Na osobu nezákonně odsouzenou pro spáchání trestného činu neuvedeného v
§ 2 zákona č.
119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, jejíž
odsouzení bylo zrušeno cestou přezkumného řízení na základě stížnosti pro porušení zákona podle
§ 30 odst. 2 tohoto zákona, je třeba
hledět jako na osobu, která byla podle tohoto zákona rehabilitována. Z toho důvodu tato osoba
splňuje podmínku rehabilitace obsaženou v § 1
písm. a) nařízení vlády č. 622/2004
Sb., o poskytování příplatku k důchodu ke zmírnění některých křivd způsobených komunistickým
režimem v oblasti sociální, ve znění účinném do 31. 10. 2005.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 2. 2009, čj.
6 Ads 96/2007 - 102)
Prejudikatura: č. 1158/2007 Sb.NSS a č. 1243/2007 Sb.NSS.
Odůvodnění:
Včas podanou kasační stížností brojila žalobkyně proti rozsudku Krajského soudu v
Ostravě (dále jen "krajského soudu") ze dne 27. 2. 2007, č. j. 43 Cad 62/2005 - 18, (dále jen
"napadený rozsudek"), kterým byla zamítnuta její žaloba proti rozhodnutí žalované ze dne 7. 4. 2005,
č. X, (dále také jen "napadené rozhodnutí žalované"). Tímto rozhodnutím žalovaná zamítla žádost
žalobkyně o poskytnutí příplatku ke starobnímu důchodu podle nařízení č.
622/2004 Sb., o poskytování příplatku k
důchodu ke zmírnění některých křivd způsobených komunistickým režimem v oblasti sociální, ve znění
pozdějších předpisů (dále také jen "nařízení"). Žalobkyně požadovala přiznání tohoto příplatku z
toho důvodu, že byla v době od 17. 5. 1951 do 18. 6. 1951 vazebně vězněna a pravomocně odsouzena pro
trestný čin rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví podle
§ 245 odst. 1 písm. c) zákona č.
86/1950 Sb. a pokus návodu k trestnému činu
křivé výpovědi podle ustanovení § 5, § 7 odst. 1 a § 161 odst. 1 téhož zákona, za něž však
nevykonala trest odnětí svobody.
V
žalobě
proti napadenému rozhodnutí žalované žalobkyně uvedla, že byla
rozhodnutím Krajského soudu v Olomouci odsouzena k trestu odnětí svobody na 4 měsíce podmíněně,
jehož výkon byl podmíněně odložen na zkušební dobu 2 let. Dále jí byl uložen peněžitý trest ve výši
10 000 Kčs. Podotkla, že byla vězněna od 17. 5. 1951 do 18. 6. 1951, avšak pouze vazebně. Na podporu
svých tvrzení připomněla závěr citovaného rozsudku Vrchního soudu v Praze, podle něhož šlo v jejím
případě o proces s politickým motivem. Navrhla proto zrušení napadeného rozhodnutí žalované a
přiznání příplatku k důchodu ve výši 100 Kč měsíčně.
O žalobě krajský soud rozhodl
napadeným rozsudkem
, kterým žalobu zamítl. V
odůvodnění zrekapituloval obsah žaloby a vyjádření žalované, přičemž zejména uvedl, že rozhodoval v
souladu s ustanovením § 75 odst. 1,
2 s. ř. s. podle skutkového a právního
stavu, který tu byl v době rozhodování správního orgánu, tedy ke dni 7. 4. 2005. Z obsahu dávkového
spisu krajský soud zjistil, že žalobkyni byl přiznán starobní důchod ode dne 27. 8. 1978. Dne 6. 1.
2005 žalobkyně uplatnila žádost o příplatek ke starobnímu důchodu dle nařízení vlády č.
622/2004 Sb. Podle potvrzení Vězeňské služby
ČR pro účely důchodového zabezpečení trvala vazba žalobkyně ode dne 17. 5. 1951 do 18. 6. 1951. Dále
krajský soud citoval rozsudek Vrchního soudu v Praze, sp. zn. 7 Tz 99/93 ze dne 14. 2. 1994, podle
něhož rozsudkem bývalého Krajského soudu v Olomouci ze dne 20. 3. 1953, sp. zn. Tk 194/52 byl
porušen zákon v ustanovení § 2 odst. 3,
§ 195,
§ 197 písm. b) trestního řádu č. 87/50
Sb. v neprospěch obviněné V. Š. Z toho důvodu jej Vrchní soud v Praze zrušil. Krajský soud poté
vyložil § 1 písm. a) "zákona" č.
622/2004 Sb., o poskytování příplatku k
důchodu ke zmírnění některých křivd způsobených komunistickým režimem v oblasti sociální
(pozn.
NSS: správně se jedná o nařízení vlády, nikoliv "zákon", dále tedy jen "nařízení")
a konstatoval, že za politické vězně je pro účely tohoto nařízení nutno považovat pouze osoby v
minulosti pravomocně odsouzené. Osoby, které byly vězněny pouze vazebně, a poté byly zproštěny
obžaloby, anebo nebyly pravomocně odsouzeny, jimi nebyly, a to ani v případě, že byly rehabilitovány
podle ustanovení § 33 odst. 2 zákona č.
119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění
pozdějších předpisů. Z tohoto důvodu krajský soud vyhodnotil žalobu jako nedůvodnou. Pouze pro
úplnost uvedl, že na základě nařízení č. 405/2005
Sb. ze dne 21. 9. 2005 došlo k datu účinnosti tohoto nařízení, tj. 1. 11. 2005, ke změně
citovaného nařízení č. 622/2004 Sb., neboť k
§ 1 odst. 1 písm. a) byla vložena slova
"popřípadě byli nezákonně zbaveni osobní svobody a byli rehabilitováni podle
§ 33 odst. 2 zákona č.
119/1990 Sb."
Krajský soud však nemohl
vzít tuto novelu v potaz, neboť napadené rozhodnutí žalované bylo vydáno již dne 7. 4. 2005, tedy
před účinností této novely předmětného nařízení vlády.
Proti napadenému rozsudku žalobkyně brojila
kasační stížností
označenou jako
odvolání, v níž uvedla, že krajský soud rozhodl na základě nedostatečně zjištěného stavu věci. Na
důkaz svého tvrzení žalobkyně ocitovala výrok bývalého Krajského soudu v Olomouci ze dne 20. 3.
1953, sp. zn. 7 Tk 194/52, jímž byla "odsouzena na 4 měsíce a k peněžitému trestu 10 000 Kč." Proto
navrhla, aby byl napadený rozsudek zrušen a věc vrácena krajskému soudu k dalšímu řízení. Kasační
stížnost byla doplněna soudem ustanoveným zástupcem z řad advokátů. V doplnění žalobkyně uvedla, že
opírá svou kasační stížnost o důvod vymezený v ustanovení
§ 103 odst. 1 písm. a) s. ř. s.
Naplnění tohoto kasačního důvodu spatřuje v tom, že krajský soud převzal nezákonný výklad žalované.
Podle tohoto výkladu nedošlo v případě žalobkyně k žádnému omezení svobody jejím pobytem ve vazbě od
17. 5. do 18. 6. 1951, neboť byla následně zproštěna obžaloby rozsudkem Okresního soudu v Zábřehu
sp. zn. 39/52. Tento rozsudek však byl v řízení o odvolání zrušen a žalobkyně byla pravomocně uznána
vinnou a odsouzena. Dále žalobkyně spatřovala naplnění tohoto důvodu kasační stížnosti v tom, že
krajský soud nepřihlédl při svém rozhodování k novelizaci hmotněprávní normy, tj. nařízení vlády č.
405/2005 Sb., které nabylo účinnosti od 1. 11.
2005. Krajský soud měl podle názoru žalobkyně na základě této novelizace rozhodnutí žalované zrušit
a vrátit jí věc k dalšímu řízení.
Žalovaná ke
kasační stížnosti
podala vyjádření, v němž vyložila právní
úpravu poskytování příplatku k důchodu na základě citovaného nařízení. Zřetelně rozlišila právní
úpravu platnou před nabytím účinnosti nařízení vlády č.
405/2005 Sb., tj. před 1. 11. 2005, a právní
úpravu po této novelizaci. Od 1. 11. 2005 tak podle názoru žalované náleží příplatek k důchodu
rovněž těm občanům ČR, kteří pobírají starobní nebo plný invalidní důchod z českého důchodového
pojištění a kteří byli "nezákonně zbaveni osobní svobody a následně rehabilitování podle
§ 33 odst. 2 zákona č.
119/1990 Sb., o soudních rehabilitacích, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o soudních rehabilitacích"). Žalovaná dále stručně
zrekapitulovala obsah správního spisu, z něhož dovodila, že řízení týkající se trestní věci
rozkrádání státního majetku dle § 245 odst. 1
písm. c) zákona č. 86/1950 Sb. a pokusu
návodu k trestnému činu křivé výpovědi dle §
5, § 7 a § 161 odst. 1 trestního zákona pravomocně skončeno rozsudkem bývalého Okresního
soudu v Zábřehu ze dne 20. 3. 1953, sp. zn. T 39/52, jímž byla žalobkyně zproštěna obžaloby. S
ohledem na rozsudek Vrchního soudu v Praze ze dne 14. 2. 1994, sp. zn. 7 Tz 99/93, nebylo možno
nahlížet na žalobkyni jako na osobu pravomocně odsouzenou, a proto nesplnila podmínky nároku na
příplatek k důchodu podle citovaného nařízení. Pro úplnost však žalovaná k věci uvedla, že je
nesporné, že žalobkyně je osobou, která byla v období 17. 5. 1951 do 18. 6. 1951 vězněna vazebně
(bez následného odsouzení) a posléze rehabilitována dle příslušných právních předpisů. Žalobkyně je
tedy dle žalované nepochybně osobou uvedenou v ustanovení
§ 1 odst. 1 písm. a)
citovaného nařízení vlády ve znění nařízení vlády č.
405/2005 Sb. účinném od 1. 11. 2005. S ohledem
na skutečnost, že žalovaná o dané věci rozhodovala v době před účinností nařízení vlády č.
405/2005 Sb., nemohla rozhodnout jinak než
zamítnutím uplatněné žádosti. V této souvislosti však žalovaná poukázala na to, že žalobkyně může
uplatnit novou žádost o příplatek k důchodu dle nařízení vlády č.
622/2004 Sb., ve znění nařízení vlády č.
405/2005 Sb., přičemž výplata bude s ohledem
na stávající judikaturu Nejvyššího správního soudu a Ústavního soudu náležet již od ledna 2005.
Ze správního spisu žalované a rehabilitačních spisů Rt 4/93 a Rt 207/90 Nejvyšší
správní soud zjistil následující
relevantní
skutečnosti.
Ve správním spise žalované je založen rozsudek Vrchního soudu v Praze ze dne 14. 2.
1994, sp. zn. 7 Tz 99/93, kterým byl na základě stížnosti pro porušení zákona podané ministrem
spravedlnosti podle ustanovení § 30 odst. 2 zákona o soudních rehabilitacích zrušen rozsudek
bývalého Krajského soudu v Olomouci ze dne 20. 3. 1953, sp. zn. Tk 194/52 z toho důvodu, že tímto
rozsudkem byl porušen zákon v neprospěch žalobkyně. Tímto rozsudkem byl k odvolání okresního
prokurátora v Zábřehu zrušen rozsudek Okresního soudu v Zábřehu ze dne 20. 3. 1953, sp. zn. T 39/52,
kterým byla žalobkyně zproštěna obžaloby ze spáchání trestného činu rozkrádání národního majetku
podle ustanovení § 245 odst. 1 písm. c)
zákona č. 86/1950 Sb., trestního zákona, dále
pokusu návodu k trestnému činu křivé výpovědi podle § 5, § 7 a § 161 odst. 1 téhož zákona. Vrchní
soud v Praze týmž rozsudkem odvolání bývalého okresního prokurátora v Zábřehu zamítl.
Rozsudek bývalého Krajského soudu v Olomouci ze dne 20. 3. 1953, sp. zn. Tk 194/52,
na jehož základě byla žalobkyně pravomocně odsouzena, však ve spise chybí a není založen ani v
přiloženém rehabilitačních spisech Rt 4/93 a Rt 207/90.
Z potvrzení pro účely důchodového zabezpečení vydané Generálním ředitelstvím
vězeňské služby v Praze ze dne 7. 9. 1994, č. j. GŘ VS 2187/45672/53/94, vyplývá, že žalobkyně
vykonala vazbu v období 17. 5. 1951 - 18. 6. 1951. Trest odnětí svobody žalobkyně dle tohoto
potvrzení žádný nevykonala.
Z rozhodnutí žalované ze dne 16. 11. 1994, č. X, vyplývá, že žalobkyni byl zvýšen
její starobní důchod na základě ustanovení § 25
odst. 7
zákona č. 119/1990 Sb. zpětně ode dne 6. 6.
1991 za dobu výkonu vazby v rozsahu 1 měsíce o částku 15 Kč měsíčně.
Rozhodnutím ze dne 7. 4. 2005, č. j. X, byla žalovanou zamítnuta žádost o
poskytnutí příplatku k starobnímu důchodu. V odůvodnění žalovaná uvedla, že v souladu s ustanovením
§ 1 písm. a) citovaného nařízení náleží
příplatek k důchodu státním občanům České republiky, kteří v době od 25. února 1948 do 31. prosince
1989 byli odsouzeni a vykonali trest odnětí svobody, jeho část nebo vazbu pro trestný čin, za který
byli rehabilitováni podle zákona č. 82/1968
Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění zákona č.
58/1969 Sb. a zákona č.
70/1970 Sb., nebo podle zákona č.
119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění
zákona č. 47/1991 Sb., zákona č.
633/1992 Sb. a zákona č.
198/1993 Sb., nebo jejichž odsouzení pro
trestný čin uvedený v § 2 zákona č.
119/1990 Sb., ve znění zákona č.
47/1991 Sb., bylo zrušeno cestou obnovy řízení,
stížnosti pro porušení zákona anebo podle §
6 zákona č. 198/1993 Sb., o
protiprávnosti komunistického režimu a o odporu proti němu, a pobírají starobní nebo plný invalidní
důchod z českého důchodového pojištění. Žalovaná uvedla, že podmínky uvedené v § 1 písm. a)
citovaného nařízení nebyly splněny, neboť žalobkyně nevykonávala trest odnětí svobody, nýbrž byla
vězněna pouze vazebně.
Ze soudního spisu Nejvyšší správní soud zjistil následující skutečnosti.
Z přípisu Krajského soudu v Ostravě, pobočka v Olomouci ze dne 20. 4. 2006
vyplynulo, že tento soud nemá k dispozici trestní spis žalobkyně Tk 194/95 (v němž je obsažen
pravomocný odsuzující rozsudek Krajského soudu v Olomouci téže spisové značky), neboť tyto spisy u
něho nejsou archivovány.
Vzhledem ke zdravotnímu stavu žalobkyně jí byl krajským soudem usnesením ze dne 26.
11. 2007, č. j. 43 Cad 62/2005 - 36, ustanoven opatrovník, a to její manžel F. Š. Dále pro účely
řízení o kasační stížnosti byl žalobkyni ustanoven advokát JUDr. Radomír Picek.
Z přípisu žalované ze dne 25. 11. 2008 Nejvyšší správní soud zjistil, že
stěžovatelka zemřela dne 16. 10. 2008. Na výzvu manžel žalobkyně (dále jen "stěžovatel") zdejšímu
soudu sdělil, že hodlá pokračovat v řízení o kasační stížnosti místo své zesnulé manželky. Usnesením
ze dne 11. 12. 2008, č. j. 6 Ads 96/2007 - 87,
proto Nejvyšší správní soud rozhodl o tom, že na straně žalobce bude pokračováno v řízení o kasační
stížnosti se stěžovatelem F. Š.
Usnesením ze dne 26. 1. 2009, č. j. 6
Ads 96/2007 - 97, Nejvyšší správní soud ustanovil stěžovateli advokáta JUDr. Radomíra Picka
jako zástupce pro řízení o kasační stížnosti žalobkyně.
Nejvyšší správní soud nejprve zkoumal formální náležitosti kasační stížnosti,
přičemž zjistil, že je podána osobou oprávněnou a je proti označenému rozsudku přípustná za podmínek
ustanovení § 102 a
§ 104 s. ř. s.
Nejvyšší správní soud posoudil důvodnost kasační stížnosti v mezích jejího rozsahu
a uplatněných důvodů; zkoumal při tom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž by musel
přihlédnout z úřední povinnosti (§ 109 odst.
2 a 3 zákona č.
150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve
znění pozdějších předpisů, dále jen "s. ř. s."). Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že
kasační stížnost je důvodná.
Nejvyšší správní soud především považuje za vhodné vymezit obecný význam namítaných
kasačních důvodů. Nezákonnost napadeného rozsudku spočívající v nesprávném posouzení právní otázky
[§ 103 odst. 1 písm. a) s. ř. s.] může
spočívat buď v tom, že soud při svém rozhodování aplikoval na posuzovanou věc jiný právní předpis,
než měl správně použít, a pro toto pochybení je výrok soudu v rozporu s příslušným ustanovením toho
kterého právního předpisu, nebo v tom, že soudem byl sice aplikován správný právní předpis, avšak
nebyl správně vyložen. O nesprávné posouzení právní otázky může jít také tehdy, pokud by byl vyvozen
nesprávný právní závěr z jinak správně zjištěného skutkového stavu věci, nebo je sice učiněn správný
právní závěr, ale v odůvodnění rozhodnutí je nesprávně prezentován.
Podle ustanovení § 109 odst.
3 s. ř. s. je Nejvyšší správní soud vázán důvody kasační stížnosti; to neplatí, bylo-li
řízení před soudem zmatečné [§ 103 odst. 1
písm. c)], nebo bylo-li zatíženo vadou, která mohla mít za následek nezákonné rozhodnutí o
věci samé, anebo je-li napadené rozhodnutí nepřezkoumatelné
[§ 103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.],
jakož i v případech, kdy je rozhodnutí správního orgánu nicotné. Ve smyslu ustanovení
§ 103 odst. 1 písm. c) s. ř. s. (na
něž ustanovení § 109 odst. 3 s. ř. s.
odkazuje), spočívá zmatečnost řízení před soudem v tom, že chyběly podmínky řízení, ve věci
rozhodoval vyloučený soudce, nebo byl soud nesprávně
obsazen, popř. bylo rozhodnuto v
neprospěch účastníka v důsledku trestného
činu soudce. Pro posuzovanou věc jsou
relevantní
kasační důvody uvedené v ustanovení § 103
odst. 1 písm. d) s. ř. s. Tyto důvody v sobě zahrnují tři dílčí varianty nepřezkoumatelnosti.
První, tam upravený důvod (nepřezkoumatelnost spočívající v nesrozumitelnosti rozhodnutí) spočívá
podle Nejvyššího správního soudu buď v tom, že rozhodnutí vykazuje takové textové a formulační
nedostatky, že z obsahu textu není dostatečně zřejmá souvislost s příslušnými podklady pro
rozhodnutí, nebo případně v tom, že i jinak text rozhodnutí obsahuje nejasné, rozporné či jiným
způsobem nesrozumitelné údaje. Taková nesrozumitelnost rozhodnutí však v souzené věci podle
Nejvyššího správního soudu nenastala. Následující důvod (nepřezkoumatelnost spočívající v nedostatku
důvodů rozhodnutí) je potom třeba spatřovat v tom, že se rozhodnutí neopírá o důvody, které
opodstatňují dospět k určitému výroku rozhodnutí. Možný dopad tohoto kasačního důvodu je třeba
posuzovat vždy ve spojení se zněním konkrétního rozhodnutí. Konečně posledně jmenovaný důvod, tedy
že se jedná nepřezkoumatelnost spočívající v jiné vadě řízení před soudem, Nejvyšší správní soud
poznamenává, že je třeba její význam posuzovat jako důvod pro zrušení rozhodnutí soudu prvního
stupně pouze za předpokladu splnění věty navazující, tedy, mohla-li mít taková vada za následek
nezákonné rozhodnutí o věci samé. V posuzované věci je tedy zapotřebí přezkoumat, zda nebyl naplněn
některý z těchto kasačních důvodů.
Zákonnost napadeného rozsudku je třeba přezkoumat z toho pohledu, zda krajský soud
správně vyložil a aplikoval citované nařízení vlády, které je prováděcím předpisem vydaným vládou
dle ustanovení § 8 zákona č.
198/1993 Sb., o protiprávnosti komunistického
režimu a odporu proti němu, ve znění pozdějších předpisů, na základě něhož byla vláda přímo
zákonodárcem zmocněna k nápravě některých křivd spáchaných na odpůrcích komunistického režimu a na
osobách, které byly postiženy jeho perzekucemi, v oblasti sociální, zdravotní a finanční. V kontextu
skutkových zjištění týkajících se případu žalobkyně jde pak o posouzení otázky, zda žalobkyně tím,
že byla v době 17. 5. 1951 do 18. 6. 1951 vazebně vězněna, naplnila podmínky citovaného nařízení ve
znění platném a účinném k datu vydání rozhodnutí žalovanou. Krajský soud zaujal názor vycházející z
jazykového a logického výkladu ustanovení § 1
odst. 1 písm. a) citovaného nařízení, podřadil pod ně zjištěný skutkový stav a dovodil, že
"...za politické vězně pro účely tohoto nařízení vlády je možno považovat pouze osoby v minulosti
odsouzené. Osoby, které byly vězněny pouze vazebně, a poté zproštěny obžaloby nebo nebyly pravomocně
odsouzeny, jimi nebyly, a to ani v případě, že byly rehabilitovány dle ustanovení
§ 33 odst. 2 zákona č.
119/1990 Sb."
Podle tohoto právního názoru
krajského soudu žalobkyně nesplnila podle právního stavu platného a účinného v době rozhodování
žalované podmínky stanovené citovaným nařízením. Nejvyšší správní soud se s tímto názorem
neztotožnil, k čemuž ho dovedly následující právní a skutkové úvahy.
Ustanovení § 1 odst. 1 zákona o soudních rehabilitacích vyjadřuje účel tohoto
zákona takto: "
Účelem zákona je zrušit odsuzující soudní rozhodnutí za činy, které v rozporu s
principy demokratické společnosti respektující občanská politická práva a svobody zaručené ústavou a
vyjádřené v mezinárodních dokumentech a mezinárodních právních normách zákon označoval za trestné,
umožnit rychlé přezkoumání případů osob takto protiprávně odsouzených v důsledku porušování
zákonnosti na úseku trestního řízení, odstranit nepřiměřené tvrdosti v používání represe, zabezpečit
neprávem odsouzeným osobám společenskou rehabilitaci a přiměřené hmotné odškodnění a umožnit ze
zjištěných nezákonností vyvodit důsledky proti osobám, které platné zákony vědomě nebo hrubě
porušovaly."
V ustanoveních § 2 a § 4 zákon o soudních rehabilitacích uváděl věcný rozsah
odsuzujících rozhodnutí, které měly být podle tohoto zákona být buď zrušeny
ex lege
, anebo
přezkoumány v přezkumném řízení.
Ustanovení § 30 odst. 2 zákona o soudních rehabilitacích obsahovalo podpůrné
pravidlo pro umožnění přezkumu odsuzujících rozhodnutí za trestné činy, které nespadají do rozsahu
ustanovení § 2 a 4 tohoto zákona: "
I v jiných věcech, než jsou uvedeny v tomto zákoně, je
generální prokurátor povinen podat stížnost pro porušení zákona, jestliže přezkoumáním zjistí, že k
porušení zákona došlo z důvodů uvedených v § 1. Tomuto postupu nebrání skutečnost, že Nejvyšší soud
věc rozhodl ke stížnosti pro porušení zákona."
Odstavec třetí téhož ustanovení pak uváděl, že
pro odškodnění se použijí obdobně ustanovení oddílu šestého tohoto zákona.
Ustanovení § 1 písm. a) citovaného nařízení s účinností do 31. 10. 2005 znělo
takto:
" Státní občané České republiky, kteří
a) v době od 25. února 1948 do 31. prosince 1989
byli odsouzeni a vykonali
trest odnětí svobody
,
jeho část nebo vazbu pro trestný čin
,
za který byli
rehabilitováni
podle zákona č. 82/1968 Sb., o soudní
rehabilitaci, ve znění zákona č. 58/1969 Sb. a
zákona č. 70/1970 Sb., nebo
podle zákona č.
119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci
, ve
znění zákona č. 47/1991 Sb., zákona č.
633/1992 Sb. a zákona č.
198/1993 Sb., nebo jejichž odsouzení pro
trestný čin uvedený v § 2 zákona č.
119/1990 Sb., ve znění zákona č.
47/1991 Sb., bylo zrušeno cestou obnovy řízení,
stížnosti pro porušení zákona anebo podle §
6 zákona č. 198/1993 Sb., o
protiprávnosti komunistického režimu a o odporu proti němu, a pobírají starobní nebo plný invalidní
důchod z českého důchodového pojištění 1), nebo
b) po osobách uvedených v písmenu a) pobírají vdovský nebo vdovecký důchod z
českého důchodového pojištění 1),
mají nárok na poskytnutí příplatku k důchodu
ke zmírnění některých
křivd způsobených jim komunistickým režimem v oblasti sociální (dále jen
"příplatek")."
Novelizací provedenou nařízením vlády č.
405/2005 Sb. byl okruh osob pokrytých
ustanovením § 1 písm. a) citovaného
nařízení rozšířen o občany, kteří
"...byli nezákonně zbaveni osobní svobody a byli rehabilitováni
podle § 33 odst. 2 zákona č.
119/1990 Sb."
Jak Nejvyšší správní soud již ve své předchozí judikatuře konstatoval,
jazykovým výkladem tohoto ustanovení ve stavu platném a účinném do 31. 10. 2005 (tedy zároveň i k
datu vydání rozhodnutí žalované) lze dovodit následující podmínky vzniku nároku na příplatek: 1)
státní občanství ČR, 2) odsouzení v inkriminované době pro trestný čin a vykonání trestu, jeho části
nebo vazby; 3) rehabilitace za toto odsouzení dle vyjmenovaných právních předpisů, anebo zrušení
odsuzujícího rozhodnutí stanoveným způsobem (zde je mezi oběma dílčími podmínkami bodu 3) vztah
alternativní), a konečně 4) pobírání stanovené důchodové dávky z českého systému důchodového
zabezpečení. Jedná se s ohledem na všechny okolnosti o výčet kogentních podmínek, jehož jednotlivé
prvky musí být naplněny kumulativně, aby nárok podle citovaného ustanovení vznikl. V případě, že
jedna z podmínek prokázána není (v tomto případě podmínka odsouzení), není možné od jejího nesplnění
odhlédnout (viz k tomu rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. července 2007, č. j.
4 Ads 63/2006 - 108, přístupný na
www.nssoud.cz).
Nejvyšší správní soud si je vědom, že krajský soud při posouzení těchto podmínek
mohl vycházet pouze z podkladů obsažených ve správním spise žalované a přiložených rehabilitačních
spisech. V tomto spisovém materiálu však bohužel nebyl obsažen pravomocný odsuzující rozsudek
Krajského soudu v Olomouci ze dne 20. 3. 1953, sp. zn. Tk 194/52, jenž se krajský soud snažil
neúspěšně doplnit do spisového materiálu. Přes tuto neúplnost podkladů rozhodnutí má však Nejvyšší
správní soud na základě skutečností zjištěných z rozsudku Vrchního soudu v Praze ze dne 14. 2. 1994,
sp. zn. 7 Tz 99/93, které žalovaná nerozporovala, za prokázané, že žalobkyně byla tímto rozsudkem
pravomocně odsouzena za spáchání trestného činu rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví
podle ustanovení § 245 odst. 1 písm. c)
zákona č. 86/1950 Sb., trestního zákona, dále
pokusu návodu k trestnému činu křivé výpovědi podle
§ 5,
§ 7 a
§ 161 odst. 1 téhož zákona. Za tento
trestný čin jí byl uložen trest odnětí svobody na 4 měsíce podmíněně s odkladem na dobu 2 let. Dále
byla odsouzena k peněžitému trestu 10 000 Kčs. Žalobkyně byla pro spáchání tohoto trestného činu
držena v období 17. 5. 1951 až 18. 6. 1951 ve vazbě. Teprve po změně společenských a politických
poměrů byla podle zákona č. 199/1990 Sb., o
soudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů rehabilitována a pravomocný rozsudek Krajského
soudu v Olomouci ze dne 20. 3. 1953, sp. zn. Tk 194/52, byl Vrchním soudem v Praze zrušen, a to v
řízení o stížnosti pro porušení zákona podané ministrem spravedlnosti. Ze spisu tak rozhodně není
možné dospět k závěru, že žalobkyně nebyla pravomocně odsouzena, neboť takovému závěru nenasvědčoval
žádný listinný důkaz. Nejvyšší správní soud v této souvislosti považuje za nutné upozornit, že
pravomocné rozhodnutí je takové rozhodnutí, které již nelze zvrátit řádným opravným prostředkem. V
dané věci byla žalobkyně uznána vinou rozsudkem odvolacího soudu vydaném na základě odvolání
okresního prokurátora. Proti rozhodnutí odvolacího soudu není a ani nebylo přípustné podání dalšího
odvolání, a předmětný rozsudek tak nabyl právní moci. Je tedy zřejmé, že žalobkyně byla pravomocně
odsouzena rozsudkem Krajského soudu v Olomouci ze dne 20. 3. 1953, sp. zn. 7 Tk 194/52, a proto
naplnila podmínku pravomocného odsouzení za trestný čin, za nějž také vykonala vazbu, jak to
předpokládá citované ustanovení § 1 písm.
a) nařízení vlády č. 405/2005 Sb.
Nejvyšší správní soud po přezkoumání napadeného rozsudku ve vztahu k uvedeným
skutečnostem dospěl k závěru, že napadený rozsudek krajského soudu je ve svém rozhodovacím důvodu
nepřezkoumatelný ve smyslu ustanovení § 103
odst. 1 písm. d) s. ř. s. Zároveň je evidentní, že se krajský soud dopustil i nesprávného
posouzení právní otázky, neboť nesprávně interpretoval ustanovení § 1 písm. a) citovaného nařízení.
Nejvyšší správní soud tedy dává za pravdu žalobkyni v tom, že napadený rozsudek trpí nezákonností.
Žalobkyně totiž z výše uvedených důvodů splňovala jak podmínku pravomocného odsouzení v době od 25.
února 1948 do 31. prosince 1989, tak i podmínku vykonání trestu odnětí svobody nebo vazby pro
trestný čin, za nějž byla odsouzena. Jelikož mezi výkonem trestu odnětí svobody a vykonáním vazby
zakládá citované ustanovení nařízení alternativní logický vztah, stačí naplnění alespoň jedné z
těchto skutečností ke splnění této podmínky nároku na příplatek k důchodu. Nejvyšší správní soud
považuje na základě skutečností zjištěných ze spisu za nesporné, že žalobkyně splnila jak podmínku
pravomocného odsouzení, tak i podmínku vykonání trestu odnětí svobody či vykonání vazby nebo jejich
části.
Naplnění třetí podmínky obsažené v citovaném ustanovení, tj. rehabilitace žalobkyně
podle jednoho ze zákonných předpisů uvedených v tomto ustanovení, je zapotřebí hodnotit z pohledu
možností žalobkyně dosáhnout zrušení výše označeného odsuzujícího rozsudku Krajského soudu v
Olomouci. Trestný čin rozkrádání národního majetku podle ustanovení
§ 245 odst. 1 písm. c) zákona č.
86/1950 Sb. a pokus návodu k trestnému činu
křivé výpovědi podle § 5,
§ 7 a
§ 161 odst. 1 téhož zákona nebyly
zařazeny mezi rehabilitovatelnými trestnými činy uvedenými v ustanovení
§ 2 odst. 1 písm. c) zákona č.
119/1990 Sb., o soudních rehabilitacích, ve
znění pozdějších předpisů, u nichž došlo ke zrušení pravomocných odsuzujících soudních rozhodnutí ze
zákona. Stejně tak se nejednalo o rehabilitovatelné trestné činy spadající pod věcný rozsah
ustanovení § 4 písm. c) téhož zákona, u nichž bylo vedeno přezkumné řízení na návrh aktivně
legitimovaných osob uvedených v § 5 odst. 2 téhož zákona, anebo na návrh prokurátora. Z toho důvodu
žalobkyně podala podnět ze dne 28. 8. 1992 ministru spravedlnosti k podání stížnosti pro porušení
zákona, aby dosáhla zrušení označeného pravomocného rozsudku Krajského soudu v Olomouci v řízení o
této stížnosti. Podle ustanovení § 30 odst. 2 zákona o soudních rehabilitacích měl generální
prokurátor povinnost podat stížnost pro porušení zákona, jestliže přezkoumáním zjistil, že k
porušení zákona došlo z důvodů uvedených v §
1 tohoto zákona. Rozsudek Vrchního soudu v Olomouci, na základě něhož byla žalobkyně
rehabilitována, byl vydán právě v souladu s tímto ustanovením. Nejvyšší správní soud podotýká, že
dosah tohoto rozsudku na právní
status
žalobkyně z hlediska splnění podmínky rehabilitace, s níž
citované nařízení pracuje, je třeba v plném rozsahu v kontextu smyslu a účelu zákona o soudních
rehabilitacích vyhodnotit jako nápravu protiprávního stavu založeného nezákonným rozsudkem Krajského
soudu v Olomouci, a tím i jako plnou rehabilitaci žalobkyně. Tento závěr nerozporovala ve svém
vyjádření ke kasační stížnosti ani žalovaná. Na základě této formy rehabilitace byla žalobkyně v
souladu s ustanovením § 25 odst. 7 zákona
o rehabilitacích odškodněna formou úpravy starobního důchodu. Nejvyšší správní soud k této otázce
uzavírá, že žalobkyně splnila podmínku rehabilitace podle zákona č.
119/1990 Sb. pro účely přiznání příplatku k
důchodu v souladu s citovaným nařízením.
Z těchto argumentů Nejvyšší správní soud dovodil, že krajský soud nesprávně
vyhodnotil skutkový stav věci, když dospěl stejně jako žalovaná ve správním řízení k závěru, že
žalobkyně nesplnila podmínku pravomocného odsouzení za trestný čin, za nějž vykonala vazbu, ačkoliv
je to v příkrém rozporu se skutečnostmi zjištěnými ze správního spisu. Tím naplnil vadu spočívající
v nepřezkoumatelnosti rozhodnutí soudu pro nedostatek skutkových důvodů
[§ 103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.], v
tomto případě pro jejich nesprávnou interpretaci, která je v rozporu se skutečnostmi zjištěnými ze
spisu. Dále napadený rozsudek krajského soudu trpí nezákonností, neboť krajský soud nesprávně
interpretoval ustanovení § 1 písm. a) citovaného nařízení a nesprávně dovodil, že žalobkyně nemá
nárok na příplatek k důchodu podle tohoto nařízení, když pro trestný čin, za nějž byla pravomocně
odsouzena, vykonala pouze vazbu.
Na okraj věci považuje Nejvyšší správní soud za vhodné vyložit svůj pohled na
novelizaci citovaného nařízení prostřednictvím nařízení vlády č.
405/2005 Sb. ve vztahu k posuzované věci. Tato
novela rozšířila okruh oprávněných osob o osoby, které byly rehabilitovány podle ustanovení
§ 33 odst. 2 zákona č.
119/1990 Sb., o soudních rehabilitacích, ve
znění pozdějších předpisů. Toto ustanovení dopadá především na ty případy, v nichž se jednalo o
politického vězně, který nebyl odsouzen, ale vykonal po určitou dobu vazbu (k tomu blíže např.
rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 7. 3. 2007,č. j.
6 Ads 4/2006 - 31, přístupný na www.nssoud.cz).
Žalobkyně do této skupiny osob nepatří, neboť sice byla nezákonně zbavena osobní svobody tím, že
vykonala pro obvinění ze spáchání uvedených trestných činů vazbu, avšak nebyla rehabilitována podle
ustanovení § 33 odst. 2 zákona o soudních rehabilitacích, nýbrž podle ustanovení § 30 odst. 2 tohoto
zákona, jak bylo výše zdůvodněno. Proto případ žalobkyně nespadá do kategorie případů řešených touto
novelizací citovaného nařízení, nicméně z výše uvedených důvodů spadá pod rozsah podmínek upravených
ustanovením § 1 písm. a) citovaného nařízení před jeho novelizací.
Ze všech shora uvedených důvodů Nejvyšší správní soud zrušil napadený rozsudek pro
nepřezkoumatelnost a nezákonnost [§ 103 odst.
1 písm. d), a) s. ř. s.]. V dalším řízení bude krajský soud povinen znovu vyhodnotit
skutečnosti zjištěné ze správního spisu a dospět ke správnému zjištění skutkového stavu věci. V
souladu s argumentací Nejvyššího správního soudu uvedenou v tomto rozsudku, která je pro krajský
soud závazným právním názorem v souladu s ustanovením
§ 110 odst. 3 s. ř. s., bude krajský
soud povinen rozhodnutí žalované zrušit a věc jí vrátit k dalšímu řízení, v němž žalovaná znovu
rozhodne o nároku žalobkyně na příplatek ke starobnímu důchodu v souladu s právním názorem uvedeným
v novém rozsudku krajského soudu. Žalobkyně již sice zemřela, ale do jejích práv nastoupil
stěžovatel jako její pozůstalý manžel. Krajský soud v odůvodnění svého rozsudku rovněž zaváže
žalovanou k postupu podle ustanovení § 3 odst. 2 citovaného nařízení, podle něhož platí, že
zemřel-li žadatel o příplatek dříve, než byla výplata příplatku přiznána nebo příplatek vyplacen,
příplatek za období od 1. ledna 2005 do dne úmrtí se přizná a vyplatí jednorázově vdově nebo
vdovci.
V novém rozhodnutí ve věci krajský soud rozhodne rovněž o náhradě nákladů řízení o
kasační stížnosti a o přiznání odměny ustanovenému zástupci žalobkyně za úkony právní služby učiněné
v řízení o kasační stížnosti, a to v souladu s ustanovením
§ 110 odst. 2 s. ř. s.
Poučení
: Proti tomuto rozsudku
nejsou
opravné prostředky
přípustné.
V Brně dne 18. února 2009
JUDr. Marie Turková