Katastr nemovitostí: zřejmý omyl při obnově a vedení katastru
I. Neurčitý pojem „zřejmý omyl“ obsažený v
§ 8 odst. 1
písm. a) zákona č.
344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky, je třeba vykládat vždy
v souvislosti s
konkrétním případem. Obecně sem lze zařadit jak omyl týkající se skutkových okolností
(
error
facti -
zejména případy chyb v psaní a počítání, jako zápis jiných údajů, zápis údajů neobsažených
v
podkladové listině či např. i opomenutí zapsat údaj v podkladové listině obsažený),
tak omyl právní
(
error iuris
- např. zápis právního vztahu, který právní řád nezná, či zápis skutečnosti
na základě
listiny, která nesplňuje požadavky stanovené
katastrálním zákonem).
Omyl je
přitom charakteristický vždy tím, že je v něm obsažen lidský činitel. Jako omyl proto
nelze
posuzovat objektivní skutečnosti způsobující nesoulad katastru se skutečným stavem
(např. změnu
právní úpravy zápisů do katastru, či zničení katastrálního operátu v důsledku požáru
či povodně: zde
nelze rozpor se skutečným stavem napravit opravou zřejmého omylu, nýbrž cestou revize
či obnovy
katastrálního operátu).
II. Nebyl-li zápis uvedený v pozemkové knize a v podkladové listině
převzat do evidence
nemovitostí (podle zákona č. 22/1964
Sb., o evidenci nemovitostí, a jeho prováděcí vyhlášky č.
23/1964 Sb.),
nemuselo se
jednat pouze o opomenutí pracovníka tehdejšího střediska geodézie, ale i o výsledek
šetření
skutečného stavu věci, kdy mohlo vyjít najevo, že příslušný zápis již nemá opodstatnění.
Z rozporu
mezi zápisem v pozemkové knize (a listinou jej potvrzující) a zápisem v katastru
nemovitostí jako
nástupcem evidence nemovitostí proto nelze bez dalšího dovozovat zřejmý omyl při
obnově a vedení
katastru nemovitostí ve smyslu
§ 8 odst. 1
písm. a) zákona č.
344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 1. 2008, čj.
1 As
40/2007-103)
Prejudikatura: č. 781/2006 Sb. NSS, č. 1045/2007 Sb. NSS a č. 1246/2007
Sb.
NSS.
Věc: Prof. Ing. Ladislav S., DrSc., proti Zeměměřickému a katastrálnímu
inspektorátu v
Brně o opravu údajů v katastru nemovitostí, o kasační stížnosti žalovaného.
Katastrální úřad pro Vysočinu, katastrální pracoviště Pelhřimov, rozhodnutím
ze dne 13. 10.
2004 nevyhověl žalobci, který se domáhal opravy na listu vlastnictví. Nebylo zde
totiž zapsáno
zástavní právo za pohledávání nezletilého Ladislava S. v částce 10 000 Kčs, ačkoliv
bylo řádně
vloženo na základě smlouvy postupní ze dne 4. 12. 1948.
Proti rozhodnutí se žalobce odvolal. Žalovaný odvolání rozhodnutím ze dne 18.
2. 2005 zamítl. V
odůvodnění uvedl, že zřejmým omylem při vedení katastru, který je důvodem k provedení
opravy, je jen
takové pochybení pracovníka provádějícího zápis do katastru, ke kterému došlo zjevným
a okamžitým
selháním v duševní nebo mechanické činnosti osoby, za jejíž účasti byl tento zápis
proveden.
Nepřevzetí zápisu v pozemkové knize při komplexním zakládání evidence nemovitostí
v roce 1983 nemůže
být po téměř 60 letech důkazem zřejmého omylu, neboť zápisy v pozemkových knihách
bylo možno použít
při zakládání této evidence pouze podpůrně. Na tom nic nemění ani neexistence dokladu
o provedeném
šetření skutečného stavu orgány geodézie.
Proti rozhodnutí podal žalobce žalobu ke Krajskému soudu v Brně, který rozsudkem
ze dne 30. 5.
2007 rozhodnutí žalovaného zrušil pro vady řízení a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Podle krajského
soudu vyložil žalovaný pojem „zřejmý omyl“ nepřiměřeně zužujícím způsobem v rozporu
se smyslem a
účelem zákona, v důsledku čehož žalovaný rezignoval na zjištění skutkového stavu
věci. Současně
katastrální úřad porušil §
32
odst. 2 správního řádu z roku 1967, když nedal žalobci možnost vyjádřit se
před vydáním
rozhodnutí k dosud shromážděným podkladům.
Rozsudek napadl žalovaný (stěžovatel) kasační stížností, v níž mimo jiné uvedl,
že podle platné
právní úpravy není důvodem k opravě údajů v katastru pouze chyba vyplývající z porovnání
evidovaného
údaje v katastru s údaji v listině, která byla podkladem k zápisu, ale především
chyba, která je
důsledkem vadného postupu příslušných pracovníků provádějících zápis do katastrálního
operátu, resp.
do operátu evidence nemovitostí jako jeho právního předchůdce. Je tedy především
třeba zjistit, zda
postup příslušného orgánu při zápisu byl v souladu s tehdy platnými právními předpisy
upravujícími
zápis do příslušné pozemkové evidence. Stěžovatel se v kasační stížnosti dále zabýval
tzv.
komplexním zakládáním evidence nemovitostí podle zákona č.
22/1964 Sb.
Zápisy ve veřejných
knihách byly pro tvorbu evidence nemovitostí využity tak, že orgány geodézie byly
povinny zapsat do
evidence nemovitostí toho, kdo byl podle výsledků šetření oprávněným nebo povinným.
Tehdejší orgány
geodézie byly nadány oprávněním posuzovat, zda právní vztah evidovaný v pozemkové
knize je v souladu
se skutečným stavem. O výsledku šetření se nevyhotovoval žádný doklad, ale výsledek
šetření byl
přímo zapsán do výkazu změn, spočíval tedy ve vlastním převzetí či nepřevzetí určitého
údaje či
zápisu údaje nového, odlišného od údajů v pozemkové knize. Výsledný zápis měl být
potvrzen jednak
podpisem vlastníka či jiné oprávněné osoby v posledním sloupci výkazu změn, eventuálně
doložen
příslušnou listinou založenou ve sbírce listin. Z praxe je však známo, že tyto podpisy,
či poznámky
o jejich odmítnutí nebyly důsledně vyžadovány a rovněž příslušné listiny nebyly důsledně
do sbírky
listin zakládány. To však nic nemění na tom, že výsledkem šetření orgánů geodézie
byl příslušný
zápis ve výkazu změn, tj. v daném případě zápis vlastnického práva bez jeho omezení
právem
zástavním. Nelze-li jednoznačně prokázat, že tehdejší orgán geodézie v případě zástavního
práva
žádné šetření o jeho trvání neprovedl, a dopustil se tudíž porušení právních předpisů
upravujících
zápis údajů o nemovitostech, nelze ani rozhodnout, že sou- časný nedostatek zápisu
zástavního práva
v katastru nemovitostí je takovou chybou, která je zřejmým omylem při vedení katastru
ve smyslu
§ 8 odst. 1
písm. a)
katastrálního zákona. K tomu stěžovatel odkazuje na rozsudek Krajského soudu
v Ústí nad Labem
ze dne 26. 4. 2006, čj. 59 Ca 94/2005-34, č. 1246/2007 Sb. NSS. Podle stěžovatele
musí být zjištění
skutkových okolností vždy podřízeno předmětu probíhajícího řízení; v daném případě
jde o takové
skutečnosti, které prokazují, zda při komplexním zakládání evidence nemovitostí došlo
ke zřejmému
omylu či nikoliv. Takovým omylem by sice mohlo být opomenutí vyšetřit trvání zástavního
práva v roce
1983, avšak nedostatek důkazu, tj. založení příslušných listin ve sbírce listin,
toto opomenutí
neprokazuje a není ani důkazem, že zástavní právo v době komplexního zakládání evidence
nemovitostí
již neexistovalo. Tento stav nemůže tudíž podle žalovaného vést k závěru o neúplném
zápisu v
evidenci nemovitostí, který je třeba doplnit ve smyslu
§ 7 katastrálního
zákona, a
nemůže být ani důvodem k postupu, kterým by katastrální úřad nahrazoval údajně chybějící
šetření
(zjišťoval, zda zástavní právo nadále trvá, bylo změněno, či zaniklo), neboť by tak
překročil meze
své zákonné pravomoci. Řízením o opravě chyby totiž nelze řešit spory o existenci
a obsah věcného
práva k nemovitosti, k čemuž stěžovatel odkazuje na výše citovaný rozsudek Krajského
soudu v Ústí
nad Labem publikovaný pod č. 1246/2007 Sb. NSS.
Žalobce ve svém vyjádření ke kasační stížnosti zopakoval, že žalovaný vykládá
§ 8 odst. 1
písm. a)
katastrálního zákona nepřiměřeně zužujícím způsobem. Za zřejmý omyl žalobce
považuje
skutečnost, že články I a IV smlouvy postupní ze dne 4. 12. 1948, založené do sbírky
listin
pozemkové knihy, byly do katastru nemovitostí promítnuty, zatímco články II a X pojednávající
o
zástavním právu promítnuty nebyly. Poukazování na „praxi správních orgánů na úseku
katastru
nemovitostí“, kdy příslušné listiny nebyly při komplexním zakládání evidence nemovitostí
důsledně
vyžadovány a do sbírky listin zakládány, svědčí spíše o tom, že žalovaný si je vadného
postupu
pracovníků při vedení a obnově katastru vědom. Poukazování žalovaného na výsledek
šetření orgánů
geodézie při komplexním zakládání evidence nemovitostí (zápis ve výkazu změn) a zároveň
konstatování, že takové šetření vůbec nemuselo proběhnout, je ve své podstatě kontradiktorní.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
Podstatou předložené kasační stížnosti je otázka výkladu pojmu zřejmý omyl ve
smyslu
§ 8 odst. 1
písm. a)
katastrálního zákona, a to ve vztahu k procesu komplexního zakládání evidence
nemovitostí
podle zákona č. 22/1964
Sb.,
který probíhal na území Československé socialistické republiky od poloviny šedesátých
let do konce
osmdesátých let minulého století. Před vlastní právní argumentací je zapotřebí provést
krátký
historický
exkurs
mapující důvody komplexního zakládání evidence nemovitostí.
Obecný knihovní zákon ze dne 25. července 1871 č. 95 ř. z., platný na našem území
až do konce
roku 1950, obsahoval tzv. zásadu vkládání (
intabulace
), podle níž vlastnictví a další
věcná práva k
nemovitostem vznikla a zanikla teprve zápisem do pozemkových knih. Střední občanský
zákoník (č.
141/1950 Sb.)
zrušil
konstitutivnost zápisů právních vztahů k nemovitostem v pozemkových knihách a věcné
vztahy k
nemovitostem vznikaly nadále pouhou smlouvou, která nemusela být nikde zapsána. Bylo
ponecháno na
vůli účastníka, zda změnu právního vztahu k nemovitostem do evidence navrhne, přičemž
v řadě případů
k návrhu nedošlo (často pro snahu ušetřit za kolek). Od 1. 1. 1951 tedy pozemkové
knihy přestaly
věrně odrážet skutečné vlastnické vztahy, neboť jejich vznik, změny a zánik nebyl
do pozemkových
knih povinně zaznamenáván. K nápravě tohoto zcela jistě nežádoucího stavu bylo přikročeno
až zákonem
č. 22/1964 Sb.
a jeho prováděcí
vyhláškou č. 23/1964
Sb., které
odstartovaly komplexní zakládání evidence nemovitostí, tedy zavedení nové databáze
vlastnických a
jiných právních vztahů k nemovitostem bez přímé návaznosti na dřívější pozemkové
knihy.
Občanský zákoník
č. 40/1964 Sb.
totiž v § 134
odst. 2
stanovil, že vlastnictví nemovitosti přecházelo nově na základě registrace převodní
smlouvy státním
notářstvím. Ustanovení §
65 zákona
č. 95/1963 Sb., o státním notářství a o řízení před státním notářstvím
(notářský řád),
pak stanovilo
notářům povinnost zaslat po registraci ověřený opis smlouvy s vyznačením její registrace
příslušnému
územnímu orgánu geodézie a kartografie, který změnu vlastnického vztahu vyznačil
do evidence
nemovitostí.
Zápisy právních vztahů do evidence nemovitostí byly prováděny postupně ve dvou
fázích. V první
fázi od roku 1964 do konce roku 1966 se v evidenci nemovitostí zapisovaly běžné změny
vlastnických
vztahů, vlastnická práva nově vzniklá, jakož i jejich omezení, obdobně údaje o správě
národního
majetku a nově vzniklá práva trvalého užívání národního majetku a osobního užívání
pozemků. V druhé
etapě od roku 1967 měly být postupně zapsány právní vztahy v evidenci nemovitostí
ještě nevyznačené,
tedy i předmětné zástavní právo. Nově zavedená evidence nemovitostí přitom nemohla
jen jednoduše
převzít zápisy z pozemkových knih, neboť vlastnické vztahy v polovině sedmdesátých
let jim v
důsledku přerušení kontinuity zápisů od roku 1951 nemusely odpovídat. Prováděcí vyhláška
k
zákonu o evidenci nemovitostí
proto v § 4 odst.
2
stanovila, že pro zápis právních vztahů o nemovitostech bude podpůrně použito zápisů
v dosavadních
pozemkových knihách, železničních knihách, v jednotné evidenci půdy a v bývalém pozemkovém
katastru.
Orgány geodézie zapíší do evidence nemovitostí toho, kdo podle výsledku šetření je
oprávněným nebo
povinným. Jak uvádí důvodová zpráva k
zákonu o evidenci nemovitostí,
„ani v těchto případech orgán geodézie nerozhoduje. Bude věcí občana nebo organizace,
aby se domohl
svého práva u soudu nebo hospodářské arbitráže, a podle pravomocného rozhodnutí soudu
nebo
hospodářské arbitráže opraví pak orgán geodézie zápis“. Při vzniku katastru nemovitostí
pak žádná
další skutková šetření prováděna nebyla a došlo k přímému převzetí údajů z evidence
nemovitostí do
katastru nemovitostí (podle §
29
odst. 1 katastrálního zákona).
(...) Vyčerpávající definice slovního spojení „zřejmý omyl“ dosud v judikatuře
ani v odborné
literatuře provedena nebyla, ostatně taková definice by byla velmi obtížná. Neurčitý
pojem zřejmý
omyl je tudíž potřeba vykládat vždy v souvislosti s konkrétním případem. Obecně sem
lze zařadit jak
omyl týkající se skutkových okolností (
error
facti - zejména případy chyb v psaní
a počítání, jako
zápis jiných údajů, zápis údajů neobsažených v podkladové listině či např. i opomenutí
zapsat údaj v
podkladové listině obsažený), tak omyl právní (
error iuris
- např. zápis právního
vztahu, který
právní řád nezná, či zápis skutečnosti na základě listiny, která nesplňuje požadavky
stanovené
katastrálním zákonem).
Tento
omyl bude přitom pravidelně způsoben činností pracovníka katastru. Omyl je totiž
charakteristický
vždy tím, že je v něm obsažen lidský činitel. Jako omyl proto nelze posuzovat objektivní
skutečnosti
způsobující nesoulad katastru se skutečným stavem (např. změnu právní úpravy zápisů
do katastru, či
zničení katastrálního operátu v důsledku požáru či povodně: zde nelze rozpor se skutečným
stavem
napravit opravou zřejmého omylu, nýbrž cestou revize či obnovy katastrálního operátu).
Podle
Nejvyššího správního soudu proto jak žalovaný tak i krajský soud nedůvodně rozlišují
mezi chybou
vyplývající z porovnání evidovaného údaje v katastru s údaji na podkladové listině
a chybou, která
je důsledkem vadného postupu (selhání) pracovníků provádějících zápis do katastrálního
operátu. I v
prvním případě se totiž jedná o chybu způsobenou pracovníkem katastru (jeho mylným
jednáním) při
přepisu údajů z listiny do katastrálního operátu.
Nejvyšší správní soud nicméně nesouhlasí se závěrem krajského soudu, že situaci,
kdy část údajů z
listiny (smlouvy postupní z 4. 12. 1948) je zapsána v katastru nemovitostí a část
údajů z téže
listiny (sporné zástavní právo) zapsána do katastru nebyla, nelze posoudit jinak,
než jako důsledek
selhání pracovníků při vedení a obnově katastru, neboli jako důsledek zřejmého omylu.
Jak bylo
uvedeno výše v historickém přehledu, katastr nemovitostí je přímý nástupce evidence
nemovitostí,
která vznikala postupně od poloviny let šedesátých do konce let osmdesátých. V daném
případě je tedy
de facto
napadán nesprávný postup pracovníků střediska geodézie, kteří vytvářeli
evidenci
nemovitostí, a to podpůrně na základě pozemkových knih a dokumentů ze sbírky listin
a na základě
vlastního šetření skutečného stavu právních vztahů k té které nemovitosti. Nebyl-li
pak zápis
uvedený v pozemkové knize převzat do evidence nemovitostí, nemuselo se jednat pouze
o opomenutí
pracovníka tehdejšího střediska geodézie, ale i o výsledek šetření skutečného stavu
věci, kdy mohlo
vyjít najevo, že příslušný zápis již nemá opodstatnění. Z rozporu mezi zápisem v
pozemkové knize (a
listinou jej potvrzující) a zápisem v katastru nemovitostí proto nelze bez dalšího
dovozovat zřejmý
omyl při obnově a vedení katastru nemovitostí ve smyslu
§ 8 odst. 1
písm. a)
katastrálního zákona.
Nejvyššímu správnímu soudu je znám rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem ze
dne 21. 6. 2001,
čj. 15 Ca 110/2001-31, č. 1246/2007 Sb. NSS, z nějž vychází žalobce v žalobě a v
rozhodnutí jej
užívá i krajský soud. Podle tohoto rozhodnutí lze postupem podle
§ 8 odst. 1
písm. a)
katastrálního zákona napravit situaci, kdy orgán geodézie nevyznačil vlastnictví
k určité
nemovitosti, ačkoli vlastnickému právu svědčila mimo jakoukoli pochybnost nabývací
listina založená
ve sbírce listin pozemkové knihy (
titulus
) a zápis vlastnictví v pozemkové knize
(
modus
) a
vlastnictví nezpochybnila jiná listina. Nicméně v daném případě se jednak jednalo
o situaci, kdy
orgán geodézie vůbec nedokončil šetření skutečného stavu v rámci druhé etapy zakládání
evidence
nemovitostí a k předmětným nemovitostem nebyl veden žádný vlastník, jednak je tento
právní názor
problematický. Krajský soud zde totiž přiřkl katastrálnímu úřadu pravomoc suplovat
činnost
dřívějšího orgánu geodézie (vyšetřit skutkový stav) a navíc pravomoc rozhodnout,
kdo bude zapsán
jako vlastník předmětných nemovitostí jen na základě informací z pozemkových knih
(tj. na základě
právního stavu ke konci roku 1950), a to vzdor chaosu, který vypukl v evidování právních
vztahů k
nemovitostem po opuštění intabulačního principu v roce 1951. Krajský soud v Ústí
nad Labem zřejmě
předpokládal, že za posledních 50 let se právní vztahy k předmětné nemovitosti nezměnily,
což
odůvodnil i tím, že tento stav nebyl zpochybněn žádnou listinou. Tím však zcela popřel
celý proces
komplexního zakládání evidence nemovitostí, který byl zaměřen na zjištění skutečného
stavu věci.
V právě projednávaném případě je nepochybné, že středisko geodézie provedlo šetření
skutečného
stavu právních vztahů k předmětným nemovitostem v roce 1983, jinak by nebyl vyplněn
výkaz změn pod
č. 33/83. V tomto výkazu již není zapsáno zástavní právo ve prospěch žalobce. Dokumenty
dokládající
důvod nepřevzetí předmětného zápisu z pozemkových knih do výkazu změn a následně
do evidence
nemovitostí nejsou k dispozici, avšak jen z toho nelze dovozovat, že ze strany pracovníků
střediska
geodézie došlo ke zřejmému omylu, a katastrální úřad tudíž může provést opravu příslušného
údaje v
katastrálním operátu. Mohl by tím totiž překročit svou pravomoc v případě, že se
o zřejmý omyl
nejednalo, neboť by konstituoval již zaniklý právní vztah. Má-li přesto žalobce za
to, že pohledávka
a zástavní právo k ní nadále i po 60 letech existuje, musí se svého práva domáhat
u soudu v
občanském soudním řízení, který jediný disponuje pravomocí rozhodovat o tom, zda
pohledávka byla či
nebyla uspokojena, a zda tedy na předmětné nemovitosti vázne zástavní právo. Katastrální
úřad proto
v právě projednávané věci postupoval správně, když žádosti žalobce o opravu chyby
v katastrálním
operátu nevyhověl; naopak úvahy krajského soudu v tomto směru vedené správné nejsou.
(...) Závěrem je třeba se vypořádat s procesním postupem Nejvyššího správního
soudu v situaci,
kdy rozhodnutí správního orgánu bylo krajským soudem správně zrušeno, ovšem některé
z důvodů, pro
které tak krajský soud učinil, neobstojí; resp. obstojí pouze důvod procesního pochybení
žalovaného
(porušení § 33
odst. 2 správního
řádu z roku 1967). V obdobné věci Nejvyšší správní soud rozhodl např. dne
16. 2. 2005 pod čj.
1 Afs 20/2004-51, č. 1045/2007 Sb. NSS, takto: „Zrušil-li krajský soud rozhodnutí
správního orgánu
pro nezákonnost a pro vady řízení, k zákonnosti rozhodnutí krajského soudu postačuje,
byl-li dán
některý ze zákonných důvodů pro takové rozhodnutí.“ Obdobně v rozsudku ze dne 26.
10. 2005, čj. 2
Afs 23/2005-93, č. 781/2006 Sb. NSS, zdejší soud uvedl, že „skutečnost, že v řízení
o kasační
stížnosti obstál jen jeden z důvodů, pro které krajský soud zrušil správní rozhodnutí,
nemusí vždy
vést ke zrušení rozsudku krajského soudu“. V projednávané věci se nejeví účelné rušit
rozhodnutí
krajského soudu, neboť jediným efektem tohoto postupu by byla skutečnost, že krajský
soud by vydal
nový zrušující rozsudek, ovšem s částečně jiným odůvodněním sledujícím názor Nejvyššího
správního
soudu.
Současně však vzniká otázka závaznosti právního názoru vysloveného v rozsudku
kasačního soudu,
byla-li kasační stížnost zamítnuta. V již citovaném rozsudku ze dne 26. 10. 2005,
čj. 2 Afs
23/2005-93, dovodil Nejvyšší správní soud závaznost svého názoru mimo jiné na základě
následující
argumentace. „Soudní
řád
správní obecně stanoví závaznost výroku rozsudku pro účastníky, osoby na řízení
zúčastněné a
orgány veřejné moci v §
54 odst.
6. Tato závaznost se vztahuje jen k výroku, neboť jen ten je vykonatelný a
jen ten se přímo
projeví v právech a povinnostech účastníků řízení, případně zasáhne osoby další.
I když tedy nelze
přímo hovořit o závaznosti právního názoru Nejvyššího správního soudu vysloveného
v rozsudku
zamítajícím kasační stížnost, spočívá jeho váha v zákonné pozici vyplývající z
§ 12 odst. 1
s. ř. s.,
podle něhož je Nejvyšší správní soud vrcholným soudním orgánem ve věcech správního
soudnictví,
zajišťujícím jednotu a zákonnost rozhodování. Z toho Nejvyšší správní soud dovozuje
nezbytnost
respektovat právní názor Nejvyššího správního soudu i tam, kde není zákonem přímo
stanovená
vázanost, pokud je daný právní názor v pokračujícím řízení rozhodný.“ Žalovaný je
proto v dalším
řízení povinen řídit se právním názorem vyjádřeným v tomto rozsudku, byť je z části
odlišný od
názoru krajského soudu. (...)