Ve věci řízení o poplatku za komunální odpad podle zákona č.
185/2001 Sb., o odpadech, je odvolacím orgánem
proti rozhodnutí Magistrátu hl. m. Prahy Ministerstvo financí.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 9. 2010, čj. Komp 4/2010 - 40)
Prejudikatura: č. 1911/2009 Sb.NSS.
Věc: Ministerstvo financí proti Ministerstvu životního prostředí o určení příslušnosti mezi
správními orgány.
Odůvodnění:
I.
Obsah žaloby Ministerstva financí
[1.] Ministerstvo financí v žalobě uvádí, že v období počínajícím zářím 2009 mu
Ministerstvo životního prostředí postoupilo několik odvolání brojících proti Magistrátu hl. m. Prahy
ve věcech poplatků za komunální odpad, a to v režimu zákona č.
125/1997 Sb., o odpadech, i zákona č.
185/2001 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších
předpisů. K tomuto postoupení došlo na základě rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 11. 8.
2009, sp. zn. 1 As 56/2009, v němž je obsažen
právní názor, podle něhož do
kompetence
žalovaného Ministerstva životního prostředí nepatří řízení
ve věcech daní a poplatků, a to ani v případě poplatků za komunální odpad. Kompetentním ústředním
orgánem státní správy je proto v této oblasti Ministerstvo financí.
[2.] Ministerstvo financí s tímto názorem nesouhlasí. Má za to, že soud přehlédl
skutečnost, že mimo místní poplatek za sběr, třídění, využívání a zneškodňování komunálního odpadu,
upraveného v režimu zákona č. 565/1990 Sb., o
místních poplatcích, a kde se nepochybně jedná o daň ve smyslu legislativní zkratky obsažené v
ustanovení § 1 odst. 1 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků
("daňový řád“), je poplatek za komunální odpad upraven vně režimu místních poplatků.
[3.] Žalobce popisuje vývoj právní úpravy odpadového hospodářství po roce 1990, kdy
byl nejprve přijat zákon č. 238/1991 Sb., o
odpadech, který však neobsahoval žádné ustanovení o formě a způsobu vybírání poplatků za komunální
odpad. Tento zákon byl nahrazen zákonem č. 125/1997
Sb., který předpokládal v ustanovení §
10 úhradu za likvidaci komunálního odpadu prostřednictvím smlouvy mezi původci odpadu a obcí.
Tato úprava byla údajně problematická, jelikož nemohla nikoho přinutit k uzavření této smlouvy. S
účinností od 29. 2. 2000 proto byl tento zákon novelizován zákonem č.
37/2000 Sb., kterým byly obce zmocněny stanovit
poplatek za komunální odpad formou obecně závazné vyhlášky. Správu tohoto poplatku vykonávala obec.
Místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování
komunálních odpadů byl do zákona č. 565/1990
Sb. zaveden až novelou s účinností od 1. 1. 2002. Žalobce proto zpochybňuje tvrzení
Nejvyššího správního soudu obsažené v citovaném rozsudku, kterým je poplatek za komunální odpad
subsumován pod místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání
a odstraňování komunálních odpadů. Žalobce dále uvádí, že správa místních poplatků a poplatků za
komunální odpad byla do 31. 12. 2002 v samostatné působnosti obcí, protože teprve s účinností od 1.
1. 2003 zákonná úprava výslovně stanovila, že tato působnost je výkonem přenesené působnosti
(§ 15 zákona č.
565/1990 Sb.).
[4.] Počínaje od 1. 1. 2003 platí zákonná úprava, podle níž může obec vybírat
úhradu za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování
komunálních odpadů
· na základě písemné smlouvy,
· formou poplatku za komunální odpad podle ustanovení
§ 17a zákona č.
185/2001 Sb. a
· formou místního poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy a
třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů.
[5.] Zákon tak rozlišuje mezi poplatkem za komunální odpad podle zákona č.
185/2001 Sb. a předmětným místním poplatkem
dle zákona č. 565/1990 Sb. Jde o dva různé
poplatky, u nichž samotná obec určí, který z nich si zvolí. Většina obcí si zvolila formu místního
poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování
komunálních odpadů, nicméně hl. m. Praha si určilo formu poplatku za komunální odpad podle
ustanovení § 17a zákona č.
185/2001 Sb. Společným znakem obou poplatků
je, že jsou stanoveny v samostatné působnosti. Rozdíl však spočívá v tom, že u poplatku za provoz
systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů se
řízení vede v přenesené působnosti. V případě hl. m. Prahy by tak ve druhém stupni rozhodovalo
Ministerstvo financí. U poplatku za komunální odpad dle ustanovení
§ 17a zákona č.
185/2001 Sb. je však řízení vedeno v
samostatné působnosti obce. Teprve od 23. 4. 2004 byl do citovaného ustanovení
§ 17a zákona č.
185/2001 Sb. doplněn odst. 6, podle něhož se
na řízení ve věcech poplatků za komunální odpad vztahují zvláštní předpisy, kterými je míněn daňový
řád. Ze způsobu procesní úpravy prý nicméně nelze dovozovat hmotněprávní vymezení charakteru
takového peněžitého plnění jako daně a také z toho neplyne věcná
kompetence
konkrétního ústředního
orgánu státní správy.
[6.] Žalobce dále cituje zákonnou úpravu obsaženou v zákonech č.
125/1997 Sb. a č.
185/2001 Sb., a to nejprve
hmotněprávní normy
, z nichž plyne, že obec může v samostatné působnosti stanovit
obecně závaznou vyhláškou místní systém sběru, svozu, třídění, využívání a zneškodňování komunálních
odpadů, resp. systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních
odpadů.
Procesní normy
pak odkazují na daňový řád, který upravuje řízení ve věci
poplatků. Žalobce poukazuje na skutečnost, že v obou zákonech chybí
kompetenční
norma
, která by stanovila pravomoc a působnost určitému orgánu pro rozhodování o opravných
prostředcích. Oba zákony totiž obsahují pouze ustanovení, podle nichž vykonává správu poplatku obec,
která ho ve svém územním obvodu zavedla. Žalobce tvrdí, že z odkazu na daňový řád, který je obsažen
v obou citovaných zákonech, nemůže vyplývat automatická aplikace všech jeho ustanovení týkajících se
řízení o opravných prostředcích. Zejména ustanovení § 50 odst. 1 daňového řádu, podle něhož je
odvolacím orgánem zásadně nejblíže vyššího stupně nadřízený správci daně, který napadené rozhodnutí
vydal, nelze použít tam, kde kompetenčními normami nejsou vůbec upraveny hierarchické stupně a
vztahy nadřízenosti a podřízenosti.
[7.] Žalobce se závěrem domnívá, že z důvodu absence kompetenční normy mu chybí
pravomoc k řízení a rozhodování o opravných prostředcích v těchto případech. Pokud by za této
situace rozhodoval, byla by tato rozhodnutí nicotnými. Proto navrhuje, aby bylo za kompetentní orgán
v řízení o poplatku za komunální odpad při rozhodování o odvoláních proti rozhodnutím Magistrátu hl.
m. Prahy určeno Ministerstvo životního prostředí.
II. Vyjádření žalovaného Ministerstva životního prostředí
[8.] Žalovaný se ve svém vyjádření ke kompetenční žalobě především ohradil proti
kritice svého postupu ze strany žalobce. Pokud totiž Nejvyšší správní soud v rozsudku sp. zn.
1 As 56/2009 vyslovil právní názor, podle něhož
žalovaný není orgánem příslušným k vedení odvolacích řízení ve věci řízení o poplatku za komunální
odpad a jeho rozhodnutí jsou v těchto případech nicotná, musel všechna odvolání postoupit
Ministerstvu financí, jelikož v opačném případě by byl jeho postup nezákonný.
[9.] K samotné pravomoci rozhodovat o odvoláních v dané agendě žalovaný uvádí, že
souhlasí se závěry citovaného rozsudku Nejvyššího správního soudu, byť nikoliv s celým jeho
odůvodněním. V každém případě však zákony č. 125/1997
Sb. i č. 185/2001 Sb. stanoví, že obec
může stanovit a vybírat poplatek za komunální odpad vznikající na jejím území. Jakkoliv zákon č.
125/1997 Sb. ještě neobsahoval ustanovení,
podle něhož se při správě poplatku za komunální odpad postupuje dle daňového řádu, je tato
skutečnost zřejmá již z toho, že daňový řád upravuje správu daní, poplatků a odvodů. Podle tohoto
zákona pak nestanoví-li zvláštní zákon jinak, je odvolacím orgánem orgán nejblíže vyššího stupně
nadřízený správci daně, který napadené rozhodnutí vydal
(§ 50 odst. 1). Podle zákona č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní správy ČR (dále "kompetenční zákon“) je Ministerstvo financí ústředním
orgánem pro daně, poplatky a clo.
[10.] Z citované zákonné úpravy i z logiky věci žalovaný dovozuje, že orgánem
příslušným rozhodovat o odvoláních proti rozhodnutím Magistrátu hl. m. Prahy ve věcech poplatků za
komunální odpad je Ministerstvo financí. Jakkoliv žalovaný souhlasí s tím, že tento poplatek je
odlišný od poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a
odstraňování komunálních odpadů, tato odlišnost nic nemění na základní otázce vedeného kompetenčního
sporu.
III. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem
III.a) Splnění procesních podmínek řízení
[11.] Nejvyšší správní soud se nejprve zabýval otázkou, zda se v daném případě
jedná o kompetenční spor, k jehož projednání je příslušný. Podle ustanovení
§ 97 odst. 1 s. ř. s. soud rozhoduje
kladný nebo záporný kompetenční spor, jehož stranami jsou správní úřad a orgán územní, zájmové nebo
profesní samosprávy, orgány územní, zájmové nebo profesní samosprávy navzájem, anebo ústřední
správní úřady navzájem. Žalovaný ani žalobce zjevně nejsou orgány samosprávy. Prvé dva případy
kompetenčních sporů tedy nepřipadají v úvahu. Ústředními správními úřady ve smyslu ustanovení
§ 97 odst. 1 písm. c) s. ř. s. jsou pak
jen ty ústřední orgány státní správy, které jsou zákonem za takové prohlášeny (srov. např. rozsudek
Nejvyššího správního soudu sp. zn. Komp 1/2004, www.nssoud.cz). Pojem "ústřední správní úřad“ soudní
řád správní nevymezil ani nepoukázal na jiný právní předpis, který by takové vymezení obsahoval,
nicméně jde o výraz obsahově totožný s pojmem "ústředního orgánu státní správy“ ve smyslu
kompetenčního zákona. Podle ustanovení § 4
tohoto zákona je Ministerstvo financí ústředním orgánem státní správy; podobně podle
§ 19 odst. 2 je ústředním orgánem státní
správy rovněž Ministerstvo životního prostředí. Žalobce i žalovaný jsou tedy ústředními správními
úřady. Lze tak učinit závěr, že se jedná o kompetenční spor ve smyslu ustanovení
§ 97 odst. 1 písm. c) s. ř. s.
[12.] V daném případě jde o záporný kompetenční spor, na který pamatuje ustanovení
§ 97 odst. 3 s. ř. s., jelikož oba
dotčené ústřední orgány státní správy popírají svou pravomoc vydat rozhodnutí o odvoláních brojících
proti rozhodnutím Magistrátu hl. m. Prahy ve věci poplatku za komunální odpad. Nejvyšší správní soud
je proto k rozhodování příslušný podle ustanovení
§ 97 odst. 4 s. ř. s.
III.b) Vlastní argumentace soudu ke kompetenčnímu sporu
[13.] Nejvyšší správní soud konstatuje, že mezi účastníky řízení není žádného sporu
ohledně výše rekapitulovaného popisu vývoje zákonné úpravy. Skutečně platí, že počínaje 1. 1. 2003
je obec oprávněna vybírat
poplatek za komunální odpad
v režimu zákona č.
185/2001 Sb.
(§ 17a). Alternativou k tomuto poplatku je
poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování
komunálních odpadů
, zakotvený v ustanovení §
10b zákona č. 565/1990 Sb. Obec je
přitom oprávněna sama zvážit, pro který z těchto poplatků se rozhodne. Podle ustanovení
§ 17a odst. 1 zákona č.
185/2001 Sb. totiž platí, že poplatek za
komunální odpad "
nelze stanovit současně s místním poplatkem za provoz systému
shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů podle
zvláštního zákona
.“ Třetí možností, jak lze vybírat úhradu za shromažďování, sběr,
přepravu, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů od fyzických osob, je uzavření
písemné smlouvy
(§ 17 odst. 5
zákona č. 185/2001 Sb.). Rovněž zde platí, že
vybírá-li obec tuto úhradu, nemůže stanovit poplatek za komunální odpad ani místní poplatek za
provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů
podle zvláštního zákona.
[14.] Soud proto akceptuje výhradu Ministerstva financí týkající se dílčí
nepřesnosti obsažené v odůvodnění citovaného rozsudku sp. zn.
1 As 56/2009, z něhož skutečně plyne, že
poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování
komunálních odpadů je chybně podřazen do režimu zákona o místních poplatcích, byť ve skutečnosti se
jedná o poplatek autonomní.
[15.] Podstatné pro nyní rozhodovanou věc je nicméně to, že v případě obou
zmíněných poplatků spadá jejich stanovení do oblasti samostatné působnosti obce. Společným rysem je
v obou případech rovněž skutečnost, že správu poplatku vykonává obec, která ho ve svém územním
obvodu zavedla, resp. její obecní úřad (§ 17a
odst. 3 zákona č. 185/2001 Sb.,
§ 14 odst. 3 zákona č.
565/1990 Sb.). Žalobce nicméně tvrdí, že v
případě poplatku za komunální odpad, který si zvolilo hl. m. Praha, sice procesní norma odkazuje na
daňový řád (§ 17a odst. 6 zákona č.
185/2001 Sb.), v obou zákonech však chybí
kompetenční norma, která by stanovila pravomoc a působnost určitému orgánu pro rozhodování o
opravných prostředcích. Správa poplatku za komunální odpad i následné řízení o něm prý totiž spadá
do samostatné a nikoliv přenesené působnosti obce.
[16.] K této otázce soud uvádí, že jakkoliv je samotné stanovení obou zmíněných
poplatků věcí samostatné působnosti obce, nelze mít důvodné pochybnosti o tom, že řízení o nich
představuje správní řízení, vykonávané v rámci přenesené působnosti, a v jeho rámci je obec
oprávněna vydat platební výměr. O tom svědčí již samotná povaha tohoto řízení a také fakt, že je
vede obecní úřad, resp. magistrát, který je zásadně orgánem vykonávajícím přenesenou působnost a v
oblasti samostatné působnosti plní toliko úkoly, uložené zastupitelstvem nebo radou, příp. pomáhá
výborům a komisím, což zjevně není daný případ
(§ 109 odst. 3 zákona o obcích,
§ 81 zákona č.
131/2000 Sb., o hl. m. Praze). Nelze ostatně
ani přehlédnout, že s ohledem na postup podle daňového řádu mají obecní úřady v tomto řízení
postavení správce daně (§ 1 odst. 4 daňového řádu).
[17.] Soud při svých úvahách vycházel rovněž z toho, že právní řád má být vykládán
tak, aby představoval jednotný, logický, vnitřně provázaný a funkční systém. Nepovažuje proto za
přesvědčivou argumentaci žalobce vedenou v tom směru, že zatímco správa poplatků podle zákona č.
565/1990 Sb. je vykonávána v přenesené
působnosti, jedná se v případě poplatku za komunální odpad podle ustanovení
§ 17a zákona č.
185/2001 Sb. o působnost samostatnou. Jestliže
totiž platí, že oba tyto poplatky (viz bod 13) jsou koncipovány jako alternativní a směřující ke
stejnému účelu, nemá logiku, aby proces jejich vymáhání probíhal v odvolacím řízení u odlišných
orgánů. Soud má proto za to, že za této situace je třeba výkladové nejasnosti zákonné úpravy
vykládat ve prospěch jednotného režimu přezkumu obou zmíněných poplatků.
[18.] Soud dále uvádí, že argumentace žalobce ohledně údajné úplné absence
kompetenční normy není ani příliš konzistentní. Pokud by totiž platilo, že v citovaných zákonech
kompetenční norma zcela chybí a neplyne ani ze zákonů jiných, není možné přesvědčivě dovodit, že ve
věci odvolání proti rozhodnutím Magistrátu hl. m. Prahy o poplatku za komunální odpad je
kompetentním orgánem automaticky Ministerstvo životního prostředí (tj. žalovaný), tak, jak tvrdí
žalobce. V tomto případě by totiž kompetentním orgánem ve smyslu rozhodování o odvolání nebyl nikdo,
jelikož je třeba respektovat ústavně zakotvenou zásadu, podle níž státní moc lze uplatňovat jen v
případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon
(čl. 2 odst. 3 Ústavy ČR,
čl. 2 odst. 2
Listiny základních práv a svobod). Toto řešení je však pro soud obtížně přijatelné, a to již proto,
že by byla porušena zásada dvojinstančnosti správního řízení; navíc by byla činěna zásadní procesní
odlišnost přezkumu rozhodnutí o poplatku za komunální odpad, činěná v režimu zákonů č.
125/1997 Sb. a č.
185/2001 Sb.
[19.] V nyní projednávané věci se navíc žalobce mýlí, pokud tvrdí, že kompetenční
norma zcela chybí. Pokud totiž zákon č. 185/2001
Sb.
výslovně odkazuje na daňový řád, je třeba postupovat podle jeho ustanovení § 50 odst. 1, které
obsahuje obecné pravidlo, že nestanoví-li zvláštní zákon jinak, je odvolacím orgánem orgán nejblíže
vyššího stupně nadřízený správci daně, který napadené rozhodnutí vydal. Jakkoliv určitě platí, že ze
samotné skutečnosti, že se postupuje podle daňového řádu, neplyne bez dalšího použití celého systému
zde upravených opravných prostředků (viz usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 12. 2008,
sp. zn. Komp 1/2008, www.nssoud.cz), nemá soud pochybnosti v tom směru, že pod postupem podle
daňového řádu při správě poplatku za komunální odpad je třeba rozumět (ve shodě s citovaným názorem
obsaženým v rozsudku 1 As 56/2009), že se na
toto řízení v plném rozsahu aplikují ustanovení, týkající se řádného opravného prostředku.
[20.] Jak totiž konstatoval zdejší soud v opakovaně citovaném rozsudku sp. zn.
1 As 56/2009 (a v této části na jeho odůvodnění
lze plně odkázat), na řízení ve věci poplatků za komunální odpad se podpůrně aplikuje daňový řád.
Podle jeho ustanovení § 1 odst. 1 totiž
daňový řád upravuje správu daní, poplatků, odvodů, záloh na tyto příjmy a odvodů za porušení
rozpočtové kázně (dále jen "daně"), které jsou příjmem státního rozpočtu, státních
finančních aktiv nebo rezervních fondů organizačních složek státu, rozpočtů územních samosprávných
celků, nebo státních fondů nebo Národního fondu. Poplatky za komunální odpad jsou tak zahrnuty pod
legislativní zkratku daně a na řízení o nich se aplikuje daňový řád, což ostatně výslovně upravuje i
citované ustanovení § 17a odst. 6 zákona
č. 185/2001 Sb.
[21.] Ze zákona o hlavním městě Praze plyne, že orgány Prahy vykonávají přenesenou
působnost, která je zvláštním zákonem svěřena orgánům obcí, orgánům obcí s pověřeným obecním úřadem
a orgánům obcí s rozšířenou působností, není-li dále stanoveno jinak (§ 31 odst. 2). Tuto přenesenou
působnost lze v mezích zákona svěřit Statutem hlavního města Prahy rovněž orgánům městských částí (§
32 odst. 2 zákona). Statut se k řízení o poplatcích za komunální odpad nikterak nevyjadřuje, výkon
přenesené působnosti v této oblasti tedy náleží magistrátu, jako správnímu orgánu I. stupně. Při
výkonu přenesené působnosti je hlavní město Praha podřízeno příslušnému ministerstvu. Zároveň platí,
že příslušná ministerstva, do jejichž působnosti náleží oblasti přenesené působnosti hlavního města
Prahy, mimo jiné přezkoumávají i rozhodnutí orgánů hlavního města Prahy vydaná ve správním řízení (§
118 odst. 2 a odst. 3 zákona).
[22.] Dále je nutno poukázat na kompetenční zákon, z jehož ustanovení § 4 odst. 1
plyne, že ústředním orgánem pro daně, poplatky a clo je Ministerstvo financí. Proto je právě toto
ministerstvo kompetentní i k rozhodování o odvolání proti rozhodnutím Magistrátu hl. m. Prahy ve
věcech řízení o poplatku za komunální odpad. Jakkoliv je totiž Ministerstvo životního prostředí
ústředním orgánem pro odpadové hospodářství, tedy činnost zaměřenou na předcházení vzniku odpadů, na
nakládání s odpady a následnou péči o místo, kde jsou odpady trvale uloženy, a rovněž na kontrolu
těchto činností (§ 19 odst. 2 kompetenčního zákona), z logiky věci nelze do jeho
kompetence
podřadit
rovněž řízení ve věcech daní a poplatků, byť by se jednalo o poplatky za komunální odpad.
[23.] Soud má proto za vyvrácenou stěžejní námitku žalobce, že v zákonné úpravě
chybí kompetenční norma, z níž by plynula jeho pravomoc rozhodovat o těchto odvoláních. Jakkoliv
totiž tato kompetenční norma není obsažena výslovně v zákoně č.
185/2001 Sb., je dovoditelná ze zákonů jiných.
Na tomto místě je třeba připomenout, že právní norma představuje pravidlo chování, které není vždy
nutně obsaženo v jediném zákonném ustanovení (paragrafu, odstavci apod.), nýbrž že může být i
"rozptýleno“ do několika na sebe navazujících a obsahově konzistentních právních předpisů. V nyní
projednávaném případě má soud za postaveno najisto, že tato kompetenční norma plyne zcela
jednoznačně z citovaných ustanovení § 17a odst.
6 zákona č. 185/2001 Sb.,
§ 1 odst. 1 a
§ 50 odst. 1 daňového řádu,
§ 118 odst. 2 a
odst. 3 písm. b) zákona o hl. m.
Praha, § 4 odst. 1 kompetenčního zákona a
konečně i § 178 odst. 2 správního řádu,
podle něhož je v řízení vedeném v přenesené působnosti věcně příslušným ústřední správní úřad.
[24.] Nejvyšší správní soud proto uzavírá, že ve věci řízení o poplatku za
komunální odpad je odvolacím orgánem proti rozhodnutí Magistrátu hlavního města Prahy Ministerstvo
financí.
[25.] Podle ustanovení §
101 s. ř. s. nemá žádný z účastníků právo na náhradu nákladů řízení.
V Brně dne 17. září 2010
JUDr. Michal Mazanec