Katastr nemovitostí: výmaz údaje o zástavním právu; oprava chyb v katastrálním
operátu
I. Zda se jednalo o zřejmý omyl při vedení katastru ve smyslu
§ 8 odst. 1 písm. a) zákona č.
344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České
republiky, spočívající ve výmazu zástavního práva záznamem na podkladě listin, které zřejmě neměly
být podkladem pro takový postup katastrálního úřadu, je třeba posoudit s ohledem na příslušná
ustanovení zákona č. 265/1992 Sb., o zápisech
vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, a prováděcí vyhlášky účinné v době, kdy
katastrální úřad výmaz zástavního práva provedl. Pravomocná rozhodnutí soudů o neplatnosti zástavní
smlouvy nejsou listinami ve smyslu § 7 odst.
1 zákona č. 265/1992 Sb., neboť
nepotvrzují ani neosvědčují právní vztahy, tedy nepotvrzují ani neosvědčují samotné zástavní
právo.
II. Pokud katastrální úřad provedl výmaz údaje o zástavním právu na základě listin,
které nesplňují požadavky stanovené § 7
zákona č. 265/1992 Sb., o zápisech
vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, je možné zápis údaje o zástavním právu obnovit
cestou opravy chyb v katastrálním operátu dle § 8
odst. 1 zákona č. 344/1992 Sb., o
katastru nemovitostí České republiky.
III. Opravu údaje o zástavním právu postupem dle
§ 8 odst. 1 zákona č.
344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České
republiky, lze učinit pouze u stále existující nemovitosti zapsané v katastru
nemovitostí.
(Podle rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem, pobočka v Liberci, ze dne 5. 2. 2010, čj. 59 Ca
23/2009 – 46) 1)
1) Rozsudek Krajského soudu byl napaden kasační stížností, kterou NSS rozsudkem ze dne 28. 2.
2011, čj. 2 As 22/2010, zamítl.
Prejudikatura: č. 2098/2010 Sb.NSS
Věc: Společnost s ručením omezeným Global Financial Restructuring Czech proti Zeměměřičskému a
katastrálnímu inspektorátu v Liberci, za účasti 1) společnosti s ručením omezeným Euroform a 2)
společnosti s ručením omezeným Skanska Transbetom, o provedení opravy v katastrálním operátu.
Žalobce podal dne 22. 7. 2008 u Katastrálního úřadu pro Ústecký kraj, Katastrálního pracoviště
Ústí nad Labem, návrh na opravu chybných údajů v katastru nemovitostí. Návrh odůvodnil tím, že výmaz
zástavního práva k budovám v k. ú. Trmice provedený v roce 2003 na základě návrhu zástavního
dlužníka a rozsudků o neplatnosti zástavní smlouvy byl učiněn ve zjevném omylu. Katastrální úřad
vydal dne 26. 8. 2008 oznámení o neprovedení opravy, pro němuž vyjádřil žalobce nesouhlas.
Katastrální úřad rozhodnutím ze dne 3. 11. 2008 nesouhlasu žalobce s neprovedením opravy v
katastrálním operátu nevyhověl a ponechal dané budovy evidovány v katastru nemovitostí bez omezení
zástavním právem. K výmazu zástavního práva došlo na základě návrhu společnosti Euroform, s.r.o., ze
dne 13. 2. 2003, který byl doložen rozsudkem Městského soudu v Praze ze dne 27. 6. 2002, čj. 51 Cm
47/94 – 81, Vrchního soudu v Praze ze dne 13. 1. 2003, čj. 5 Cmo 358/2002 – 139, a usnesením
Městského soudu v Praze ze dne 8. 8. 2002, čj. 51 Cm 47/94 – 95. Těmito rozhodnutími byla vyslovena
neplatnost smlouvy o zřízení zástavního práva ze dne 26. 2. 1992. Katastrální úřad dále uvedl, že
předmětné budovy zanikly.
Proti rozhodnutí správního orgánu I. stupně podal žalobce odvolání k žalovanému, který je
rozhodnutím ze dne 19. 1. 2009 zamítl. Ztotožnil se závěrem, že výmaz zástavního práva nelze v daném
případě považovat za zřejmý omyl, neboť návrh na výmaz byl podán vlastníkem budov a doložen výše
citovanými rozhodnutími soudů, která jsou způsobilá být podkladem k provedení výmazu zástavního
práva z katastru.
Proti rozhodnutí žalovaného podal žalobce žalobu u Krajského soudu v Ústí nad Labem, pobočka v
Liberci, v níž uvedl, že k provedení výmazu zástavního práva došlo na základě listin, které zjevně
neprokazují zánik ani neexistenci zástavního práva. Výše citovaná rozhodnutí městského a vrchního
soudu pouze deklarují, že předmětná zástavní smlouva je neplatná. Neurčují však, zda zástavní právo
i přes tuto neplatnost existuje. Žalobce poukázal na rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 29. 1. 2004,
sp. zn. 21 Cdo 2207/2003, kterým byly uvedené
rozsudky zrušeny. Nejvyšší soud v odůvodnění uvedl, že podle právní úpravy účinné do 31. 12. 1992
(podle které byla uzavřena předmětná smlouva) vznikalo k nemovitostem zástavní právo nejen podle
platné zástavní smlouvy, ale i na základě neplatné zástavní smlouvy
(§ 151d odst. 1 občanského zákoníku),
byla-li věc odevzdána zástavnímu věřiteli a ten ji přijal v dobré víře, že zástavce je oprávněn věc
zastavit. V této souvislosti odkázal žalobce také na rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 26. 11. 1999,
sp. zn. 21 Cdo 328/99. Žalobce proto tvrdil, že i
v roce 1992 mohlo vzniknout zástavní právo na základě neplatné zástavní smlouvy, a z tohoto důvodu
je rozhodnutí vyslovující pouze neplatnost zástavní smlouvy pro výmaz zástavního práva z katastru
nemovitostí nedostačující. Provedl-li tedy katastrální úřad na základě rozsudků výmaz, jedná se o
chybu, která vznikla zřejmým omylem při vedení katastru.
Žalovaný ve vyjádření k žalobě uvedl, že zástavní právo v katastrálním operátu nebylo vymazáno na
základě rozsudků, jak uvádí žalobce, ale na základě písemného ohlášení zástavce, které bylo doloženo
pravomocným rozhodnutím soudu. Pokud je rozhodnutím soudu vyslovena neplatnost zástavní smlouvy,
nebrání provedení odpovídajícího zápisu (na rozdíl od vyslovení neplatnosti v případě smluv kupních
apod.) vyřešení otázky, jaký zápis a ve prospěch jaké osoby má být v katastru proveden. Katastrální
úřad byl oprávněn záznamem zástavní právo vymazat, proto se nejedná o chybu.
K žalobě se rovněž vyjádřila společnost Euroform, jako osoba zúčastněná na řízení, která měla za
to, že napadené rozhodnutí je zákonné a správné. Tato společnost je vlastníkem nemovitostí, kterých
se návrh na opravu chyb týká. Upozornila na skutečnost, že žalobcem citovaný rozsudek Nejvyššího
soudu sp. zn. 21 Cdo 328/99 se týká věci movité.
U nemovitostí nikdy nemůže nastat situace, že by na základě neplatné zástavní smlouvy vzniklo
zástavní právo k nemovitostem, neboť předání nemovitosti nemá na vznik zástavního práva k
nemovitostem žádný vliv. Z výroku shora uvedeného rozsudku Vrchního soudu v Praze vyplývá, že, je-li
smlouva neplatná, nejsou tu a nikdy nebyly právní vztahy neplatným titulem domněle založené. Bez
platné zástavní smlouvy nikdy nemohlo vzniknout zástavní právo k nemovitostem, a proto se
katastrální úřad nedopustil zřejmého omylu, když listiny (rozsudky o určení neplatnosti zástavní
smlouvy) považoval za listiny způsobilé podle §
7 zákona č. 265/1992 Sb.
Společnost Euroform dále tvrdila, že institut opravy chyby v katastru nemovitostí neslouží k
zakládání a změně právních vztahů k nemovitostem a není možné v řízení podle § 8 katastrálního
zákona dojít k závěru, že omylem katastrálního úřadu by mohl být postup podle pravomocného a
vykonatelného rozsudku. Nelze jej použít ani k posouzení přechodu zástavního práva na nového
nabyvatele. Žalobce navíc žádal znovuobnovení zápisu zástavního práva k nemovitostem, ačkoliv tyto
budovy fakticky neexistují, neboť byly odstraněny. Společnost Euroform zastávala názor, že žalobce
chtěl formou institutu opravy chyby v katastru nemovitostí dosáhnout obnovy zápisu zástavního práva,
aby se nemusel domáhat určení existence zástavního práva v soudním řízení. Institut opravy chyby v
katastru nemovitostí však neslouží k řešení sporů o existenci věcných práv k nemovitostem.
Krajský soud v Ústí nad Labem, pobočka v Liberci, rozhodnutí žalovaného a rozhodnutí
Katastrálního úřadu pro Ústecký kraj zrušil a věc vrátil žalovanému k dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
(...) V daném případě je podstatou sporu posouzení, zda výmaz zástavního práva k budovám na
parcelách v k. ú. Trmice na základě návrhu zúčastněné osoby společnosti Euroform doloženého
pravomocnými rozsudky městského a vrchního soudu o neplatnosti zástavní smlouvy ze dne 26. 2. 1992,
byl zřejmým omylem při vedení katastru a zda jej lze napravit cestou opravy chyby v katastrálním
operátu dle § 8 katastrálního zákona. Napadená rozhodnutí totiž stojí na tom, že předložené rozsudky
byly listinami způsobilými pro výmaz zástavního práva. (...)
Co je chyba vzniklá zřejmým omylem při vedení katastru zákon nestanoví. Jak uvádí doktrína, může
to být chybný přepis údajů z listin do písemného operátu katastru, chybný zákres do katastrální mapy
v rozporu s měřičskými podklady, zápis na základě listiny, která zcela zřejmě nic neprokazuje a na
základě které neměl být zápis nikdy učiněn. Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 17. 1. 2008, čj.
1 As 40/2007 – 103, č. 2098/2010 Sb.NSS, uvedl,
že „[n]eurčitý pojem „zřejmý omyl“ obsažený v §
8 odst. 1 písm. a) zákona č. 334/1992
Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), je třeba vykládat vždy v
souvislosti s konkrétním případem. Obecně sem lze zařadit jak omyl týkající se skutkových okolností
(
error
facti – zejména případy chyb v psaní a počítání, jako zápis jiných údajů, zápis údajů
neobsažených v podkladové listině či např. i opomenutí zapsat údaj v podkladové listině obsažený),
tak omyl právní (
error iuris
– např. zápis právního vztahu, který právní řád nezná, či zápis
skutečností na základě listitny, která nesplňuje požadavky stanovené katastrálním zákonem). Omyl je
přitom charakteristický vždy tím, že je v něm obsažen lidský činitel. Jako omyl proto nelze
posuzovat objektivní skutečnosti způsobující nesoulad katastru, či zničení katastrálního operátu v
důsledku požáru či povodně: zde nelze rozpor se skutečným stavem napravit opravou zřejmého omylu,
nýbrž cestou revize či obnovy katastrálního operátu).
Zda se v daném případě jednalo o zřejmý omyl při vedení katastru spočívající ve výmazu zástavního
práva záznamem na podkladě listin, které zřejmě neměly být podkladem pro takový postup katastrálního
úřadu, je třeba posoudit s ohledem na příslušná ustanovení zákona č.
265/1992 Sb. a prováděcí vyhlášky účinné v
době, kdy katastrální úřad výmaz zástavního práva provedl. Podle
§ 7 odst. 1 věty prvé zákona č.
265/1992 Sb. „[p]ráva uvedená v
§ 1 (tedy i právo zástavní), která vznikla,
změnila se nebo zanikla ze zákona, rozhodnutím státního orgánu, příklepem licitátora na veřejné
dražbě, vydržením, přírůstkem a zpracováním, se zapisují záznamem (...) údajů na základě listin
vyhotovených státními orgány a jiných listin, které podle zvláštních předpisů potvrzují nebo
osvědčují právní vztahy, do katastru“. Podle §
36 odst. 1 vyhlášky č. 190/1996 Sb.
(účinné v době, kdy katastrální úřad výmaz zástavního práva provedl) „[z]áznamem se do katastru
zapisují právní vztahy k nemovitostem na základě listin, které podle zvláštních předpisů potvrzují
nebo osvědčují právní vztahy k nemovitostem, a) předložených příslušnými státními orgány přímo k
zápisu do katastru, nebo b) přiložených k ohlášení vlastníka či jiného oprávněného“. Podle odstavce
2 písm. c) citovaného ustanovení „[l]istinou, která podle zvláštních předpisů potvrzuje právní
vztahy, se rozumí také vykonatelné rozhodnutí státního orgánu“.
Z citovaných ustanovení vyplývá, že katastrální úřad mohl výmaz zástavního práva na návrh
společnosti Eroform provést pouze na základě pravomocného a vykonatelného rozhodnutí soudu jako
státního orgánu, které potvrzovalo či osvědčovalo právní vztah, tedy potvrzovalo či osvědčovalo
zánik či neexistenci zástavního práva, které se jako údaj zapisuje do souboru popisných informací
katastrálního operátu. Rozsudky Městského soudu v Praze čj. 51 Cm 47/94 – 81 a Vrchního soudu v
Praze čj. 5 Cmo 358/2002 – 139 však za takové listiny nebylo možné považovat, neboť nepotvrzují
existenci zástavního práva k budovám. Nelze souhlasit ani se závěrem, že neexistenci zástavního
práva lze dovodit z odůvodnění těchto rozsudků. Rozsudky městského a vrchního soudu se nevěnovaly
existenci zástavního práva a otázce jeho vzniku, trvání či zániku, zabývaly se a vyslovily se pouze
k otázce platnosti zástavní smlouvy. Pouze dovozovaly naléhavý právní zájem na určení platnosti
zástavní smlouvy a existenci zástavního práva.
Z tohoto závěru však nelze dovozovat, že neplatnost zástavní smlouvy soudy automaticky spojily s
neexistencí zástavního práva. Předložené rozsudky, na základě kterých byl výmaz zástavního práva
proveden, podle názoru soudu neodpovídají požadavkům
§ 7 odst. 1 zákona č.
265/1992 Sb. a prováděcí vyhlášky, neboť
nejsou listinami – vykonatelnými rozhodnutími soudu jako státního orgánu, které by potvrzovaly
neexistenci zástavního práva, a výmaz zástavního práva na základě nich neměl být katastrálním úřadem
proveden. V tomto směru si soud dovoluje odkázat na známou judikaturu Nejvyššího soudu týkající se
neexistence naléhavého právního zájmu na vyslovení neplatnosti smlouvy, která se netýká pouze věcí
movitých, ale také smluv zástavních k nemovitostem. Katastrální úřad tedy zcela zřejmě pochybil,
pokud k návrhu společnosti Eurofor jako spoluvlastníka zatížených nemovitostí na základě těchto
listin, které neexistenci zástavního práva nepotvrzují, v roce 2003 provedl výmaz zástavního práva
záznamem.
Neobstojí ani argumentace žalovaného, že katastrální úřad je oprávněn, pokud jde o listiny podle
§ 7 zákona č.
265/1992 Sb., kontrolovat pouze formální
náležitosti. To je jistě pravda a toto oprávnění vyplývá z
§ 8 odst. 1 zákona č.
265/1992 Sb., nicméně pokud se jedná o
listinu, která není listinou podle § 7 odst.
1 citovaného zákona a neodpovídá požadavkům uvedeným v prováděcí vyhlášce, katastrální úřad
není oprávněn záznam na základě takové listiny provést a jako nezpůsobilou pro záznam ji vrátí tomu,
kdo ji předložil. Rovněž ani argument, že výmazu zástavního práva nebránil výrok soudu určující
neplatnost zástavní smlouvy, neboť není třeba řešit, jaký jiný zápis má být v katastru nemovitostí,
neobstojí. Podstatou zůstává, že rozsudky soudů znějící na neplatnost smluv, ať kupních, darovacích
nebo zástavních, nejsou listinami potvrzujícími právní vztahy ve smyslu shora citovaného ustanovení
zákona č. 265/1992 Sb. a vyhlášky č.
190/1996 Sb., na základě kterých může
katastrální úřad provést záznam o daném právním vztahu, neboť nepotvrzují samotné právní vztahy, ale
pouze dané smlouvy. Do katastru nemovitostí se však samotné smlouvy nezapisují, zapisují se, ať
vkladem či záznamem nebo naopak výmazem, právní vztahy.
Pokud žalovaný v odůvodnění napadeného rozhodnutí s odkazem na § 5 odst. 7 katastrálního zákona
uváděl, že návrh na opravu je třeba doložit listinou a tou není rozsudek Nejvyššího soudu čj.
21 Cdo 2207/2003 – 187, soud k tomu uvádí
následující. Vztah citovaného ustanovení k § 8
odst. 1 písm. a) katastrálního zákona není zcela zřejmý a v praxi působí potíže. Žalovaný
správně dovozuje, že opravený údaj týkající se právního vztahu musí korespondovat nějaké listině
uložené ve sbírce listin katastrálního úřadu, která opravený údaj v katastrálním operátu odůvodňuje.
Je třeba přihlédnout i k tomu, že provedením opravy v katastrálním operátu se skutečný právní vztah
nijak nemění. Citovaný rozsudek Nejvyššího soudu skutečně nehovoří o tom, že dané zástavní právo
existuje, existence zástavního práva, jeho vznik či zánik ale není otázkou, kterou by katastrální
orgány mohly řešit v řízení o opravě chyb v katastrálním operátu. Žalovaný však zcela odhlédl od
skutečnosti, že údaj o zástavním právu k budovám před jeho výmazem v roce 2003 existoval a byl
podložen smlouvou o zřízení zástavního práva ze dne 26. 2. 1992. Ta byla v souladu s
§ 151b odst. 2 občanského zákoníku
účinného do 31. 12. 1992 registrována státním notářstvím a vznik zástavního práva byl dle
§ 151b odst. 6 občanského zákoníku
vyznačen v evidenci nemovitostí.
Podle § 16 odst. 1 zákona č.
265/1992 Sb. „[z]ápisy právních vztahů v
evidenci nemovitostí provedené podle dosavadních předpisů prokazují pravdivost skutečností v nich
uvedených, pokud není prokázán jejich opak“. Pokud byl tedy údaj o zástavním právu vyznačen v
evidenci nemovitostí, jednalo se o pravdivý údaj o jeho existenci, dokud nebyl prokázán opak.
Údaj o zástavním právu se pak stal údajem katastrálního operátu podle § 29 katastrálního zákona.
Pokud tedy rozsudek Nejvyššího soudu zrušil pravomocná rozhodnutí soudů o neplatnosti zástavní
smlouvy, nastal zde právní mocí tohoto rozsudku stav, kdy zástavní smlouva, na základě které se
zástavní právo k budovám stalo údajem evidence nemovitostí (a následně katastru nemovitostí z důvodu
kontinuity mezi operátem evidence nemovitostí a operátem katastru nemovitostí), stále existuje, byla
katastrálnímu úřadu předložena a nebyla prokázána její neplatnost. Lze tak dospět k závěru, že návrh
na opravu chybného údaje týkajícího se zástavního práva je podložen listinou, a to zástavní
smlouvou, která byla registrována státním notářstvím, a na základě této skutečnosti se údaj o
zástavním právu stal součástí evidence nemovitostí a následně katastru nemovitostí. Platnost a
existence této listiny nebyla v důsledku vydání zrušujícího rozsudku Nejvyššího soudu pravomocně
zpochybněna.
Jak katastrální úřad tak žalovaný postupovali v rozporu s
§ 8 odst. 1 písm. a) katastrálního
zákona, pokud výmaz zástavního práva v roce 2003 neposoudili jako chybný údaj v katastru, který
vznikl zřejmým omylem při vedení katastru. Lze uzavřít tím, že pokud katastrální úřad provedl výmaz
údaje o zástavním právu na základě listin, které nesplňují požadavky stanovené
§ 7 zákona č.
265/1992 Sb., je možné zápis údaje o zástavním
právu obnovit cestou opravy chyb v katastrálním operátu dle § 8 odst. 1 písm. a) katastrálního
zákona.
Soud nemohl odhlédnout od tvrzení zúčastněné osoby, společnosti Euroform, že budovy bez č.p. na
specifikovaných parcelách byly zbourány, zanikly. K takovým budovám nelze provádět žádné zápisy ani
vést řízení o opravě chyby v katastrálním operátu, a z tohoto důvodu je rozhodnutí o neprovedení
opravy v tomto rozsahu správné a zákonné. Napadené rozhodnutí také konstatovalo, že pro úplnost je
třeba uvést, že nemovitosti na parcelách p. č. 1449/4, 1449/8, 1449/9, 1449/40, 1449/41 a 1449/49
byly vymazány v řízní Z-10796/2004.
Podle § 1 odst. 2 katastrálního zákona
je soubor údajů o nemovitostech s tím, že jeho součástí je i evidence věcných práv k nemovitostem.
Rovněž je třeba vycházet z § 170 odst. 1 písm.
b) občanského zákoníku, podle kterého zástavní právo zanikne zánikem zástavy. Z uvedeného
vyplývá, že opravu údaje o zástavním právu postupem dle § 8 odst. 1 katastrálního zákona lze učinit
pouze u stále existující nemovitosti zapsané v katastru nemovitostí. Pokud by bylo rozhodnutí o
neprovedení opravy správné, neboť zápis o věcném právu v katastru nemovitostí se může vztahovat
pouze k určité nemovitosti zapsané v katastru nemovitostí. Jak ale vyplývá z porovnání odůvodnění
napadeného rozhodnutí, rozhodnutí Městského úřadu v Trmicích ze dne 5. 5. 2004 a dne 5. 6. 2004 o
povolení opravy údaje v katastrálním operátu, podloženého výpisem z katastru nemovitostí ke dni před
provedením výmazu zástavního práva, tento závěr nelze vztáhnout na všechny budovy, ke kterým bylo
zástavní právo zaspáno. Z obsahu správního spisu tak, jak byl předložen, tedy vyplývá, že ne všechny
budovy, u kterých byla navrhována oprava chybného údaje, byly zbourány a nejsou již zapsány v
katastru nemovitostí. U zbývajících budov bez č.p. na některých parcelách, kterých se výmazové
řízení Z-10796/2004 netýkalo, je tak postup dle § 8 odst. 1 písm. a) katastrálního zákona
možný.