(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 12. 2. 2009, čj.
6 Ads 8/2009 - 76)
Odůvodnění:
Rozhodnutím žalované ze dne 21. 6. 2006, č. X, byla zamítnuta žádost žalobkyně o
poskytnutí příplatku k důchodu podle nařízení vlády č.
622/2004 Sb., o poskytování příplatku k
důchodu ke zmírnění některých křivd způsobených komunistickým režimem v oblasti sociální (dále jen
"nařízení vlády č. 622/2004 Sb."). Žalovaná v
odůvodnění tohoto rozhodnutí uvedla, že nárok na příplatek k důchodu mají podle
§ 1 písm. a) nařízení vlády č.
622/2004 Sb. osoby, které byly v době od 25.
2. 1948 do 31. 12. 1989 odsouzeny a vykonaly trest odnětí svobody, jeho část nebo vazbu pro trestný
čin, za který byly rehabilitovány podle zákona č.
82/1968 Sb., o soudní rehabilitaci, nebo podle
zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci,
nebo podle zákona č. 198/1993 Sb., o
protiprávnosti komunistického režimu a o odporu proti němu, anebo jejichž odsouzení pro trestný čin
uvedený v § 2 zákona č.
119/1990 Sb. bylo zrušeno cestou obnovy řízení
nebo stížnosti pro porušení zákona, jsou občany České republiky a pobírají starobní nebo plný
invalidní důchod z českého důchodového pojištění. Žalobkyni však nárok na příplatek k důchodu
nevznikl, neboť starobní ani plný invalidní důchod z českého důchodového pojištění nepobírá.
Městský soud v Praze rozsudkem ze dne 8. 2. 2007, č. j. 1 Cad 89/2006 - 16, žalobu
proti rozhodnutí žalované zamítl. V jeho odůvodnění uvedl, že podle ustanovení
§ 1 písm. a) nařízení vlády č.
622/2004 Sb. je jednou z podmínek pro přiznání
příplatku k důchodu pobírání starobního nebo plného invalidního důchodu z českého důchodového
pojištění. Tuto podmínku však žalobkyně nesplnila, neboť jí byl rozhodnutím žalované ze dne 3. 6.
2005, č. X, přiznán pouze částečný invalidní důchod. Žalovaná tedy podle závěru Městského soudu v
Praze rozhodla správně, když žádost žalobkyně o poskytnutí příplatku k důchodu zamítla.
Proti tomuto rozsudku podala žalobkyně (dále jen "stěžovatelka") v zákonem
stanovené lhůtě kasační stížnost z důvodu tvrzené nezákonnosti spočívající v nesprávném posouzení
právní otázky soudem v předcházejícím řízení, který je uveden v ustanovení
§ 103 odst. 1 písm. a) zákona č.
150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jen "s.
ř. s.").
V kasační stížnosti a v jejím doplnění stěžovatelka namítla, že napadený rozsudek
je v rozporu s nařízením vlády č. 622/2004 Sb.
a zcela pomíjí smysl zákona, který přiznává příplatek politickým vězňům, a to i těm, jež pobírají
částečný invalidní důchod. Pro přiznání nároku na poskytnutí příplatku k důchodu podle nařízení
vlády č. 622/2004 Sb. totiž postačí, že
žadatel splňuje jednu z podmínek uvedených v jeho ustanovení
§ 1 a nemusí tedy současně splňovat všechny
podmínky tam uvedené. V projednávané věci je přitom státní občankou České republiky, byla
rehabilitována podle zákona č. 119/1990 Sb., o
soudní rehabilitaci, a od 26. 1. 2005 pobírá částečný invalidní důchod z českého důchodového
pojištění.
Žalovaná ve svém vyjádření ke kasační stížnosti odkázala na své vyjádření k žalobě
a na závěry napadeného rozsudku, s nimiž se ztotožňuje. Dále uvedla, že nárok na příplatek k důchodu
vzniká kumulativním splněním všech podmínek uvedených v nařízení vlády č.
622/2004 Sb., a proto nepostačuje, že
stěžovatelka je osobou rehabilitovanou podle zákona č.
119/1990 Sb.
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek krajského soudu v souladu s
ustanovením § 109 odst. 2 a
3 s. ř. s., podle nichž byl vázán
rozsahem a důvody, které byly stěžovatelkou v kasační stížnosti uplatněny. Přitom neshledal vady
uvedené v ustanovení § 109 odst. 3 s. ř.
s., k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti.
Podle § 1 odst. 1 písm.
a) nařízení vlády č. 622/2004 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, jež bylo rozhodné i ke dni vydání rozhodnutí žalované o zamítnutí žádosti
o poskytnutí příplatku k důchodu, mají nárok na poskytnutí příplatku k důchodu ke zmírnění některých
křivd způsobených jim komunistickým režimem v oblasti sociální státní občané České republiky, kteří
v době od 25. 2. 1948 do 31. 12. 1989 byli odsouzeni a vykonali trest odnětí svobody, jeho část nebo
vazbu pro trestný čin, za který byli rehabilitováni podle zákona č.
82/1968 Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění
zákona č. 58/1969 Sb. a zákona č.
70/1970 Sb., nebo podle zákona č.
119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění
zákona č. 47/1991 Sb., zákona č.
633/1992 Sb. a zákona č.
198/1993 Sb., nebo jejichž odsouzení pro
trestný čin uvedený v § 2 zákona č.
119/1990 Sb., ve znění zákona č.
47/1991 Sb., bylo zrušeno cestou obnovy řízení,
stížnosti pro porušení zákona anebo podle §
6 zákona č. 198/1993 Sb., o
protiprávnosti komunistického režimu a o odporu proti němu, popřípadě byli nezákonně zbaveni osobní
svobody a byli rehabilitováni podle § 33 odst.
2 zákona č. 119/1990 Sb., a pobírají
starobní nebo plný invalidní důchod z českého důchodového pojištění. Splnění podmínky státního
občanství České republiky se přitom posuzuje ke dni podání žádosti o poskytnutí příplatku k důchodu,
jak vyplývá z ustanovení § 4 odst. 3
nařízení vlády č. 622/2004 Sb.
Použití slučovací spojky "a" před slovy "pobírají starobní nebo plný invalidní
důchod z českého důchodového pojištění" je zapotřebí vykládat tak, že podmínky uvedené v ustanovení
§ 1 odst. 1 písm. a) nařízení vlády č.
622/2004 Sb. musejí být splněny kumulativně.
Pokud by tomu tak totiž nebylo, použil by zákonodárce vylučovací spojku "nebo". Pro poskytnutí
příplatku k důchodu ke zmírnění některých křivd způsobených komunistickým režimem v oblasti sociální
je tedy třeba současného splnění tří podmínek. První podmínkou je státní občanství České republiky
žadatele o poskytnutí příplatku k důchodu ke dni podání žádosti. Podmínku druhou představuje
odsouzení a výkon trestu, jeho části nebo vazby, popřípadě nezákonné zbavení osobní svobody v období
od 25. 2. 1948 do 31. 12. 1989 pro trestný čin, za který byl žadatel podle vyjmenovaných právních
předpisů či jejich jednotlivých ustanovení později rehabilitován, nebo jehož odsouzení pro určité
trestné činy bylo stanoveným způsobem zrušeno. Třetí podmínkou je pobírání starobního nebo plného
invalidního důchodu z českého důchodového pojištění žadatelem. Jestliže jedna z těchto kumulativně
stanovených podmínek není splněna, tak nárok na příplatek k důchodu podle nařízení vlády č.
622/2004 Sb. nevzniká. Jazykový výklad
ustanovení § 1 odst. 1 písm. a) nařízení
vlády č. 622/2004 Sb. tedy nesvědčí o
správnosti tvrzení stěžovatelky, že k poskytnutí příplatku k důchodu ke zmírnění některých křivd
způsobených komunistickým režimem v oblasti sociální postačuje splnění jen jedné podmínky v něm
uvedené.
Tomuto tvrzení pak nelze přisvědčit ani po provedení teleologického výkladu 1 odst.
1 písm. a) nařízení vlády č. 622/2004 Sb. U
poživatele starobního či plného invalidního důchodu z českého důchodového pojištění, na něhož se
toto ustanovení vztahuje, se totiž v důsledku stáří či velmi nepříznivého zdravotního stavu
nepředpokládá výdělečná činnost. Naproti tomu u poživatele částečného invalidního důchodu je možné s
jeho výdělečnou činností reálně počítat, takže u něho není dán tak vážný důvod pro přiznání
příplatku k důchodu jako u pojištěnce, který pobírá starobní či plný invalidní důchod. Účelem
ustanovení § 1 odst. 1 písm. a) nařízení
vlády č. 622/2004 Sb. je tedy poskytnout
finanční kompenzaci ke zmírnění některých křivd způsobených komunistických režimem v oblasti
sociální jen těm osobám, které jsou odkázány pouze na dávky důchodového pojištění a prakticky nemají
možnost získat jiný pravidelný zdroj příjmů.
Lze tedy uzavřít, že nárok na poskytnutí příplatku k důchodu podle
§ 1 odst. 1 písm. a) nařízení vlády č.
622/2004 Sb. nemají osoby, které z českého
důchodového pojištění pobírají částečný invalidní důchod, i když splňují ostatní podmínky v tomto
ustanovení obsažené.
K takové situace přitom došlo i v nyní projednávané věci, neboť stěžovatelka sice
ke dni podání žádosti o poskytnutí příplatku k důchodu byla státní občankou České republiky, v době
od 20. 2. 1981 do 20. 9. 1981 byla vězněna pro trestný čin opuštění republiky podle § 190 odst. 2
trestního zákona ve znění účinném k roku 1981 a za něho byla rehabilitována podle zákona č.
119/1990 Sb. usnesením Obvodního soudu pro
Prahu 9 ze dne 14. 11. 1990, sp. zn. 2 Rt 50/90, avšak rozhodnutím žalované ze dne 3. 6. 2005, č. X,
jí byl přiznán toliko částečný invalidní důchod. Městský soud v Praze ani žalovaná tedy nepochybily,
když dospěly k závěru, že stěžovatelka na poskytnutí příplatku k důchodu podle nařízení vlády č.
622/2004 Sb. nemá nárok. Pokud jí však v
budoucnu bude starobní či plný invalidní důchod přiznán a současně si zachová státní občanství České
republiky, může o poskytnutí tohoto příplatku znovu požádat.
S ohledem na všechny shora uvedené skutečnosti dospěl Nejvyšší správní soud k
závěru, že kasační stížnost není důvodná, a proto ji podle
§ 110 odst. 1 věty druhé s. ř. s.
zamítl. Současně v souladu s ustanoveními §
120 a § 60 odst. 1 a
2 s. ř. s. nepřiznal žalované právo na
náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti, neboť stěžovatelka v něm neměla úspěch a správnímu
orgánu takové právo ve věcech důchodového pojištění nepřísluší.
V řízení o kasační stížnosti proti napadenému rozsudku Městského soudu v Praze byla
stěžovatelce zástupkyní ustanovena soudem advokátka Mgr. Dagmar Rezková Dřímalová, přičemž její
hotové výdaje a odměnu za zastupování platí stát, jak vyplývá z ustanovení
§ 120 a
§ 35 odst. 8 věty první s. ř. s. Z tohoto
důvodu soud přiznal ustanovené zástupkyni stěžovatelky odměnu za zastupování a náhradu hotových
výdajů ve výši 1600 Kč, která se skládá z částky 1000 Kč za dva úkony právní služby po 500 Kč (první
porada s klientem včetně převzetí a přípravy zastoupení a doplnění kasační stížnosti podle § 7, § 9
odst. 2 a § 11 odst. 1 písm. b/ a d/
vyhlášky Ministerstva spravedlnosti č. 177/1996
Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb, ve znění
vyhlášky č. 276/2006 Sb.) a z částky 600 Kč za
dva s tím související režijní paušály po 300 Kč
(§ 13 odst. 1 a
3 vyhlášky č.
177/1996 Sb., ve znění vyhlášky č.
276/2006 Sb.).
V Brně dne 12. února 2009
JUDr. Milada Tomková