Jestliže v kalendářním roce, který předchází účinnosti zákona č.
155/1995 Sb., o důchodovém
pojištění, došlo k souběhu vyloučené doby s dobou, v níž byl dosažen hrubý výdělek, a starobní
důchod se přiznává za dobu po 31. 12. 1997, je pro účely stanovení osobního vyměřovacího základu
zapotřebí postupovat podle § 3a
vyhlášky č. 284/1995 Sb., kterou se provádí
zákon o důchodovém pojištění, ve
znění vyhlášky č. 302/1997 Sb.,
a nikoliv podle § 12 odst.
7 věty druhé a odst. 8
vyhlášky č. 149/1988 Sb., kterou se provádí
zákon o sociálním zabezpečení,
ve znění účinném ke dni 31. 12. 1995. Ustanovení
§ 14 odst. 1 zákona č. 155/1995
Sb., o důchodovém pojištění, se při výpočtu ročního vyměřovacího základu podle předchozí věty
neuplatní.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 24. 9. 2009, čj.
6 Ads 103/2009-64)
Věc: Kristina K. proti České správě sociálního zabezpečení o výši starobního důchodu, o
kasační stížnosti žalobkyně.
Žalovaná rozhodnutím ze dne 3. 3. 2008 přiznala žalobkyni od 4. 8. 2006 starobní důchod ve výši
7 297 Kč měsíčně a podle nařízení vlády č.
461/2006 Sb. ho od ledna 2007
zvýšila na částku 7 774 Kč měsíčně. V odůvodnění tohoto rozhodnutí žalovaná uvedla, že základní
výměra důchodu činí 1 470 Kč měsíčně. Výpočtový základ ve výši 9 711 Kč odpovídá osobnímu
vyměřovacímu základu, který za roky 1986 až 2005 činí 11 134 Kč. Procentní výměra důchodu ke dni
vzniku nároku na důchod za 40 roků pojištění činí 60 % výpočtového základu, a dosahuje tedy výše 5
827 Kč. Kryjí-li se doby pojištění (zaměstnání) navzájem, započte se pro stanovení celkové doby
pojištění (zaměstnání) pro vznik nároku na důchod a výši procentní výměry důchodu jen ta doba, jejíž
zápočet je pro pojištěnce výhodnější. Totéž platí, kryjí-li se navzájem náhradní doby pojištění
(zaměstnání) nebo kryje-li se doba pojištění (zaměstnání) a náhradní doba pojištění (zaměstnání).
Žalobkyně byla po celý kalendářní rok 1990 na mateřské dovolené a další mateřské dovolené. Z tohoto
důvodu byla pro stanovení procentní výměry důchodu doba od 1. 1. 1990 do 31. 12. 1990 v celkovém
rozsahu 365 dnů vyloučena namísto zápočtu 365 dnů zaměstnání a hrubého výdělku v částce 1 113 Kč,
která představuje náhradu mzdy za nevyčerpanou dovolenou na zotavenou za dřívější období. Po
vyloučení celého roku 1990 totiž činí vyměřovací základ pro stanovení procentní výměry starobního
důchodu 9 711 Kč, zatímco při hodnocení 365 dnů zaměstnání včetně hrubého výdělku 1 113 Kč by tento
vyměřovací základ činil pouze 9 443 Kč. Vyloučení celého roku 1990 je tedy pro stanovení výše
procentní výměry důchodu výhodnější.
Krajský soud v Ústí nad Labem rozsudkem ze dne 15. 4. 2009 žalobu proti tomuto rozhodnutí
žalované jako nedůvodnou zamítl.
Proti tomuto rozsudku žalobkyně (stěžovatelka) podala kasační stížnost z důvodu podle
§ 103 odst. 1 písm. a) s. ř.
s. Stěžovatelka v kasační stížnosti zopakovala některé námitky, které již byly obsaženy v
žalobě proti rozhodnutí žalované. Zejména tedy namítla, že se oprávněně domáhá započtení částky 1
113 Kč, která představuje proplacenou nevyčerpanou dovolenou na zotavenou za dřívější období, a
tudíž že jí žalovaná odpírá něco, na co má nárok. Naopak výpočty žalované jsou nesmyslné a odporují
logice i zákonu o důchodovém
pojištění. Ustanovení § 14
odst. 1 zákona o důchodovém pojištění nelze na řešení její důchodové věci použít, neboť to
řeší situaci, kdy se jednotlivé doby pojištění kryjí navzájem. Pokud v době od 1. 3. 1986 do 3. 1.
1992 byla zaměstnána v zdravotnickém zařízení, tak není co srovnávat. Dne 5. 12. 1988 nastoupila na
mateřskou dovolenou (dne 3. 1. 1989 se jí narodila dcera) a byla na ní až do 3. 1. 1992, kdy došlo k
ukončení pracovního poměru. Mateřská dovolená, při které zpravidla byl dříve poskytován mateřský
příspěvek, je přitom podle § 16
odst. 4 zákona o důchodovém pojištění vyloučenou dobou, což ostatně takto bylo vykázáno i
jejím tehdejším zaměstnavatelem. Po celý rok 1990 byla na mateřské dovolené a neodpracovala ani
jediný den. Dále stěžovatelka znovu namítla nesprávnost závěru žalované, podle něhož celý rok 1990
buď představuje 365 vyloučených dnů, nebo 365 dnů zaměstnání s celkovým výdělkem 1 113 Kč (tj. 3,05
Kč na jeden kalendářní den). Dobu 365 vyloučených dnů podle ní nelze srovnávat s výdělkem 1 113 Kč,
který je plněním za dřívější časové období. Nad rámec tvrzení obsažených v žalobě pak stěžovatelka
namítla, že zásada obsažená v § 14
odst. 1 zákona o důchodovém pojištění se nevztahuje na stanovení osobního vyměřovacího
základu, kdy se naopak sčítají vyměřovací základy za období, v nichž souběžně trvaly doby pojištění,
ani na použití náhradních dob jako vyloučených dob podle
§ 16 odst. 4 téhož zákona.
Tento právní názor potvrzuje, že se svého práva na započtení náhrady mzdy za nevyčerpanou dovolenou
na zotavenou ve výši 1 113 Kč domáhá naprosto oprávněně. Podle
§ 11 odst. 1 písm. a) bodu
3 prováděcí vyhlášky k zákonu o
sociálním zabezpečení se náhrada mzdy za nevyčerpanou dovolenou na zotavenou započítává v tom
roce, v němž je vyplacena, a proto částka 1 113 Kč měla být pro účely stanovení jejího starobního
důchodu zahrnuta do vyměřovacího základu za rok 1990.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
Stěžovatelka ve své stížnostní námitce odkázala na kasační důvod, který je uveden v
§ 103 odst. 1 písm. a) s. ř.
s. Ten umožňuje stěžovateli tvrdit nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní
otázky soudem v předcházejícím řízení. K němu dochází tehdy, když soud při svém rozhodování
aplikoval na posuzovanou věc jiný právní předpis, než měl správně použít, a pro toto pochybení je
jeho výrok v rozporu s příslušným ustanovením toho právního předpisu, který měl být aplikován.
Rovněž tak soud posuzuje právní otázku nesprávně, pokud sice aplikuje právní předpis správný, avšak
nesprávně ho vyloží. Podle názoru stěžovatelky krajský soud nesprávně aplikoval na projednávanou věc
§ 14 odst. 1 zákona o důchodovém
pojištění.
V něm se stanoví, že kryjí-li se doby pojištění navzájem, započte se pro stanovení celkové doby
pojištění pro vznik nároku na důchod a výši procentní výměry důchodu jen ta doba, jejíž zápočet je
pro pojištěnce výhodnější; totéž platí, kryjí-li se navzájem náhradní doby pojištění nebo doba
pojištění a náhradní doba pojištění. V tomto zákonném ustanovení je tedy upraven souběh dob
pojištění, souběh náhradních dob pojištění a souběh dob pojištění a náhradních dob pojištění,
přičemž není rozhodné, zda tento souběh nastal již za účinnosti
zákona o důchodovém pojištění
nebo ještě předtím. Dojde-li přitom v daném časovém okamžiku k uvedenému souběhu, pak platí zásada,
podle níž se započítává pouze jedna doba, která je pro pojištěnce výhodnější.
Zásada zakotvená v § 14 odst. 1
zákona o důchodovém pojištění však platí výslovně jen pro stanovení celkové doby pojištění
pro vznik nároku na důchod a výši procentní výměry důchodu. Z toho vyplývá, že tuto zásadu lze
použít za účelem posouzení, zda pojištěnec dosáhl potřebné doby pojištění a splnil tak jednu z
podmínek pro vznik nároku na starobní důchod. Pojištěnec má totiž podle
§ 29 zákona o důchodovém
pojištění nárok na řádný starobní důchod jen tehdy, jestliže získal dobu pojištění nejméně a)
25 let a dosáhl důchodového věku, nebo b) 15 let a dosáhl aspoň 65 let věku, pokud nesplnil podmínky
podle písmene a). Výše procentní výměry řádného starobního důchodu pak podle
§ 34 odst. 1 zákona o důchodovém
pojištění činí za každý celý rok doby pojištění získané do vzniku nároku na tento důchod 1,5
% výpočtového základu měsíčně, přičemž do doby pojištění se pro tento účel započítávají náhradní
doby pojištění pouze v rozsahu 80 %, s výjimkou náhradních dob pojištění za dobu účasti na pojištění
osob uvedených v § 5 odst. 1
písm. p), písm. r)
a písm. s) a obdobných dob
podle předpisů platných před 1. 1. 1996. Procentní výměra řádného starobního důchodu se tedy určuje
kombinací tří samostatných prvků, kterými jsou celková doba pojištění, výpočtový základ a procentní
sazba. Proto jestliže se zásada obsažená v
§ 14 odst. 1 zákona o důchodovém
pojištění má vztahovat na stanovení celkové doby pojištění pro výši procentní výměry důchodu,
je zapotřebí tomu rozumět tak, že pomocí ní se určuje jen počet celých roků dob pojištění při
souběhu dob pojištění, souběhu náhradních dob pojištění či souběhu doby pojištění a náhradní doby
pojištění. Výpočtový základ pak představuje samostatný prvek procentní výměry, který se oproti
celkové době pojištění sestává z jiných veličin. To platí i ve vztahu k vyloučeným dobám, neboť
jejich součet připadající na rozhodné období je prvkem vzorce, podle něhož se provádí výpočet
osobního vyměřovacího základu, jehož redukcí se stanoví výpočtový základ, jak vyplývá z
§ 15 a
§ 16 odst. 1 zákona o důchodovém
pojištění. Navíc vyloučené doby jsou vymezeny v
§ 16 odst. 4 zákona o důchodovém
pojištění a zahrnují tedy jiný okruh dob než náhradní doby pojištění, které jsou definovány v
§ 12 odst. 1 a
§ 13 odst. 2 téhož zákona,
a proto tyto dva pojmy nelze směšovat. I když tedy v některých případech dochází k průniku těchto
dvou různých dob a za vyloučenou dobu se považuje některá z náhradních dob pojištění, tak zásadu
zakotvenou v § 14 odst. 1 zákona o
důchodovém pojištění nelze na použití vyloučených dob vztahovat. To ostatně vyplývá z
hypotézy této právní normy, která pokrývá toliko souběh dob pojištění, souběh náhradních dob
pojištění a souběh doby pojištění a náhradní doby pojištění, a nikoliv též souběh dob pojištění a
vyloučených dob. Uvedený právní názor je přitom v souladu i s odbornou literaturou, která taktéž
dovodila, že zásada obsažená v §
14 odst. 1 zákona o důchodovém pojištění „platí jen pro stanovení celkové doby pojištění pro
vznik nároku na důchod a výši procentní výměry důchodu; nevztahuje se tedy na stanovení osobního
vyměřovacího základu podle § 16
ZDP, kdy se naopak sčítají vyměřovací základy za období, v nichž souběžně trvaly doby
pojištění, ani na použití náhradních dob jako vyloučených dob podle
§ 16 odst. 4 ZDP“ (J. Přib,
V. Voříšek, Důchodové předpisy s komentářem, 5. aktualizované vydání, Olomouc : ANAG, 2007, s.
85).
Jazykový výklad uvedených zákonných ustanovení tedy vede k zcela jednoznačnému právnímu závěru,
že zásadu obsaženou v § 14 odst. 1
zákona o důchodovém pojištění lze při určení procentní výměry řádného starobního důchodu
použít pouze ve vztahu k jeho jednomu prvku, kterým je stanovení celkové doby pojištění. Za pomoci
této zásady lze proto fakticky jen započíst dobu pojištění při jejím souběhu s náhradní dobou
pojištění, která se podle § 34
odst. 1 věty druhé zákona o důchodovém pojištění krátí, či započíst nekrácenou náhradní dobu
pojištění při jejím souběhu s takto krácenou náhradní dobou pojištění. V žádném případě tedy nelze
započíst vyloučenou dobu při jejím souběhu s dobou pojištění, jako tomu bylo v nyní projednávané
věci.
K tomuto závěru je navíc nutné dospět i za pomoci systematického výkladu. Podle
§ 16 odst. 4 věty druhé zákona o
důchodovém pojištění jsou totiž vyloučenými dobami doby v tomto ustanovení uvedené, pokud se
nekryjí s dobou pojištění, v níž měl pojištěnec příjmy, které se zahrnují do vyměřovacího základu.
Toto pravidlo se sice vztahuje k vyloučeným dobám po 31. 12. 2005, nicméně
§ 108 odst. 1 písm. d) zákona o
důchodovém pojištění zmocnil Ministerstvo práce a sociálních věci, aby vyhláškou stanovilo
postup při zjišťování ročního vyměřovacího základu pojištěnce ve vztahu k vyloučeným dobám za období
před 1. 1. 1996. Tento postup je upraven v
§ 3a prováděcí vyhlášky k
zákonu o důchodovém pojištění,
podle něhož, spadá-li do rozhodného období pro stanovení osobního vyměřovacího základu
(§ 18 zákona) kalendářní rok
před rokem 1996, v němž se ve stejném časovém úseku vyskytne hrubý výdělek stanovený pro účely
důchodového zabezpečení podle předpisů platných ke dni 31. 12. 1995 a vyloučená doba
(§ 16 odst. 4 věta první
zákona), stanoví se úhrn vyměřovacích základů pojištěnce za tento kalendářní rok
(§ 16 odst. 2 zákona) pro
účely stanovení ročního vyměřovacího základu způsobem, který bude uveden v další části odůvodnění
tohoto rozsudku. Zákon o důchodovém
pojištění tedy obsahuje speciální úpravu pro souběh vyloučených dob s dobami pojištění, a
proto i z tohoto důvodu nelze na takový případ aplikovat
§ 14 odst. 1 zákona o důchodovém
pojištění.
K takovému souběhu došlo i v nyní projednávané věci. Stěžovatelka totiž po celý rok 1990 pečovala
o dítě ve věku do tří let a tento kalendářní rok je tak dobou, která se podle
§ 9 odst. 1 písm. e) a
§ 12 odst. 7 zákona o sociálním
zabezpečení a § 12 odst.
7 písm. a) prováděcí vyhlášky k
zákonu o sociálním zabezpečení
vylučovala při zjišťování hrubých výdělků pro účely výpočtu průměrného měsíčního výdělku. Tuto dobu
je proto zapotřebí považovat za vyloučenou dobu ve smyslu
§ 16 odst. 4 věty první zákona o
důchodovém pojištění. Dále byla stěžovatelce v uvedeném kalendářní roce vyplacena náhrada
mzdy za nevyčerpanou dovolenou na zotavenou za předchozí období v částce 1 113 Kč, jak vyplývá z
evidenčního listu důchodového zabezpečení za roky 1986 až 1992 potvrzeného jejím tehdejším
zaměstnavatelem a z fotokopie výplatní pásky za květen 1990. Za hrubý výdělek ze zaměstnání
vykonávaného v pracovním poměru se přitom podle
§ 11 odst. 1 písm. a) bodu
3 prováděcí vyhlášky k zákonu o
sociálním zabezpečení považovala také náhrada mzdy za nevyčerpanou dovolenou na zotavenou,
která se započítávala v tom roce, v němž byla vyplacena. Vzhledem k tomuto souběhu vyloučené doby a
doby, v níž byl dosažen hrubý výdělek, žalovaná provedla srovnání výpočtového základu. Nejprve
nepřihlížela k uvedenému hrubému výdělku a do počtu vyloučených dob za kalendářní rok 1990 zahrnula
všech 365 dní, přičemž takto stanovený výpočtový základ činil 9 711 Kč. Poté naopak přihlédla k
hrubému výdělku v částce 1 113 Kč a nezohlednila žádnou vyloučenou dobu za uvedený kalendářní rok,
načež výpočtový základ určila toliko ve výši 9 443 Kč. Srovnáním těchto výpočtových základů za
použití § 14 odst. 1 zákona o
důchodovém pojištění pak žalovaná dospěla k závěru, že pro stěžovatelku je ve vztahu ke
kalendářnímu roku 1990 výhodnější provést zápočet všech vyloučených dob.
Při stanovení výpočtového základu však není možné z
§ 14 odst. 1 zákona o důchodovém
pojištění vycházet, jak již bylo podrobně vysvětleno. Proto zbývá posoudit, zda-li uvedený
srovnávací výpočet bylo možné provést podle jiných ustanovení upravujících důchodové pojištění pro
případ stáří.
Jestliže měl občan v dobách, které se vylučovaly při zjišťování hrubých výdělků pro účely výpočtu
průměrného měsíčního výdělku, výdělky, nezapočítávaly se do hrubých výdělků, přičemž jestliže po
celý kalendářní rok trvaly tyto doby a byly vyloučeny, nepovažoval se tento rok za kalendářní rok s
výdělky. V kalendářním roce, v němž byl dosažen hrubý výdělek, se takové doby nevylučovaly a výdělek
dosažený v těchto dobách se započítal do hrubých výdělků jen tehdy, pokud byl takto stanovený hrubý
výdělek v kalendářním roce vyšší
(§ 12 odst. 7 věta druhá a
odst. 8 prováděcí vyhlášky k
zákonu o sociálním zabezpečení).
Předchozí právní úprava tedy obsahovala pravidlo, že pokud po celý kalendářní rok trvaly vyloučené
doby, tak se buď všechny zohlednily a k dosaženému hrubému výdělku se vůbec nepřihlédlo, anebo se
naopak k hrubému výdělku přihlédlo a vyloučené doby se zcela pominuly.
V projednávané věci však byl stěžovatelce přiznán řádný starobní důchod od 4. 8. 2006, tedy již
za účinnosti zákona o důchodovém
pojištění, a proto žalovaná z něho musela vycházet, byť posuzovala období, které jeho
účinnosti předcházelo.
Již zmíněný § 3a prováděcí
vyhlášky k zákonu o důchodovém
pojištění, který upravuje pravidla pro zjišťování ročního vyměřovacího základu za období před
rokem 1996, však stanoví jiný způsob řešení souběhu vyloučené doby a doby, v níž byl dosažen hrubý
výdělek podle předpisů platných ke dni 31. 12. 1995. Podle odstavce prvního tohoto ustanovení se
totiž pro účely stanovení ročního vyměřovacího základu úhrn vyměřovacích základů pojištěnce za
příslušný kalendářní rok stanoví
a) s přihlédnutím k tomuto hrubému výdělku a při stanovení osobního vyměřovacího základu se v
tomto případě do počtu vyloučených dob nezahrnou ty vyloučené doby za kalendářní rok, v nichž byl
dosažen tento hrubý výdělek, nebo
b) bez přihlédnutí k tomuto hrubému výdělku a při stanovení osobního vyměřovacího základu se v
tomto případě do počtu vyloučených dob zahrnou všechny vyloučené doby za tento kalendářní rok, pokud
vyloučené doby, v nichž byl dosažen tento hrubý výdělek, netrvaly po celý kalendářní rok a takto
zjištěný úhrn vyměřovacích základů pojištěnce je vyšší než úhrn vyměřovacích základů pojištěnce
zjištěný podle písmene a).
Současná právní úprava tedy v
§ 3a odst. 1 písm. b)
prováděcí vyhlášky k zákonu o
důchodovém pojištění i nadále při souběhu vyloučené doby a doby, v níž byl dosažen hrubý
výdělek, umožňuje započíst všechny vyloučené doby za příslušný kalendářní rok a nepřihlížet k
hrubému výdělku dosaženému v tomto roce, pokud vyloučené doby trvaly po celý kalendářní rok, jak
tomu bylo i v nyní projednávané věci. Výpočet úhrnu vyměřovacích základů podle tohoto způsobu je
upraven v § 3a odst. 2
prováděcí vyhlášky k zákonu o
důchodovém pojištění. Na základě něho se výše úhrnu vyměřovacích základů pojištěnce vypočte
podle odstavce 1 písm. b)
jako součin počtu dní v kalendářním roce a podílu úhrnu hrubých výdělků dosažených v kalendářním
roce sníženého o hrubé výdělky dosažené ve vyloučených dobách a počtu kalendářních dní v tomto roce
sníženého o vyloučené doby. Tento způsob výpočtu se tedy vztahuje pouze na situace, kdy pojištěnec v
příslušném kalendářním roce dosáhl hrubé výdělky mimo vyloučené doby, a proto ho nelze použít v
případě trvání vyloučených dob po celý kalendářní rok, jako tomu bylo i v dané věci. Z tohoto důvodu
v ní bylo při stanovení osobního vyměřovacího základu postupem podle
§ 3a odst. 1 písm. b)
prováděcí vyhlášky k zákonu o
důchodovém pojištění zapotřebí použít jen toto ustanovení, a nepřihlížet tak k hrubému
výdělku v částce 1 113 Kč a do počtu vyloučených dob zahrnout všechny vyloučené doby za rok
1990.
Takto žalovaná v jednom ze srovnávacích výpočtů postupovala, jelikož v něm ve vztahu ke
kalendářnímu roku 1990 k uvedenému hrubému výdělku nepřihlédla, a naopak zohlednila všech 365 dnů
vyloučených dob. Následnými výpočty pak stanovila osobní vyměřovací základ ve výši 11 134 Kč,
výpočtový základ ve výši 9 711 Kč, procentní výměru starobního důchodu ve výši 5 827 Kč a po
připočtení jeho základní výměry ve výši 1 470 Kč stanovila starobní důchod ke dni 4. 8. 2006 ve výši
7 297 Kč měsíčně.
Na základě § 3a odst. 2
prováděcí vyhlášky k zákonu o
důchodovém pojištění se výše úhrnu vyměřovacích základů pojištěnce vypočte podle
odstavce 1 písm. a) jako
součin počtu dní v kalendářním roce a podílu úhrnu hrubých výdělků dosažených v kalendářním roce a
počtu dní v kalendářním roce sníženého o ty vyloučené doby, v nichž nebyly dosaženy hrubé výdělky.
Tento způsob výpočtu vyplývá ze skutečnosti, že
§ 3a odst. 1 písm. a)
prováděcí vyhlášky k zákonu o
důchodovém pojištění již neumožňuje při zahrnutí hrubého výdělku do příslušného ročního
vyměřovacího základu zcela pominout všechny vyloučené doby za tento kalendářní rok, neboť oproti
předchozí právní úpravě neobsahuje pravidlo, že při trvání vyloučených dob po celý kalendářní rok se
tento rok nepovažuje za kalendářní rok s výdělky.
Při výpočtu osobního vyměřovacího základu postupem podle
§ 3a odst. 1 písm. a)
prováděcí vyhlášky k zákonu o
důchodovém pojištění tedy měla žalovaná vycházet ze znění úvodní části druhého odstavce téhož
ustanovení a celkový počet dní v kalendářním roce 1990 (365 dní) vynásobit podílem úhrnu hrubých
výdělků dosažených v tomto roce (1 113 Kč) a počtu dní v kalendářním roce sníženého o ty vyloučené
doby, v nich nebyly dosaženy hrubé výdělky (365 dní - 334 dní). Takto vypočtený výsledek, který
odpovídá úhrnu vyměřovacích základů za rok 1990 při pominutí vyloučené doby, v nichž byl dosažen
hrubý výdělek, pak měla vypočíst ve výši 13 105 Kč. Roční vyměřovací základ za tento kalendářní rok
1990 měla následně podle § 16
odst. 2 zákona o důchodovém pojištění stanovit jako součin úhrnu vyměřovacích základů za
tento rok (13 105 Kč) a koeficientu nárůstu všeobecného vyměřovacího základu (5,7313) ve výši 75 109
Kč. Uvedenou částku pak byla povinna započíst do úhrnu ročních vyměřovacích základů, který po této
úpravě činí 1 528 563 Kč. Takto však žalovaná nepostupovala, neboť do úhrnu vyměřovacích základů za
kalendářní rok 1990 zahrnula jen hrubý výdělek v částce 1 113 Kč a nezohlednila žádnou vyloučenou
dobu, ačkoliv podle § 3a odst. 1
písm. a) prováděcí vyhlášky k
zákonu o důchodovém pojištění
měla pominout pouze ty vyloučené doby, v nichž byl tento hrubý výdělek dosažen.
Nicméně z dalších veličin uvedených v druhém srovnávacím výpočtu žalované, ve kterém byl osobní
vyměřovací základ vypočten v nesprávné výši 10 241 Kč, již lze vycházet. Počet vyloučených dob za
rozhodné období (1986 až 2005) totiž skutečně činí 2 969 dní, neboť vyloučené doby za kalendářní rok
1990 již byly zohledněny Nejvyšším správním soudem ve výše uvedeném výpočtu úhrnu vyměřovacích
základů za tento rok. Rovněž tak byl správně určen počet kalendářních dnů v rozhodném období (7 305
dní). Proto po nahrazení nesprávně vypočteného údaje o úhrnu ročních vyměřovacích základů (1 459 833
Kč) již zmíněnou správnou výší 1 528 563 Kč je možné provést správný výpočet osobního vyměřovacího
základu a na něho navazující další potřebné výpočty. Postupem podle
§ 3a odst. 1 písm. a) a
odst. 2 prováděcí vyhlášky
k zákonu o důchodovém pojištění
tedy Nejvyšší správní soud stanovil osobní vyměřovací základ ve výši 10 723 Kč, výpočtový základ ve
výši 9 587 Kč a procentní výměru starobního důchodu ve výši 5 753 Kč, takže po připočtení základní
výměry ve výši 1 470 Kč by takto vypočtený starobní důchod činil ke dni 4. 8. 2006 částku 7 223 Kč
měsíčně.
Výše osobního vyměřovacího základu zjištěná podle
§ 3a odst. 1 písm. a)
prováděcí vyhlášky je tedy nižší než jeho výše zjištěná podle
písmena b) téhož
ustanovení. Při souběhu vyloučené doby s dobou, v níž byl dosažen hrubý výdělek, tedy bylo zapotřebí
pro účely stanovení osobního vyměřovacího základu postupovat podle
§ 3a odst. 1 písm. b)
prováděcí vyhlášky k zákonu o
důchodovém pojištění. Žalovaná přitom takový výpočet provedla, byť ve skutečnosti vycházela
ze zažitých pravidel, které byly pro případ souběhu vyloučené doby a doby, v níž byl dosažen hrubý
výdělek, obsaženy v předchozí právní úpravě a jejichž další užití i za účinnosti
zákona o důchodovém pojištění
dovozovala na základě jeho § 14
odst. 1, který však v uvedeném směru nebylo možné aplikovat. I přes uvedené pochybení tedy
výše osobního vyměřovacího základu a na něj navazující výše starobního důchodu stěžovatelky byly
stanoveny v souladu s příslušnými právními předpisy. (-)
Lze tedy shrnout, že Nejvyšší správní soud se sice neztotožnil se závěry vyslovenými v rozhodnutí
o přiznání starobního důchodu i v napadeném rozsudku, nicméně na základě právního názoru, který v
dané věci zaujal, a s ním spojeného odlišného postupu při výpočtu výše osobního vyměřovacího základu
a výše starobního důchodu nakonec dospěl k stejnému výsledku jako žalovaná a krajský soud.