(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 9. 2009, čj.
9 Afs 28/2009-124)
Prejudikatura: nálezy č. 103/2005 Sb. ÚS (sp. zn.
II. ÚS 487/03), č. 142/2007
Sb. ÚS (sp. zn. I. ÚS 643/06),
č. 300/1998 Sb., usnesení č. 32/1999 Sb. ÚS
(sp. zn. Pl. ÚS 5/98); č.
1542/2008 Sb. NSS a č. 1837/2009 Sb. NSS.
Věc: Akciová společnost LREAGRAO UNLOGANI KLINDLENT PROPERTIS proti Celnímu ředitelství
Praha, o zákonnost exekučního příkazu, o kasační stížnosti žalobkyně.
Dne 26. 9. 2006 Celní úřad pro Prahu III (správní orgán I. stupně) vydal exekuční příkazy
(celkem dvacet) podle § 73 odst. 6
zákona o správě daní a poplatků, ve znění účinném za posuzovaná období, na přikázání jiných
peněžitých pohledávek žalobkyně (dlužníka), které měla u jiných obchodních společností a fyzických
osob (poddlužníků), k zaplacení nedoplatků a jejich příslušenství (včetně exekučních nákladů), neboť
žalobkyně jako povinná neuhradila daňové povinnosti v celkové částce 2 952 811 441 Kč.
Proti rozhodnutí správního orgánu I. stupně žalobkyně podala odvolání, v němž namítala, že
žádné osoby již nejsou ve vztahu k ní poddlužníky, neboť její pohledávky byly před vydáním
exekučních příkazů postoupeny na základě smlouvy o postoupení pohledávek ze dne 30. 6. 2003 na
nového věřitele do zahraničí. Tuto smlouvu přiložila žalobkyně jako důkaz.
Rozhodnutími (celkem 17) z 19. 6. 2006, 28. 6. 2006, 12. 7. 2006 žalovaný zamítl odvolání proti
rozhodnutím správního orgánu I. stupně. Ve třech případech rozhodnutími z 12. 7. 2006 a 14. 7. 2006
žalovaný některé exekuční příkazy změnil co do výše dlužné částky. Žalovaný ve svém rozhodnutí o
odvolání dospěl k závěru, že předmětná smlouva je účelová a není přijata s vážným úmyslem skutečně
naplnit cíl smlouvy (důvodem např. bylo, že smlouva byla pro postupníka, zahraniční subjekt, nápadně
nevýhodná; postoupená částka ve výši 80 983 164,39 Kč byla postoupena na společnost, která je
oprávněna vydat 10 000 akcií o stanovené hodnotě 1 USD za každou akcii; povaha podnikání společnosti
je investice do pohostinských společností; pohledávky byly z důvodu vymezení právního důvodu vzniku
pohledávek nedostatečně specifikovány). K závěru o antidatování smlouvy dospěl žalovaný z toho
důvodu, že výše některých pohledávek uvedená ve smlouvě nemohla být k datu sepsání smlouvy žalobkyni
známa, neboť některé platby byly provedeny až po uzavření předmětné smlouvy. Někteří poddlužníci
byli informováni o změně věřitele až po vydání exekučních příkazů. Žalobkyně byla s těmito
pochybnostmi řádně seznámena a vyzvána k prokázání svých tvrzení a k odstranění výše uvedených
pochybností, své důkazní břemeno však neunesla.
Samostatnými rozsudky z 29. 8. 2008 Městský soud v Praze zamítl jednotlivé žaloby, kterými se
žalobkyně domáhala přezkoumání rozhodnutí žalovaného. Soud zejména zdůraznil, že poté, kdy byla
žalobkyně celními orgány seznámena s pochybnostmi týkajícími se smlouvy o postoupení pohledávek a
vyzvána k jejich odstranění či jejich vyvrácení relevantními důkazy, žalobkyně na své důkazní
břemeno rezignovala, neboť na výzvu celního orgánu žádným způsobem nereagovala.
Zrušení rozsudků Městského soudu v Praze se žalobkyně (stěžovatelka) domáhala kasačními
stížnostmi podanými k Nejvyššímu správnímu soudu. Krom jiného upozornila na liknavost celních orgánů
při vlastním vyměření jednotlivých povinností, v důsledku které bylo prekludováno právo vyměřit tyto
povinnosti, a proto nemůže ani existovat právní titul pro vydání exekučního příkazu přikázáním jiné
pohledávky. Stěžovatelka konstatovala, že jednotlivé daňové povinnosti jí byly vyměřeny platebními
výměry z 30. 7. 2003, rozhodnutí žalovaného byla k žalobám stěžovatelky zrušena městským soudem. Ke
dni podání kasačních stížností (tj. cca říjen 2008) nebylo o jednotlivých daňových povinnostech
pravomocně rozhodnuto. Protože od konce roku, v němž byla zahájena daňová kontrola (23. 7. 2002),
která byla relativně způsobilá přerušit běh tříleté prekluzivní lhůty pro vyměření daní, již
uplynuly více než tři roky, došlo k prekluzi práva předmětné daňové povinnosti vyměřit. Chybí proto
vykonatelný exekuční titul.
Usnesením z 20. 5. 2009, č. j. 9 Afs
28/2009-60 Nejvyšší správní soud spojil jednotlivé věci ke společnému projednání a
rozhodnutí. Dále vyzval žalovaného, aby popsal běh prekluzivní lhůty v projednávané věci, včetně
úkonů majících za následek obnovu běhu prekluzivní lhůty ve smyslu
§ 47 odst. 2 zákona o správě daní
a poplatků, a to dle jednotlivých zdaňovacích období, u nichž byla zahájena daňová kontrola v
roce 2002, jejíž závěry tvoří oporu pro platební výměry z 30. 7. 2003.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
(-)
B)
Prekluze
lhůty vymáhaného práva
Následně se soud zabýval námitkou stěžovatelky, týkající se zániku práva vyměřit celní dluh, a v
tomto důsledku namítanou absencí exekučních titulů, jež jsou zákonným podkladem pro výkon
rozhodnutí. Zásadní otázkou, kterou je nutno posoudit, je, zda se před vydáním exekučního příkazu
(tj. před samotným nařízením
exekuce
) má správní orgán otázkou
prekluze
práva vyměřit celní dluh
zabývat.
Obecně jsou principy výkonu rozhodnutí upravené zákonem č.
99/1963 Sb., občanským soudním
řádem, ve znění pozdější předpisů (dále jen
„o. s. ř.“), který se dle
ustanovení § 73 zákona o správě daní
a poplatků přiměřeně použije i pro výkon daňové
exekuce
.
Exekuční řízení slouží k nucenému výkonu rozhodnutí, jež nebyla splněna povinným subjektem
dobrovolně. Předpokládá tedy, že existuje určitý exekuční titul, který, aby byl způsobilým podkladem
pro nařízení
exekuce
, musí splňovat zákonem stanovené formální a materiální znaky. Aby řízení o
výkonu rozhodnutí mohlo být dle
občanského soudního řádu vůbec
zahájeno, musí oprávněný podat odpovídající procesní návrh
(§ 251 o. s. ř.) oprávněným.
I pro výkon rozhodnutí platí ustanovení
§ 103 a násl. o. s. ř., podle
nichž soud kdykoliv za řízení přihlíží k tomu, zda jsou splněny podmínky, za nichž může jednat ve
věci. Od podmínek řízení je nutno odlišit překážky v postupu řízení, neboť podmínky se vážou již k
okamžiku zahájení řízení, zatímco o překážkách lze hovořit jen v případě, že nastanou až v průběhu
řízení. Dále je nutno striktně odlišovat nedostatek titulu, který není nedostatkem podmínky řízení,
nýbrž nedostatkem věcné podmínky, vzhledem k němuž nelze vůbec návrhu na exekuci vyhovět.
Ve formální rovině jde o okamžik, kdy nastávají účinky příslušného právního aktu, respektive, kdy
je povinný nucen příslušným rozhodnutím uloženou povinnost splnit. Okamžik vykonatelnosti stanoví
právní předpis, na jehož základě byl právní akt vydán. Jde-li o rozhodnutí podle
zákona o správě daní a poplatků,
konkrétně o platební výměr dle § 46
zákona o správě daní a poplatků, (jak je tomu v posuzované věci), který je dle
§ 73 odst. 4 písm. b)
cit. zákona exekučním titulem, je rozhodnutí vykonatelné podle
§ 32 citovaného zákona,
jestliže proti němu nelze podat řádný opravný prostředek a nebo jestliže jeho podání nemá odkladný
účinek a uplynula-li zároveň lhůta k plnění.
Materiální předpoklady vyjadřují obsahovou určitost exekučního titulu, podle kterého se
exekuce
vede. Každý titul proto musí obsahovat přesnou individualizaci oprávněného a povinného, přesné
vymezení práva a tomu odpovídající povinnosti na plnění, jakož i stanovení lhůty k plnění dané
povinnosti. Rozhodnutí, které tyto náležitosti nemá, není vykonatelným titulem a nemůže být
podkladem pro výkon rozhodnutí.
Hodnocení náležitostí návrhu na nařízení výkonu rozhodnutí a podmínek řízení mají svůj podklad v
§ 254 odst. 1,
§ 43 a
§ 103 o. s. ř., požadavek
exekučního titulu (jeho vykonatelnost) vychází z
§ 251 a
§ 274 o. s. ř., materiální
vykonatelnost z ustanovení §
257, § 263 a
§ 264 o. s. ř.
Judikatura
Nejvyššího soudu ČR dovodila, že z širšího právního kontextu vyplývá nutnost posuzovat také to, zda
titul, jež má být vykonán, byl vydán oprávněným orgánem a zda vymáhané právo není prekludováno.
Prekluzi vymáhaného práva nelze ztotožnit s promlčením, neboť každý z těchto institutů má jiné
důsledky. V případě
prekluze
právo zaniká bez dalšího uplynutím doby nebo jeho neuplatněním, zatímco
plynutí času při promlčení nemá samo o sobě vliv na existenci práva, jestliže k němu nepřistoupí
kvalifikovaný úkon povinného (uplatnění námitky promlčení). V rozhodnutí ze dne 29. 7. 2008, sp. zn.
20 Cdo 3080/2007, Nejvyšší soud uvedl: „Soudní
praxe však dovodila, že promlčení vymáhané pohledávky je důvodem k zastavení výkonu rozhodnutí
(
exekuce
) podle ustanovení § 268
odst. 1 písm. h) o. s. ř., pokud námitku promlčení návrhem na zastavení výkonu povinný
(dlužník) uplatnil (srov. stanovisko Nejvyššího soudu ČSR z 18. 2. 1981, sp. zn.
Cpj 159/79, uveřejněné ve Sbírce soudních
rozhodnutí a stanovisek 9-10/1981 pod poř. č. 21, s. 188 - 189 /526-527/). K předpokladům nařízení
exekuce
nepatří (na rozdíl od
prekluze
práva) okolnost, že pohledávka přiznaná exekučním titulem
není promlčena, jinými slovy, otázkou promlčení se soud v řízení, jež nařízení
exekuce
předchází,
zabývat nemůže. Právní praxe sice vyslovila též názor, že v těch výjimečných případech, kdy by
povinný k tomu měl příležitost a námitku promlčení vznesl ještě před nařízením
exekuce
, lze
připustit, aby soud návrh na nařízení
exekuce
zamítl s odůvodněním, že rozhodnutí, obdobně jako při
prekluzi práva, pozbylo způsobilosti být titulem [uplatnil se zde argument, že nařízení výkonu,
který by bylo třeba ihned zastavit (byť i bez návrhu), ‚neodpovídá zákonu`, srov. JUDr. Kurka, JUDr.
Drápal, Výkon rozhodnutí v soudním řízení, L., P. 2004, s. 307]; o takový případ však v souzené věci
nejde, protože povinný námitku promlčení vznesl teprve v odvolacím řízení, tedy poté, co soud
prvního stupně exekuci nařídil. Promlčení vymáhané pohledávky je důvodem k zastavení výkonu
rozhodnutí (
exekuce
) podle ustanovení
§ 268 odst. 1 písm. h) o. s.
ř., pokud námitku promlčení návrhem na zastavení výkonu povinný (dlužník) uplatnil.“
Předpokladem exekučního řízení je existence povinnosti plnění, protože po vydání exekučního
titulu mohou nastat okolnosti, které znamenají zánik exekučním titulem stanoveného hmotného práva.
Soud prvního stupně, který posuzuje návrh na zahájení
exekuce
, zkoumá z úřední povinnosti, zda k
zániku práva nedošlo. Pokud po vydání exekučního titulu došlo k prekluzi práva, soud I. stupně návrh
na exekuci zamítne. Zánik práva by měl být respektován i v průběhu exekučního řízení, neboť nucené
vymáhání práva, které zaniklo, je v rozporu s účelem exekučního řízení. Pro posouzení povinnosti
správního orgánu přihlížet při vydání exekučního příkazu k prekluzi práva je proto nutné zabývat se
otázkou, jaké důsledky má marné uplynutí lhůty pro vyměření celního dluhu poté, kdy se vykonávané
rozhodnutí stalo vykonatelným, a zda takové okolnosti vůbec mohou před výkonem platebního výměru
nastat.
Aby tato otázka mohla být zodpovězena, musí být bez jakýchkoliv pochybností postaveno najisto,
jaká
prekluzivní lhůta
platí pro vyměření celních dluhů (daň z přidané hodnoty a spotřební daň),
jejichž vznik v platebních výměrech z 30. 7. 2003, které představují nepravomocné vykonatelné
exekuční tituly v souzené věci, celní orgány vymezily u benzinu BA 91 k 31. 1. 2001, u benzinu BA 95
k 26. 3. 2001 a u nafty motorové k 18. 6. 2001.
Podle zákona č. 588/1992 Sb.,
o dani z přidané hodnoty, ve znění účinném za posuzovaná období, povinnost vyměřit daň při dovozu
zboží vzniká dnem vzniku celního dluhu nebo porušením podmínek stanovených pro příslušný režim, do
kterého je zboží pod celním dohledem propuštěno
(§ 43 odst. 2 citovaného
zákona). Podle zákona č. 587/1992
Sb., o spotřebních daních, ve znění účinném pro posuzovaná zdaňovací období, vzniká daňová
povinnost při dovozu vybraných výrobků mimo jiné dnem vzniku celního dluhu nebo porušením podmínek
stanovených pro příslušný režim, do kterého jsou vybrané výrobky pod celním dohledem propuštěny
(§ 5 zákona č. 587/1992
Sb.).
Skutečnost, že v době od 1. 7. 1997 do 30. 6. 2002 neměl
celní zákon vlastní úpravu zániku
práva vyměřit celní dluh a současně vyloučil aplikaci ustanovení
§ 47 zákona o správě daní a
poplatků, nemůže vést k závěru, že plynutí času nebudou za tato období přiznány žádné právní
účinky. Nejvyšší správní soud opakovaně judikoval (srovnej rozsudky Nejvyššího správního soudu z 10.
4. 2008, čj. 7 Afs 78/2007-60, z 19. 6. 2008, čj.
9 Afs 211/2007-74, a z 19. 2. 2009, čj.
1 Afs 15/2009-105, č. 1837/2009 Sb. NSS), že
závěr, podle nějž je možné vyměřit celní dluh v neomezených lhůtách, není v právním státě
udržitelný. Tento závěr ostatně následně přijal i žalovaný (viz doplnění vyjádření ke kasačním
stížnostem ze dne 12. 8. 2009). Účelem zavedení prekluzivních lhůt je nastolit stav, kdy po uplynutí
těchto lhůt zanikají jak povinnosti, tak i práva daňových subjektů. Je tomu tak proto, aby po
uplynutí zákonem stanovené lhůty nebyla narušena právní jistota účastníků řízení, že pravomocně
stanovená výše celního dluhu již nemůže být změněna. V tomto smyslu se již dříve vyslovil také
Ústavní soud např. v nálezu ze 17. 11. 1998, sp. zn.
Pl. ÚS 8/98, č.
300/1998 Sb., v němž dovodil, že rozhodnutí,
kterým je
de facto
zasahováno do majetkové sféry daňových subjektů, nemůže být vydáno v „časově
libovolném horizontu“, nýbrž pouze v rámci zákonem stanovených lhůt. Opačný výklad by byl zásahem do
práva daňových subjektů vlastnit majetek, které je chráněno ustanovením
čl. 11 Listiny základních práv a
svobod. Nelze totiž připustit výklad, který by znamenal libovůli příslušného správního orgánu
ve volbě termínu, kdy postihne majetkovou sféru daňového subjektu.
Podle stávající judikatury Nejvyššího správního soudu je pro daná období
relevantní
tříletá
prekluzivní lhůta
stanovená zákonem o
soustavě daní, která se přiměřeně aplikuje na právo celních orgánů vyměřit celní dluh.
Nejvyšší správní soud neshledal žádného důvodu se od uvedeného závěru odchýlit.
Rozsáhlé doplnění vyjádření ke kasačním stížnostem provedené žalovaným 12. 8. 2009, zpochybňující
závěry, ke kterým ve shora uvedeném rozsudku Nejvyšší správní soud dospěl, není důvodné. Jak
žalovaný správně uvádí, posuzuje-li se otázka
prekluze
, pak se posuzuje vždy podle právních předpisů
účinných v okamžiku, kdy celní dluh vznikl. Vymezily-li celní orgány v nyní projednávané věci
okamžik vzniku dlužných daňových povinností do období roku 2001, nelze argumentovat úpravou
prekluzivních lhůt, stanovenou v ustanovení
§ 268 odst. 4 celního
zákona, účinného od 1. července 2002, natož pak
článkem 221 odstavec 3 případně
4 celního kodexu, účinného v České republice od 1.
5. 2004. Navíc je nutno zdůraznit, že podle čl. 221 odst.
4 celního kodexu bylo možné výši dluhu vzniklého v důsledku činu, který byl v době, kdy byl
spáchán, trestný, sdělit dlužníkovi po uplynutí tříleté lhůty pouze za podmínek stanovených platnými
předpisy. Těmito předpisy se rozumí vnitrostátní předpisy jednotlivých členských států. Jinými
slovy, pro aplikaci jiné než tříleté prekluzivní lhůty musela být dle
čl. 221 odst. 4 celního kodexu opora ve
vnitrostátním právu.
Argumentaci žalovaného celním zákonem č.
44/1974 Sb., respektive jeho
„fakticky“ nezrušeným ustanovením §
55, které stanovilo pro vyměření celního dluhu pětiletou prekluzivní lhůtu, považuje zdejší
soud za zcela účelovou. Žalovaný na jedné straně tvrdí, že zákon č.
44/1974 Sb. nebyl vůbec zrušen,
neboť zákon č. 13/1992 Sb. nebyl
v důsledku absence zákonodárné pravomoci České národní rady platně přijat, ovšem hned vzápětí
dodává, že vzhledem k obsáhlosti jím upravené materie, právní jistotě a praxi veřejných orgánů nelze
faktickou platnost zákona č. 13/1992
Sb. zpochybnit, a proto platí, že zákon č.
13/1992 Sb., jako pozdější právní
norma, zrušil předchozí celní
zákon, ovšem s výjimkou ustanovení
§ 55 zákona č. 44/1974 Sb.
Jediným účelem této konstrukce je v podstatě „oživit“ zrušené ustanovení
§ 55 zákona č. 44/1974 Sb., a
to jenom proto, že zakotvuje delší prekluzivní lhůtu, než ke které dospěl ve své judikatuře Nejvyšší
správní soud.
Tvrzení žalovaného, že dle čl.
13 ústavního zákona č. 143/1968
Sb., o československé federaci, ve znění účinném k 15. prosinci 1992, kdy byl přijat Českou
národní radou celní zákon
publikovaný později pod č. 13/1993
Sb., spadala oblast celního zákonodárství do zákonodárné působnosti Federálního shromáždění,
je sice pravdivé, nicméně samo o sobě nemá za následek absenci zákonodárné pravomoci České národní
rady při příjímání zákona č. 13/1992
Sb.
Dne 25. 11. 1992 byl schválen ústavní zákon č.
542/1992 Sb., o zániku České a
Slovenské Federativní Republiky, který byl platný a účinný od 8. 12. 1992. Podle
čl. 1 odst. 1 a
čl. 7 tohoto ústavního
zákona zanikla ČSFR uplynutím 31. 12. 1992 a Česká národní rada (jakož i Národní rada Slovenské
republiky) byla zmocněna ještě před zánikem ČSFR, s účinností od 1. 1. 1993, přijímat ústavní zákony
a jiné zákony, jimiž zabezpečí výkon působnosti, která přejde na Českou republiku a Slovenskou
republiku podle čl. 2
citovaného zákona. Dle uvedeného
čl. 2 přechází působnost
České a Slovenské Federativní Republiky, která jí byla svěřena ústavními a jinými zákony, na Českou
republiku a na Slovenskou republiku dnem 1. ledna 1993. Celní zákon č.
13/1992 Sb., byl schválen Českou
národní radou 15. 12. 1992, a to s účinností od 1. 1. 1993. Pro úplnost je nutno ještě doplnit, že
15. prosince 1992 přijala Česká národní rada nejen ústavní zákon č.
4/1993 Sb., o opatřeních
souvisejících se zánikem České a Slovenské Federativní Republiky, který stanovoval převzetí právního
řádu a kompetencí ČSFR Českou republikou, ale také usnesení č.
5/1993 Sb., ve kterém vyjádřila
předpoklad, že žádný výklad stávajících právních norem nepřipouští zpochybnění kontinuity
zákonodárné moci, jejíž nositelkou je ve smyslu ústavního zákona č.
4/1993 Sb. Česká národní rada.
Mimo výše uvedené odkazuje soud na
článek 12 zákona č. 143/1968
Sb., o československé federaci, dle kterého příslušela správa, výkon a kontrola všech druhů
daní (kam nepochybně patří i právo příslušné povinnosti vyměřit a vybrat) ústředním orgánům
republik; správa, výkon a kontrola daně z přidané hodnoty a spotřební daně vybírané při dovozu,
jakož i poplatky spojené s dovozem a vývozem, pak příslušely orgánům celní správy.
Námitku žalovaného o absenci zákonodárné pravomoci České národní rady k přijetí zákona č.
13/1992 Sb. nepovažuje proto soud
za důvodnou. Pouze pro úplnost Nejvyšší správní soud k návrhu žalovaného podotýká, že dle judikatury
Ústavního soudu je referenčním rámcem přezkumu Ústavního soudu toliko posuzování ústavnosti právních
předpisů ve vztahu k platnému ústavnímu pořádku. Případný návrh zdejšího soudu ve smyslu
čl. 95 odst. 2 Ústavy na
vyslovení protiústavnosti celního
zákona, z důvodu jeho rozporu se zákonem č.
143/1968 Sb., o československé
federaci, by tak byl nepochybně Ústavním soudem jako nepřijatelný odmítnut (srovnej např. usnesení
pléna Ústavního soudu z 22. 4. 1999, sp. zn.
Pl. ÚS 5/98, č. 32/1999 Sb.
ÚS).
Byla-li otázka
prekluze
práva státu vyměřit daně pro dané období upravena mimo jiné také
ustanovením § 4 odst. 2 zákona o
soustavě daní (součástí platného práva byl do 1. 1. 2004), jehož použití
celní zákon nevyloučil, není
žádný důvod hledat úpravu prekluzivní lhůty pro vyměření celního dluhu v právu, které bylo
zrušeno.
Jak již bylo shora uvedeno, v rozhodovací činnosti civilních soudů byl přijat a nadále je
považován za správný právní názor, že k předpokladům nařízení
exekuce
patří na rozdíl od promlčení
zkoumání
prekluze
vymáhaného práva. Ve stadiu exekučním však může být přihlédnuto jen k takovému
zániku práva, ke kterému došlo až po vydání rozhodnutí, které je podkladem pro nařízení výkonu
rozhodnutí.
Prvotně je nutno posoudit otázku, zda po vydání exekučního titulu k prekluzi práva vyměřit celní
dluh vůbec může dojít, a pokud ano, zda jde o skutečnost, kterou má správní orgán provádějící
exekuci zkoumat při nařízení
exekuce
z úřední povinnosti.
Zánik práva nastává v důsledku dvou právních skutečností - uplynutím času a neuplatněním práva.
To, co má oprávněný subjekt před uplynutím prekluzivní lhůty učinit, je třeba učinit nejpozději v
poslední den lhůty. V případě lhůty, ve které zaniká právo státu na vyměření celního dluhu, není
podstatné neuplatnění práva, ale rozhodnutí o právu, respektive povinnosti vyměřit nebo doměřit
celní dluh.
Judikatura
zdejšího soudu dospěla k závěru, že daň je podle
§ 47 zákona o správě daní a
poplatků nutno vyměřit či doměřit pravomocně ve lhůtě 3 let od konce zdaňovacího období, v
němž vznikla povinnost podat daňové přiznání nebo hlášení, nebo v němž vznikla daňová povinnost,
aniž by zde současně byla povinnost daňové přiznání nebo hlášení podat (srovnej usnesení rozšířeného
senátu Nejvyššího správního soudu z 23. 10. 2007, čj. 9
Afs 86/2007-161, č. 1542/2008 Sb. NSS). Dle názoru zdejšího sodu není žádný racionální důvod,
aby v případě prekluzivní lhůty pro vyměření celního dluhu byl přijat odlišný závěr, tj. i pro celní
dluh platí, že musí být v prekluzivní lhůtě vyměřen pravomocně. Dle nálezu Ústavního soudu ze 13. 9.
2007, sp. zn. I. ÚS 643/06, č.
142/2007 Sb. ÚS, „je clo třeba považovat za veřejnoprávní dávku, která opatřuje příjmy státnímu
rozpočtu, přičemž zároveň sleduje různé cíle, resp. zájmy, např. finanční nebo národohospodářské
(viz Nováček, A.: Právo celní, in Slovník veřejného práva československého, svazek III., s. 493 a
násl.). Jinými slovy, clo je formou daně, a to daně spotřební, nepřímé. Právo státu vybrat daň pak
není právem věcným, nýbrž právem obligačním personálním. Jde o právo na berní pohledávku, která se
od soukromé pohledávky liší co do právního důvodu, jímž je sám zákon“. Jak v řízení o dani, tak v
řízení o cle je postup vyměření či doměření z procesního hlediska ukončen až právní mocí správního
rozhodnutí. Právní moc rozhodnutí je přitom taková vlastnost rozhodnutí, která činí jeho výrok o
právu nebo povinnosti závazným, to znamená nenapadnutelným řádnými opravnými prostředky ze strany
účastníků řízení. Počátek prekluzivní lhůty pak nebude pochopitelně spojován s povinností podat
přiznání, ale se vznikem celního dluhu.
Exekuce
dle zákona o správě daní a
poplatků má určitá specifika, může být zahájena jak na základě pravomocných platebních
výměrů, tak na základě nepravomocných platebních výměrů.
V případě nařízení výkonu rozhodnutí na základě pravomocných exekučních titulů je otázka případné
prekluze
práva vyměřit příslušné povinnosti bez jakýchkoliv pochybností věcí nalézacího řízení,
neboť po nabytí právní moci rozhodnutí odvolacího orgánu nemá bez změny tohoto pravomocného titulu v
nalézacím řízení další plynutí času na prekluzi již vyměřeného celního dluhu žádný vliv. Pravomocné
rozhodnutí je napadnutelné pouze cestou mimořádných opravných prostředků nebo rozhodnutím soudu ve
správním soudnictví k podané žalobě proti rozhodnutí správního orgánu. Vady nalézacího řízení se při
nařízení výkonu rozhodnutí nezkoumají, tyto skutečnosti jsou
relevantní
až pro případné zastavení
výkonu rozhodnutí dle § 268
odst. 1 písm. g) případně
písm. h) o. s. ř.
Případným zastavením výkonu rozhodnutí se jim vykonávaná rozhodnutí neruší.
Nařizuje-li správní orgán exekuci na základě vykonatelného, avšak nepravomocného titulu, může
teoreticky nastat situace, kdy pouhým plynutím času právo státu vyměřit příslušné povinnosti v
důsledku nečinnosti odvolacího orgánu skutečně zanikne. Jak je vidět z níže uvedeného grafického
znázornění, bude k prekluzi docházet v těch případech, kdy orgán prvního stupně vydá platební výměr
v zákonem stanovené prekluzivní lhůtě a ještě před rozhodnutím odvolacího orgánu plynutím času dojde
k prekluzi práva (pro zjednodušení nejsou zachyceny případné úkony správního orgánu prolamující běh
prekluzivní lhůty).
Otázkou však zůstává, zda lze zánik práva vyměřit celní dluh deklarovat pouze na základě plynutí
času, aniž by se správní orgán nařizující exekuci musel zabývat skutečnostmi, které nastaly před
vydáním exekučního titulu. Pokud by tomu tak bylo, pak by nařizovat exekuci nebylo účelné, neboť
nařizovat exekuci za situace, kdy je zcela zřejmé, že právo oprávněného uplynutím doby zaniklo,
odporuje již samotnému smyslu
exekuce
.
Pro posouzení shora uvedené otázky je rozhodující, zda může být vznik celního dluhu v průběhu
odvolacího řízení změněn či nikoliv. Okamžik, ke kterému vzniká celní dluh, jsou povinny zákonem
stanoveným způsobem prokázat celní orgány. V souzené věci je celní dluh spojen s odnětím zboží
celnímu dohledu, přičemž pro posouzení vzniku celního dluhu je rozhodující faktický stav. Odvolací
orgán není vázán návrhem odvolatele, a může proto rozhodnutí celního úřadu změnit i nad rámec
odvolání, tj. může dojít k závěru, že k celnímu dluhu došlo v jiném okamžiku, než stanovil orgán
prvního stupně, popřípadě k závěru, že k celnímu dluhu vůbec nedošlo. Sama stěžovatelka uvádí, že
žalovaný stanovení okamžiku vzniku celního dluhu změnil v průběhu nalézacího řízení celkem třikrát,
naposledy ve svých rozhodnutích ze dne 28. 4. 2009, kdy období celního dluhu vymezil lety 1997 až
2002.
Do pravomocného ukončení nalézacího řízení není okamžik vzniku celního dluhu postaven najisto,
prekluzivní lhůta
je navíc konstruována tak, že může být za splnění zákonem stanovených předpokladů
na základě kvalifikovaných úkonů správních orgánů protržena. Je tedy nepochybné, že deklarovat
prekluzi práva vyměřit celní dluh bez podrobného přezkumu zákonnosti nepravomocného exekučního
titulu nelze. Exekuční řízení však není ani pokračováním nalézacího řízení, ani duplicitním
nalézacím řízením. K prekluzi práva tedy musí z úřední povinnosti tj. i bez odvolací námitky
přihlédnout odvolací orgán v nalézacím řízení a nepravomocný exekuční titul z důvodu
prekluze
práva
vyměřit celní dluh zrušit. I v tomto případě se tedy jedná o vadu nalézacího řízení, přičemž
jakékoli námitky, jež jsou svým charakterem námitkami uplatnitelnými pouze v nalézacím řízení jsou
neslučitelné se skutečnostmi rozhodnými pro nařízení
exekuce
.
Nad rámec výše uvedeného považuje Nejvyšší správní soud za vhodné upozornit žalovaného na to, že
situace, kdy byť vykonatelný titul nabyl právní moci cca po uplynutí 6 let od zamítnutí odvolání
proti exekučním příkazům, je s ohledem na požadavek právní jistoty zcela nežádoucí. Obdobně je zcela
nežádoucí, aby o odvolání proti exekučním příkazům bylo rozhodováno 3 roky. Jak uvedl Ústavní soud
ve svém nálezu z 11. 5. 2005, sp. zn.
II. ÚS 487/03, č. 103/2005 Sb.
ÚS: „Ústavní soud již ve své judikatuře konstatoval, že ke znakům právního státu a mezi jeho
základní hodnoty patří neoddělitelně princip právní jistoty
(čl. 1 odst. 1 Ústavy),
jehož nepominutelným komponentem je nejen předvídatelnost práva, nýbrž i legitimní předvídatelnost
postupu orgánů veřejné moci v souladu s právem a zákonem stanovenými požadavky.“ Za situace, kdy
městský soud svými rozsudky zrušil všechna rozhodnutí žalovaného v nalézacím řízení s odůvodněním,
že závěry žalovaného ohledně momentu vzniku celního dluhu jsou zcela nesprávné, stejně tak jako
závěry o tom, koho lze v dané věci považovat za deklaranta, a v návaznosti na to, koho lze označit
za daňového dlužníka, s tím, že
prekluze
práva vyměřit daň ohledně soudem uvedených zdaňovacích
období nebyla již v rozhodnutí z roku 2004 řádně odůvodněna, proto bylo povinností žalovaného
minimálně výkon rozhodnutí dle ustanovení
§ 73 odst. 9 zákona o správě daní
a poplatků odložit. V této souvislosti je vhodné poznamenat, že žalovaný se se závěry
městského soudu ztotožnil a proti zrušujícím rozsudkům nepodal kasační stížnosti. Odložení výkonu
rozhodnutí, šetří-li se skutečnosti rozhodné pro částečné či úplné zrušení výkonu rozhodnutí, je
předvídáno nejen zákonem o správě daní
a poplatků, ale také občanským
soudním řádem. Odklad vykonatelnosti je provizorním opatřením, jímž se procesně reaguje na
situaci, kdy je nejisté, zda rozhodnutí v nalézacím řízení nebude odstraněno, a po dobu této
nejistoty má nastolit takový režim, aby se zabránilo takovým důsledkům, jež by mohly být obtížně
napravitelné. Žalovaný tím, že výkon rozhodnutí neodložil a současně mu trvalo rozhodnout o podaných
odvolání od vrácení věcí Městským soudem v Praze k dalšímu řízení cca 4 roky, zcela narušil
souslednost a logickou provázanost jednotlivých fází celního řízení.
Námitka stěžovatelky spočívající v tvrzení, že došlo k zániku práva vyměřit celní dluh a v tomto
důsledku neexistují exekuční tituly, jež jsou zákonným podkladem pro výkon rozhodnutí, tak není
důvodná. K prekluzi práva vyměřit celní dluh se při nařízení výkonu rozhodnutí nepřihlíží, otázka
prekluze
může být toliko důvodem k odložení
exekuce
, nikoli důvodem jejího nenařízení. (-)