka, zda se žádost o informace týká samostatné, nebo přenesené
působnosti, neboť dle § 20 odst.
6 zákona o svobodném přístupu k informacím se informace z oblasti přenesené působnosti
povinného subjektu poskytují v přenesené působnosti. Poskytování informací nepředstavuje zvláštní
veřejnosprávní agendu, která by byla plně v gesci Ministerstva vnitra, ale naopak je integrální
součástí určité věcné působnosti v oblasti veřejné správy, a to v závislosti na tom, z jaké oblasti
jsou informace požadovány. Uvedený materiální přístup zajišťuje, že o zákonnosti postupu povinných
subjektů rozhodne věcně příslušný orgán, který je odborně vybavený a je schopen posoudit, zda má
povinný subjekt povinnost disponovat určitou informací z dané oblasti veřejné správy. Opačný
přístup, podle něhož by rozhodujícím kritériem pro určení nadřízeného správního orgánu bylo, že se
jedná o postup dle zákona o svobodném
přístupu k informacím, by znamenal, že nadřízeným orgánem by byl vždy žalobce. Takový přístup
by vedl ke stavu, že by žalobce plnil vůči krajům úlohu nadřízeného správního orgánu vždy, tj. i ve
vztahu k vysoce specializovaným agendám, jako je např. ochrana přírody a krajiny. Tím by byl popřen
odvětvový princip, na němž jsou založeny instanční vztahy ve veřejné správě. Informace požadované
osobou zúčastněnou na řízení se vztahují k působnosti Jihomoravského kraje na úseku životního
prostředí, resp. ochrany přírody a krajiny upravené zákonem č.
114/1992 Sb., o ochraně přírody
a krajiny. Tento zákon svěřuje krajům a jejich orgánům celou řadu úkolů, z nichž pouze část patří do
samostatné působnosti (§ 77a
odst. 1). Požadované informace se nevztahovaly k žádnému z úkolů náležejících krajům v
samostatné působnosti. Výstavba rychlostních komunikací je záležitostí státu, nikoliv samosprávy.
Základní působností krajského úřadu v této oblasti je podávání stanovisek z pozice dotčeného orgánu
ve smyslu příslušných stavebních předpisů a stanovisek v rámci výkonu svěřené přenesené působnosti
na úseku ochrany přírody a krajiny
[§ 77a odst. 3 písm. w)
ve spojení s § 45i odst. 1
zákona č. 114/1992 Sb.]. Pokud krajský úřad disponuje informací, že projekt trasy rychlostní
silnice R 52 byl vyhodnocen jako třetí nejhorší ekologický projekt, jedná se o informaci související
s výkonem přenesené působnosti coby orgánu ochrany přírody. Jelikož se požadované informace týkají
výkonu přenesené působnosti na úseku ochrany přírody a krajiny, vyřizoval kraj tuto žádost s ohledem
na § 20 odst. 6 zákona o
svobodném přístupu k informacím v přenesené působnosti. Nadřízeným správním orgánem je dle
§ 178 odst. 2 správního
řádu ve spojení s § 19 odst.
2 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České
republiky, žalovaný. Do jeho věcné působnosti totiž spadá ochrana přírody a krajiny (shodně
§ 79 odst. 1 zákona o ochraně
přírody a krajiny).
Žalovaný ve vyjádření k žalobě souhlasil se žalobcem v tom, že vyřizování žádostí o informace
je součástí výkonu té působnosti, jíž se týkají. Požadovanou informaci je třeba zařadit nejen do
určité věcné oblasti výkonu veřejné správy, ale též určit, zda se jedná o samostatnou, či přenesenou
působnost. Posledně uvedené hledisko žalobce přehlíží. Podle žalovaného žalobce nesprávně
interpretuje, jakých informací se osoba zúčastněná na řízení domáhá. Předmětem žádosti byly
informace o „nějaké soutěži v Bruselu o ekologicky prospěšné a ekologicky špatné projekty“, pořádání
této soutěže však není z povahy věci výkonem přenesené působnosti svěřené orgánům kraje. Lze důvodně
předpokládat, že „projekt R 52“ do předmětné soutěže nepřihlásil kraj, ale určitý subjekt zvenčí.
Podkladem soutěže pravděpodobně nebyly oficiální dokumenty vztahující se k výkonu státní správy při
plánování a přípravě výstavby R 52, jelikož z nich je objektivně zjistitelné, že R 52 nevede přes
Mikulov ani Lednicko-valtický areál. Dle názoru žalovaného se nejedná o informaci vztahující se k
působnosti povinného subjektu podle
§ 2 odst. 1 zákona o svobodném
přístupu k informacím. Z toho vyplývá, že pokud orgán kraje (rada kraje) disponuje informací
týkající se dané soutěže, jistě to není z titulu výkonu přenesené působnosti na úseku ochrany
přírody a krajiny. Informací o tom, z čeho náměstek hejtmana při svém vystoupení vycházel, může
disponovat pouze on sám, resp. rada kraje. Informace se jednoznačně týká činnosti rady kraje jako
výkonného orgánu kraje v oblasti samostatné působnosti.
Žalobce v replice přitakal žalovanému, že požadované informace přímo nesouvisí s výkonem státní
správy, nicméně se podle něj jedná o informace související s výkonem přenesené působnosti kraje.
Informace o hodnocení projektu R 52 jinými subjekty mají nepochybně vztah k jeho realizaci, která
náleží do výkonu přenesené působnosti. Současně mají tyto informace úzký vztah k hodnocení projektu
z hlediska jeho dopadů na životní prostředí, což je opět výkon státní správy.
Zákon o svobodném přístupu k
informacím nepožaduje, aby příslušná informace beze zbytku spadala do určité působnosti
povinného subjektu, anebo vznikla výkonem takové působnosti. Naopak postačuje existence
prokazatelného vztahu dané informace k působnosti povinného subjektu.
Nejvyšší správní soud rozhodl, že příslušné vydat rozhodnutí o stížnosti osoby zúčastněné na
řízení proti postupu Rady Jihomoravského kraje při vyřizování žádosti o poskytnutí informací podané
dne 24. 5. 2008 ve věci projevu náměstka hejtmana Jihomoravského kraje Ing. Milana Venclíka na 24.
zasedání Zastupitelstva Jihomoravského kraje týkajícího se hodnocení plánované trasy rychlostní
silnice R 52 v Bruselu je Ministerstvo vnitra.
Z odůvodnění:
(-)
VI.
Určení orgánu příslušného rozhodnout o stížnosti
[25] Osoba zúčastněná na řízení podala stížnost dle
§ 16a zákona o svobodném přístupu
k informacím na postup povinného subjektu při vyřizování žádosti o poskytnutí informací. O
stížnosti rozhoduje nadřízený orgán
(§ 16a odst. 4 téhož
zákona). Dle § 20 odst. 4
se na postup podle zákona o svobodném
přístupu k informacím použije
§ 178 správního řádu.
[26] Systematikou § 178
správního řádu, ve znění účinném do 30. 6. 2009, se tento soud zabýval již opakovaně
(rozsudek NSS ze dne 31. 12. 2007, čj. Komp
1/2007-54, č. 1518/2008 Sb. NSS, nebo ze dne 22. 2. 2008, čj.
Komp 4/2006-103, či ze dne 17. 6. 2009, čj.
Komp 4/2009-23). Vyložil, že
§ 178 odst. 2 správního
řádu je nutno chápat jako speciální pravidlo ve vztahu k
odstavci 1 téhož
ustanovení, nikoliv jako pravidlo subsidiární. V takto nastaveném právním rámci byla podána stížnost
osoby zúčastněné na řízení a založena věcná příslušnost orgánu povolaného k rozhodnutí o stížnosti.
Rovněž za této právní situace vznikl předmětný kompetenční spor. V jeho průběhu však byl
§ 178 správního řádu
novelizován zákonem č. 7/2009 Sb.
s účinností od 1. 7. 2009. V důsledku této novelizace je nutno považovat výše shrnuté judikatorní
závěry ohledně systematiky § 178
správního řádu za překonané.
Správní řád nyní výslovně
stanoví, že dle § 178 odst.
2 se postupuje pouze tehdy, pokud nelze nadřízený správní orgán určit dle
odstavce 1 téhož
ustanovení. Pravidlo obsažené v
§ 178 odst. 2 správního
řádu se tak stalo subsidiárním ve vztahu k pravidlu obsaženému v
odstavce 1 téhož
ustanovení.
[27] Nejvyšší správní soud tak musel v situaci, kdy v průběhu kompetenčního sporu došlo ke změně
relevantní
právní úpravy, vážit, jaký má tato změna vliv na právní posouzení sporu. Vycházel přitom
z § 100 odst. 1 s. ř. s.,
dle něhož soud rozhoduje v řízení o kompetenční žalobě dle právního stavu, který zde je v době jeho
rozhodování. Vedle toho je však nezbytné vypořádat se se zásadou perpetuatio fori, která se promítá
do všech procesních úprav a v případě
správního řádu je normativně
zachycena v § 132. Pokud
dojde v průběhu řízení ke změně místní příslušnosti a věcné příslušnosti co do stupně, dokončí
řízení správní orgán původně příslušný, nestanoví-li zákon jinak. Zákon č.
7/2009 Sb., který novelizoval
správní řád, neobsahuje žádná
přechodná ustanovení.
[28] Analogickou situaci řešil již zvláštní senát zřízený dle zákona č.
131/2002 Sb. v usnesení ze dne
17. 6. 2009, čj. Konf 104/2008-7. Dospěl k
závěru, že okolnostmi rozhodnými pro určení příslušnosti jsou pouze právní skutečnosti, s nimiž
právní úprava spojuje důsledky ve vztahu k určení příslušnosti. Touto okolností však není právní
úprava jako taková. Pokud tedy dojde ke změně právní úpravy týkající se určování věcné příslušnosti,
tak se zásada perpetuatio fori neuplatní. V této situaci je pak rozhodné pouze to, zda zákon, jímž
ke změně právní úpravy došlo, řeší další postup v zahájených řízeních prostřednictvím přechodných
ustanovení. Při absenci přechodných ustanovení přechází ke dni účinnosti změny právní úpravy
působnost vést řízení na orgán, který je v dané věci příslušný dle nové právní úpravy.
[29] K těmto závěrům zvláštního senátu se připojuje i kompetenční senát NSS. Dodává, že
nedostatek věcné příslušnosti správního orgánu, který vydal rozhodnutí, má za následek jeho
nicotnost (§ 77 odst. 1 správního
řádu). Zásadně proto bude platit, že pokud pozbude správní orgán v průběhu správního řízení
(včetně řízení o opravných prostředcích) svoji věcnou příslušnost v důsledku změny právní úpravy a
nestanoví-li přechodná ustanovení, že se zahájená řízení dokončí dle dosavadních předpisů, nesmí
původně věcně příslušný správní orgán vydat rozhodnutí ve věci. V zahájených správních řízeních
pokračuje správní orgán, kterému svěřuje věcnou působnost nová právní úprava. Obdobné úvahy lze
vysledovat v nálezu Ústavního soudu sp. zn.
III. ÚS 429/2000 ze dne 19.
4. 2001 (N 64/22 SbNU 71). Na podkladě těchto východisek dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že
při posuzování předmětného kompetenčního sporu je nezbytné aplikovat
§ 178 správního řádu, ve
znění zákona č. 7/2009 Sb.
[30] Při určování nadřízeného správního orgánu příslušného k vydání rozhodnutí o stížnosti osoby
zúčastněné na řízení tak Nejvyšší správní soud nejprve aplikoval pravidlo obsažené v
§ 178 odst. 1 správního
řádu. Podle něj je nadřízeným správním orgánem ten správní orgán, o kterém to stanoví
zvláštní zákon. Neurčuje-li jej zvláštní zákon, je jím správní orgán, který podle zákona rozhoduje o
odvolání, popřípadě vykonává dozor.
[31] Zákon č. 129/2000 Sb.,
o krajích (krajské zřízení), stanoví v
§ 92 odst. 1, že při
výkonu přenesené působnosti jsou orgány územní samosprávy podřízeny příslušnému ministerstvu.
Příslušná ministerstva, do jejichž působnosti náleží úseky státní správy vykonávané orgány kraje,
přezkoumávají rozhodnutí vydaná orgány kraje na úseku přenesené působnosti ve správním řízení a
kontrolují výkon přenesené působnosti orgány kraje na svěřeném úseku
(§ 92a krajského zřízení).
Ačkoliv se při rozhodování o stížnosti dle
§ 16a zákona o svobodném přístupu
k informacím nepostupuje dle
správního řádu, a tudíž nelze
aplikovat § 92a písm. a)
krajského zřízení, nemění to nic na tom, že orgány kraje jsou podřízeny v oblasti přenesené
působnosti jednotlivým ministerstvům v závislosti na odvětvovém principu výkonu státní správy a
jejich činnost v této oblasti podléhá dozoru (kontrole) ze strany příslušných ministerstev.
[32] Pokud se týká samostatné působnosti krajů, ve vztahu k ní stanoví
§ 94 odst. 1 krajského
zřízení, že k přezkoumávání rozhodnutí o právech a povinnostech fyzických a právnických osob
je příslušné Ministerstvo vnitra. I když v případě stížnosti dle
§ 16a zákona o svobodném přístupu
k informacím nelze hovořit o přezkoumávání rozhodnutí, přesto tato skutečnost nevylučuje
aplikaci § 94 odst. 1 krajského
zřízení. Stížnost dle § 16a
zákona o svobodném přístupu k informacím totiž přichází v úvahu v mimořádných situacích, k
nimž by vůbec nemělo docházet. Pokud by orgán kraje postupoval při vyřizování žádosti o poskytnutí
informace v souladu se zákonem, buď by informaci poskytl
(§ 14 zákona o svobodném přístupu k
informacím), nebo by vydal rozhodnutí o odmítnutí žádosti
(§ 15 téhož zákona). V
případě vydání rozhodnutí o odmítnutí žádosti by nebylo pochyb o aplikaci
§ 94 odst. 1 krajského
zřízení. I když je stížnost dle
§ 16a zákona o svobodném přístupu
k informacím opravným prostředkem
sui generis
(nesměřuje proti rozhodnutí, nýbrž proti
postupu povinného subjektu), měl by být způsob určení nadřízeného orgánu totožný. Bylo by zjevně
nesmyslné, aby o odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí žádosti rozhodoval jiný orgán než v případě
stížnosti na postup při vyřizování žádosti o informace.
[33] Z výše uvedeného plyne, že při aplikaci
§ 178 odst. 1 správního
řádu na činnost orgánů kraje je třeba rozlišovat, zda orgány kraje rozhodují v samostatné
působnosti či v přenesené působnosti. V prvém případě je nadřízeným správním orgánem vůči orgánům
kraje Ministerstvo vnitra, v druhém případě věcně příslušné ministerstvo, do jehož oboru působnosti
náleží daný úsek státní správy.
[34] Soud se tedy musel dále zabývat otázkou, zda se požadované informace týkají samostatné, či
přenesené působnosti orgánů kraje.
Zákon o svobodném přístupu k
informacím uvádí v § 20
odst. 6, že informace týkající se přenesené působnosti územně samosprávného celku se
poskytují rovněž v přenesené působnosti. Z toho vyplývá, že informace týkající se samostatné
působnosti poskytují povinné subjekty v samostatné působnosti. Totéž dovodila i
judikatura
ve vztahu
k zákonu o svobodném přístupu k
informacím ve znění před novelou provedenou zákonem č.
61/2006 Sb. (např. rozsudek NSS
ze dne 2. 7. 2007, čj. 4 As 56/2006-45, ve věci
Ekologický právní servis). Ostatně v tomto panuje mezi žalobcem i žalovaným shoda.
[35] Krajské zřízení svěřuje
do samostatné působnosti kraje záležitosti, které jsou v zájmu kraje a občanů kraje, nejde-li o
přenesenou působnost (§ 14 odst.
1). Do samostatné působnosti dále patří zejména záležitosti uvedené v
§ 11,
§ 35,
§ 36 a
§ 59 (pravomoci rady kraje a
zastupitelstva kraje, ukládání pokut za porušení právního předpisu kraje), s výjimkou vydávání
nařízení kraje, a další záležitosti, které do samostatné působnosti svěří zákon
(§ 14 odst. 2). Pro
rozhraničení samostatné a přenesené působnosti kraje je klíčové pravidlo obsažené v
§ 4, dle něhož platí, že
činnost patří do samostatné působnosti kraje, pokud zvláštní zákon nestanoví, že jde o působnost
přenesenou.
[36] Požadované informace se přímo týkají vystoupení náměstka hejtmana Jihomoravského kraje Ing.
Milana Venclíka na 24. zasedání zastupitelstva kraje. Osoba zúčastněná na řízení se domáhá označení
dokumentů, z nichž náměstek hejtmana při svém projevu vycházel, a jejich zpřístupnění. Vzhledem k
interpelačnímu charakteru této žádosti o informace je samozřejmě na posouzení povinného subjektu,
resp. nadřízeného orgánu, zda se vůbec jedná o informace, na něž se vztahuje
zákon o svobodném přístupu k
informacím. To však nemění nic na tom, že i kdyby snad tyto informace nepodléhaly uvedenému
zákonu, je nezbytné o žádosti rozhodnout procesním postupem předvídaným tímto zákonem. Pouze pak je
umožněn řádný přezkum postupu povinného subjektu ze strany nadřízeného orgánu a soudů (viz rozsudek
NSS ze dne 26. 6. 2009, čj. 2 As 44/2008-72, ve
věci Ekologický právní servis).
[37] Náměstek hejtmana je členem rady kraje. Rada je výkonným orgánem kraje v oblasti samostatné
působnosti. Ve věcech přenesené působnosti může rada rozhodovat, jen stanoví-li tak zákon
(§ 57 odst. 1 krajského
zřízení). Rada kraje je tedy smíšeným orgánem. Obecně lze říci, že složka samostatné
působnosti převažuje nad složkou přenesené působnosti. Soud rozhodující o kompetenčním sporu není
dostatečně uzpůsoben k tomu, aby posoudil, zda povinný subjekt disponuje požadovanými informacemi a
jakou cestou tyto informace obdržel (k čemuž ho nabádá zejména argumentace žalobce), či zda má ze
zákona povinnost mít tyto informace k dispozici. Soud může jen stěží s jistotou určit, z titulu jaké
funkce a působnosti čerpal náměstek hejtmana své informace, na jejichž podkladě následně formuloval
své vyjádření na zasedání zastupitelstva kraje. Hodnocení těchto skutečností ostatně není smyslem
kompetenčního sporu, nýbrž otázkou věcného posouzení postupu povinného subjektu. K tomu může být
tento soud povolán teprve v eventuálním řízení o kasační stížnosti.
[38] Soud se proto mohl nyní při rozhodování kompetenčního sporu přidržet pouze objektivních
hledisek, jež mají vztah k požadovaným informacím. V prvé řadě to je postavení náměstka hejtmana
vůči zastupitelstvu kraje a charakter jemu svěřené působnosti. Osoba zúčastněná na řízení ve své
žádosti o poskytnutí informací sdělila, že se jedná o proslov náměstka hejtmana na zasedání
zastupitelstva kraje. Jak již soud uvedl, rada kraje, jejímž členem je náměstek hejtmana,
představuje exekutivní orgán kraje, který je odpovědný zastupitelstvu jakožto přímo volenému orgánu
kraje. Tento vztah odpovědnosti se týká ovšem toliko výkonu samostatné působnosti
(§ 57 odst. 1 krajského
zřízení). Rada kraje neodpovídá zastupitelstvu za výkon přenesené působnosti. Během zasedání
zastupitelstva tedy dochází ke kontrole výkonu samostatné působnosti radou kraje. Členové
zastupitelstva mají za tím účelem právo vznášet dotazy, připomínky a podněty na hejtmana, jeho
náměstky a další členy rady (čl. 25 Jednacího řádu
Zastupitelstva Jihomoravského kraje). Ačkoliv by se tedy dalo předjímat, že informace podané
náměstkem hejtmana na zasedání zastupitelstva kraje se z povahy vztahů mezi radou a zastupitelstvem
týkají samostatné působnosti, nelze na základě tohoto kritéria činit žádné dalekosáhlé závěry. Bylo
by totiž zjevně nesmyslné tvrdit, že jakákoliv informace, která zazní od členů rady kraje na
zasedání zastupitelstva, je součástí výkonu samostatné působnosti.
[39] Druhým hlediskem je předmět, jehož se žádost o informace týká. Tímto předmětem je vedení
trasy rychlostní silnice R 52 (přes Lednicko-valtický areál a Mikulov). Žalobce ve svém návrhu
uvádí, že se tato matérie týká přenesené působnosti kraje na úseku ochrany přírody a krajiny. Soud
nikterak nezpochybňuje, že k záměru vybudovat rychlostní silnici podává stanovisko i krajský úřad
coby orgán ochrany přírody, stejně jako povoluje případné výjimky z ochranných podmínek dle
zákona o ochraně přírody a
krajiny. Tyto činnosti jsou přitom součástí přenesené působnosti kraje. Umístění záměru v
území má však svůj původ v jiné oblasti veřejné správy, a sice územním plánování. Na úrovni kraje se
pořizují zásady územního rozvoje, v nichž se mj. vymezí plochy nebo koridory nadmístního významu,
zejména plochy a koridory pro veřejně prospěšné stavby
[§ 36 odst. 1 zákona č. 183/2006
Sb., o územním plánování a stavebním řádu
(stavební zákon)]. Zásady
územního rozvoje vydává zastupitelstvo kraje v samostatné působnosti
[§ 7 odst. 2 písm. a) stavebního
zákona]. Trasa rychlostní silnice R 52 je v současné době vymezena v územním plánu vyššího
územního celku Břeclavsko. Jedná se o nástroj územního plánování upravený zákonem č.
50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební
zákon). Rovněž územní plán byl schválen krajem v samostatné působnosti
(§ 29 odst. 3 zákona č. 50/1976
Sb.). Otázka vytýčení trasy rychlostní silnice je tedy v prvé řadě záležitostí územního
plánování (územního plánu vyššího územního celku), které spadá do samostatné působnosti kraje.
Případná navazující řízení, stejně jako stanoviska orgánu ochrany přírody, která představují výkon
přenesené působnosti, jsou z tohoto pohledu podružnými akty.
[40] Konečně třetím hlediskem je nastavení poměru mezi samostatnou a přenesenou působností v
platném krajském zřízení. Jak soud již uvedl, platí, že není-li zákonem stanoveno jinak, vykonává
kraj svěřené úkoly v oblasti samostatné působnosti
(§ 4 krajského zřízení).
Jestliže tedy nelze jednoznačně seznat přímou souvislost mezi požadovanými informacemi a některým z
úkolů svěřených orgánům kraje do přenesené působnosti, pak nezbývá než uzavřít, že se může jednat
pouze o informace týkající se samostatné působnosti.
[41] Soud dospěl po posouzení všech tří výše prezentovaných hledisek (viz body [38] až [40]
shora) k závěru, že informace požadované osobou zúčastněnou na řízení mohou náležet toliko do
oblasti samostatné působnosti kraje. Poskytování těchto informací je proto rovněž výkonem samostatné
působnosti. Orgánem nadřízeným povinnému subjektu je dle
§ 178 odst. 1 správního
řádu ve spojení s § 94
odst. 1 krajského zřízení Ministerstvo vnitra, které je věcně příslušné k rozhodnutí o
stížnosti osoby zúčastněné na řízení proti postupu rady kraje při vyřizování podané žádosti o
poskytnutí informací.