Důchodové pojištění: lhůta pro zahájení srážek na úhradu přeplatku na starobním
důchodu
Nárok na vrácení, popřípadě náhradu částek vyplacených neprávem nebo ve vyšší výši než
náležely, zanikne, pokud ve lhůtě tří let ode dne, kdy orgán sociálního zabezpečení tuto skutečnost
zjistil (a která se staví po doby vymezené v §
118a odst. 3 větě druhé zákona č. 582/1991
Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění účinném do 31. 12. 2008),
nezahájí orgán sociálního zabezpečení na úhradu přeplatku srážky z důchodu nebo ze mzdy. Pokud
provede orgán sociálního zabezpečení na úhradu přeplatku srážky z důchodu nebo ze mzdy po uplynutí
této lhůty, jedná se o nezákonný zásah správního orgánu ve smyslu
§ 82 s.ř.s.
(Podle rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 26. 3. 2010, čj. 30 Ca 53/2009 – 38)
Věc: Ing. Ladislav K. proti České správě sociálního zabezpečení o srážky ze starobního
důchodu.
Žalovaná rozhodnutím ze dne 7. 4. 2005 rozhodla, že žalobce je povinen vrátit přeplatek na jeho
starobním důchodu ve výši 436 838 Kč. Proti tomuto rozhodnutí žalobce brojil u správních soudů, ale
neúspěšně.
V návaznosti na to žalovaná provedla v březnu 2009 srážku ze starobního důchodu žalobce ve výši 3
678 Kč a ve srážení této částky pokračovala i v následujících měsících. Vyrozumění o tom, že jsou z
jeho starobního důchodu prováděny srážky na úhradu přeplatku na starobním důchodu, obdržel žalobce
až přípisem ze dne 12. 6. 2009. Před tím obdržel pouze vyrozumění žalované ze dne 24. 4. 2009.
Žalobce se dále věnoval výpočtu uplynutí zmíněné tříleté prekluzivní lhůty v přezkoumávané věci.
O tom, že u žalobce došlo k neoprávněné výplatě starobního důchodu, se žalovaná měla dozvědět z
oznámení likvidátorky VČE, s.p. v likvidaci, dne 27. 11. 2002. Tímto dnem tedy započal běh uvedené
lhůty. Proti prvnímu rozhodnutí žalované o vrácení přeplatku ze dne 15. 9. 2003, podal žalobce dne
12. 11. 2003 žalobu, o níž rozhodl Krajský soud v Hradci Králové rozsudkem, který byl doručen
žalobci dne 1. 1. 2005. Lhůta tedy neběžela po dobu řízení před krajským soudem, tedy po dobu zhruba
14 měsíců. Druhé rozhodnutí o vrácení přeplatku vydala žalovaná dne 7. 4. 2005, žalobu proti němu
podal žalobce dne 14. 6. 2005, rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové mu byl doručen dne 8. 8.
2006. Lhůta tedy opět neběžela po dobu zhruba 14 měsíců. Dotčená tříletá lhůta by tak dle žalobce
normálně skončila dne 27. 11. 2005, k uvedenému datu však přičetl dobu 28 měsíců, po kterou se lhůta
stavila z důvodu řízení o žalobách před krajským soudem. Dle tohoto výpočtu tak dospěl žalobce k
závěru, že lhůta skončila v měsíci březnu 2008. Žalovaná začala realizovat srážky ze starobního
důchodu v březnu 2009, tedy po uplynutí lhůty. Z uvedeného důvodu spatřoval žalobce právě v tomto
jednání žalované nezákonný zásah ve smyslu §
82 s.ř.s.
Na vyjádření žalované reagoval žalobce replikou. S právní argumentací žalované nesouhlasil ve
dvou bodech. Podle jeho názoru je spojeno stavení běhu lhůty toliko s dobou, po kterou probíhala dvě
soudní řízení před krajským soudem. A to nikoliv ode dne vyhlášení rozhodnutí žalovanou, ale až ode
podání žalob, do dne právní moci rozsudků uvedeného krajského soudu. Ke stavení lhůty pak
nedocházelo po dobu řízení o kasační stížnosti ani o ústavní stížnosti. Žalobce to odůvodnil tím, že
oba tyto procesní prostředky mají mimořádný charakter a směřují buď proti pravomocnému rozhodnutí
krajského soudu (kasační stížnost) z hledisek zákonných, anebo proti rozsudku Nejvyššího správního
soudu (ústavní stížnost) z hledisek ústavních. Ustanovení
§ 118a odst. 3 zákona o organizaci a
provádění sociálního zabezpečení však vysloveně stanoví, že lhůty neběží do dobu řízení o žalobě. Co
se rozumí řízením o žalobě, je pal zřejmé ze soudního řádu správního. Jde o jednostupňové řízení o
žalobě podané k příslušnému krajskému soudu. Žalobce dále odkázal na usnesení Krajského soudu v
Hradci Králové ze dne 9. 9. 2009, které bylo vydáno v rámci exekučního řízení dle občanského
soudního řádu, které žalovaná souběžně proti žalobci vede a které dle žalobce rovněž vychází z
koncepce stavení prekluzivní lhůty.
Krajský soud v Hradci Králové výrokem I. Žalované zakázal provádět srážky ze starobního důchodu
žalobce na základě jejího rozhodnutí ze dne 7. 4. 2005. Výrokem II. uložil žalované povinnost
zaplatit žalobci do 15 dnů od právní moci rozsudku soudu částky sražené ze starobního důchodu
žalobce na základě rozhodnutí žalované ze dne 7. 4. 2005.
Z odůvodnění:
(...) Dle krajského soudu tak podstatu projednávaného sporu tvoří zejména dvě právní otázky
nestolené žalobou. V rámci prvé z nich musel posoudit, zda je správný názor žalobce, že pokud
žalovaná přistoupila ke srážkám z důchodu na základě rozhodnutí, kterým stanovila žalobci povinnost
vrátit přeplatek na starobním důchodu, po uplynutí subjektivní tříleté lhůty stanovené v § 118a
odst. 3 zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, jedná se o postup nezákonný, neboť
marným uplynutím této lhůty nárok na vrácení této částky zanikl. Druhá sporná právní otázka pak
spočívá v posouzení, po jakou dobu se uvedená lhůta v daném případě stavila, konkrétně po jakou dobu
v daném případě probíhalo či probíhala řízení o žalobě ve smyslu citovaného ustanovení.
Právní rámec pro zodpovězení obou otázek tvoří § 118a odst. 3 zákona o organizaci a provádění
sociálního zabezpečení ve znění účinném do 31. 12. 2008. Dle tohoto ustanovení nárok na vrácení,
popřípadě náhradu částek vyplacených neprávem nebo ve vyšší výši, než náležely, zaniká uplynutím tří
let ode dne, kdy orgán sociálního zabezpečení tuto skutečnost zjistil, nejpozději však uplynutím
deseti let ode dne výplaty dávky. Lhůty uvedené v předchozí větě neplynou po dobu řízení o žalobě,
výkonu rozhodnutí, nebo jsou-li na úhradu přeplatku prováděny srážky z důchodu nebo ze mzdy nebo
placeny splátky na základě dohody o uznání dluhu.
Podle přechodného ustanovení obsaženého v čl. XIV bodu 10 zákona č.
189/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v
souvislosti s přijetím zákona o nemocenském pojištění, pokud zmíněná tříletá lhůta zakotvená ve
shora citovaném ustanovení ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona počala plynout
přede dnem nebytí účinnosti tohoto zákona a ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona ještě neuplynula,
zaniká nárok orgánu sociálního zabezpečení na vrácení, popřípadě náhradu částek důchodu vyplacených
neprávem nebo ve vyšší výši uplynutím této lhůty.
Pokud jde o první z nastolených otázek, musel se krajský soud zabývat zejména tím, zda s ohledem
na znění citovaného § 118a odst. 3 zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení musí
právní orgán ve tříleté subjektivní lhůtě zahájit exekuční řízení nebo zda postačí, že v této lhůtě
(která se samozřejmě staví po dobu případů vymezených ve větě druhé) nebude právní moci exekuční
titul pro vymáhání dotčených pohledávek (v tomto případě přeplatku na starobním důchodu). V přípisu
žalované žalobci ze dne 29. 4. 2009 totiž žalovaná namítala, že uvedená lhůta pro nárok na vrácení
neoprávněně vyplacených částek na starobním důchodu neplatí. Dle jejího názoru je pro uplatnění
práva na vrácení dlužných částek nutno aplikovat občanský zákoník, konkrétně jeho § 110 odst. 1, dle
něhož „bylo-li právo přiznáno pravomocným rozhodnutím soudu nebo jiného orgánu, promlčuje se za
deset let ode dne, kdy mělo být podle rozhodnutí plněno“.
Tento právní názor však krajský soud správným neshledat. Řešení je podle něj nutno hledat ve
znění věty druhé odstavce 3 § 118a zákona
o organizaci a provádění sociálního zabezpečení. Ta pro připomenutí zní: „Lhůty uvedené v předchozí
větě neplynou po dobu řízení o žalobě, výkonu rozhodnutí, nebo jsou-li na úhradu přeplatku prováděny
srážky z důchodu nebo ze mzdy nebo placeny splátky na základě dohody o uznání dluhu.“ Z uvedeného je
zřejmé, že zákonodárce výslovně zakotvil, že lhůty uvedené ve větě první neplynou po dobu, po kterou
jsou na úhradu přeplatku prováděny srážky z důchodu či mzdy. Pokud by ale mělo platit, že výkon
rozhodnutí o částkách, které je dotčená osoba povinna vrátit jako přeplatek na starobním důchodu,
nebo provádění srážek z důchodu či mzdy na tyto částky je příslušný správní orgán oprávněn zahájit
ve lhůtě stanovené v § 110 odst. 1
občanského zákoníku, pak by existence citovaného ustanovení postrádala jakýkoliv logický smysl.
Naopak, pokud zákonodárce výslovně zakotvil, že po dobu výkonu rozhodnutí a po dobu realizace srážek
z důchodu či mzdy se lhůty stanovené ve větě první staví, nenachází pro to krajský soud jiné rozumné
vysvětlení, než že tím stanovil požadavek, aby jak výkon rozhodnutí, tak srážky z důchodu či mzdy,
byly zahájeny před uplynutím těchto lhůt. Jinými slovy, tříletá subjektivní
prekluzivní lhůta
(jejíž
marné uplynutí v přezkoumávané věci žalobce namítá) se skutečně vztahuje nejen na „vyměřovací
řízení“, ale i na „řízení vymáhací“. Krajský soud připomíná, že tento závěr, kterým krajský soud
dává za pravdu názoru žalobce, nerozporovala ani sama žalovaná ve vyjádření k žalobě. Přesto krajský
soud cítil potřebu se touto právní otázkou v rámci soudního přezkumu zabývat, a to jednak s ohledem
na shora citované stanovisko a obranu žalované z doby před zahájením soudního řízení, jednak proto,
že se jedná o problematiku, která dle vědomosti krajského soudu není dosud pokryta soudní
judikaturou.
Žalovaná se naopak ve vyjádření k žalobě bránila toliko tvrzením, že realizaci srážek ze
žalobcova důchodu v tříleté subjektivní lhůtě zahájila, neboť nesouhlasila s žalobcovými výpočty, po
jakou dobu se tříletá subjektivní lhůta v jeho případě stavila.
Obě strany sporu se přitom shodovaly v určení okamžiku, kdy běh tříleté subjektivní lhůty počal,
tedy kde orgán sociálního zabezpečení zjistil skutečnost, že žalobci byly vypláceny částky ve vyšší
výši, než mu náležely. Stalo se tak dne 27. 11. 2002, kdy žalovaná byla o vzniklém přeplatku
informována.
Dle věty druhé odstavce 3 § 118a zákona o organizace a provádění sociálního zabezpečení uvedená
lhůta neplyne po dobu řízení o žalobě. Dle názoru žalované se měl běh této lhůty stavit již vydáním
rozhodnutí, kterými žalovaná vyčíslila přeplatek na důchodu žalobce a současně mu uložila povinnost
tento přeplatek vrátit, dále po dobu řízení o žalobách žalobce před Krajským soudem v Hradci
Králové, po dobu řízení o kasační stížnost žalobce před Nejvyšším správním soudem a po dobu řízení o
ústavní stížnosti žalobce před Ústavním soudem. Žalobce mínil, že se uvedená lhůta stavila pouze po
dobu řízení o žalobách před Krajským soudem v Hradci Králové.
Krajský soud je toho názoru, že pokud zákon stanoví, že lhůta neplyne po dobu řízení o žalobě,
pak rozhodně nemůže tuto lhůtu stavit skutečnost vydání rozhodnutí žalovanou o přeplatku na důchodu
a o povinnosti jej vrátit. Pro takový výklad nedává shora citované znění zákona ani nejmenší oporu.
Naopak nesporné je, že dotčená lhůta neběžela po dobu, po kterou probíhalo u Krajského soudu v
Hradci Králové řízení o žalobách žalobce proti rozhodnutím žalované o přeplatku na důchodu a o
povinnosti jej vrátit. Obě strany sporu shodně potvrdily, že tato soudní řízení byla dvě. Za dobu
řízení o žalobě pak považuje krajský soud dobu ode dne podání žaloby do dne, kdy rozhodnutí
krajského soudu o žalobě nabylo právní moci.
Krajský soud si proto vyžádal předmětné soudní spisy a z nich zjistil následující. První
rozhodnutí o vrácení přeplatků vydala žalovaná dne 15. 9. 2003, žaloba proti němu byla krajskému
soudu doručena dne 18. 11. 2003, rozsudek krajského soudu nabyl právní moci dne 11. 1. 2005. Druhé
rozhodnutí o vrácení přeplatku vydala žalovaná dne 7. 4. 2005, žaloba proti němu byla krajskému
soudu doručena dne 16. 6. 2005, rozsudek krajského soudu nabyl právní moci dne 8. 8. 2006. Protože
každé z těchto řízení trvalo zhruba 14 měsíců, neplynula tříletá subjektivní lhůta dle § 118a odst.
3 zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení po dobu 28 měsíců.
Spornou se jeví otázka, zda se uvedená lhůta stavila také po dobu řízení o kasační stížnosti
žalobce před Nejvyšším správním soudem. Z následujícího výpočtu však plyne, že se v daném případě
zodpovězením této otázky krajský soud podrobně zabývat nemusel.
Řízení o kasační stížnosti trvá po dobu ode dne podání kasační stížnosti do dne, kdy rozhodnutí
Nejvyššího správního soudu o kasační stížnosti nebude právní moci. Ze soudního spisu krajský soud
zjistil, že žalobce podal kasační stížnost proti rozsudku krajského soudu v této věci dne 24. 8.
2006, rozsudek Nejvyššího správního soudu nabyl právní moci dne 3. 5. 2007. Řízení před Nejvyšším
správním soudem tedy trvalo zhruba 8 měsíců.
Jestliže tříletá subjektivní prekluzivní doba k zahájení vymáhání přeplatku na starobním důchodu
žalobce počala běžet dne 27. 11. 2002, pak by za normálních okolností skončila dne 27. 11. 2005.
Tato lhůta se však nesporně stavila pod dobu zhruba 28 měsíců, kdy probíhalo řízení u zdejšího
soudu. V takovém případě by skončila v březnu 2008. I kdyby k této době byla připočtena ještě doba 8
měsíců, po kterou probíhalo řízení o kasační stížnosti před Nejvyšším správním soudem, uplynula by
dotčená lhůta zhruba v listopadu 2008. Srážky ze starobního důchodu však žalovaná začala realizovat
nesporně až ze splátky starobního důchodu žalobce v březnu 2009. Z uvedeného je zcela zřejmé, že
tříletá subjektivní lhůta k zahájení vymáhání přeplatku na důchodu uplynula marně, když pro tento
závěr nebylo třeba s ohledem na uvedená data, aby krajský soud počítal běh jednotlivých dob s
přesností na dny, postačila přesnost v řádu měsíců.
K tomu ještě krajský soud musí dodat, že rozhodně nesouhlasí s názorem žalované, že se tříletá
subjektivní lhůta stavila také po dobu řízení o ústavní stížnosti žalobce před Ústavním soudem. Ten
totiž není součástí soustavy obecných soudů, a řízení před ním tak není možno považovat na „řízení o
žalobě“ ve smyslu věty druhé odstavce 3 §
118a zákona o organizace a provádění sociálního zabezpečení. Na podporu tohoto svého názoru
odkazuje krajský soud na znění § 41 s.ř.s.
jakožto zvláštního ustanovení o běhu některých lhůt. Dle něho určité lhůty neběží po dobu řízení
před soudem podle tohoto zákona (tedy před krajským soudem a před Nejvyšším správním soudem). Ani
toto ustanovení tedy nezakotvuje možnost stavení lhůt po dobu řízení před Ústavním soudem.
Žalovaná tak přistoupila k realizaci srážek z žalobcova důchodu v době, kdy nárok na vrácení
důchodu v době, kdy nárok na vrácení přeplatku na starobním důchodu vyplývající z rozhodnutí
žalované ze dne 7. 4. 2005 zanikl.
Právě v tomto postupu žalované žalobce spatřoval nezákonný zásah ve smyslu
§ 82 s.ř.s. Podle něj „[k]aždý, kdo tvrdí,
že byl přímo zkrácen na svých právech nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením (dále jen „zásah“)
správního orgánu, který není rozhodnutím, a byl zaměřen přímo proti němu nebo v jeho důsledku bylo
proti němu přímo zasaženo, může se žalobou u soudu domáhat ochrany proti němu, trvá-li takový zásah
nebo jeho důsledky anebo hrozí-li jeho opakování“.
Není tedy možno se domáhat ochrany před jakýmkoliv zásahem, ale pouze před takovým, který
kumulativně splňuje následující podmínky. Žalobce musí být přímo (1. podmínka) zkrácen na svých
právech (2. podmínka) nezákonným (3. podmínka) zásahem, pokynem nebo donucením („zásahem“ správního
orgánu v širším smyslu) správního orgánu, které nejsou rozhodnutím (4. podmínka), a byl zaměřen
přímo proti němu nebo v jeho důsledku bylo proti němu přímo zasaženo (5. podmínka), přičemž „zásah“
v širším smyslu nebo jeho důsledky musí trvat nebo musí hrozit opakování „zásahu“ (6. podmínka).
Při vědomí těchto právních závěrů shledal krajský soud, že všechny z uvedených definičních znaků
aktivní legitimace k žalobě podle § 82
s.ř.s. jsou v přezkoumávané věci splněny. Srážky ze starobního důchodu realizované žalovanou
bezpochyby přímo krátí žalobce na jeho právech, přičemž se jedná o zásah nezákonný, jak shora
krajský soud dovodil. Srážky jsou přitom prováděny fakticky, bez toho, že by jejich zahájení
předcházelo vydání (exekučního) rozhodnutí, jsou zaměřeny proti žalobci a stále trvají, respektive
hrozí jejich opakování. (...)